ShareThis

Selasa, 29 Mei 2012

PUDING TAKO MARBLE



ASSALAMUALAIKUM.
Apa kabo mike? Sihat? Uhhhh..uhhhh...lamanya tak bersembang dengan mike semua.
hati didalam sungguh windu oooooo!! Mike windu tak pada ambo nih?
Hehehehehhhh!!

Lama tak menjenguk mike, bukan berarti ambo menjeruk rasa, merajuk bagai!
tapi masa 'pendek' betul! Betul ke makcik??? Jangan dok 'reka-reka' cerita!
Betul Jah....tatak tipu punnnyyeeee!! 'Bahong' adalah sikit-sikit!
('Bahong' adalah loghat orang kampung ambo yang kalo di lihat pada Kamus Dewan berarti 'bohong') Hahahahah! Itu sebab orang Batu Kurau tak pernah cakap 'bohong' tapi deme selalu cakap 'bahong' !!!!! Best juga loghat patani ni!! Ngehngehngehhhh!

Wal hasil balik asal! Kita tuko tajuk perbualan kita! Mike masak apa petang tadi? Atau tengahari tadi? Atau juga pagi tadi? Tentu mike masak sedap-sedap ye! Apalagi anak-anak sedang bercuti
kan Jah? Molut pun selalu nak makan...masak le apapun, mesti 'rembat' habis punya!!!

Oya! Hari tu, ambo janji nak berkongsi masakan 'ulang tayang' ambo kan? Jemu? Issyyy toksah
jemu le Jah...setakat nak berkongsi mata apa salahnya...tak luak kan?
Itu le, minggu lepas gamaknye, ambo masakkan ' PUDING TAKO ' ni.
Sesetengah orang letak dalam daun pandan, sesetengah orang pulak mencampurkan
'sengkuang cina' dan menggunakan tepung jagung.

Tapi pada ambo, ambo lebih suka menggunakan tepung 'kacang hijo' ni atau ''tepung hong kue'
(betul ke ambo ngeja ni? konfiusss le mak cik)
Dapat le satu loyang beso, takkan nak makan semua kan Jah, itu le ambo agihkan pada kawan dan jiran. Pakat-pakat rasa kan Jah? Ini puding encik suami tersangatlah suka!

Nak resepi? Issyyy...dulu udah ada ambo bagi..tapi takpa kalo mike rasa penat nak menyelak resepi ambo dulu, moh le kita berkongsi sekali lagi ye! Jangan majuk udah le....tak tomey le
ambo nengok!

Bahan asas:

Bahan A
1 cawan tepung kacang hijau
1 1/2 cawan gula pasir
8 cawan air pandan (ambo tambahkan kaler hijo untuk menambahkan 'kecantikan'nya)
Sedikit soda bikarbonat

Bahan B
1/2 cawan tepung kacang hijau
3/4 cawan gula pasir
6 cawan santan
sedikit soda bikarbonat
secubit garam

- Satukan semua bahan A di dalam periuk
- Satukan semua bahan B di dalam periuk lain
- Kacau serentak di atas api sederhana
- Setelah masak (pekat) angkat
- Letakkan 2 senduk adunan A dulu di tengah-tengah loyang
-Letakkan pula 1 senduk adunan B di atas adunan A
- Selang seli adunan sehingga habis
- Lorekkan dengan lidi (kalo mike suka)
- Sejukkan dan bolehlah di potong untuk di hidangkan!

Uuummmmmpppphhhh! Memang enak! memang lazaattt! Wangi pandannya membuat jiwa tergoda. Kalo tak percaya, mike cuba...sekali tak apa, dua kali apa-apa...tiga kali tak tentu hala!
Hahahahah!!

Bubye...bubye...cuti sekolah ni ambo semakin 'sibukk!' Kenapa ye??



Sabtu, 26 Mei 2012

Amalan Selepas Solat


Khamis, 24 Mei 2012

KUIH LOYANG @ KUIH RAMA-RAMA



ASSALAMUALAIKUM !

Salam malam Jumaat yang damai! Semoga hidup kita semua di rahmati oleh ALLAH swt.
Malam ni (pasang telinga) menonton 'Forum Perdana' yang menampilkan seorang lagi undangan dari Batu Kurau yang terkenal iaitu Ustaz Kazim Elias. Memang tidak menjemukan dan sangat mendalam nasihat dan ajaran agamanya.

