ShareThis

Jumaat, 30 Mac 2012

BUAH MELAKA PANCAWARNA !!




ASSALAMUALAIKUM !!

Salam malam Sabtu yang ceria! Yeaahhhh!! Pada sesape yang bercoti besok, tentunya rasa
hepi dan enjoy ya! Tentu ibu-ibu dah 'plan' nak selesaikan kerja yang tak pernah selesai di 'rumah' kan ???
Ya...cuti hujung minggu bukan berarti 'cuti' bagi surirumah ya!
Hado hado aja kerja yang nak di buat, kalo kerja udah selesai pun, mau juga mencari-cari kerja!
Aluhaiiiii! rajin betul !! Ambo 'tabik spring' pada mike - rakan-rakan 'sejantina' ku !! wakakakaaka!!

Udah 2-3 hari dah, kampung ambo tak hujan! Nampaknya debu-debu semakin 'membuas'
apalagi di depan rumah....projek jalan 'Anak Kurau - Kamunting' sedang rancak berjalan!

Kerana kemaro 2-3 hari ni, hari siang menjadi terang benderang. Tekak selalu rasa dahaga!
Orang tua seperti ambo nih, kalo dahaga bukan sekadar air yang nak di cari sebagai 'penghilang dahaga' tapi kuih yang manis-manis menjadi begitu menyelerakan! Heheheh....Jaga-jaga makcik!!

Oooppppss! Ambo tak makan banyak Jah ooiiii..setakat melepas 'gian' aja! Riso juga teman,
takut sakit! Apa-apapun berpadalah Jah...jangan 'terlebih-lebih' tapi ambo suka, nak
wat macamana???

Tadi......balik dari kerja, anak tekak ni terhengen nak makan 'BUAH MELAKA' !! Macam orang mengidam!! hahahah! Ahhhhh! Tak boleh jadik nih...syolat Asar dolu....satgi leka-leka di dapur..jahanam Asar ambo nanti !! Tak gitu Jah?? Yang wajib...dulukan !!!

Biasalah ambo, lepas syolat terus gi ke dapur, godek-godek stor barang, wah! ada lagi tepung pulut! Gerenti jadik nih! Entah malam bila, ambo 'blogwalking' sana sini' singgahlah ke dapur 'Ha Sue' tertarik pulak dengan idea dia meng'kaler'kan buah melaka! Terhengen jugak nak buat, nampak meriah Jahhh!!

Wokeh Jah...jangan melalut banyak-banyak, kita kongsi resepi sempoi ambo ni!

Bahan asas:

Tepung pulut
Sedikit tepung gandum
Gula melaka yang di racik (untuk inti)
Kelapa parut yang di gaul dengan sedikit garam halus
Pewarna yang di sukai

- Campurkan tepung pulut dan tepung gandum.
- Letakkan air sedikit demi sedikit agar tepung elok adunannya (tak melekit)
- Bahagiakan adunan kepada beberapa bahagian untuk di'kaler'kan
- Ambil secubit tepung dan letakkan gula melaka ke dalamnya
- Bulatkan dan rebus dalam air mendidih sehingga adunan tepung naik ke atas
menandakan ianya telah masak.
- Angkat dan golekkan ke dalam kelapa parut.
- Sedia untuk di hidangkan.

Ceria tak 'BUAH MELAKA' ambo nih ? Berwarni warna seperi hidup ambo yang ceria dan
penuh warni warna !!! heheheheheh!!!!
Jom kita kongsi...Sedappppp...cayalah !!!!!!!

HAHAHAHAHAH!!!





Khamis, 29 Mac 2012

LEPAT UBI



ASSALAMUALAIKUM !!

Petang semua! Hari ni suasana di kampung ambo di Anak Kurau sungguh terang benderang.
Sekarang jam di skrin menunjukkan angka 6.12 minit petang. Tapi matahari terus setia
memancarkan cahaya terangnya. Ini kalo musim hujan udah rasa macam malam dah!

Amno nih baru udah makan laksa! Nak buat...duduk berdua, rasa tak berbaloi le pulak! Kalo di kampung, laksa dijual dengan harga semangkuk besar tu baru RM 1.00 henggit.
Tak ke untung Jah!!
Pulak tu sedap! Kuahnya pekat melekat! Rasanya memang mengancam habezzz.......jiwa raga!!!
huhuhuhuuu!!

Sambil-sambil dok bersembang dengan mike, ambo basuh kain sebenonya. Sikalang buat kelija dalam satu masa maaa! Tatak helan woooo! Ape tidaknye...semuanya di atur oleh mesin!!
Senang beb!

Kita citer hal lain pulak! Nak citer hape ye??? Ooooo hampir lupa ambo......tu le dah 'snap'lama dah....3-4 hari sudah ada ambo buatkan 'LEPAT UBI' Mike suka tak? Atau lebih tepat mike makan tak??

Sesetengah oreng tak makan..sebabnya.....'angin!' Ahhh ..tak kesah le Jah ooooo!!yang mana suka...gerenti tak lepas punye! Tapi..kalo alasan 'angin' tu...'jeling jeling.........
pandang pandang jugak kan...kannn...kannnnn ? Macam lagu duet Dato' Siti dan
Tan Sri SM Salim le pulak!!! heheheheheh !!

