ShareThis

Rabu, 31 Julai 2013

SEMPERIT SUSU


ASSALAMUALAIKUM!!!

Selamat malam Jah. Pekabo? Kali nih kita bersembang waktu malam pulak....perut pun masih sarat
berisi, maklum aja baru lepas berbuka! Alhamdulillah...udah 22 hari kita berpuasa, menahan lapar dan dahaga serta membutakan diri dari melihat perkara yang mungkar, memekakkan pendengaran dari
mendengar perkara keji dan membisukan lidah dari berkata yang tak baik!

Lama beno kita tak bersembang kan Jah! Setiap hari ambo ada di 'dapur ambo' tapi 'tak dan' (tak sempat)
nak berkongsi dan bersembang dengan mike! Malam ni ada masa terluang, ambo rembat! Hahahahah!!!
PPppsssstttt!!! nak tanya mike, udah berapa jenis biskut raya yang udah di buat? HHhhhaaaaa.... udah penuh meja??

Itule ambo ni baru dua jenis...itu pun yang sejenis tu dah alang kepalang dah! Udah tinggal 2-3 ketoi dah!
Kena buat pulak Jah oooiii! Itu kan biskut kegemaran abang ambo! Kalo dia balik, dia akan tercari-cari biskut tu! Nanti esok malam kita kongsi biskut kesukaan abang ambo tu!

Malam ni ambo nak kongsi satu lagi biskut! Biskut ni 'pembuka tirai' biskut raya ambo di tahun nih!
Mike nak tau biskut apa? Tak lain tak bukan 'SEMPERIT SUSU' lah! Biskut semperit adalah biskut 'pujaan hati' arwah mak ambo! Walopun ambo kureng suka, tapi arwah sangat berkenan! Jadi ambo akan buat setiap kali raya, cuma resepinya yang berlainan! Bila ada SEMPERIT, rasa  'meriah' Jah!!!!

SEMPERIT SUSU ni ambo dapat dari FB, nampak pembikinannya yang sangat sempoi, tu lah jadik nih!
'yang sedang-sedang saja' Jah!! Walo apapun, ambo akan buat yang anak-anak suka! En suami tak berapa
kesah dengan biskut raya! Tak lupa, ambo ingin mengucapkan terima kasih pada yang empunya resepi dan izinkan ambo berkongsi di sini pulak. Ambo tak tau sape yang berkongsi di 'dinding fb' ambo! ni mesti resepi atas resepi nih!

Apa-apa pun, moh le Jah kita berkongsi 'SEMPERIT SUSU' ni, kalo berkenan mike teruskan!

Bahan asas:

4 cawan tepung jagung
1/2 tin susu pekat manis
1 ketul butter
Ceri untuk hiasa (ambo guna ceri hijo dan merah)

- Campur semua bahan dan gaul sehingga sebati
- Udah lembut adunan tu, mike boleh le mula menekan pad acuan
- Letakkan ceri yang teh di potong
- Bakar selama lebih kurang 15 minit dengan suhu 150 c

Worait Jah, ambo minta diri dolu, nak tengok kulit popia ambo udah boleh disimpul atau belum.
Rasa nak buat 'simpul kasih' le pula! heheheh!
Entah jadi ke tidak...badan penat nih!!

BUBYE!!!!

Rabu, 24 Julai 2013

TOM YAM KAW KAW



ASSALAMUALAIKUM!!!

Semoga kita semua sihat, bahagia dan ceria selalu. Seperti di jangka mesti mike semua dalam
situasi yang sungguh indah bersama keluarga, jiran dan rakan tolan. heheheh!!!!
Ambo? Sihatttt..kalo idak macamana nak bersembang-sembang dan berjimba-jimba dengan mike kan???


Seperti yang ambo katakan dari dolu, blog ambo nih bukanlah hanya blog masak semata-mata. Campur aduk semua. Kalo mike rajen menyelak-nyelak, permulaan ambo berjinak-jinak dengan dunia 'blog' nih,
penulisan ambo banyak berkisar kepada kehidupan ambo sendiri...pengalaman yang pahit tetapi berakhir dengan manis! Syukur ya ALLAH!

Jadi, kali ni...malam nihh..ambo akan berkongsi dengan mike, gambar masakan kegemaran keluarga ambo!
Si Tecik Hajar kata...'hari-hari pun takpa'  Bujang ambo si Aiman pulak berkata...'uuummmmpphhh'
Tapi en suami tak kata apa-apa...tapi ambo faham...'sedaplah tu..!!' kihkihkihhh!!!

