ShareThis

Ahad, 30 Disember 2012

JADUAL PUASA WAJIB DAN SUNAT BAGI TAHUN 1434 / 2013


ASSALAMUALAIKUM!

Malam ni ambo nak berkongsi 'JADUAL PUASA SUNAT'  yang dianjurkan untuk kita semua yang beragama Islam. Moh le kita mengumpul 'pahala' sunat' selain yang wajib. Semoga kita semua di berkati oleh ALLAH S.W.T. dan di permudahkan segala urusan.

Esok hari terakhir dalam tahun Masihi 2012, ambo mengucapkan Selamat Tahun Baru Masihi 2013 untuk semua saudara, sahabat dan kenalan!






Khamis, 20 Disember 2012

KEK GULA HANGUS @ KEK SPONGE


ASSALAMUALAIKUM!!


Sesekali
ku rasa teringin
melewati hati mu yang dinginnnn!

Terdengar lagu ni, teringatlah wajah manis penyanyinya...Shima yang bersuara nyaring dan sangat merdu.
Lagu 'teringin'nya mendayu-dayu membuai hati ambo ni! Dalam hujan pulak! heheheh!

Hari ni ambo balik agak lewat....sampai ke rumah kurang lebih pukul 5.35 petang! Itu pun sebab dok
menuggu hujan ' seghek' ( 'seghek ' kalo mengikut Kamus Dewan adalah keadaan hujan yang dah berhenti )
kalo tak hujan, biasanya ambo akan sampai kurang lebih 5 minit perjalanan (naik motor Jah ooiiii)

Terkadang ambo rasa lagu-lagu dan masakan ambo berkait antara satu sama lain... Betul macam lagu 'teringin' ni..sebenonye ambo memang teringin nak makan sejenis kek ni...lama betul tak membuatnya.
Ngapa malas betul nak membuatnya? Tu lah 'KEK SPONGE a.k.a KEK GULA HANGUS!

Nantile, ambo kena siapkan tempahan orang dulu, nanti ambo akan buat kek ni...memang rasa sedapppp sangat! Dok telan air liur le dulu! Belek album gambo, dok nampak kek ni...hadoooiii mengancam habis Jah oooiiii!!!! Anak-anak dan encik suami pun suka, ambo apalagi...tentang 'makan' no hal lah!! hahahah!!

Tak mau banyak cakap, kita layan dolu gambo kek yang ambo buat taktau bila....tahun sudah kot?
Ni ambo kongsi resepi dolu..kalo mike nak buat..silakan..ooppppsss..anto pada ambo dalam mimpi ye!
nyumnyumnyummm!!!

Moh le kita berkongsi.

Bahan asas:

8 biji telor
2 cawan tepung gandum
1 camca besar soda
1 camca teh baking powder
2 cawan gula 2 cawan air
1/2 tin susu pekat manis
3 camca besar majerin

- Hanguskan gula dan biarkan sejuk
- Cairkan majerin
- Pukul telor hingga kembang
 -Masukkan gula hangus, majerin yang di cairkan berserta susu - sebatikan
- Masukkan tepung yang telah di ayak bersama soda dan baking powder sedikit demi sedikit
- Kacau hingga sebati
- Bakar sehingga masak

Kalo mengikut sesetengan petua, deme akan perapkan adunan 1-2 jam, tapi selalunya ambo
buat tak pernah perap, nak cepat! Eeeerrmmm..tak sabo nak menuggu waktu, nak buat kek ni!
Mike layan le dolu gambo kek ambo ni yang kejadiannye di tahun lepas! hahahahh!!


BUBYE...BUBYEEE!!









Rabu, 19 Disember 2012

PUDING SUMI



ASSALAMUALAIKUM!!

Semoga kita semua di dalam rahmatNYA, ALLAH YANG MAHA BERKUASA DAN MAHA PENGASIH! Aminnnn!!

Malam ni ambo ada masa luang untuk bersembang-sembang dengan mike semua! Rindu pada mike toksah dok cakap le! ngehngehngeh! Terima kasih pada yang terus menyokong ambo ni!

Sekarang (loni kalo mengikut dialek kampung ambo) tak menentu cuacanya..kadang hujan, kadang panas terik! Kesian jugak pada calon pak mertua dan mak mertua kerana hati jadi tak keruan kalo di hari majlis berlangsung, turun hujan! Bukan 'menidakkan' rahmat ALLAh, tapi paham-paham le Jah, kalo udah hujan tu!

Kalo di kampung ambo, hadooiii Jah, tentu laman yang taada turapan tar akan lecah dan terus jadi leceh!
heheheh!!Apa-apapun majlis tetap berjalan lancar!

Berbalik kepada sembang kita malam nih, adalah minggu lepas kalo tak silap ambo, ada ambo buatkan satu jenis puding yang cukup sempoi, itu pun atas permntaan si Tecik Hajar, dia nak makan 'PUDING SUMI'
Adeessss....kesiannya! Tak dan berpeluh menyiapkannya..sangat sempoi Jah!

Moh le kita berkongsi mata dan berkongsi resepi yang sempoi ni ..kalo setuju!

Bahan asas:

37 gram agar-agar tali
1 tin susu cair
Gula secukup rasa
secubit garam
6 gelas air
Beberapa biji sumi

- Masak agar-agar dan gula bersama 6 gelas air
- Masukkan susu dan garam (sekadar untuk melemakkan aja)
- Setelah mendidih, tutup api dan tuang agar-agar ke dalam loyang / acuan
- Biarkan sekejap (agak suam sikit) barulah masukkan sumi
   (kalo masukkan semasa panas , sumi akan mencair)
- Simpan sekejap dalam esbok
- Siap untuk di hidang.

Puding ni anak ambo suka, dia kata mengembalikan nostalgia dia kecik-kecik dulu!
Ada-ada aja anak ambo ni! Apa-apapun semuanya begheh Jah!

BYBYE!!!


Jumaat, 14 Disember 2012

ROTI GULUNG ISI KETAM



ASSALAMUALAIKUM!

Sekali lagi kita berjumpa! Mike tentu sihatkan?
Ambo ni dok terperuk lagi kat kampung ni! Tak pegi kemana-mana..taktau lagi nak kemana!
Nanti le kalo lepas result PMR si Tecik Hajar...baru boleh jalan-jalan kot! Itu pun rasanya tak jauh!
Apa-apapun tunggguuuuu!!!

Malam ni sekali lagi ambo nak berkongsi masakan yang sempoi!! Ini adalah hasil dari 'air tangan' anak dara ambo! Heheheh..belajo le sikit-sikit..kan...takpa bio le yang sempoi2 dulu...janji dia nak buat !!
Ini masakan ekspress aja...tu lah dia ROTI GULUNG ISI KETAM! Wah...nama kemain...buatnya secotek aja masa!

Bukan apa ambo masukkan di sini..sekadar 'menghargai' usaha si Tecik Hajar!
Semua orang boleh buatkan? Tapi ada jugak kawan sebaya anak ambo 'belum boleh' membikinnya!
Takpa kita berkongsi di sini !

Bahan-bahan asas:

Roti putih ( Tecik Hajar guna Gardenia)
Isi ketam atau sosej
Serbuk lada sulah (Tecik Hajar guna Ajishio)
Serbuk roti
Sedikit bancuhan pekat tepung gandum (untuk gam roti)
Kuning telur (di pukul sebati)
Minyak untuk menggoreng

- Roti di lenyek nipis
- Taburkan lada sulah di atas kepingan roti dan letak isi ketam / soseh (di rebus sekejap)
- Gulung kemaskan dan gamkan roti tadi
- Celup dalam kuning telur
- Golekkan dalam serbuk roti
- Goreng dalam api sederhana sehingga kekuningan
- Sedia untuk di hidang

Makan panas-panas memang enak! Apalagi kalo di makan dengan teh panas bersama keluarga!
Terima kasih Tecik Hajar..dah  boleh sediakan makan petang untuk mak, abah dan abang! Buat lagi ye! heheheh!

BUBYE!!

DADIH


ASSALAMUALAIKUM!!


Pekabo Yong? lama bebeno tak sembang-sembang kan? Cuti sekolah semakin sibuk le ambo!
Anak-anak semua ada di rumah (macamlah ramai sangat anak tu!) Aktiviti ambo...bangun pukul 5.00 pagi masak untuk makan tengahari, sarapan encik suami order dari kedai!

Lepas tu ke tempat kerja yang 'sejengkal' aja dari rumah. Tengahari balik rehat sekejap kemudian masuk balik kerja sampai pukul 5.00 petang! Wuaaa...usia yang dah 'tua' agak memenatkan dengan rutin begini.
Balik badan penat!

Apa-apapun, syukur kerana tempat kerja dekat! Ooooo...udah lama tak bersembang, ni sesi melua perasaan le chumah? Isy...dak aih...saja siot  siot bercakap!
Takpa moh kita sembang aktivi ambo selain dari yang atas tu ye! Ambo ni 'memasak' setiap hari, tapi dalam cuti ni selalu rasa tak sempat nak 'meng update' heheheh! Malas betul makcik nih!

Worait...kerana dah lama tak 'meng up date' apa kata kalo hari ni ambo berkongsi yang paling sempoi dengan mike? Sebenonye, ambo cuma 'menukarkan' dari sukatan 'ml'  kepada 'cawan' agar senang untuk anak ambo si Tecik Hajar menyediakannya nanti.!

Wolawoleh..puding ni menjadi 'feberet' en suami dan anak-anak!..sekejap aja ...dah langsai!
satu...satu...satu...deme bawak lari! Kerap bebeno ambo buat...!!

Mike nak tau apa pudingnye? tak lain tak bukan itulah 'pujaan hati ku' PUDING DADIH! hehehehh!
Ambo beli yang readymade...cepat, tangkas bila menyediakannya! Mike jangan gelak...sebab ini semua gara-gara nak menyenangkan si Tecik Hajar..hahhhhhh lepas ni, bio dia pulak yang menyediakan 'PUDING DADIH' ni! kan...kan...Jah!!!

Moh le kita!

360 gram serbuk dadih (pelbagai perisa tersedia)
7 gelas air
3/4 cawan gula
1 tin susu cair

- Didihkan air bersama gula dan susu
- Padam api - masukkan serbuk dadih
- Kacau sekejap kurang lebih 4 - 5 minit
- Masukkan gula buahan dan kacau rata
- Tuang ke dalam acuan
- Sejukkan dalam esbok

Senankan? Semua resepi tersedia...cuma ambo tukarkan sukatan jadikan 'sukatan cawan'
Senang anak ambo nak masak nanti! hahahah...heheheh..lapang dada sebab si Tacik Hajar janji nak buat nanti! Iye ke?????????

Apa-apapun...BUBYE!!!




Rabu, 14 November 2012

BENGKANG DURIAN



ASSALAMUALAIKUM!

Salam Maal Hijrah pada semua muslimin dan muslimat especially buat semua pengunjung dapur ambo
'yang sedang-sedang saja' ni! Semoga kita semua menjadi hamba yang lebih baik dari semalam.
Apa azam mike di tahun baru Hijrah nih?

Takpa...azam tu tak payah di uar-uarkan Jah. Cukup kita berazam dan menjadikan azam kita realiti....
dalam hidup kita. Apapun kita cuma berusaha, selebihnya berdoa agar ALLAH  menyempurnakan doa kita!

Selang 3-4 hari, baru ambo ada masa luang untuk bersembang-sembang manja dengan mike! Tadi petang ambo ke klinik, tak tertahan rasa ngilu di pergelangan kaki! Ambo ni takdak sakit lain......selain dari sakit kaki! Tapi syukur...sampai sekarang ambo masih boleh tegap berjalan.....walopun muka kemek-kemek tahan sakit! hahahahah!!! (kontrol ayu Jahhhhh)

3-4 hari sudah ada ambo buatkan lagi satu masakan tok nenek. Tak kisah le Jah sebab masakan ni encik suami dan anak-anak ambo tersangatlah suka! betul Jah.... Tatak komplen woooooo!!  (Mungkin) kawan-kawan pun suka, sebab bila bawak aja.....beghehhh!!! Siot kan Jah kalo masakan kita di sukai ramai!!!

