ShareThis

Isnin, 14 Disember 2015

NASI AYAM MARBELES





tak berseri kan sebab takdak tomato!
aluhai....sedapnya ayam goreng nih!
kuah sup yang sempoi tapi syedappp!!
Aduhhhh...yang nih buat ambo tak tahan...berpeluh-peluh ...berasap telinga! hkhikhik!!

ASSALAMUALAIKUM!

Sedih rasanya
hati didalam
mengenangkanperistiwa masa
yang telah silam....!!

Selamat petang Jah, pekabo mike hari nih? Petang nih di kampung ambo baru lepas hujan, lebat, tapi taklah sampai kawasan rumah ambo nih banjir! Kebetulan hari nih ambo tak kemana-mana, jadi adalah masa mengadap benda alah nih untuk bersembang dengan mike!

Ambo baru selesai buat 'karipap pusing'. Selesai,jugak menggoreng sat (sekejap) untuk di frozenkan dan goreng sikit untuk anak-anak dan en suami makan petang. Walaupun agar renyah (rumit) nak buat sebab 'step'nya yang 3-4 kali tapi ambo suka buat, teruja bila tengok kulit karipap berlapis-lapis!

Petang nih ambo nak kongsi dengan mike resepi 'NASI AYAM' yang sangat mabeles. hikhikhik.
Menyediakan bahan jugak tak susah mana, tangkas aja dah boleh makan. hahahahh....betul ke Jah?
Sebetulnya kalo 'en M' datang melanda, ambo akan menyediakan hidangan tengahari yang sangat
ringkas dan cepat, kiranya satu hidangan memenuhi' piramid makanan' !! Ye ke????

Apa-apapun moh kita selak resepinya, toksah melalut!

Bahan sup:

1 ekor ayam (mike boleh potong 8 bahagian)
Bawang putih
Bawang merah
Bawang besar
Halia
(semua bahan di atas mike hiris ye)
Sup bunjut ADABI
kulit kayu manis
Bunga lawang
Daun sup dan daun bawang
Garam secukupnya dan kalo mike suka serbuk perasa
Air secukupnya

Bahan untuk nasi:

Beras
Air sup yang dibuat tadi
Garam
(Berapa banyak pun mike masak nasi, sukatan airnya ialah 1 1/2 ruas jari dari atas prmukaan beras)

Bahan-bahan ayam goreng:
Ayam yang di rebus dengan sup tadi
Kicap manis
Sos tiram
(Perap lebih kurang 1 jam)

Bahan kicap:
Kicap perapan ayam
Sedikit kuah sup
sedikit kicap manis
cili padi

- Untuk sup:
   Panaskan minyak kemudian tumisla bawang kecil, bawang besar, bawang merah.
   Bila dah garing masukkan ayam, biar sampai ayam tu kering airnya (supaya tak rasa hanyir)
   Lepas tu baru masukkan sup bunjut, air dan garam
   Tunggu sehingga masak - keluarkan ayam dan toskan
   Selesai masak sup, hiaskan dengan daun sup dan daun bawang

- Untuk nasi:
   Masukkan beras yang telah di basuh dan masukkan air sup yang di masak tadi
   Kalo suka bolehlah letak daun pandan bagi wangi sikit dan masukkan garam
   Masak macam biasa ye...tak payah tumis-tumis!

- Untuk ayam goreng:
   Goreng seperti biasa

Untuk ulam-ulaman ambo gunakan daun salad, timun dan tomato, tapi kali nih tomato tak ada, duduk di kampung kalo dah tengahari baru nak pegi beli, alamat 'keciwa' lah Jah, kedai semua tutup!
Jadi hiaslah dengan apa yang ada!

PPppsssttt...tapi memang sedap Jah, en suami menambah-nambah makannya! hikhikhik!!!

Hokei Jah jumpa lahi selepas ini!

BUBYE....BUBYE!!






-

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...