Apa yang ambo maksudkan? Tak lain tak bukan TOMYAM KAW KAW' lah Jah! Order dari luar negara you! Hahahah!! 'Perisa' tomyam ni ambo dapatkan dari seorang kawan. Best kan kalo ada kawan!
WWwuuuuaaa...sedap Jah...... secukup rasa tuuu!!

Sekarang kalo buat tomyam,, inile perisanya. taada resepi ye Jah, sekadar berkongsi mata!
Ambo di sebelah Utara Semenanjung nih rasanya tak bermasalah, itupun kalo kawan ke Padang Besar di sempadan Malaysia Thai...!!

Apa-apapun sekadar berkongsi taada salah kan Jah! Nama pun blog ambo ni 'blog rojak'
Nih macam iklan le jugak...selingan!!!! hahahahh!!

Ambo cuma menyediakan bahan  asas aja untuk tomyam ambo nih:

Ayam
Tomato
Udang
Sotong
Bunga kobis
Karot
Bawang besar
Serai
Cili padi (kalo suka)
mee kuning
dan sudah tentulah daun limau purut...kalo taada kureng menyerlah!

Ambo permisi dolu....kain baju masih di selenggara!
Mike......udah ke siap baju yang ditempah? Agak-agak 'berpasang-pasang'le kan?
Ambo..sekadar aja...ambo ni kan 'yang sedang-sedang saja...!!!

BUBYEEEEEE!!!!

Selasa, 16 Julai 2013

SEMPERIT TEPUNG JAGUNG



ASSALAMUALAIKUM!!

Udah seminggu kita berpuasa..moga kita semua sihat-sihat dan dapat menjalankan kewajipan kita
menunaikan Rukun Islam yang ketiga dengan sempurna.

Di kampung ambo loni (kalo mengikut Bahasa Malaysia loni tu berarti sekarang) dah mula hujan.
Setiap hari hujan turun, samada lebat dengan tidak aja! Apa-apa pun rahmat dari ALLAH ni tetap
kita terima dengan rasa syukur!

Petang tadi, ambo goreng bihun bodo-bodo aja...nanti kita kongsi ye Jah. Tapi malam nih ambo nak kongsi
resepi biskut raya pulak. Biskut ni ambo buat tahun lepas, gamaknya semasa menyambut Hari Raya Korban.
Lupa pulak ambo!

Itule, selak-selak album gambo, 'ternampak' le gambo biskut 'SEMPERIT TEPUNG JAGUNG' ni.
UUuhhhh...kaso (kasar)nya buatan ambo nih....taada seni langsung! Tapiii..wa cakap sama lu olanggg..
pada wa...miskut ni sangat sidap llhhorr!! Lemak-lemak gitu. Hikhikhik!!!

Nak kongsi??? Boleh aja...tapi jangan buat seperti ambo...besar-besar gedabak! hahahahah!!!
Makan 2 ketul udah kenyang Jah! Takpa moh le kita kongsi!

Bahan asas:

1 tin tepung jagung
250 gm butter
6 biji merah telur
1 1/2 cawan gula halus
1 1/2 cawan tepung gandum

- Goreng tepung gandum - sejukkan
- Pukul telur dengan gula sehingga kembang
- Masukkan butter dan pukul sebatikan
- Masukkan tepung jagung
- Akhir sekali masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit
- Jika adunan nampak sedikit keras, jangan masukkan semua tepung gandum tu
- Tekan dalam acuan dan hiaskan kismis hitam yang telah dipotong kecil-kecil
- Sedia untuk dibakar

Ambo suka buat biskut semperit walo apa saja resepi..kerana biskut ni adalah biskut kesukaan arwah
mak yang sangat ambo kasihi. Raya ni pun insyaAllah akan ambo buat dengan resepi  lain pulak!
Semoga roh mak ambo tenag di 'sana'! Ambo sangat rindu pada mak ambo!

BYEBYE Jah!




Ahad, 14 Julai 2013

AISKRIM SEMPOI

..yang ni belum di usik

Nahhhh...Si Tecik Hajar dah merasmikannya....tara..tarrrraaaa!!!

ASSALAMUALAIKUM!!!!

Selamat berbuka puasa istimewa buat tetamu ambo. Pekabo Jah puasa hari nih?
Udah 5 hari kita berpuasa...nampaknya dah serasi dengan Ramadhan ni kan?
Iyalah...biasa kita makan tak tentu jam,tak tentu masa, tapi bila bulan Ramadhan yang mulia ni..mengajar kita erti DISIPLIN... makan ikut jam dan dapatlah 'kilang-kilang' dalam perut kita 'rilek' sikit kan Jah?

