ShareThis

Selasa, 15 Disember 2015

KEK PANDAN CHEESE LELEH


letak stoberi supaya tak muak sangat!

ASSALAMUALAIKUM!!!

Dari kerana mata
yang mempunyai kuasa
oooo aku terguda...aku terguda
terkeciwa......!!

Petang tadi ambo tidur lena Jah...lena sungguh! Bangun je rasa badan segar sikit sebab hari nih ambo buatkan dua jenis biskut.....saja-saja suka suki! Apapun ambo nyanyi dolu lagu Allahyarham Raja Azmi yang merdu tuh. Rasa nak kenyit-kenyit mata pulak! hihihi!!!

Sementara nak tunggu Maghrib, ambo sembang le sat (sekejap) dengan mike. Rajen la pulak ambo sehari dua nih mengadap keyboard nih. Dua hari nih memang ambo 'free' tak gi kemana-mana..rasa syok sungguh duduk di rumah...main masak-masak.... kemarin dolu ambo buat 'kuih loyang a.k.a kuih rama-rama' semalam buat 'karipap pusing' hari nih ambo buat biskut peberet ambo' tart nanas' dan 'biskut dahlia a.k.k ko semperit' kata orang kampung ambo! heheheheh!! Buat stok ujung tahun beb!!!!

Petang nih sekali lagi ambo nak berkongsi resepi yang ambo dapat dari FB kepunyaan Puan Azlina Ina yang top tuh! Nampak sedap dan ambo coba dan memang pun sedap...sedap sungguh. Gebu...mulus...semuanya lengkap!

'KEK PANDAN CHEESE LELEH' ni versi kukus. Biasa ambo buat versi bakar. Mike boleh coba sebab tuan punya pun tak kedekut ilmu dan resepi. Terima kasih bebanyak adik Azlina Ina kerana bermurah hati berkongsi dan ambo panjangkan ilmu nih untuk semua yang berminat!

Moh kita berkongsi resepi sedap nih.

Bahan asas:

Bahan A:
5 biji telur gred A
1 camca besar ovellate
3/4 cawan gula kastor
1 camca besar pes pandan
1 camca kecil pewarna hijo
semua bahan di atas putar dengan kelajuan tinggi selama 20 minit/warna jadi pudar)

Bahan B:
1 3/4 cawan tepung gandum
1 camca kecil baking powder
1/2 camca kecil soda bikarbonat
1/2 camca kecil cream of tartar
(semua bahan dia atas ayak)
1/4 cawan susu cair
1/4 cawan minyak

- Masukkan bahan ayak sedikit sedikit ke dalam Bahan A - Putar lebih kurang 5 minit
- Masukkan minyak dan susu dan kaup balikkan aja (sebatikan)
- Sapukan loyang dengan minyak dan letak kertas kek
- Masukkan adunan
- Kukus guna api sederhana selama 40 - 45 minit atau sehingga kek masak

Bahan topping:
250 gram cheese
1/2 cawan susu pekat manis
1/4 susu cair

- Putar hingga sebati (kalo ikut resepi asal simpan dalam esbok 10 minit)
- Curah atas kek dan parut cheedar tabur atas curahan krim tadi

Tekstur keknya sungguh ebu dan lembut. Aluhai Jahhh....untuk menikmati kesedapannya makan sambil pejam mata! hahahahah!!!!

BUBYE.....BUBYE....!!!
Jumpa lagi!




Isnin, 14 Disember 2015

SUP TELUR


ASSALAMUALAIKUM!

Ooooh dewi
mengapa senyum manis kau beri

Berjumpa sekali lagi malam ni Jah! Ada ruang waktu, ambo rembat je Jah. Sementara 'karipap fozen' ambo nak sejuk, ambo ambil peluang bersembang dengan mike sekali lagi. Sekali sekala jumpakan Jah!

Tadi semasa dok buat karipap, dengar lagu dendangan Allahyarham Datuk Ahmad Jais nyanyi lagu 'Oh Dewi' Sedap di telinga ambo, Tapi ambo tak ingat liriknya..setakat dua rangkap di atas aja. Betul Jah, semua lagu-lagu sebelum nih pun ingat sekerat-sekerat aja. hahahah!

Malam nih, selak-selak album gambo, 'tersua' lah dengan gambar' SUP TELUR' nih. Sebetulnya, ambo pun biasanya dah tak ingat masakan-masakan yang ambo masak. Biasanya ambo akan 'snap' gambar masakan dan simpang dalam album gambar....kemudian lupa! Hahah...begitulah rupanya kalo dah tua....!

Moh le Jah kita selak resepi yang sempoi nih... ambo rasa 'ringan' sangat 'SUP TELUR' nih, tapi kerana memenuhi permintaan anak teruna ambo Si Aiman tu, ambo buatkan juga. Suka beno dia makan sup telur nih!

Bahan asas:

1 bungkus putik jagung
1 batang ubi karot
Beberapa keping fucuk
Secekak suun
5-6 biji telur
1 kiub pati ayam
Air secukupnya
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
Garam secukupnya
Lada hitam secukupnya
Daun sup dan daun bawang
Minyak untuk menumis

- Potong fucuk dan rendam dengan air panas hingga lembut - toskan
- Suun rendam dengan air sejuk - toskan
- Bawang besar dan bawang putih dikisar kasar
- Lada hitam kisar halus
- Daun sup dan daun bawang di potong untuk hiasan

Untuk memasak:

- Panaskan minyak kemudian masukkan bawang kisar dan tumis hingga naik bau
- Masukkan air, lada hitam, garam dan kiub pati ayam
- Masukkan karot dan putik jagung
- Masukkan fucuk dan suun
- Matikan api
- Pecahkan telur sebiji-sebiji ke dalam periuk tetapi di tempat  yang berlainan
- Tunggu 5 minit sehingga telur keras bolehlah di hidupkan api dan masak seperti biasa
- Angkat - hiaskan dengan daun sup dan daun bawang, kalo suka boleh letak bawang goreng
- Tabur lada sulah


Makan dengan nasi putih panas-panas pun hokey jugak.
Hokey jah ambo nak ke dapur, dah sejuk kut karipap ambo!

BUBYE....BUBYE....!



NASI AYAM MARBELES





tak berseri kan sebab takdak tomato!
aluhai....sedapnya ayam goreng nih!
kuah sup yang sempoi tapi syedappp!!
Aduhhhh...yang nih buat ambo tak tahan...berpeluh-peluh ...berasap telinga! hkhikhik!!

ASSALAMUALAIKUM!

Sedih rasanya
hati didalam
mengenangkanperistiwa masa
yang telah silam....!!

Selamat petang Jah, pekabo mike hari nih? Petang nih di kampung ambo baru lepas hujan, lebat, tapi taklah sampai kawasan rumah ambo nih banjir! Kebetulan hari nih ambo tak kemana-mana, jadi adalah masa mengadap benda alah nih untuk bersembang dengan mike!

Ambo baru selesai buat 'karipap pusing'. Selesai,jugak menggoreng sat (sekejap) untuk di frozenkan dan goreng sikit untuk anak-anak dan en suami makan petang. Walaupun agar renyah (rumit) nak buat sebab 'step'nya yang 3-4 kali tapi ambo suka buat, teruja bila tengok kulit karipap berlapis-lapis!

Petang nih ambo nak kongsi dengan mike resepi 'NASI AYAM' yang sangat mabeles. hikhikhik.
Menyediakan bahan jugak tak susah mana, tangkas aja dah boleh makan. hahahahh....betul ke Jah?
Sebetulnya kalo 'en M' datang melanda, ambo akan menyediakan hidangan tengahari yang sangat
ringkas dan cepat, kiranya satu hidangan memenuhi' piramid makanan' !! Ye ke????

Apa-apapun moh kita selak resepinya, toksah melalut!

Bahan sup:

1 ekor ayam (mike boleh potong 8 bahagian)
Bawang putih
Bawang merah
Bawang besar
Halia
(semua bahan di atas mike hiris ye)
Sup bunjut ADABI
kulit kayu manis
Bunga lawang
Daun sup dan daun bawang
Garam secukupnya dan kalo mike suka serbuk perasa
Air secukupnya

Bahan untuk nasi:

Beras
Air sup yang dibuat tadi
Garam
(Berapa banyak pun mike masak nasi, sukatan airnya ialah 1 1/2 ruas jari dari atas prmukaan beras)

Bahan-bahan ayam goreng:
Ayam yang di rebus dengan sup tadi
Kicap manis
Sos tiram
(Perap lebih kurang 1 jam)

Bahan kicap:
Kicap perapan ayam
Sedikit kuah sup
sedikit kicap manis
cili padi

- Untuk sup:
   Panaskan minyak kemudian tumisla bawang kecil, bawang besar, bawang merah.
   Bila dah garing masukkan ayam, biar sampai ayam tu kering airnya (supaya tak rasa hanyir)
   Lepas tu baru masukkan sup bunjut, air dan garam
   Tunggu sehingga masak - keluarkan ayam dan toskan
   Selesai masak sup, hiaskan dengan daun sup dan daun bawang

- Untuk nasi:
   Masukkan beras yang telah di basuh dan masukkan air sup yang di masak tadi
   Kalo suka bolehlah letak daun pandan bagi wangi sikit dan masukkan garam
   Masak macam biasa ye...tak payah tumis-tumis!

- Untuk ayam goreng:
   Goreng seperti biasa

Untuk ulam-ulaman ambo gunakan daun salad, timun dan tomato, tapi kali nih tomato tak ada, duduk di kampung kalo dah tengahari baru nak pegi beli, alamat 'keciwa' lah Jah, kedai semua tutup!
Jadi hiaslah dengan apa yang ada!

PPppsssttt...tapi memang sedap Jah, en suami menambah-nambah makannya! hikhikhik!!!

Hokei Jah jumpa lahi selepas ini!

BUBYE....BUBYE!!






-

Selasa, 1 Disember 2015

APAM COKLAT EXPRESS



ASSALAMUALAIKUM!!!

