ShareThis

Selasa, 30 Oktober 2012

BISKUT NESTUM



ASSALAMUALAIKUM!

Selamat malam Jah! Jam di skrin menunjukkan pukul 8.35 malam. Ambo tak buat apa-apa malam ni.
Encik suami tengah dok makan nasi depan tv......yeahhhh depan tv Jah...sebab....sebab...sambil nonton
berita perdana. Tak kesah le di mana pun ndak makan, janji Encik suami tak lapo (lapar) Hehehehh!!!
Kureng asam betul makcik nih!!!

Lupa pulak ambo.....di dapur ambo tengah dok bakar 'kek kopi'. Nantilah kita akan tetap berkongsi!
Masak nanti nak tunggu bio sejuk sebab nak 'topping'kan dia...baru 'terasa' sikit keknya! Kan Jah?

Hari Raya, baru aja berlalu...tapi rumah ambo hari ni masih lagi di kunjungi oleh anak-anak sedara sepupu.
Nak makan biskut Raya Haji..deme kata! Ohhh...silakan...rumah Chumah sentiasa dikunjungi oleh anak-anak sedara...sepupu ke...dua pupu ke...kupu-kupu ke....ada ambo kesah? Janji biskut 'asal ada' di rumah ambo beghehhhhh!!!! hehehehhh!!!

Malam ni ambo nak berkongsi satu lagi jenis biskut raya yang ambo buat semua 'keperluan'nya tersedia ada dalam rumah ambo. Senang kan Jah...habiskan 'stok' yang ada! Mulut bolei mengunyah...barang tak ada yang membazir! Kudukut punya Chumah! Bukan kudukut la Jah...tapi membazir tu kan sahabat syaitan!!

'BISKUT NESTUM ' ni ambo buat sehari sebelum raya hari tu. Ni kawan ambo yang bagi resepi, dia pulak
dapat dari Kak Besah Myresepi. Fulamak....sedap dan rangup aja biskutnya!
Mike tak percaya, mike boleh cuba! Tak kesah le raya ke idak.....janji mencuba!
Moh le kita berkongsi!

Bahan asas:

1 cawan majerin  ( resepi asal menggunakan 1 ketul butter 250g)
1 cawan penuh gula icing ( 150gram)
2 biji kuning telur
2 cawan nestum keluarga (biasa atau madu)
3 cawan tepung gandum (300 gram) - di ayak bersama baking powder
1 camca teh baking powder
Lebihan nestum dan ceri untuk hiasan

- Putar majerin dengan gula hingga kembang
- Kemuadian masukkan kuning telur dan teruskan putar sebati
- Campurkan tepung berselang seli dengan nestum sambil di uli perlahan hingga
   menjadi doh yang lembut - jika nampak telah sesuai dohnya, jangan habiskan tepung gandum
- Terap mengikut acuan di sukai
- Sapukan terapan dengan sedikit putih telur dan golekkan ke dalam nestum dan hiaskan dengan
   ceri pilihan
- Bakar dalam suhu 150 c selama 20 - 30  minit atau sehingga biskut masak


OOoooppppsss...Udah berbau kek ambo di dapur, ambo minta diri dolu, nanti hangus pulak kek ambo tu!
Kita kongsi ye Jah! Kongsi gambo aja lah! hehehehehh!!


BUBYE.........BUBYEEEE!!



Isnin, 29 Oktober 2012

KEK SEMPOI (cara ambo)


ASSALAMAUALAIKUM!

Selamat malam semua! Sihat ka Dek Non? Pa habaq mai kat cek, kalo tak sehat cek nak habaq kat hangpa pi la klinik, awat nak sayang duit dek Non...duit kan bolei cari...pi klinik...piiiiii!!!! heheheheh!!!

Apapasal ambo malam ni? Lidah tergeliat terlentok cakap Penang? Betul ke loghat teman ni?
Sajaaaa Jah...sebelah Batu Kurau ni kebanyakan warganya....condong kepada loghat Utara, tapi di kebanyakan kampung2nya pulak lebih banyak kepada loghat Pattani....kurang lebih kepada dailek kelantan.

Kita tinggalkan isu dailek ni...moh kita bercerita kisah masak memasak pulak ye Jah! Apa mike masak raya
hari tu, Itule, ambo sekeluarga 'tinggalkan' sebentar kampung halaman kerana beraya di rumah kak ambo.
Saja...ubah angin le.....itupun selepas solat sunat Aidul Adha...baru le kami 'merangkak' pegi!

