ShareThis

Jumaat, 17 Disember 2010

Kawan Lama

Salam semua!

Dah lama ambo tak borak-borak manja dengan muma semua. Haghi ni 17hb, Disember 2010, bulaen teghahei dalam tahong 2010.

Ghokpa mata ambo ni daghi tadi dok tegedik-gedik? Arwah mak ambo kata, kalu mata dok tegedik-gedik, kita nak tengok oghang. Beto kae? Tu bukannya kepercayaan tapi kebetulan!

Puko 5.00 petang, hujan tughong, ambo tak buleh kelek lagi. Anak ambo talipong bagitahu
'Mak! kelek lae cepat, kawan mak maghi! Hui...sapa lae hat nak maghi ke ghumah ambo hujan-hujan lagu ni?

Ambo kelek dalam hujan, basah belosoh baju kahing ambo. Napak 3 oghang tetamu dok di berenda ghumah. Dua oghang ambo kenei, sokghang tu sapa dih?

Ghenung punya ghenung, ooooo! ghupanya kawan sekolah ambo dulu! Foziah Haji Sidek, tu lae kawan baik ambo daghi Tingkatan satu sapey Tingkatan 5 di Sekolah ToK Mudeng, Batu Kugho.
heh...heh...hehhhh! Tekejuk beghok ambo! Seghenok tak kata gena lae! Beghapa puluh tahong tak bejupa, haghi ni apa tuah, apa mipi, dia maghi jupa ambo!

Oghang tina ni kalu dah tua-tua lagu ni...kalu bejupa tak tanya natang penama lae....selaing tanya anak beghapa oghang, menatu beghapa oghang, cucu beghapa oghang. Gi Mekah kae dak lagi!

Nostalgia lama pong beputa kelek lae.... beceghita kesah lama.....kawan-kawan lama.
Hui! Seghenok sunggoh. Tima kaseh Foziah!

Ahad, 10 Oktober 2010

Pantun 1 Malaysia

......kerana rasa kasihku pada negara tumpah darahku Malaysia, ku luahkan rasa hati menerusi
pantun 8 kerat yang kurang indah dari segi bahasa........ apapun daku cuba sedaya ku untuk mengolahnya dan daku bangga menjadi anak Malaysia!

Sampin sutera tanda balasan,
Hadiah dari orang disayangi,
1 Malaysia slogan kerajaan,
Negara Malaysia tetap dihati,
Peria dijadikan ulam-ulaman,
Dicelur digoreng menjadi resepi,
Malaysia terbilang penuh kecemerlangan,
kemana ku pergi sentiasa diingati.

Duhai anak Malaysia, marilah kita menjaga tanah pusaka ini!

Hakcipta:chumah.blogspot.com

Selasa, 24 Ogos 2010

23 OGOS


Opppss maaf!

Sebenarnya hari lahir suami yangambo kasihi adalah semalam, 23 hb Ogos 2010.
Tiada kesempatan untuk ambo menulis di sini, sekadar mengucapkan selamat untuknya
secara peribadi.

Ya.... semalam genap usia suami ambo yang ke 61 tahun. Semoga beliau beroleh kesejahteraan
hidup didunia dan kesejahteraan di akhirat nanti. Moga Allah s.w.t merahmati perjalanan hidup beliau, dimurahkan rezeki yang halal dan ambo berharap dan berdoa agar segala usaha beliau selama ini beroleh berkat.

amin ya rabulalamin.

Ahad, 22 Ogos 2010

25 PESANAN LUQMANUL HAKIM KEPADA ANAK-ANAKNYA

1. Hai anakku: ketahuilah, sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yang dalam, banyak manusia yang karam di dalamnya.Bila engkau ingin selamat, agar jangan karam, layarilah lautan itu dengan SAMPAN yang bernama TAQWA, isinya ialah IMAN dan LAYARnya adalah TAWAKKAL kepada ALLAH.

2. Orang-orang yang sentiasa menyediakan dirinya untuk menerima nasihat, maka dirinya akan mendapat penjagaan dari ALLAH. Orang yang insaf dan sedar setelah menerima nasihat orang lain, dia akan sentiasa menerima kemuliaan dari ALLAH juga.

3. Hai anakku, orang yang merasa dirinya hina dan rendah diri dalam beribadat dan taat kepada ALLAH, maka dia tawadduk kepada ALLAH, dia akan lebih taat kepada ALLAH dan selalu berusaha menghindarkan maksiat kepada ALLAH.

4. Hai anakku, seandainya ibubapamu marah kepadamu kerana kesilapan yang dilakukanmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam-tanaman.

5. Jauhkan dirimu dari berhutang, kerana sesungguhnya berhutang itu boleh menjadikan dirimu hina di waktu siang dan gelisah di waktu malam.

6. Dan selalulah berharap kepada ALLAH tentang sesuatu yang menyebabkan untuk tidak menderhakai ALLAH. Takutlah kepada ALLAH dengan sebenar-benar takut (taqwa), tentulah engkau engkau akan terlepas dari sifat berputus asa dari rahmat ALLAH.

7. Hai anakku, seorang pendusta akan lekas hilang air mukanya kerana tidak dipercayai orang dan seseorang yang telah rosak akhlaknya akan sentiasa banyak melamunkan hal-hal yang tidak benar. Ketahuilah, memindahkan batu besar dari tempatnya semula itu lebih mudah daripada memberi pengertian kepada orang yang tidak mahu mengerti.