Rasa rajen la pulak makcik malam nih! Selalunya 'agak' malas nak meng'up date' !
Okey le kan Jah....tua-tua nih kena rajen sikit...jangan dok ikut rasa malas yang melampau tu!
Tak baik kan Jah.....Segarkan jiwa.......heheheh.!!

Bila rasa rajen nak update....teruskan, kita bukan apa, cuma nak berkongsi resepi! Tak kesah le, pendapat orang, yang penting anak ambo nanti senang kalo nak masak dan nak merasa resepi-resepi ambo nih!

Malam nih sekali lagi ambo berkongsi resepi yang ambo dapat dari 'dinding' FB ambo! Lamanya resepi nih dan semuanya bermula dengan selak-menyelak album gambo masakan ambo le!
'APAM COKLAT EXPRESS' nih lebih kurang macam kek coklat je...bahan pun lebih kurang, tapi dia punya lembab tuh....memang 'fuuhhhh' lah!

nak coba...moh le kita selak resepinya!


1 biji telor
1/2 cawan minyak masak
1/2 cawan suku pekat manis
1/2 cawan gula
1/2 cawan air
1 cawan tepung
3 camca besar serbuk koko
1/2 camca teh soda bikarbonat
Sucubit baking powder

- Masukkan semua bahan ke dalam pengisar - Kisar 2 - 3 minit
- panaskan pengukus
- Masukkan adunan 3/4 acuan
- Kukus selama 15-16 minit menggunakan api sederhana
- Setelah masak, buka tudung kukusan - tabur colourfull rice
  (Selesai tabur baru tutup api)


Coba Jah, memang express apam nih, anak-anak ambo pun suka!

SELAMAT MALAM Jah....jumpa lagi!

BUBYE.......!!!!!!

SAGU GULA MELAKA








ASSALAMUALAIKUM!!

Minggu nih banyak cerita sedih....macam-macam! Jadi malam nih ambo takdak 'mood' nak menyanyi! Pekabo jah? Udah lama bebeno ambo tak bersembang-sembang dengan mike ye!

Malam nih ambo timbul setelah, lama 'terendam' di dasar! hihihi! Nak jugak le ambil udara segar nih,
takkan asyik nak dok terperap aja kan Jah!

Tak mau cakap banyak malam nih, ambo tadi baru selesai buat 'kuah rojak' dan terus bersambung buat ' ibu sambal'. Iyalah Jah bagi ambo kalo ada ibu sambal nih rasa senang kerja ambo!
Dah masak tu, ni lah duduk mengetuk keyboard pulak! Sementara nak tunggu Isyak masuk, kita bersembang-sembang sat (sekejap) kan!

Moh le Jah kita semak resepi 'SAGU GULA MELAKA' ambo nih! kalo musim kemarau, memang enak Jah! Lemak berkrim dan sejuk aja melalui anak tekak nih. Tapi 'SAGU GULA MELAKA' ambo nih dah buat begitu lama, selak-selak album gambo ternampak lah. Itulah ambo masukkan ni, sekurang-kurangnya kalo anak ambo rasa nak makan, boleh jugak dia selak resepi ni nanti. Tak gitu Jah?

Bahan asas:

1 cawan sagu biji (putih)
1 liter air
pewarna (kalo suka)

- Rendam sagu lebih kurang 1 jam - toskan
- Didihkan air, masukkan biji sagu dan masak sehingga sagu bertukar jadi jenih
- Kalo suka - toskan sagu di bawah air paip (perlahan)
- Tuang ke dalam loyang

Untuk manisan:

1 cawan gula melaka  / gula merah
1 cawan gula pasir
1 cawan air
2 helai daun pandan

- Masak semua bahan di atas sehingga gula larut dan pekat
- Tapiskan

Bahan lain:
Susu cair
Cendol
Ais tiub

Untuk hidangan:
- Potong sagu- curahkan susu cair dan letak air gula merah (manisan) dan cendol
- Letak ais tiub

Sedia untuk di nikmati.

Setakat ini, BUBYE.....BUBYEEEE.......!!



Ahad, 25 Oktober 2015

KEK LAPIS KUKUS CREAM CHEESE

Ni lah saki baki yang tinggal, mujo juge dan snap! hihihi!!!

ASSALAMUALAIKUM!!!!

Kau datang lagi
mengganggu fikiranku
membuat daku terharu
tiada dapat melupakannya
kau menjelma di hatiku....!

Malam ni mood 'ter'rajin meng'up-date' blog ambo. Sihat ke Jah mike hari ni?
Di kampung ambo baru lepas hujan. Hujan yang sangat lebat, kiranya air dalam parit di depan rumah ambo, sat (sekejap) aja udah nak penuh, kalo penuh air di parit tu, berarti melimpah le ke laman rumah ambo! banjirrrrr lagi!!!

Malam nih ambo nyanyi lagu di tahun 70an pulak, kalo tahun-tahun 70an, kiranya ambo waktu tu di awal-awal remaja le Jah. Loni (sekarang) ambo udah 50an.....! Tapi Alhamdulillah, ambo masih di beri kesihatan yang baik oleh ALLAH.

Sebetulnya ambo dok nyanyi lagu Hail Amir nih, sebab dok teringat kek-kek yang di buat menggunakan cheese. Tak baik untuk orang-orang yang 3G macam ambo, tapi permintaan anak tekak
nih tak boleh di kawal, apalagi di suntik semangat oleh anak-anak ambo! hahahahahh!!!

Udah masak aja, tak dan (sempat) sejuk terus di potong. Setengah loyang habis di 'baham' oleh kami tiga beranak. Hahahahh sekali lagi. Bukan gelak pasal apa...tapi gelak sebab sangat kecewa kerana
selera anak tekak yang sangat 'tinggi' .

Aluhai Jah...itulah penangan KEK LAPIS KUKUS CREAM CHEESE nih. Sungguh lazat, Resepi ambo dapat dari Blog Hana . Tak ada nak derhaka-derhaka seperti setengah-setengah orang........
ambo ikut aja pesanan 'penaja' dengan cukup berhemah d an jujur. Hahahahahh!!!!!!

Moh Jah kita jenguk resepinya yang lazat tuh!

Bahan A
250 gm cream cheese
60 gm gula halus
1 biji telur
1 camca besar air
1 camca besar tepung gandum,

- Pukul cream cheese bersama dengan gula hingga sebati
- Masukkan telur dengan air serta tepung - Pukul lagi dan sebatikan

Bahan B (kek)
2 biji telur
1 cawan gula halus
1 camca teh esen vanila
1/2 cawan air panas didih
1/2 cawan susu cair
1/2 cawan minyak jagung
1 cawan tepung gandum*
3 camca besar serbuk koko*
1 camca teh soda bikarbonat*
1/2 camca teh baking powder*
Bahan bertanda * di ayak terlebih dulu
Sedikit garam halus

- Pukul telur bersama gula sehingga kembang (dalam bekas lain)
- Masukkan vanila dan garam
- Masukkan air panas, susu dan minyak -pukul sebati
- Masukkan bahan * (tepung, soda, serbuk koko dan baking powder) dan gaul sebati
- Biarkan sebentar dan bahagikan kepada 2 bahagian

Cara memasak:

- Panaskan kukusan menggunakan api sederhana
- Sapukan loyang dengan sedikit minyak dan alat dengan kertas minyak
- Tuang sebahagian adunan, tutu loyang dengan aluminium foil dan kukus selama
   20 - 25 minit
- Buka aluminium foil dan tuang adunan cream cheese di atasnya, tutup deng aluminium foil
  dan kukus lagi selama 15 - 20 minit
- Setelah itu, tuang lebihan satu bahagian adunan coklat tadi, tutup dengan alumium foil dan
  kukus lagi 25 - 30 jam atau sehingga kek masak
- Angkat biarkan sejuk..

Ambo menggunakan loyang 8"x8" seperti yang di sarankan. Memang sedap dan lazat.
Jom le Jah kita buat sendiri. Dapat makan banyak-banyak dan puas hati anak-anak dan en suami
dapat merasa hasil dari'air tangan' kita.

BUBYE....BUBYE!!!!

Sabtu, 24 Oktober 2015

MEE HAILAM



ASSALAMUALAIKUM!!!

Haiya cik siti
pulumpuan manyak mule
ana manyak susah
nyalan tutup mate
uwang dan linggit
ana tatak helan
ente tutup mate ana tak tuntu nyalan...!!!

hahahah...teringat ambo dengan satu filem Allahyarham Tan Sri P.Ramlee. Teringat seniwati cantik Sarimah terkodek-kodek nyanyi sambil memegang kain menarik tangan si Apek tukang jahit yang ditutup matanya.

Pekabo Jah? Malam nih ambo dok bergulung lidah menyanyi lagu Apek dan Marjuna. Nak tanya mike lah...tempat mike hujan dak? Oooooiiii...di kampung ambo ni dari semalam hujan lebat,
hari nih pun hujan lebat lagi. Dulu kalo hujan je, jerebu pun berkuranglah....nampaklah matahari menyinar di bumi tercenta nih. Tapi loni (sekarang) ujan lebat lagu mana pun, si matahari tetap tersembunyi di sebalik debu-debu yang sangat tebal. Udah rasa penglihatan tersekat.

Nak bersembang kisah jerebu ni pun tak akan selesaikan......jadi kita tukar topik kan Jah!
Moh le kita berkongsi resepi yang pada ambo sangat sedap nih! En. suami memuji, anak-anak apa lagi....mak dia senyum meleret le! ngehngehngeehhhhh!!!

Tu lah dia penangan MEE HAILAM ambo. Kejadian nih petang semalam. Maklumlah cuti-cuti jerebu kan Jah...jadi duduk di ceruk dapurlah ambo!
Moh le Jah kita jenguk resepinya!