Ingatkan taadalah tetamu yang nak menjenguk kami, rupanya balik aja kami malam tu, udah sampai cerita
yang ramai le jugak tetamu yang datang berkunjung, tapi sayang beribu kali sayang, 'tuan rumah' beraya di tempat orang!

Tahun ni, ambo sekeluarga tak buat korban, insyaallah kalo di beri rezeki yang 'lebih' dari Yang Berkuasa, ambo akan buat lagi di masa mendatang. Kalo ikutkan nak buat tiap-tiap tahun Jah. Insyaallah!
Apa-apapun, malam ni tak mau cakap pasal korban, tapi ambo nak berkongsi satu lagi jenis kek.
Kek ni ambo buat sempoi aja....menggunakan barangan yang sedia ada di rumah!
Itulah kan ambo cakap sebelum ni, semua jenis biskut dan kuih muih , ambo menggunakan  'keperluan' yang sedia ada dalam rumah...yelah Jah 'melangsaikan' apa yang ada dulu, riso juga ambo nanti rosak takdak bukti! Tak gitu Jah?

Ini resepi "KEK BIASA' yang ambo olah sikit-sikit nak bagi nampak menarik dan tertarik. Pada ambo ianya 'agak' menarik sebab warni warnanya yang gilang gemilang!!! hahahahahhh!!! Ni spesis masuk bakul sendiri angkat le!!! kuangkuangkuangggg!!!

Kalo mike nak coba...bolei saja kita kongsi...sedap jugak kalo mengikut anak ambo dan anak tekak ambo ni! Rezeki ALLAH bagi, kita makanle dengan nikmat kan Jah? Toksah mengayat banyak sangat Chumah,
moh le kita berkongsi:

Bahan asas:

5 biji telur (gred A)
2 cawan majerin
2 1/4 cawan tepung gandum (ayak bersama baking powder)
2 cawan gula halus
1 1/2 camca teh baking powder
Sedikit serbuk koko
Kaler yang di sukai
1/2 cawan susu pekat manis (kalo perlu)


- Putar majerin dengan gula halus hingga gebu
- Pada bekas lain, putar telur hingga kembang
- Campurkan kedua bahan putar di atas
- Masukkan tepung perlahan-lahan secara kaup balikkan saja
-Kalo nampak adunan sedikit keras, masukkan susu pekat manis
- Bahagikan adunan kepada kaler yang di sukai (ambo gunakan 3 kaler)
-Bakar satu adunan kaler dalam loyang 10" yang di sapu sedikit majerin pada suhu 160 c
- Setelah masak, keluarkan dan ayak sedikit serbuk koko di atas permukaan kek tadi
- Letak selapis lagi adunan di atas kek yang di ayak serbuk koko dan bakar semula
   menggunakan api atas sahaja
- Buat sehingga selesai semua adunan dan 1/2 jam terakhir bakarlah menggunakan
   api atas bawah sehingga masak.
- Jangka masak kek bergantung kepada oven masing-masing (ambo hanya 'test' dengan lidi untuk
   uji masak ke belum) hehehehh.....cara orang tua!

Worait Jah.....kalo nak trei boleh le......musim raya lagi nih!
En suami pun suka sebab ianya kek yang sempoi!
Ambo.....??? Semua sedap!!!

Jumpa lagi bila-bila masa dari sekarang.....BUBYEE Jahhhh!!!





Selasa, 23 Oktober 2012

SAMBAL TUMIS SOTONG KERING



ASSALAMUALAIKUM!!!

Salam sejahtera! Moga kita semua dalam perlindunganNYA dan sentiasa sihat serta bahagia!
Rasa 'bahagia' tu sebenarnya tak boleh dibeli dengan wang ringgit! Terkadang kita kena 'mencari'
bahagia itu! Tak begitu Jah????

Petang ni ambo dok sorang-sorang Jah! En. suami dok belakang rumah....tengah dok 'memerun' tanah di belakang rumah...konon-kononya nak buat 'projek' baru . Harap-harap menjadi le!Tanam durian pun tak
begitu menjadi..maklum aja tanah bekas bendang le katakan! Pokok  'orait' buahnya 'kureng', dari duduk
tersia-sia (betul ke bahasaku ini?) baikle merancang projek lain..kanb Jah???? Heheheheh!!

