ShareThis

Rabu, 7 Mac 2012

KUIH KERIA



ASSALAMUALAIKUM !

Hari ni ambo balik dalam hujan....! hari-hari hujan....alam sekeliling nampak muram!
Huhhh...ambo rasa' tak sedap badan' Macam nak demam pun ye..tak demam pun ye jugak!
Apa nih? Orang kampung ambo kata 'suwey' ...kalo ikut Kamus Dewan 'suwey' yang orang kampung ambo dok kata tu bermaksud 'seram-seram sejuk'!!! kehekhkehhh !!!

Haluuuuu Jahh! Masih boley gelak-gelak! Ye kalo ambo bertemu dengan mike..hati di dalam
rasa hepi aja...! Sikalang wa silalu 'blogwalking' kat blog yang ada kek berhias nyantik gitu!
Ppsssttt..anak dara ambo tak lama lagi akan genap usia 15 tahun....yahooo..terhengen ambo nak buat kek berhias untuk dia...spesel untuk dia...! Boley kerrr?? Mau bikin sendili maaa!!

Lupakan sementara angan-angan ambo tuh! Kita ke alam realiti wokeh? Minggu lepas ada
ambo buatkan 'KUIH KERIA' (bukan abang ambo punya nama ye) Ini anak teruna ambo nak
makan sesangat...Setiap kedai di kampung ambo di Anak Kurau suami ambo jelajah (huh..hebat tu!) tapi..isk...isk...isk...taado Jah!
Last-last gi ke Pekan Batu Kurau...yesss ada! hahahah..ambo gembira sebab tercapai keinginan
anak teruna ambo tuh!

Tak le ensem mana 'KUIH KERIA' ambo tu, tapi boley la...(KUIH KERIA ni orang kampung ambo sebut 'cucur gelang' . Tak kesah le jah nama apapun, janji ada makan, boley mengunyah!
Itu yang penting!! kehkehkehhh!!
Kita kongsi ye ini resepi....!

Bahan asas:
500g ubi keledek
1 cawan tepung gandum
Gula ikut suka
Secubit garam

- Kupas ubi dan potong-potong kecil (supaya senang empuk)
- Lenyek ubi bersama gula dan garam
- Gaul dengan tepung
- Setelah rasa 'selesa' lembutnya, bulat-bulatkan dan 'tebuk' ditengah untuk jadikan gelang
- Goreng dengan api yang sederhana, jangan terlalu kuat dan selalu balik-balikkan
agar kuih masak sempurna.
- Sejukkan barulah digolek dengan gula.
- Sedia untuk di makan

Ini ambo 'skodeng' dari blog'MYRESEPI' Tapi ambo buat kuih ni main agak-agak aja!
Bagi ambo, kalo buat kuih tok nenek ni, tak berapa gemo terikat dengan sukatan,
Bedal aja Jah...lagi senang! heheheh!
Satu lagi ambo tak 'sira gula' kat kuih ambo ni......ambo golekkan dengan gula kastor aja.
Mike taw..kalo ambo guna 'sira gula' anak-anak ambo buang habez.....sayang gula tu....!!

Macam-macam ragam anak-anak ambo nih!!
SELAMAT MALAM !!

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...