Bahan asas:

1/2 kg daging - potong nipis dan rebus bersama sedikit garam sehingga empuk
1/4 kg udang sederhana besar
2 labu bawang besar - cincang halus
3 ulas bawang putih - cincang halus
2 camca besar lada hitam di kisar
3 camca besar sos tiram
3 camca besar kicap manis
2 camca besar tepung jagung - bancuh dengan air
Bunga kobos secukupnya
1 biji karot
1 bungkus putik jagung
3 mangkuk air
Minyak untuk menumis
1 kg mee kuning

- Tumis bawang hingga wangi
- Masukkan air bersama air rebusan daging
- Masukkan daging
- Masukkan lada hitam, sos tiram dan kicap
- Setelah mendidih masukkan sayuran dan tepung jagung
- Masukkan udang
- Bila sudah agak pekat, tutup api
- Hidangkan bersama bahan hiasan- daun bawang dan daun sup serta bawang goreng

MEE HAILAM ni sedap dimakan panas-panas, apalagi aroma lada hitamnya membuatkan
hati rasa tak sabar nak menikmati. Memang cepat menyediakan mee nih. Anak-anak dan en suami suka dan ambo pun suka hati. heheheeh!

Jumpa lagi di lain kali. Makcik malazzzzzz nak meng'up-date' sebab intenet slow sangat. Udah di 'naik taraf' pun, perkhidmatan macam apa-apa tah........!


BUBYE!!!!





 



Ahad, 11 Oktober 2015

DALCA DAGING



ASSALAMUALAIKUM!!!

kau datang lagi mengganggu fikiranku
membuat daku terharu
Tiada dapat melupakannya
kau menjelma dihatiku!

Tau tak sape yang nyanyi lagu tu Jah? malam nih ambo nyanyi lagu Hail Amir pulak! Teringat Hail Amir, teringatlah zaman dolu-dolu, suka sangat ambo tengok majalah URTV tu. Terpampang gambo Hail Amir dengan rambut ketak-ketaknya dan paling ambo ingat Hail Amir pakai rantai loket bentuk tanduk. Togel gitu tak pakai baju! hahahahh tu zaman popularnya di tahun 70an.

Kita tinggalkan kenangan ambo di tahun 70an. Nak bertanya juga keadaan di tempay mike, udah hilang ke jerebu yang melanda? Di kampung ambo di Amak Kurau nih, udah nampak bukit-bukit yang menghijau. Sebelum ni rasa penglihatan tersekat, macam ambo nih orang kampung, kalo bangun pagi tak nampak bukit, rasa tak lengkap hidup!hihihi!

Wokei Jah, kita tinggalkan jerebu yang semakin menipis, malam nih kita berkongsi resepi lauk pauk pulak! En suami kata sangat sedap lauk hari ni. Sebenonya sebelum masak, ambo dok terfikir lauk apa yang ambo nak masak hari ni, sebab dah lewat ke dapur. Malas tahap gaban le kalo lewat-lewat baru nak masa. Jadi ambo dok fikir kalo hari ni nak masak satu jenis aja macamana?

Pikio punya pikio, tu lah lauk hari ni 'DALCA DAGING' yang mendapat pujian meleleh dari en suami. Bangga wwooooiiiii Jah! kehkehkehhhh!!!

Moh kita tengok resepi ambo yang sempoi nih!

Bahan asas:

1/2 kg daging
6 urat kacang panjang
2 biji kentang
1/2 kacang dal
2 mangkuk santan
2 biji terung panjang
1 batang karot
6-7 biji cili akar
1 kulit kayu manis
5 kuntum bunga cengkih
3 kuntum bunga lawang
Sedikit gula, garam secukupnya
Minyak untuk menumis

Bahan untuk di kisar:
1 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
1/2 inci halia
3 camca serbuk rempah kari daging
1 camca serbuk cili (pilihan)

- Daging di potong nipis dan rebus bersama kacang dal
- Setelah empuk masukkan santan dan gula serta garam
- Sementara tu, panaskan minyak dan tumis bahan kisar bersama kulit kayu manis,
   bunga lawang dan bunga cengkih sehingga wangi
- Setelah wangi, masukkan ke dalam periuk rebusan daging dan kacau sebati
- Mendidih - Masukkan kentang dan karot
- Masukkan terung dan kacang panjang
- Masak, angkat dan bolehlah di hidangkan

Makan dengan nasi putih panas-panas, berpeluh beb, Udah 2 kali en suami berulang makan!
hihihi...mesti cukup dengan seleranya! Apa-apapun, semua beghehhhhh!!!

BUBYE Jah.....BYBYE!!!





Sabtu, 10 Oktober 2015

NASI DAGANG

Nasi Dagang yang sungguh menyelerakan!
Gulai Ikan Tongkol yang pekat dan pedas!
Acar Timun + karot yang masam-masam manis gitu!

ASSALAMUALAIKUM!!

Anak dagang di rantau orang
biar pandai membawa diri....!!

Pekabo mike semua? Wahahahaha...dah berbulan-bulan tak meng'up-date' dapur ambo nih.
Dah naik sawang dah. Hahahahh! Takpa...takpa...Hari nih kita sembang semula waktu tengahari pulak Jah oooiii, sempena dengan Hari Sukan Negara yang jatuh pada hari nih Sabtu 10.10.2015.

Semalam kalo tak silap ambo, Radio Klasik dok mainkan lagu 'Anak Dagang' yang dinyanyikan
oleh Allahyarham Dato' Sudirman Haji Arshad. Jadi tiba-tiba ambo teringatlah dengan NASI DAGANG ambo yang ambo masak semasa Hari Raya Aidil Fitri yang lalu.  Haissshhhh....lama bebeno tu Jah kan!

Ambo memang suka NASI DAGANG, cuma ambo buat sekali sekala aja..sebab ambo sorang je yang dok pulun makan, anak-anak dan en suami makan sikit-sikit aja...tu sebab ambo malas nak buat.
Anak-anak ambo kata susah dan penat kalo makan NASI DAGANG ni! Biar betul! Rupa-rupanya deme penat dok kutip buang segala biji halba yang ada dalam nasi tu!Hhadoooiii anak oooiii!!!

Apa-apapun alasan deme, kalo ambo teringin sangat nak makan, ambo buatkan juga. Moh kita kongsi resepi NASI DAGANG yang sangat sedap ni, yang ambo ngendap dari blog 'masakan turun temurun'
tu.


Bahan asas:

8 cawan beras
2 cawan pulut
6 cawan santan cair dicampur dengan sedikit gula dan garam
2-3 cawan santan pekat di campur dengan sedikit garam
2 camca halba
4 biji bawang merah
1 inci halia

- Beras dan pulut -rendam semalaman
- Kukus selama 20 minit
- Angkat dan kaut semua nasi ke dalam bekas dan gaul dengan santan cair-biarkan sekejap-meresap
- Masukkan lagi santan hingga sekata dan meresap
- Kukus semula selama 20 minit
- Sementara itu - hiris bawang kecil dan halia halus-halus dan masukkan ke dalam kukusan
- Angkat nasi untuk kali kedua dan arunkan (gaul & sebatikan) dengan santan pekat.

Gulai Ikan Tongkol

- Bersihkan ikan dan rebus dengan asam keping
* Jangan buang air rebusan cuma buang asam keping

Bahan:
*3 camca teh ketumbar
*1 camca teh jintan manis
*1 camca teh jintan putih
*1 inci halia
*1 inci lengkuas
*2 biji bawang besar
*6 ulas bawang putih
6 camca besar cili mesin
santan mengikut keperluan
1 keping kulit kayu manis
2 camca besar kerisik
4 keping asam keping
1/2 keping gula melaka
10 biji cili padi
1/2 kg daging segar

- Masak santan hingga naik minyak bersama daging yang di potong halus-halus
- Masukkan semua bahan kisar yang bertanda *, cili mesin, kayu manis, asam, gula melaka
  dan kerisik
- Masak lama dan biar mendidih
- Masukkan ikan dan air rebusan ikan tadi tanpa asam yang di rebus bersama ikan
-

Acar Timun:

- Timun, Karot, cili merah dan bawang - di potong memanjang
- *1 camca gula
- *1 camca garam
- *1 camca cuka
Semua bahan yang bertanda * di gaul sebentar
Campurkan semua bahan bertanda * bersama timun, karot cili dan bawang.


Hahahahh...nanti kalo ada kelapangan dan teringin nak makan, ambo akan buat lagi.
Nampak gayanya kena tunggu kakak-kakak ambo balik le, makan sorang-sorang rasa tak berapa
sedap lah kan !

BUBYE....BUBYE.....!!! Jumpa lagi







 


Isnin, 24 Ogos 2015

COKLAT CIP ALA FAMOUS AMOS




ASSALAMUALAIKUM!!!

Selamat tengahari Jah.Pekabo mike? Hari nih ambo berkesempatan duduk bersembang dengan mike waktu begini. Hari nih hari Senin...tapi ambo bersantai di rumah! Kerana apa?.......oooo takdak sakit lain selain dari sakit kaki!

Kerana kaki yang sakit ambo takdak mood nak nyanyi, walopun nyanyi dalam hati! hahahahah!!!!!
Takpalah, kita santai-santai bersembang udahlah Jah kan?

Lauk tengahari ambo dah siapkan, tunggu anak-anak ambo balik aja. En. suami udah balik dari kebun.Di usia yang emas nih, kerja kena buat jugak tapi sikit-sikit berpadanan dengan tenaga yang ada! Betul tak Jah?

Tengahari nih ambo teringin nak berkongsi satu lagi jenis biskut dengan mike, selalu buat tapi kali nih ambo kongsikan resepi dari blog Noor Masri yang sedap-sedap tuh!
COKLAT CIP FAMOUS AMOS tu lah nama biskut ambo nih. Memang menjadi kesukaan anak-anak ambo dan en suami. Rangup-rangup gitu!

Tak mo cakap banyak-banyak moh le kita semak resepinya.

Bahan A:

1/2 cawan gula kastor
1 cawan gula perang
1 buku butter
1 cawan minyak jagung
2 bji telor gred B
1/2 camca teh garam halus
1 camca besar susu segar
1 camca teh esen vanila

Bahan B:

4 cawan tepung gandum
2 camca besar serbuk koko
2 camca besar tepung jagung
1 camca teh cream of tartar
1 camca teh soda
1 cawan walnut cincang / almond nib
2 cawan coklat chips

- Campur semua bahan A ke dalam mangkuk - satukan sehingga sebati (gunakan whisk)
- Ayak tepung gandum bersama serbuk koko, tepung jagung, soda dan cream of tartar
- Masukkan tepung sedikit sedikit ke dalam bahan A - kacau sebati menggunakan spatula
- Kemudian masukkan almond nib dan coklat cip
- Susukan ke dalam loyang
- Bakar 160 c selama 15 - 20 minit

Kerana anak-anak ambo suka, ambo akan gandakan adunan. Mike boleh aja menggunakan separuh aja bahan-bahan di atas. Worait Jah nampaknya Raya Qurban yang tak lama lagi nih ambo kena buat lagi biskut nih...selagi anak-anak tak jemu!