Mike nak tau apa dia masakan tu??? Tak lain tak bukan 'BENGKANG DURIAN' lah jawabnya! Mike tau,
di kampung ambo Batu Kurau ni memang terkenal dengan durian bukitnya yang mengancam kelebu (kalbu)
Rasanya yang sangat enak dan baunya membuat jiwa jadi kacau.....wow.....chumah ni promote nampak?

BENGKANG DURIAN ni ambo buat untuk menghabiskan stok lama dalam esbok ambo tuh! Udah le esbok pun 'secotek' aja besarnya....nak letak benda lain pun tak boleh! Tak apalah, nanti kalo ada orang nak sedekah durian musim baru ni, ambo buat stok lain pulak! Tak gitu Jah? hahahahah!

Dah dekat pukul 9.00 dah ni, ambo nak beredar ke dapur pulak nak makan ubat bagi sihat kaki ambo nih!
moh le kita berkongsi resepi 'BENGKANG DURIAN' yang sedap nih!

Bahan asas:

3 cawan isi durian
1 1/2 cawan gula (kalo tak suka manis kurangkan jadikan 1 cawan)
3 cawan s antan pekat
2 1/2 cawan tepung gandum
1 biji telur
1 camca teh garam
Sedikit kaler kuning (kalo suka)

- Sebatikan isi durian, gula, santan, garam, telur.
- Masukkan tepung sedikit demi sedikit.
- jika sudah di gaul sebati, letakkan sedikit kaler kuning
- Alas loyang dengan kertas kek dan sapukan sedikit majerin
- Bakar selama 1 jam atau sehingga bengkang masak

Worait Jah, kalo suka boleh teruskan....tapi kompom memang sedap Jah!!!
Makan waktu petang bersulam dengan air teh suam-suam...fuhhhh...mengancam jiwa raga!
Ini bengkang menepati piawaian encik suami dan anak-anak kesayangan ambo!

Esok ada kenduri lagi. Mike kena jemput di mana??
Moh le kita.....!!!


BUBYEEE......!!!!




Ahad, 11 November 2012

......YANG SEDANG-SEDANG SAJA......!!!!




ASSALAMUALAIKUM!

aku suka dia maaaa...
aku sayang dia maaaaa...
yang sedang-sedang saja....
yang penting......
aku bahagia...!!!

OOOPPppppppsssss...nyanyi pulak chumah tengah-tengah malam nih! Sora pun mengah-mengah!
Sssyyyyyyyyy......bukan nyanyi le Jah...tapi ambo teringat lagu ni yang kalo tak silap ambo dinyanyikan oleh Iwan..penyanyi berirama dangdut tu! Ambo 'kurang suka irama sebegini....tapi liriknya berkait pulak dengan dapur (blog) ambo ni! ....ya dapur ambo 'yang sedang-sedang saja...' tak hebat cuma ambo sangat suka dan sangat sayang pada 'dapur' ambo nih!


Malam ni ambo nak berkongsi 'yang kecil-kecilan' dengan mike! Tak paham? ooooooo....iya lah Jah..ambo....ambo...(gagap pulak dah!!!).kan udah ambil sikit-sikit tempahan....tak kisah apa deme nak....kek, puding dan paling ketara karipap! Haaaa...siot jugak Jah pengalaman baru ni!

Sebelum cuti ambo siapkan yang mana deme nak, kemarin buatkan kek dan puding. Semalam pula
buatkan karipap yang deme order.....!
Bukan apa...cuma mengisi 'masa luang' ambo aja! Itupun semua kerja di buat waktu malam atau jugak ujung minggu! Kalo hari bekerja penat juga! Tapi kalo kek ke ..puding ke...anytime begheh sokmo!

Ooppppsss. udah berbau dapur ambo tu...tu le ambo tengah dok bakar Bengkang Durian, menghabiskan stok lama. Nanti kalo ada rezeki 'orang sedekah' ambo simpan lagi buat stok baru! heheheheeh!!!!
Sana sini sinun , orang lain dok buat 'durian Crepe' (betul ke ambo ngeja nih????) ambo dengan tak mengikut keadaan terkini, 'membakar' bengkang durian! hahahahahah!!
Tapi yang ini encik suami sangat suka makan, Si Tecik Hajar dan Aiman jugak suka makan...buatkan aja
yang dimakan oleh deme! Beghehhhhh!!

Nampaknye dalam 1/2 jam lagi bolehlah dimakan bengkang ambo tu, sebelum nak tidur...orang lain berpantang punyalah disiplin, ambo ni ikut mulut, makan aja tak hengat dunia! hahahahh!!
Apa-apapun, ambo mintak diri dulu, lain kali kita berkongsi lagi ye...ini berkongsi mata cukuplah!
janji 'kongsi'!!!!

Terima kasih pada kengkawan dan kenalan yang meng'support' ambo.
Terima kasih daun keladi!
kalo nak,  helo-helo ke ambo di sini!
hehehehehh!!!


Selamat malam Jah...mimpikan ambo ye!!!!

BUBYE....BYEEEE....!!!!

AKTIVITI MUSIM CUTI....!!






ASSALAMUALAIKUM!!


Jam di skrin menunjukkan angka 10.35 minit malam. Kalo di kampung ambo Jah, 10.35 malam ni udah lewat bebeno le! Senyap sunyi....harapkan ada lampu le, kalo tidak tak tau ada ke takdak rumah orang!!!
Heheheheh!!

Siang tadi, 3 rumah kenduri ambo pegi. 2 kenduri kawin 1 lagi kenduri aqiqah! Masakan sangat2 sedap.....!
Tu menurut selera ambo le! Di rumah pertama ada gulai lemak rebung, masak kicap ayam, kari daging,
dan ikan masin berserta buah!

Rumah kedua pulak (sepupu ambo) ambo cuma ambil sedikit nasi putih, ayamg goreng berempah dan sambal tumis petai. Ada masak hitam daging, acar buah (kalo tak silap ambo) dan ada lagi 2-3 menu, tapi
ambo kurang perhatian!

Balik terus ke rumah sepupu ambo sebelah mak...dia kenduri aqiqah cucu! Di rumah ni ada kambing bakar, kari daging, acar ikan, buah dan puding (ambo bawakan). Ada majlis baca yassiin dan merhaban.
Ambo tak dan (sempat) makan, terus balik kerana sepupu dari jauh datang! Deme 'tapaukan' untuk ambo aja lauk pauk!

Hari Selasa ni, ada lagi kenduri aqiqah. Udah di tempah suruh datang awal! Hadooiii Jah, dah tua-tua ni,
badan pun rasa nak demam..tapi udah rumah sepupu apalagi jiran belakang rumah, mau tak mau kena jugak pegi. Iya lah Jah...ini hari deme...esok lusa hari kita kan Jah? Aqiqah kali ni tumbang sekor kerbau!
Haaaaa...mewah betul orang sekarang ye! (tak dapat le ambo nak pegi ke Pekan Selasa nampak gayanya!!)
Petang sepupu (jiran belakang rumah yang lagi sorang) datang ngajak pegi meminang pulak!
Apa nak kata Jah....nak tolak....serba salah dibuatnya! Hadooiiii!!!

Hari Khamis ada lagi kenduri kawin di kampung ambo nih! Wuaaa...banyaknye orang nak kawin!
Haaaa...yang ni udah berkali-kali di jemputnya. Tak pegi, raya nanti riso pulak takut dia 'boikot' ambo
tak mau buat lemang! wakakakakaka! 'Jemputan kawin' kalo di kampung ambo di sebut 'memadah kenduri'
Bukan 'madah berhelah' Ziana Zain tau!! heheheh!

Minggu depan pulak, ada 2-3 lagi kenduri yang dok menunggu. Salah satunye rumah ' pak penakan' ambo!
( 'pak penakan' ni adalah loghat kampung ambo yang kalo mengikut Kamus Dewan berarti 'bapa saudara') Tapi rasanya dia tak buat gotong royong,

Itule serba sedikit aktiviti ambo dalam cuti sekolah ni! Sibuk memanjang!
Untungnye...ambo ni 'pandai' bawak motor, kalo asyik nak kemana dengan encik suami, payah jugak tu!
Duduk di kampung, kalo tak pandai bawak motor (atau kalo takdak motor) memang payah bebeno Jah!
Jalan kampung yang kecik, lorong-lorong atau juga tepi parit tali air sangat memerlukan motor. itulah pengangkutan yang paling mustakak kalo di kampung.

Wuahhhhh!!!! panjang bebeno sembang ambo malam ni! Iyalah Jah! lama tak bersembangkan?
Apa-apapun jumpa lagi!

ASSALAMUALAIKUM  dan Selamat malam!!!
 



Isnin, 5 November 2012

KEK KOPI


Hitam manis hitam manis
yang hitam manis
pandang tak jemu
pandang tak jemu
yang hitam manis
buah hati kuuuuu...!!!

ASSALAMUALAIKUM.

Selamat malam Jah!
Ambo rasa sejuk malam nih! Diluar....dari petang tadi hujan lebat! Mike tentu tau Jah, di rumah ambo
kalo hujan lebat kurang lebih sejam.....whuuuaaaaaa,.......mesti banjir punya! Kompom!
Ni...hujan masih lagi ghok...ghek....ghok..ghek! Musim tengkujuh le katakan. Apa-apapun, ambo tetap bersyukur kerana, walopun rumah ambo banjir, tapi tak 'seteruk' tempat lain yang banjir sampai ke dalam
rumah.....merosakkan harta benda dan yang sewaktu dengannya! (Betul ke ayat ambo ni Jah???)

Bila hujan-hujan lagu ni (begini), perut pun dok nyanyi lagu asli le! Hadooiii Jah.....nak makan apa ni?
Petang tadi udah rembat nasi sepinggan, malam ni cik perut rasa 'melopong' pulak! Sabor...sabor.....ambo nak sembang dengan mike kejap, nanti ambo ke dapur, taulah apa yang nak ambo kerjakan nanti!
Rasa-rasa ambo mee kuning ada lagi dalam esbok ambo tu, siaple ngko mi....jadi mangsa ambo malam ni!
Hehehehehh!!!

Malam ni kan Jah, ambo nak berkongsi satu lagi jenis kek yang sangat sempoi mengerjakannya!
Alah Jah...tukar sini sana sinun sikit,  jadilah KEK KOPI tu....! Ya....sedap jugak KEK KOPI ambo ni!
Tapi ambo tak letak banyak kopinya, takut pahit, 'sekadar' aja lelatnya!

Apapun, bagi ambo yang 'tak pernah kurang selera' ni, sentiasa sedappppp aja! Ni lah 'kelebihan' yang ALLAH bagi pada ambo....'selera penuh' kuangkuangkuaaangggg!!!
Jangan nak mengayat lebih-lebih pulak Chumah oooo...moh le kita berkongsi kot sape-sape yang berkenan!

Bahan asas:

4 biji telur  (gred A) kalo kecik mike guna 5 biji ye
2 cawan tepung gandum
1 cawan susu pekat manis
1 1/2 cawan gula
1 cawan air panas
3/4 cawan serbuk koko
1 camca besar serbuk kopi (ikut keperluan)
1 cawan minyak masak
1 camca teh baking powder
1 camca teh soda bikarbonat

- Ayak tepung gandum, serbuk koko, kopi, baking powder dan soda
- Pukul telur dengan gula hingga kembang
- Masukkan susu dan minyak - putar lagi sehingga sebati
- Masukkan campuran tepung yang di ayak tadi sedikit demi sedikit berselang
   seli dengan air panas
- Putar lagi untuk sebatikan tepung agar tidak berbiji-biji
- Sapukan sedikit majerin pada loyang dan bakarlah adunan pada suhu 170 c selama
   kurang lebih 50 minit atau boleh juga 'test' guna lidi macam ambo selalu buat!

