ShareThis

Ahad, 21 Disember 2014

PUDING CINCAU BANDUNG

Ni 'wajah' sebelum pembedahan!
Tarrrraaaaa...dah di bedah!
Siap untu di luncer ke anak tekak!
ASSALAMUALAIKUM!!!!

Dengarlah bisikan hati
untukmu yang tersayang
walaupun apa terjadi
tiada perpisahannn!

Besok hari Senin (Isnin). Wuuuaaaaahhhhh! Malasnya makcik!
Nak hiburkan hati yang tengah malas nih, kita nyanyi lagu dendangan Allahyarham Datuk Syarifah Aini yang lemak merdu tu! Ambo suka sangat suara beliau yang sukar di cari ganti. Merdu sungguh!
Nyanyilah lagu apapun, mesti, ambo suka punya! lagu keroncong ka...lagu asli ka...lagu pop ka.....
semua beliau dapat nyanyikan  dengan baik sekali. Lemak merdu suaranya!

Bercakap tentang lemak nih, mau ambo tayang satu lagi resepi dengan mike semua. 'PUDING CINCAU BANDUNG' ...itulah nama yang diberi. Resepi nih dok lalu kot 'wall facebook' ambo.
Geram tengok 'wajah'nya yang molek gitu, hari nih ambo pun mencoba. Alhamdulillah...rasa-rasa ambo menjadilah jugak! hihihihhh! (ini kes masuk bakul sendili angkat llhhrroooo!!!)

Minta maaf bebanyak le pada yang empunya resepi.'.Resepi Kuih Raya Turun Temurun', kerana ambo dah mengubah mengikut keperluan dan bahan yang ada di rumah ambo! Dalam hujan pun siot (syok) makan puding-puding nih!
Sejuk aja meluncur di anak tekak! Tak terliur ke Jah? Oooooo kalo terliur moh le kita selak resepinya! Senang aja Jah membuatnya sebab puding nih tak menggunakan bahan yang pelbagai.

Itu le sebaba ambo suka....pemalas macam ambo memang sukalah resepi yang ringkas-ringkas nih!
kuangkuangkuangggg!!!

Moh le kita selak resepinya!

Bahan asas:

Bahan A
37 gram agar-agar tali
5 gelas air
1 1/2 cawan gula pasir
(bahan di atas masak hingga larut)

Bahan B:
2 camca besar tepung jagung
1 tin susu cair
1/4 tin susu pekat manis
Sedikit esen vanila
Secubit garam
(bahan di atas kacau sebati)

Bahan C:
1 1/2 cawan cincau (disagat)

Bahan D:
Sedikit pewarna merah

- Bila bahan A telah larut - masukkan bahan B
- Setelah mendidih - tutup api dan bahagikan kepada 2 bahagian
- Satu bahagian letak pewarna merah
- Satu bahagian lagi letak cincau
- Masukkan 1/2 dari bahagian merah ke dalam acuan - bekukan
- Setelah beku - cakarkan menggunakan garpu
- Masukkan pula bahan cincau dan bekukan
- Setelah beku - cakarkan dengan garpu
- Akhir sekali masukkan lebihan bahan pewarna merah tadi
- Sejukkan



Eerrrrrmmmm...sejuk aja bila potongan-potongan


puding nih melalui anak tekak ambo!
Sedap Jah...mike boleh coba!

BUBYE......BUBYEEEEE....!!!!





Rabu, 17 Disember 2014

BENGKANG UBI




ASSALAMUALAIKUM!!!

Sukarnya mencari
kawan yang setia
yang sanggup menolong
di masa kau susahhhh!

Petang-petang lagu(macam) nih kita nyanyi lagu Datuk D.J.Dave pulak! Lagu ni memang menjadi kesukaan ambo....dari dulu sampai ke loni (sekarang)Suara atuk D.J.Dave pun sedap jugak walopun
suaranya kadang-kadang macam 'berombak' sikit! heheh...!!!