BAI.....BAIIIII!!

Rabu, 19 Ogos 2015

KUIH BADAK BERENDAM



ASSALAMUALAIKUM!!


Dimalam gelita wajahmu terbayang
air mata berlinang
ku renungi bulan ku seru namamu
kerna ku tak tahan merindu selalu!

Heheheh...pekabo Jah! Selalunya lagu nyanyian Dato' Ahmad Jais sentiasa menjadi pilihan ambo.
Ambo suka lagu nyanyian Allahyarham, kerana melodinya dan kerana suaranya!

Sebetulnya ambo nyanyi lagu nih sebab ambo sedang merindu! Bukan Jah...bukan rindu pada orang....hahahahh...tapi rindu ambo pada satu kuih nih.....kuih tok nenek yang sentiasa menjadi pujaan hatiku!
Ngehngehngehhhh!!!Nak tahu kuih apa Jah? Mestilah KUIH BADAK BERENDAM yang lemak-lemak gitu! Ambo akan menikmati kesedapan kuih ni sepenuh hati. Buat sendiri lagi puas hati Jah!

Moh Jah kita tengok resepinya! Sebenarnya kuih ni dah lama bebenor ambo buat, cuma tak berkesempatan nak berkongsi resepi dengan mike! Moh le Jah kita semak resepinya! Cakap banyak pun tak guna!

Bahan asas untuk doh:
2 cawan tepung pulut
1 1/2 cawan air perahan daun pandan
1/2 camca teh garam halus

- Campurkan garam dengan air pandan
- Tuang air sedikit demi sedikit ke dalam tepung dan gaul sebati hingga menjadi doh yang tidak melekat di jari dan boleh di bentuk

Bahan inti:
2 cawan kelapa parut
1 cawan gula merah
Sedikit gula pasir (kalo kurang manis)
1 camca tepung gandum

- Masak gula merah dan gula pasir hingga larut
- Masukkan kelapa parut dan masak sehingga 3/4 kering.
- Masukkan 1 camca tepung gandum - gaul rata (fungsi tepung gandum dalam inti agar inti yang
  kita masak tidak seroi)
- Masak - sejukkan dan bulat-bulatkan inti

Bahan kuah:

2 1/2 cawan santan pekat
2 camca besar tepung beras
1/2 - 3/4 camca teh garam

- Campur semua bahan - kacau di atas api hingga agak pekat
- Tutup api dan pindahkan ke dalam loyang

Cara penyediaan:

- Ambil sedikit doh - leperkan untuk di isi inti tadi - kemudian kelim dan bulat-bulatkan
- Ulangi sehingga doh habis
- Didihkan 3/4 periuk air
- Masukkan doh tadi ke dalam didihan air - masak sehingga doh tadi timbul di permukaan air.
- Angkat tos dan terus masukkan ke dalam loyang berkuah tadi
- Buat sehingga habis.

Menikmati KUIH BADAK BERENDAM yang rasanya lemak-lemak manis nih tak hengat donia Jah oooiii!! Ambo suka kalo kuahnya sedikit masin! Moh le buat Jah...kalo makan sekeluarga sambil lepak-lepak di bernda rumah...fuhhhh..sedap sehingga tak terkata Jah!!


BUBYE ......BUBYE.....!!!



 



Rabu, 5 Ogos 2015

AYAM MASAK BALI




ASSALAMUALAIKUM!!!

Setitis embun menitik
seribu kuntuman kembang
sepatah aku berjanji
kau sebut kau ulang-ulang!

Selamat petang Jah! pekabo mike? Hari nih jiwa terbuai-buai dengan lagu nyanyian Allahyarham Datin Rafeah Buang. Mendayu-dayu sampai perasaan ambo menjadi sayu! Itulah nyanyian Allahyarham yang menyanyi dari jiwanya.

Sesayu mana pun perasaan, tak payahlah nak dilayan sangat! Moh kita sembang-sembang sementara
nak tunggu masuk waktu Maghrib. Sambil-sambil tu apakata kita berkongsi satu  resepi lauk pauk pulak yang dikongsikan oleh rakan ambo. Minta maaflah sebab hari tu dalam bulan puasa, kita masak
tak ingat nak letak bahan-bahan secara terperinci. Main tahok-tahok aja! (Kalo mengikut Kamus Dewan 'tahok-tahok' tu berarti 'campak-campak' lah! kihkihkih (sekali sekala ambo akan menggunakan dailek kampung ambo ye Jah!)

Resepi yang akan ambo kongsikan ini ialah 'AYAM MASAK BALI' yang sungguh sedap pada anak tekak ambo! Anak-anak dan en suami pun nampaknya 'laju' aja menyuap ke mulut! hihihi!!!
Jangan banyak sangat bersembang makcik oooiiii...sat lagi Maghrib dah dekat nih!

Moh kita kongsi resepinya!

Bahan asas:
1/2 ekor ayam (potong dan bersihkan)
1 camca besar ketumbar,
1 camca teh jintan manis
1 camca teh jintan putih
3 batang serai ( 2 batang di kisar 1 batang di ketuk)
Kicap manis (untuk perap ayam)
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
2 ranting daun kari
Kicap masin
Minyak untuk menggoreng ayam
Cili kering secukupnya
1 keping asam gelugur
Serbuk kunyit

- Kisar bawang  dan semua rempah serta serai besama cili kering
- Perap bahan kisar  bersama kicap manis dan serbuk kunyi pada ayam
- Panaskan minyak dan goreng ayam yang diperap (jangan goreng bahan perap)
- Bila ayam dah 3/4 masak, masukkan bahan perap tadi bersama asam keping
- Masak sehingga sedikit kering dan masukkan daun kari
- Sebatikan dan angkat.


Selasa, 4 Ogos 2015

BISKUT ALMOND LONDON

wajah selepas di make up
baru keluar sauna

ASSALAMUALAIKUM!!!

Bila aku sedang termenung seorang diri
terasa kesunyian melanda ruang hati
menjelma berbagai kenangan dimasa lalu
fikiranku pun mula terganggu!

Uhuhuhukkkkkk!!! Malam ni ambo dok nyanyi lagu sedei le pulak! Lagu aja sedei Jah...hati ambo terus berbunga-bunga.....Pppsssttt...dalam hati ada taman Jah ooooiiii!!! Ngengehngehhh!!!
Malam nih ambo nyanyi lagu dendangan Jatt..penyanyi Kumpulan Black Dog Bone dari negara jiran - Singapura. Di tahun-tahun 70an, kumpulan ni sangat popular..semua lagu-lagu yang deme nyanyi sedap-sedap belakadi telinga ambo!

Kita tinggalkan BDB ye! Uuiiii udah lama beno tenggelam dari blog kesayangan ambo nih!
Sempena bulan kemerdekaan nih, rasa nak update balik le..bersembang-sembang dengan mike semula! Semangat beb...semangat!!! hahahahh!!!

Awal bulan nih, kita kongsi resepi biskut raya dolu. Biskut ni salah satu biskut yang sangat disukai oleh Encik Suami ambo. Nak tau biskut apa???? tak lain tak bukan 'BISKUT ALMOND LONDON'
Jauh datangnye Jah. Ngehngehngeh.  Setiap raya ambo buat, tapi kerana resepi yang sama, ambo tak kongsilah.Tapi kali nih ambo kongsi resepi dari blog Noor Masri yang menggunakan nestum, sangat sedap dan rangup! Terima kasih pada blogger Noor Masri yang berkongsi resepi yang sedap nih dan
ambo panjang-panjangkan resepi ni pulak kepada mike!

Moh le kita tengok resepinya Jah!

Bahan asas:

250 mentega
100 gram gula kastor
50 gram nestum (kisar halus)
100 gram tepung jagung
200 gram tepung gandum
Kacang badam secukupnya (dipanggang sekejap lebih kurang 7-10 minit)
1 camca teh esen vanila
Almond nib secukupnya -(dipanggang sebentar < > 5 minit)
Coklat masakan
Paper cup

- Putar mentega dengan gula hingga sebati - masukkan esen vanila
- Masukkan nestum dan sebatikan
- Masukkan tepung jagung dan tepung gandum sedikit demi sedikit - gaul rata
- Rehatkan doh lebih kurang 15 minit (tutup dengan tuala bersih yang lembap)
- Ambil doh dan isikan badam secara bujur
- Setelah selesai - bakar pada suhu 170 C selama 20 - 25 minit
- Celupkan biskut ke dalam coklat masakan - letak dalam paper cup dan tabur almond nib
- Sejukkan dan bolehlah di simpan dalam bekas kedap udara.

Salutan coklat:

- Cairkan coklat masakan secara double boiler bersama 2 camca minyak jagung


Biskut ni juga adalah menjadi biskut kesukaan ambo dan en suami. Kalo ambo buat sekejap aja habis! Apapun buat sendiri sangat berbaloi Jah!

BUBYE....BYBYE!!!









Jumaat, 10 Julai 2015

PUDING ROTI




ASSALAMUALAIKUM!!!

Gelisah
menanti dinda
di ambang bahagia!


Udah larut malam bebenor ambo bersembang dengan mike! Taapalah Jah musim-musim dekat nak raya nih, ramai orang berjaga malam! Selain dari mengerjakan ibadat yang wajib, ibadat yang sunat pun jangan dilupakan.

Malam nih ambo tak nak cakap banyak, mata semakin berat, pinggang pun terpelecot rasanya.
Tapi kerana suka, ambo kuatkan hati, bersembang dengan mike sambil menunggu Biskut Almond London ambo siap di bakar, pagi besok udah senang kerja ambo, sekadar salut coklat dan tabur kacang!