Lagi 4 hari, kita umat Islam akan menyambut 10 Zulhijjah, tentu antara kita dah 'bersedia' dengan biskut rayakan? Sekurang-kurangnya adalha 3 - 4 jenis kan? Kali ni ambo tak mau cakap tentang biskut raya, tapi
ambo nak berkongsi dengan mike satu jenis lauk..haaaaa tu lah dia 'SAMBAL TUMIS SOTONG KERING'

Jahhhhhh! ambo memang kalo jenis lauk 'terlalu' sempoi...tu lah asyik terkejar masa aja...iyalah Jah kadang
Subuh-subuh udah sediakan lauk pauk.....tak ke semuanya sempoi Jah...aaddeesss...janji boleh lalu di 'anak tekak'. Apapun , anak teruna ambo sangat suka sambal ni....katanya kalo pekena dengan nasi lemak 'mengancam' habizzzz!!

Kalo mike suka, moh le kita berkongsi!

Bahan asas:

500 gram sotong kering
15 - 20 tangkai cili kering
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
sedikit belacan
3 camca besar kicap masin
Minyak untuk menumis
Serbuk perasa (kalo suka)
Air asam jawa
Sedikit gula

- Sotong di rendam dengan air panas, bersihkan dan toskan dia
- Cili kering, bawang besar, bawang putih dan belacan di kisar halus
- Campurkan sotong dan bahan kisar serta kicap dalam bekas - perapkan dia 1/2 jam
- Panaskan minyak
- Masukkan bahan yang di perap dan tambahkan sedikit air (jika perlu)
- Perisakan dengan sedikit gula, air asam jawa dan kalo kurang masin, barulah letakkan garam
   mengikut keperluan.


Sempoikan masakan ambo, tapi inilah feberet anak ambo...ringkas tapi menawan jiwa raga!
hehehehh! Boleh cuba masakan sempoi ambo ni, kalo mike kureng masa!
Makan dengan nasi panas-panas...huuiiii...berpeluh-peluh Jah!

Wokey Jah...ambo minta diri dolu...drama 'JULIA' dah nak start!
' Sudahhhh...cukup..cukuplah sudah.....
cukup sampai di sini sajaaaaaa!

Hehehehhh...BUBYEEEE Jah!!!!

Ahad, 21 Oktober 2012

BISKUT SUJI BRUNEI



ASSALAMUALAIKUM!!

Selamat malam yang indah dan terima kasih buat semua pengunjung dapur ambo yang kecik ni!
Malam ni, suasana kampung ambo agak sejuk kerana baru lepas hujan, bertambah sejuk kerana kampung ambo ni di kelilingi oleh bukit bukau yang indah!

Apa kita nak sembang malam ni Jah? Udah banyak hari kita tak berjumpa kan....kannn???
Oya...kerana 'Aidul Adha dah semakin hampir, apa kata kalo kita jenguk biskut raya ambo???
Ini projek ambo pagi tadi Jah!Konon-kononnya nak buat semalam, tapi semalam sepupu ipar ambo
meninggal, jadi ambo tunda ke hari ini.

Biskut ni ambo pernah buat 2 tahun sudah, tapi tak dan (sempat) nak masukkan gambo. Kali ni ambo buat sekali lagi kerana ambo 'suka' sesangat! Terkadang kalo anak tekak nak makan, ambo buat aja walopun bukan nak raya! Sebenarnya buat biskut kali ni bukan hape, cuma nak langsaikan baki stok raya yang lepas.
Jadi ambo buat biskut yang 'keperluan'nya ada dalam rumah ambo. Tak gitu Jah??

'BISKUT SUJI BRUNEI' itulah nama yang di beri. Ambo cari kat cik Google tadi, jumpalah di dapur 'Citarasawan'. Tak tau le dia dapat dari mana...apa-apapun terima kasih le kerana berkongsi resepi yang
sungguh sedap ni. 'BISKUT SUJI BRUNEI' ni sangat rangup, harum dan sangat menepati piawaian ambo!
Hehehehhh!!!!Tak percaya? Mike boleh cuba, lagi pulak sangat senang membikinnya!

Apa-apapun moh le kita berkongsi mata dengan biskut ambo yang sedap ni! Pada ambo le kalo tak makan, jiwa jadi kacau ni...sebab apa Jah? Tentu sebab sedap!!!!!!
Jangan buang masa Jah..moh le kita kongsi!!!

