ShareThis

Selasa, 26 November 2013

SUP BEBOLA DAGING



ASSALAMUALAIKUM!!

Pekabo Jah? Sihat? Alhamdulillah...moga kita semua di dalam perlindunganNYA!
Malam nih ambo tak mau cakap libey-libey...sekadar berkongsi resepi yang sangat sempoi ni!

2-3 hari lepas ...hari agak panas....'ter'jumpa bebola daging dalam esbok, terus rasa nak buat sup.
Moh kita berkongsi resepi yang simpel dimpel nih!

 Bahan asas:

1 bungkus bebola daging (atau mengikut keperluan)
1 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 bungkus sup bunjut
2 camca teh serbuk lada hitam
2 kuntum bunga lawang
1 potong kulit kayu manis
Daun sup/bawang
Garam
Minyak untuk menumis

- Bawang besar, bawang putih dan halia - di kisar
- Panaskan minyak dan tumislah bahan kisar berserta kulit kayu manis, bunga lawang dan sup bunjut
  sehingga naik bau
- Masukkan air, garam dan serbuk lada hitam serta bebola daging - empuk
- Perisakan dan tutup api
- Tabur daun sup / bawang
- Hidangkan

Sempoikan sup ambo nih...! Ini sup orang yang selalu 'mengejar' masa! hihihi!
Sekali sekala sedap jugak Jah ooooiiiii!!
Letak nasi dalam mangkuk, hirup kuah sup panaz-panazzz.....wow..berasap telinga! Lazat!!!

BUBYEEE!!!!

Isnin, 25 November 2013

APAM PISANG KUKUS


ambo suka 'snap' dalam periuk...nampak original resepi! heheheh!!

ASSALAMUALAIKUM!!

Ooooo....
tanyalah bintang...
tanyalah bulan
agar kau tahu....
Ooooo..
siang dan malam
selalu terbayang
wajah mu seorang
Oooooo..
rasa hati
ingin dekat dengan mu sayang....

Hahahahh....mike mungkin tak tau sape yang menyanyikan lagu tu kan? Kebanyakan dari mike
(mungkin) lahir di awal-awal 80an. Itulah nyanyian yang sangat indah dari kumpulan muzik dari Indonesia.Ambo comfirm lagu ni dinyanyikan oleh The Mercy's...pemuzik yang ambo minat yang
sangat popular di hujung-hujung tahun 70an.

Kita tinggalkan kisah dan lagu peberet ambo, moh kita berkongsi dengan resepi dari ambo pulak. Kali ni
masih lagi 'mengekalkan' masakan tok nenek tapi yang udah di 'modenkan' sikittttt! Modenlah sangat
makcik! hahahahah!!!

Dek kerana rumah ambo di kampung dan sikit sebanyak en suami dok bercucuk tanam yang boleh-boleh
di makan, salah satunya adalah pokok pisang. Haaaa...tu lah yang ambo nak kongsi resepi kali ni.
'APAM PISANG KUKUS' ambo ni sangat lembut dan enak. Walopun ianya resepi tok nenek, tapi kerana udah di modenkan, anak-anak ambo pun suka, en suami no problem....tak cerewet!

Resepi kali ni ambo tak tahu dapat dari mana, tapi kemungkinan besar dari kak ambo, sebab di hujung resepi tu ambo tulis dari Mak Lang. Kompem le kak ambo punya! hihihihi!!
Jangan banyak mengayat makcik, mohle kita berkongsi! Lagipun di dapur ambo tengah dok sejukkan
'apam kentang' Dah ambo rasa, sedap sangat...nanti boleh kita kongsi lagi kan Jah!