Untuk topping:

Coklat masakan (350 gram)
1 camca besar majerin / butter
2 camca besar susu pekat manis
Sedikit coklat rice

- Panaskan coklat masakan dalam periuk (double boiler)
- Setelah cair - masukkan majerin / butter dan masukkan susu
- Kacau sekejap dan salut pada kek yang telah di sejukkan

Kalo nak 'trei' boleh aja Jah...sedap dan lazat rasanya! Apa lagi kalo kek ni kita lengkapkan
dia dengan topping yang sungguh enak. Terasa enaknya sampai ke hari ni!
OOppppsss..lebih-lebih pulak ambo promote kek nih!

'Sudah...cukup..cukuplah sudah.....
cukup sampai di sini saja...'

Mike tau ke petikan drama apa?? JULIAAAA!!! heheheh

BUBYEEEEE!!!


Selasa, 30 Oktober 2012

BISKUT NESTUM



ASSALAMUALAIKUM!

Selamat malam Jah! Jam di skrin menunjukkan pukul 8.35 malam. Ambo tak buat apa-apa malam ni.
Encik suami tengah dok makan nasi depan tv......yeahhhh depan tv Jah...sebab....sebab...sambil nonton
berita perdana. Tak kesah le di mana pun ndak makan, janji Encik suami tak lapo (lapar) Hehehehh!!!
Kureng asam betul makcik nih!!!

Lupa pulak ambo.....di dapur ambo tengah dok bakar 'kek kopi'. Nantilah kita akan tetap berkongsi!
Masak nanti nak tunggu bio sejuk sebab nak 'topping'kan dia...baru 'terasa' sikit keknya! Kan Jah?

Hari Raya, baru aja berlalu...tapi rumah ambo hari ni masih lagi di kunjungi oleh anak-anak sedara sepupu.
Nak makan biskut Raya Haji..deme kata! Ohhh...silakan...rumah Chumah sentiasa dikunjungi oleh anak-anak sedara...sepupu ke...dua pupu ke...kupu-kupu ke....ada ambo kesah? Janji biskut 'asal ada' di rumah ambo beghehhhhh!!!! hehehehhh!!!

Malam ni ambo nak berkongsi satu lagi jenis biskut raya yang ambo buat semua 'keperluan'nya tersedia ada dalam rumah ambo. Senang kan Jah...habiskan 'stok' yang ada! Mulut bolei mengunyah...barang tak ada yang membazir! Kudukut punya Chumah! Bukan kudukut la Jah...tapi membazir tu kan sahabat syaitan!!

'BISKUT NESTUM ' ni ambo buat sehari sebelum raya hari tu. Ni kawan ambo yang bagi resepi, dia pulak
dapat dari Kak Besah Myresepi. Fulamak....sedap dan rangup aja biskutnya!
Mike tak percaya, mike boleh cuba! Tak kesah le raya ke idak.....janji mencuba!
Moh le kita berkongsi!

Bahan asas:

1 cawan majerin  ( resepi asal menggunakan 1 ketul butter 250g)
1 cawan penuh gula icing ( 150gram)
2 biji kuning telur
2 cawan nestum keluarga (biasa atau madu)
3 cawan tepung gandum (300 gram) - di ayak bersama baking powder
1 camca teh baking powder
Lebihan nestum dan ceri untuk hiasan

- Putar majerin dengan gula hingga kembang
- Kemuadian masukkan kuning telur dan teruskan putar sebati
- Campurkan tepung berselang seli dengan nestum sambil di uli perlahan hingga
   menjadi doh yang lembut - jika nampak telah sesuai dohnya, jangan habiskan tepung gandum
- Terap mengikut acuan di sukai
- Sapukan terapan dengan sedikit putih telur dan golekkan ke dalam nestum dan hiaskan dengan
   ceri pilihan
- Bakar dalam suhu 150 c selama 20 - 30  minit atau sehingga biskut masak


OOoooppppsss...Udah berbau kek ambo di dapur, ambo minta diri dolu, nanti hangus pulak kek ambo tu!
Kita kongsi ye Jah! Kongsi gambo aja lah! hehehehehh!!


BUBYE.........BUBYEEEE!!



Isnin, 29 Oktober 2012

KEK SEMPOI (cara ambo)


ASSALAMAUALAIKUM!

Selamat malam semua! Sihat ka Dek Non? Pa habaq mai kat cek, kalo tak sehat cek nak habaq kat hangpa pi la klinik, awat nak sayang duit dek Non...duit kan bolei cari...pi klinik...piiiiii!!!! heheheheh!!!

Apapasal ambo malam ni? Lidah tergeliat terlentok cakap Penang? Betul ke loghat teman ni?
Sajaaaa Jah...sebelah Batu Kurau ni kebanyakan warganya....condong kepada loghat Utara, tapi di kebanyakan kampung2nya pulak lebih banyak kepada loghat Pattani....kurang lebih kepada dailek kelantan.

Kita tinggalkan isu dailek ni...moh kita bercerita kisah masak memasak pulak ye Jah! Apa mike masak raya
hari tu, Itule, ambo sekeluarga 'tinggalkan' sebentar kampung halaman kerana beraya di rumah kak ambo.
Saja...ubah angin le.....itupun selepas solat sunat Aidul Adha...baru le kami 'merangkak' pegi!

Ingatkan taadalah tetamu yang nak menjenguk kami, rupanya balik aja kami malam tu, udah sampai cerita
yang ramai le jugak tetamu yang datang berkunjung, tapi sayang beribu kali sayang, 'tuan rumah' beraya di tempat orang!

Tahun ni, ambo sekeluarga tak buat korban, insyaallah kalo di beri rezeki yang 'lebih' dari Yang Berkuasa, ambo akan buat lagi di masa mendatang. Kalo ikutkan nak buat tiap-tiap tahun Jah. Insyaallah!
Apa-apapun, malam ni tak mau cakap pasal korban, tapi ambo nak berkongsi satu lagi jenis kek.
Kek ni ambo buat sempoi aja....menggunakan barangan yang sedia ada di rumah!
Itulah kan ambo cakap sebelum ni, semua jenis biskut dan kuih muih , ambo menggunakan  'keperluan' yang sedia ada dalam rumah...yelah Jah 'melangsaikan' apa yang ada dulu, riso juga ambo nanti rosak takdak bukti! Tak gitu Jah?

Ini resepi "KEK BIASA' yang ambo olah sikit-sikit nak bagi nampak menarik dan tertarik. Pada ambo ianya 'agak' menarik sebab warni warnanya yang gilang gemilang!!! hahahahahhh!!! Ni spesis masuk bakul sendiri angkat le!!! kuangkuangkuangggg!!!

Kalo mike nak coba...bolei saja kita kongsi...sedap jugak kalo mengikut anak ambo dan anak tekak ambo ni! Rezeki ALLAH bagi, kita makanle dengan nikmat kan Jah? Toksah mengayat banyak sangat Chumah,
moh le kita berkongsi:

Bahan asas:

5 biji telur (gred A)
2 cawan majerin
2 1/4 cawan tepung gandum (ayak bersama baking powder)
2 cawan gula halus
1 1/2 camca teh baking powder
Sedikit serbuk koko
Kaler yang di sukai
1/2 cawan susu pekat manis (kalo perlu)


- Putar majerin dengan gula halus hingga gebu
- Pada bekas lain, putar telur hingga kembang
- Campurkan kedua bahan putar di atas
- Masukkan tepung perlahan-lahan secara kaup balikkan saja
-Kalo nampak adunan sedikit keras, masukkan susu pekat manis
- Bahagikan adunan kepada kaler yang di sukai (ambo gunakan 3 kaler)
-Bakar satu adunan kaler dalam loyang 10" yang di sapu sedikit majerin pada suhu 160 c
- Setelah masak, keluarkan dan ayak sedikit serbuk koko di atas permukaan kek tadi
- Letak selapis lagi adunan di atas kek yang di ayak serbuk koko dan bakar semula
   menggunakan api atas sahaja
- Buat sehingga selesai semua adunan dan 1/2 jam terakhir bakarlah menggunakan
   api atas bawah sehingga masak.
- Jangka masak kek bergantung kepada oven masing-masing (ambo hanya 'test' dengan lidi untuk
   uji masak ke belum) hehehehh.....cara orang tua!

Worait Jah.....kalo nak trei boleh le......musim raya lagi nih!
En suami pun suka sebab ianya kek yang sempoi!
Ambo.....??? Semua sedap!!!

Jumpa lagi bila-bila masa dari sekarang.....BUBYEE Jahhhh!!!





Selasa, 23 Oktober 2012

SAMBAL TUMIS SOTONG KERING



ASSALAMUALAIKUM!!!

Salam sejahtera! Moga kita semua dalam perlindunganNYA dan sentiasa sihat serta bahagia!
Rasa 'bahagia' tu sebenarnya tak boleh dibeli dengan wang ringgit! Terkadang kita kena 'mencari'
bahagia itu! Tak begitu Jah????

Petang ni ambo dok sorang-sorang Jah! En. suami dok belakang rumah....tengah dok 'memerun' tanah di belakang rumah...konon-kononya nak buat 'projek' baru . Harap-harap menjadi le!Tanam durian pun tak
begitu menjadi..maklum aja tanah bekas bendang le katakan! Pokok  'orait' buahnya 'kureng', dari duduk
tersia-sia (betul ke bahasaku ini?) baikle merancang projek lain..kanb Jah???? Heheheheh!!

Lagi 4 hari, kita umat Islam akan menyambut 10 Zulhijjah, tentu antara kita dah 'bersedia' dengan biskut rayakan? Sekurang-kurangnya adalha 3 - 4 jenis kan? Kali ni ambo tak mau cakap tentang biskut raya, tapi
ambo nak berkongsi dengan mike satu jenis lauk..haaaaa tu lah dia 'SAMBAL TUMIS SOTONG KERING'

Jahhhhhh! ambo memang kalo jenis lauk 'terlalu' sempoi...tu lah asyik terkejar masa aja...iyalah Jah kadang
Subuh-subuh udah sediakan lauk pauk.....tak ke semuanya sempoi Jah...aaddeesss...janji boleh lalu di 'anak tekak'. Apapun , anak teruna ambo sangat suka sambal ni....katanya kalo pekena dengan nasi lemak 'mengancam' habizzzz!!

Kalo mike suka, moh le kita berkongsi!

Bahan asas:

500 gram sotong kering
15 - 20 tangkai cili kering
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
sedikit belacan
3 camca besar kicap masin
Minyak untuk menumis
Serbuk perasa (kalo suka)
Air asam jawa
Sedikit gula

- Sotong di rendam dengan air panas, bersihkan dan toskan dia
- Cili kering, bawang besar, bawang putih dan belacan di kisar halus
- Campurkan sotong dan bahan kisar serta kicap dalam bekas - perapkan dia 1/2 jam
- Panaskan minyak
- Masukkan bahan yang di perap dan tambahkan sedikit air (jika perlu)
- Perisakan dengan sedikit gula, air asam jawa dan kalo kurang masin, barulah letakkan garam
   mengikut keperluan.


Sempoikan masakan ambo, tapi inilah feberet anak ambo...ringkas tapi menawan jiwa raga!
hehehehh! Boleh cuba masakan sempoi ambo ni, kalo mike kureng masa!
Makan dengan nasi panas-panas...huuiiii...berpeluh-peluh Jah!

Wokey Jah...ambo minta diri dolu...drama 'JULIA' dah nak start!
' Sudahhhh...cukup..cukuplah sudah.....
cukup sampai di sini sajaaaaaa!

Hehehehhh...BUBYEEEE Jah!!!!

Ahad, 21 Oktober 2012

BISKUT SUJI BRUNEI



ASSALAMUALAIKUM!!