Di jalan raya depan rumah, derum deram kereta dan motosikal dok lalu, walopun kebiasaannya
pada waktu ini udah senyap sunyi kampung ambo!
Raya tahun ni nampaknya lebih meriah kerana dalam musim buah. Menjadi beno durian di tempat ambo. Femes Jah kalo di sebut durian Batu Kurau, sampaikan si penyanyi Jamal Abdilah pun baru-baru nih ada datang kemari ke kampung ambo hanya kerana nak merasa durian Batu Kurau. hehehehhh!!

Malam nih ambo nak berkongsi resepi 'ulang tayang' ! Kalo mike rasa malas nak menyelak resepi ambo yang terdahulu, inilah masanya, ambo berkongsi sekali lagi resepinya!
'PUDING ROTI' yang sangat mebeles nih selalu ambo buat atas permintaan rakan dan kenalan!

Cukup senang dan sempoi aja membuatnya. Moh le Jah kita tengok resepinya!

Bahan asas:

37 gram agar-agar tali
7 cawan air
6 keping roti (Gardenia paling lawo)
2 biji telur
4 cawan santan
1/2 susu pekat manis
2 cawan gula
1/2 canca teh garam halus
Pewarna merah, coklat dan hijau

- Masak agar-agar, garam dan gula bersama 7 cawan air
- Roti di kisar bersama santan dan telur
- Setelah agar-agar hancur, masukkan roti yang telah di kisar tadi bersama susu dan
  biarkan mendidih   sebentar
- Bahagikan kepada 3 bahagian (setiap satu bahagian warnakan denganwarna2 di atas)
- Masukkan agar-agar ke dalam loyang berselang seli dengan menuangnya pada tengah-tengah
   loyang.
- Sejukkan untuk di hidang


Ambo menggunakan coklat emulco untuk warna coklat. Silalah Jah kalo berkenan.
Sedap untuk di buat jamuan di hari raya nanti!

BUBYE Jah.....!!!



Khamis, 9 Julai 2015

BISKUT KACANG PEAS

Baru keluar dari oven....masih panazz-panazzzz!
'Dia' sentiasa tersenyum...tu yang buat I terguda tuh!

ASSALAMUALAIKUM!!!

Di Hari Raya..
terkenang daku kepada si dia
kampungku indah nun jauh di sana
ayah serta bondaku...!!!!


Sekali lagi selamat malam Jah!. Malam nih ambo rasa ramah nak bersembang dengan mike
semua! Dekat-dekat nak raya nih kita seringkali di sogokkan dengan lagu-lagu kerinduan pada ayah ibu, kerinduan pada kampung halaman kan Jah! lagu raya dolu-dolu memang sedap di dengar,
tak jemu dan sangat menyentuh jiwa!

Kita tinggalkan Dendang Perantau nyanyian berhantu Allahyarham Tan Sri Dr P.Ramlee tu.
Malam nih sekali lagi ambo nak berkongsi resepi yang sungguh-sungguh enak dan gebu nih!
Mike nak tau resepi apa? OOooouuuuhhhh...'BISKUT KACANG PEAS' lah Jah!
Butut....tatak tipu punye...Mike trei lah buat Jah....trei lah Jah!!! hahahahah!

Ambo sangat berpuas hati dengan resepi biskut ni yang ambo skodeng dari blog Nor Masri.
Mintak halal banyak-banyak ye Adik Nor kerana ambo memanjangkan perkongsian ilmu ini!
Ambo buat dalam dua adunan, tapi udah tinggal sikit....asyik dok ulang makan aja!
Nampak gayanya, ambo kena buat lagi sekali lah, sebab kalo raya nanti tentu tak cukup!

Semasa membakar biskut nih, udah semerbak bau wanginya.....biasa dok makan yang orang lain
buat, tak puas makcik! kan makcik selalu nak makan puas-puas....nak makan banyak-banyak! hahahah!

Moh le kita selak resepi biskut yang sangat sedap nih!

Bahan asas:

2 cawan tepung kacang peas (ambo guna readymade punya)
2 cawan tepung gandum
1 cawan minyak jagung
1 cawan gula ising
1 camca teh baking powder
1 camca teh garam halus
1 biji kuning telur + sedikit pewarna kuning lemon


- Gaul semua bahan kering sehingga sebati
- Masukkan minyak jagung dan sebatikan adunan
- Gentel bulat-bulat
- Sapu permukaan biskut dengan kuning telur
- Bakar 170 c selama 15-20 minit

Wangi, gebu, manis lemak secukup rasa! Makan sampai terpejam mata menikmati keenakan biskut nih! Tak terliur ke mike Jah???? huhahuhe!!!!!

BUBYE.....ambo dah nak tidur.......mimpikan ambo ye Jah!!





TART NANAS GULUNG


Ni wajah sebelum di make-up!
Selepas sauna...rasa segar!
Orang sekarang kata ' selpiaq jap!' heheheh!!!
ASSALAMUALAIKUM!!!


kau datang lagi
mengganggu fikiranku
membuat daku terharu
tiada dapat melupakannya
kau menjelma
di hatiku.....!


Selamat malam Jah! Malam nih ambo timbul lagi mengambil nafas! hehehehhhh!
Yelah Jah...asyik dok tenggelam aja, sekali sekala timbul sedut udara segar!
Malam nih ambo nyanyi lagu Hail Amir pulak!  Suara Hail Amir lembut sesangat pada ambo, itule semasa beliau nyanyi berduet dengan biduanita negara Allahyarham Datuk Syarifah Aini, suaranya tenggelam....!Apapun dia lebih sedap kalo nyanyi solo atau bersama teman duetnya Uji Rashid.
Fuh....mukadimah ambo malam nih!

Lagi beberapa hari, kita umat Islam akan menyambut Aidil Fitri .....hari kemenangan bagi kita setelah sebulan kita berpuasa. Apa kata malam nih kita berkongsi resepi yang menjadi 'peberet' ambo
dulu kini dan mungkin selamanya! Tu dia TART NANAS GULUNG! Iya...ambo memang sangat suka Tart Nanas nih.. terasa seronok gila bila gulungan pastrinya menjadi, sapuan telurnya rata kekuningan!

Tak dinafikan, TART NANAS GULUNG nih sentiasa ada di rumah ambo, walopun bukan di hari raya. Anak-anak ambo memang kurang suka biskut nih, jadi kebiasaannya ambo buat hanya satu adunan, untuk anak tekak ambo aja! Hihihi!!!

Moh le kita selak resepinya yang sempoi, kali nih ambo tak menggunakan minyak sapi, kerana ambo rasa lebih 'sodap'! IyaJah...lain tekak lain seleranya kannnnnnn?????

Moh le kita!


Bahan asas:

2 buku butter (ambo guna farmcows) kerana rasanya lebih ummmppphhh!!
2 cawan gula ising
1 cawan tepung jagung
5 cawan tepung gandum
Jem nanas secukupnya
kuning telur dan sedikit pewarna kuning lemon

- Butter dan gula di pukul sebati
- masukkan kedua-dua tepung dan di gaul sebati
- Jika adunan agak lembut tambah tepung (sedikit tepung jagung dan sedikit tepung gandum)
- Tekan doh ke dalam acuan, letakkan jem nanas yang siap digentel dan gulung.
- Kemaskan gulungan dan potong lebihan doh
- Sapu kuning telur dan bakar 15-20 minit dengan kepanasan 170 c

Resepi nih akan mendapat sebanyak 150-160 biji tart, jadi kalo mike rasa banyak buatlah
separuh aja Jah!!
Ambo suka biskut nih sebab rasanya yang manis-manis masam!
Tak muak kalo dimakan selalu!
Kalo dah suka macam-macam alasan makcik nih!!!!


BUBYE!!!!








Selasa, 7 Julai 2015

BISKUT BANGKIT CHEESE

Nih..baru siap bersauna!
Dah boleh jadi model....dan siap sedia untuk di 'ngap'!
ASSALAMUALAIKUM!!!

Gelora di hatiku
merindu menyayangmu
beginikah rasanya
beginikah tandanya
ooooo asmara......!!!


Hihihi! Pekabo Jah? Lama beno tak bersembang dengan mike ya! Apapun ambo sentiasa menjengah 'dapur kecil'ambo nih...cuma tak up-date..... kerana.... kemalasan tahap melampau melanda diriku!!
chewahhh!!! Malam ni jam di skrin deskbox ambo nih menunjukkan angka 10.36 malam!
Wow! rasa dah mengantuk beno, tapi rindulah yang membawa ambo bersembang-sembang dengan mike!

Malam nih ambo terus jugak menyanyi ...lagu Gaya Zakri pulak le! hihihi! Beliau juga merupakan seorang pelakun dan pernah berlakun bersama Dhalan Zainuddin. Suaranya sedikit kasar tapi masih sedap di dengar!

Kita tinggalkan kisah si penyanyi Gaya Zakri, jom kita sembang-sembang tajuk lain pulak Jah!
Malam nih rasanya ambo nak berkongsi dengan mike satu lagi jenis biskut yang rasanya lemak-lemak manis gitu! Pada tekak ambo ianya sedaplah, begitu juga pada anak tekak anak-anak ambo!
Raya dah nak dekat, kot-kot berkenan..boleh teruskan mencoba resepi nih!

Resepi nih ambo skodeng dari blog Citarasawan yang pemes tuh. Hah....ambo panjang-panjangkan resepi nih dengan mike pulak, Terima kasih pada Blogger Citarasawan!
Moh le kita selak resepinya! Udah 2 - 3 kali ambo buat, raya nih sekali lagi ambo buat biskut yang enak dimakan nih! Moh le kita Jah!!!

