ShareThis

Ahad, 26 Julai 2009

Ambo yang bernama chu mah - Bulaeng Posa

Assalamualaikum.

Bejupa lagi kita. Banyak sunggoh kegheja ambo lani. Tambah-tambah kalu dah jadi suri rumah, kalu cukok bulaeng nyae dapat jawatan sementagha lae. Muma nak tahu jawataeng apa? Tak lhing tak bukaeng jawatan Akauntan la kata oghang lani....heh...heh...heh.... Takpa lae kok di? Mengaji tak tinging macaeng ambo pong buleh pegang jawataeng tu, akauntan rumah tangga!

Tu belong lagi jawataeng Guru Besar. Kalu anak-anak dok wat kegheja sekolah kae, ambo pong sama nheik selak buku dema, bukaeng nyae gheti haraeng cabok pong, tapi cek tetaek kena cek, budak lani, kena dok tengok sokmo, kok lae mana thu ada buah jeghing keduak kae dalaeng beg sekolah dema, kita kena tengok dih. Bukaeng nyae tak pecaya tapi kena dok peghati lae sokmo.

Haghi ni ambo tak thu nak begebang apa dengan muma, ambo ingat lani kaeng bulaeng Syaaban, jadi ambo nak kelik zaman dulu-dulu, zamaeng ambo kecik-kecik dulu, bulaeng posa.
Seghenok ooo..... kalu ingat dulu-dulu! Pulak tu haghi ni ceghah jae, oghang hat dok lalu kok jalaeng depaeng ghumah ambo, ambo ghasa dah macaeng bulan posa dah!


Dulu, kalu nak posa jae, oghang kapong Anak Kugho kata, megang posa, oghang kapong ambo pong semeleh lemung keghebo lae gak. Habuan nak bakit besao (bersahur) deh! Ikaeng2 maseng dah tak lalu dah. Oghang kedey pong dekaek2 bulaeng posa dema tak oda (order) dah hat hat makanaeng macaeng tu. Tak laku. Hat dok ada dalaeng kedey dema, selalu pong ikan temenung lengat, ghoti menggali selaing ikan idok (ikan basah). Ghoti keghing pong kalu dok ada baki, ummmh... pakey hapak gitu lae.

Haghi petama posa, kapong ambo, kalu pagi, sunying jae sapey lae ke tengahghi. Kho ke petang kae, khor dok meghiah dah lae. Lapaeh tu pulak kho petang lagi ada lae budak-budak kapong kayoh besika (basikal) juae ai batu. Dema ambik nu.... pekaeng Batu Kugho nu! Jhoh lae juga, budak-budak ni pakat dok kayoh besika ni ambil keto aih ni jual seketo sekupang jae. Tapi kae, dema ni ghajeng sunggoh, nak caghi duek ghaya la e sama tu. Keto aih ni pulah kalu hat kecik lima duek. Tu pong buleh kosi makaeng satu klorga.


' ... Aih......aih.....!. Dok denga lagi sogha dema. Hat selalu dok juae ni muma nak tahu dak sapa. Mat Ribi dengan Mat Kulat lae. Dema ni letak keto aih dalam kota kayu belakang besika , oghang kata di plata (pelantar). Dema nheik besika jatan, kalu besika tina plata dia kecik. Muma nak thu besika jatan ni macaeng mana, tu lae.... hat ada sik galang tu! Oghang lani kata basikal tua..heh..heh..heh..... Ingat pulak ambo kat Sudirman!(Al-Fatihah buat beliau)

Keto aih ni pulak, dema gaji (gergaji) bagi jadi keto2 hat kecik, lepaeh tu dema seghibe2 lae pulak dengan habok kayu. Kalu tak buat macaeng tu, keto aih ni cepat cair. Kalu ambo beli, mak ambo sughoh cako (cangkul) tanah, buaek lubang nak taghoh keto aih ni! Tahaeng lae sikik. Tengok! oghang dulu, idea sikik panya bagoh kae!

Dekaek mengarek kae, pakaek dok keliling talaeng lae, tak saba nak tungung masa nak bukak posa. Bukaeng nye ada makanan mewah macaeng lani, tapi dulu kalu ada guley sikik pong ek tak kigha dah! Aih jangaeng nak lupa pulak, mak ambo kata ' bacoh (bancuh) air serbat (sirap).Huiii! lazatnyae tak tekata lae! Bunying je kalok di semejek, tu kae salah kena tonggang aih, kadang tu, bejalan pong ghasa bekocah peghok paksae minung aih banyak sangat. 'Ikok lae napsu sangat!' Mak ambo maghah.