Kalo di ikut sibuk..memanglah sibuk! Itulah, ambo kalo boleh mau hari-hari adalah hari Sabtu dan Ahad aja!
Hihihihi....Dua hari berturut-turut ambo mengerjakan 'karipap pusing' ambo..bukan apa..kadang-kadang
tak sampai hati menghampakan keinginan orang! Ambo nih kan 'penyayang' orangnya! Ngehngehngehhhh!!!!

Sekarang, di kampung ambo 'selalu' jugak hujan turun. Walopun tak lebat, dapatlah jugak membasahkan tanaman ambo tu, suasana kampung pun taklah panas sangat....!! Bulan-bulan posa nih, sentiasa rasa sejuk kan Jah? Sejuk...nyaman...dan tenang!


Walo apapun, bila time berbuka aja, anak tekak rasa nak makan yang sejuk-sejuk gitu..nyaman aja kalo meluncur di tekak ni haaaa!! Itu lah kemarin, skodeng punya skodeng....ngendap punya ngendap terjumpalah
resepi 'AISKRIM SEMPOI ' nih! Aiskrim ambo nih taklah seperti Aiskrim Baskin Robbin atau pun Walls,
tapi...tapiii...sipi-sipi tu rasa ada kot! hahahahahh !! Ala-ala gitu!

Rasa ambo, semua orang tentu suka aiskrim. Tak kiralah budak kecik ke, budak besar ke, yang sedang-sedang ke semua suka aiskrim. En suami ambo pun suka, ambo toksah kiralah, anak-anak ambo apalagi! hihihihi!!
Pembuatan AISKRIM SEMPOI' ambo ni sangaaatttttlah senang, sangat sempoi. Mike belasah aja semua
bahan, tekan mixer....jadilah aiskrim ni!

Resepi ni ambo skodeng dari blog Cik Epal, terima kasih empunya resepi, relakan ambo berkongsi resepi
ni dengan sesiapa yang sudi. Ilmu tak boleh kedekutkan Jah! Moh le kita semak resepinya:

Bahan asas:

1 tin susu cair
1/2 tin susu pekat
1 biji telur
1 camca teh esen vanila
1 camca besar ovellate
Perisa (ambo guna cappuchino dan jagung serta hiasan chocolate rice)

- Campur semua bahan
- Goyang gerudi lah selama lebih kurang 15 - 20 minit - sampai pekat ala-ala cream gitu
- Setelah ber'krim' letak dalam bekas lain dan (jika suka) taburlah chocolate rice ke atasnya.
- Simpan dalam esbok (tempat beku)
- Ambo simpan lebih kurang 5-6 jam barule sedap di makan


Mike nak trei, boleh le sebab senang  dan tak banyak kerenah dan paling penting tak banyak bahan
yang digunakan. Boleh le hilang-hilangkan 'ketagih' aiskrim kan???

Hari nih ambo berbuka dengan tomyam  dan karipap pusing...waaaaahhhh sedap kemain!
Tak terlioooorrrr ke Jah??? Nanti kita kongsi ye!!!

BUBYYEEEE!!!!



Khamis, 11 Julai 2013

DAGING GORENG KUNYIT


ASSALAMUALAIKUM!!!

Selamat malam semua!
Tadi balik kerja dalam hujan....ni rasa badan 'suwei' aja!  ('suwei' kalo mengikut KAMUS DEWAN
berarti seram-seram sejuk!) Ni loghat kampung ambo le Jah...sesekali kena selitkan jugak kan?

Malam ni kaki ambo berbungkus lagi..Kadang-kadang tengah dok sedap-sedap berjalan pun, kaki terkehel
jugak! Hadoiii Jah..masa tu le muka kemek-kemek tahan sakit! Tapi taapalah Jah...orang lain lagi menanggung sakit, ambo ni cuma sakit sikit aja....!

Semakin usia menginjak 'emas' nih (emas ke?) sikit demi sikit nikmat hidup di tarik oleh YANG BERKUASA. Iya lah Jah...dari sini kita akan mengingatkan diri kita sendiri kepada 'LIMA PERKARA SEBELUM' kan Jah! Sudah kah bersedia jika dalam masa terdekat ni kita di panggil mengadap Tuhan?

