ShareThis

Isnin, 19 Mac 2012

TART JEM GULUNG SEMPOI




ASSALAMUALAIKUM !!

Ya habibi ya maulana...apa kabar ente semua?
hehehhehh! dah tebiat ke makcik nih!
Ya...kerana windu yang sarat menjadikan ambo tak tentu hala!
Mike tak windu kepada ambo ke?

Semenjak dua menjak nih, ambo 'terasa waktu sangat kurang' Padat betul jadual harian ambo!
Ada aja yang nak di buat sampai ada ketika 'tak terbuat' dek ambo....maklum aja Jah...
udah menginjak 'usia emas' nih...tenaga semakin kurang (agaknye lah) tapi...ahaks...ahakss..
ada tapinya Jah...ahhh mike teka? Ppssssttt.........tengok saizzzzzz le!!

Lupakan jenaka ambo, kita balik pada yang ' sokmo-sokmo' kita bualkan! Apalagi kalo bukan
acara masak memasak! Minggu sudah ada ambo buatkan satu lagi biskut... Mike teka...apa lagi kalo bukan "TART NANAS". Ini pun memang 'feberet' ambo jugak! udah buat sejenis, baiklah jadikan dua..tak elok kalo satu, bio le berdua..tak gitu Jahhh?? hahahah....Ada terasa ke?

Ini resepi sangat sempoi...itulah sebenonya, ambo gunakan yang sempoi-sempoi aja...senang
nak masak, cepat sikit boley makan! Maka hari tu bermulalah acara ' menguli ' ambo!
Seronok taw..apalagi ada anak dara ambo yang udah boleh menolong! Dialah 'tukang gulung'
dan 'tukang sapu telur' pada tart ambo tu!

Dek kerana bukan musim raya, ambo 'terpaksa' membuat sampai dua adunan.....laku beb!
Bukan 'kuih tart' aja yang jadi 2 adunan 'melting moment' ambo hari tu pun 'terpaksa' ambo
buat sampai 2 adunan! Ahhh..tak kesah le Jah ooiii..janji benda tu tak rosak...selamat masuk
dalam molut!

Isssyyy! Banyak le sembang makcik nih...cepat le kita berkongsi resepi ye....!
Oooopppsss...sesetengah orang, deme menggunakan sedikit minyak sapi..mungkin lagi
sedap kot! Ambo tak pernah lagi menggunakan minyak sapi tuh! Nantile kalo raya nanti
ambo buat ikut resepi tu, kita kongsi ye! Janji???

Worait kita kongsi sekarang!

1 buku butter (250 g)
1/2 cawan gula halus
1/2 cawan tepung jagung
2 1/2 cawan tepung gandum (ambo guna 2 cawan tpg gandum dan 1/2 cawan tepung ros)

Jem Nanas:
1 biji nanas (di kisar)
1 cawan gula
Masak - jika lembut atau cair tambah sikit tepung
(tapi ambo guna jem yang di beli..heheheh)

- Putar butter dengan gula
- Masukkan tepung sedikit sedikit
- Untuk memudahkan - biasanya ambo gentel siap-siap jem nanas tu (bersaiz biji kurma gitu)
- Bila dah turap - letak aja jem yang dah siap di gentel
- Untuk sapuan pulak - ambo campurkan telur, sedikit pewarna kuning dan susu cair

Itu aja..sempoikan Tart Nanas ambo..semua orang boley buat punya
Kalo mike buat....jangan lupa makan untuk ambo jugak! heheheh!!

BUBYEEEEE!

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...