Sebenonye makanan 'klasik' ni kekadang adunanya hampir menyamai antara satu sama lain,
cuma ditokok tambah terlebih terkurang sedikit adunannya..udah jadi lain namanya.
Seperti le juga 'LEPAT UBI' ambo ni...kalo ubinya di gaul dengan santan dan di bakar,
jadiklah ia 'bengkang ubi'

Begitu jugak kalo di kukus dan letak bancuhan tepung di bahagian atasnya..jadilah ia 'talam ubi'
Tapi kalo ubinya di campur dengan kelapa parut..tu lah nama dia 'LEPAT UBI'!!!
Oleh itu..Jah oooiii, moh le kita berkongsi resepi ambo petang ni!

Bahan asas:

Ubi kayu (di blend dan di tapis)
Sedikit gula merah ato gula melaka
Gula pasir
Sedikit garam
Kelapa parut
Daun pisang untuk membungkus

- Semua bahan di gaul sebati
- Sediakan daun pisang yang telah di potong kecil untuk membungkus
- Siap kukuskan lepat tadi sehingga masak kurang lebih 20 minit
Itu aja Jah

Sori adik manisss, ambo tak ada sukatan....cuma ada bahan asas aja! Tu le kelemahan ambo,
tak pernah rasa nak 'menyukat'. Apa-apapun, mile boleh terei ini masakan...sseeddaaapppp!!

Udah selesai basuhan kain ambo..ambo mintak diri dolu yeee!!!


Rabu, 28 Mac 2012

BIHUN GORENG SEMPOI !!




ASSALAMUALAIKUM !!

Alhamdulillah..syukur...syukur..syukur..kerana ALLAH SWT terus memberi rezeki dan kesihatan yang sangat baik pada ambo sekeluarga. Ambo pun berharap mike semua dalam perlindunganNYA, PENGUASA sekelian alam. Aminnnn!!!

Ni ambo baru selesai makan malam dengan anak dan suami! Kesian pada si Tecik Siti Hajar Nur
yang dok di asrama nun. Takpalah, ambo pujuk hati, bukan dia tak cukup makan, cuma dia yang sedikit jauh dari ambo!

Ambo jarang sekali makan malam! Sungguh! Sumpah! Opppss...tak baik bersumpah! Arwah mak ambo cukup tak berkenan orang yang suka bersumpah! Nanti makan diri! Ugutnya!!
Bukan apa, cuma nak beritaw, ambo hari nih langsung tak menjamah nasi!! Sekali lagi ambo ulang............'tak menjamah nasi' yang begitu sinonim dengan tekak ambo nih! Hahahahah!
Dah tebiat ke makcik nih????

Oh...tidak...tidak...memang iya..dan taadalah ambo rasa 'ketaq lutut' hari ni kerana tak makan nasi! Tapi.....ada tapinya Jahhhhh...... malam ni lepas aja syolat Maghrib, terus ambo gi ke dapur!!

Keletung keletang......keletung keletang....apa makcik buat tu??? Apa lagi 'BIHUN GORENG'
lah jawabnya..maklumlah tak makan nasi..kenalah makan yang 'berat' sikit ! hehehehhhhh!!!
Habis kami anak beranak 'mengerjakan' bihun tu! Sedap jugak apalagi perut tengah dok lapo!
Heheheh!!!!

Biasa-biasa aja 'BIHUN GORENG' ambo tu, cuma ambo banyakkan sawi dan letak sikit sos
tomato dan sos lada hitam. Dadarkan telur dan goreng taufu. Itu aja. Pekena pulak dengan
cili potong berkicap perah limau nipis! Fuhhhh..berpeluh dan berselera menikmati bihun goreng yang sempoi tu!


BEGHEHHHHHHHHH sSOKMOOOO !!!




Ahad, 25 Mac 2012

KUIH CARA ..........AMBO!


ASSALAMAUALAIKUM!!

Jangan dikirimkan rindu
kepada angin sedang lalu
takkan boleh kiriman mu
menghibur hatiku yang rindu........!!

Kerana windulah, ambo masih bersembang dengan mike! Kalo idak, udah ambo gi mandi dah!
Kejap lagi udah nak masuk waktu Maghrib! Takpa..takpa...satgi ambo gi mandi!
Kalo ada waktu senggang boleh sembang dengan mike, ambo 'rembat'aja! hahahah!!!

Pagi tadi, selain dari mi goreng, ambo jugak ada buatkan resepi tok nenek sekali lagi.
Iyalah...udah menginjak usia 'emas ' nih selera amat suka pada kuih yang manis-manis...
yang lembut-lembut....yang lemak-lemak gitu! Mike jangan gelak taw kalo ambo 'berselera'
macam tu.....!!

Udah dua tiga hari dah ambo nak makan 'KUIH CARA' nih...tapi tak buat-buat!
Malazzz lah tu! Kuih cara ni kuih yang sangat senang membuatnya! Kenapa jadi malaz ye?
Boley ke tuan-tuan dan puan-puan menjawabnyeeee?????

Moh kita berkongsi resepi..tapi sayang sekali, ambo kalo kuih tok nenek ni taada sukatan!
Kalo mike nak buat, mike 'bedal' macam ambo udahle ye, tapi...bahan asas ambo bagi.
Kekekekhhhh..ambo paling tak reti nak sukat....'agak-agak' ajalah!!