Worait Jah...apa-apapun nak tanya mike...berbuka apa hari ni? Tentu mike semua menyediakan juadah
yang enak-enak untuk keluarga yang di kasihi kan?Ambo taada yang spesel, sekadar yang 'sedang-sedang saja'! Janji sedap dan mengikut piawaian keluarga ambo. Sekadar masak 1 jenis lauk, yang berkuah en suami order! Malaz betul le makcik nih! Ooooo...bukan begitu Jah...mampu setakat itu..1 jenis jugak maaa!!!!

Di bulan posa nih, selera ambo selalunya agak terhad. Masa ni le anak tekak asyik mengada-ngada.
Lauk berkuah tak mandang le! Ambo suka yang 'kering-kering' aja...seperti selera Tecik Hajar!
Tapi anak teruna dan en suami suka yang berkuah!

Petang tadi, en suami order lauk berkuah ikut selera deme 2 beranak. Ambo cuma masak 'DAGING GORENG KUNYIT ' aja. Cukup sempoi tapi menyelerakan!
Moh le kita kongsi tengok resepinya!

Bahan asas:

500 gm daging
4 tangkai kacang panjang - di potong
1 biji karot - di potong bulat
1 biji cili merah - di belah dan di potong
1 biji bawang besar - di belah dan potong bulat
1 inci halia - di potong
2 ulas bawang putih - di hiris kasar
Garam dan serbuk kunyit

- Daging di potong dan di toskan - gaul bersama garam dan serbuk kunyit
- Panaskan minyak - Goreng daging sehingga empuk
- Setelah daging empuk - masukkan kacang panjang, karot, cili, bawang dan halia
- Sebatikan dan biarkan sebentar
- Angkat untuk di hidangkan

Senangkan resepi 'ala-ala sempoi' ambo ni kan? Kalo mike 'tak berapa nak rajen' resepi ni paling sesuai!
hahahah!!!

Ambo mintak diri dolu..BUBYEEE!!!

Rabu, 10 Julai 2013

AGAR-AGAR LENGKONG SANTAN




ASSALAMAUALAIKUM!!

Selamat berbuka puasa buat semua tetamu dapur ambo! Berbuka apa petang tadi?
Tentu yang sedap-sedapkan Jah! Alhamdulillah..nikmatilah hidangan dengan penuh rasa syukur walo
apapun hidangannya! Syukur kerana kita masih hidup di bumi Malaysia yang kita kasihi ini, yang penuh dengan kemewahan dan kedamaian! Syukur pada ALLAH, kerana kita semua masih dapat menunaikan Rukun Islam yang ketiga kali ini!

Tak tau nak sembang apa malam ni, gamaknya ramai yang ke masjid menunaikan solat sunat Tarawih kan?
Ambo sentiasa mendoakan agar lutut ambo ni cepat baiknya. Dulu sakit di pergelangan kaki, sekarang udah ke lutut pulak larinya. Haddoooiii Jah..!!!

Tadi, balik dari kerja...selepas solat Asar,  tiba-tiba aja terhengen nak makan 'AGAR-AGAR LENGKONG SANTAN'. Rasa nyaman aja tekak bila terkenangkan agar-agar nih!
Bukak esbok..ada ke  lagi lengkong 2 kurun lepas ? hahahahh! Ada JaaaaHHH! beghehhhh!! Mesti jadi nih!
Dalam hati berbunga-bunga! Bolehlah berbuka nanti di luncur dengan agar-agar yang dingin nih!

Rasanya manis-manis lemak gitu...Pasti mike 'terguda' Jah!
Nak kongsi ke Jah 'AGAR-AGAR LENGKONG SANTAN' ambo nih? Moh le kita....!


Bahan asas:

1 keping lengkong
37 gm agar-agar tali ( ambil separuh aja)
3 gelas air
1 cawan gula
1 kotak santan (ambo guna ayam brand)
Pewarna hitam
Sedikit garam

- Masak agar-agar hingga hancur dan masukkan gula
- Setelah gula hancur - tutup api
- Bahagikan kepada 2 bahagian
- Satu bahagian masukkan santan dan sedikit garam
- Satu bahagian lagi masukkan sedikit pewarna hitam dan lengkong yang di kisar halus
- Kedua-dua bahagian ini di masak sebentar di atas api sehingga sekali mendidih,
- Setelah itu, tuang berselang seli selapis demi selapis sehingga habis.
- Sejukkan ke dalam esbok untuk hidangan yang lazat dan nyaman

catatan:

- Ambo menggunakan 2 senduk setiap lapisan dan cakarkan permukaan yang beku dengan garpu
   sebelum menuang lapisan seterusnya.
- Jika agar2 yang belum di lapis nampak beku, panaskan dengan api kecil

Bolehkan Jah...sedap jika di makan sejuk-sejuk dan sungguh lazat bila dimakan di bulan posa!
heheheehhh!!!