Bahan asas:
2 cawan tepung gandum
5 biji pisang bakar (kalo mike nak guna pisang emas kurang lebih 8 biji le)
3/4 cawan mentega - dicairkan
4 biji telur
1 camca teh double action baking powder
1 camca teh soda
1 cawan gula
Secubit garam

- Tepung gandum di ayak bersama baking powder
- Pukul telur bersama gula, kemudian masukkan mentega
- Masukkan pisang dan kisar lagi bersama garam dan soda
- Kemudian masukkan tepung dan sebatikan
- Sediakan loyang yang telah disapu mentega atau boleh juga gunakan acuan kecil
- Kukus selama kurang lebih 45 minit - menggunakan api sederhana, tapi kalo menggunakan acuan
   kecil-kecil kukus kurang lebih 10 - 15 minit
- Tutup kukusan menggunakan kain supaya wap tidak jatu ke atas pemukaan kuih.


APAM PISANG KUKUS  ni walopun udah sejuk, tetap maintain lembut! Percayalahhhhhhh!!!
Teringat lagu Dato' CT Norhaliza! hihihi!!!

BUBYE...BUBYE...!!





Sabtu, 23 November 2013

KUIH KASTURI a.k.a. CUCUR KACANG









ASSALAMUALAIKUM!

Selamat pagi semua..moga sihat dan sentiasa ceria bersama keluarga!
Ambo lagu (macam) ni lah...masih di ceruk kampung...tak boleh nak bergerak kemana-mana lagi!
Dok tengok orang bercuti sini sana.... tentu seronok ..tentu gumbira!...Gumbirakan hati mike ye!

Udah lama bebeno tak bersembang...siang tak dan nak luangkan masa...malam pulak kalo dua dua orang
anak ambo mengadap komputer, ambo kena ketepilah, walopun komputer sorang satu, tapi bila tenet yang di sewa ciput aja bayarannya...ciput jugaklah linenye! tak gitu Jah?

Ni ambo luangkan masa bersembang dengan mike, sambil-sambil cik mesin memutar pakaian.Senang sungguh kan zaman sekarang, sambil membasuh, masih boleh mengadap benda alah nih! hahahahah!!!!!

Kalo mengikut Kamus Dewan ia di namakan KUIH KASTURI tapi kalo mengikut kata orang kampung ambo ia di namakan CUCUR KACANG! ngehngehngeh!!!  Walo apapun gelaran dan nama, ianya adalah
satu....tetap benda yang sama!

Moh kita berkongsi resepi....! tapi perkongsian resepi ambo kali nih adalah masakan tok nenek!hikhikhik!
Jemu ke Jah! Malam kemarin ada ambo buatkan 'simpul kasih',  duduk saja sambil menonton baikle menyimpul...sebab kulit popia pun masih berbaki satu peket lagi, daripada dok keras kejong dalam esbok, baik jadikan makanan...cuti-cuti begini...buat apapun...larizzzzzz aja!

Moh le Jah...kalo-kalo nak berkongsi!

1 cawan kacang hijau (rendam semalaman)
Air untuk merebus
1/2 cawan gula pasir
1/2 cawan kelapa parut muda
2 camca besar tepung gandum

Bahan gorengan:
1 cawan tepung beras
1 camca besar tepung jagung
Sedikit air kapur
Sedikit kunyit serbuk
Secubit garam
Air untuk bancuhan
Minyak untuk menggoreng

- Rebus kacang sehingga empuk (pecah)
- Setelah agak kering, masukkan gula dan kelapa parut serta tepung gandum
- Kacau sebati dan biarkan sehingga agak kering (jangan sampai hangit ye) - sejukkan
- Bahagikan kacang tadi kepada beberapa bahagian  (sama besar) dan bentukkan dia
- Sementara itu, bancuh bahan gorengan dan celupkan kacang tadi
- Goreng sehingga kekuningan dan angkat / toskan
- Hidangkan

Ambo suka jugak cucur kacang nih, Biasanya kalo ambo nak buat bubur kacang, ambo akan simpan
kacang hijo ni untuk di buat cucur! Kiranya sekali jalan!Tak rogi 'tenaga' kan Jah!!!!

Worait Jah.....pakaian pun udah siap, ambo nak pegi jemur sekejap Petang nanti, kalo ambo tak ada apa aktiviti, kita sembang-sembang lagi!

BUBYEEE!!!!




-



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...