ShareThis

Jumaat, 28 September 2012

KEK PANDAN HALUS




ASSALAMUALAIKUM.

Pekabo Yong? Sihat ke? Uuuiiiiihhhhh....mestilah kannn...walopun hujan hari-hari...kesihatan kena jaga Yong. Nanti Demam...sape susah? Yong jugak kan????

Ditempat ambo nih, hari-hari hujan...kalo tak pagi... petang, kalo tak petang...malam....kalo tak dari pagi sampai petang hujan...hujan main-main kata orang! Ghok ghek..ghok ghek...hujan.....!Tapi tu kan semua
kerja tuhan...apa pun kita bersyukur...kerana negara kita yang kita kasihi ni....takdak le mala petaka yang
menggerunkan.....! Alhamdulillah!

Hari nih ambo sampai ke rumah udah pukul 6.30 petang! Sekali sekala 'pulang' lambat! Balik 6.30 pun Encik suami belum balik dari kebun lagi..... ayoyoyo Jah! Apa mau bikin???

Takpa...takpa Jah...kita sembang-sembanglah dolu! 2-3 hari sudah ada ambo buat satu jenis kek.
Itulah 'KEK PANDAN HALUS'. Resepi ni ambo jumpa semasa mengemas almari buku-buku lama
di rumah ambo! Wau.... ambo salin resepi ni dalam buku tulis ambo masa di Tingkatan 5!!!!!
Kiranya udah lama bebeno..tu masa tahun 1978..ni udah tahun 2012...mike kiralah Jah udah berapa puluh tahun dah tu! Kertas pun udah naik kaler kuning! heheheheheh!!!

Apapun ambo teringin nak buat resepi 'KEK PANDAN HALUS' ambo yang di salin semasa  'remaja belia' buatnya kek ni udah 'remaja purba' kuangkuangkuanggggg!!!
Apapun moh le kita berkongsi...kalo mike suka teruskan projek mike, tapi ambo suka kek ni sebab rasa pandan dan lemak santannya yang 'memikat kelebu' (kalbu) !!!  PPppppsssstttt...Encik suami pun suka... tu yang megah tu!!

Jangan melalut banyak sangat Chumah oooiii...moh le kita berkongsi resepinya!!

Bahan asas:

6 biji telur ayam
1 1/4 cawan tepung gandum
1 cawan gula kastor
3/4 cawan pati santan + pandan
1 camca teh baking powder

- Asingkan putih telur dan kuning telur
- Putih telur pukul sehingga kaku (meringue)
- Kuning telur dan gula di pukul sehingga kembang
- Masukkan tepung gandum yang diayak bersama baking powder
  sedikit demi sedikit
  ke dalam telur kuning.
-Akhir sekali masukkan putih telur - hanya kaup balikkan saja adunan ini.
- Sapu acuan dengan majerin
- Bakar dalam acuan chiffon sehingga masak.

Kek ni pada ambo 'kegebuannya' seakan-akan kek sponge.Tapi apapun ia memang mengancam
Mike cubalah!

BUBYEEE!!!

Rabu, 26 September 2012

ROTI ASAS MANIS



ASSALAMUALAIKUM!

Bersembang lagi kita Jah!
Rajin pulak ambo kan Jah? (puji diri sendiri le ni !) hehheheheh!!!!

Iyalah Jah udah mengadap skrin ni......teruskan aja sambil nunggu anak sampai!
Maghrib pun lambat lagi nih! Baik le ambo rembat habis-habis masa senggang nih...kan Jah???

Kali ni ambo nak berkongsi pulak dengan mike resepi roti. Ni roti asas aja.....Pestaim (first time)
buat, kita buat roti asas dolu sebelum nak buat roti-roti yang lain dih?
Ambo tak berapa rajen nak 'meroti' ni, tapi sepupu sepapat  kalo berjumpa minta nak resepi ni,
Alah Jah...sangat sempoi Jah...cuma masa nak 'meroti' kalo ambo kena tunggu hujung minggu le!
Kalo tidak, main oda dari kedai aja lah!

Anak-anak 'tersangat' lah suka kalo ambo buat sendiri roti. Apapun....moh le kita berkongsi ' keenakkan' roti kalo buatan sendiri! Moh le kita kongsi resepi ni....tuan asal resepi ni tak tau sape..main salin resepi aja makcik nih. Mintak halalkan le pada tuan punya resepi nih!