8. Hai anakku, engkau telah merasakan betapa beratnya mengangkat batu besar dan besi yang amat berat, tetapi akan lebih berat lagi daripada semua itu, adalah bilamana engkau mempunyai tetangga (jiran) yang jahat.

9. Hai anakku, janganlah engkau mengirimkan orang yang bodoh sebagai utusan. Maka bila tidak ada orang yang cerdik, sebaiknya dirimu saja yang layak menjadi utusan.

10. Jauhilah bersifat dusta, sebab dusta itu mudah dilakukan, bagaikan memakan daging burung, padahal sedikit saja berdusta itu telah memberikan akibat yang berbahaya.

11. Hai anakku, bila engkau mempunyai dua pilihan, takziah orang mati atau hadir majlis perkahwinan, pilihlah untuk menziarahi orang mati, sebab ianya akan mengingatkanmu kepada kampung akhirat sedangkan menghadiri pesta perkahwinan hanya mengingatkan dirimu kepada kesenangan duniawi sahaja.

12.Janganlah engkau makan sampai kenyang yang berlebihan, kerana sesungguhnya makan yang terlalu kenyang itu adalah lebih baiknya bila makanan itu diberikan kepada anjing sahaja.

13. Hai anakku, janganlah engkau langsung menelan sahaja kerana manisnya barang dan janganlah langsung memuntahkan saja kerana pahitnya sesuatu barang itu, kerana manis belum tentu menimbulkan kesegaran dan pahit itu belum tentu menimbulkan kesengsaraan.

14. Makanlah makananmu bersama-sama dengan orang-orang yang taqwa dan bermusyawarahlah urusanmu dengan para alim ulamak dengan cara meminta nasihat dari mereka.

15. Hai anakku, bukanlah satu kebaikan namanya bilamana engkau selalu mencari ilmu tetapi engkau tidak pernah mengamalkannya. Hal itu tidak ubah bagaikan orang yang mencari kayu api, maka setelah banyak ia tidak mampu memikulnya, padahal ia masih mahu menambahkannya.

16. Hai anakku, bilamana engkau mahu mencari kawan sejati, maka ujilah terlebih dahulu dengan berpura-pura membuat dia marah. Bilamana dengan kemarahan itu dia masih berusaha menginsafkan kamu, maka bolehlah engkau mengambil dia sebagai kawan. Bila tidak demikian, maka berhati-hatilah.

17. Selalulah baik tutur kata dan halus budi bahasamu serta manis wajahmu, dengan demikian engkau akan disukai orang melebihi sukanya seseorang terhadap orang lain yang pernah memberikan barang yang berharga.

18. Hai anakku, bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tidak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun biarlah dia yang mengharapkan sesuatu darimu.


19. Jadikan dirimu dalam segala tingkahlaku sebagai orang yang tidak ingin menerima pujian atau mengharapkan sanjungan orang lain keran itu adalah sifat riya' yang akan mendatangkan cela pada dirimu.

20. Hai anakku, janganlah engkau condong kepada urusan dunia dan hatimu selalu disusahkan oleh dunia sahaja kerana engkau diciptakan ALLAH bukanlah untuk dunia sahaja. Sesungguhnya tiada makhluk yang lebih hina daripada orang yang terpedaya dengan dunianya.

21. Hai anakku, usahakanlah agar mulutmu jangan mengeluarkan kata-kata yang busuk serta kasar, kerana engkau akan lebih selamat bila berdiam diri. Kalau berbicara, usahakalah agar bicaramu mendatangkan manfaat bagi orang lain.

22. Hai anakku, janganlah engkau mudah ketawa kalau bukan sesuatu yang menggelikan, janganlah engkau berjalan tanpa tujuan yang pasti, janganlah engkau bertanya sesuatu yang tidak ada guna bagimu, janganlah mensia-siakan hartamu.

23. Barang siapa yang penyayang tentu akan disayangi, sesiapa yang pendiam akan selamat daripada berkata yang mengandungi racun, dan sesiapa yang tidak dapat menahan lidahnya dari berkata kotor tentu akan menyesal.

24. Hai anakku, bergaul rapatlah dengan orang yang alim lagi berilmu. Perhatikanlah kata nasihatnya kerana sesungguhnya sejuklah hati ini dengan cahaya hikmah dari mutiara kata-katanya bagaikan tanah yang subur lalu disirami air hujan.

25. Hai anakku, ambillah harta dunia sekadar keperluanmu sahaja, dan nafkahkanlah yang selebihnya untuk bekalan akhiratmu. Jangan engkau tendang dunia ini ke keranjang atau bakul sampah kerana nanti engkau akan menjadi pengemis yang membuat beban orang lain. Sebaliknya janganlah engkau peluk dunia ini serta meneguk habis airnya kerana sesungguhnya yang engkau makan dan pakai itu adalah tanah belaka. Janganlah engkau bertemankan dengan orang yang bersifat talam dua muka, kelak akan membinasakan dirimu.

RENUNGKANLAH! SEMOGA KITA SEMUA DIBERKATI OLEH ALLAH DUNIA DAN AKHIRAT NANTI.

Selasa, 17 Ogos 2010

BARISAN UMAT MUHAMMAD DI PADANG MAHSYAR

Assalamualaikum.


Dah lama tak bejupa? Apa haba suma muma. Ambo doakan suma muma dok dalam kesejahteraan dan dimurahkan rezeki yang halal, di terima ibadah dan di berkati hidup didunia maupun di akhirat nanti. Aminnn.