Bahan asas:

Tepung gandum
1 biji telur
Santan atau susu cair (ambo guna susu) -sedikit aja taw!
1 sudu minyak ( masukkan ke dalam adunan)
Gula sebagai inti
Pewarna hijo
Air (kalo guna susu cair)
Sedikit garam

- Semua bahan 'blend' aja kecuali gula
- Panaskan acuan, sapu minyak
- Letakkan adunan, setelah agak separuh masak, mike letak aja sedikit gula sebagai inti

Catatan: adunan ini kepekatannya seperti kita membuat dadar ketayap

Itu aja Jah...senangkan ambo punye resepi, kalo 'orang tua-tua' mesti suka kuih ni.
sebab ianya lembut, sedikit lemak dan manis!

Udah masuk Maghrib nih, ambo 'chowww' dolu, kita jumpa bila-bila masa dari 'sikalanggg'

BYE>>>>>>>>!!

HARI NI.......? MI GORENG !!


ASSALAMUALAIKUM !!

Udah banyak hari ambo tak jenguk mike. Apa kabo? Tentu dengan izin ALLAH SWT mike
semua di dalam perlindunganNYA.

Semasa ambo dok bersembang dengan mike nih, jam di skrin menunjukkan pukul 6.55 petang.
Udah dekat nak Maghrib nih! Takpa...takpa...sat pun kita bersembang jugak! windu oooooo!!!!!!

Pagi tadi, tetiba aja suami ambo rasa nak makan 'MI GORENG '! Hah..di rumah ambo mana ada
stok mi? Kalo bihun adalah (sesetengah oreng memanggil bihun tu mihun)!
Kena gi ke kedai nih! Udah terang-terang tanah, dia pun stat moto gi kedai (punyala gian
nak makan mi...heheheh)

Bawak balik, ambo pun keletung keletang...keletung keletang ..........goreng mi!
'Eh..ehhh! Udah lama tak pekena mi bini masak, sedap le pulak!' hahahah! Ambo gelak 'megah'
bila dipuji suami! Kembang hati pagi-pagi dapat pujian! kehkehkeh !!
Bukan apa..sempoi punya mi, dia kata sedap! Tak kesah le Jah, janji mi ambo hari ni habizzz !!
Ambo senang hati...tak membazir !!

BUBYE.....BUBYE....!!!


Rabu, 21 Mac 2012

BERKONGSI KESERONOKAN ANAK (2)






ASSALAMUALAIKUM!

Duduk saja-saja ni , ambo luangkan masa ambo bersembang dengan mike!
Bila bersembang dengan mike hati di dalam rasa sonok sungguh, hilang segala windu ambo!
heheheh! Macam-macam le makcik nih!

Udah 2 -3 hari hujan tak turun, pokok bunga ambo (yang tak berbunga) nampak layu!
Hui...udah kena siram pulak dah.......kesian jugak pada 'cik pokok' ambo tu!
Gamaknye dahagalah tu, sebab tu le layu semacam aja (kalo layu 'banyak macam' huru hara
jadinya!) kuang...kuang...kuanggg!!!

Ppppsssttt!! Ambo nak kongsi lagi gambar-gambar yang ambo snap masa 'jamuan kecil-kecilan'
untuk anak ambo hari tu. Mike janganle jemu eerrkk! Blog ambo ni kan blog ' rojak ' Bukan
hanya blog masakan, cacamarba le...Taada 'pengkhususan' Jah..... Rembat je yang mana boleh!
Tak salah kan Jah...janji bahagia! Yabedabeduuuuu!!!!!

Ahhh! Maghrib dah nak masyuk! Ambo tak maw cakap banyak.......kita berkongsi 'mata' pulak
menikmati ' masakan yang seadanya' hasil air tangan ambo nih! Tapi macam tak lengkap pulak masakan ambo ni.....!!! oooooo ambo lupa nak 'snap' gambo 'kuah laksa' ambo!! hahahahah!!!
Lawak betul..tapi apa-apapun semuanya 'homemade' itu sebab anak ambo suka!

YYEEEESSSS!!!!

Selasa, 20 Mac 2012

BERKONGSI KEGEMBIRAAN ANAK !!





ASSALAMUALAIKUM !

Apa kabo mike semua? Harap-harap semua di dalam kebahagiaan sokmo!
Mendoakan kesejahteraan saudara kita, samalah juga seperti mendoakan diri kita sendiri.

Malam ni ambo sorang-sorang di rumah...... senyap...sunyi......cuma mujurlah mike dok
meneman ambo! Anak-anak semua udah balik ke tempat belajo......suami pulak ke masjid!
Tinggal le ambo dok terkontang kanting sorang-sorang! Boring betul Jah ooiii!

Takpa kita sembang-sembang ye! Malam ni apa drama Jah? Di telinga dok dengar suara lunak
Razis Ismail dok nyanyi lagu ' Penawar Rindu'! Kejap...kejap....suami ambo dah balik!
Ambo gi bukak pintu kejap ye!