Bahan asas:

200 gram minyak sapi
100 gram lemak sayur (shortening)
180 gram gula halus
100 gram cornflakes (kisar halus)
1 kuning telur
80 gram tepung suji (semolina)
80 gram tepung jagung
Tepung gandum secukupnya (ambo guna kurang lebih 360 gram)

Bahan salut:

Nestum yang dikisar halus secukupnya
Susu tepung secukupnya (ambo guna coffeemate)
Sedikit gula halus

- Putar minyak sapi, minyak sayuran dan gula halus hingga sebati (rata)
- Masukkan kuning telur dan pukul lagi
- Masukkan tepung suji, tepung jagung dan cornflakes - sebatikan
- Kemudian masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit dan sebatikan semuanya
- Siap untuk di terap atau boleh juga di gentel bulat-bulat
- Bakar pada suhu 180 C selama lebih kurang 15 - 20 minit
- Biarkan sejuk dulu barulah di golekkan dalam bahan salut

Boleh Jah????hehehehh!!!

Ambo minta diri dolu...nak ke dapur, nak salut 'Kerepek Tayamun' ambo pulak.
Nanti kita kongsi ye Jah!

'SELAMAT HARI RAYA AIDUL 'ADHA ' pada semua!



BYE......BUBYEEEE!!!!





Selasa, 16 Oktober 2012

APAM MENTEGA (sekali lagi.......)






ASSALAMUALAIKUM dan selamat malam Jah!

Udah 3 -4 hari kita tak ada kesempatan nak bersembang-sembangkan Jah! Hari Sabtu  lepas, siang ambo sampai le ke malam tak ada luang masa nak 'relax-relax' ! Mana nak buat kerja-kerja rumah lagi, mana
'cuak' lagi...iyalah kalo rumah dok banjir, tentu hati di dalam rasa riso, takut-takut air banjir melimpah masuk
ke dalam rumah!

Apapun, Alhamdulillah kerana 'dalam rumah' ambo bebas dari banjir, kecuali kawasan keliling rumah......
banjir Jah. Motokar, motosikal...semuanya kena 'parking' atas bahu jalan! Wuaaaa.....sedih Jah...memang sedih...tapi di negeri2 lain lagilah 'teruk' mengalami banjir kan Jah?

Malam ni nampaknya, ambo nak 'kurangkan' bercakap' ambo ye! Cukup ambo nak kongsi kuih yang menjadi kesukaan 'ramai saudara mara' ambo. Kuih yang sempoi, yang tak banyak kerenah membuatnya.
Kuih ni ambo buat 2 minggu sudah untuk sepupu yang mengadakan kenduri kesyukuran.

Malam ni pun ambo sekali lagi membikinnya.  Ini kerana udah ambo 'berniat' untuk berkongsi kegembiraan
ambo dengan cikgu-cikgu SMK Dato' kamaruddin Batu Kurau yang bertungkus lumus mengajar anak ambo. Alhamdulillah, baru tadi, Si Tecik Hajar selesai menghadapi subjek akhir Bahasa Arab PMRnya..
Kita hanya berusaha dan berdoa kerana ALLAH  s.w.t penentu segala-galanya!

Kali ni kuih  ' APAM MENTEGA' ni ambo tak letak butter, tapi ambo hanya menggunakan majerin sahaja. Kalo mike nak resepi, selak aja resepi ambo yang terdahulu! maafle Jah ye! Pengukus dah panas Jah, tunggu ambo mengukus aja lagi.....!  Itu aja untuk malam ni, jumpa lagi lain kali!


BUBYEEEE Jah!

Jumaat, 12 Oktober 2012

LEPAT LABU





ASSALAMUALAIKUM.

Pekabo Yong? Tentu mike semua dalam sihat-sihat bersam keluarga yang dikasihi!
Ambo? Hehehehhh ... Alhamdulillah.!!!

Malam ni tiba-tiba ambo teringat pada penyanyi 60an dari negara jiran.....S.Roha. Penyanyi ni di zaman
60an dulu terkenal dengan kelincahannya dan berwajah sangat manis dan dia banyak mendendangkan lagu-lagu berirama hindustan. Ambo pun ingat-ingat lupa lagu-lagunya.....sebab masa tu ambo kecik lagi.