Lepaeh mengarek, mak ambo pong keghah sughoh besiap nak gi semejek pulak dah. Hui...dah lae mengah tak habih lagi, maghah juga dalaeng hati nu....! Gi semejek semayang sunah tarawih satu bab lae pulak. Lani moreh di buat ikok gruk (group) dulu tiap malaeng ada moreh, tapi kalu oghang tanya makaeng apa malaeng ni, dema jawaek lae, ghumah batu...kah...kah...kah!
Muma thu ghumah batu tu apa? Tetu lae ghoti menggali cicah dengaeng ai gula meghah.....
Hat tukang dok ghoyat tetang makaeng ni, sapa lagi kalu bukaeng mat ribi, kaengkae ghumah dia dekat semejek!

Selalu lae pong, dulu-dulu bulaeng posa ni tekena masa cuti sekolah. Jadi budak-budak kapong pong dah nak makaeng tak buleh, dok kigha meghiok (merayau) lae. Ada yang gi betimbok sapey meghah bute mata, ada hat maing goli kae, maing gasing kae maing aci kae. Bab maing aci ni, ambo paling seghenok kalu maing aci menusuk (menyorok). Seghenok sapey tak thu nak ceghita lae!

Nak bakit besao (bersahur) satu masalah juga. Punya lae sayang tido, ghasa baley lae kalu tak bakit pong. Mak ambo selalu pujuk bakit lae, nak pahala lebih kena bakit makaeng sikik..tu yang mak ambo kata. Sedeh bila ingat mak ambo. beliau dah meninggalkan ambo semasa beliau beromo 86 tahun (Al Fatihah buat mak yang sangat ambo kasihi) Loni ambo pulak lae gati mak ambo dok geghak anak ambo hat tak mboh bakit tido!

Dulu besao, oghang katok kalok. Lani tak dak dah. Maing bunying jaeng loceng jae lae. Kring...kring loceng dok bunying,tak bakik bakik juga. Ohhhh.... lupa ambo, bukaeng jaeng loceng lagi, handphone pulak dah!


Sebulaeng posa, ghasa tak ghok jae. Tengok oghang pong ghasa nak makaeng. Dulu tak dak dok bejuae macaeng lani. Dok kena masak kedighi lae. Petang jae, asaek bekelong jae tiaek(tiap) ghumah. Kalu tengahaghi asaek bekelong...haa... tu jaga tu... mesti ada hat tak kena tuh !
Petang ambo tukang gi hata (hantar) makanan ke ghumah adik beghadek. hAt dekaek2 je lae.
Mak ambo ghajeng masak. Kadang tu mak ambo buaek buah melaka, cuco kodok, bubo kae, atau paling tidak pong hat ambo paling tak bekenaeng, piza! Muma thu dak piza mak ambo macaeng mana? Tu lae resepi dia kalu tak dak modae. Pokok getah basah de, tak leh nak motong! mak ambo buat resepi tu lae. Piza tu mak ambo buaek macaeng ni. Mula-mula mak ambo kuko (kukor) nyo, lepaeh tu capo dengaeng tepong gandong, gula sikik, tepek lae dalaeng koli. ha... tu lae piza dulu-dulu heh...heh...heh...!

Uiih! Dah puko tujoh dah kae, weei... ambo dok meghipuk tak seda dih! Ambo begeti di sini lae, ada masa mingung depaeng ambo sambung kelek di! Nih... bukaeng apa nak setereka baju sekolah anak lagi.... tu yang ambo kena begheti tu, kalu ikot hati..nak lagi ceghita gyoyat dengan muma. Ambo begheti dih. Assalamualaikum. Jupa kita mingung depaeng!

Ahad, 19 Julai 2009

Ambo yang bernama chu mah - Ghazal pati Nurul Sallam


Assalamualaikum.

Ambo bakit daghi tido, saja lae haghi Ahad macaeng ni nak beto pinggang la sat sebaek tua-tua ni kena dok jaga tido lae. Tido bagi ambo mustahak paksal petang ni bermula untuk esok...kah...kah...kah.

Ambo tak tahu nak mula ceghita apa. Ambo ghasa kalu ambo ceghita bab ghazal pati Anak Kugho muma nak denga dak? Ambo ghasa kho lama kho seghenok pulak dok mengadaek benda alah ni.Muking(mugkin) muma hat muda-muda ni tak beghapa tahu sabik ghazal pati ni, tapi kalu hat lama-lama sikik mesti ingat punya. Punya glamar (glamour) la masa tu,zamaeng ambo deh, hebat lae ghasa!

