ShareThis

Khamis, 19 Julai 2012

BISKUT KELAPA SEMPOI



ASSALAMUALAIKUM!!

Salam malam Jumaat yang damai! Semoga kita semua dalam rahmat ALLAH s.a.w dan sentiasa
terpelihara iman kita sebagai seorang muslim.

Udah pukul 9.46 malam. Telinga dok dengo Forum Perdana kat TV1. Di dapur ambo dok tengah bako kek tempahan dari kawan anak ambo! Ambo ni 'tak ghok' ('tak ghok' kalo mengikut KAMUS DEWAN
berarti 'tidak berdaya' kehkehkehhhhh) tapi....kerana nak jugak menunaikan hajat orang, ambo kuatkan
juga.........semanagt beb...maklum aja tak nak kecewakan orang!! Ngehngehngehhhh!!!

Lagi sehari kita semua akan menyambut RAMADHAN AL MUBARAK yang indah. Nampaknya dalam bulan mulia ni, ambo semakin sibukle. Aluhai Jahhhhh...nampak gayanya, kerana 'kesibukan' ambo, jarang-jaranglah kita dapat bersembang macam nih!!
Ayoyo Jahhhh...mesti ambo 'windu' pada mike....tapi ambo 'janji' kalo di izinkan oleh ALLAH, ambo
akan luangkan jugak masa ambo untuk bersembang dengan mike! Mike jangan jemu udah le Jah!!

Malam ni apa kita nak kongsi ya??? Kalo ambo berkongsi resepi biskut raya yang sempoi-sempoi, macamana...mau ke deme???? Tentu udah ramai yang membuatnya dan bahan-bahannya juga hampir sama. Takpa Jah...resepi ambo ni cukup sempoi...sangat senang membuatnya. hehehehh!!!
Kan ke ambo suka 'yang sdang-sedang saja???"

Moh le kita berkongsi resepi 'BISKUT KELAPA SEMPOI' ambo, yang kalo mengikut piawaian
ambo udah cukup 'molek' rasa dan kerangupannya! AAaauuuuuuu...makcik nih...masuk lif tekan butang le pulak!!Wakakakakaka!!!

Jangan buang masa emas mike, moh le kita berkongsi, kalo mike gemo bolei coba raya tahun ni kan Jahh??

Bahan asas:

250g buttercup
1 cawan gula castor
3/4  - 1 cawan tepung gandum
350g tepung jagung
1 tin kelapa - ketepikan sedikit untuk hiasan
Kuning telur - untuk sapuan

- Pukul butter dengan gula hingga kembang
- Masukkan tepung jagung di ikuti tepung gandum sedikit demi sedikit
- Akhir sekali masukkan kelapa
- Jika udah sebati - bentukkan bulat-bulat seperti guli
- Letak ke dalam cawan biskut - sapukan kuning telur
- Akhir sekali tabur sedikit kelapa
- Bakar hingga masak

Sempoikan Jah? Ambo minta diri dolu.....kek ambo pun udah masak....udah snap gambonye....kalo
ada masa kita kongsi melihatnya....alaaaaa.....kek yang selalu ambo ambil tempahan tu...udah deme gemo..
ambo buatkan aja!!

BUBYE Jah...jumpa lagi dan 'SELAMAT BERPUASA!!!



Selasa, 17 Julai 2012

INTI KARIPAP




ASSALAMUALAIKUM!!!

Selamat malam yang indah buat semua pengunjung dapur ambo! Semoga kita semua di dalam keberkatan
YANG MAHA ESA. Ambo semakin sihat....langkahan kaki pun dah tak 'berat' jalan pun udah kureng 'sengetnya' Alhamdulillah!!

Lagi 2 hari kita semua umat Islam akan menyambut bulan yang penuh keberkatan dan kemuliaan - RAMADHAN! Semoga di bulan ini 'kesihatan' kita akan terjaga dengan sempurna dan dapat melipatgandakan amalan-amalan dengan jaya dan sempurna!

Seperti yang ambo janjikan 3-4 hari sudah, ambo akan berkongsi 'resepi' INTI KARIPAP dengan mike!
Ingat tak Dik Non? Ni lah 'ketua dayang' datang mengadap sebab nak selesaikan 'hikayat seribu satu malam'
yang di janjikan! wakakakakaka!!!!