Selamat malam yang indah dan terima kasih buat semua pengunjung dapur ambo yang kecik ni!
Malam ni, suasana kampung ambo agak sejuk kerana baru lepas hujan, bertambah sejuk kerana kampung ambo ni di kelilingi oleh bukit bukau yang indah!

Apa kita nak sembang malam ni Jah? Udah banyak hari kita tak berjumpa kan....kannn???
Oya...kerana 'Aidul Adha dah semakin hampir, apa kata kalo kita jenguk biskut raya ambo???
Ini projek ambo pagi tadi Jah!Konon-kononnya nak buat semalam, tapi semalam sepupu ipar ambo
meninggal, jadi ambo tunda ke hari ini.

Biskut ni ambo pernah buat 2 tahun sudah, tapi tak dan (sempat) nak masukkan gambo. Kali ni ambo buat sekali lagi kerana ambo 'suka' sesangat! Terkadang kalo anak tekak nak makan, ambo buat aja walopun bukan nak raya! Sebenarnya buat biskut kali ni bukan hape, cuma nak langsaikan baki stok raya yang lepas.
Jadi ambo buat biskut yang 'keperluan'nya ada dalam rumah ambo. Tak gitu Jah??

'BISKUT SUJI BRUNEI' itulah nama yang di beri. Ambo cari kat cik Google tadi, jumpalah di dapur 'Citarasawan'. Tak tau le dia dapat dari mana...apa-apapun terima kasih le kerana berkongsi resepi yang
sungguh sedap ni. 'BISKUT SUJI BRUNEI' ni sangat rangup, harum dan sangat menepati piawaian ambo!
Hehehehhh!!!!Tak percaya? Mike boleh cuba, lagi pulak sangat senang membikinnya!

Apa-apapun moh le kita berkongsi mata dengan biskut ambo yang sedap ni! Pada ambo le kalo tak makan, jiwa jadi kacau ni...sebab apa Jah? Tentu sebab sedap!!!!!!
Jangan buang masa Jah..moh le kita kongsi!!!

Bahan asas:

200 gram minyak sapi
100 gram lemak sayur (shortening)
180 gram gula halus
100 gram cornflakes (kisar halus)
1 kuning telur
80 gram tepung suji (semolina)
80 gram tepung jagung
Tepung gandum secukupnya (ambo guna kurang lebih 360 gram)

Bahan salut:

Nestum yang dikisar halus secukupnya
Susu tepung secukupnya (ambo guna coffeemate)
Sedikit gula halus

- Putar minyak sapi, minyak sayuran dan gula halus hingga sebati (rata)
- Masukkan kuning telur dan pukul lagi
- Masukkan tepung suji, tepung jagung dan cornflakes - sebatikan
- Kemudian masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit dan sebatikan semuanya
- Siap untuk di terap atau boleh juga di gentel bulat-bulat
- Bakar pada suhu 180 C selama lebih kurang 15 - 20 minit
- Biarkan sejuk dulu barulah di golekkan dalam bahan salut

Boleh Jah????hehehehh!!!

Ambo minta diri dolu...nak ke dapur, nak salut 'Kerepek Tayamun' ambo pulak.
Nanti kita kongsi ye Jah!

'SELAMAT HARI RAYA AIDUL 'ADHA ' pada semua!



BYE......BUBYEEEE!!!!





Selasa, 16 Oktober 2012

APAM MENTEGA (sekali lagi.......)






ASSALAMUALAIKUM dan selamat malam Jah!

Udah 3 -4 hari kita tak ada kesempatan nak bersembang-sembangkan Jah! Hari Sabtu  lepas, siang ambo sampai le ke malam tak ada luang masa nak 'relax-relax' ! Mana nak buat kerja-kerja rumah lagi, mana
'cuak' lagi...iyalah kalo rumah dok banjir, tentu hati di dalam rasa riso, takut-takut air banjir melimpah masuk
ke dalam rumah!

Apapun, Alhamdulillah kerana 'dalam rumah' ambo bebas dari banjir, kecuali kawasan keliling rumah......
banjir Jah. Motokar, motosikal...semuanya kena 'parking' atas bahu jalan! Wuaaaa.....sedih Jah...memang sedih...tapi di negeri2 lain lagilah 'teruk' mengalami banjir kan Jah?

Malam ni nampaknya, ambo nak 'kurangkan' bercakap' ambo ye! Cukup ambo nak kongsi kuih yang menjadi kesukaan 'ramai saudara mara' ambo. Kuih yang sempoi, yang tak banyak kerenah membuatnya.
Kuih ni ambo buat 2 minggu sudah untuk sepupu yang mengadakan kenduri kesyukuran.

Malam ni pun ambo sekali lagi membikinnya.  Ini kerana udah ambo 'berniat' untuk berkongsi kegembiraan
ambo dengan cikgu-cikgu SMK Dato' kamaruddin Batu Kurau yang bertungkus lumus mengajar anak ambo. Alhamdulillah, baru tadi, Si Tecik Hajar selesai menghadapi subjek akhir Bahasa Arab PMRnya..
Kita hanya berusaha dan berdoa kerana ALLAH  s.w.t penentu segala-galanya!

Kali ni kuih  ' APAM MENTEGA' ni ambo tak letak butter, tapi ambo hanya menggunakan majerin sahaja. Kalo mike nak resepi, selak aja resepi ambo yang terdahulu! maafle Jah ye! Pengukus dah panas Jah, tunggu ambo mengukus aja lagi.....!  Itu aja untuk malam ni, jumpa lagi lain kali!


BUBYEEEE Jah!

Jumaat, 12 Oktober 2012

LEPAT LABU





ASSALAMUALAIKUM.

Pekabo Yong? Tentu mike semua dalam sihat-sihat bersam keluarga yang dikasihi!
Ambo? Hehehehhh ... Alhamdulillah.!!!

Malam ni tiba-tiba ambo teringat pada penyanyi 60an dari negara jiran.....S.Roha. Penyanyi ni di zaman
60an dulu terkenal dengan kelincahannya dan berwajah sangat manis dan dia banyak mendendangkan lagu-lagu berirama hindustan. Ambo pun ingat-ingat lupa lagu-lagunya.....sebab masa tu ambo kecik lagi.

Salah satu lagu yang ambo ingat kurang lebih begini liriknya:
Luncai terjun dengan labu-labunya...
biarkan..biarkan oooo biarkanlah....!!!
Itu aja yang ambo ingat...kira okey le kan sebab dah 40 tahun lebih dah zaman berlalu!

Bukan apa sebenarnya Jah.....ialah ambo ni terkadang suka mengaitkan lagu-lagu dengan masakan ambo!
Selingan le katakan! Iyalah kalo tayangan drama pun ada selingan  'iklan', begitu jugaklah dengan ambo ni! heheheheh! Itule...rasanya minggu lepas, ada ambo buat satu jenis lagi masakan 'tok nenek'....
Iiisssyyy...apsal makcik nih asyik dengan makanan tok nenek aja?
Aahhhh...terkadang ada jugak orang muda  'suka' makanan  'orang lama', kalo orang lama tentu kompom le!

'LEPAT LABU' itule resepi masakan ambo yang ambo nak kongsi ni! Mau ke mike berkongsi dengan ambo?UUiisshh....kalo yang gemo (suka) mesti takkan lepaskan peluang ni...memang sedap Jah...ermmmmmm...lemak manis dan teksturnya sangat 'halus' ( ' halus' kalo mengikut loghat kampung ambo adalah ' la'it '! kihkihkihhhh) membuatkan jiwa ambo tenteram semasa mengunyahnya!
Betul Jah..... tatak tipu punnnyeee!!

Hisshhhh...banyaklah makcik 'mengayat' mohle kita berkongsi resepi ni!

Bahan asas:

2 cawan labu yang di lecek
1/2 cawan gula pasir
1 cawan tepung gandum
kelapa parut ( ikut keperluan )
Sedikit garam
Daun pisang ( ikut keperluan )

- Labu dikupas dan di bersihkan kemudian di kukus sehingga empuk
- Setelah labu empuk, toskan dan lenyekkan ia bersama gula
- Masukkan tepung dan kacau sebati
-Panaskan pengukus
-Ambil sesudu adunan labu tadi dan di letak di atas daun pisang
- Letakkan sedikit kelapa parut yang di gaul dengan sedikit garam sebagai inti
- Setelah selesai semua, kukuslah adunan sehingga masak - kurang lebih 15 minit

'LEPAT LABU' ni sangat enak di makan petang-petang sambil bersantai dengan keluarga,
tapi kalo ambo sorang-sorang pun sedap Jah!
Mike boleh cuba kalo mike suka!

PPssstttt.....malam ni ambo gerenti mengadap TV1 sebab ada drama 'Trilogi Cinta' yang ambo
minat tu! Malam semalam tunggu punya tunggu...frusssttt sebab deme dok layan bola!
Huhuhuhuhu.....!!

BUBYE...BUBYEEEE!!!!!!




Isnin, 8 Oktober 2012

TALAM CACA



ASSALAMUALAIKUM!

Mari kawan semua
kita bergembira
jangan bermenung diri
dan bersusah hati
gembira marilah kita gembira
menyanyi menari berirama
Ooooo cacacaaaaa!!

Huh! Jangan gelak Jah, ambo tak ngajak menari ke..nyanyi ke....cuma saja teringat zaman ' remaja' ambo lagu ni sangat fofuler Jah...tu lah dia Bob Tutopoli, penyanyi dari Indonesia yang terkadang ambo suka juga mendengar alunan suaranya!

Teringat ambo pada lagu ni sebab liriknya menyebut 'cacacaca'! Kebetulan pulak ambo ada masak satu kuih 'tok nenek' yang menggunakan tepung bubur caca. Ni projek ambo 3-4 hari sudah rasanya. Tak hengat pulak ambo. Apapun ambo sangat suka kuih tok nenek ni kerana ambo pun dah masuk dalam golongan tu!
heheheheh!!!

Biasanya kuih-kuih tradisional ni, lembut, manis, lemak serba lengkap! Orang-orang muda (mungkin) kureng suka, tapi kalo ambo dari dulu memang kalo kuih 'tok nenek' ni menjadi 'pujaan hatiku' ! Suke...sangat sukee!!! hehehehh!!!


Kalo mike nak mencuba, boleh aja kita berkongsi resepi.  Oohhh..udah masuk Isyak, moh le kita berkongsi kalo berkenan!

Bahan asas:

Lapisan bawah:
3 cawan santan
1 cawan gula pasir
1 biji telur
1 1/2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung bubur caca (yang telah di rebus)
Sedikit air kapur

Lapisan atas:
2 cawan santan pekat
1 cawan tepung
Kaler merah
Sedikit garam

- Tepung bubur caca direbus hingga lembut dan toskan
- Blender semua bahan (di lapisan bawah) kecuali tepung bubur caca dan masak sekejap di atas api
   sederhana sehingga berwap
- Panaskan pengukus
- Sapukan loyang dengan sedikit majerin / minyak masak
- Masukkan perlaha-lahan adunan yang dimasak tadi dan kukus sekejap
- Setelah adunan agak pekat masukkan tepung bubur caca tadi dan kukuslah seperti biasa
   sehingga agak keras.
- Kemudian tuang perlahan-lahan adunan 'lapisan atas' yang telah di kisar  ke atas adunan tadi
- Kukus sehingga masak


'Kejadian' kuih ni sangat lawo....dan lembut Kaler pinknya membuat hatiku tergoda!
Muahmuahmuaahhh!! Issyyy...lebih-lebih pulak Chumah ni!

Selamat malam Jah...mimpikan ambo ye!!

BUBYEEEEEEE!!!

Ahad, 7 Oktober 2012

PUDING ROTI


ASSALAMUALAIKUM!