Dulu2 kalu ada kae kenoghi menikah, kalu tak sambot ghazae ni tak beghapa meghiah lae. Ho lae buakengnya apa, tuaeng ghumah kadang tu kena lae jugak ambik hati oghang muda hat dok tulong kenoghi setengah mati. Ya lae... kalu peloh sapey keting, nak lae jugak hiboran dih!
Tu lae sambot juga tu.. kadang tu pakat hipong ghame2 duek kalu tuan ghumah tak beghapa nak cukok. Kalu kenoghi tu, ghokok sekerek kena jaga, te (teh) susu kena tak putuh, nu.... de.... nak jaga hat dok beghaket talaeng nu, oghang pangge bentagha di? Kalu tak jaga dema cabuk laghi kan paghah tuan ghumah. He...heh...heh.... kok macaeng mana pong ambo tabek stei lae oghang dulu-dulu paksae dema pande begotong ghoyong, tolong menulong lae....oghang kata bedegho. Muma beysa denga dak pekataaeng tu?

Ghazae pati ni, bukaengnya nak kena ada pentaeh (pentas) hat lawa-lawa pong, takat ada baley hat oghang dok jamung makaeng masa kenoghi je....! Hat baley ni lae dema hakik bagi jadi tinging sikik paksal ahli ghazal nak main satgi, oghang tak napak pulak!

Sewa ghazae pati, tak mahae mana pong, ambo ingat lagi masa Kak Mah ambo nak menikah dulu, lebih kughang tujoh puluh lima ghinggit jae. makaeng tuan ghumah tanggong lae, alah! jamu hat guley siang jae...bukan dema demand sangat... janying (janji) buleh maing.........

Mula jae lepaeh mengarek, oghang kho dok ghame dah, nu...bukaeng puak anak kugho jae maghi, daghi kapong hat dekat-dekat pong dema maghi gak..tu lae Kapong Peghak, Kapong Jabi, Sepeneh, Bukik Beghetaeng, Titi Kasei dak pong nu... sapei Batu Kugho pong nye beghakok maghi.. Meghiah lae, paksae masa tu bukan nya ada letrek, hiboraeng tu la dia. Dema letih, siang haghi dema kegheja tukuh lumuh , bila malaeng je ka nak la jugak cuci mata. Oghang kapong nak kegheja apa sangat masa tu. Hat banyak pong dok motong getah, keghabat bukik, buat bendang, tu lae dia kegheja dema.

Geng ghazae pati ni, kalu maghi mesti 2 ke 3 buah kegheta. hat selalu bawak dema mesti lae kegheta Pak Su Jeng, Pak Cik Joki dengan Pak Ngah Jenong (dema ni dah arwah, Al Fatihah kita sedekah dema di!). geng ni kae mengepak lae selalu pong, maklong lae hat di tungung-tungung dah tiba...kah...kah...kah! Oghang kae toksah dok heghanlae, tekok panjang je, tecangak-cangak sebaek hat nak tengok sangat pong tu la dia pondan-pondan hat gebu tu....

Mula-mula sekali, Li Pak Cik Abas pembuka tighe. Denga jae lagu hinustaeng, hat muda-muda ni pong bekocak kaki.Sedaek de... ! MC nya sapa lagi kalu bukaeng Sahak Awang Jusoh. Dia pong ambik mekropong (pembesar suara) teghuh uar-uarkan..' sekarang ..kita perdengarkan lagu hindustan yang dinyanyikaeng oleh saudara Ramli!.' Li pak Ji Abas pong ke depan lae taghik biola dia nyanyi lagu 'zendegi Ekzafar.. he...he...he... Kalu lagu Arab pulak mesti Ustad Din nyanyi lagu apa muma nak tahu? Tak lheing tak bukaeng lagu' Wang Ya Wang Kafa' la..... Kalu ambo ingaet balik ghasa nak pecah peghok, tapi tu lae meghiah nya.

Pemaing dram pulak, Pak Teh Johan, dulu ingat dak hat dok kegheja etenden ataeh bukik tu. Tu la dia. Tapi bila dia letak jawatan, tu lae kalu tak silap ambo, oghang Jelei, abangnya Mail Nosi (Telekom)tu. Penyanyi tinanya pulak tu lae Sariah Ahmad dengan Hasnah Hashim, huii.... sogha dema dua oghang ni sebijik macaeng Ziana Zain la ni. Hat ambo dok ingaek sekali dema suka nyanyi lagu duek (duet) Dua orang pemuda. Hui.... teghakik habih!

Pak lawak pulak masa tu, tu lae Seleman India dengan Din Laksa ( PakChik Deng laksa ni dah arwah-Al-fatihah buat beliau) Huiii.. payah oooo nak bagi oghang gelak. Punyala dema peghah otak nak buaek lawak. Yang ambo ingat dema selalu bepatong (berpantun) cam ni...
'Kepada Mak Teh Mak Teh Mak Ngah Mak Ngah, hat mana leteh hat mana mengah' kae...hat nama gelaraeng macang tu kae seghenok lae dema... Hat Man Bujang tu, lapih kedian dah... tapi bukaeng nak kata la (hat dok kata tu apa di!) Man Bujang ni dulu hansome lae... banyak lae oghang dok sot (syok) kat dia ni.... La ni Pak Cik Man Bujang ni sedang sakit, kena stroke, dah lama dah... ambo gi la jugak tengok kadang-kadang lae, paksae dia tu beysa gak menghibokan kita.