Jangan dok 'mengayat' banyak sangat makcik, Isyak dah nak masuk nun! Okey lah Jah ambo kasi itu lesepi. Oya...semalam ada ambo buatkan lagi 'karipap pusing' untuk stok di bulan puasa nanti......!!
Konon-konon, bangun sahur kalo nak kuih panaz-panaz, boleh le terus menggoreng!! Tapi Jahh......
angan-anganku musnah belaka! Konon buat karipap ala-ala frozen gitu....sekali buat dapat le 56 biji karipap
yang besar-besar gedabak! Huiii...hati di dalam manyak sinang maa! Ttttaaappiii Jah...dok 'gatai' nak bisnes pulak....tinggal 3 biji karipap ku...habis semua terjual! Hadooiii Jah...kena buat balik Jahhh untuk stok klorga!!huhuhu!!

Sudah...sudahhhh...udah jual udah le....salah sape weiii??? Takpa le walo apapun moh le kita berkongsi
keseronokan ambo membikin ini 'KARIPAP PUSING' dan 'INTINYA' Kita kongsi Jah!!

Bahan untuk dok karipap:
Doh berminyak:
150g (majerin + shortening)
300g tepung gandum

Doh biasa:
700g tepung gandum
1camca teh garam halus
2 cawan air (kurang lebih)

(mike boleh selak cara buatannya pada resepi ambo yang lepas....!)

INTI KARIPAP:
2 cawan daging atau isi ayam yang di racik halus-halus
1 biji bawang besar (di potong dadu)
1 ulas bawang putih (kalo suka)
1 kg kentang (dikupas dan di potong dadu)
2 tangkai daun kari
1 bungkus kecil rempah kari daging/ayam
1/4 bungkus rempah kurma
Garam dan gula secukup rasa
1 kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 pokok daun sup (kalo suka)

- Semua bahan di masukkan ke dalam kuali bersama air.
  (ambo tak tumis ye rempah )
- Rebuslah sampai rempah masak dan daging serta ubi empuk
- Taburkan daunsup yang di potong halus
- Perisakan inti dan kalo dah masak angkat dan sejukkan.

Beghehkan Jah?? Tu le cara ambo masak inti yang paling 'sempoi' dan senang!
Ambo 'kureng suka' menumis inti, sebab nanti berminyak!
Kalo mike suka, bolei ikut cara ambo!

BUBYE Jah...ambo minta diri dolu......esok....ambo punya 'hari' sangat penuh! 
Nampaknya ambo kena 'tangguhkan' dolu perancangan nak buat karipap 'ala-ala frozen' ambo tuh!
Mike buatle dolu ye....nanti kongsi dengan ambo!
HEHEHERHEHHHHHHH!!!!

Isnin, 16 Julai 2012

HONEY JOY




ASSALAMUALAIKUM !!

Sekali lagi ambo nak bersembang dengan mike yang ambo sayangi. Tak kisah le di mana pun mike berada!
Loni (kalo ikut Kamus Dewan berarti 'sekarang') baru pukul 10.39 pagi! hahahah sonok jugak pagi-pagi dok bersembang kan Jah. Jarang-jarang kita dapat bersembang di waktu-waktu macam ni!

Ambo dok sorang di rumah! Kawasan rumah ambo ni sunyi betul kalo waktu-waktu begini! Kebanyakan jiran ambo ke kebun - noreh getah ke....pegi dusun durian  ke...kebun pisang ke....tu le aktiviti orang kampung macam ambo ni! Suami ambo? Aahhhh...dia dengan aktiviti kesukaan dialah juga! Ke kebun!~
Nampaknya kalo sehari tak menjenguk kebun...kacau jiwa raga kot? heheheh!
Anak-anak - adapun 2 orang....tu lah dua-dua masih belajo....sorang di asrama sorang lagi udah masuk
semester akhir .....jauhhh....!Tinggallah ambo dok kontang kanting sorang-sorang! Takpa....mike kan ada
meneman ambo kan??

Hari Sabtu ni....1 Ramadhan kan? Itulah nampaknya semua muslimin di setiap penjuru alam dok menunggu
bulan yang penuh berkat ni! Seperti ambo, Alhamdulillah...ALLAH masih panjangkan usia ambo untuk menikmati bulan Ramadhan tahun ni!

Bercakap tentang Ramadhan, tentu tak lari dari bulan berikutnya kan? SYAWAL bulan penuh kemenangan! Apa kata kalo ambo hidangkan mike dengan satu lagi resepi kuih raya... "HONEY JOY'
Huiii...nama omputih....tapi...oreng Melayu kampung yang membikinnya! Takpa kan Jah.... Rasa...dan
kerangupannya tiada beza....ya..taratararara!!! hehehehh!