Ambo nak bekosi sikit peringatan yang ambo dapat dengan muma semua. Boleh kannnnn?

Barisan pertama : Manusia tanpa tangan dan kaki.
Mereka di dunia suka menyakiti hati jirannya.

Barisan kedua : Manusia berwajah babi hitam.
Mereka di dunia melalaikan sembahyang atau sembahyang tetapi masih
melakukan kemungkaran.

Barisan ketiga : Manusia seperti baghal dengan perut seperti gunung penuh dengan ular dan kala jengking.
Mereka di dunia enggan mengeluarkan zakat

Barisan keempat : Manusia mengalir darah dari mulutnya.
Mereka di dunia berdusta dalam berjual beli

Barisan kelima : Seperti angin yang bertiup berbau sangat busuk.
Mereka menyembunyikan kederhakaan atau maksiat kerana manusia
dan mereka tidak takut kepada Allah

Barisan keenam : Manusia yang tengkorok dan tengkoknya putus
Mereka di dunia menjadi saksi palsu, mengadakan cerita yang tidak berlaku menyebabkan orang teraniaya.

Barisan ketujuh : Manusia tanpa lidah dan keluar darah dari mulutnya.
Mereka di dunia enggan memberikan kesaksian atau menyembunyikan suatu kemungkaran menyebabkan hukuman tidak dapat dijalankan.

Barisan kelapa : Manusia berjalan terbalik (kepala di bawah, kaki di atas)
Manusia di dunia melacurkan diri atau berzina tanpa bertaubat.

Barisan kesembilan : Manusia berwajah hitam dan mata serta perutnya berapi.
Mereka di dunia makan harta anak yatim.

Barisan kesepuluh : Manusia bertubuh penuh dengan lipiradan blak (sejenis penyakit kulit yang sangat gatal)
Mereka di dunia menderhaka kepada orang tua

Barisan kesebelas : Manusia yang buta matanya, giginya seperti bertanduk, bibir melebar
hingga ke dada, lidah terjulur sampai ke perut dan keluar kotoran yang
menjijikkan.
Mereka di dunia meminum arak

Barisan keduabelas : Manusia berwajah berseri dan bercahaya.
Mereka di dunia golongan beriman dan beramal soleh

KITA DUDUK DI BARISAN MANA? RENUNGKANLAH!!!


cetakan ini ambo peroleh dari:

Madrasah Haji Lodin,
Changkat Jelutong, Changkat Perah.
34500 Batu Kurau.

Jumaat, 2 Julai 2010

Banjir le pulak!




Waaaaa.........huwaaaaaaaaa!
Rumah ambo banjir lagi!Adoi! Letihnya! Tolon! tolon! tolon! Pada sape ambo nak mengadu?Pada Tok Ketua Kampung? Pada JKKK yang hanya mampu melihat? Pada ADUN yang sokmo sibuk? Tak tahu...tak tahu....tak tahu.......!
Sebahagian rumah ambo di kelilingi oleh parit. Dah banyak kali di gali, tapi tanah akan runtuh kalau air besar menerjah. Parit ni dari bukit, kalau lebat hujan di bukit berserta hujan pulak di kampung ambo, air cepat benar naik. Peliknya hanya kawasan rumah ambo jey!Bukan di laman rumah ye, tapi dah masuk ke dalam rumah! Udah ambo mengadu, tapi bekas Ketua Kampung kate.......muma nak tahu dia kata apa? sakit jiwa raga ambo! Die kate ' ahhhh, banjir kilat je!'
Adakala kalau terlalu letih ambo rasa nak teriak. Perasaan ambo bercampur baur, sedih, jauh hati, sakit hati and bla...bla...bla...! nih dengar cerita nak ada projek jalan baru Anak Kurau - kamunting, waaaa.... duduk dalam air le jawabnya ambo kalau tiada pihak berwajib memantau. Aghhhh!
Kesian ayam-ayam ambo, demam deme! ya lah asyik banjir, tentu deme sejuk, urat saraf pun tentu tak sihat! Lecah beb!
Sesudah banjir, ambo terima bahananya pulak! nak tau apa? haaa.... tu le dia! Segala tok nenek pampers, bangkai ayam, batang pisang, batang pinang, segala ranting kayu semuanya berkumpul di laman rumah ambo! Sakit hati tauuuuwwww!
Tapi.....isk...isk...isk.....! ni rumah ambo, tanah ambo, kampung ambo, ambo tetap di sini sampai hujung nyawa! Insyaallah!
Sesiapa yang merasa banjir, tentu akan merasa penatnya!
waaaaaaaaaaa! ambo teriak sorang-sorang!






Kesian ayam-ayam ambo, demam deme! ya lah asyik banjir, tentu deme sejuk, urat saraf pun tentu tak sihat! Lecah beb!




Rabu, 30 Jun 2010

Ambo dan saman!



Opocot! Ugh......!
Kemarin ambo gi Tepeng, nak langsaikan bil telefon dan kad kredit, tapi malang nasib ambo tersalah parking la pulak! isk...isk...isk....
Ambo tengok orang lain parking di situ la jugak, tak dak kena apa pun, nasib badan le agaknya!
Keluar je dari TM, dah nampak ketas pink di cermin depan kereta ambo! waaaaaaaa! kena saman la ambo! Nasib ambo la sebab kureng prihatin dengan parking, RM 50.00 beb! sia-sia je bagi!
Gi MPT tingkat 5 buat rayuan, kureng la RM 20, jadik ambo kena bayau RM30.00.Cit! dah lepas beras 1 kampit! Nak mare pun tak leh sebab tu kelalaian ambo!
Dulu ambo pernah dah kena saman, parking tempat lain, boh duit tiang lain. Tepuk dahi le ambo sebab gopoh sangat! Rugi macam tu le yang ambo selalu ralat! Tu semua salah ambo!
Takpa, lain kali ambo kena lebih hati-hati, kalau nak kena jugak, nasib le!
heh....heh....heh.......! Setiap dari muma mesti pernah kena SAMAN! kan....kan....kan....?