Sambil-sambil tu, di dapur ambo dok sibuk dengan Kuih Tako ambo. Lama tak makan, rasa
terhengen pulak nak merasai keenakannya. Petang tadi pulak ambo dok bakar kek puding karamel 'tempahan' dari seorang kawan. Sempat ke buat makcik? Tak penat ke? Beghehhhh...bisa di aturrr dong!!! heheheheh!!!

Ohya..ni bulan Rejab kan? Isyyy...baru satu hari ambo puasa, hadooiii...bila pulak nak mulakan
puasa sunat nih? Malazzz betul makcik ni!
Tak lama lagi Syaaban..kemudian Ramadhan! Isyyyy kemudian Syawal!!!

Teringat Syawal, maka molut ni rasa nak makan 'KUIH LOYANG' le pulak! Sesetengah oreng
memanggilnya KUIH GOYANG ato jugak KUIH RAMA-RAMA! Betulkan? Tapi kalo di kampung ambo, sebut aja "KO LOYANG' ( 'ko' adalah singkatan perkataan kuih dalam
loghat kampung ambo!) Haaiiissssyyyy!! macam-macam perkataan, macam-macam loghat
Jah ooiii!! Tak pa...tak pa...ambo bahagia menggunakan loghat kampung ambo!

KUIH LOYANG ni sangat sedap kalo di makan sambil menonton tv apalagi kalo yang dok
tayang tu drama ke! hahahaha. Peminat drama tegar memang macam tu!
Krupp...kruuuppp..kkrrruuupppp..tak sedar habis sebalang!

Membuatnya sangat senang Jah ooiii! Ianya rangup, lemak dan sesetengah oreng suka yang pedas-pedas gitu. Tapi selalunya ambo akan buat yang rasa manis-manis Jah. Tak percaya?
Memang tergoda kalo kena caranya. Kadang-kadang kalo ambo rajin, ambo akan 'mengkalerkan' dia, jadi warni warna, atau kalo 'terlebih' rajin, ambo letak juga bijan. Bijan ni fungsi dia untuk
memberikan rasa lemak pada kuih ni.

Nak resepi? Boleh kalo sudi apa salahnya! Ilmu tak elok di simpan kan Jah..ia ibarat air sungai
yang mengalir. Cepat le makcik kita kongsi!! worait....worait...worait..tak nyempat-nyempat
mike nih! Moh le kita!

Bahan asas:

1 kg tepung beras (cap apapun boleh)
5 - 6 biji telur
1 cawan gula (kalo mike suka manis tambahkan lagi)
4 - 5 gelas air
1 camca teh garam
1/2 camca teh kapur sirih
Pewarna kuning (kalo mike suka pelbagaikan)
Sedikit bijan
Minyak masak

- Satukan air, telur, gula, garam dan kapur - blend kan dia
- Masukkan tepung sedikit demi sedikit.
- Bahagikan adunan ( kalo mike nak kalerkan dia)
- Sebelum tu, panaskan minyak (banyak) bersama acuan
- Setelah acuan betul-betul panas, barulah di celup ke dalam adunan

Ambo punya stail, ambo gunakan dua kuali, satu untuk panaskan acuan (menggunakan minyak yg sedikit) dan satu lagi untuk menggoreng kuih (menggunakan minyak yang banyak agar kuih
yang di goreng terapung.
Jangan menggunakan api yang besar kerana takut-takut nanti masak tidak sekata dan hangit!

Worait Jah, kalo mike rajin boleh teruskan projek mike ni.
Ambo nak gi ke dapur, nak jenguk kuih tako ambo sejuk ke belum, terhengen betul nak menjamahnya! Nanti kita kongsi ye Jahhh!!!

BUBYE.....BYE.....!!!




Selasa, 22 Mei 2012

KEK PUDING KARAMEL (.......lagi...dan lagi...!!)





ASSALAMUALAIKUM !!

Hambalah ini si anak dagang....ambooiiii
Hambalah ini si anak dagang....ambooiiii
ingin berjasa ala kadarnya
ahai sirih pinang
ahaiii sirih pinanag......!

