ShareThis

Jumaat, 10 Julai 2015

PUDING ROTI




ASSALAMUALAIKUM!!!

Gelisah
menanti dinda
di ambang bahagia!


Udah larut malam bebenor ambo bersembang dengan mike! Taapalah Jah musim-musim dekat nak raya nih, ramai orang berjaga malam! Selain dari mengerjakan ibadat yang wajib, ibadat yang sunat pun jangan dilupakan.

Malam nih ambo tak nak cakap banyak, mata semakin berat, pinggang pun terpelecot rasanya.
Tapi kerana suka, ambo kuatkan hati, bersembang dengan mike sambil menunggu Biskut Almond London ambo siap di bakar, pagi besok udah senang kerja ambo, sekadar salut coklat dan tabur kacang!

Di jalan raya depan rumah, derum deram kereta dan motosikal dok lalu, walopun kebiasaannya
pada waktu ini udah senyap sunyi kampung ambo!
Raya tahun ni nampaknya lebih meriah kerana dalam musim buah. Menjadi beno durian di tempat ambo. Femes Jah kalo di sebut durian Batu Kurau, sampaikan si penyanyi Jamal Abdilah pun baru-baru nih ada datang kemari ke kampung ambo hanya kerana nak merasa durian Batu Kurau. hehehehhh!!

Malam nih ambo nak berkongsi resepi 'ulang tayang' ! Kalo mike rasa malas nak menyelak resepi ambo yang terdahulu, inilah masanya, ambo berkongsi sekali lagi resepinya!
'PUDING ROTI' yang sangat mebeles nih selalu ambo buat atas permintaan rakan dan kenalan!

Cukup senang dan sempoi aja membuatnya. Moh le Jah kita tengok resepinya!

Bahan asas:

37 gram agar-agar tali
7 cawan air
6 keping roti (Gardenia paling lawo)
2 biji telur
4 cawan santan
1/2 susu pekat manis
2 cawan gula
1/2 canca teh garam halus
Pewarna merah, coklat dan hijau

- Masak agar-agar, garam dan gula bersama 7 cawan air
- Roti di kisar bersama santan dan telur
- Setelah agar-agar hancur, masukkan roti yang telah di kisar tadi bersama susu dan
  biarkan mendidih   sebentar
- Bahagikan kepada 3 bahagian (setiap satu bahagian warnakan denganwarna2 di atas)
- Masukkan agar-agar ke dalam loyang berselang seli dengan menuangnya pada tengah-tengah
   loyang.
- Sejukkan untuk di hidang


Ambo menggunakan coklat emulco untuk warna coklat. Silalah Jah kalo berkenan.
Sedap untuk di buat jamuan di hari raya nanti!

BUBYE Jah.....!!!



Khamis, 9 Julai 2015

BISKUT KACANG PEAS

Baru keluar dari oven....masih panazz-panazzzz!
'Dia' sentiasa tersenyum...tu yang buat I terguda tuh!

ASSALAMUALAIKUM!!!

Di Hari Raya..
terkenang daku kepada si dia
kampungku indah nun jauh di sana
ayah serta bondaku...!!!!


Sekali lagi selamat malam Jah!. Malam nih ambo rasa ramah nak bersembang dengan mike
semua! Dekat-dekat nak raya nih kita seringkali di sogokkan dengan lagu-lagu kerinduan pada ayah ibu, kerinduan pada kampung halaman kan Jah! lagu raya dolu-dolu memang sedap di dengar,
tak jemu dan sangat menyentuh jiwa!

Kita tinggalkan Dendang Perantau nyanyian berhantu Allahyarham Tan Sri Dr P.Ramlee tu.
Malam nih sekali lagi ambo nak berkongsi resepi yang sungguh-sungguh enak dan gebu nih!
Mike nak tau resepi apa? OOooouuuuhhhh...'BISKUT KACANG PEAS' lah Jah!
Butut....tatak tipu punye...Mike trei lah buat Jah....trei lah Jah!!! hahahahah!

Ambo sangat berpuas hati dengan resepi biskut ni yang ambo skodeng dari blog Nor Masri.
Mintak halal banyak-banyak ye Adik Nor kerana ambo memanjangkan perkongsian ilmu ini!
Ambo buat dalam dua adunan, tapi udah tinggal sikit....asyik dok ulang makan aja!
Nampak gayanya, ambo kena buat lagi sekali lah, sebab kalo raya nanti tentu tak cukup!

Semasa membakar biskut nih, udah semerbak bau wanginya.....biasa dok makan yang orang lain
buat, tak puas makcik! kan makcik selalu nak makan puas-puas....nak makan banyak-banyak! hahahah!

Moh le kita selak resepi biskut yang sangat sedap nih!

Bahan asas:

2 cawan tepung kacang peas (ambo guna readymade punya)
2 cawan tepung gandum
1 cawan minyak jagung
1 cawan gula ising
1 camca teh baking powder
1 camca teh garam halus
1 biji kuning telur + sedikit pewarna kuning lemon


- Gaul semua bahan kering sehingga sebati
- Masukkan minyak jagung dan sebatikan adunan
- Gentel bulat-bulat
- Sapu permukaan biskut dengan kuning telur
- Bakar 170 c selama 15-20 minit

Wangi, gebu, manis lemak secukup rasa! Makan sampai terpejam mata menikmati keenakan biskut nih! Tak terliur ke mike Jah???? huhahuhe!!!!!

BUBYE.....ambo dah nak tidur.......mimpikan ambo ye Jah!!





TART NANAS GULUNG


Ni wajah sebelum di make-up!
Selepas sauna...rasa segar!
Orang sekarang kata ' selpiaq jap!' heheheh!!!
ASSALAMUALAIKUM!!!


kau datang lagi
mengganggu fikiranku
membuat daku terharu
tiada dapat melupakannya
kau menjelma
di hatiku.....!