Selasa, 22 Jun 2010

hati ibu

Rindu hati ku tidak terkira
terkenang orang yang jauh
yang selalu bermain di mata........

terdengar-dengar suara Allahyarham P.Ramlee....

Sayu, pilu, sebak...bercapo bao peghasaan ambo loni. Hidok ambo sunyi dengan ketiadaan anak-anak di sisi. Ghumah ambo sunyi sunggoh.

Ambo kena tabah, kuatkan semangat ambo. Ambo susuk ai mata ambo, baley lae ai mata ambo jatuh dalam ambo punya hati..... Dema gi nak belaja........

Ambo tungung lagi 2 mingung, anak bosu ambo akan balik kemaghi. Tetu ghioh pulak ghumah ambo dengan keletahnya yang manja dan ceria.

Anak-anak ambo penglipor lara ambo, dema lae buah hati ambo!
Ghindu ambo, ambo sipan dalam hati....ugh....ugh....ughhhh!

Ahad, 4 April 2010

Kalok


Assalamualaikum.

Ghasa ghajeng lae pulak ambo haghi nih. Petang-petang lagu ni tak dak dok buat apa, ambo seghenok lae dok mengadap benda alah nih! Anak bosu ambo dah kelek ke asrama, tinggae anak teghuna ambo jey. Dia kalu dok sokghang kae, hiboran dia adalah ayam, arnab dan kucingnya.

Kali ni ambo nak ceghita paksae 'kalok' pulak. Muma ingat ke dak? Setengah oghang panggei taboh. Tapi ambo ghasa lae kok dekghah tepaek kita suma oghang thu kalu kata 'kalok'

Loni, dah jaghang dah dok denga oghang katok kalok. Ambo dok ghasa di semejik Anak Kugho, tak dak dah benda alah nih, dulu dok napak gak dema dok gatong dekat pitu utama semejek.

Ni gamba kalok ni ambo takat di surau Kampung Jabi.

Muma thu dak apa kegunaan kalok ni? Masa ambo kecik-kecik dulu, letrek tak dak lagi, jam loceng tak beysa dok tengok lae. Kalok ni lae dok geghak kami bakik sahor. Daghi puko tiga sapey habih waktu, dema setia dok katok kalok ni. Begiley lae budak-budak muda tido di semejek paksae nak katok kalok.

Daghi geghak bakik saho, bakti kalok ni sapey lae urusan oghang mati. Kita akan thu oghang lagu mana sapey hukong (mati) berpandukan bilangan kalok yang di katok. Kalu budak, dema akan katok tiga ke pat kali jey, kalu oghang pertengahan umo lagu ambo, dema katok la nam ke tujoh kali tapi kalu oghang tu tua bena dema katok lapan ke semilan kali.

Loni, ambo kadang-kadang tak thu ada oghang mati di kapong ambo, tambah-tambah pulak kalu mati mengejuk, lagi lae ambo tak thu. Dulu kalu bunyi jey kalok , kita akan gi lae tanya jiran tetangga kita, loni thu thu tengok oghang bedeghek kelek semayang dah, baghu lae tecangak-cangak tanya sapa hat mati tu. Hui......payah juga tu!

Tu lae peteng (penting) nya kalok tu! Tapi bagi setengah oghang dema tak mboh, tambah pulak kalu ghumah dekat semejek, ada pula anak kecik, dema kata hinga, anak kecik dema tekejuk tido..... wua.....macaeng2 hal lae.....!

Tak pa lae di...ambo begheti di sini, batok ambo pong kho dok kughang dah, paksae tadi langgah ubat batok dey.....jadi ambo stop di sini...ada kelapangan waktu, kita bergebang lagi....bye.......!

Keicong


Assalamualaikum.

Bejupa kita lagi di ujong mingung nih! Apa haba suma? Sehat lae dih!
Ambo kughang sehat, dok batok ngan selesema...kung kang ...kung kang kalu malam. Sejuk lae kok, paksae kan ke iklim pong dah betuka, daghi panaeh semedang loni kho dok ujan la pulak.
Buleh kata haghi-haghi lae kalu di tempat ambo di Batu Kugho nih! Kalu tak pagi, petang ujan tughong. Kalu tidak pong gelaek gelemaek jey cuaca.

Kali ni ambo nak ghoyat paksae keicong. Muma thu dak menatang penama ni. Oghang kapong ambo panggei Keicong, setengah oghang panggei cedik cenung, tapi bebudak loni panggei standek sikik....cengkadok!

Dulu, ambo ingat, Pak Teh ambo suka bela keicong nih, saiz menatang ni besar sikik. Pak penakan ambo keghat sepaghoh sayap dia, dia dah tak buleh gi kemana dah lae, maksud ambo dia dah tak leh teghebang dah lae.

Pak Teh ambo letak keicong ni di ghating kayu, maksud ambo dia akan ambik ghating kayu yang ada pucuk kayu, pacak dalam boto, letak lae keicong ni, keicong ni akan meghayap di ghating kayu tu la jey sambil dok makan pucuk kayu ni. Ghalik juga kalu kita tengok.