Udah bangun tido ke Jah? hari minggu ni kan...sesetengah orang sambung tido le, ganti tidur yang tak cukup hari-hari sebelumnya! Tapi kan Jah, kalo terbiasa  'menyambung tido' orang tua-tua kata tak bagus (baik) muka takdak 'seri' Jah ooooiii!!! Lagi pulak buang masa kan...???? Rezeki 'kurengggg'!

Wah! bersyarah pulak ambo pagi-pagi hari ni! Maklumle sesekali bersembang dengan mike waktu pagi.
Kalo sebelum ni...asyik waktu [petang dengan malam aja!
Hari ni ambo tak buat apa, tak pegi kemana. Cuma di dapur ambo tengah dok perap (sekejap) Apam Mentega' ambo sebab petang nanti ada kenduri kesyukuran di rumah sepupu ambo. Tak tau nak bagi
apa...bagi Apam Mentega' udah le, nompang kenduri! Tak begitu Jah

Pagi ni, ambo berseghok (kalo ngikut Kamus Dewan berarti 'bersarapan pagi' hehehehh !!!) dengan Nasi Goreng Kampung! Malam semalam ambo buat 'Lepat Labu' Jadi pagi ni melantak le Nasi Goreng dengan Lepat Labu. Sedap Jah....sangat sedap.. tu la sampai menjilat bibir Jah! hehehehehhh!!! Nanti ada kelapangan masa kita kongsi dih!

Pagi ni ambo nak kongsi resepi 'PUDING ROTI' sekali lagi. Selalu buat puding ni, tapi mencuba berbagai
resepi! Siot Jah! Kali ni ambo skodeng resepi Puan Mai dari My Resepi! Moh le kita kongsi. Terima kasih pada tuan empunya resepi terawal sebab Puan Mai dapat dari Mingguan Wanita!

Bahan asas:

1 bungkus agar-agar (37 gram)
2 biji telur 1 tin susu cait
5 susu makan susu pekat manis
3 keping roti
3 susu makan gula pasir
 coklat emulco (yang ni ambo ubah dari resepi asal)

- Masak agar-agar dengan air ( anggaran air hingga tenggelam agar-agar)
- Masukkan gula - kacau
- Blender roti, telur, susu cair dan susu pekat
- Tuang bahan blender ke dalam pariuk agar-agar tadi - masak dengan api perlahan
   hingga masak
- Bahagikan kepada 2 bahagian
- 1 bahagian biarkan warna asal dan satu bahagian lagi campurkan dengan coklat emulco
- Biarkan seketika supaya agak pekat 9kurang lebih 10 minit)
- Tuang berselang seli atau boleh juga buat selapis selapis.
- Sejukkan.


Boleh cuba Jah sebab sangat senang membikinnya...anak-anak dan en suami pun tentu suka
apalagi kalo hari panas...tekak pun jadi kering....luncur dengan puding yang di sejukkan dalam
esbok memang mengancam habis.

Wokey Jah ambo nak gi ke dapur, nak mengukus 'Apam Mentega' ambo pulak!

BUBYE....BUBYYYEEEEE!!!!

Khamis, 4 Oktober 2012

APAM POLKA (DOT)


ASSALAMUALAIKUM!

Selamat malam Yong! Tentu mike semua sedang dok bersantai dengan keluarga kan?
UUiiihhhh ! Siot giler kalo dok bersantai-santai gitu dan di depan ada kerepek ke atau juga juadah-
juadah sampingan sambil mata dok menonton TV. Mike tau Jah 'mengunyah' tu pun salah satu dari senaman
muka....awet muda lahhhh!!!! (Betul ke teori ambo nih? bukan ke menambah lemak di badan? kompius ambo)

Haa...ahhh le Jah..malam ni sejuk aja! Ambo ni mata dan tangan mengadap benda alah nih, telinga dok dengo (dengar) Forum Perdana! Dok bersembang dengan mike pun jadi lintang pukang siket le....tak banyak ...siket aja Jah! heheheheh....!!! Di dapur, ambo tengah mengukus kuih 'Talam Caca'
Nanti kita kongsi ye Jah!!!

Kali ni ambo nak bersembang dengan mike kejadian kemarin dolu! Ambo ni kan selalu BW ke dapur orang,
Tak kirale 'dapur besor' ke 'dapur kecik' ke...janji ambo suka!
Teropong sana teropong sini, bertemu la ambo dengan apam ni....Mike nak tau apam apa? Yessss.....
tak lain tak bukan APAM POLKADOT! Deme le buat Apam Polkadot tapi ambo buat APAM
POLKA (DOT). Tau kenapa jadi macam ni? Sebab....sebab ambo punya apam tak buat dot...dot...dot tu!

Iyelah Jah udah pukul 11.00 malam, dok tercatuk lagi 'mengepam' adunan, lambat sangat, terus ambo
'cross'kan dia! kihkihkihhh...! Ambik ngko Jah!!Tapi apapun, rasanya tetap sedap dan mengancam jiwa!
Butut Jah.....tatak tipu punnnyyyeeeee!!!

Moh le Jah kita berkongsi kecomelan apam nih...ni ambo skodeng resepi dari blog mana tak hengat, tapi sebab di blog tu cerewet siket 'cara membuatnya' ambo skodeng pulak blog 'Masam Manis' yang sangat sempoi caranya tu! Apa-apapun, mintak halalkanlah resepi ni....dari empunya yang asal, kita sebar-sebarkan lagi...berkongsi ilmu le katakan! Yeahhhh..tenkiu....tenkiu!

Bahan asas:

275 gram tepung gandum
220 gram gula halus
150 ml susu segar / susu cair
3 camca teh baking powder
3 biji telur dari esbok
1 camca teh ovellate
1 camca teh esen vanila
filing / perisa
Pewarna yang di sukai (ambo guna 1 kaler aja)

- Masukkan semua bahan kecuali filing dan pewarna kedalam mangkuk dan pukul dengan kelajuan
   maksima
- Letakkan pewarna dan tinggalkan sedikit untuk di buat dot dot / silang
-Masukkan adunan ke dalam piping beg
- Susun acuan lompang dalam loyang dan letakkan papercup
- Picit adunan kedalam papercup (separuh aja)
- Letak filing kedalam adunan dan picitkan lagi adunan sehingga 3/4 bahagian papercup
- Dot dot / silangkan aduan dengan lebihan adunan tanpa kaler tadi
- Panaskan kukusan dengan api sederhana (kalo kuat apinya, bimbang adunan akan merekah)
- Kukus selama kurang lebih 10 -15 minit

Worait Jah...dan pukul 10.12 malam...drama 'Trilogi Cinta' dah start!
Ambo ni kan peminat drama tegar....ambo minta diri dulu ye...!

JUMPA LAGI!!!


Selasa, 2 Oktober 2012

GORENG SOTONG KUNYIT



ASSALAMUALAIKUM!!!

Selamat malam! Udah tidur ke mike Jah?  Isy..isyyy...isyyyyy...malam ' muda ' lagi laaa..watpa nak tidur
awal-awal! Meh le sembang-sembang dengan ambo dulu! kalo mike tak mau bersembang dengan ambo,
huhuhuuuu..tak ada kawan le ambo ni!

Cuaca di kampung ambo malam ni agak sejuk...nyaman aja...angin sepoi-sepoi menambahkan lagi suasana
kampung yang nyaman dan tenang! Telinga dok dengar berita dari TV3, mata dok tertumpu pada skrin, tangan dok mengetuk keyboard...wahahah...hebat makcik punya konsentrasi!

Apa kita punya tajuk bualan malam ni ye Jah? OOooooo...itu haliiii,ada wa masak satu masakan yang palingggggg sempoi.....! Yelah..udah tengahari rembang baru nak masak, sempoi-sempoi le masakannya......!! Tapi kan Jah kadangkala yang sempoi tu le yang sedap! Hehehehh!!!

Nak tau apa Chumah masak? Tak lai tak bukan SOTONG GORENG KUNYIT. Semua orang
(mungkin) dah selalu masak, tapi ambo nak juga berkongsi dengan mike! Terkadang masakan memang
serupa (seakan) tapi 'cara' masak tu berbeza antara seseorang dengan orang lain. Tak gitu Jah???
Moh le kita berkongsi 'cara' ambo yang sangat sempoi ni! Kalo orang yang malazzz macam ambo ni, beginilah caranya!hehehehh!!!!

Bahan asas:

1/2 kg sotong basah
5-6 tangkai kacang panjang
1 biji bawang besar
1/2 inci halia
2 biji cili hijau atau merah
Garam secukup rasa
Serbuk kunyit secukupnya
Minyak untuk menggoreng

- Sotong dibersihkan dan di potong dan toskan ia setelah digaul dengan garam dan serbuk kunyit
- Kacang panjang di potong (anggaran 1 inci)
- Bawang besar dan halia juga di potong (ikut suka)
- Panaskan kuali dan goreng sotong sehingga setengah masak
- Letakkan kacang panjang, halia, cili dan bawang dan goreng sehingga masak
- Angkat dan bolehlah di hidangkan

Apamacam Jah..sungguh sempoi dan sangat sesuai bagi orang-orang yang tak cukup masa!
Hehehehhh...apa-apapun...masakan ni begheh sokmo!

BUBYEEE Jah! Jumpa lagi......!!!
-

Isnin, 1 Oktober 2012

CREAM CRAMEL





ASSALAMUALAIKUM!!!!

Selamat malam Jah! Sihat ke? heheheheh Tentu sihat kan kerana kesihatan itu sangat penting bagi kita.
Siapa nak jaga diri kita kan kalo bukan kita sendiri???
Apa-apapun ambo harap kita semua di dalam perlindunganNYA!

Kemarin dolu atau jugak minggu lepas, sehari dua bumi di Anak Kurau nih tak di timpa dek hujan.
Kalo sebelumnya hujan ghok ghek....ghok ghek...bila takdak hujan...mak ooiii berbahang juga rasanya!
Apalagi anak tekak ni dok rasa keringgg aja!

Apa nak makan nih kalo panas-panas macam nih? Kalolah anak tekak ni di luncur dengan puding-puding
yang sejuk dan lembut, alangkah nikmatnya hidup! wakakawakaka!!!

Teringat nak makan puding karamel yang manis-manis sejuk tu! Tentu sedap nih...kalo tak makan tentu jiwa jadi kacau!!!! hehehehehh!!!!!
Tu lah ceritanya minggu lepas, kalo mike teringin nak makan, moh le kita berkongsi resepi yang sempoi nih!

Bahan asas:

1 tin susu cair
5 biji telur
1 cawan gula pasir - di hanguskan
1/2  cawan air
3/4  cawan gula
1 camca teh esen vanila

- 1 cawan gula di hanguskan kemudian campurkan air dan di kacau
   sehingga hancur di atas api - ketepikan
- Susu dan gula di kacau di atas api supaya gula dapat hancur - ketepikan
- Telur di pukul hingga kembang dan masukkan esen vanila
- Masukkan susu ke dalam telur dan di kacau sehingga sebati
- Masukkan ke dalam bekas gula hangus tadi
- Kukus kurang lebih 20 - 30 minit
- Setelah masak - sejukkan sebentar dan masukkan ke dalam esbok


Cream Cramel ni lebih enak di makan semasa sejuk...hilang dahaga ooooooo!!!!
Buatan ambo ni...rupa kureng...tapi rasa 'tak lari' tetap mengancam!
Tak terliur ke Jah????? Hehehehhhhhh!!!


BUBYEEEEE!!!!

Jumaat, 28 September 2012

KEK PANDAN HALUS




ASSALAMUALAIKUM.

Pekabo Yong? Sihat ke? Uuuiiiiihhhhh....mestilah kannn...walopun hujan hari-hari...kesihatan kena jaga Yong. Nanti Demam...sape susah? Yong jugak kan????

Ditempat ambo nih, hari-hari hujan...kalo tak pagi... petang, kalo tak petang...malam....kalo tak dari pagi sampai petang hujan...hujan main-main kata orang! Ghok ghek..ghok ghek...hujan.....!Tapi tu kan semua
kerja tuhan...apa pun kita bersyukur...kerana negara kita yang kita kasihi ni....takdak le mala petaka yang
menggerunkan.....! Alhamdulillah!