Hah! sambung balik. Hari Sabtu lepas ada ambo buatkan 'sikit' jamuan untuk anak ambo yang
bongsu. Tak jemput ramaipun, sekadar sorang dua kawan-kawan sekolahnya (rendah dan
menengah) dan jiran terdekat.

Nampaknya anak ambo sangat sonok (seronok) pada majlis dia, ambo tambah-tambah lagi le!
Mak mana yang tak suka kalo anak teruja begitu kan?
Ambo tak masak banyak, tapi kita kongsi-kongsi ya...masakan biasa aja!

Wokeh...kita berkongsi 'kegembiraan' anak ambo tentang masakan ambo! heheehheeh!!
Ambo pun ' berpuas hati ' kerana semua tetamu 'puas' menjamu makanan yang ambo hidangkan! Semua yang ambo hidangkan hari ni adalah resepi2 yang ambo dok buat
terdahulu Jah....Mike semak balik ye kalo nak kongsi masak
Hahhhhhhh!!

Isnin, 19 Mac 2012

TART JEM GULUNG SEMPOI




ASSALAMUALAIKUM !!

Ya habibi ya maulana...apa kabar ente semua?
hehehhehh! dah tebiat ke makcik nih!
Ya...kerana windu yang sarat menjadikan ambo tak tentu hala!
Mike tak windu kepada ambo ke?

Semenjak dua menjak nih, ambo 'terasa waktu sangat kurang' Padat betul jadual harian ambo!
Ada aja yang nak di buat sampai ada ketika 'tak terbuat' dek ambo....maklum aja Jah...
udah menginjak 'usia emas' nih...tenaga semakin kurang (agaknye lah) tapi...ahaks...ahakss..
ada tapinya Jah...ahhh mike teka? Ppssssttt.........tengok saizzzzzz le!!

Lupakan jenaka ambo, kita balik pada yang ' sokmo-sokmo' kita bualkan! Apalagi kalo bukan
acara masak memasak! Minggu sudah ada ambo buatkan satu lagi biskut... Mike teka...apa lagi kalo bukan "TART NANAS". Ini pun memang 'feberet' ambo jugak! udah buat sejenis, baiklah jadikan dua..tak elok kalo satu, bio le berdua..tak gitu Jahhh?? hahahah....Ada terasa ke?

Ini resepi sangat sempoi...itulah sebenonya, ambo gunakan yang sempoi-sempoi aja...senang
nak masak, cepat sikit boley makan! Maka hari tu bermulalah acara ' menguli ' ambo!
Seronok taw..apalagi ada anak dara ambo yang udah boleh menolong! Dialah 'tukang gulung'
dan 'tukang sapu telur' pada tart ambo tu!

Dek kerana bukan musim raya, ambo 'terpaksa' membuat sampai dua adunan.....laku beb!
Bukan 'kuih tart' aja yang jadi 2 adunan 'melting moment' ambo hari tu pun 'terpaksa' ambo
buat sampai 2 adunan! Ahhh..tak kesah le Jah ooiii..janji benda tu tak rosak...selamat masuk
dalam molut!

Isssyyy! Banyak le sembang makcik nih...cepat le kita berkongsi resepi ye....!
Oooopppsss...sesetengah orang, deme menggunakan sedikit minyak sapi..mungkin lagi
sedap kot! Ambo tak pernah lagi menggunakan minyak sapi tuh! Nantile kalo raya nanti
ambo buat ikut resepi tu, kita kongsi ye! Janji???

Worait kita kongsi sekarang!

1 buku butter (250 g)
1/2 cawan gula halus
1/2 cawan tepung jagung
2 1/2 cawan tepung gandum (ambo guna 2 cawan tpg gandum dan 1/2 cawan tepung ros)

Jem Nanas:
1 biji nanas (di kisar)
1 cawan gula
Masak - jika lembut atau cair tambah sikit tepung
(tapi ambo guna jem yang di beli..heheheh)

- Putar butter dengan gula
- Masukkan tepung sedikit sedikit
- Untuk memudahkan - biasanya ambo gentel siap-siap jem nanas tu (bersaiz biji kurma gitu)
- Bila dah turap - letak aja jem yang dah siap di gentel
- Untuk sapuan pulak - ambo campurkan telur, sedikit pewarna kuning dan susu cair

Itu aja..sempoikan Tart Nanas ambo..semua orang boley buat punya
Kalo mike buat....jangan lupa makan untuk ambo jugak! heheheh!!

BUBYEEEEE!

Selasa, 13 Mac 2012

SELAMAT HARI LAHIR - SAYANG HAJAR




ASSALAMUALAIKUM !!

13 MAC 2012
Hari nih 13 haribulan Mac? Alhamdulillah!
Tak sangka buah cempedak menjadi nangka!!!!

Horeeeyyyyy! Ambo dah ada anak daralah!
Yaappp! Hari ni genap anak yang amat ambo kasihi menginjak usia 15 tahun!
'SELAMAT HARI LAHIR' moga sentiasa di dalam perlindunganNYA. Hanya DIA
yang mengetahui betapa kasihnya ambo pada anak ambo nih!

Taada apa yang dapat mak berikan, sekadar kasih sayang yang melimpah ruah, perhatian
dan didikan agama...moga anak mak akan tetap menjadi anak yang solehah!
Berjaya di dunia dan berjaya juga di akhirat nanti!
Sekali lagi ' SELAMAT HARI LAHIR ' spesel untuk mu SITI HAJAR NUR !

daripada yang mengasihi:
mak, abah dan abang Aiman


BISKUT MELTING MOMENT



ASSALAMUALAIKUM !!