Dulu oghang-oghang tua kata, keicong ni pandey mengajok oghang, beto ke dak tak thu lae ambo. Ambo beysa gak tanya....keicong ooo keicong anu (sebok lae nama kengkawan kita yang mana kita nak thu) tido lagu mana? Si keicong ni pong mengelekok lae badan dia.....satgi meletik kok ni satgi mengerekot kok nung! Beto ke dak dia ajok tak thu lae pulak!

Loni, pa kita tanya lagu tu, keicong ni nya buat do no jey. Benak supa bani! Nak temberang kat anak pong tak buleh dah lae! heh....heh....heh.....!

Tu lae kesahnya si keicong ni! Loni sekali sekala tersesat masok ke ghumah ambo, Si Tam dan Yabu (kucing ambo) teghekong salah kena lae. Keicong pong jaghang-jaghang sekali kita jupa.

Ambo begheti di sini, taing (time) makan ubat batok!

Khamis, 1 April 2010

BESDAY OGHANG TUA......

1.4.2010 Rabu

1 haghibulaeng pat?
Wei.... Haghi lahey ambo wei! Dah 49 tahong dah? Isy...isy...isy...... Ghasa baghu jey ambo hidok!
Ghasa baghu semalaeng ambo dok maing aci menusuk dengaeng kawan-kawan. Sabariah, Ing, Memunah, Dek Jah, Cha. Tu lae kawan2 ambo dulu. nama pong klasik! Tak dak dok bejupa dah nama-nama peseng tu loni kan? Ghasa baghu semalaeng ambo dok betimbok di paghik depan ghumah, maing goli, maing cokak, maing getah, kadang ambo maing wau jugak. Kadang kalu petang kawan ghame maghi ke ghumah ambo, kami maing aci sey. Seghenok zaman tu!

Kesian anak-anak ambo, tak ghasa kemanisan hidok lagu tu, yang dema thu maing PS, mengadap komputer, paling jemu maing lae dengan ayam di belakang ghumah. Dema tak dan nak betimbok semedang macam mak dema ni!

Ambo tak sambok pong haghi lahey ambo, takat anak2, suami dan kawan-kawang ucap. Dulu ambo ghajeng, buat kek, buat puding buat ko (kuih) bejamung kekawan.Tahong ni keghana anak ambo demaeng (demam) ambo jadi malas sikik nak buat semua tu. Ambo ingat nati lae dulu kok!

Bila omo dok menikat ni, ambo ghasa segenok, Alhamdulillah! Allah mengurniakan pada ambo
kelapangan hidok, kesihatan yang baik. Syukur ya Allah!

Sabtu, 27 Mac 2010

.....1 Malaysia




Bejupa kita di hujong mingung nih! Apa haba suma?

Terdetik di dalam ambo punya hati, nak bekosi cetusan idea PM kita... 1 Malaysia!
Huh...indah dan sangat dalam maksudnya..... apa haek muma ghasa?

Ghasa ambo benda ni dah lama dah, cuma baghu loni dema dok uar-uarkan dih?
Apa kata kalu muma mengamati gamba haek ambo boh ni........ hayati lah ia !

Menatang ni lah pengubat sunyi ambo...heh...heh...heh......
Wokeh! amati dan hayatilah, muma tetu ghasa ni pong 1 Malaysia jugak!
Bye.....

Khamis, 25 Mac 2010

Danung vs Pelangi.....





Assalamualaikum.

Dah lama dah kita tak borak-borak dih! Apa haba suma, ambo selalu mengharapkaen muma sokmo dok dalaeng sehat sejahtera.....

Museng panaeh haek dok melanda kita kho dok gi dah....Loni kho-kho dok ujan lae pulak.
Buleh kata langik dok gelaek gelemaek sokmo.Napak gayanya, pokok-pokok napak sega lae sikik, tak lae dok layu macaeng dulu-dulu, masa haek museng panaeh tuh!

Tadi, kapong ambo, kapong kita lae gak, hujan lagi..... bila panaeh teghek tiba-tiba ujan tughong, apa lagi dok di langik tu?Danung lae! heh....heh....heh.....!
Muma tahu dak natang penama tu? Setengah oghang kata pelangi, bebudak loni kata rainbow, tapi otai macaeng ambo dan oghang dulu-dulu panggei benda alah ni 'DANUNG' kuang...kuang...kuang!.

Muking oghang muda atawa jugak oghang haek lama meghato jauh tak ingat atawa juga ingat-ingat lupa pekataan tu kan? Bagi ambo ia satu sebutan yang cukok unik, cukok menawang ambo punya kelebu (kalbu).hah...nostalgia sunggoh!

Dulu kalu danung tubik (terbit) oghang tak bagi tunjok, takok jaghi tangan jadi ceding letek jey! Ambo ingat lagi kalu ada danung, mucung jey mulok dok tunjuk, nak tunjuk dengan jaghi tak buleh deh! Denga gak ceghita kata danung ni tughong minug ai di belakang bukik, danung minung ai dalam batil mas. Wah!cukok hebat ceghita ghoyat oghang tua dulu. Sapa-sapa beghani gi lae caghi batil mas tu. Gerenti jadi kaya punya, Tapi seingat ambo tak dak sokghang pong haek beghani gi caghi batil mas danung ni.....Tak kaya pong takpa lae kok dih!