Bahan asas:

1 kg tepung gandum protin tinggi
250 gram tepung gandum biasa
100 gram majerin / butter
5 biji telur
Sedikit garam

Bahan A (larutkan)
10 gram yis segera (mauripan)150 gram gula halus
1.4 liter susu segar (ambo guna susu nespray)
Sedikit air suam

Bahan B (menggris)
2 biji telor
1/4 cawan susu segar
Sedikit gula halus
(Bahan B ni untuk menghasilkan kulit roti yang berkilat)

- Ayak tepung dengan garam ke dalam mangkuk
- Masukkan majerin dan telur - gaul sebati sampai jadi ala-ala serbuk roti
- Tuang bahan A di tengah tepung dan uli hingga kenyal
- Biarkan doh mengembang 2 kali ganda saiz asal
- Uli sekali lagi (tumbuk-tumbukkan doh) dan bentukkan bulat
- Sapukan bahan B ke atas doh
- Letakkan doh pada dulang pembakar dan bakar pada 250 c selama 15 minit

Roti nih kalo dimakan petang-petang sambil bersantai dengan keluarga ni habizzz 5 - 6 ketul nih!
Ambo masak ikan sadin habuan nak cicah dengan roti panaz-panazz nih!
Waaaaahhhh...sedap tak terkata Jah!


CUBALAHHHHH!!!!!













RENDANG PEDAS AYAM




ASSALAMUALAIKUM !!

Kalo hatiku sedang rindu
pada siapa ku mengadu
ingin hati bertanya selalu.....!

Aauuuusssss....haissyyyyy...apa ni?

Kalo orang Penang tanya: awat dapoq hang berjelaga ni Chumah?
Tapi....
kalo orang kampung ambo akan tanya: Ghokpa dapo chumah bersawang lagu ni?
Heheheheh!!!

Hadooiiii Jah...lama betul tak menjenguk dapur ambo ni! Tu la pasal.....berserabut berserabai,
bersawang berjelaga je! Malaazzz betul makcik nih!
Ohhhh...tidak...tidakkkk....! Ambo bukan malazzz tapi kureng rajen aja Jah...bukan tada masak,
tapi tak mengadap benda alah ni  juga! E...ecehhh...apa pasai bahasa tunggang langgang ni?

Bila lama tak bersembang dengan mike, begini le jadinya. Jiwa jadi kacau, tak keruan jadinya!
Tak mau le bertanya kabo, sebab semestinya mike sentiasa dalam perlindungan ALLAH!
Sihat, bahagia dan sentiasa ceria! Kan...kannnn????

Sambil-sambil nunggu anak balik dari Penang, ambo luangkan masa ambo dengan mike!
Iyelah udah lama bebeno tak bersembang kan? Perut lapo (lapar) tapi tak apalah, nanti makan dengan
anak teruna ambo.

Bercakap tentang makan, adalah hari tu.. (lupa pulak harinya) ada ambo masakkan sejenis lauk.
Biasa-biasa saja dan sangat sempoi masakannya. Ambo nak kongsi dengan mike ni...sudi ke?
Hehehehhh...malu-malu pulak ambo nih?

Kita kongsi ye masakkan dan cara ambo:

Bahan asas:

1/2 ekor ayam (potong ikut suka)
7 batang serai
1/2 inci lengkuas
sedikit belacan
10 tangkai cili kering
1 biji bawang besar
1 ulas bawang putih
2 cawan santan
2 - 3 helai daun kunyit
Sedikit kunyit hidup (atau juga serbuk kunyit)
Garam secukup rasa
1 - 2  camca kerisik

- Bersihkan ayam dan toskan
-Cili kering, bawang besar, bawang putih, belacan, kunyit dan lengkuas - dikisar halus
- Serai di racik halus-halus
- Dalam kuali (periuk) masukkan bahan kisar dan ayam serta serai yang di racik bersama sedikit air.
- Bila ayam separuh masak, masukkan santan dan kerisik serta garam
- Hiris halus-halus daun kunyit dan taburkan kedalam ayam tadi.
- Perisakan masakkan, angkat dan bolehlah di hidangkan


Sempoikan Jah ambo punya rendang....boleh dimakan bersama nasi atau juga pulut lemak!
Waduhhh!  hujan-hujan ni kalo la ada pulut lemak...alangkah nikmatnya mulut!!!
Bila bolei  makan niiiiii??????

BUBYE.....BUBYEEEEEEE!!!!!!!






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...