Hari nih ambo sampai ke rumah udah pukul 6.30 petang! Sekali sekala 'pulang' lambat! Balik 6.30 pun Encik suami belum balik dari kebun lagi..... ayoyoyo Jah! Apa mau bikin???

Takpa...takpa Jah...kita sembang-sembanglah dolu! 2-3 hari sudah ada ambo buat satu jenis kek.
Itulah 'KEK PANDAN HALUS'. Resepi ni ambo jumpa semasa mengemas almari buku-buku lama
di rumah ambo! Wau.... ambo salin resepi ni dalam buku tulis ambo masa di Tingkatan 5!!!!!
Kiranya udah lama bebeno..tu masa tahun 1978..ni udah tahun 2012...mike kiralah Jah udah berapa puluh tahun dah tu! Kertas pun udah naik kaler kuning! heheheheheh!!!

Apapun ambo teringin nak buat resepi 'KEK PANDAN HALUS' ambo yang di salin semasa  'remaja belia' buatnya kek ni udah 'remaja purba' kuangkuangkuanggggg!!!
Apapun moh le kita berkongsi...kalo mike suka teruskan projek mike, tapi ambo suka kek ni sebab rasa pandan dan lemak santannya yang 'memikat kelebu' (kalbu) !!!  PPppppsssstttt...Encik suami pun suka... tu yang megah tu!!

Jangan melalut banyak sangat Chumah oooiii...moh le kita berkongsi resepinya!!

Bahan asas:

6 biji telur ayam
1 1/4 cawan tepung gandum
1 cawan gula kastor
3/4 cawan pati santan + pandan
1 camca teh baking powder

- Asingkan putih telur dan kuning telur
- Putih telur pukul sehingga kaku (meringue)
- Kuning telur dan gula di pukul sehingga kembang
- Masukkan tepung gandum yang diayak bersama baking powder
  sedikit demi sedikit
  ke dalam telur kuning.
-Akhir sekali masukkan putih telur - hanya kaup balikkan saja adunan ini.
- Sapu acuan dengan majerin
- Bakar dalam acuan chiffon sehingga masak.

Kek ni pada ambo 'kegebuannya' seakan-akan kek sponge.Tapi apapun ia memang mengancam
Mike cubalah!

BUBYEEE!!!

Rabu, 26 September 2012

ROTI ASAS MANIS



ASSALAMUALAIKUM!

Bersembang lagi kita Jah!
Rajin pulak ambo kan Jah? (puji diri sendiri le ni !) hehheheheh!!!!

Iyalah Jah udah mengadap skrin ni......teruskan aja sambil nunggu anak sampai!
Maghrib pun lambat lagi nih! Baik le ambo rembat habis-habis masa senggang nih...kan Jah???

Kali ni ambo nak berkongsi pulak dengan mike resepi roti. Ni roti asas aja.....Pestaim (first time)
buat, kita buat roti asas dolu sebelum nak buat roti-roti yang lain dih?
Ambo tak berapa rajen nak 'meroti' ni, tapi sepupu sepapat  kalo berjumpa minta nak resepi ni,
Alah Jah...sangat sempoi Jah...cuma masa nak 'meroti' kalo ambo kena tunggu hujung minggu le!
Kalo tidak, main oda dari kedai aja lah!

Anak-anak 'tersangat' lah suka kalo ambo buat sendiri roti. Apapun....moh le kita berkongsi ' keenakkan' roti kalo buatan sendiri! Moh le kita kongsi resepi ni....tuan asal resepi ni tak tau sape..main salin resepi aja makcik nih. Mintak halalkan le pada tuan punya resepi nih!

Bahan asas:

1 kg tepung gandum protin tinggi
250 gram tepung gandum biasa
100 gram majerin / butter
5 biji telur
Sedikit garam

Bahan A (larutkan)
10 gram yis segera (mauripan)150 gram gula halus
1.4 liter susu segar (ambo guna susu nespray)
Sedikit air suam

Bahan B (menggris)
2 biji telor
1/4 cawan susu segar
Sedikit gula halus
(Bahan B ni untuk menghasilkan kulit roti yang berkilat)

- Ayak tepung dengan garam ke dalam mangkuk
- Masukkan majerin dan telur - gaul sebati sampai jadi ala-ala serbuk roti
- Tuang bahan A di tengah tepung dan uli hingga kenyal
- Biarkan doh mengembang 2 kali ganda saiz asal
- Uli sekali lagi (tumbuk-tumbukkan doh) dan bentukkan bulat
- Sapukan bahan B ke atas doh
- Letakkan doh pada dulang pembakar dan bakar pada 250 c selama 15 minit

Roti nih kalo dimakan petang-petang sambil bersantai dengan keluarga ni habizzz 5 - 6 ketul nih!
Ambo masak ikan sadin habuan nak cicah dengan roti panaz-panazz nih!
Waaaaahhhh...sedap tak terkata Jah!


CUBALAHHHHH!!!!!













RENDANG PEDAS AYAM




ASSALAMUALAIKUM !!

Kalo hatiku sedang rindu
pada siapa ku mengadu
ingin hati bertanya selalu.....!

Aauuuusssss....haissyyyyy...apa ni?

Kalo orang Penang tanya: awat dapoq hang berjelaga ni Chumah?
Tapi....
kalo orang kampung ambo akan tanya: Ghokpa dapo chumah bersawang lagu ni?
Heheheheh!!!

Hadooiiii Jah...lama betul tak menjenguk dapur ambo ni! Tu la pasal.....berserabut berserabai,
bersawang berjelaga je! Malaazzz betul makcik nih!
Ohhhh...tidak...tidakkkk....! Ambo bukan malazzz tapi kureng rajen aja Jah...bukan tada masak,
tapi tak mengadap benda alah ni  juga! E...ecehhh...apa pasai bahasa tunggang langgang ni?

Bila lama tak bersembang dengan mike, begini le jadinya. Jiwa jadi kacau, tak keruan jadinya!
Tak mau le bertanya kabo, sebab semestinya mike sentiasa dalam perlindungan ALLAH!
Sihat, bahagia dan sentiasa ceria! Kan...kannnn????

Sambil-sambil nunggu anak balik dari Penang, ambo luangkan masa ambo dengan mike!
Iyelah udah lama bebeno tak bersembang kan? Perut lapo (lapar) tapi tak apalah, nanti makan dengan
anak teruna ambo.

Bercakap tentang makan, adalah hari tu.. (lupa pulak harinya) ada ambo masakkan sejenis lauk.
Biasa-biasa saja dan sangat sempoi masakannya. Ambo nak kongsi dengan mike ni...sudi ke?
Hehehehhh...malu-malu pulak ambo nih?

Kita kongsi ye masakkan dan cara ambo:

Bahan asas:

1/2 ekor ayam (potong ikut suka)
7 batang serai
1/2 inci lengkuas
sedikit belacan
10 tangkai cili kering
1 biji bawang besar
1 ulas bawang putih
2 cawan santan
2 - 3 helai daun kunyit
Sedikit kunyit hidup (atau juga serbuk kunyit)
Garam secukup rasa
1 - 2  camca kerisik

- Bersihkan ayam dan toskan
-Cili kering, bawang besar, bawang putih, belacan, kunyit dan lengkuas - dikisar halus
- Serai di racik halus-halus
- Dalam kuali (periuk) masukkan bahan kisar dan ayam serta serai yang di racik bersama sedikit air.
- Bila ayam separuh masak, masukkan santan dan kerisik serta garam
- Hiris halus-halus daun kunyit dan taburkan kedalam ayam tadi.
- Perisakan masakkan, angkat dan bolehlah di hidangkan


Sempoikan Jah ambo punya rendang....boleh dimakan bersama nasi atau juga pulut lemak!
Waduhhh!  hujan-hujan ni kalo la ada pulut lemak...alangkah nikmatnya mulut!!!
Bila bolei  makan niiiiii??????

BUBYE.....BUBYEEEEEEE!!!!!!!






Jumaat, 17 Ogos 2012

JUADAH SELINGAN - KARIPAP PUSING



ASSALAMUALAIKUM!!!

Ambo baru sudah celup coklat pada Biskut Almond London ambo. Malam ni walopun cuaca  'agak' panas,
tapi ambo rasa sangat tenang mencelup coklat tu. Mungkin jugak malam nih, ambo di temani oleh kakak yang sangat ambo kasihi - Kak Awa yang setia menabur kacang untuk hiasan biskut.

Sambil bekerja, mulut kami tak henti-henti 'bersembang' kisah lama, kenangan bersama dengan mak dan
kenangan semasa kecil! Kesian dan rindu pada abang di Ulu Tiram, Johor kerana tak dapat balik bersama
beraya di kampung. Tak apalah, ambo masih ada 2 orang lagi abang yang akan beraya bersama!

Semakin hampir dengan Hari Bahagia ini, semakin kita rasa teruja untuk menyambutnya.Kuih muih rasanya
udah siap untuk di hidangkan. Tapi bagi ambo, bukan aja kuih muih yang akan ambo hidangkan, ambo
akan sediakan jugak makanan selingan kerana ambo dok mikio (memikir) tentu orang akan 'muak' asyik dengan biskut manis aja.

Jadi kerana itule, ambo udah menyediakan 'KARIPAP PUSING' kepada tetamu. Sekali sekala bertukar
selera pulak le! Si Tecik Hajar 'komfom' nak makan Bihun Tomyam. Tak apa sikit punya hal tu, biasalah kalo di rumah ambo, bukan 'kecik anak' periuk yang ambo gunakan, maklum aja segala adik beradik, anak penakan (saudara) dan cucu-cucu ramai!  Waktu-waktu beginilah meriah rumah ambo tu!heheheheh!!!

Ambo masih tetap menggunakan 'resepi dari wanitaniaga' kerana dohnya sangat ambo suka! Mike nak bolei le semak resepi 'karipap pusing' ambo yang terdahulu! Kali ni ambo membuat inti ayam yang ambo blender
supaya intinya 'bersalut mesra' !! Udah ambo rasa, udah juga di 'hadiahkan' pada sepupu-sepupu ambo!
Ambo buat ala-ala frozen gitu. Raya nanti, kalo ada yang rasa nak makan, hah.....goreng aja..atau juga
bolei bakar kan Jah???

Udah lewat dah ni, esok nak bangun awal, sebab selepas Subuh, Insyaallah akan ke pasar dengan en. suami. "BISKUT ALMOND LONDON' belum di simpan lagi. Worait Jah...ambo mintak diri dolu,
apa-apapun, ambo nak jugak mengucapkan 'SELAMAT HARI RAYA EIDUL FITRI' kepada semua
pengunjung dapur ambo yang tak seberapa ini. Terima kasih kerana sudi bertandang dan kunjungan mike
adalah pendorong dan pemberi semangat pada ambo.

Ambo mohon maaf jika 'dapur keci'l ambo ni 'tak lengkap' di mata mike.
BUBYYEEE Jah....

Kalo ada sumur (telaga) di ladang
bolei le kita menompang mandi
kalo ada umurku yang panjang
bolei le kite bertemu lagi.

SALAM HORMAT!!


CORNFLAKES MADU



ASSALAMUALAIKUM!

Sekali lagi kita berjumpa.
Di jalan depan rumah ambo menderu deram bunyi kenderaan. Motokar.....motosikal berselang seli tak putus-putus lalunya! Meriahnya tapi sedikit  'terganggu'  kerana sebelum ni senyap sunyi aja kalo malam!
Iyalah Jah, anak-anak perantauan sudah mula pulang ke kampung halaman.....yang masih ada ibu ayah
tentu sangat seronok dan inilah saat dan waktunya melerai rindu yang sarat!