Bagi ambo, ambo sangat suka tengok danung ni. Molek sunggoh pada ambo! Tu lae sebahagian daghi kenangan ambo masa kecik-kecik dulu.

Ambo begheti di sini dih, haghi laing kita borak-borak lagi........ wasalam.





Sabtu, 13 Mac 2010

Tahniah Aiman!

SPM 2009 dah keluar keputusannya.
Segala debaran dah terjawab.

Ambo pong tak kurang debarannya. Anak ambo si Aiman apatah lagi!
Tahniah Aiman! Walaupun keputusan tidak memberangsangkan, tapi ambo tak ralat sebab Aiman dah sehabis daya dan usaha. Dia seorang anak yang rajin dan sangat mendengar kata.

Alhamdulillah! Anak ambo memperoleh 1A+ dan 1 A pada subjek BM dan Math, 3B+ 1 B pada subjek BI, Sejarah, PAI, IT dan lulus pada subjek Addmath, Kimia dan Fizik. Setakat itu pencapaiannya dan ambo bersyukur. Loni dia dok hitey2 U mana haek sesuai dengan keputusannya.

Tahniah Aiman!

SELAMAT HAGHI LAHIR


Assalamualaikum.

Haghi ni 13 Mac 2010.
Eh! 13 Mac? Ni haghi istimewa nih!
Wah! anak ambo dah 13 tahong ghupanya. Dah remajalah!Heh...heh...heh....!

Dia ambo lahirkan tak cukup bulan, kandungan ambo 6 setengah bulan sahaja. Dengan berat 900g semasa di lahirkan, dia cukup derita semasa kecil. Wayar berselirat seluruh badan dan terpaksa tinggal dalam incubator selama 3 bulan. Jarum suntikan sentiasa singgah di badan setiap hari, setiap masa. Kesedihan dan debaran menyelubungi seluruh keluarga ambo. Ah! Tak sedar ambo, dia dah remaja kini.

Selamat Ulang tahun anak mak. Semoga dikau terus berjaya dengan cemerlang dalam pelajaran,
juga dalam hidupmu. Harapan dari mak semoga anak mak yang comel ini akan menjaga maruah diri dan keluarga serta beroleh kesihatan yang baik.

SELAMAT ULANG TAHUN dari mak, abah dan abang Aiman. Sayang selalu!

Sabtu, 6 Mac 2010

.....Ceghita Lapok!



Assalamualaikum.

Wah...wah...wah.... lama bena kita tak bejupa. Ambo haghap muma suma dok sehaek sokmo. Ambo kae dok lagu tu lae juga. Kadang ghasa sehaek, kadang tu ghasa sue badan. Oghyang tua lae dih.Walo apa pong ambo bersyukur pada Yang maha Berkuasa paksae sapey loni ambo tetaek macam ni, hepi, banyak sehat daghi sakik, selegha makan sokmo tak beghubah.......heh...heh....heh.........

Natang pa nak begebang ngan muma hah? Dok meghipuk banyak dah, haaaa.... ambo ghoyaek lagu ni lae... jeng...jeng...jeng..... Nak denga dak?

Ambo dulu, di tahong tahong awal 80an, ambo memang suka menulih, cerpeng kae, sajak kae.
Lepaeh tu banyak lae gak haek kua dalam sughat haba (surat khabar) dan majalah. Ambo memang ghasa seghenok bila berkarya. Tu paksae ambo loni suka buka blog ' kamalia'
tuh. Susahnya dulu paksae belong banyak lagi komputer, nak tengok ghupa komputer balaeh mana pong tak tahu. Jadi ambo pong lepaeh tulis ataeh keghetaeh, taip lae pula . Kighanya banyak buang masa lae.Lengoh tangan pong ya juga.

Walo apapong ambo tetap ghasa segenok apalagi cerpeng-cerpeng dan sajak-sajak ambo tersiar didada akhbar dan majalah. Ek tak kata gena lae, tapi ek soghang-soghang lae.....heh...heh..heh.
Nak tahu nama samarang ambo masa tu? Tak lheing tak bukaeng.... Asmin haji Abdullah...kuang...kuang...kuang....!Selalu lae ambo besaing dengan cerpenis masa tu...Norlis Sanusi. Beysa gak novelis yang memberi pandangan dan komen pada tulisan2 ambo tu. Antaranya Saudara Zahari Affandi dan Saudara Yahya Samah..... hua....ghasa syok sunggoh!

Selalu nya cerpeng dan sajak ambo disiarkan dalam akhbat tabloid Mingguan Perdana, Mingguan Wanita.Selaing daghi tu dalam akbar mingguan Malaysia, URTV dan Jelita.
Ni lae majalah dan akhbar yang selalu ambo hata karya ambo.

Selaing dapat memenuhi tuntutan hati, ambo dapat gak duek pokek, tak banyak masa tu, sebuah cerpen ambo dapat lebih kughang tiga pat puluh ghinggik ringgit) jey, sajak lagi kecik bayaran dia, lebih kughang belaeh2 ghinggik jey. Mukeng begatong pada sesebuah penerbitan tu kok. Apapong ambo seghenok.

Banyak kawan yang bagi dorongan, tak kughang jugak yang mengkondem kita. Tak kisah lae. Tapi boss ambo masa tu sangat baik. Belio banyak bagi sokongan dan dorongan kat ambo. Tapi bagi ambo lae, antagha cerpeng ngan sajak, ambo lebih suka sajak, paksae susun katanya yang padat dan tepat tapi penuh puitis.