'HONEY JOY' ni memanglah menjadi 'feveret' anak ambo si Tecik Hajar! Budak-budak (anak jiran) pun sangat suka! Siap minta tambah lagi! No poblem!! Ni 'buatan ambo' untuk hali laye ta-un lepas maaaa!! Takpa..takpa...janji kita bolei berkongsi kan Jah?
Kita kongsi ye!

Bahan asas:

1 kotak cornflakes
1 buku butter
1 cawan gula castor
3 - 4 sudu besar madu
Untuk hiasan - mike bolei le gunakan bijan, serbuk kelapa ato juga manik makan sepert ambo guna!

- Masakkan semua bahan kecuali cornflakes dengan api perlahan
- Bila bahan sudah sebati, masukkan cornflakes
- Ratakan sebentar
- Masukkan dalam paper cups dan bakar semula kurang lebih 10 - 15 minit
- Sejukkan dan simpan dalam bekas kedap udara untuk kerangupan yang tahan lama

'HONEY JOY' ni kalo di rumah ambo - 2 hari aje 'rembatannya' ngehngehngeh!

'SELAMAT BERPUASA'


BUBYEEEE!!! Jumpa lagi!



BENGKANG DURIAN




ASSALAMUALAIKUM!!

Pekabo Jah? Mesti sihat...apalagi semangat nak menyambut Ramadhan yang di tunggu-tunggu oleh semua
muslimin di serata dunia.

Pagi yang senggang sebelum waktu makan.....sekarang ambo 'meng-oda' aja lauk pauk. Sakit kaki yang
agak berkurangan sehari dua ni...membuatkan ambo 'memanjakan' lagi kaki ambo nih! Takpa...takpa...
sihat nanti...ambo masak balik.....!

Apa-apapun, ambo nak juga bersembang dengan mike.....itu lah tak tau bila ambo buat kuih ni...tapi nak jugak le rasanya berkongsi dengan mike....'BENGKANG DURIAN' sekali lagi ambo nak berkongsi resepi.
Iya lah sekarang kan musimnya si'raja buah' ni berleluasa.... sana sini sinun...semua tempat ada aja wajahnya!

Jangan banyak cerita Jah...moh le kita berkongsi keenakkan 'BENGKANG DURIAN' ambo nih!

Memakannya adalah suatu 'kepuasan' kalo tak merasanya...huiiii nanti 'jiwa jadi kacau' ...heheheheh!!

Bahan asas:

2 cawan isi durian
2 cawan tepung gandum
2 cawan santan pekat
1 cawan gula ( kalo mike tak berapa gemo manis, boleh kurangkan ye!)
1 biji telur
Secubit garam
Sedikit kaler kuning (kalo suka)


- Panaskan oven
- Campurkan semua bahan dan sebatikan
- Sediakan loyang dan griskan di sekelilingnya dengan minyak atau juga majerin
- Sedia untuk di bako
- Mike bako kurang lebih 1 jam dengan suhu 200 c
- Setelah adunan masak (permukaan bertukar kaler perang) keluarkan dan sapukan majerin
   pada  permukaannya  dan bako lagi kurang lebih 10 minit
- Masak - sejukkan -  siap untuk di hidangkan

Makanan lagu ni (macam ni)  'remaja purba' seperti ambo tentu gemo, oreng-oreng muda kurang
gemo le...walo apapun kita bolei mencubakan Jah!

Sedap Jah, tak caya mike trei.....gerenti mengancam!!

HEHEHEHHHHHH!!!

Selasa, 10 Julai 2012

PULUT DURIAN ENAK







ASSALAMUALAIKUM !!!!

Salam petang Khamis yang sungguh damai! Moga-moga kita semua beroleh ketenangan dan hidup dalam ketaqwaan yang kekal kepada ALLAH yang Maha Berkuasa!
Alhamdulillah.....perjalanan ambo hari ni lancar dan sampai ke rumah dengan selamat, setelah sehari suntuk
menyelesaikan beberapa perkara 'peribadi' yang dok tertangguh-tangguh.

Balik dari Kuala Kangsar, terus ke JPJ Taiping berurusan tentang 'geran motokar' ambo yang 'hilang dalam simpanan' OOuuhhhh! Nyesal tak sudah...walaupun kena denda 50 hengget, tapi rasa 'ralat' jugak kerana tak sampai 1 minit dapat 'geran' kena denda 50 hengget.....itu kereta kalo moto 20 hengget. Ni semua takdak salah orang lain, salah ambo le juga.....LALAI!! Hadoiii Jah...apapun....kepala takdak dah nak pening dok mikio kereta yang takdak geran tu!