Itulah lagu dendangan penyanyi M.Daud Kilau!
'Berkilau-kilauan' itulah 'trademard' beliau.
Ambo sesekali 'tersuka' juga mendengar nyanyiannya, tapi kalo melihat liuk lintuk, menggeliat badan...hui.....seksa jiwa! Tapi nak buat lagu mana....udah begitu caranya!

Hahahah...malam ni ambo akan 'berkongsi' resepi 'KEK PUDING KARAMEL' ambo.
Iisssyyyy...bukan ambo punya...tapi ambo minta izin berkongsi resepi dari ANNA QASEH AZZAHRA...sifu kek karamel yang ambo 'tabik spring'!! Ambo suka ikut blog beliau....!!
Minta izin Anna, udah deme ramai dok minta resepi...niat ambo 'berblog' pun sekadar 'berkongsi'
bukan nak tunjuk pandai!

Resepi yang ambo skodeng, ambo mengaku. Tapi, kalo ambo punya, ambo punyalah! heheheheh! Pun tetap ambo berkongsi sebenarnya!

Ini kek ambo buat sempena HARI GURU minggu lepas. Anak ambo bawak untuk di beri 'rasa' pada cikgu-cikgu dia di SMK Dato' Kamaruddin Batu Kurau. Hadiah tak mampu nak kasi, jadi buat kek ajalah makcik nih!!!!huhuhu...sedey lah pulak Jah oooiiii!!!

Okey, jangan pot pet pot pet banyak-banyak, moh le kita berkongsi mata dengan hidangan dan resepi ambo ni.... tentu mike suka kan???

(A)- Gula Hangus

*2 sudu besar gula (untuk gula hangus)
* tabur gula dalam loyang dan masak atas api perlahan - bio gula hangus dan tukar
jadi kaler perang
* Ketepikan dulu

(B) Bahagian atas

* 1 cawan susu cair
* 1 cawan susu pekat manis
* 1 camca teh esen vanila
* 3 biji kuning telur
* 2 biji telur (putih & kuning)

(C) Lapisan kek

* 140 gm tepung gndum (ayak bersama 1 camt. baking powder)
* 70 gm gula kastor
* 3 biji kuning telur
* 135 ml air biasa
* 45 ml minyak jagung
* 2 camca besar susu pekat manis

(D) Meringue

* 6 biji putih telur
* 70 gm gula kastor
* 1 camca teh krim of tartar

- Sediakan bahan A dahulu - ketepikan
- Kacau semua bahan B perlahan2 (jangan bagi berbuih)
- Tapis bahan B ke dalam loyang gula hangus (A) - ketepikan
- Pukul bahan C (campur semua sekali & pukul guna senduk kayu - ketepikan)
- Pukul bahan D sampai jadi kembang (guna speed yang tinggi) & bila kita tuang
ianya tak jatuh (meringue)
- Campur adunan C dan D - gaul hingga sebati dan bahagikan kepada beberapa
kaler yang mike suka
- Masukkan ke dalam loyang yang ada gula hangus dan karamel tadi (A + B)
selang seli kaler - letak adunan di tengah loyang dan adunan tadi akan terapung.
- Bakarlah secara double boiling selama 1 jam 10 minit, kemudian api atas bawah
sehingga kek masak
- Biasanya (kerana xyakin karamel masak) ambo tukar balik kepada api bawah selama
10 minit lagi.
- Bila udah masak angkat dan rehatkan selama kurang lebih 1/2 jam baru terbalikkan kek tadi.
- Simpan ke dalam esbok.....ummmmmmppppp sedap Jah...hingga tak terkata!!!!

Selamat mencuba KEK PUDING KARAMEL yang ambo skodeng 100% ni! heheheheh!
Kita kongsikan Jah...tak baik ' kudukut ' ilmu!!


Ahad, 20 Mei 2012

AGAR-AGAR LUMUT GULA MERAH




ASSALAMAUALAIKUM!!

Selamat malam semua. Pekabo mike?
Udah lama beno kita tak bertemu dan bersembang-sembang manja gitu.
Rindulah! Heheheh.....Tapi apa boleh buat, ambo ni sibuk manjang!