Pondan-pondan pulak kelua masa penyanyi tengah dok menyanyi. Weee... begecok (menari) sakaeng la dema. Bukaeng nak puji lae pondan2 ni memang molek sunggoh pong. Gebu-gebu je. zamaeng tu mana ada botox lagi di!kah...kah...kah.Dema ni begolek sakaeng la. Pandey sunggoh menaghi, buleh kalah golek Mas Idayu ka... M. daud Kilau ka....
Ambo ingaet lagi nama pondan-pondan tu soghang dua, nama Bakri, Che Deng. Mezah Halang ni tak beghapa laku sangat, dema tak beghapa nak sambot!

Ambo lupa ghazae pati tu nama apa.. nati sat nae ambo gi tanya hasban ambo....
ha..... tu dia nama Nurul Sallam. Hua.... GlaMER TU...uiihhhh... dah dekaet puko tujoh dah... ambo begheti la di... mingung depaeng ambo ceghita hat lheng pulak di. Muma ... T U N G U N G...... he...heh...heh...

Sabtu, 18 Julai 2009

ambo yang bernama chu mah - Museng deghian

Assalamualaikum.
Sebelong ambo nak meghipuk ni, ambo nak ucat tima kaseh la pada sapa-sapa yang dok hitey blog ambo nih! Kalu ikot hati, ambo nak tulih banyak2 riwayat hidok ambo ni tapi paksal ambo ni pakei ilmu pendinding (yang ambo kata ilmu pendinding tu la anak2 ambo dengan hasban ambo la) tu kena la gak brek-brek paksal dema kadang tu nak makaeng minung di! Jadi ambo kena lae tulih sikik sikik lae. Patok padaeng la kata oghang.

Haghi ni kita gebang bab museng deghian plak. Ni... ambo dok pikey museng pong dah ujong-ujong, jadi kita kosi ghame-ghame lae di kenangaeng dan kesah! Di Batu Kugho khasnya kapong ambo Anak Kugho (ambo ghoyak di Anak Kugho paksae ambo dok di sini) kesah deghian ni tak habih-habih. Kalu maghi je museng ni meghiah lae.

Sokmo pong kalu pokok macang bebunga, tu kae hat ada kebong ka, dusong ka pakat gi la languk2 pokok deghian. Mula-mula kigha bunga, kalu musing hujaeng ka, seghenok lae jugak paksal, bunga deghian kembang lae, tapi kalu kemagho kae, kecuk ghipuk lae bunga, napak gaya tak beghapa nak jadi lae deghian dema.

Tang menebaeh ni, kalu tuan tanah tu dah tua, dema upah lae oghang gi menebaeh, tapi kalu hat muda lagi tu, dema pulong senighi je. Oghang kita ni kalu hat ada dusong lae, bila deghian dah nak lughoh, pakat dok besembang lae kata ' weii.... deghian pong dah buang bughok dah!'Pa kita tanya, masa dok tengah jujuh kae, dema jawat hat tu lae. Kalu kita tanya lae lagi sekali selang semingung dua, dema kata pulak 'Weiii.... habih dah! masa dok jujuh dulu ghokpa tak kelik, ni ka buah dah hujong kae dah tak molek dah lae, buah pong makao (maksudnya yang keghaeh2 tu!)

Lani ni buah deghian memang mughah. Dulu ambo ingat, kalu mueng deghian je pagi-pagi lagi lori cina masok kapong. Lani dak dah. Kesian gak kat tuan deghian tu, muka pong moyok lae sikik. Satu lagi hat ambo nak cita, aghang kapong ambo tanaeng deghian bukaengnya di tanah2 pamah gitu, dema gi dok tanaeng di bukik. Bukit tinging-tinging pulak tu. Kata dema, kalu keghabat bukit tu, dagu dema tu dok belaga dengan pala lutuk la, Kesian dema.

Hakok-hakok tughung, tokey deghian beli mughah je. Tu belong lagi buah kapoh. Paghah lae kalu macaeng ni. Peloh sapey keting, duek tak dapat banyak mana pong! Tapi ambo memang puji dema ni, ghajeng,tak patah semangat gi jugak caghi deghian, nak sagha anak bini!