Salah satu lagu yang ambo ingat kurang lebih begini liriknya:
Luncai terjun dengan labu-labunya...
biarkan..biarkan oooo biarkanlah....!!!
Itu aja yang ambo ingat...kira okey le kan sebab dah 40 tahun lebih dah zaman berlalu!

Bukan apa sebenarnya Jah.....ialah ambo ni terkadang suka mengaitkan lagu-lagu dengan masakan ambo!
Selingan le katakan! Iyalah kalo tayangan drama pun ada selingan  'iklan', begitu jugaklah dengan ambo ni! heheheheh! Itule...rasanya minggu lepas, ada ambo buat satu jenis lagi masakan 'tok nenek'....
Iiisssyyy...apsal makcik nih asyik dengan makanan tok nenek aja?
Aahhhh...terkadang ada jugak orang muda  'suka' makanan  'orang lama', kalo orang lama tentu kompom le!

'LEPAT LABU' itule resepi masakan ambo yang ambo nak kongsi ni! Mau ke mike berkongsi dengan ambo?UUiisshh....kalo yang gemo (suka) mesti takkan lepaskan peluang ni...memang sedap Jah...ermmmmmm...lemak manis dan teksturnya sangat 'halus' ( ' halus' kalo mengikut loghat kampung ambo adalah ' la'it '! kihkihkihhhh) membuatkan jiwa ambo tenteram semasa mengunyahnya!
Betul Jah..... tatak tipu punnnyeee!!

Hisshhhh...banyaklah makcik 'mengayat' mohle kita berkongsi resepi ni!

Bahan asas:

2 cawan labu yang di lecek
1/2 cawan gula pasir
1 cawan tepung gandum
kelapa parut ( ikut keperluan )
Sedikit garam
Daun pisang ( ikut keperluan )

- Labu dikupas dan di bersihkan kemudian di kukus sehingga empuk
- Setelah labu empuk, toskan dan lenyekkan ia bersama gula
- Masukkan tepung dan kacau sebati
-Panaskan pengukus
-Ambil sesudu adunan labu tadi dan di letak di atas daun pisang
- Letakkan sedikit kelapa parut yang di gaul dengan sedikit garam sebagai inti
- Setelah selesai semua, kukuslah adunan sehingga masak - kurang lebih 15 minit

'LEPAT LABU' ni sangat enak di makan petang-petang sambil bersantai dengan keluarga,
tapi kalo ambo sorang-sorang pun sedap Jah!
Mike boleh cuba kalo mike suka!

PPssstttt.....malam ni ambo gerenti mengadap TV1 sebab ada drama 'Trilogi Cinta' yang ambo
minat tu! Malam semalam tunggu punya tunggu...frusssttt sebab deme dok layan bola!
Huhuhuhuhu.....!!

BUBYE...BUBYEEEE!!!!!!




Isnin, 8 Oktober 2012

TALAM CACA



ASSALAMUALAIKUM!

Mari kawan semua
kita bergembira
jangan bermenung diri
dan bersusah hati
gembira marilah kita gembira
menyanyi menari berirama
Ooooo cacacaaaaa!!

Huh! Jangan gelak Jah, ambo tak ngajak menari ke..nyanyi ke....cuma saja teringat zaman ' remaja' ambo lagu ni sangat fofuler Jah...tu lah dia Bob Tutopoli, penyanyi dari Indonesia yang terkadang ambo suka juga mendengar alunan suaranya!

Teringat ambo pada lagu ni sebab liriknya menyebut 'cacacaca'! Kebetulan pulak ambo ada masak satu kuih 'tok nenek' yang menggunakan tepung bubur caca. Ni projek ambo 3-4 hari sudah rasanya. Tak hengat pulak ambo. Apapun ambo sangat suka kuih tok nenek ni kerana ambo pun dah masuk dalam golongan tu!
heheheheh!!!

Biasanya kuih-kuih tradisional ni, lembut, manis, lemak serba lengkap! Orang-orang muda (mungkin) kureng suka, tapi kalo ambo dari dulu memang kalo kuih 'tok nenek' ni menjadi 'pujaan hatiku' ! Suke...sangat sukee!!! hehehehh!!!


Kalo mike nak mencuba, boleh aja kita berkongsi resepi.  Oohhh..udah masuk Isyak, moh le kita berkongsi kalo berkenan!