Sekarang ('loni' adalah loghat kampung ambo yang berarti 'sekarang') sangat panas ya!
Mike tak panas ke Jah?? huaaa...bahang panasnya terasa sampai ke malam. Itu le, ambo yang duduk di 'ceruk kampung' ni pun panas apalagi mike yang duduk di 'hutan batu' kan?
Ye lah sekarang boleh 'on' aja 'aircon' tapi, tentu tak sama dengan angin kampung yang
nyaman kan Jah???

Di kampung ambo, kami ada dibekalkan dengan 'air masyarakat' iaitu air dari bukit. Memang sejuk dan jernih aja airnya. Sebulan kami orang kampung ni 'hanya' membayar RM 3.00 sahaja,
Air percuma, cuma bayaran tu untuk pekerja yang menyelia air. Okey kan Jah begitu..air tak mahal, mike gunalah sebanyak manapun, bayaran tetap sama RM 3.00!!

Bercakap pasal panas ni, tentulah kita rasa selalu dahagakan? Hadoiii...kalolah anak tekak ni
diluncur dengan agar-agar yang lemak-lemak manis gitu...fuhhh...mengancam jiwa raga Jah!!!
Nyaman..enak.....huiiiii sedapppp Jah!!

Kerana panaslah, ambo buat 'AGAR-AGAR LUMUT GULA MERAH' ni! Iissss...tak sabo nak
merasai keenakkannya!Udah lama tak buat agar-agar begini...Kalo tak buat...jiwa jadi kacau
Tak gitu Jah??? heheheheh!!!

Moh le kita berkongsi!

Bahan asas:

37 gram agar-agar tali
3 cawan santan
Gula putih (ikut manis yang disukai)
Gula merah atau bole juga guna gula kabung
4 - 5 cawan air
Sedikit garam
2 helai daun pandan (untuk mewangikan)
2 biji telur

- Masak agar-agar dengan air hingga hancur
- Masukkan gula, garam dan daun pandan yang disimpul
- Buang daun pandan
- Masukkan santan dan telur ( dikisar bersama)
- Tunggu sehingga mendidik sekali lagi barulah di tutup api
- Letak dalam loyang atau acuan yang di sukai.

Agar-agar ni kalo di letak dalam esbok, fuhhh....memang...memang ....'terangkat' Jah!
Leka aja menyuapnya.....sampai tak sedar habis 1 pinggan! Cayalah!!

Ambo minta diri dulu....BUBYE........BYEEEE!!!!

Selasa, 15 Mei 2012

KEK PUDING KARAMEL




ASSALAMUALAIKUM !!

Ape kabo Yong? sihat? Alhamdulillah.....selamat semuanya!
Besok.....Hari Guru...tak lupa ambo nak ucapkan kepada semua cikgu-cikgu semua
'SELAMAT HARI GURU'

Sebenonye semua orang adalah guru, ibu bapa tentunya guru yang pertama untuk anak-anak!
Adik beradik, jiran tetangga dan semuanya adalah guru! Betulkan ambo kata?
Cumanya yang berbeza adalah 'jawatan yang di sandang' !Apa-apa aja lah kan Jah?
Apapun terima kasih pada semua guru-guru ambo, guru-guru anak-anak ambo..pada semuanya,
budi dan jasa tetap di kenang dan 'jaga serta pelihara'lah tugas yang mulia ini!

Kita tinggalkan sementara kisah di atas, sikalang ambo nak bersembang dengan mike aja!
Jangan ganggu tau! Ugut tu makcik.....jangan...jangan!

Kemarin dolu ada ambo buatkan sekali lagi 'KEK PUDING KARAMEL'! Betul Jah...tatak tipu
punnnyyeee! Tapi kali ni, taada lah 'ter...ter...ter....tu..! Sebab udah 2 kali ambo mencubanya!
Udah tak penat Jah.....sebab udah tak 'terikat' dengan 'step'nya! hehehehh!

Itu le ambo ni kan.........

Buah saga di luar pagar
Tunggu luruh kutip[-kutipkan
Ambolah orang tua baru nak belajar

Haaaa...baris yang akhir tu mike tolong lengkapkan......tak sanggup ambo!!!! hahahahhah!!

'KEK PUDING KARAMEl' ni ambo skodeng 'habis' dari blog 'AnnaQasih Azzahra' Terima kasih
anak mak! Allout ambo skodeng! Fuh! Lega.....dalam hati 'siot giler' Jahhhh!!!!
Mike nakkk resepi ?????
Aiseh!! skodeng aja ke blog yang ambo promote tuh! Blogger ni ngajo step by step dengan terperinci....cayalah Jah!
Moh le kita berkongsi mata dengan kek ambo nih! Naik juling mata merasa 'keenakan' karamelnya dan kek tu! Mesti mike boley punyalah!