Dulu laing lae, dema dok ceghita, not lima ghinggit pong buat coh ghokok, beto kae saja nak tokok tambah tak thu lae pulak ambo. Kalu gi pekaeng Lasa (pekan Selasa) anak bini dema boghong sakaeng la. Ghasa nak beli apa, semua nya beli. duek banyak! Tapi ambo besa lae terjeghomoh dengan oghang banyak deghian nih. Sama-sama balek daghi pekan Lasa, sama2 pulak naik keta prebet sapuh, masa tu ghega tambang lima kupang, dia hulo duek singgit, tak ambik balek dah.
Kata budak2 lani keep the change. Bedoghong lae jugak ambo tengok dema duek bekepo-kepo!

Masa ambo tungung SPM dulu, ambo gi lae keja sat di KIB, keja kelang. Kawaeng2 dok mitak nak buah macang, di tepi ghumah ambo dulu ada pokok macang gelok, buah dia kae besa-besa.
Kalu nak bawak, bau dia satgi satu bas busuk, ambo pong bukuh dua tiga lapeh ngan sughat haba(surat khabar) wak gi kelang, tapi ambo kata lae gak kat dema ' wei... muma ni kae...di kapong ambo buat hataeng lemung (lembu) je!' Maghah dema kat ambo paksal dok pelece dema. Maghah kawaeng2 melawak dih!

Ambo ni suka gak sakat oghang. Pak Long ambo (Tok Imam Yahya) memang lae luaeh (luas) dusong dia (oghang kapong ambo kat bukik) Bila dia balek je daghi bukik, ambo pong tanya dia,gokpa buah deghian banyak lugho waktu malaeng, dia pong dengan sukacitanya jawaet kata, kalu maleng kaen sejok, tu lae buah deghian lughoh tu. Ambo pong bebatah lae dengan dia. ambo kata ' Dak lae.... buah deghian lughoh malaeng paksal dia gayat kalu siang dia napak tinging sangat, tapi kalu malaeng dia tak napak apa dah, tu lae dia lughoh malaeng tu!' Maghah Pak Long Yahya kat ambo. Dok napak lagi muka dia sapey la ni. kha...kah...kah....! Oghang bahgu balik bukik, ambo gi sakat macaeng tu. Tapi Pak long tak dak apa, ambo memang manja dengaeng dia.

Cakat bab museng buah ni, banyak sangat. Ambo ghasa sengae pinggang lae pulak. Dok lama sikik kae , betereng (veteran... beto kae ambo eja nih!) macaeng ambo ka ni lae akibatnye.
Nak buat maghak pinggang sat dih, satgi kita sambong le balik. Ambo nak gi ke dapo sat, nak tengok lae mana patok ambo buat, dema nak makaeng cuco ka, nak minung ai kopi kae?
Ambo begheti lae di sini, kita mengipuk satgi dih!!!!!

Jumaat, 17 Julai 2009

Ambo yang bernama chu mah - 4

Assalamualaikum. Kita begebang lagi lae malaeng ni dih! Ghasa dah lama tak gebang, ghindu pulak ghasa dalaeng hati. Kita nak mula daghi mana hae! Haaa..... nih nak ghoyak sikik, kapong ambo letrek masuk lebih kurang ahey (akhir) tahong 1978 masa ambo dok tungung SPM. Malaeng petama ada letrek ghasa caghak (silau) pulak. he...he...heh... peghak deh....! Belong-belong tu kae gelaek gelemaek tak napak apa pong. Masa dulu bukaenya ada oghang pake tudung macaeng oghang la ni. kalu pake tudung kae...oghang loghaek dok tanya... wey... mu masok dakwah pa? Jadi masa tu ambo pong dok yengki lagi.Tocang dua tu lae trademark ambo. Sao ada letrek ka, ikat tocang salah kena lae. Hat heghok pong beto balik lae!

Paksae tak dak letrek lae, oghang kapong hat ada modal sikik tu beli TV pake generator. Ambo ingat lagi, lepaeh mengarek kae. ghame2 lae kami gi tengok ceghita Melayu, stat puko 8.00 malaeng, tu kae salah kena je semayang mengarek. Nu.. de... nak gi tengok TV nu... Ghumah sapa lagi kalu bukan ghumah Pak long Kria Awang Mehat( lani ni hat dok bawak van betapong tu, dia hakok budak sekolah) Gi ghumah dia kae, macaeng panggong wayang lae, paksal oghang ghame sungguh. Tang tu saja ada TV. Ambo masa tu omo 13 ke 14 macaeng tu lae.


Masok je, dema kutek duit soghang sekupang. Tengah dok sedaek tengok, kadang2 tu enjeng (generator) mapoh, weei.... ghiuh ghemang sogha dok besembang. Selalunya tengah dok sedaek tengok, berita pulak dah! Tu kae kigha dok caghi dinding lae nak menyanda. Tang berita ni, bukaenya nak tengok pong, tapi tungung habih je nak sambung ceghita Melayu balik.


