ShareThis

Ahad, 19 Julai 2009

Ambo yang bernama chu mah - Ghazal pati Nurul Sallam


Assalamualaikum.

Ambo bakit daghi tido, saja lae haghi Ahad macaeng ni nak beto pinggang la sat sebaek tua-tua ni kena dok jaga tido lae. Tido bagi ambo mustahak paksal petang ni bermula untuk esok...kah...kah...kah.

Ambo tak tahu nak mula ceghita apa. Ambo ghasa kalu ambo ceghita bab ghazal pati Anak Kugho muma nak denga dak? Ambo ghasa kho lama kho seghenok pulak dok mengadaek benda alah ni.Muking(mugkin) muma hat muda-muda ni tak beghapa tahu sabik ghazal pati ni, tapi kalu hat lama-lama sikik mesti ingat punya. Punya glamar (glamour) la masa tu,zamaeng ambo deh, hebat lae ghasa!

Dulu2 kalu ada kae kenoghi menikah, kalu tak sambot ghazae ni tak beghapa meghiah lae. Ho lae buakengnya apa, tuaeng ghumah kadang tu kena lae jugak ambik hati oghang muda hat dok tulong kenoghi setengah mati. Ya lae... kalu peloh sapey keting, nak lae jugak hiboran dih!
Tu lae sambot juga tu.. kadang tu pakat hipong ghame2 duek kalu tuan ghumah tak beghapa nak cukok. Kalu kenoghi tu, ghokok sekerek kena jaga, te (teh) susu kena tak putuh, nu.... de.... nak jaga hat dok beghaket talaeng nu, oghang pangge bentagha di? Kalu tak jaga dema cabuk laghi kan paghah tuan ghumah. He...heh...heh.... kok macaeng mana pong ambo tabek stei lae oghang dulu-dulu paksae dema pande begotong ghoyong, tolong menulong lae....oghang kata bedegho. Muma beysa denga dak pekataaeng tu?

Ghazae pati ni, bukaengnya nak kena ada pentaeh (pentas) hat lawa-lawa pong, takat ada baley hat oghang dok jamung makaeng masa kenoghi je....! Hat baley ni lae dema hakik bagi jadi tinging sikik paksal ahli ghazal nak main satgi, oghang tak napak pulak!

Sewa ghazae pati, tak mahae mana pong, ambo ingat lagi masa Kak Mah ambo nak menikah dulu, lebih kughang tujoh puluh lima ghinggit jae. makaeng tuan ghumah tanggong lae, alah! jamu hat guley siang jae...bukan dema demand sangat... janying (janji) buleh maing.........

Mula jae lepaeh mengarek, oghang kho dok ghame dah, nu...bukaeng puak anak kugho jae maghi, daghi kapong hat dekat-dekat pong dema maghi gak..tu lae Kapong Peghak, Kapong Jabi, Sepeneh, Bukik Beghetaeng, Titi Kasei dak pong nu... sapei Batu Kugho pong nye beghakok maghi.. Meghiah lae, paksae masa tu bukan nya ada letrek, hiboraeng tu la dia. Dema letih, siang haghi dema kegheja tukuh lumuh , bila malaeng je ka nak la jugak cuci mata. Oghang kapong nak kegheja apa sangat masa tu. Hat banyak pong dok motong getah, keghabat bukik, buat bendang, tu lae dia kegheja dema.

Geng ghazae pati ni, kalu maghi mesti 2 ke 3 buah kegheta. hat selalu bawak dema mesti lae kegheta Pak Su Jeng, Pak Cik Joki dengan Pak Ngah Jenong (dema ni dah arwah, Al Fatihah kita sedekah dema di!). geng ni kae mengepak lae selalu pong, maklong lae hat di tungung-tungung dah tiba...kah...kah...kah! Oghang kae toksah dok heghanlae, tekok panjang je, tecangak-cangak sebaek hat nak tengok sangat pong tu la dia pondan-pondan hat gebu tu....

Mula-mula sekali, Li Pak Cik Abas pembuka tighe. Denga jae lagu hinustaeng, hat muda-muda ni pong bekocak kaki.Sedaek de... ! MC nya sapa lagi kalu bukaeng Sahak Awang Jusoh. Dia pong ambik mekropong (pembesar suara) teghuh uar-uarkan..' sekarang ..kita perdengarkan lagu hindustan yang dinyanyikaeng oleh saudara Ramli!.' Li pak Ji Abas pong ke depan lae taghik biola dia nyanyi lagu 'zendegi Ekzafar.. he...he...he... Kalu lagu Arab pulak mesti Ustad Din nyanyi lagu apa muma nak tahu? Tak lheing tak bukaeng lagu' Wang Ya Wang Kafa' la..... Kalu ambo ingaet balik ghasa nak pecah peghok, tapi tu lae meghiah nya.

Pemaing dram pulak, Pak Teh Johan, dulu ingat dak hat dok kegheja etenden ataeh bukik tu. Tu la dia. Tapi bila dia letak jawatan, tu lae kalu tak silap ambo, oghang Jelei, abangnya Mail Nosi (Telekom)tu. Penyanyi tinanya pulak tu lae Sariah Ahmad dengan Hasnah Hashim, huii.... sogha dema dua oghang ni sebijik macaeng Ziana Zain la ni. Hat ambo dok ingaek sekali dema suka nyanyi lagu duek (duet) Dua orang pemuda. Hui.... teghakik habih!

Pak lawak pulak masa tu, tu lae Seleman India dengan Din Laksa ( PakChik Deng laksa ni dah arwah-Al-fatihah buat beliau) Huiii.. payah oooo nak bagi oghang gelak. Punyala dema peghah otak nak buaek lawak. Yang ambo ingat dema selalu bepatong (berpantun) cam ni...
'Kepada Mak Teh Mak Teh Mak Ngah Mak Ngah, hat mana leteh hat mana mengah' kae...hat nama gelaraeng macang tu kae seghenok lae dema... Hat Man Bujang tu, lapih kedian dah... tapi bukaeng nak kata la (hat dok kata tu apa di!) Man Bujang ni dulu hansome lae... banyak lae oghang dok sot (syok) kat dia ni.... La ni Pak Cik Man Bujang ni sedang sakit, kena stroke, dah lama dah... ambo gi la jugak tengok kadang-kadang lae, paksae dia tu beysa gak menghibokan kita.


Pondan-pondan pulak kelua masa penyanyi tengah dok menyanyi. Weee... begecok (menari) sakaeng la dema. Bukaeng nak puji lae pondan2 ni memang molek sunggoh pong. Gebu-gebu je. zamaeng tu mana ada botox lagi di!kah...kah...kah.Dema ni begolek sakaeng la. Pandey sunggoh menaghi, buleh kalah golek Mas Idayu ka... M. daud Kilau ka....
Ambo ingaet lagi nama pondan-pondan tu soghang dua, nama Bakri, Che Deng. Mezah Halang ni tak beghapa laku sangat, dema tak beghapa nak sambot!

Ambo lupa ghazae pati tu nama apa.. nati sat nae ambo gi tanya hasban ambo....
ha..... tu dia nama Nurul Sallam. Hua.... GlaMER TU...uiihhhh... dah dekaet puko tujoh dah... ambo begheti la di... mingung depaeng ambo ceghita hat lheng pulak di. Muma ... T U N G U N G...... he...heh...heh...

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...