Selamat petang semua dan semoga kita semua mendapat keberkatan dariNYA.

Diluar, hujan turun tak berenti-renti.....selalu balik dalam hujan oooo!
Semakin 'menghampiri' usia emas.....makin le rasa tak 'selesa' kalo selalu di timpa dek ujan.
Hadooiiii Jah! Sakit kepala le pulak! worang kate..kalo sakit gigi, mike cabut..kalo sakit kepala
nak wat macam mana Jahhhh???

Hiburkan hati kita..jangan dok ikut sangat sakit kepala tu....telan panadol 2 biji...beghehhhh!!
Hah....mata pun dah terang balik....jiwapun dah tak kacau lagi! heheheh...barule boley gelak !!!

Apa kita nak sembang kalo huajn-hujan macam ni ye? Drama? hahahah..ambo kan peminat
drama....kalo tak silap perhitungan ambo..malam ni last drama ' vanila & coklat' hah! kena tunggu nih....nanti jadi macam minggu sudah..ambo lupa.... terus melepas !

Mike nak taw...hujan-hujan ni ' sonok giler' kalo berlegar di dapur! Perut pun asyik dok' melopong 'aja. Di kepala ni asyik fikir apa nak buat..apa nak masak ? Huh..rasa-rasa anak tekak ni nak 'menikmati' biskut yang rangup-rangup manis gitu!. Boley ker?

Kodek-kodek tempat barang dapur....yessss..ada...ada....lebihan cornflakes! hah jadile tu.
Tapi ada ke minyak sapi ari tu? Ada? Yahoooo!! ada jugak! kompom jadik nih! Mentega dok nampak dalam esbok tuh! Caya lah!!! kehkehkeh !

Maka....bermulalah episod memutar gula dan mentega....nak buat apa mak cik hujan-hujan nih?
apa lagi kalo bukan 'BISKUT MELTING MOMENT' Chewahhhh..nama omputih..takpa..takpa..
orang melayu bikin lloooorhhh...cittt..jangan bising..masak nanti kita kongsi erkkk?
Nak tunggu raya lambat lagi..mulut nak makan jugak!!! ahhh..hado ambo kesah Jaahhh ???
Moh le jangan tunggu lagi...kita kongsi !!!

Bahan asas:

1 cawan gula halus
1 cawan minyak sapi (250 g)
350g - 400g tepung gandum (kali ni ambo guna tepung ros)
160g cornflakes (dikisar - 60g untuk adunan dan 100g untuk disalut pada biskut)

- Putar gula dan minyak sapi
- Masukkan tepung
- Masukkan cornflakes
- Sebatikan doh
- Canai dan terap mengikut acuan yang disukai
- Bakar
- Salut biskut dengan cornflakes ketika masih panas-panas

Untuk 'menggoda' puan-puan......biskut ni sangatttt le sedap, ianya rangup (kruppp..krrruuupppp) lemak dan wangi serta 'membikin'nya juga sangat mudah. Tak mengambil masa yang lama untuk menyediakannya apalagi untuk'menghabiskan'nya! Cayalah! Kehklehkehhhh !!!

Kita nonton sama-sama ye malam nanti Zara dan Aiman!!

BYE !!!!!!!




Isnin, 12 Mac 2012

CUCUR BADAK..........(yang tak ensemmm)!!




ASSALAMUALAIKUM!!

Budak bukan sebarang budak
Budak dari Inderapura
Badak bukan sebarang badak
Badakku ini sedap rasanya!

Heheheh! Ni lah pantun 'merapu' yang tak pernah aku bayangkan! Apa punya pantun?
Pembayang kemana, maksud tak tentu hala! Maaf! Ambo tak bijak berpantun...sekadar
nak berbasa basi untuk menyedapkan dan menceriakan hari yang suram!

Itule , kalo udah tak taw nak berpantun, belajo le walopun udah 'tua' tak kesah kan Jah...!
Kerana kita 'disarankan' menuntut ilmu walopun sampai ke hujung nyawa!

Ppsssttt!! kemarin ada ambo buatkan 'CUCUR BADAK' tapi ..isk..isk..iskkkkk tak ensemlah
badak ambo...iyelah nama pun badak....memang le 'tak berapa' nak ensem...kecualilah badak
'ori' yang ada di ZOO TAIPING tuh! kehkehkehhh!!

Apapun, ianya 'tersangatttt' lah laris jualannya (jual pada buah hati ambo)!
Besor-besor gedabak cucur ambo kali ni.
Apakah silap dan dimanalah salahnya, cucur badak ambo tu tumbuh jerawat...iyalah..tu sebab
tak ensem tu! Suami ambo kata 'kot-kot badak ambo tu terkejut terjun dalam kuali panas!'
Hisyyy..ye lah tu!