Sembang-sembang jugak....inilah Jah ambo malam semalam...badan rasa 'tak ghok', tapi semangat tetap
membara! Lepas aja Magrib, terus buka silat kembali! Tu lah dia, kerana si Tecik Hajar 'suka' sangat
ambo kuatkan diri...lagipun 'CORNFLAKES MADU' ni sangat senang dan sangat relax membikinnya!

Tambahan pulak anak dara dan anak bujang ambo membantu...senang bebeno le kerja ambo!
Sekejap aja sudah siap! Selama ni ambo membuatnya sorang-sorang. Mana nak menggentel dan menurap,
mana nak membakar, mana nak menyusun...tapi .....jadilah juga biskut ambo tu! Heheheheh!

Nak resepi? Boleh aja menyelaknya pada yang lepas-lepas, tapi kalo ' kureng rajen' bolei saja kita berkongsi sekali lagi Jah!

Bahan asas:

1 kg kornflakes (syyyyyy!..ambo guna yang timbang aja!)
1 cawan gula icing
4 camca besar madu
1 ketul butter
Cawan kertas secukupnya
Ceri  (hijo dan merah) atau juga kismis


- Masak butter, gula icing dan madu  dalam kuali
- Setelah cair masukkan kornflakes dan gaul rata
- Setelah semua sebati, tutup api
- Sediakan cawan kertas dan letak cornflakes serta taburkan sedikit campuran ceri tadi
- Bakar semula selama kurang lebih 10 minit

Sempoikan Jah! Senang membuatnya dan senang menghabiskannya.
Rangup dan budak-budak memang suka!

Worait Jah.....ambo nak pegi ke dapur kejap.....Almond London ambo sampai sekarang belum bersalut lagi!
Hadoiiiii!!

BUBYYEEEEE!!!



KUIH LOYANG ( 2 VERSI)




ASSALAMUALAIKUM!

Selamat malam semua! Pendakian kita semakin hampir ke kemuncak!
Lagi berapa hari Jah?? Ha..ah...lusa semestinya semua umat Islam menyambut Hari Kemenangan ini!
Insyaallah..semoga ibadat kita di terima oleh Yang Maha Berkuasa! Amin.

Kerana ambo 'free' malam ni, adalah juga ruang masa untuk bersembang-sembang dengan mike semua!
Udah 'ready' ke semua persiapan? Kuih raya, baju raya, kasut raya, pinggan raya.....serba serbi nak raya!
Tapi....isk...isk...isk....ambo sehelai baju raya pun takdak! Sungguh..tatak tipu punnnyyeee!!
Pakai aja yang mana ada...janji bersih dan 'muat'...no hal lah!! Hehehehehhhh!!

3-4 hari sudah, ambo buat satu lagi jenis 'kerepek' jugak lah......'KUIH LOYANG'! Ambo buat 2 versi sekali gus!Huuuuuaaaa Jah! Sakit pinggang dan rasa nak demam...sehari suntuk ambo 'kerjakan' kuih ni!
Berenti waktu syolat..sambung balik! Dapat le kurang lebih 600 keping (hampir)

Untuk kakak2 yang ambo kasihi, udah ambo sediakan setiap seorang satu tin! Selebihnya untuk makan-makan semasa raya nanti!
Rasanya ambo tak letak resepi kali ni, mike boley selak resepi sebelum ini! Tapi .....cuma ambo lebihkan bilangan telur dan letakkan sesenduk tepung gandum untuk satu kilogram tepung beras..!
Adunan seperti biasa Jah..tatak ubah!

Worait Jah...kita berkongsi mata dan 'kegembiaraan' ambo untuk kuih ini!
Ambo minta diri dolu.....BUBYEEEE!!!


Jumpa lagi!


Selasa, 14 Ogos 2012

BISKUT SEMPERIT - ABADI DALAM KENANGAN!




ASSALAMUALAIKUM!!

Sebelum bermula bicara, ambo nak ucapkan SELAMAT HARI RAYA kepada semua pengunjung dapur ambo! Tinggal lagi 4 hari saja untuk pendakian ke kemuncak!Semoga kita semua mendapat berkat dan
sihat. Bersederhanalah kita menyambut Aidil Fitri ini ya Jah!

Ambo baru saja selesai menggoreng 'manja' karipap ambo untuk juadah di hari raya nanti.'Karipap ala-ala frozen untuk raya nanti! Iyalah Jah, asyik dok makan biskut aja, muak juga.....apa kata selangseli dengan karipap ke cokodok ke......??? Hehehehhh...ubah selera!! Pada tetamu yang rasa suka kuih muih macam tu...silakan...biskut tetap di hidangkan!

Hari ni kerana masih lagi 'menjadi' surirumah sepenuh masa, ambo rasa nak bersembang dan berkongsi
satu lagi resepi biskut dengan mike!  Haaaaa...biskut ini mengingatkan ambo pada allahyarhamah mak
ambo yang sangat ambo kasihi! Aruah sangat 'suka' biskut ni.....bukan suka 'makan' tetapi 'suka' melihatnya!
Jadi sejak dulu, sejak ambo 'reti' buat biskut, ni lah biskut yang tak pernah 'miss' membikinnya!
Walopuin mak telah tiada, bila ambo menyediakan biskut ni, terasa mak bersama sama ambo, merenung dengan penuh minat bentuk biskut yang pada mak sangat 'cantik dan berseri' tu!

Tu lah dia 'BISKUT SEMPERIT' keseukaan mak dan ambo akan terus membuatnya tanpa jemu!
Setiap tahun ambo akan mencuba resepi yang berlainan walopun bentuk bunganya tetap sama! Ambo akan
rasa  mak ada bersama menyambut raya yang indah ini! Sungguh abadi dan sentimental jadinya!

Kita tinggalkan kenangan ambo tu, moh le kita berkongsi resepinya ye Jah!
Ini resepi yang baru ambo dapat dari teman FB ambo CT Norliza anak jati Perak.
Terima kasih ye CT dan minta di halalkan perkongsian resepi ni!

Bahan asas:

1 ketul butter
1 biji kuning telur
1 cawan tepung kastard
2 cawan tepung jagung
1 cawan tepung gandum
1 camca teh essen vanila
1 cawan gula aicing (ayak)
- Ceri merah untuk hiasan

- Ayak tepung gandum, tepung kastad dan tepung jagung
- Pukul butter dengan telur dan gula - kemudiaan masukkan esen vanila
- Masukkan tepung sedikit demi sedikit kedalam butter sehingga sebati
- Kalo mike rasa adunan agak lembut, tambahkan sedikit tepung gandum
- Biarkan selama 10 minit barulah mike tekan bunganya.

Biskut semperit ambo kali ni, ambo rasa melepasi piawaian ambo, kerana selain dari rasa sedap
kelopaknya tak runtuh! Mike bolei cuba...kerana masih ada masa! heheheehheh!


Ambo pulak semakin genting (masa)  'Almond London' belum di celup coklatnya lagi, 'honey Joy' feberet
si Tecik Hajar belum nampak wajah lagi....Ayoyoyooyoo....macamana nih.....malam mengantuk....nak tido!

Apa-apapun...Insyaallah mintak-mintaklah menjadi!!!! Ngehngehngehhhh!!!

BUBYEEEEEEE! Berbuka makan apa hari ni????




Isnin, 13 Ogos 2012

BISKUT BUAH PINGGANG




ASSALAMUALAIKUM!!

Merdeka! Merdeka! Merdeka!  Hahahahah....bukan nak sambut merdeka lagi. tapi Jah merdeka ku
kerana hari ni ambo 'menjadi' surirumah sepenuh masa! heheheh!Siot giler Jah!

Sementara nak menunggu Zohor masuk, ambo boleh le sembang-sembang manja dengan mike ye!
Almaklum aja....dah lama bebeno dok 'bersunyi-sunyian' maksud ambo dah lama tak bersembang dengan
mike semua!

Ambo baru aja selesaikan projek ambo hari ni. Buat Ko Loyang...dapatlah 200 keping lebih..tapi versi
pedas, nanti lepas syolat Zohor..sambung balik...buat versi manis pulak...kakak2 ambo suka yang manis!
Masa yang semakin suntuk, menjadikan ambo kena 'berhabis-habisan' menggunakan waktu luang yang ada!
Lusa...udah nak tinggalkan rumah pulak sehari suntuk samapi le ke hari Jumaat.

Lemang udah ambo tempah..biasa la di rumah ambo kalo taada lemang rasa macam tak lengkap raya!
Agaknya udah 'terbiasa' dengan lemang, itu sebab ambo kurang gemo dengan ketupat!!

Hari ni, ambo nak berkongsi satu lagi resepi dengan mike! Sempat lagi kalo nak mencuba...sebab resepi yang sempao dan senang sangat! Tu lah dia 'BISKUT BUAH PINGGANG' yang rangup! Kalo biskut yang
rangup memanglah menjadi feberet ambo!

Resepi ni ambo dapat dari kawan ambo..taktau le dia dapat dari mana pulak! Apapun terima kasih dan minta di halalkan resepi ni dari pencipta asal ye! Ambo sebarkan pulak resepi ni pada kengkawan dan anak-anak yang berminat dan 'suka' memasak! Kita kongsi-kongsi resepi kan Jah???

Bahan asas:

1 cawan cornflakes hancur
1 cawan biskut merie hancur
1 cawan butter
1 biji merah telur
1/2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung jagung
1 cawan gula icing
1 cawan tepung kek

- Ayak tepung gandum, tepung jagung dan tepung kek
- Pukul butter,telur dan gula sehingga kembang
- Masukkan sedikit demi sedikit campuran tepung yang di ayak ke dalam butter - sebatikan
-Masukkan pula cornflakes dan biskut merie
- Terap bentuk buah pinggang dan sapu kuning teur dan taburkan sedikit cornflakes hancur
- Bakar selama 10 - 15 minit dengan suhu 170 C


Itu aja Jah...senangkan? kalo beminat bolei le teruskan projek mike malam nih!
Kita kongsi sama-sama...!

BUBYE Jah...ada waktu senggang kita jumpa lagi!

Ahad, 12 Ogos 2012

BISKUT ARAB SUSU




ASSALAMUALAIKUM !!

Sekali lagi kita bertemu! Udah tak moh nyanyi lagi....sebab udah kureng sikit kerinduan pada mike semua!
heheheh! Ada luang masa, ambo rembat habis-habisan! Sebenonya Jah, esok ambo cuti,.....lusa pun ambo cuti lagi! Yabedabedu....kalo lusa ...bolei ke ambo gi ke Pasar Sari di tempat ambo nih? Orang Batu Kurau
menggelarkan pekan sari ni 'Pekan Selasa'! Huaaa...mesti 'berdoyon-doyon' manusia di minggu-minggu terakhir persiapan menjelang raya!

Nanti le ambo fikir balik, samada 'perlu' tao tak ambo ke pekan selasa tu... kalo dok di rumah, mesti bolei 'begheh' kerja2 rumah yang tak pernah habis nih! Usia yang semakin 'senja' nih, membuatkan ambo nak rehat yang secukupnya...ya lah duduk di rumah pun sekejap aja..siang banyak 'habis' di luar!Huhuhu..!!

Jah...kali ni ambo nak berkongsi satu lagi resepi dengan mike! Masih sudi ke Jah? Resepi ni ambo 'skodeng' lagi dari blog 'Yati's Memories' Nampak macam sedap aja biskut ni! Lepas berbuka, trei (try) seketul.....
fulamakkkkk...memang mengancam Jah! Sedappppp!! Aromanya semasa membakar...fuhhhhh!! tak terkata!!

Ini lah dia 'BISKUT ARAB SUSU' dari ambo untuk mike menjamu mata dan berkongsi resepi. Terima kasih pada blogger yang berkongsi resepi, dan ambo panjang2kan dan sebarkan lagi resepi ni.....bak kata orang tua-tua...ilmu tu ibarat air sungai yang mengalir! Jangan 'kudukut' ilmu, betulkan Jah? Heheheheh!!!