Bahan asas:

Lapisan bawah:
3 cawan santan
1 cawan gula pasir
1 biji telur
1 1/2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung bubur caca (yang telah di rebus)
Sedikit air kapur

Lapisan atas:
2 cawan santan pekat
1 cawan tepung
Kaler merah
Sedikit garam

- Tepung bubur caca direbus hingga lembut dan toskan
- Blender semua bahan (di lapisan bawah) kecuali tepung bubur caca dan masak sekejap di atas api
   sederhana sehingga berwap
- Panaskan pengukus
- Sapukan loyang dengan sedikit majerin / minyak masak
- Masukkan perlaha-lahan adunan yang dimasak tadi dan kukus sekejap
- Setelah adunan agak pekat masukkan tepung bubur caca tadi dan kukuslah seperti biasa
   sehingga agak keras.
- Kemudian tuang perlahan-lahan adunan 'lapisan atas' yang telah di kisar  ke atas adunan tadi
- Kukus sehingga masak


'Kejadian' kuih ni sangat lawo....dan lembut Kaler pinknya membuat hatiku tergoda!
Muahmuahmuaahhh!! Issyyy...lebih-lebih pulak Chumah ni!

Selamat malam Jah...mimpikan ambo ye!!

BUBYEEEEEEE!!!

Ahad, 7 Oktober 2012

PUDING ROTI


ASSALAMUALAIKUM!

Udah bangun tido ke Jah? hari minggu ni kan...sesetengah orang sambung tido le, ganti tidur yang tak cukup hari-hari sebelumnya! Tapi kan Jah, kalo terbiasa  'menyambung tido' orang tua-tua kata tak bagus (baik) muka takdak 'seri' Jah ooooiii!!! Lagi pulak buang masa kan...???? Rezeki 'kurengggg'!

Wah! bersyarah pulak ambo pagi-pagi hari ni! Maklumle sesekali bersembang dengan mike waktu pagi.
Kalo sebelum ni...asyik waktu [petang dengan malam aja!
Hari ni ambo tak buat apa, tak pegi kemana. Cuma di dapur ambo tengah dok perap (sekejap) Apam Mentega' ambo sebab petang nanti ada kenduri kesyukuran di rumah sepupu ambo. Tak tau nak bagi
apa...bagi Apam Mentega' udah le, nompang kenduri! Tak begitu Jah

Pagi ni, ambo berseghok (kalo ngikut Kamus Dewan berarti 'bersarapan pagi' hehehehh !!!) dengan Nasi Goreng Kampung! Malam semalam ambo buat 'Lepat Labu' Jadi pagi ni melantak le Nasi Goreng dengan Lepat Labu. Sedap Jah....sangat sedap.. tu la sampai menjilat bibir Jah! hehehehehhh!!! Nanti ada kelapangan masa kita kongsi dih!

Pagi ni ambo nak kongsi resepi 'PUDING ROTI' sekali lagi. Selalu buat puding ni, tapi mencuba berbagai
resepi! Siot Jah! Kali ni ambo skodeng resepi Puan Mai dari My Resepi! Moh le kita kongsi. Terima kasih pada tuan empunya resepi terawal sebab Puan Mai dapat dari Mingguan Wanita!

Bahan asas:

1 bungkus agar-agar (37 gram)
2 biji telur 1 tin susu cait
5 susu makan susu pekat manis
3 keping roti
3 susu makan gula pasir
 coklat emulco (yang ni ambo ubah dari resepi asal)

- Masak agar-agar dengan air ( anggaran air hingga tenggelam agar-agar)
- Masukkan gula - kacau
- Blender roti, telur, susu cair dan susu pekat
- Tuang bahan blender ke dalam pariuk agar-agar tadi - masak dengan api perlahan
   hingga masak
- Bahagikan kepada 2 bahagian
- 1 bahagian biarkan warna asal dan satu bahagian lagi campurkan dengan coklat emulco
- Biarkan seketika supaya agak pekat 9kurang lebih 10 minit)
- Tuang berselang seli atau boleh juga buat selapis selapis.
- Sejukkan.


Boleh cuba Jah sebab sangat senang membikinnya...anak-anak dan en suami pun tentu suka
apalagi kalo hari panas...tekak pun jadi kering....luncur dengan puding yang di sejukkan dalam
esbok memang mengancam habis.

Wokey Jah ambo nak gi ke dapur, nak mengukus 'Apam Mentega' ambo pulak!