Woraitlah Jah..jangan banyak songeh...kita kongsi resepi disini:
Dohnya sama seperti membuat 'KUIH KERIA' tapi bezanya ianya 'berinti'

Bahan asas:

Untuk doh:

500 g ubi keledek rebus
1 cawan tepung gandum
Sedikit gula
Secubit garam

Untuk inti:

3 batang serai
Sebiji bawang besar
3 biji cili
1/2 cawan kelapa parut
Sedikit gula
Sedikit udang kering

- Lenyek ubi sehingga lumat dan masukkan gula dan tepung serta garam.
- Sesuaikan dengan kelembutannya.
- Bulatkan dan buatkan lubang untuk inti.
- Bentukkan secara 'meleper' dan letakkan udang kering (kalo suka)
- Sedia untuk di goreng.

Cucur Badak ni sangat sedap kalo di makan panas-panas, apalagi kalo di sulam
dengan ayaq kopi panaz-panazz. Makan anak beranak bertambahlah sedapnya!

BEREZZZZZ!!


Jumaat, 9 Mac 2012

SERUNDING IKAN BILIS ....( cara ambo)



Haluuuuuu!!!!
Oppsssss....maaf tersyasyul la pulak....ASSALAMUALAIKUM !!
Moga kita semua sihat dan sentiasa di dalam keberkatanNYA.

Petang ni ada kesempatan ambo untuk bersembang-sembang manja dengan mike!
Windulah! Mike tak windu pada ambo ke ?? heheheh!!

Tengahari tadi hinggalah ke petang, di kampung ambo takdak letrik! Mujurle juga musim
hujan, takle rasa panas menyengat..kalo musim kemaro udah tentu...berbahang rasanya!

Besok ambo ada jemputan kenduri....issyyy..kesian juga pada tuan rumah kalo di buatnya hujan
turun dari pagi..maklum aja dengo kata kenduri besok masak secara gotong royong....!
Bukan hape..takut kalo-kalo kuah kari jadi cair (sebab bercampoq dengan ayaq hujan!!)


Oya..pada sape-sape yang akan menjadi 'calon mertua' Tahniah dari ambo!
Semoga menjadi mertua yang terbaik pada menantu...wokeh....dan menantu pulak janganle
mengambil kesempatan kalo mertua mike tu 'baik' !!

Berbalik pada yang asal....sebenonye ambo nak berkongsi satu lagi resepi dengan mike......!
Manyak sinang...manyak mulah hooooo! Sempoi Jah..sempoi sesangat!!
Kalo mike 'berhajat' untuk buat bisnes, ni le caranya....kok kalo mike nak ngikut!!
Tak paksa ye!!

Itu haliiiii...wa ada bikin itu 'SERUNDING IKAN BILIS' Kiranya ambo dah snap minggu lepas, tapi masa kureng mengizinkan. Jadik hari nilah kita berpeluang ye Jah!!
Sebenonye kalo mike nak buat 'simpul kasih' raya nanti, boley juga mike guna resepi ambo nih
Cepatle...cepatttle...udah nak hujan nih !! wokeh ....kita kongsi !!

Bahan asas:

Ikan bilis
Serbuk cili
Sedikit gula
sedikit serbuk perisa (kalo mike suka)

- Basuh dan toskan ikan bilis
- Goreng tanpa minyak (sangai)
- Blend
- Gaul dengan serbuk cili, gula dan serbuk perisa

Itu aja..senangkan Jah....resepi ni untuk orang yang suka masak tapi malazzz macam ambo!
kehkehkehhh! Malazzz tapi nak juga makan!

BUBYEEEEEE! Mike cuba ye...kalo sedap report ke ambo......!! Ambo tungguuuuu!!!

Rabu, 7 Mac 2012

KUIH KERIA



ASSALAMUALAIKUM !

Hari ni ambo balik dalam hujan....! hari-hari hujan....alam sekeliling nampak muram!
Huhhh...ambo rasa' tak sedap badan' Macam nak demam pun ye..tak demam pun ye jugak!
Apa nih? Orang kampung ambo kata 'suwey' ...kalo ikut Kamus Dewan 'suwey' yang orang kampung ambo dok kata tu bermaksud 'seram-seram sejuk'!!! kehekhkehhh !!!

Haluuuuu Jahh! Masih boley gelak-gelak! Ye kalo ambo bertemu dengan mike..hati di dalam
rasa hepi aja...! Sikalang wa silalu 'blogwalking' kat blog yang ada kek berhias nyantik gitu!
Ppsssttt..anak dara ambo tak lama lagi akan genap usia 15 tahun....yahooo..terhengen ambo nak buat kek berhias untuk dia...spesel untuk dia...! Boley kerrr?? Mau bikin sendili maaa!!

Lupakan sementara angan-angan ambo tuh! Kita ke alam realiti wokeh? Minggu lepas ada
ambo buatkan 'KUIH KERIA' (bukan abang ambo punya nama ye) Ini anak teruna ambo nak
makan sesangat...Setiap kedai di kampung ambo di Anak Kurau suami ambo jelajah (huh..hebat tu!) tapi..isk...isk...isk...taado Jah!
Last-last gi ke Pekan Batu Kurau...yesss ada! hahahah..ambo gembira sebab tercapai keinginan
anak teruna ambo tuh!

Tak le ensem mana 'KUIH KERIA' ambo tu, tapi boley la...(KUIH KERIA ni orang kampung ambo sebut 'cucur gelang' . Tak kesah le jah nama apapun, janji ada makan, boley mengunyah!
Itu yang penting!! kehkehkehhh!!
Kita kongsi ye ini resepi....!