Selamat malam Jah! Malam nih ambo timbul lagi mengambil nafas! hehehehhhh!
Yelah Jah...asyik dok tenggelam aja, sekali sekala timbul sedut udara segar!
Malam nih ambo nyanyi lagu Hail Amir pulak!  Suara Hail Amir lembut sesangat pada ambo, itule semasa beliau nyanyi berduet dengan biduanita negara Allahyarham Datuk Syarifah Aini, suaranya tenggelam....!Apapun dia lebih sedap kalo nyanyi solo atau bersama teman duetnya Uji Rashid.
Fuh....mukadimah ambo malam nih!

Lagi beberapa hari, kita umat Islam akan menyambut Aidil Fitri .....hari kemenangan bagi kita setelah sebulan kita berpuasa. Apa kata malam nih kita berkongsi resepi yang menjadi 'peberet' ambo
dulu kini dan mungkin selamanya! Tu dia TART NANAS GULUNG! Iya...ambo memang sangat suka Tart Nanas nih.. terasa seronok gila bila gulungan pastrinya menjadi, sapuan telurnya rata kekuningan!

Tak dinafikan, TART NANAS GULUNG nih sentiasa ada di rumah ambo, walopun bukan di hari raya. Anak-anak ambo memang kurang suka biskut nih, jadi kebiasaannya ambo buat hanya satu adunan, untuk anak tekak ambo aja! Hihihi!!!

Moh le kita selak resepinya yang sempoi, kali nih ambo tak menggunakan minyak sapi, kerana ambo rasa lebih 'sodap'! IyaJah...lain tekak lain seleranya kannnnnnn?????

Moh le kita!


Bahan asas:

2 buku butter (ambo guna farmcows) kerana rasanya lebih ummmppphhh!!
2 cawan gula ising
1 cawan tepung jagung
5 cawan tepung gandum
Jem nanas secukupnya
kuning telur dan sedikit pewarna kuning lemon

- Butter dan gula di pukul sebati
- masukkan kedua-dua tepung dan di gaul sebati
- Jika adunan agak lembut tambah tepung (sedikit tepung jagung dan sedikit tepung gandum)
- Tekan doh ke dalam acuan, letakkan jem nanas yang siap digentel dan gulung.
- Kemaskan gulungan dan potong lebihan doh
- Sapu kuning telur dan bakar 15-20 minit dengan kepanasan 170 c

Resepi nih akan mendapat sebanyak 150-160 biji tart, jadi kalo mike rasa banyak buatlah
separuh aja Jah!!
Ambo suka biskut nih sebab rasanya yang manis-manis masam!
Tak muak kalo dimakan selalu!
Kalo dah suka macam-macam alasan makcik nih!!!!


BUBYE!!!!








Selasa, 7 Julai 2015

BISKUT BANGKIT CHEESE

Nih..baru siap bersauna!
Dah boleh jadi model....dan siap sedia untuk di 'ngap'!
ASSALAMUALAIKUM!!!

Gelora di hatiku
merindu menyayangmu
beginikah rasanya
beginikah tandanya
ooooo asmara......!!!


Hihihi! Pekabo Jah? Lama beno tak bersembang dengan mike ya! Apapun ambo sentiasa menjengah 'dapur kecil'ambo nih...cuma tak up-date..... kerana.... kemalasan tahap melampau melanda diriku!!
chewahhh!!! Malam ni jam di skrin deskbox ambo nih menunjukkan angka 10.36 malam!
Wow! rasa dah mengantuk beno, tapi rindulah yang membawa ambo bersembang-sembang dengan mike!

Malam nih ambo terus jugak menyanyi ...lagu Gaya Zakri pulak le! hihihi! Beliau juga merupakan seorang pelakun dan pernah berlakun bersama Dhalan Zainuddin. Suaranya sedikit kasar tapi masih sedap di dengar!

Kita tinggalkan kisah si penyanyi Gaya Zakri, jom kita sembang-sembang tajuk lain pulak Jah!
Malam nih rasanya ambo nak berkongsi dengan mike satu lagi jenis biskut yang rasanya lemak-lemak manis gitu! Pada tekak ambo ianya sedaplah, begitu juga pada anak tekak anak-anak ambo!
Raya dah nak dekat, kot-kot berkenan..boleh teruskan mencoba resepi nih!

Resepi nih ambo skodeng dari blog Citarasawan yang pemes tuh. Hah....ambo panjang-panjangkan resepi nih dengan mike pulak, Terima kasih pada Blogger Citarasawan!
Moh le kita selak resepinya! Udah 2 - 3 kali ambo buat, raya nih sekali lagi ambo buat biskut yang enak dimakan nih! Moh le kita Jah!!!

Bahan asas:

250 gram mentega
180 gram gula ising
250 gram tepung ubi
225 gram tepung jagung
2 kuning telor
1/2 camca teh baking powder
1/4 camca teh garam halus (pilihan)
70 gram parutan keju

- Pukul mentega dengan gula ising hingga berkrim
- Masukkan telur dan pukul sebati
- Masukkan tepung jagung, tepung ubi dan baking powder - gaul sebati
- Canai dan terap - mengikut acuan yang mike suka
- Sapu permukaan biskut dengan kuning telor dan tabur parutan keju
- Bakar 160 c antara 15 - 20 minit


Selamat berpuasa dari ambo, ambo minta maaf dari ujung rambut ke ujung kaki, manalah tahu
ambo berbuat salah silap tanpa ambo duga! Ramadhan nih kosong-kosng ye!
Selamat malam!!

BUBYE!!!!!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...