Tengahari, pekena nasi di LEMBAH, Kuala Kangsar..ambo apa lagi pilih lauknya.....masak tempoyak ikan patin le! tu memang telah menjadi 'pujaan hatiku!' hahahahah!
Selesai urusan, solat Zohor di Masjid Kampung Jambu yang sungguh selesa, sampai Kamunting, pekena pulak roti canai dengan teh ais! Huaaa....sakit kaki pun mau minum ais ke makcik? Takdak pantang punya woranggg!!! Dahaga Jah...dahaga...!! Apa nak kata!!

Inilah sampai petang, mandi, solat Asar baru boleh sembang dengan mike! Nak sembang apa ye?
OOoooooo...sikalang..musim durian! Di Batu Kurau, sana sini sinun...semuanya berbau durian!
Hadooiii pening kepala cek....dok bau durian! Ambo tak berani nak makan banyak..takut ' Encik Kolestrol'
yang telah meninggalkan ambo datang balik! Sabo Jah...sabo!!

Itulah...si Tecik Hajar nak makan pulut durian....ooooo kalo anak dara ambo sorang tu pandai aja makan
pulut durian....! Godek punya godek esbok adalah saki baki beras pulut. Kebanyakan orang pulut ni deme kukus kalo nak makan dengan santan mentah, tapi ambo ni tanak aja...cuma jangan letak air banyak semasa memasaknya....cukup tenggelam pulut tu aja..tapi kenala rajin 'mengacaunya'.

Puas hati ambo, anak-anak ambo dapat makan pulut durian! Di Batu Kurau, pulut durian adalah makanan
'rasmi' kalo musim durian.
Bahan-bahan asas cuma: pulut, santan, buah durian dan sedikit gula (kalo suka)
Sesetengah orang menggaulnya sebati, tapi kalo keluarga ambo cukup mencubit aja.....!

Sedap Jah! enak, lemak berkrim disukai ramai...tapi jangan makan banyak, takut-takut 'pengsan'
yelah durian tu penuh dengan kalori, lemak dan gas!
Yeahhh....'.Batu Kurau kapongku'.....memang terkenal dengan durian bukitnya! 


YES......YESS......YEEESSSSSS!!!

Isnin, 9 Julai 2012

KARIPAP PUSING





ASSALAMUALAIKUM !!

Sekali lagi ambo mengjenguk mike! E...ehhhhh...rajin pulak makcik nih! Tak dak kerja ke??
Nampaknya kerja semua dah 'begheh..!! Bolei le kita sembang-sembang...Sakit kaki pun udah semakin kureng selepas dok pegi berurut. Alhamdulillah.

Tapi Jah....esok gamaknye ambo nak pegi le pulak buat rawatan 'akupuntur' di Kuala Kangsar!
Syakali syakala kena gi jugak merawat 'ala-ala remaja (purba) macam ambo nih! hehehehehehhhh!!

Alah Jah....kalo nama pun blog masak yang 'rojak' kok mana pun pusing balik nak bersembang pasal masak
le kan Jah! Itu le semalam ada ambo buat sekali lagi 'KARIPAP PUSING'! Ambo memang suka  jenis karipap lagu (macam ) nih! Rangup aja bila mengunyah!Teksturnya sangat lawo (cantik)...pada ambo le!

Mike bolei selak resepi ambo yang ambo skodeng dari blog 'wanitaniaga' ! Memang sedap..memang lazat!
Mula-mula buat dolu memang ambo rasa 'renyah' tapi kalo dok selalu buat...wah.....kemain lagi ek nye!
Satu adunan tu ambo boleh dapat 60 biji karipap! Jadi ambo konon-kononnya jadikan sebagai
'karipap segera' le...simpan dalam esbok sejukbeku gitu...orang lain boleh tahan berminggu...nampak gayanya di rumah ambo kurang lebih 3 hari...begheh le! ngeh..ngeh...ngehhhhh!!

Kali ni ambo buat dua perasa intinya, satu berinti daging dan satu lagi berinti udang!
Takpa ye....kalo mike rasa 'agak' malaz nak selak resepi, esok ambo salin lagi sekali ye......malam nih
kita berkongsi 'mata' dulu mengadap juadah ambo nih!