Ambo minta diri dolu, nak jenguk 'KEK PUDING KARAMEL' ambo yang dok tengah bako
dalam oven! Buat lagiiiii!
Ni permintaan anak khas untuk cikgu dia di SMK Dato' Kamaruddin!
Nanti kita kongsi lagi ye!

BUBYE....BUBYEEEE!!!




Selasa, 8 Mei 2012

KASWI GULA MERAH




ASSALAMUALAIKUM!

Selamat malam semua....moga didalam keberkatanNYA.
Jam di skrin telah pun menunjukkan pukul 9.36 malam.
Ambo duduk di kampung nih sunyi aje keadaannya! Syakali syakala baru le derum motor dok lalu depan rumah. Mujur juga sekarang lampu letrik dok terpasang...taw  la juga ada rumah orang ke taada!
heheheh1

Itu le telefon rumah ambo udah seminggu dah 'senyap' sunyi....udah di repot, janji dalam masa 24 jam nak
datang 'riper' ini udah masuk minggu lain dah, tak nampak 'batang idong ' lagi....naik 'senak' hati,kalo manjang macam ni! Iyalah, kalo lambat bayo, 'cepat' aje  konco-konconye datang memotong talian, tapi.....insyaallah
setakat ni ambo belum lagi lewat membayo bilnye!!

Huiiiii!!!!! makcik mare ke? Isyyy! Idak le, tapi radang udah tentu!  meluah rasalah jadinya, kalo dok pendam nanti 'dare tingg' pulak!
Tak gitu Jah. Iya lah jah..kalo duduk di kampung macam ni le rupanya...semua tindakan 'amat lambat'!!!

Kita tinggalkan 'ketidakpuasan hati' ambo tu! Moh kita layang resepi pulak, tentu hati di dalam rasa 'gumbira'!
Itu le, hari tu ada ambo buatkan ' KASWI GULA MERAH'! Biasanya ambo lebih suka yang rasa pandan, tapi sajalah sekali sekala berubah angin!

Resepi seperti 'kaswi pandan' yang ambo buat sebelum ni! Takpa, kalo mike 'kurang rajen' menyelak, ambo
letakkan sekali lagi resepinya di sini Jah. Ambo kan 'sayangggggg' pada mike! heheheh!!!

Bahan asas:

2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung ubi
1 cawan gula merah
1/2 cawan gula pasir
6 cawan air
Sedikit air kapur
Kelapa parut secukupnya (di gaul dengan sedikit garam)

- Gula merah di masak (kerana biasanya gula merah ni berketul-ketul dan sedikit berpasir)
- Kisar semua bahan.
- Kalo ambo -  adunan tepung tu akan ambo masakkan sekejap di atas api
- Sapukan loyang dengan sedikit minyak
- Kukus sehingga masak

Worait Jah...kalo mike penggemar kaswi, tentu mike suka kerana teksturnya yang lembut
dan mengancam 'kelebu' kehkehkeh!


Ambo chow dolu....malam nih ada tak drama????

Isnin, 7 Mei 2012

APAM NASI




ASSALAMUALAIKUM!

Salam petang semua! Tentu mike sedang rilek-rilek setelah selesai minum petang bersama klorga ya!
Apa kuih petang nih? heheheh....tak kesah le Jah oiiii mike buat sendiri ke...mike 'oda ' dari gerai tepi jalan
ke...janji ada makan....ada minum...begheh sokmo!!!!!

Apa kata kalo sesekali kita tukar selera pulak? Bukan hape....sekali sekala tukar pada kuih yang manis-manis masam gitu? Sedap dik Non...sekali sekala kannnnn???
Itu le...entah bila.....gamaknye minggu lepas kot..ada ambo buatkan kuih 'APAM NASI'
Tak taw nak buat ape...nengok dalam periuk pagi tu, ada le nasi sejuk semalam...! nak di goreng sikit sangat
nampaknye....uncang beso Jah ooiii! Nak di bagi cik ayam makan, baru aje diberi sarapan gandum!
Last-last ambo selongkar stok barang...ada lagi yis....!!! Jadik nih!!