Cukup setakat ini.....ambo mintak diri dolu..jumpa lagi bila-bila terluang!!!

BUBYYEEEE!!!!!!





Ahad, 7 Julai 2013

INTI KARIPAP LADA HITAM


ASSALAMUALAIKUM!!!

Selamat malam semua, semoga kita semua beroleh keberkatan dan keimanan yang teguh!
Tentu sihatkan Jah! Ambo masih sihat dan Alhamdulillah..mungkin masih berkesempatan bersama
seluruh umat Islam menjalani ibadah puasa. InsyaAllah!

Tadi petang..di kampung ambo ni hujan tapi tak le lebat sangat, tapi sekurang-kurangnya rahmat dari ALLAH ni banyak membantu ambo...kerana tak payah nak siram pokok-pokok bunga ambo yang tak berapa nak menjadi nih! Kehijauan di sekeliling membuatkan ambo teruja!

Siang tadi 3/4 hari siang ambo di rumah jiran belakang rumah merangkap sepupu ambo! Hahahah!
Dah agak lewat ambo pegi..lebih kurang pukul 9.00 pagi. Yelah...selesai masak baru ambo pegi.
Bali sekejap waktu Zohor kemudian pegi balik sampai le ke pukul 5.00 petang. Ye lah pihak lelaki
datang selepas waktu Zohor! Walopun kecil-kecilan, tapi meriah....maklum saja calon menantu
orang sekampung!

Kita tinggalkan kisah orang bertunang....kita sembang kisah masak memasak pulak!
Seperti yang ambo dok berjanji dengan mike, ni le baru ambo berkesempatan untuk berkongsi resepi
'INTI KARIPAP LADA HITAM'.  Semua orang tentu biasa membuat resepi ni, tapi ambo nak juga berkongsi dengan cara ambo! Taapa kan Jah!

Moh le Jah kita semak resepi ambo!Ramai orang suka...dan kalo ambo buat karipap , tentu aja ambo buat
dua versi...satu inti rempah...yang satu lagi resepi lada hitam. Tapi kalo anak-anak dan en. suami kompom
suka yang lada hitam! ngehngehngehhhh!!!

Jooooommmmmm!!

Bahan asas:

1 kg ubi kentang
1/2 kg udang basah (kalo letak ayam / daging pun boleh jugak)
2 camca besar lada hitam
1 camca besar jintan manis
1 tangkai daun sup
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa
1 labu bawang besar
Sedikit minyak masak
Kulit udang yang telah di bersihkan

- Kupas ubi kentang - bersihkan dan di potong dadu
- Bawang besar di bersihkan dan di potong dadu
- Udang di bersihkan dan di buang semua kulit - di potong atau juga di kisar kasar
- Kulit udang yang telah di bersihkan - di rebus dan di kisar kemudian di tapis - ambil airnya.
- Lada hitam dan jintan manis di kisar halus

- Panaskan kuali - letakkan sedikit minyak dan tumis bawang sehingga naik bau
- Masukkan air rebusan udang dan masukkan ubi dan rempah (jintan dan lada) dan garam
- Setelah empuk, masukkan udang dan perisakan dengan gula
- Setelah masak - tutup api dan taburkan daun sup yang telah di potong. Sebatikan.

Biasanya ambo buatkan 'karipap ala frozen' senang kalo tetamu berkunjung ke rumah.
Tapi...ehh...ehhhh...rasa dah taada stok untuk bulan posa ni...baru aja ambo bagi sama abang ambo.
Hhhhuuuuwwwaaaa...kena buat lagi ni!


Apamacam Jah...boleh le buat bulan posa ni...bangun sahur, kalo nak makan, goreng aja.......
benda udah sedia ada!!!!

Selamat malam Jah...apa drama baru malam ni ????

BUBYEEEE!!!!








Sabtu, 6 Julai 2013

KARIPAP RANGUP



ASSALAMUALAIKUM!!

Selamat petang! Jam di skrin menunjukkan pukul 1.46 petang!
Petang ke tengahari Jah? Tengahari ke petang?
Kompius sebab rasa ambo tak pernah dok bersembang dengan mike di waktu-waktu begini. heheheh!!!!