BUBYE....BUBYYYEEEEE!!!!

Khamis, 4 Oktober 2012

APAM POLKA (DOT)


ASSALAMUALAIKUM!

Selamat malam Yong! Tentu mike semua sedang dok bersantai dengan keluarga kan?
UUiiihhhh ! Siot giler kalo dok bersantai-santai gitu dan di depan ada kerepek ke atau juga juadah-
juadah sampingan sambil mata dok menonton TV. Mike tau Jah 'mengunyah' tu pun salah satu dari senaman
muka....awet muda lahhhh!!!! (Betul ke teori ambo nih? bukan ke menambah lemak di badan? kompius ambo)

Haa...ahhh le Jah..malam ni sejuk aja! Ambo ni mata dan tangan mengadap benda alah nih, telinga dok dengo (dengar) Forum Perdana! Dok bersembang dengan mike pun jadi lintang pukang siket le....tak banyak ...siket aja Jah! heheheheh....!!! Di dapur, ambo tengah mengukus kuih 'Talam Caca'
Nanti kita kongsi ye Jah!!!

Kali ni ambo nak bersembang dengan mike kejadian kemarin dolu! Ambo ni kan selalu BW ke dapur orang,
Tak kirale 'dapur besor' ke 'dapur kecik' ke...janji ambo suka!
Teropong sana teropong sini, bertemu la ambo dengan apam ni....Mike nak tau apam apa? Yessss.....
tak lain tak bukan APAM POLKADOT! Deme le buat Apam Polkadot tapi ambo buat APAM
POLKA (DOT). Tau kenapa jadi macam ni? Sebab....sebab ambo punya apam tak buat dot...dot...dot tu!

Iyelah Jah udah pukul 11.00 malam, dok tercatuk lagi 'mengepam' adunan, lambat sangat, terus ambo
'cross'kan dia! kihkihkihhh...! Ambik ngko Jah!!Tapi apapun, rasanya tetap sedap dan mengancam jiwa!
Butut Jah.....tatak tipu punnnyyyeeeee!!!

Moh le Jah kita berkongsi kecomelan apam nih...ni ambo skodeng resepi dari blog mana tak hengat, tapi sebab di blog tu cerewet siket 'cara membuatnya' ambo skodeng pulak blog 'Masam Manis' yang sangat sempoi caranya tu! Apa-apapun, mintak halalkanlah resepi ni....dari empunya yang asal, kita sebar-sebarkan lagi...berkongsi ilmu le katakan! Yeahhhh..tenkiu....tenkiu!

Bahan asas:

275 gram tepung gandum
220 gram gula halus
150 ml susu segar / susu cair
3 camca teh baking powder
3 biji telur dari esbok
1 camca teh ovellate
1 camca teh esen vanila
filing / perisa
Pewarna yang di sukai (ambo guna 1 kaler aja)

- Masukkan semua bahan kecuali filing dan pewarna kedalam mangkuk dan pukul dengan kelajuan
   maksima
- Letakkan pewarna dan tinggalkan sedikit untuk di buat dot dot / silang
-Masukkan adunan ke dalam piping beg
- Susun acuan lompang dalam loyang dan letakkan papercup
- Picit adunan kedalam papercup (separuh aja)
- Letak filing kedalam adunan dan picitkan lagi adunan sehingga 3/4 bahagian papercup
- Dot dot / silangkan aduan dengan lebihan adunan tanpa kaler tadi
- Panaskan kukusan dengan api sederhana (kalo kuat apinya, bimbang adunan akan merekah)
- Kukus selama kurang lebih 10 -15 minit

Worait Jah...dan pukul 10.12 malam...drama 'Trilogi Cinta' dah start!
Ambo ni kan peminat drama tegar....ambo minta diri dulu ye...!

JUMPA LAGI!!!


Selasa, 2 Oktober 2012

GORENG SOTONG KUNYIT



ASSALAMUALAIKUM!!!

Selamat malam! Udah tidur ke mike Jah?  Isy..isyyy...isyyyyy...malam ' muda ' lagi laaa..watpa nak tidur
awal-awal! Meh le sembang-sembang dengan ambo dulu! kalo mike tak mau bersembang dengan ambo,
huhuhuuuu..tak ada kawan le ambo ni!