Hari nih ambo cuti.....haaa...tu la sebab awal-awal dah boleh sembang dengan mike! Cuti bukan sebarang cuti...ambo sejak kebelakangan nih selalu sakit kaki dan sakit belikat. Memang le ambo ni
dah 'overdose'! hikhikhik....tapi ambo rasa orang lain pun 'ter'lebih juga seperti ambo, taada pun sakit kaki! Ooooohhh! takpa...takpa...ambo masih boleh berjalan lagi walopun tak 'secergas' dulu! Tak gitu Jah???

Hari nih di kampung ambo ni (Kampung Anak Kurau) suasana masam mencuka! Mendung aja dan sesekali rintik-rintik hujan turun! (penggunaan ayat yang tunggang terbalik!) Tadi ambo ke klinik, dapat le MC 2 hari...cuti 2 hari pun kalo kaki tangan sakit, takda makna jugak kan (nak perah nyioq pu tak daya kata orang) Jadi ambo rehat sepanjang hari. Besok, selepas Subuh ambo pegi berurut!

Kalo begitu, kita kongsi lagi satu resepi tok nenek. 'BENGKANG UBI' nih ambo buat dah lama dah. Rasa-rasanya dah sebulan lebih! itu le tekak teringin nak makan, ramah-ramahkan mulut bertanya pada sepupu, diapun bagile 3 ketul ubi kayu yang baru di gali. Itule jadi 'BENGKANG UBI' nih!
Udah masak, suam-suam ambo potong bagi sepupu rasa, Tanda terima kasih pada yang memberi kan Jah! Orang berbudi kita berbahasa!

Moh le kita kongsi resepi...ubi ni ambo potong kecik2 dan blend aja (pemalas betul makcik nih...nak senang aja!) Itule dapat samapi 61/2 cawan...jadinye resepipun ikut ubi yang ada! hihihi!

Bahan asas:

6 1/2 cawan ubi (toskan dan ambil sagunya untuk di gaul bersama parutan ubi)
4 1/2 cawan santan pekat
2 1/2 cawan gula pasir
Sedikit pewarna kuning
Sedikit garam

- Campur semua bahan dan masak sebentar di atas api
- Lenserkan loyang dengan majerin
- Bakar sehingga masak -
- Sudah masak - kelurkan dan sapu permukaan bengkang dengan majerin
- Bakar lagi sehingga betul-betul masak / garing
- Masak - sejukkan barulah di potong

catatan:
 ambo menggunakan suhu 175 c selama lebih kurang 1 jam


BUBYEEE......hujan dah mula turun!




Selasa, 16 Disember 2014

BAHULU KEMBOJA

Nyum...nyummm...nyummmmm...sehingga menjilat jari !



ASSALAMUALAIKUM!!!

Selamat malam semua tetamu ambo!

ku ciptakan lagu ini
ku persembahkan padamu
walaupun tiada indah
syair lagu yang ku gubah!

Terbayang wajah comel Anna Matovani penyanyi dari Indonesia. Dolu-dolu ambo suka jugak penyanyi dari Indonesia. Tak silap ambo dialah yang menyanyikan lagu ini sebelum Broery Marantika. Tak kesahlah sape yang nyanyi, janji sedap pada ambo. Lagu ni popular di tahun 70an dolu, mike-mike yang muda-muda nih (tentu) tak pernah dengarkan Jah?

Takpa-takpa....kita tinggalkan kisah lagu 70an. Moh kita berkongsi satu lagi resepi! Hahahahh..
Ghokpa (kenapa) hari ni rajin bebeno ambo nih dok asyik mengetuk keyboard aja. Ye lah sambil
basuh cadar-cadar dan selimut, ambo ambil kesempatan bersembang-sembang dengan mike!

Malam nih ambo nak kongsi satu lagi resepi dengan mike., resepi tok nenek le pulak! hihihi! Udah tua-tua nih ambo cukup berkenan dengan kuih yang manis-manis lemak gitu! Alahai makcik tak takut En Kolesterol bertamu keeeee?????