Biskut ni ambo buat semalam, semalam ambo cuma buat 3 jenis aja...udah jadi 'remaja purba' lagu ni le!
'Tak ghok' manjang ( tak ghok kalo mengikut Kamus Dewan berarti 'tak berdaya') Ngehngehngehhh!
Loghat kampung ambo, mesti le ambo selit sepatah dua kan??

Tok sah le melalut banyak sangat makcik ooiii....cepat le berkongsi..malam nih masih sempat 'mengadun'
nih! wokei...wokei...Jah moh le kita!!

Bahan asas:

2 cawan susu tepung (Nespray)
2 cawan minyak sapi (tak perlu mike cairkan)
7 cawan tepung gandum yang di ayak
Sedikit garam
Gula icing - untuk di gaul setelah biskut sejuk
Ceri merah dan hijo - kalo mike suka

- Campurkan susu tepung, minyak sapi dan garam - gaul sebati
- Masukkan tepung sedikit demi sedikit
- Bentukkan doh bulat-bulat dan hiaskan dengan ceri
- Bakar hingga masak antara 15 -20 minit dengan suhu 180 C
- Setelah biskut sejuk, barulah di golek-golekkan ke dalam gula icing

Catatan: Ambo menggunakan ceri merah dan hijo, tapi bila di gaul dengan gula, udah tak nampak
ceri tu! cacat sikit lah biskut ambo tu!

Cukup sampai di sini 'pertemuan' kita malam ni Jah, esok Insyaallah semoga kita dapat bersembang lagi dan
ambo akan berkongsi lagi resepi-resepi biskut raya ambo!

BUBYE Jah...jumpa lagi!!

TART NANAS BUNGA TULIP




ASSALAMUALAIKUM !!

Sudah lama tak jumpa
rindu hati pada mu
duhai kasih ku duhai sayangku.....!

Mendayu-dayu sora Allahyarham Sam D' LLoyd, haaaa... macam tu la jugak dengan ambo ni.....!!
Pekabo Yong? Sihat ke setelah tak berjumpa dengan ambo  'bertahun-tahun' nih? heh..heh..heh...!!
Ambo le rasa bertahun tak berjumpa..Ye lah Jah ambo ni ' selalu ' sibukkkkk aja..!
Tambah-tambah di bulan posa ni...aluhai...apa nak kata...udah jadi isteri. udah jadi mak,lagu (macam) ni la!!

Blog ambo pun sejak Ramadhan, sepi aja....rakan taulan dok berkunjung ke dapor ambo ni, ambo pun setiap hari dok menjenguk, tapi tak berkesempatan nak bersembang. Terima kasih kerana terus memberi sokongan pada ambo. Ambo sangat menghargainya!Tima kasih Jah!!

Malam ni kita bolei la dok sembang-sembang sikit...esok gamaknye ada lagi projek ambo...nak buat 'ko Loyang pulak! Untuk kakak2 ambo dan untuk diri sendiri! Tapi ambo nak buat ko loyang versi pedas  la!
Anak-anak ambo 'tersangat 'lah suka!

Apapun, ambo nak jugaklah berkongsi 'KO RAYA 1433 (2012) nih dengan mike! Ada masa lagi mike bolei buat kalo suka! Ambo menjamu mata mike dengan 'TART NENAS BUNGA TULIP' ambo ye!
Ni ambo skodeng dari bloger 'Dari Taiping ke Sabah' kalo tak silap ambo! Geram nengok tart tulipnye
yang tomei-tomei gitu, ambo pun apa lagi, skodeng abis le! Ini projek ambo pagi tadi!

Bila udah siap (masak) semuanya...wahhhh...ensem jugak tart ambo nih! adoiii..'.up' diri sendiri le pulak
makcik nih! Apa nak kata....kerana siot giler..lagu ni le jadinya! Kiranya tart ambo nih melepasi piawaian ambo! Nehngehngehhh!!
Wokei....jangan banyak melalut...moh le kita berkongsi resepinya!

Bahan asas:

250g butter (ambo lebih gemo 'farmcows)
70g minyak sapi
3 cam besar gula icing
1 biji kuning telur
1 camca teh esen vanila
3 caca besar tepung kastard
3 camca besar susu tepung (ambo guna nespray)
400 g tepung gandum
Jem nanas secukupnya ( gentelkan sebesar biji kurma)

- Tepung gandum, susu dan tepung kastad - mike ayak terlebih dulu
- Butter, minyak sapi, gula, telur dan esen vanila - mike pukul manja gitu
- Setelah adunan di atas sebati, mike masukkan tepung sedikit demi sedikit
- Setelah adunan sebati, ambil 150g dari adunan tersebut untuk mike kalerkan dengan kaler hijo
- Terap - ambo guna acuan' tart nyonya' untuk kelopak dan acuan' bunga tanjung' untuk tampuk hijo tu!

Selesai semua, bako dalam oven selama 10 - 15 minit dengan suhu 170 c

Worait Jah..selamat mencuba dan mesti berjaya!! heheheheh!!!
Ambo? Udah senang hati sebab dah ada biskut raya!!

Khamis, 19 Julai 2012

BISKUT KELAPA SEMPOI



ASSALAMUALAIKUM!!

Salam malam Jumaat yang damai! Semoga kita semua dalam rahmat ALLAH s.a.w dan sentiasa
terpelihara iman kita sebagai seorang muslim.

Udah pukul 9.46 malam. Telinga dok dengo Forum Perdana kat TV1. Di dapur ambo dok tengah bako kek tempahan dari kawan anak ambo! Ambo ni 'tak ghok' ('tak ghok' kalo mengikut KAMUS DEWAN
berarti 'tidak berdaya' kehkehkehhhhh) tapi....kerana nak jugak menunaikan hajat orang, ambo kuatkan
juga.........semanagt beb...maklum aja tak nak kecewakan orang!! Ngehngehngehhhh!!!

Lagi sehari kita semua akan menyambut RAMADHAN AL MUBARAK yang indah. Nampaknya dalam bulan mulia ni, ambo semakin sibukle. Aluhai Jahhhhh...nampak gayanya, kerana 'kesibukan' ambo, jarang-jaranglah kita dapat bersembang macam nih!!
Ayoyo Jahhhh...mesti ambo 'windu' pada mike....tapi ambo 'janji' kalo di izinkan oleh ALLAH, ambo
akan luangkan jugak masa ambo untuk bersembang dengan mike! Mike jangan jemu udah le Jah!!

Malam ni apa kita nak kongsi ya??? Kalo ambo berkongsi resepi biskut raya yang sempoi-sempoi, macamana...mau ke deme???? Tentu udah ramai yang membuatnya dan bahan-bahannya juga hampir sama. Takpa Jah...resepi ambo ni cukup sempoi...sangat senang membuatnya. hehehehh!!!
Kan ke ambo suka 'yang sdang-sedang saja???"

Moh le kita berkongsi resepi 'BISKUT KELAPA SEMPOI' ambo, yang kalo mengikut piawaian
ambo udah cukup 'molek' rasa dan kerangupannya! AAaauuuuuuu...makcik nih...masuk lif tekan butang le pulak!!Wakakakakaka!!!

Jangan buang masa emas mike, moh le kita berkongsi, kalo mike gemo bolei coba raya tahun ni kan Jahh??

Bahan asas:

250g buttercup
1 cawan gula castor
3/4  - 1 cawan tepung gandum
350g tepung jagung
1 tin kelapa - ketepikan sedikit untuk hiasan
Kuning telur - untuk sapuan

- Pukul butter dengan gula hingga kembang
- Masukkan tepung jagung di ikuti tepung gandum sedikit demi sedikit
- Akhir sekali masukkan kelapa
- Jika udah sebati - bentukkan bulat-bulat seperti guli
- Letak ke dalam cawan biskut - sapukan kuning telur
- Akhir sekali tabur sedikit kelapa
- Bakar hingga masak

Sempoikan Jah? Ambo minta diri dolu.....kek ambo pun udah masak....udah snap gambonye....kalo
ada masa kita kongsi melihatnya....alaaaaa.....kek yang selalu ambo ambil tempahan tu...udah deme gemo..
ambo buatkan aja!!

BUBYE Jah...jumpa lagi dan 'SELAMAT BERPUASA!!!



Selasa, 17 Julai 2012

INTI KARIPAP




ASSALAMUALAIKUM!!!

Selamat malam yang indah buat semua pengunjung dapur ambo! Semoga kita semua di dalam keberkatan
YANG MAHA ESA. Ambo semakin sihat....langkahan kaki pun dah tak 'berat' jalan pun udah kureng 'sengetnya' Alhamdulillah!!

Lagi 2 hari kita semua umat Islam akan menyambut bulan yang penuh keberkatan dan kemuliaan - RAMADHAN! Semoga di bulan ini 'kesihatan' kita akan terjaga dengan sempurna dan dapat melipatgandakan amalan-amalan dengan jaya dan sempurna!

Seperti yang ambo janjikan 3-4 hari sudah, ambo akan berkongsi 'resepi' INTI KARIPAP dengan mike!
Ingat tak Dik Non? Ni lah 'ketua dayang' datang mengadap sebab nak selesaikan 'hikayat seribu satu malam'
yang di janjikan! wakakakakaka!!!!

Jangan dok 'mengayat' banyak sangat makcik, Isyak dah nak masuk nun! Okey lah Jah ambo kasi itu lesepi. Oya...semalam ada ambo buatkan lagi 'karipap pusing' untuk stok di bulan puasa nanti......!!
Konon-konon, bangun sahur kalo nak kuih panaz-panaz, boleh le terus menggoreng!! Tapi Jahh......
angan-anganku musnah belaka! Konon buat karipap ala-ala frozen gitu....sekali buat dapat le 56 biji karipap
yang besar-besar gedabak! Huiii...hati di dalam manyak sinang maa! Ttttaaappiii Jah...dok 'gatai' nak bisnes pulak....tinggal 3 biji karipap ku...habis semua terjual! Hadooiii Jah...kena buat balik Jahhh untuk stok klorga!!huhuhu!!

Sudah...sudahhhh...udah jual udah le....salah sape weiii??? Takpa le walo apapun moh le kita berkongsi
keseronokan ambo membikin ini 'KARIPAP PUSING' dan 'INTINYA' Kita kongsi Jah!!

Bahan untuk dok karipap:
Doh berminyak:
150g (majerin + shortening)
300g tepung gandum

Doh biasa:
700g tepung gandum
1camca teh garam halus
2 cawan air (kurang lebih)

(mike boleh selak cara buatannya pada resepi ambo yang lepas....!)

INTI KARIPAP:
2 cawan daging atau isi ayam yang di racik halus-halus
1 biji bawang besar (di potong dadu)
1 ulas bawang putih (kalo suka)
1 kg kentang (dikupas dan di potong dadu)
2 tangkai daun kari
1 bungkus kecil rempah kari daging/ayam
1/4 bungkus rempah kurma
Garam dan gula secukup rasa
1 kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 pokok daun sup (kalo suka)

- Semua bahan di masukkan ke dalam kuali bersama air.
  (ambo tak tumis ye rempah )
- Rebuslah sampai rempah masak dan daging serta ubi empuk
- Taburkan daunsup yang di potong halus
- Perisakan inti dan kalo dah masak angkat dan sejukkan.

Beghehkan Jah?? Tu le cara ambo masak inti yang paling 'sempoi' dan senang!
Ambo 'kureng suka' menumis inti, sebab nanti berminyak!
Kalo mike suka, bolei ikut cara ambo!

BUBYE Jah...ambo minta diri dolu......esok....ambo punya 'hari' sangat penuh! 
Nampaknya ambo kena 'tangguhkan' dolu perancangan nak buat karipap 'ala-ala frozen' ambo tuh!
Mike buatle dolu ye....nanti kongsi dengan ambo!
HEHEHERHEHHHHHHH!!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...