Bahan asas:

250 gram mentega
180 gram gula ising
250 gram tepung ubi
225 gram tepung jagung
2 kuning telor
1/2 camca teh baking powder
1/4 camca teh garam halus (pilihan)
70 gram parutan keju

- Pukul mentega dengan gula ising hingga berkrim
- Masukkan telur dan pukul sebati
- Masukkan tepung jagung, tepung ubi dan baking powder - gaul sebati
- Canai dan terap - mengikut acuan yang mike suka
- Sapu permukaan biskut dengan kuning telor dan tabur parutan keju
- Bakar 160 c antara 15 - 20 minit


Selamat berpuasa dari ambo, ambo minta maaf dari ujung rambut ke ujung kaki, manalah tahu
ambo berbuat salah silap tanpa ambo duga! Ramadhan nih kosong-kosng ye!
Selamat malam!!

BUBYE!!!!!!!

Ahad, 22 Mac 2015

KEK RED VELVET


Kek Red Velvet ku yang tak rupawan!

ASSALAMUALAIKUM!!!

Kemana perginya kasih
kemana hilangnya rasa
engkau kan menghilang diri sayang
untuk insan yang kau puja

ku takkan berkecil hati
ku takkan rasa kecewa
walaupun pedih pilu di hati
kan ku iring senyum mesra

Fuhhh....sedapnya lagu dolu-dolu...apalagi kalo lagunya dendangan Datuk Ahmad Jais...penyanyi
yang menjadi pujaan hatiku! Pekabo Jah? Malam nih cuaca di kampung ambo..Kampung Anak Kurau nih agak panas, kurang selesalah sikit! Malam kemarin hujan turun lebat, tadi ingatkan nak hujan, tapi hingga loni (sekarang) tak turu-turun lagi hujan tuh!

Besok hari Senin, tadi petang layan drama 'asam pedas untuk dia' Pada ambo, drama ni best, setiap pelakun dapat menjiwai watak, tapi yang paling bestnya pelakun-pelakun lelakinya semua ada lesung pipit! kihkihkih! Comel-comel nampaknya di mata ambo!

Malam ni ambo tak buat apa, petang tadi layan saki baki karipap frozen hari tu. Buat semasa Sitecik Hajar sambut birthday dia. Meriah, boleh kata semua kawan-kawan dia datang ke rumah!
Jadi malam nih ambo nak berkongsi resepi 'KEK RED VELVET' yang ambo buat semasa birthday Hajar yang ambo teropong dari blogger Ha Sue yang pemes tu  untuk kita kongsi bersama.Minta halal ye Ha Sue Chumah kongsikan resepi mu!

Moh le kita jenguk resepinya.

A:
300 gram tepung kek
2 camca besar sebuk koko
1 camca teh soda
1 camca teh garam

B:
125 gram mentega
280 gram gula kastor

C:
2 biji telor (gred B)

D:
1 camca teh esen vanila
1 camca teh cuka kurma
1 camca besar pewarna merah

E:
240 ml buttermilk
(campur 1 cawan susu cair dengan 1 camca besar cuka)

- Ayak A - ketepikan
- Pukul B sampai kembang - masukkan C satu persatu - pukul lagi
- Masukkan D - sebatikan
- Masukkan tepung selang seli dengan buttermilk - pukul sebati
- Alas loyang 9" - tuang adunan
- Bakar pada suhu 170 C sehingga masak
- Sejukkan dan hias dengan cream cheese icing

Bahan cream cheese:
500 gram whiping cream
250 gram cream cheese
600 gram gula icing
110 gram butter
2 titis lemon paste

- pukul whipping cream sehingga kental
- dal bekas lain, pukul semua bahan
- satukan dan bolehla di hias mengikut citarasa mike

* Ambo tak pandai nak hias bagai, jari-jariku keras kematu! wakakakakaka!
   Jadilah kek red velvet ku yang tak rupawan! sobsobsob!
   apapun sedappppp!!!



Isnin, 9 Mac 2015

KARIPAP PUSING (2)


Karipap Pusingku siap sedia untuk di nikmati!


Beginilah rupanya Karipap Pusing yang dah siap beroperasi.
Boleh di buat frozen, nak makan boleh goreng! nyum...nyummmm!


ASSALAMUALAIKUM!!!

Akanku bawa bersama
penderitaanku
akanku telan walau bagai hempedu!

Pekabo Jah? Begitu lama ambo tak hupdate N3 ambo nih, semoga kita semua dalam limpahan kasih sayang ALLAH. Aminnn!!

Malam nih ambo pekena lagu Dato' DJ Dave pulak! Sedap lagu tuh...mendayu-dayu! Dikampung ambo malam nih hujan, dari lepas Asar tadi hujan begitu lebat....hingga loni (sekarang) masih lagi hujan, walaupun tak selebat tadi! Sedaple tidur malam nih, sejuk...tarik gebar memang best lah kan Jah!!! hihihihhhh!!!

Malam nih ambo nak kongsi dengan mike satu lagi resepi KARIPAP PUSING. Dulu ambo selalu
buat KARIPAP PUSING dari 'blog wanitaniaga'. Tapi kali nih ambo guna resepi dari 'blog turun temuru' pulak, cuma ambo ubah sikit-sikit mengikut piawaian dan selera anak tekak ambo dan anak-anak ambo!

Teruja Jah kalo buat karipap nih. Rasa teruja semakin bertambah kalo dah nak ngap ke mulut.
Fffuuuhhhh...sedapnya Jah...krup...kkrreeep....kruuuppp... kkkrrreeeppp!!Rangupnya!
Tak terliurke mike Jah???

Moh Jah kita kongsi resepinya:

Bahan asas:

Doh A
2 cawan tepung gandum
2 camca besar tepung jagung
4 camca besar shortening
2 camca majerin

Doh B
4 cawan tepung gandum
1/2 cawan minyak jagung
1 1/2 camca tej garam halus (secukup rasa)
1 cawan ais sejuk (air dari esbok)
(kalo nampak agak keras..tambah sedikit air)

Caranya seperti di bawah:

Step 1: Uli Doh A dan Doh B - bahagikan setiap doh kepada 4 bahagian







 
Step2: Canai doh B agak nipis dan letak doh A, kemudian balut doh A




Step 3: Canai nipis doh tadi dan potong di tengah kemudian gulung
selepas tu canai memanjang dan gulung kemas.Potong anggaran 5 ke 6 potongan.
Potongan kecil tu di turap/canai dan membentuk kulit karipap 



Step 4: Setelah diturap/dicanai, isi inti karipap dan beginilah rupanya
Buat sehingga habis dan doh ni dapat lebih kurang 48 biji karipap.


Maaf Jah, ambo tak ambil gambar canai yang memanjang dan potongan kecil-kecil tu. Tak sengaja terlupa. mike bolehlah jenguk stepnya dalam blog 'wanitaniaga' Tenet ambo pun ciput nih...!
Untuk intinya, kebiasaannya ambo menggunakan inti ayam lada hitam. Mike boleh selak resepinya
yang ambo update sebelum ini.

Makan dengan kopi panas sedap nih Jah, tak sedar habis sepinggan! kuangkuangkuaaanggg!!

BUBYE Jah..Jumpa lagi!


Khamis, 26 Februari 2015

POTATO WEDGES




ASSALAMUALAIKUM!!!

Hendak gugur gugurlah nagka
      jangan menimpa si dahan pauh
hendak tidur tidurlah mata
      jangan di kenang orang yang jauh.


Selamat malam Jah. Malam nih ambo berpantun le pulak! Cuaca loni (sekarang) panas betul!
kata orang kampung ambo 'panaeh berdaho' ! Sekali sekala ambo menggunakan dialek kampung
pulak! Hihihi!!!!

Di kejauhan, guruh berdentum dentam...tak tahu le hujan nak turun ke tidak! Balik petang tadi, tak tahan sangat kepala sampai berdenyut-denyut! Itulah ni baru sikit aja ALLAH bagi ujian, dah rasa
tak tentu hala, Astaghfirullah!

Jah! malam nih ambo nak berkongsi resepi ala-ala barat le pulak. Barat le sangat makcik!
'POTATO WEDGES' itulah nama masakan ambo kali ni. Udah buat banyak kali, tapi tak dan (sempat) nak berkongsi. Anak-anak ambo sangat suka. Iyelah Jah kalo beli tak puas makan, ciput sesangat!!! AAaaauuummmm!!!

Moh le Jah kita kongsi resepi nih, ambo minta kat cik google, dapat aja resepinya!

Bahan-bahan:

6 biji kentang
1/2 cawan tepung gandum
sedikit teh garam
sedikit serbuk lada hitam
sedikit serbuk lada putih
Sedikit gula
sedikit serbuk kunyit

- Kupas kentang dan potong seperti belahan epal
- Kukus selama 10 minit (jangan terlalu lembut)
- Toskan

- Campurkan tepung gandum dan bahan-bahan  di atas dengan sedikit air
  (Bancuhan seperti kita nak buat bancuhan goreng pisang)
- Salutkan kentang tadi ke dalam bancuhan tepung
- Goreng dalm minyak panas hingga kekuningan

Sos Chezzy  Wedges


Bahan-bahan:

2  1/2 camca butter
2  1/2 camca tepung gandum
1 liter susu segar
4 camca teh garam
2 camca besar serbuk cili
2 camca teh serbuk lada putih
2 camca teh serbuk lada hitam
12 keping cheddar cheese (cheesedale)
Sedikit kaler kuning telur (untuk tambahkan seri chezzy)

- Cairkan butter dan masukkan tepung gandum - kacau jangan bagi berketul (gunakan api perlahan)
- Masukkan susu, serbuk cili, serbuk lada putih dan cheedar cheese
- Masak hingga agak pekat
- Letak pewarna kuning

catatan:

Sos cheeze wedges nih semasa panas memanglah ianya cair tapi kalo dah sejuk dia akan jadi kental
Sedap hingga menjilat jari....apalagi kalo sendiri masak.......boleh makan banyak-banyak!!!
hehehehehhhh!!!

BUBYE Jah!



Selasa, 10 Februari 2015

ROTI KENTANG

Lihatlah Jah Cream kastadnye yangsungguh  tak handsome!

ASSALAMUALAIKUM!!!


duhai kasih sanjungan kalbu
engkau pergi tanpa relaku

Hatiku kau guris kini
kau bawa pergi bersama.......!


Aiseh...Frust...frust menonggeng...kata orang dolu-dolu. itulah nyanyian merdu dari Allahyarham
Datuk Ahmad Jais. Ambo suka lagu-lagunya...suka sangat-sangat!