Kalo di biokan..kesian pulak pada encik nasi ni..rosak meragam dia....baik le buat sesuatu kan Jah!!
Itulah..akhirnya.....akhirnya Jah jadi le kuih "APAM NASI' ni!
Ambo buat separuh adunan aje...tu pun dapat banyak Jah! Sonok giler Jah nengok bila dah masak...
tomey-tomey aje rupanya!


Moh le kita berkongsi...kalo mike suka boleh le buat.....kalo kurang suka... terpulang le...tapi pada ambo boley aja...tolak batu ngan kayu aje Jah...semuanye sedapppp!! hehehheh!!! Resepi ni ambo cari kat cik Google, jumpalah blog 'Abbot Cottage' nih ! Sori cik Abbot Cottage....ambo minta izin kongsi ilmu nih!! Wokeh jangan buang masa mike moh le kita!!

Bahan asas:

2 cawan nasi
2 cawan tepung beras
2 cawan tepung gandum
1 1/2 cawan gula
1/2 bungkus yis kering
2 1/2 cawan air (kalo nampak agak pekat, mike boley tambah jadikan 3 cawan)
Kelapa parut

- Kisar nasi dengan sedikit demi sedikit air -
- Udah hancur tambahkan gula
- Dalam bekas lain, satukan tepung dan yis
- Masukkan bahan kisar ke dalam tepung dan gaul sebati
- Perap selama 2 - 3 jam
- Kukus

Apam ni sangat sedap kalo di makan bersama dengan ayaq kopi panas-panasss!
Huiii! Naik juling biji mata Jah oooiii!!!!

BEGHEHHHHH!!!!

Ahad, 6 Mei 2012

FEBERET ENCIK SUAMI DAN ANAK TERUNA


Kueh Ketayap

Apom Bakar




ASSALAMUALAIKUM!!

Sudah lama tak jumpa....
rindu hati pada mu
duhai kasihku
duhai sayangku.......!!

Cittt!! Nak nyanyi konon.....sora pun dok 'sengau-sengau' maklumle baru baik dari 'ketat idong'!
Ahhhhh!!! lama betul tak bersembang dengan mike....yang ambo sokmo dok rindu nih ('sokmo' adalah loghat
kampung ambo yang kalo ikut 'kamus dewan' bermaksud 'selalu') hehehheheh!!

Ambo ni bukan tak windu dekat mike, tapi macam-macam 'kejadian' yang telah menimpa ambo!
kak ipar sulung meninggal lah....anak eksiden lah! Jadi 'kekezutan' ambo tu membuatkan ambo 'berpaling tadah'
sekejap dari dapur ambo ni!

Tapi...ada tapinya Jah...yang paling 'tak siot'nye bila 'tenet' di rumah ambo berhari-hari 'padam' Apa kesnye???
Udah di repot, janji dalam masa 24 jam, akan di baik pulih...citttt....boley janji je Jah!!
Ahhh...lupakan seketika 'kejadian-kejadian' yang melingkari ambo tuh,kita di sini kan 'sehati sejiwooooo'
Apa-apapun kita nak jugak 'selitkan' dengan masakan-masakan kan Jah!

Tu lah semalam ada ambo buatkan 'KUIH KETAYAP' yang menjadi feberet en suami. Sikit aja ambo buat!Petang-petang,
boley juga en suami hilangkan 'dahaga' mengunyah ketayap yang manis nih!Memang penggemar 'tegar' nih! hahahahah!
Apa-apapun ambo suka aja membuatnya sebab senang!

'APOM BAKAR' pulak menjadi kuih 'feberet' anak teruna ambo. Inilah ambo buatkan masa nak 'round-round' kampung
minggu lepas gamaknye! Menziarahi 'mak-mak penakan' yang udah uzur, jadi tak taw nak bawak apa...'APOM BAKAR'
ni lah jadi sasarannya!

Apa-apapun, moh le kita 'berkongsi mata' melihatnya! Mike boley selak-selak resepi ambo sebelum nih, tu pun kalo mike
berkenan nak membuatnya!

Ambo mintak diri dolu, satgi kita bersembang pulak yeeeee!!!

BUBYE.......BUBYEEEE!!!!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...