Esok ni kae, geng kami buat ulasaeng la pulak hat kami dok tengok semalaeng tu. Bab buat ulasaeng memang semuanya ada bakat!

Ambo ingat dulu bukaengnya selalu ada kenoghi. Paling2 pong mak penakan ambo buat kenoghi maulud. Hat tu mak penakan ambo (Mak Long Minah bini Tok Imam Yahaya. Al-Fatihah buat dema) yang dok kontrek tiap tahong. Daghi petang dah kami gi ghumah dia. Bila malaeng je kae, plita gosleng kae dok begatong kat halang ghumah dua tiga butey, nak bagi ceghah de. Ada lae pulak tu tukang dok paeng(pam) anging bila pita gosleng tu napak malaek. Huh... meghiah sunggoh pong!

Kapong ambo dulu, kedey makaeng pong satu je. Tula kedey usok(lani ni tu la Kedai anak Usop tu) Mi dia memang sedaek, sepinggang baghu pat kupang. Aih (ais) pula beli aih kepae. Boh ai gula meghah capo ai sighaek (sirap) Dema sgat2 kae, jadi bulat macaeng bola, lepaeh tu kalu kami nak kae, kena gi caghi dong (daun) keladi tadah. Hui... sedaeknya ghasa. Ghega (harga) dia satu lima duek.

Uihh... dah mengatok dah ambo ni. Esok haghi Saektu (sabtu) tapi ambo kok mana pong kena bakit awael. Nak meghipuk banyak pong tak leh lae., kok esok tak sedar, kata oghang tido mapoh. Jadi ambo begheti di sini lae dulu, paksae esok ambo kena bakit nak buat cuco deghian, anak ambo nak beseghok esok. Ambo begheti di.... kalu nak denga lagi ceghita meghipuk ambo, muma kena lae ghajeng dok hitey blog ambo ni.. he...he...heh...

Selasa, 14 Julai 2009

Ambo yang bernama chu mah -3

Haghi ni kita bukak cita ghoyak pulak lagi di? Masa ambo derjah 3 la, Kementerian Pelajaran dok tuka ejaan. hat eja ayer jadi air, hat eja chuacha tuka jadi cuaca. La..... pening la kami budak kapong nak pahaeng. Mujola jugak ambo ni cikgu kata teghang hati, bulehla juga pahaeng. Bila dah pahaeng mula la ghasa seghenok.


Sebelong ambo panjangkan ceghita meghipuk ambo ni, ambo mitak maahla paksal kalu oghang baca macaeng ambo ni salah mengeja. Dak deh! ambo ghasa bila eja macaeng ni baghu ghasa seghenok sikit pembacaaengtu. Beto dak?

Masok tahong 71, ambo pong nheik derjah 4. Cikgu derjah masa tu Cikgu Osman. Oghang pangge Cikgu Osman Ceruk(cerut) Paksal apa muma nak tahu, beliau ni ghajeng isaek ceghuk. La.... pening kepala bila asaek bekelong-kelong. Ambo bekawan la dengan anak dia, nama Hasnah. Petang2 gi dok maing anak patong Hasnah ni anak cekgu de.... anak patong dia molek2 la.... ambo ka... duik tak dak nak beli, apalagi, lipat kertas buku la buat anak patong. Tu pong main sape mengarek, baghu dok ingak nak kelek ghumah.


Tahung 1972, ambo derjah 5. Tak banyak kenangan sangatla. Haghi2 budak kapong macaeng kami ka dok kigha meghayak je la. Habih sekolahpagi, petang gi pulak sekolah Arab. Nama je sekolah Arab, sepatah arab pong ambo tak tahu selain daghi ustad dok kata ainon... mata! kah....kah...kah. Ambo tak ingatla bulaeng beghapa, tapi masa derjah 5 ni la kami ada pegheksa besa, Penilaian Darjah 5. Ambik pegheksa nu.... di Sekolah Kapong Peghak. Gi naik kegheta, cikgu besa la dok hakok (angkut). Masa tu cikgu besa nama cikgu Saidin b Mansor. Baik oghangnya., Taing(time) kami ada muzik, beliaula yang dok aja. Dia ni pande maing biola. Sokmo pong dia akan penaik lagu Anak Lima. Kami satu kelaeh pong penaik sakaengla.Kiong....kiong menyanyi. Ghasa sedak tak dak dah la..... Rezat (result) pegheksa aku dapat 2A 3B.... tapi tak ghasa sedeh pong.... tak tahu sekolah asrama pong. Yang kami dok tahu sekolah Takyah je la.