Pekabo Jah? Ambo baru balik dari makan kenduri....kenduri kawin  ooooo!!
Hampir-hampir bulan posa pun deme dok buat kenduri kawin lagi! Nak wat lagu mana...udah 'sesuai'
masa untuk deme kenduri saat-saat sebegini...kan Jah!

Sambil dok bersembang, telinga dok mendengar lagu rentak 'twist' alunan suara Oslan Husin...!
Ambo suka lagu 'Menimbang Rasa' ni....dari ambo kecik-kecik dolu....sampai loni! heheheh!
Orangnya tak sekacak mana, tapi suaranya pada ambo sangat menggoda...merdu dan 'jantan'
Wakakawakaka!!!!!

Esok...ada lagi kenduri...di belakang rumah ambo ni je. Kot mana pun petang ni dah mesti kena pegi.
Nak tengok2 apa nak buatkan Jah...tolong-tolong buat sibuk! Kenduri bertunang je, tapi kalo dah gotong royong..tentulah sikit sebanyak kena bantu....esok-esok masa ambo pulak...orang kampung ambo kata
berderau!

Hari ni apakata kalo kita berkongsi resepi karipap pulak! Kali ni 'KARIPAP RANGUP' ni ambo skodeng
dari teman FB. Saja-saja suka buat, tapi karipap nih kalo makan panas-panas selepas di angkat dari
cik kuali, memang rangup habizzz, tap kalo dah agak lama, 'kureng' le sikit kerangupannya!
Tapikan, anak-anak dan en. suami memang tak 'berapa suka' 'KARIPAP RANGUP' ni!
Tu le Jah, kalo selalu di sogokkan dengan 'karipap pusing' mestilah begini ropenye perangai deme!
Salah siapa Jah? salah siapa? huhuhuhu!!!

Zohorpun dah panjang waktunya, moh le kita berkongsi resepi ni..kalo mike nak coba..cobalah.
Tapi kalo resepi intinya mike selak-selak le kat belakang ye...ambo dah masukkan duluuuuu lagi.
Lepas ni akan ambo masukkan resepi inti karipap yang menggunakan lada hitam pulak!
Jom layannn!!!

Bahan asas:

1/2 kg tepung gandum
1/2 senduk nasi tepung beras
1/2 senduk nasi tepung ubi
2 camca besar majerin
Garam (ikut kesesuaian)
Air suam

- Campurkan semua tepung dan sebatikan
- Masukkan majerin - sebatikan bersama tepung tadi
- Akhir sekali masukkan air suam yang di campur dengan garam tadi.
- Uli seperti biasa.

Ambo mintak diri dolu Jah....jumpa lagi jika ada masa terluang!
Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak. Semoga kita semua dapat menjalankan kewajipan kita
dengan 'penuh jiwa' dan sentiasa di dalam keberkatanNYA. Sama-samalah kita!

BUBYEEEE Jah!!!!


Khamis, 4 Julai 2013

AGAR-AGAR PANDAN


ASSALAMUALAIKUM!!

Selamat petang semua tetamu ambo yang di kasihi! Pekabo semua? Tentu sihatkan apalagi kita semua tentunya tak sabar menanti Ramadhan yang penuh keberkatan.
Di kampung ambo, Kampung Anak Kurau nih bila petang je udah nampak sinar mentari seperti sinar di bulan Ramadhan. Cerah dan ceria.

Petang kemarin, keluar sekejap ke Bandar Taiping..waaahhhh...macam-macam promosi ada. Perabutlah, berbuka puasalah, kain baju jangan cakaplah dan macam-macam!
Masuk kedai bakery......wwwuuuuuaaaa naik 'fenin' kepala ambo! cheese le, acuan biskut pelbagai gaya le,
mentega pelbagai saiz le, warni warna apa yang taada! fenin...fenin...fenin....!!! Jom balik!

Bila di fikir balik, luaran dah meriah dan sendat terisi....tapi jiwa kita terisi kah? Semoga di bulan yang berkat ini, ALLAH menetapkan iman kita, memenuhi ruang jiwa kita dengan nurNYA! Moga....moga....!

Berbalik pada tajuk sembang kita kali ni, apa lagi resepi yang nak ambo kongsikan dengan mike?
Mike kena ingat, ambo bukan ada ilmu nak mengajo (mengajar) mike, ambo bukan orang yang handal
dalam masak memasak nih..cuma ambo suka 'berkongsi' dengan mike, apa yang ambo masak, apa yang ambo boleh kongsi, ambo kongsikan! Tak gitu Jah!