Sabo kalo terliur! Ngeh...ngeh...ngehhhhh!!
Ambo minta diri dolu...esok kita sambung Jah...ambo kasi resepi doh dan resepi inti sekali!
Wuuuuuuaaaa...makcik nih macam cerita hikayat seribu satu malam le pulak!!!

BUBYEEE......BUBYEEE...!!!


BISKUT ALMOND LONDON



ASSALAMUALAIKUM !!!

Salam petang Senin yang redup dan damai! Semoga kita semua bahagia!
Apa habaq Dik Noooonnnn??? Sihat?? Alhamdulillah!!
Nak bersembang apa ya petang-petang begini? Aluhai Jah terkadang ambo ilang kate-kate.
Apa nak sembang ye?
Ooooooo...dah ada idea....dah ada idea! Kita sembang tentang kuih raya nak tak? kan ke sekarang ni udah
bulan Syaaban...lepas tu Ramadhan...kemudian...yeaaahhhh Syawalll!

Itu le Jah, memang boleh di kata, setiap rumah di kampung ambo, ada aja biskut nih! Kiranya biskut yang menjadi kesukaan ramai nih! Ambo buat sebab ambo suka...ambo buat sebab kalo kawan-kawan anak ambo datang, akan bertanya kuih ni! Jadi ambo akan buat, kalo boleh setiap tahun. Insyaallah!

Sesetengah orang 'oda' aja...tapi kalo ambo akan puas hati kalo ambo buat sendiri.....boleh dapat banyak!
Makan pun 'puasssss' Betul kan Jah? Bukan susah pun membikinnya, tapi ambo buat yang'biasa-biasa saja'

Kita kongsi ye kalo mike berkenan dengan biskut ambo ni! 'BISKUT ALMOND LONDON'
Wauuuu! nama kemain lagi! Takpa...takpa...janji ambo suka!

Bahan asas:
1 1/4 butter
1 cawan gula perang
3 1/2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung jagung
1 camca teh emplex
1 camca teh esen vanila
coklat masakkan
Badam biji
Badam cincang
minyak mazola
cawan kertas

- Badam biji dibasuh -  keringkan dan di bakar
- Badam cicang juga di bakar
- Putar butter bersama gula perang.
- Masukkan esen, tepung gandum dan tepung jagung yang telah di ayak ke dalam adunan butter tadi.
- Sebatikan dan masukkan emplex - sebatikan lagi.
-Ambil secubit tepung dan masukkan kacang badam dan gentelkan menjadikan bentuk lonjong dan bakar
- Masak coklat masakan bersama sedikit minyak mazola dengan kaedah double boiler
- Celup adunan yang di bakar tadi ke dalam coklat masakan yang dah cair.
- Letak ke dalam cawan kertas dan tabur badam cincang.

Adunan ni bolei dapat sehinng 100 biji biskut. Puas menjamu selera kita Jah dan puas jugak menjamu selera jiran tetangga. Kalo buat sendiri puas Jah...tapi kalo kureng masa ...bolei 'oda' aja...ada di mana-mana!

BUBYEEE Jah...dah Maghrib nih...ambo nak gi sholat dolu...kalo free kita akan sembang-sembang lagi
ye! JJOOOOOMMMMMM!!!!



Ahad, 8 Julai 2012

COTTON SOFT JAPANESE CHEESECAKE







ASSALAMUALAIKUM !!!

Selamat malam  teman-teman semua - tak kira le di  mana pun tuan berada!
Semoga di bulan Syaaban yang berkat ini, kita semua beroleh kebahagiaan dan ketenangan selalu! Aminnnn!!


Udah berminggu ambo tak 'berblog' ni......'sokmo' bukak, tapi tak 'dan' nak berkongsi! Maklum aja kesihatan ambo tak berapa baik lagi! Bukan sakit ape kalo ambo ni.....sakit kaki lah selalu pun!
Takpa...takpa....klinik udah pegi (dah abiz pun ubat), sekarang ambo dok ulang berurut pulak!
Takkan jalan senget-senget kot ! heheheheh!!!

Oya...anak-anak semua...entah bila le pulak ambo ada buat satu jenis kek nih! 2 - 3 minggu lepas kot!
takpa lah...bende pun udah abis tapi resepi tetap ambo nak kongsi dengan mike!
Ini resepi ambo skodeng dari 'kongsi resepi' terjumpalah resepi perkongsian dari 'alma'
 'COTTON SOFT JAPANESE CHEESECAKE'..... itule namanya ambo punya kek kali ni!