Cuaca di kampung ambo malam ni agak sejuk...nyaman aja...angin sepoi-sepoi menambahkan lagi suasana
kampung yang nyaman dan tenang! Telinga dok dengar berita dari TV3, mata dok tertumpu pada skrin, tangan dok mengetuk keyboard...wahahah...hebat makcik punya konsentrasi!

Apa kita punya tajuk bualan malam ni ye Jah? OOooooo...itu haliiii,ada wa masak satu masakan yang palingggggg sempoi.....! Yelah..udah tengahari rembang baru nak masak, sempoi-sempoi le masakannya......!! Tapi kan Jah kadangkala yang sempoi tu le yang sedap! Hehehehh!!!

Nak tau apa Chumah masak? Tak lai tak bukan SOTONG GORENG KUNYIT. Semua orang
(mungkin) dah selalu masak, tapi ambo nak juga berkongsi dengan mike! Terkadang masakan memang
serupa (seakan) tapi 'cara' masak tu berbeza antara seseorang dengan orang lain. Tak gitu Jah???
Moh le kita berkongsi 'cara' ambo yang sangat sempoi ni! Kalo orang yang malazzz macam ambo ni, beginilah caranya!hehehehh!!!!

Bahan asas:

1/2 kg sotong basah
5-6 tangkai kacang panjang
1 biji bawang besar
1/2 inci halia
2 biji cili hijau atau merah
Garam secukup rasa
Serbuk kunyit secukupnya
Minyak untuk menggoreng

- Sotong dibersihkan dan di potong dan toskan ia setelah digaul dengan garam dan serbuk kunyit
- Kacang panjang di potong (anggaran 1 inci)
- Bawang besar dan halia juga di potong (ikut suka)
- Panaskan kuali dan goreng sotong sehingga setengah masak
- Letakkan kacang panjang, halia, cili dan bawang dan goreng sehingga masak
- Angkat dan bolehlah di hidangkan

Apamacam Jah..sungguh sempoi dan sangat sesuai bagi orang-orang yang tak cukup masa!
Hehehehhh...apa-apapun...masakan ni begheh sokmo!

BUBYEEE Jah! Jumpa lagi......!!!
-

Isnin, 1 Oktober 2012

CREAM CRAMEL





ASSALAMUALAIKUM!!!!

Selamat malam Jah! Sihat ke? heheheheh Tentu sihat kan kerana kesihatan itu sangat penting bagi kita.
Siapa nak jaga diri kita kan kalo bukan kita sendiri???
Apa-apapun ambo harap kita semua di dalam perlindunganNYA!

Kemarin dolu atau jugak minggu lepas, sehari dua bumi di Anak Kurau nih tak di timpa dek hujan.
Kalo sebelumnya hujan ghok ghek....ghok ghek...bila takdak hujan...mak ooiii berbahang juga rasanya!
Apalagi anak tekak ni dok rasa keringgg aja!

Apa nak makan nih kalo panas-panas macam nih? Kalolah anak tekak ni di luncur dengan puding-puding
yang sejuk dan lembut, alangkah nikmatnya hidup! wakakawakaka!!!

Teringat nak makan puding karamel yang manis-manis sejuk tu! Tentu sedap nih...kalo tak makan tentu jiwa jadi kacau!!!! hehehehehh!!!!!
Tu lah ceritanya minggu lepas, kalo mike teringin nak makan, moh le kita berkongsi resepi yang sempoi nih!

Bahan asas:

1 tin susu cair
5 biji telur
1 cawan gula pasir - di hanguskan
1/2  cawan air
3/4  cawan gula
1 camca teh esen vanila

- 1 cawan gula di hanguskan kemudian campurkan air dan di kacau
   sehingga hancur di atas api - ketepikan
- Susu dan gula di kacau di atas api supaya gula dapat hancur - ketepikan
- Telur di pukul hingga kembang dan masukkan esen vanila
- Masukkan susu ke dalam telur dan di kacau sehingga sebati
- Masukkan ke dalam bekas gula hangus tadi
- Kukus kurang lebih 20 - 30 minit
- Setelah masak - sejukkan sebentar dan masukkan ke dalam esbok


Cream Cramel ni lebih enak di makan semasa sejuk...hilang dahaga ooooooo!!!!
Buatan ambo ni...rupa kureng...tapi rasa 'tak lari' tetap mengancam!
Tak terliur ke Jah????? Hehehehhhhhh!!!


BUBYEEEEE!!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...