ShareThis

Ahad, 8 Julai 2012

COTTON SOFT JAPANESE CHEESECAKE







ASSALAMUALAIKUM !!!

Selamat malam  teman-teman semua - tak kira le di  mana pun tuan berada!
Semoga di bulan Syaaban yang berkat ini, kita semua beroleh kebahagiaan dan ketenangan selalu! Aminnnn!!


Udah berminggu ambo tak 'berblog' ni......'sokmo' bukak, tapi tak 'dan' nak berkongsi! Maklum aja kesihatan ambo tak berapa baik lagi! Bukan sakit ape kalo ambo ni.....sakit kaki lah selalu pun!
Takpa...takpa....klinik udah pegi (dah abiz pun ubat), sekarang ambo dok ulang berurut pulak!
Takkan jalan senget-senget kot ! heheheheh!!!

Oya...anak-anak semua...entah bila le pulak ambo ada buat satu jenis kek nih! 2 - 3 minggu lepas kot!
takpa lah...bende pun udah abis tapi resepi tetap ambo nak kongsi dengan mike!
Ini resepi ambo skodeng dari 'kongsi resepi' terjumpalah resepi perkongsian dari 'alma'
 'COTTON SOFT JAPANESE CHEESECAKE'..... itule namanya ambo punya kek kali ni!

Bukan hape...kalo ambo mencuba dan menjadi...sedap pulak tu...ambo semestinya ingin berkongsi dengan mike pulak!...Boley sama-sama trei.....sama-sama makan.....sama-sama merasai keenakkannya!
Betul kan Jah???? heheheheh

Okey le Jah, jangan berlama-lama...nanti kita udah nak tido pulak....iyalah jam pun udah pukul 10.21 malam......dah 'lewat' dah nih!


Bahan asas:

(kalo bolei gunalah loyang 8 inci ye adik manis!)

Bahan A:

250g cream cheese
50g butter
100 ml susu segar (ambo guna bancuhan susu tepung aja)
6 biji kuning telur
1 sdb jus lemon
1/4 sdk garam
60g tepung kek
20g tepung jagung

Bahan B:
140 gula  (granulated sugar)
6 biji putih telur
3/4 sdk jus lemon

Untuk adunan A:
- Cairkan cream cheese, butter & susu dengan teknik double boiler. Bila dah cair - sejukkan
- Campurkan  tepung, kuning telur, garam dan jus lemon ke dalam adunan cream cheese yang
   telah sejuk tadi dan gaulkan sebati.

Untuk adunan B:
- Dalam bekas lain, pukul putih telur bersama jus lemon sampai berbuih-buih.
- Tambahkan gula dan pukul lagi sampai bertanduk (maksudnya - jika kita terbalikkan ia takkan jatuh)

- Campurkan adunan Bahan A tadi ke dalam Adunan B dan kacau sampai sebati.
- Sediakan loyang yang di lapik dengan kertas baking dan di griskan & tepinya juga salut dengan kertas      
   baking.
- Bakar secara au bain-marie (waterbath) selama kurang lebih 1 jam pada suhu 160 c


Kek ni memang sangat gebu, lembut seperti kapas! Tapi kalo mike termasuk dalam ambo punya 'kroni'
sekali sekala udah le menjamahnya! Sebab..........kuangkuangkuangggg!!!
Apa-apapun boleh mencuba !!


BUBYEEE..selamat malam...mimpikan ambo ye!!!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Chu... Suka yg ni..

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...