Naik Derjah 6 pada tahong 1973. sekali lagi cikgu Mutalik jadi cikgu kelas kami. Kami pong ko dok besa dah. Tapi cikgu-cikgu tetap di hati kami. Masa ni la cikgu baghu dok tanya kami, cita-cita kami bila besa nak jadi apa? Ada hat nak jagi cikgu la, nak jadi dokto la, nak jagi aska paling ghame, poleh pong banyak jugak. Tapi yang ambo ingat sape loni ada sokghang kaweng nak dok ghumah oghang, maksudnya jadi oghang gaji. Hui...mujola dia menikah awael, kalu tidak dok jadi babu la dia.......


Dulu cuti sekolah ada 3 kali setahong, hat panjang tu la bulan 11 gi ka bulan 12 tu. Jadi dalaeng cuti ni ka kami memang banyak maing la.. Daghi kecik2 dulu, ambo suka sangat maing lesong.Mak ambo buat guna pelepah nyor. Gedegung2la ambo dok menumbok.
Molek ke dia lesong tu. Dulu takdak banyak mainan macaeng loni. Kalu nak kegheta ka, mak ambo ambik tudong ting , paku kat dahan kayu hat beto2 ka, ambo tolak la, buat-buatla mengaung sikit, uhh.... tu pong seghenok bukan maing!


Dalaeng cuti. ambo kadang2 gi juga tido ghumah mak penakan ambo, dok kapong ni la juga. Oghang dulu-dulu bukaeng gi kemana, dok sepulo je! Jadi bila masa makaeng, bukaengnya ada laok penama pong, takat ada gogheng pucok paku, buat gule sikit, pong ghasa mewah dah! mak penakan ambo selalu pesan'makan lauk sikik-sikik,cacing koghek peghok' ka.... ambo pong takok la. Budak dulu-dulu ka banyak penyacing! kah...kah...kah Dok tebayang budak dulu-dulu, bab pake ikot dan je la, peghok bore je!

Dulu-dulu pulak tu, bukaengnya ada makanan banyak macaeng la ni. Keghopok 2 pong bukaennye ada. Kalu asam paya tu (lani oghang pangge Rossalle, beto ka ejaan ambo ni)
kami makaeng cicah dengan gaghaeng (garam )ja. Hat bulu dughi di kelopak tu, kami tenyeh2 kat baju je. Tu pong sedaek!

Ihh...banyak jugak di ambo borak malaeng ni di. Ni ka kalu muma nak tahu bukan ceghita meghipuk, tapi memang sungguh. Oghang kata, oghang Batu Kugho mana besa cakat Bohong, cakat bahong memang banyak. Tapi hat ambo tulih ni memang riwayat hidok ambo.

Kita begheti di sini dulu la di. lain kali ambo sambung lagi. Banyak lagi hat ambo nak ghoyat ni.Maklong la dah tua ni kenangan banyak. oke la di ambo begheti dah ni. selamat malaeng, kita jupa laing kali di!

Ambo yang bernama chu mah -2

BAHAGIAN KEDUA

Ghasa ghajeng pula ambo haghi ni. Sambong pulak la di! Ambo ingak tahong 1969 masa tu ambo derjah 2. Sekolah mana muma nak tahu? SK Anak Kurau la. lani ni je tuka boh nama SK Sri Kurau. Masa tu Cikgu Haling (Halim) dah Arwah dah. Al Fatihah buat Allahyarham yang berjasa. Cikgu Halim ni masa tu dok menyewa ghumah kede Pak Teh Ali (pak penakan ambo la)
Beliau cukup pande Kira-kira (masa tu oghang suma pangge kigha-kigha, lani ni Matematik kan?) Malaeng2 arwah pangge budak-budak sughoh gi ghhumah dia, buat latihan kigha2.
Jamu minung lagi, masa tu kami ghame2 gi ghumah dia bukaen nak belajar sangat, budak kapong, bukannye pike masa depaeng sangat masa tu, tapi kami gi paksal nak minung air melo
(milo) yang Kak Yah (isteri arwah) jamu. Punyala peghak masa tu. Bab minung air melo ni semingung bersembang tak habih lagi lazatnya ghasa.

Derjah tiga ambo mengaji, cikgu kelah ambo Cikgu Abdul Mutalib b Haji Abdul Wahab. Oghang Batu 14 je. Masa tu Cikgu Mutalik ni pake kegheta jenih Volkswagon. Nak tahu dak Cikgu Mutalik ni sapa? Ayahnya Cikgu Mazli hat mengaja di SMK Dato Kamaruding tu. Tu la dia.
Kami cukok sayang kat cikgu ni. Pande sikit de. Dah besa. Cikgu ni ghajeng. Ghajeng sunggoh pong. Cikgu Mutalik ni bila tengahaghi, napak je kami mengatok, dia mula bukak ceghita. Ceghita ghoyak dulu-dulu. Ceghita hatu la selalu pong! Meleleh air lio kami dok denga. Terimakasih cikgu. Sape la ni ambo dok jupa lagi cikgu Mutalik ni, paksal dok setepat, tapi beliau dah tak ghok dah lani, bejalan pong dah tak beghapa kuat dah. Ambo kenang budi cikgu sape bila-bila sepanjang hayat ambo di!