Frust? Keciwa (kecewa)!!! hahahahh..agaknya ianya berkait rapat dengan roti yang ambo buat
minggu lepas! Tekstur rotinya sungguh menjadi..tapi bahan kastadnya kureng.....terlebih masak le Jah oooiii!! Apa-apapun sedap sungguh! Iyolah Jah kalo sindili bikin, sidaplah!

Kejadian ni minggu lepas..Tak tahu nak buat apa, mencari En Mat Gebu yang famous seMalaya tu,
jumpalah resepi 'ROTI KENTANG' Nampak rotinya molek sungguh, itulah menerei (try) buat tu!

Ambo memang pengikut En Mat Gebu. Itulah semasa ambo ke Ulu Tiram, Johor tempoh bulan, nampak le anak panah ke Sedenak, teringin nak ziarah, tapi 'malu' menguasai diri! hehehehh!!!
Moh le Jah kita semak resepinya!

Bahan asas:

135 ml air sejuk (dari esbok)
3/4 camca teh garam halus
1/2 biji telur ( < > 30 gram)
60 gram ubi kentang (yang udah di rebus dan di lenyek halus)
300 gram tepung roti
3/4 camca besar susu tepung
50 gram gula halus
2 camca besar mentega
2 camca teh yis kering
1/2 camca teh bread improver
1/2 camca teh bread softener

Bahan kastad:
3/4 cawan susu segar
2 camca besar tepung kastad
2 camca besar gula halus
1 camca teh mentega
1/2 camca teh esen

Untuk doh:
- Campurkan semua bahan - uli hingga lembut
- Bulatkan dan tutup dengan kain kasa (jarang) perap selama 45 minit
- Uli lagi lebih kurang 20 minit
- Bahagikan doh kepada 12 bahagian (52 gram sebiji)
- Bulatkan menjadi bebola dan susun dalam loyang yang di lenser dengan mentega
- Biarkan selama 45 minit

Cream Kastad:
- Campurkan semua bahan kecuali mentega  dan vanila
- Kacau perlahan untuk sebatikan
- Masak menggunakan api yang perlahan hingga pekat
- Tutup api dan masukkan mentega dan vanila - biarkan sedikit suam

Untuk Roti Kentang:

- Isikan cream kastad dalam plastik - gunting bucu dan picit atas doh tadi
- bakar 170 c selama 25 - 30 minit
- Keluarkan roti dan sapu dengan mentega semasa roti masih panas
- Sejukkan dan bolehlah merasa keenakkan roti buatan sendiri.


BUBYE Jah....selamat malam....mimpikan ambo ye!







Isnin, 9 Februari 2015

SAMBAL TOK TOK

SAMBAL TOK TOK ...hitam bukan sebarang hitam tauuuuu!!!!

ASSALAMUALAIKUM!!

Jikalau tidak kerana sayang
kuntuman kasih tak mungkin kembang...!!

Sekali lagi kita berjumpa. Udah lepas Maghrib nih, kita sembang-sembang lagi.
Mike pernah dengar tak lagu 'Itulah Sayang' nyanyian duet suami isteri Allahyarham A.Ramli
dan Maria Bachok? Sedapkan lagu tu! Bila dengar lagu cintan cintun kedua-dua suami isteri nih,
tak sangka perkahwinan deme berdua berakhir dengan perceraian kan? Itulah jodoh namanya!
Memang jiwa rasa pedihkan Jah?

Kerana 'rasa pedih' lah membuatkan ambo masak satu jenis sambal yang sangat sedap nih!
Pedas! Pedas!. bagi yang tak tahan pedas, terasa 'berdengung' telinga! Berasap wehhh!!!
Tapi ambo kata 'gerenti' sedap! (Jah..kalo mike nak tau orang kampung ambo bhasakan 'pedas' sebagai 'pedih')

SiTecik Hajar kata sedap! Mintak buatkan lagi. Ingatkan tahan le 2 -3 minggu, rupanya tak sampai 2 minggu habis di bahamnya! 'SAMBAL TOK TOK' nih kalo betul cara masaknya tahan berbulan, apalagi kalo kita simpan dalam esbok!

Nak resepike Jah, moh le kita kongsi. Ambo suka yang sempoi-sempoi, apalagi sakit kaki ambo ni sekarang sangat kerap denyutnya!

Bahan asas:

1 mangkuk cili melaka
1 mangkuk bawang besar
1 mangkuk ikan bilis atau udang geragau
2 - 3 keping asam gelugur (asam keping)
Sedikit garam
Sedikit perisa

- Semua bahan di kisar
- Panaskan sedikit minyak
- Masukkan semua bahan dan goreng sehingga kering seperti serunding
- Sejukkan dan simpan dalam esbok


SAMBAL TOK TOK ni makan dengan nasi panas dan ikan goreng pun udah menyelerakan!
Anak ambo Tecik Hajar gaul dengan nasi....itu yang tak tahan lama tu!


BUBYE Jah....ada masa terluang esok kita jumpa lagi!



KEK TIRAMISU KUKUS




ASSALAMUALAIKUM!

Ku pergi dengan harapan
cari teman seiring jalan
ku nanti saat gembira
bila tercapai tujuan!

Lembaran terakhir ku berikan
tandanya berpisah dua insan.....!

Pekabo Jah? Udah 9 hari dah kita berada dalam bulan Februari 2015! Dalam bulan ni ambo belum pernah tulis apa-apa lagi. Belum meng up-date N3 ambo nih! Itu le petang-petang nih lepas pekena nasi,t erasa pulak nak berkongsi resepi yang sempoi-sempoi dengan mike!

Petang nih jugak ambo dok nyanyi lagu Allahyarham Dato' Ahmad Jais. Sedap lagu tu...tak pernah jemu mendengarnya. Ambo sangat suka lagu-lagu nyanyian Allahyarham. Lemak-lemak merdu aja!


Bercakap tentang lemak nih, fuhhhhh...2 minggu sudah kalo tak silap ambo, ada ambo buatkan
'KEK TIRAMISU KUKUS' Si Tecik Hajar nak makan, sakit-sakit kaki pun buatkan jugak. Sedap jugak rasanya. Lemak-lemak...sikit-sikit pahit dan ada manisnya! Sesuailah dengan anak tekak ambo nih! Letak pulak dalam esbok......fulamak mengancam habisss le !!

Mike nak coba boleh saja! Ambo memang suka buat yang senang dan sempoi. Makcik kan dah tua, masakan yang sedang-sedang itulah yang menjadi pilihan makcik nih! hehehehehhhh!!!!

Jangan nak mengayat banyak-banyak Chumah oooiii...moh kita berkongsi resepi yang ambo cari dari En Google! Mintak le apa resepi, dia bagi punya!

Bahan asas:

4 biji telur (gred A)
150 gram gula halus
1/2 camca teh ovelatte
150 gram tepung gandum,
1/2 camca teh baking powder
100 ml minyak masak (ambo guna minyak jagung)
200 ml santan kotak

Bahan lapisan:

Capuccino (3 dalam 1) 1 sachet larut dalam 2 camca besar air panas -( ambo guna pes capuccino)
2 camca besar serbuk koko

- Ayak tepung gandum bersama baking powder
- Pukul telur, ovellate dan gula hingga kembang
- Masukkan tepung sedikit sedikit dan pukul lagi
- Masukkan minyak dan santan berselang seli
- Bahagikan kepada 3 bahagian

    - 1 bahagian biarkan kosong
    - 1 bahagian campur dengan capuccino
    - 1 bahagian lagi campurkan dengan serbuk koko
- Ambo guna loyang 6 x 6"
- Lenserkan loyang dengan mentega dan tabur dengan sedikit tepung
- Kukus lapisan satu selama lebih kurang 15 minit
- Kukus pula lapisan kedua selama 15 minit
- Lapisan ketiga kukus selama 25 - 30 minit

- Bila kek sejuk - hias dengan butter cream
- Simpan dalam esbok - untuk rasa yang lebih lazat....nyum...nyummmm...nyummmmm!!!

BUBYE Jah...mike cuba tau!


Sabtu, 31 Januari 2015

KEK MARBLE SUSU

Taada ilmu untuk 'memarble' kan kek...jadi begini le ghopenye!




ASSALAMUALAIKUM!!!

Ku ciptakan lagu ini
ku persembahkan padamu
walaupun tiada indah
syair lagu yang ku gubah!

Selamat petang Jah! Petang nih ambo tak masak apa-apa....rasa kenyang aja sejak makan tengahari tadi.En suami dengan Aiman taada di rumah, deme ke Taiping selepas Zohor tadi. Tecik Hajar tak berapa sihat, jadi kami dua beranak bermalas-malasan di tempat tidur. Hihihi....best jugak jadi 'ular sawa' nih!

Hari nih ambo nyanyi lagu 'Gubahanku'. Lagu ni dinyanyikan oleh penyanyi Indonesia yang comel bernama Anna Matovani. Kemudian lagu ni di dendangkan semula oleh Broery Marantika versi lelaki. Aaum...aum..auuummm aja sora dia! kihkihkihhhh!!!

Petang ni ambo nak berkongsi satu lagi resepi kek dengan mike. 'KEK MARBLE SUSU' itulah namanya. Sedap keknya kerana lemak butter dan susunya! Ambo tak berapa pandai 'memarblekan' adunan. Tapi nak jugak buat. Tak pernah masuk kelas-kelas kek, begini lah rupanya kek. Takdak seni langsung! hahahah!! Apa-apalah Jah kan, janji ada jugaklah rupa keknya! Resepinya ambo ambik dari FB!

Moh le Jah kita selak resepinya!

4 biji telur
250 mentega
230 gram gula halus
2 camca teh ovellate
270 gram tepung kek
60 gram susu pekat manis
2 camca besar sebuk koko
2 camca besar susu cair
1 camca teh cappuchino

- Pukul mentega, ovallate dan gula sehingga putih
- Masukkan telur satu persatu dan pukul lagi
- Kemudia masukkan susu pekat dan gaul sebati
- Perlahandakn speed dan masukkan tepung - sebatikan
- bahagikan adunan kepada 2 bahagian
  1 bahagian tanpa warna dan 1 bahagian lagi campur dengan susu cair, serbuk koko dan
   cappuchino - gaul sebati
- Lenserkan loyang 9" x 9"
- Sudukan berselang seli antara adunan (ambo guna susu makan)
- Bakar 175 C selama  35 - 45 minit


BUBYE.....!!!












