ShareThis

Isnin, 14 Disember 2015

SUP TELUR


ASSALAMUALAIKUM!

Ooooh dewi
mengapa senyum manis kau beri

Berjumpa sekali lagi malam ni Jah! Ada ruang waktu, ambo rembat je Jah. Sementara 'karipap fozen' ambo nak sejuk, ambo ambil peluang bersembang dengan mike sekali lagi. Sekali sekala jumpakan Jah!

Tadi semasa dok buat karipap, dengar lagu dendangan Allahyarham Datuk Ahmad Jais nyanyi lagu 'Oh Dewi' Sedap di telinga ambo, Tapi ambo tak ingat liriknya..setakat dua rangkap di atas aja. Betul Jah, semua lagu-lagu sebelum nih pun ingat sekerat-sekerat aja. hahahah!

Malam nih, selak-selak album gambo, 'tersua' lah dengan gambar' SUP TELUR' nih. Sebetulnya, ambo pun biasanya dah tak ingat masakan-masakan yang ambo masak. Biasanya ambo akan 'snap' gambar masakan dan simpang dalam album gambar....kemudian lupa! Hahah...begitulah rupanya kalo dah tua....!

Moh le Jah kita selak resepi yang sempoi nih... ambo rasa 'ringan' sangat 'SUP TELUR' nih, tapi kerana memenuhi permintaan anak teruna ambo Si Aiman tu, ambo buatkan juga. Suka beno dia makan sup telur nih!

Bahan asas:

1 bungkus putik jagung
1 batang ubi karot
Beberapa keping fucuk
Secekak suun
5-6 biji telur
1 kiub pati ayam
Air secukupnya
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
Garam secukupnya
Lada hitam secukupnya
Daun sup dan daun bawang
Minyak untuk menumis

- Potong fucuk dan rendam dengan air panas hingga lembut - toskan
- Suun rendam dengan air sejuk - toskan
- Bawang besar dan bawang putih dikisar kasar
- Lada hitam kisar halus
- Daun sup dan daun bawang di potong untuk hiasan

Untuk memasak:

- Panaskan minyak kemudian masukkan bawang kisar dan tumis hingga naik bau
- Masukkan air, lada hitam, garam dan kiub pati ayam
- Masukkan karot dan putik jagung
- Masukkan fucuk dan suun
- Matikan api
- Pecahkan telur sebiji-sebiji ke dalam periuk tetapi di tempat  yang berlainan
- Tunggu 5 minit sehingga telur keras bolehlah di hidupkan api dan masak seperti biasa
- Angkat - hiaskan dengan daun sup dan daun bawang, kalo suka boleh letak bawang goreng
- Tabur lada sulah


Makan dengan nasi putih panas-panas pun hokey jugak.
Hokey jah ambo nak ke dapur, dah sejuk kut karipap ambo!

BUBYE....BUBYE....!



0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...