Bukan hape...kalo ambo mencuba dan menjadi...sedap pulak tu...ambo semestinya ingin berkongsi dengan mike pulak!...Boley sama-sama trei.....sama-sama makan.....sama-sama merasai keenakkannya!
Betul kan Jah???? heheheheh

Okey le Jah, jangan berlama-lama...nanti kita udah nak tido pulak....iyalah jam pun udah pukul 10.21 malam......dah 'lewat' dah nih!


Bahan asas:

(kalo bolei gunalah loyang 8 inci ye adik manis!)

Bahan A:

250g cream cheese
50g butter
100 ml susu segar (ambo guna bancuhan susu tepung aja)
6 biji kuning telur
1 sdb jus lemon
1/4 sdk garam
60g tepung kek
20g tepung jagung

Bahan B:
140 gula  (granulated sugar)
6 biji putih telur
3/4 sdk jus lemon

Untuk adunan A:
- Cairkan cream cheese, butter & susu dengan teknik double boiler. Bila dah cair - sejukkan
- Campurkan  tepung, kuning telur, garam dan jus lemon ke dalam adunan cream cheese yang
   telah sejuk tadi dan gaulkan sebati.

Untuk adunan B:
- Dalam bekas lain, pukul putih telur bersama jus lemon sampai berbuih-buih.
- Tambahkan gula dan pukul lagi sampai bertanduk (maksudnya - jika kita terbalikkan ia takkan jatuh)

- Campurkan adunan Bahan A tadi ke dalam Adunan B dan kacau sampai sebati.
- Sediakan loyang yang di lapik dengan kertas baking dan di griskan & tepinya juga salut dengan kertas      
   baking.
- Bakar secara au bain-marie (waterbath) selama kurang lebih 1 jam pada suhu 160 c


Kek ni memang sangat gebu, lembut seperti kapas! Tapi kalo mike termasuk dalam ambo punya 'kroni'
sekali sekala udah le menjamahnya! Sebab..........kuangkuangkuangggg!!!
Apa-apapun boleh mencuba !!


BUBYEEE..selamat malam...mimpikan ambo ye!!!

Selasa, 3 Julai 2012

KUIH LOYANG VERSI PEDAS








ASSALAMUALAIKUM!

Salam penuh windu dari 'ambo yang bernama Chumah' untuk mike! Pekabo? Tentu sihatkan?
kalo kurang sihat, cepat-cepat 'berubat' moga cepat-cepat sembuh dan kita bolei sembang-sembang
manja gitu!

Udah lama beno ambo senyap....bukan senyap sebarang senyap, tapi ambo pun 'kureng sihat'
Aluhai Jah...sekali sekala  'remaja purba' macam ambo ni nak jugaklah di 'belai' dengan ubat! kehkehkeh!!
Oooooooo ....dah bolei gelak dah makcik nih...okey lah tu!!!

2-3 minggu lepas gamaknya...ada ambo buatkan 'KUIH LOYANG VERSI PEDAS' Kalo orang kampung
ambo akan sebut 'ko loyang pedih' (pedih adalah ganti nama pedas bagi orang kampung ambo!) Jangan gelak Jah...jangan gelak! tu la masing-masing loghat kan??

Nak ke mike berkongsi dengan ambo ini resepi....cukup sempoi tapi bolehlah ' tahan' kesedapannya
mengikut 'piawaian' ambo anak beranak! heheheh! Jom kita kongsi!

Bahan asas:

1/2 kilo tepung beras
3/4 cawan cili kering
1 cawan ikan bilis
1 camca teh jintan manis
2 camca teh garam
4 - 5 biji telur
4 - 5 gelas air
1/4 cawan gula (kalo suka)
Minyak untuk menggoreng

- Panaskan acuan didalam minyak
- Sementara itu, cili kering, ikan bilis dan jintan di kisar - jangan terlalu halus
- Campur semua bahan kisar di atas bersama telur, garam  dan air.
- Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan kisar hingga sebati.
- Uji kepekatannya - kalo agak pekat tambahkan sedikir air
-Sedia untuk menggoreng.

Sambil nonton drama, bolehlah kita mengunyak...sedap dan rangup..krruppp...kkrreepppp
kkrruupppp...kkrreeeepppp...habis sebalang!
Ambo minta diri dolu...dah nak Maghrib nih!


BUBYEEEEEE!!



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...