Daghi dorongan dan impian hati, ambo belaja pula wat novel. Yang sedehnya sapey loni novel ambo tak siap-siap. Bila hati ambo ghasa ghindu, ambo belek-belek lae buku draf novel ambo haek dah jadi warna kuning tuh! Idea tak dak woiii... Keghing kotang! Tapi sedihnya, bila ambo menikah ambo dah malas nak mengaghang, last masa ambo beghanak haek sulong, karya ambo tersiar dalam majalah Timang, lepaeh tu ambo dah tak menulih lagi sapey lae ke loni.

Tu lae sebahagian daghi sisipan diari hidok ambo dulu-dulu. Ambo banyak bermaing dengan perasaan. Bukan apa nak megheka cerpen deh.... kena lae gak syok sendiri....heh...heh...heh...
Insyaallah, suatu waktu nanti, kalu di izinkan Allah, ambo akan berkarya lagi........bye .....!












Rabu, 3 Februari 2010

Petua oghang kapong.....

Assalamualaikum.

Ghasa ghajeng pulak ambo haghi ni. Bukaeng apa saja nak bekosi (berkongsi) petua haek ambo dapat. Kok kok muma sekali sekala kelek kapong atawa jugak ada haek yang penyakik nak kho maghi dalaeng badan muma.... kita pakat2 kosi dan coba ambo punya petua dih!
Selamat mencuba dan lagi kena lae ghajeng sikik berusaha.......!

1. Untuk menghilangkan lendir mata:

Ambik sehelai daun sirih, ramas dalam air, celikkan mata dalam air selama beberapa minit, memang muma akan rasa sedikit pedih, tapi insyaallah berkat Bimillah dan selawat, muma akan rasa mata muma sedikit selesa.

2. Kencing manis:

Rendam kacang bendi (oghang kapong kita kata kacang lendey) dalam air, bangun pagi esok baru minum.

3. Menyembuhkan luka:

Orait! yang ni bagi muma yang kelek kapong sekali sekala masok hutan.
Kalau terluka (bukan yang teruk lae) ambil pucuk getah, gumpal-gumpal dan tampalkan di tempat luka tadi. Kalau susah sangat sebab pucuk getah kot-kot tinggi, muma ambik le daun selaput tunggul ke atau jugak pucuk keladi, buat macam di atas. okey?
Tapi kalu soami ambo, dia senang jey, tuang minyak petrol kat tempat luka, dan dan beghenti darah dan memang cepat sio (baik) heh...heh...heh. Pedih toksah dok hingat lae!

4. Darah tinging (tinggi)

Pucuk manggis dua tiga helai, rebus dari tiga gelas jadikan 1 gelas. Minum 3 bulan sekali.
Jangan selalu minum, takut nanti dare jadi cair sangat, nanti dare tinging jadi dare rendah pulak!

5. Ayam patah:

Haaa.... yang ni untok otai-otai yang memang menetap di kapong lae.... yang dok bela ayam!
Kalu ayam muma patah (selalu pong tetu lae kaki dih) ambik kulit batang keladi, balut ditempat pata, sure esok muma tengok kaki ayam tu baik, tak dak dok bejalan congek dah!

Banyak ni lae dulu petua haek ambo buleh kosi dengan muma, laing kali ambo tulih lagi, especially untok oghang tina....kuang...kuang...kuang.

Jupa kita di laing masa..... wasallam.


Anibesari




Haghi ni 3 haghibulan.
Kighanya semalaeng lae..... 2 haghibulaeng....anibesaghi ambo....heh...heh...heh...!
Bukannya ambo lupa atawa jugak wat wat lupa...tapi haek semalaeng tu ambo demaeng. Badan ghasa suwe jey... Tak ghok lae pula nak mengadaek benda alah nih! tu lae haghi ni ambo ghasa sakik pala pong kho kho kughang sikik, ambo pong nak lae mengipuk dengan muma lae kelek.

Ohhhh...ohhh...kigha punya kigha, dah 21 tahong dah ambo dok menikah. Anak dua oghang jey. Pong Alhamdulillah ada jugak waghih dih!Alhamdulillah, takaek haghi ni takdak lae lagi peghang dnia kedua kae ketiga kae. Haek beteka (bertengkar) mulok tu, toksah dok haba lae, ghumah tangga sapadia pong lagu tu kan? Apapong, ambo cukok ghasa bahagia, baley gi lae tak beghapa cukok duek pong, janging kami anak beghanak tak kebulo. Beto dak ? Heh...heh...heh....

Oghang kata, ghumah tangga ni kalu 10 tahong ke bawah, maseh dalaeng hanimung (honeymoon),kalu 10 tahong sapey 20 tahong, ada ombak-ombak sikik lae....tu lae oghang kata masa ni lae kalu ketok (kentut) pong dah mula bebau busuk.....kuang....kuang.....kuang....!
Tapi....oghang kata lagi... kalu 20 tahong ke atas, dema haek dalaeng golongan ni, maklong saja lae omo pong kho dok menikat, kho lae pikey panjang sikik, nak buat tindakan yang bodo-bodo pong beghasa malu-malu kat anak-anak, maklong lae anak-anak pong dah besa panjang...dak gitu?

Ambo selalu bedoa baley lae ghumah tangga ambo kekae sapey ke hujong nyawa. Dia lae soami ambo, centa hati ambo. Bagei kata P.Ramli.... lawa tiada .....manis tetap ada! heh...heh...heh.......
Opppss.... ambo begheti di sini, tetamu ada maghi ke ghumah ambo......kita layannnnnn.............!