'BAHULU KEMBOJA' nih ambo skodeng dari 'kongsi resepi'. Resepi Kak Besah memang berbaloi kalo mencoba. Lemak, manis,lembut secukup rasa. Tak percaya? Kena coba lah!!!! hehehehhh!!!!
Moh kita selak resepinya. kuihnya udah berbulan-bulan ambo menelannya, cuma wajahnya saja yang dapat ambo kongsi dengan mike. Tak ensem, tapi sangat enak!!!!

Moh le kita!

Bahan asas:

11/2 mangkuk tepung gandum
1 mangkuk gula pasir
5 biji telor ayam (resepi asal 6 biji)
1 mangkuk air pandan (7 helai)
2 mangkuk santan
1/3 camca teh garam
Sedikit kaler hijau
2 camca makan minyak (untuk kilatkan kuih)
Sedikit bijan (untuk hiasan - tabur) - ambo tak letak

- Lenser loyang dengan minyak
- Campurkan semua bahan kecuali bijan - dan kisar perlahan
- Masukkan ke dalam loyang dan tabur bijan
- Bakar 170C selama 40 - 50 minit
- Setelah masak - sejukkan sebelum potong.


Sungguh sedap...melepasi piawaian anak tekak ambo. Bau harum daun pandan sungguh
menggoda....membuatkan ambo berulang-ulang makan!
 Tak terlior ke Jah? heheheh!!!

BUBYEEEEE.......!!!!

KEK MINYAK

kalo di letak setompok-setompok...beginilah rupanya kek!



ASSALAMUALAIKUM!!

Diremang senja ku terkenang dikau
wajahmu menjelma dalam hatiku.......!

Jam di skrin ambo menunjukkan angka 6.53 petang (malam?)  Saja-saja dok tunggu Maghrib masuk,
ambo try-try intai blog ambo yang dah lama tak ambo jenguk nih! Di luar rumah , hujan turun renyai-renyai. Itu le sebab ambo dok nyanyi lagu Allahyarham Latif Ibrahim tu! Lagu 'NORA' yang ambo tak berapa perasan lagu dari filem apa. Dalam filem nih Allahyarham dok bercintan cintun dengan Allahyarham Syarifah Aini. Hehehehhhh..tu dia mukadimah ambo kali nih!

Dah sebulan lebih gamaknya ambo tenggelam dari blog nih.... Sekali sekala ambo timbul ambik nafas! Anak ambo Sitecik Hajar pun dok tegur ' Ghokpa (kenapa) mak dah lama tak tulis resepi?
Iyelah jugak lama benor ambo tak update. Tengok album gambor....berderet gambo..tapi malazzz le gamaknya kan Jah! Mengaku ajalah makcik, jangan dok buat alasan!!! ngehngehngehhhh!!

Malam nih ambo nak kongsi resepi KEK MINYAK pulak dengan mike! KEK MINYAK nih ambo buat dah 2-3 bulan atau jugak 5-6 bulan yang lepas. Tak apa, walopun keknya entah di mana (?) tapi.......kerana ambo jarang terlupa snap gambornya...adalah wajah keknye yang jadi kenangan!
Tak gitu Jah?

Toksah dok tunggu lama-lama....moh le kita selak resepinya yang sangat sempoi!

Bahan asas:

5 biji telor
1/2 cawan gula halus
2 cawan tepung gandum
1 camca teh baking powder (ayak bersama tepung gandum)
1 cawan susu pekat
1 camca besar ovallate
1 cawan minyak masak
pewarna yang mike suka

- Pukul telor bersama telor dan ovallate swehingga kembang
- Masukkan susu pekat dan pukul lagi
- Masukkan minyak masak
- Akhir sekali masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit dan sebatikan
- Bahagikan adunan kepada beberapa warna pilihan
- Lenser loyang dengan mentega atau minyak dan alaskan dengan kertas kek
- Tuang adunan setompok-setompok berselang seli pelbagai warna
- Bakar 170 C selama 45 minit
- Dah masak, sejukkan dan bolehlah di hidangkan


Kalo berkenan bolehle coba...kek nih sangat gebu dan kalo pekena dengan teh suam
memang terangkat le!

BUBYE....BUBYEEEE!!!





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...