Resepi yang akan ambo kongsikan kali ni masih lagi 'luncuran di tekak'! Hahahah!!!!!!!
'AGAR-AGAR PANDAN' itule yang ambo masak 2 -3 hari lepas. Sangat enak kerana wangi pandannya
menggoda ambo! En suami sangat suka agar-agar yang 'ringan' macam ni! Hilang dahaga katanya.
Iyalah Jah, kalo en. suami balik dari kebun, berselera dia menyuap 'AGAR-AGAR PANDAN' ni.

Moh le Jah kita berkongsi:

Bahan asas:

37 gm agar-agar tali
7 helai daun pandan
6 gelas air
1 1/2 cawan gula
2 biji telur
Secubit garam

- Rebus agar-agar hingga hancur dan masukkan gula
- Daun pandan di kisar dan di tapis untuk di jadikan 1 gelas air pandan
- Kisar telur bersama air daun pandan
- Masukkan kedalam agar-agar tadi bersama secubit garam
- Biarkan mendidih dan angkat
- Tuang ke dalam loyang atau boleh juga di letak ke dalam acuan2 yang comel
- Sejukkan ke dalam esbok.

Boleh cuba yang sangat sempoi nih....musim-musim kemarau ni memang sangat lazat kalo di suakan dengan
manisan-manisan sebegini.
Ambo mohon diri, jumpa lagi bila-bila masa dari sekarang.....ambo nak pegi siram pokok-pokok bunga ambo pulak...Kesian 'kepanasan' deme!


BUBYEEE Jah!!!!



Selasa, 2 Julai 2013

AGAR-AGAR PERMATA


Daku renungi malam purnama
hias bintang berjuta
terang cemerlang semesta
parasmu indahhhhh..........

Ooopppssss! Maafkan daku...'termenyanyi' le pulak!

ASSALAMUALAIKUM!!

Selamat malam semua tetamu ambo yang di hormati dan di sayangi. Walopun kita tak kenal, tapi
perasaan sayang tu tetap ada.....yeeaahhh sayang sesama makhluk ALLAH kan Jah..tak salah!!

Mike janganle tidur lagi...baru pukul 9.33 malam. Didapur ambo baru 10 minit membakar kek, kek apa?
Aahhhh...'kek sponge' aja....yang sedang-sedang aja Jah..yang sangat sempoi. Kalo mike terhngen nak mencuba mike layan aja resepi ambo yang terdahulu...kan Jah!

Si Tecik Hajar dok masak mee maggi....biarkanlah...sekali sekala. Si teruna ambo pulak dok menggoreng
keropok lekor. Suka sangat dia dengan keropok lekor. Dia kata 'puas' makan kerana 'terasa' keropoknya.
Apa-apapun begheh Jah...!

Malam nih apa kita nak kongsi ye Jah....? Nampaknya kalo di waktu-waktu yang agak panas ni, anak tekak
kalo di luncur dengan makanan yang sejuk-sejuk dan lembut gitu...tentu nyaman kan Jah!
Dahaga kompem (comfirm) hilang! hahahahahahh!!!!

Itule kisahnye beberapa minggu sudah, ambo ada masakkan satu jenis agar-agar. Nak tau apakah dia?
Tu le 'AGAR-AGAR PERMATA'! Ambo letak nama ni sebab warni warnanya yang indah...sedap dan lemak berkrim...wah...kalo tak makan dah lama siksa jiwa ai! heheheh!!!!

Moh le kita berkongsi...ilmu yang ada tak baik 'dikedekutkan'! Betulke ayat ambo ni Jah! Tunggang langgang jadinya! Ayat semborono lagu nih kalo masuk periksa dah tentu fail punya!!! Hhuuuuaaaaaa!!!!

Jangan dok nak mengayat banyak sangat Chumah oooiii....nanti lupa rsepi pulak!! Moh le.......!