Bahan asas:
500g ubi keledek
1 cawan tepung gandum
Gula ikut suka
Secubit garam

- Kupas ubi dan potong-potong kecil (supaya senang empuk)
- Lenyek ubi bersama gula dan garam
- Gaul dengan tepung
- Setelah rasa 'selesa' lembutnya, bulat-bulatkan dan 'tebuk' ditengah untuk jadikan gelang
- Goreng dengan api yang sederhana, jangan terlalu kuat dan selalu balik-balikkan
agar kuih masak sempurna.
- Sejukkan barulah digolek dengan gula.
- Sedia untuk di makan

Ini ambo 'skodeng' dari blog'MYRESEPI' Tapi ambo buat kuih ni main agak-agak aja!
Bagi ambo, kalo buat kuih tok nenek ni, tak berapa gemo terikat dengan sukatan,
Bedal aja Jah...lagi senang! heheheh!
Satu lagi ambo tak 'sira gula' kat kuih ambo ni......ambo golekkan dengan gula kastor aja.
Mike taw..kalo ambo guna 'sira gula' anak-anak ambo buang habez.....sayang gula tu....!!

Macam-macam ragam anak-anak ambo nih!!
SELAMAT MALAM !!

Selasa, 6 Mac 2012

KEREPEK TAYAMUN PEDAS



ASSALAMUALAIKUM!!

Sekali lagi kita berjumpa! Ada masa senggang, ambo akan 'rembat' betul-betul!
Sebab..kadang-kadang ambo 'kureng' masa untuk bersembang-sembang dengan mike!

Bukan apa.. sementara waktu Maghrib nak masuk.....sambil-sambil dok basuh pakaian,
ambo boleh le jugak sembang-sembang dengan mike! Peluang Jah...susah dapat!!

Tadi telefon di rumah ambo nih 'ramah' betul !! Kejap dari abang di Ulu Tiram, Johor
bertanya kabo! Kejap dari anak dara ambo bercerita tentang peperiksaannya, kejap dari
abang di Grik..dan yang terakhir dari sepupu ambo!
Jenuh jugak le ambo 'terlari-'lari' anak menjawabnye! (Lari anak ker ??? heheheh !!
Sendili jawab lllhhoorr!

Itu haliiii...ada wa buat 'KEREPEK TAYAMUN PEDAS' sekali lagi. Macam dolu-dolu..tapi kali nih ambo salut dengan gula dan serbuk cabai! Anak dara ambo mintak buat macam tu..buat ajale...bukan susah hape....!

Kalo mike ingat, ambo pernah berkongsi resepi nih..tapi dolu ambo salut dengan nestum dan susu tepung.Tentu mike semua boleh buat, kali ni kita cuma berkongsi nengok udah le!
Jangan mare.....rezeki mahal nanti!!

Wokeh...kita jumpa besok, kita kongsi resepi 'kuih keria' pulak.
Orang kampung ambo sebut 'cucur gelang'
Pppsssttt.....!! 'Keria' tuh nama abang ambo le pulak! kehkehkehhh!!!!

CCCHHHOOOWWWW!!

KUIH LAPIS (musim hujan)



ASSALAMUALAIKUM!

Apa kabo mike? Demam ke??Bukan apa ambo bertanya..sekadar mengingati teman-teman!
Apalagi sekarang nih musim hujan.
Mike taw..di kampung ambo nih hujan setiap hari...kadang tu dari tengahari sampai le ke pagi besok! Huhhh..kalo ikutkan 'tak kuat iman' maw aja tido sambung menyambung!! kehkehkehh!!

Hujan jugak membuatkna perut sentiasa 'lapar'!! Asyik nak mengunyah aja!Musim hujan nih membuatkan badan ambo yang 'berat' menjadi 'bertambah berat' !! Masyaallah !!!!!
Iisssyyyy! menyalahkan hujan pulak..kan ke itu rahmat dari ALLAH?
Tak adalah..saja gurau-gurau (orang kampung ambo kata 'melawak')

Kita toksah ambil kisah cakap-cakap diatas ya! Biole kita berkongsi masakan le pulak!
Nak ke mike? Heheheh..kerana hujan ambo tak boley gi ambik daun pandan...banjirlah
di rumah ambo nih! Nak makan..nak makan jugak...wokeh..belasah aja menggunakan pewarna
(orang kampung ambo kata ' penyelok') worait tak perkataan tu??

Kita berkongsi makanan tradisional pulak. Anak dara ambo komen.."Biasa tengok 'KUIH LAPIS'
nih kaler merah dengan puteh..ngape mak buat kaler hijo dengan kuning?" hahahah!
Isyyy..ni luarbiasa la pulak anak ooii....kan ke jersi bolasepak Kedah kaler niii? kekeehkeekhhhh ambo gelak mengekek bila anak ambo komen!!

Taapa Jah..apa kaler pun, kalo cukup santannya, cukup manisnya dan cukup lembutnya..udah woraitlah tu! Tapi ...ada tapinye Jah..ambo kalo resepi tok nenek ni ambo main bedal aja......... ....takdak sukatan!