Jumaat, 30 Januari 2015

BENGKANG TEPUNG GANDUM VERSI PANDAN

Sedia untuk menjadi mangsa
Ambo guna loyang 9" x 9"

ASSALAMUALAIKUM!!!

Dimanakah dosa hamba
mengapa begini......
gelap gelita jadinya alam nyata
ku hidup tidak berteman
mungkin selamanya....
keindahan itu bukan milik daku!

Selamat petang Jah! Udah lama bebeno tak berjumpa dengan mike kan? Hari ni ambo nyanyi lagu S.Ahmad . Tak pernah dengar?? Iyelah...mana nak kenal.....ini lagu di awal tahun 70an kalo tak silap ambo. Penyanyinya...itulah yang berduet dengan S.Rohani yang nyanyi lagu 'Aku tak mahu dimadu'. Kalo tak silap ambo, allhyarham meninggal di tahun 70an jugak! Mungkin di akhir 70an. Al fatihah buat Allahyarham, semoa roh beliau ditempatkan disamping roh orang-orang yang beriman!

Petang ni, kampung ambo hujan agak lebat. Tak silap ambo udah berminggu tak hujan. Sampai aja,rumah senyap sunyi. En Suami takada, Si Aiman masih di kedai dia, Si Tecik Hajar pun belum balik dari kedai abangnya. Ambo sorang-sorangle.

Petang nih ambo nak berkongsi dengan mike masakan tok nenek jugak. 'BENGKANG TEPUNG GANDUM VERSI PANDAN' ni ambo buat 2 -3 minggu sudah. Ambo tak rajin nak meng'up-date'
jadi baru hari nih berpeluang. Walopun masakan tok nenek, En Suami dan Aiman amat menggemari kuih nih. Tecik Hajar makan jugak, tapi tak bersungguh...kata orang!

Moh le kita selak resepinya, kalo mike berkenan bolehlah mencuba!

Bahan asas:

3 cawan tepung gandum
2 cawan gula pasir
5 biji telor
2 cawan air pandan ( 10 helai)
4 cawan santan
3/4 camca teh garam
Sedikit kaler hijau ( kalo suka )
Sedikit bijan (untuk tabur)
3 camca makan minyak untuk kilatkan kuih)

- Lenser loyang dengan minyak
- Gaul tepung dengan gula dan garam - masukkan telur
- Blender sebati semua bahan (tapis jika adunan berketul-ketul)
- Tuang adunan ke dalam loyang dan tabur bijan
- Bakar 170 C selama 1 jam (atau sehingga masak)
- Seteah masak, biarkan sejuk barulah di potong


Mike tau Jah, memang sedap bengkang nih, wangi pandannya membuat hati tergoda!
Wakakawakaka...!


BUBYE.....BYBYEEEE!!!
    

Rabu, 21 Januari 2015

APAM KAMPUNG






ASSALAMUALAIKUM!!!

Bertahun berlalu bersamamu
menempuh dugaan cinta syahdu
bahgia derita di sampingmu
tanpa ku rasa jemu....!

Salam rindu pada mike Jah! Pekabo mike? hihihi..dah lama tak bersembang-sembang manja dengan
mike, petang nih ambo muncul semula.

Menyanyi lagu Dato' DJ Dave, membuat jiwa terasa pilu. Aluhai Jah...petang-petang begini, jiwa terbuai-buai. Sebenonya, ambo membesar dengan lagu-lagu nyanyian Dato' DJ Dave. Nyanyi 'kok kiak...kok kiak' pun lagu DJDave le! Itulah zaman remaja ambo! heheheheh!!!

Sekarang ambo dah tua, jadi apakata kita berkongsi satu lagi resepi orang tua...makanan tok nenek le Jah oooiii!!! 'APAM KAMPUNG' nih menjadi kesukaan En suami dan anak teruna ambo. Deme kata
sedap! Wooiii...sempoi macam nih deme kata sedap! Tak tergoda ke Jah?

'APAM KAMPUNG' nih ambo menggunakan acuan 'kuih puteri ayu' biar nampak comel sikit.
Wangi pandannya memikat hati dan membuatkan tekak rasa nak cepat-cepat mengunyah aja!

Moh le Jah kalo mike dah tergoda!

Bahan asas:
2 cawan tepung gandum
1 cawan gula pasir
1 1/2 cawan air (kisar dengan daun pandan)
1 camca teh (penuh) yis kering (ambo guna mauripan)
 4 helai daun pandan
Sedikit kaler hijau
Kelapa parut  campur garam halus secukupnya (kukus)


- Satukan semua bahan dan perap selama 2 jam
- Sapukan acuan dengan minyak
- Panaskan pengukus dan tuangkan adunan ke dalam acuan
- Kukus selama 15 minit
- Setelah masak, keluarkan dan letak kelapa parut di tengah acuan
- Sedia untuk di hidang

'APAM KAMPUNG' nih kalo di regukan dengan kopi panas, memang sedap ni Jah.
Berbaloi kalo kita membuatnya sendiri sebab.....sebab...bolehlah makan lebih sikit! hihihi!!

BUBYE.....BUBYEEEE....!!!

Isnin, 19 Januari 2015

SELAMAT HARI LAHIR ABDULLAH AIMAN!





ASSALAMUALAIKUM!!!

Selamat Hari Lahir Aiman...udah jadi anak teruna!
Masih terasa baru semalam mak melahirkan Aiman
19.01.1992 - 19.01.2015 Aiman dah besar, dah jadi anak teruna ! hihihi!

Semoga terus cemerlang dalam bidang yang di ceburi.
Minat, usaha doa dan tawakkal kepada ALLAH - InAShaALLAH akan berjaya!
Moga menjadi anak yang soleh dan tetap iman.
Sentiasa menjaga Rukun Islam yang lima!
InShaALLAH.....ALLAH sentiasa bersamamu!

Rabu, 7 Januari 2015

KENANGAN TERINDAH BERSAMAMU IBU!




Ni gambar arwah ibu bersama arwah abang! Rindunya ambo!


AL FATIHAH!

Hari nih 7 Januari 2015 - Genap 12 tahun pemergian ibu yang sangat ambo kasihi!
Hanya doa daku mohon dari ALLAH, semoga ibu teus tenag dan damai di 'sana'!

Semoga ALLAH s.w.t mencucuri rahmat ke atas roh ibu dan menempatkan roh ibu bersama
roh orang-orang yang beriman!

Aminnnn!!!!

AL FATIHAH!!


Selasa, 6 Januari 2015

NASI DAGANG ( CARA MUDAH )




Beras pulut dan beras biasa
dicampur pulak santan dan halba....!
Nasi dagang itulah namanya
enak rasa!

ASSALAMUALAIKUM!!!

Teringat Rosmaria berlagu 'NASI DAGANG' ! Rosmaria adalah penyanyi kelahiran Bintang RTM yang berasal dari Kelantan. Orangnya manis sekali!

Ambo baru menyelak gambar-gambar masakan yang ambo 'snap' dan simpan dalam komputer ambo nih.Tenung punya tenung, belek punya belek  terjumpalah pos 'NASI DAGANG' yang ambo buat semasa Hari Raya Aidul Adha dulu. Lama punye cerita Jah, tapi bolehlah jugak ambo masukkan dalam N3 ambo kali nih!

Malam  nih, di dapur ambo tengah dok sejukkan 'tart telor' yang di minta oleh Sitecik Hajar.
Nanti kita kongsi ye Jah. Sebetulnya, sekarang ambo sangat jarang berkongsi dengan mike.....bukan apa Jah, bila kaki ambo sakit, ambo jadi seorang 'pemalas' nak meng 'update' blog ambo nih! InShaAllah...di tahun 2015 nih ambo akan coba sedaya mungkin, berkongsi dengan mike, resepi yang sempoi dan ringkas.....almaklum ajalah...blog ambo nih kan ...'yang sedang-sedang sajaaaaa....yang sedang-sedang saja!'hihihihhhh!!!

Moh le Jah kita terjah resepi ambo kali nih...'NASI DAGANG' yang sangat mudah!


Bahan asas:
1kg beras
300 gm beras pulut
(rendam semalaman)
2 1/2 cawan santan

Bahan diracik:
1/2 inci halia
10 ulas bawang merah
3 camca teh halba
Garam dan gula secukup rasa

- Beras dan pulut ditoskan, kemudian di kukus sehingga 3/4  masak
- Masak santan, gula dan garam hingga mendidih
- Masukkan nasi, bahan-bahan yang diracik serta halba ke dalam santan tadi
- Kacau rata-rata, kemudia di kukus lagi sampai lembut dan berminyak

Biasanya, NASI DAGANG nih dimakan bersama KARI IKAN KAYU / TONGKOL.

Moh kita selak resepinya Jah!

- 1 ekor ikan kayu/tongkol
- 4 cawan santan (dari 1 biji kelapa)
- 2 ulas bawang putih*
- 8 ulas bawang merah*
- 4 keping asam gelugur
- 3 camca besar serbuk kari
- 1/2 inci lengkuas*
- 1/2 inci halia*
-  Garam
- Sedikit gula melaka

- Ikan dicuci dan di potong - rebus dengan sedikit air bersama garam dan asam keping
- Biarkan sehingga mendidih dan kering airnya
- Bahan bertanda * - kisar (ambo guna pengisar kering)
- Masukkan santan, serbuk kari dan bahan kisar - masak atas api sehingga mendidih
- Masukkan ikan yang di rebus bersama asam keping, gula melaka dan garam
- Biarkan mendidih hingga pecah minyak dan bolehlah di hidang

* Kalo mike suka, boleh letak belimbing buluh dan cili akar (orang kampung ambo kata
'cabai siam')

Selamat malam Jah....!! BUBYE!!!





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...