Bahan asas:

37 gm agar-agar tali
1 1/2 cawan gula
1 gelas air soya
1 tin susu sejat
5 gelas air
Pewarna(merah, hijau dan kuning)
3 helai daun pandan

- Rebus agar-agar bersam 5 cawan air dan daun pandan
- Bila agar-agar dah hancur - masukkan gula sehingga larut
- Angkat- ambil 3 senduk dan asingkan kepada 3 bahagian -letak warna-warna tadi
   pada setiap bahagian
- Baki agar-agar tadi masukkan air soya dan susu sejat- biarkan sehingga sekali mendidih.
- Ambil 3/4 bahagian dan tuang ke dalam loyang - biarkan sebentar
- Potong dadu agar-agar (warna) tadi dan taburkan ke dalam loyang agar-agar - biarkan beku
   kalo nak cepat bekunya - letak loyang ke dalam air ais.
- Setelah 3/4 beku, cakar-cakarkan permukaan agar-agar tadi dengan garpu supaya lapisan tidak terasing
  bila dipotong.
- Tuang perlahan-lahan baki agar-agar (1/4 bahagian) tadi ke atas permukaan agar-agar yang di cakar tadi.
- Setelah beku - sejukkan ke dalam esbok


'AGAR-AGAR PERMATA' ni sangat lazat pada tekak ambo! Wangi pandan berserta rasa lemak soya dan susu membuatkan ambo sangat tergoda! wakakawakaka! Cobalah Jah...bulan pose
dah dekat nih!

Selamat malam Jah...mimpikan ambo ya! Kek ambo pun dah masak...ambo pun dah nak zzzzzzz!
Jumpa lagi! Mmmmmuuuuuaaaahhhhhh!!!

BUBYEEE!!

Isnin, 1 Julai 2013

KUAH ROJAK


ASSALAMUALAIKUM!!!

Selamat petang Jah...pekabo mike?? Udah minum petang ke?
Ambo kalo hari-hari selain Hari Sabtu dan Ahad, makan petang ambo adalah .....N.....A.....S.....I...!!
Ngehngehngeh!

Tadi di kampung ambo hujan turun dengan lebatnya, Nampak segar pokok-pokok tanaman. Dilaman rumah ambo pun nampak 'hijau' aja. Sedap mata memandang!Sejuk, segar, nyaman apalagi kampung ambo nih dikelilingi oleh bukit bukau yang menghijau. Waaaa...bestnye duduk di kampung!!!

Ohya Jah..Ramadhan kan bertandang tak lama lagi. Sudah bersediakah kita semua?Loni pun ('loni' mengikut Kamus Dewan berarti 'sekarang') udah terasa-rasa aura Ramadhan tu. Seronok menanti Ramadhan yang bakal menjelang! Semoga kita semua beroleh rahmat dari ALLAH swt.

Bersembang tentang Ramadahn, teringat jugaklah tentang resepi di malam Ramadhan. Biasanya ambo kalo balik dari Tarawih , tekak akan rasa nak mengunyah makanan yang ringan-ringan...masam, manis dan sedikit pedas (kalo di kampung ambo tak kata pedas tapi pedih! hahahahah)


Haaaaa...kalo begitu apa kata kalo kali ni kita berkongsi resepi yang paling sempoi, tapi sedapnya hingga
tak terkata! Itulah penangan 'KUAH ROJAK' ! Huh..apalah sangat 'KUAH ROJAK'.....!WWaaaa..best apa? Tak coba mana nak tau kelazatannya kan..kan...???

'KUAH ROJAK' nih ambo buat lama dah, tapi tak dan (sempat) nak kongsikannya dengan mike.
Ada banyak lagi masakan  yang ambo belum ada kesempatan nak berkongsi dengan mike...satu...satu ye Jah! Tak dan tangan! kata orang kampung ambo!

Sembang lama-lama pun tak berapa berguna, moh le kita berkongsi resepinya:

Bahan asas:

1 botol kicap
1 botol sos cili
600 gm gula pasir
2 senduk tepung jagung
1 keping belacan
300 gm gula merah
2 sudu besar cili kering (kisar)
1 camca petis udang

- Gula merah dimasak dengan sedikit air - sejukkan
- Cili kering yang telah direbus dan dibuang biji - dikisar dengan belacan
- Dalam periuk campurkan semua bahan di atas dan masaklah dengan api sederhana sehingga
   agak pekat.
- Sejukkan dalam esbok untuk tahan lebih lama.
- Kalo mike suka, semasa nak makan tambahlah kacang tanah yang di tumbuk bersama bijan
   yang di goreng tanpa minyak

'KUAH ROJAK' ni sedap kalo di cicah bersama buah-buahan. Rojak buah le katakan.
Kalo 'menyicah' ni orang Perak kata 'colek' tapi orang kampung ambo kata 'melacut' !!!
Wakakawakakawakaka!!!

Macam-macam!

Apa-apapun begheh sokmo!

BUBYEEE!!!!



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...