Moh le kita berkongsi resepinya yang sangat sempoi..hujan-hujan nih...ada apapun
'lenyap...! Semedang (selalu) lapo (lapar)!

Bahan asas:

Tepung gandum
Santan pekat
Gula ikut manis yang disukai
Secubit garam (untuk menambahkan rasa lemak)
Pewarna hijo dan kuning

Itu aja Jah, Kalo ambo buat selalunya ambo akan blend kelapa untuk ambil santannya.
Letak tepung (agak-agakle) letak gula dan garam...semua tu blend dengan santan.
Setelah adunan sebati, gunakan senduk untuk menyukat kepekatannya..kalo adunan tu
sedikit lekat pada senduk, itu menandakan adunan tu sudah 'cukup molek' (ni petua aruah mak ambo) Setelah selesai, bahagikan adunan kepada beberapa bahagian untuk di 'kalerkan'
Siap untuk dikukus.

BYEEEE! Jumpa lagi !

Sabtu, 3 Mac 2012

KUIH SIPUT



Haiiii... ASSALAMUALAIKUM !!

Apa kabo mike semua ? Di pagi Sabtu yang redup nih, ambo mengharapkan kebahagiaan
terus berpihak pada mike..worait!

Ambo nengok kalendar semalam, bila kita nak raya?.....rupa-rupanya pertengahan Ogos ya!!
Hah tak lamalah tu....bukan apa zaman sekarang, siang dan malam cepat aja....tu..tup...udah hujung tahun! Tak ke cepat Jah ?? ato juga kita nih 'terlalu banyak kerja??' hingga tak sedar putaran masa???

Kerana raya dah nak dekat, taw-taw anak tekak nih dok rasa nak makan 'KUIH SIPUT'
Nak mengunyyyaaahhh aja mak cik ni, takdak kerja lain! Ho..hoooo sedap juga kalo sambil menonton drama mulut mengunyah....senaman tu Jah.....senamna untuk mulut....bio lambat berkedut !! kehkehkehhhh !!

Ini 'kejadian' minggu sudah....takdak kerja apa....ambo capai tepung, gi belakang rumah
ambik daun kari..terus ambo pun mulakan projek ambo!hihihihhh! Besssttttt!!!

Moh le kita berkongsi.....sekali sekala makan..sedap Jah! Apalagi kalo sendili bikin maaa!
Memenuhi citarasa kita, puas hati!

Bahan asas:

1 kg tepung gandum
2 bungkus rempah kari daging
8 tangkai daun kari
1 camca besar jintan manis
1 camca besar jintan putih
1 camca besar biji lemuju
3 camca besar majerin
Garam (secukup rasa)
Gula (secukup rasa)
1 biji telur
1 cawan santan

- Kisar bahan repah
- Gaul bahan rempah yang dikisar bersama rempah, garam dan gula ke dalam tepung
- Masukkan telur yang dipukul (pukul manja gitu)
- Masukkan majerin dan akhir sekali uli dengan air (ikut lembut)
- Uli sehingga doh tidak melekit
- Sedia untuk 'menggentel siput'

Wokeh Jah...kalo nak awet muda.....selalu le 'ngunyah 'KO SIPUT'! Ngeh..ngeh..ngehhhh!!
'KO' adalah loghat orang kampung ambo yang kalo ikut Kamus Dewan bermaksud 'kuih'
Hehehehhhh!

BUBYE..ambo nak gi ke dapur...nak masak 'serunding ikan bilis'...Sedap ooooo!!!!

Khamis, 1 Mac 2012

KARIPAP PUSING.......( versi 2 )






ASSALAMUALAIKUM !!!

Apa habaq Dik Non ??
Mesti la habaq beikkk no?
Betul ke dailek nih? Penang mali oooo!!

Sebetulnya tergeliat lidah juga kalo nak 'berbasa basi' dailek orang! tapi di tempat ambo
Batu Kurau, ramai orang menggunakan dailek 'utara' tapi campur aduk le.

Hahaha...! Ambo nak berkongsi dengan mike satu lagi resepi..ini resepi biasa jugak..
sekadar berkongsikan? Gelaran 'sama' tapi adunan 'ada lainnya'
Yeahhhh! sekali lagi ambo berkongsi dengan mike 'KARIPAP PUSING'
Dolu ambo buat adunannya berlainan dari kali ini. kalo mike nak, boley 'imbas balik' pada
resepi terdahulu.

Cara buatannya sama sahaja. Moh le kita berkongsi kerana ambo sangat suka mencuba
berbagai walopun ianya satu jenis masakan! Mike taw Jah kali ni karipapa ambo 'sangat gebusss'
Ambo tak berapa 'gemo' tapi ada kengkawan ambo 'sangat suka' deme cakap 'sedapp'

Tak apa Jah kita kongsi ini lesepi sikalang jugak!

Bahan asas:

Adunan 1
600g tepung gandum
1 cawan minyak masak
Garam secukup rasa

Adunan 2
200g tepung gandum
150g marjerin

Cara membuatnya seperti dahulu Jah, tapi kali ni ambo letak gambo pulak!

Kalo nak mencuba..worait aja.....tapi ingat-ingatle pada ambo! tolong makankan sekali
bio ambo di sini 'kenyanggg' aja!

YYEEESSSS !!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...