Selasa, 19 Januari 2010

SELAMAT HARI LAHIR












Hari ni 19 Januari 2010

Genap anak bujang ambo berusia 18 tahun. Selamat Hari Lahir sayang. Moga Allah berkati hidup anak mak di dunia dan di akhirat nanti. Cemerlang dan gemilang sentiasa melingkari hidup mu. Amin. Selamat Hari Lahir dari Abah, mak dan adik Siti Hajar Nur.

Sabtu, 16 Januari 2010

'Rindu hatiku tidak terkira"



Oooo ibu......
kau disiram bayu pagi
kehilangan mu terasa kini.....
Tiada dapat ku bayangkan.....

Sungguh mendayu-dayu suara mamat si penyanyi Kumpulan Exist......

7.1.2002. Tarikh yang sangat menyedihkan. Ambo hilang ibu ambo selama-lamanya.Dan tahong ni genap dah 8 tahong mak ambo gi...gi yang tak kan maghi kelek. uh..uhh...uhh......

Dalaeng ambo punya hati, tuhan saja yang tahu ghindunya ambo. Ghasa nak panggei mak macaeng oghang laing haek ada mak. Ambo memang tak beysa deh beghenggang dengan mak ambo, lepaeh menikah pong ambo tetap dengan mak. Tu janying ambo dengan soami ambo.

40 tahong tinggae dengan mak tak beysa ambo ghasa jemu ataupong bosan. Mak meninggae masa omo belio 86 tahong. Mak demam biasa jey mula tu. Tapi lepaeh tu mak jatoh, sebab mak pakey besi di paha, daghah mak dah blok dan dokto kata tak payah lae dok bedah kesian opah.
Kami panggei dokto maghi ke ghumah buat rawatan haghi-haghi, dan haghi-haghi jugaklae ghumah kami penuh dengan adik beghadek sahabat handey.

Masuk haghi ke empat, mak nazak dan meninggal pada puko 10.45 malam. Ambo terdudok, ghasa kehilangan haek amat sangat.Macamana hidok ambo lepaeh ni. Anak-anak ambo lagu mana. Anak ambo Aiman meghaung lae dia. Opah yang dia sayang, yang dia kaseh. Anak ambo haek kecik tepisat-pisat tak tahu apa ke benda.

Sapey loni mak selalu maghi dalaeng mipi ambo. Bila ghindu ambo tak buleh nak tahan, ambo akan buka baju mak, kain mak, selendang mak. Kasut mak pong, ambo dok sipang sapey loni, beg tangan mak pong lagu tu gak. Bila ambo ghasa ghindu ambo akan pelok kasut mak ambo, ambo ghasa ada bau mak di situ. Uhh...uhhh...uhh.. Tak beysa ambo ghasa jemu walopong dok dengan mak 40 tahong. Ambo tak beysa puas! Tu haek ambo ghasa....!

Pinggaeng nasik mak pong ambo sipang baik-baik. Lagu tu lae gak dengan cawan dan sudu haek mak. ambo taghoh dalaeng lemari molek-molek. Oghang tua dulu-dulu, dema makaeng nasih tak beysa deh tuka pinggaeng!

Dulu-dulu masa hayat mak ambo maseh ada, setiap petang Jumaat ambo akan keghat kuku mak. Petang pula ambo akan syampu ghambok mak. Patang mak kalu keghat kuku haghi laing.
Tu lae ghuting (rutin) ambo setiap mingung. Sapey loni ambo buleh ingat mana satu kuku mak ambo haek belapih, mana kuku haek tebelah. Sanggo (sanggul) ghambok mak jey ambo tak pandey, tu lae ambo selalu pujok mak 'Guting lae mak ooo ghambok mak ni...senang sikik' Tu lae dialog ambo bila syampu ghambok mak. Mak akan jawab' baleylae adek ooo, bukaengnya mitak makaeng!" Tu lae mak ambo.

Luahan ghasa kaseh ambo, beysa gak kua dalaeng sughaek haba (surat khabar). Dulu-dulu ambo ghajeng gak tulih-tulih hata gi masuk pepa (paper) loni malaeh dah! Banyak lagi kenangaeng ambo bersama mak ambo, susah senang, suka duka, tapi banyak nya deghita lae, paksae mak ambo oghang susah. Tapi mak buleh megah lae, paksae di haghi tua mak, anak-anak semua beghebok nak bela mak, tapi mak buleh gi sat jey ke ghumah adek beghadek haek laing, sebab mak suka dok kapong dengaeng ambo, lagi pula ghumah tu sangat mak sayang.

Semingung jey mak dok ghumah dema, mak mula besunguk (bersungut) " ihhhh...aku ni tido dah tiga kali hagi ni, tapi tak malam-malam jugak!" Dema haek laing akan senyung bila mak kata lagu tu, paksae mak dah ghasa nak kelek kapong!

Tu lae secalek kenangan bersama mak yang sangat ambo kaseh. Kehilangan mak mengaja ambo erti ghindu yang teramat sangat. Pada muma haek masih ada mak, jaga lae dengan penuh kaseh, mak takdak tolok banding, mak sanggop berkorban apa saja untok kita anak-anak yang dilaheykannya.

Takat ni lae untok haghi ni, bejupa lagi kita bila-bila masa daghi loni. Ambo ni kadang banyak kegheja tu lae tak dan nak begebang dengaeng muma. assalamualaikum.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...