Tahong-tahong 60an kapong ambo tak dak lagi letrek. Aktiviti kami(maksud ambo) jiran tetangga ambo hat dok dekat, malam-malam kami gi takat lelalang(belalang kunyik) dalam bendang. Bendang dulu buat setahong 2 kali je. Jadi masa hat panjang tu, neghong tumboh, jadi belalang banyak sunggoh la. Yang heghannya, pakat beghani belaka, tak takok dok pike ula nak patok ka, lipan ka. Tu suma tak besa dok pike, yang tahu lepah mengarik (maghrib) je masuk bendang takat belalang nak buat lauk. Kami ni pulak bukangnya ada pita selek (Torchlight) harak ka plita ayan je. Bedudu je gi takat belalang, kalu dapat, mak ambo gogheng, sedak tu!
Ihh....Mengatok pula la ambo ni, maklongla kalu dah jadi oghang lama ni, teghahaghi selalunya ambo beto pinggang sat, jadi napak gayanya ambo begheti di sini la sat di ada masa bila-bila ambo ghoyak lagi. Bab begebang ka, ambo memang tera. kah...kah...kah......
Wasallam.

Sabtu, 11 Julai 2009

ambo yang bernama chu mah-1

Assalamualaikum suma.

Pada sapa-sapa yang kenae ambo ni, tak sei la ambo nak kenaekan lagi dighi ambo ni. Ambo bukae apo, saja nak boghak-boghak manja gitu. alkisahnya lah.......

Pada kawae-kawae hat ingak kat ambo ni, ambo ghasa besa hati la. Hat tak kenae ambo kita pakat-pakat kenae la di?

Ambo ni anak jati kapong Anak Kugho, pekan hat ambo selalu gi masa kecik-kecik dulu pekan Batu Kugho, 5 batu kalu kigha dulu-dulu, tapi kalu lani oghang kata 9 kelo. Kecik-kecik dulu ka ambo ni memang oghang susah la. Dok ngan mak je, mak pulak tu janda. Tu yang buat lagi payah tu.

Mak ambo kata,dia beghanak kat ambo ni lepaeh balik daghi mengherak padi, di jemoghang je. Tu la senang je oghang dulu beghanak. Tak dak dok beghusong gi hospita macaeng oghang la ni. Tak pa la di masing-masing rezeki di? Nak kata apa!

Masa ambo mengaji dulu, tak dak lagi Tadika, jadi bila nak mengaji teghuh masuk derjah satu. Masa ambo derjah satu, cikgunya Cikgu Nordin. Cikgu pangge ambo nama Aming (bukan Aming Spring di!) tapi ambo dok handah adik juga la, mak ambo pangge kat ambo peseng tu de. Tak ghok cikgu Nordin nak kata apa, last-last dia pong handah pangge adik juga la. Batah sangat!

Kawaeng-kawaeng masa tu dok ingat lagi la, tapi ambo sebut satu dua oghang je la. Nama dema Saidin lani ni jadi cikgu,zaaba (pertanian) Maznah(cikgu kemas dia ni) Bedah ustazah KAFA dll.

Masa Derjah satu, sapa nak balik awal sikit daghi kawaeng2 laing kena menyanyi, masa tu lagu pop yeh-yeh la yang hebat. Di ghumah ambo, abang ambo, abang Deng beli rekod, jadi ambo pong pandela menyanyi, woi hebat la ghasa, paksal oghang laeng tak pande nyanyi. Tiap2 haghi ambo penaik lagu A. Ramli, Jefridin, Salim I, L Ramli (sekadar menyebok satu dua penyanyi saja la di!)
Tapi yang cikgu gelak keghah peghok bila ambo penaik lagu Haling Yating (Halim Yatim) lagu apa muma nak tahu? Lagu Jandaku! Gelak cikgu Noding sape teghebik air mata. Ambo masa tu tahu apa. Ingat ka janda tu apa? Bila la ni ambo pulak gelak macaeng nak pecah peghok!

Sape sini dulu la di gebang ambo. kok kalu satgi gebang lama-lama oghang lani kata boring pulak.
esok lusa kalu ambo ghasa ghajeng ka nak menulih ambo tulih lagi la di! Bukaeng apa ghasa seghenok pulak kalu ambo ni dapat kosi baca di, oghang kata macaeng tlih dalaeng deri! kah..kah..kah!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...