ShareThis

Ahad, 29 September 2013

DAGING MASAK KICAP KERISIK


ASSALAMUALAIKUM!!

Jika sayang kata sayang
ku kan menunggu
jika tidak terus terang
maafkan dakuuuu.....!!!

Teringat lagu ni, maka teringatlah penyanyi yang mula-mula menyanyikan lagu ni...Suhaili Shamsuddin.
Kemudian lagu ni dinyanyikan semula oleh Noren Noor. Melihat show Suhaili Shamsuddin di TV1
(masa tu le di tahun-tahun70an) dia ni kalo nyanyi apa lagu pun tetap maintain senyum...tak kira la lagu sedih ka apalagi kalo lagu gumbira! Orang kampung ambo kata dok senyum sokmo! heheheh!
Saja selingan Jah...selingan!

Hari ni entah apa angin ambo, dah dua kali kita bersembangkan? Sambil-sambil tu sekali sekala beralih pandangan pada budak-budak kecik yang dok mengail di depan rumah....Seronok beno deme, entah dapat entah tidak ikan tuh............yang penting dapat main air!

Petang nih ambo nak berkongsi resepi masakan lauk pauk pulak dengan mike...tapi seperti yang ambo dok
cakap awal-awal lagi...masakan ambo ni udah berminggu dah....dah hilang di telan dek tanah gamaknya!
hihihihi! En suami dengan anak-anak ambo sangat gemar 'DAGING MASAK KICAP KERISIK' nih!
Ambo masak aja yang deme suka....tentu taada komplen kan???

Udah nak masuk waktu Maghrib nih...moh le kita kongsi cepat!

Bahan asas:

1/2 kilo daging - di potong nipis
1/2 cawan kicap masin
2 camca besar kerisik
1 camca besar cili kisar
1 potong kulit kayu manis
Sedikit air asam jawa
Minyak untuk menumis
Garam (mengikut keperluan)
1 biji bawang besar - di potong untuk hiasan
1 biji cili merah - di potong memanjang untuk hiasan

Bahan tumbuk:

1 camca besar lada hitam
1 inci halia
3 ulas bawang putih
1/2 biji bawang besar
1 camca teh jintan manis

- Daging yang telah di bersihkan di perap bersama bahan tumbuk, cili kisar dan kerisik
- Perap lebih kurang 1/2 jam - 1 jam
- Panaskan minyak
- Letak bahan perapan bersama kulit kayu manis
- Setelah daging empuk, masukkan air asam jawa dan bawang besar serta cili merah
- Perisakan dan bolehlah di angkat

Senangkan Jah masakan ambo....yang sedang-sedang sajaaaa.....yang sedang-sedang saja!

'DAGING MASAK KICAP ' ni sedap kalo di makan dengan nasi panas-panas atau jugak nasi lemak!
Bersulam pulak dengan sirap limau ais.....yabedabedu......sakit kaki pun boleh dilupakan!

BUBYEE....!!! Dah Maghrib ni.....!!!

APOM TEPUNG GANDUM


ASSALAMUALAIKUM!!


Hihihihi...dah lama tak menjenguk dapur ambo nih....bersawang berjelaga jadinya!
Sebelum tu nak tanya kat mike ...pekabo?  Sihat adanya! Ambo ni sejak kebelakangan ni selalu aja
sakit kaki....Dah test darah, semua hokey cuma pesan doktor.....satu aja......(iissyyy...malu le I nak cakap
kihkihkih...!!!)

Pagi minggu ni ambo dapatlah luangkan masa ambo nak berkongsi-kongsi resepi dengan mike semua!
Kalo rasa nak makan, masak sendiri...dapat makan banyak dan puehati (puas hati) Tak gitu Jah???
Gambar masakan ambo berderet, tapi suntuk sungguh masa, maklum aja udah tua nih.....pergerakan macam
siput....slow aja !!

Selesai menyidai kain basuhan, ambo mengadap benda alah ni pulak sebab rindu dengan mike!
Pagi ni ambo nak berkongsi makanan  tok nenek pulak dengan mike. Sebenonya APOM TEPUNG GANDUM ni ambo buat udah berminggu, tapi ni lah baru berpeluang nak berkongsi!
Itu le kalo dulu arwah mak ambo buat guna 'ibu roti' yang berbiji halus tu! Guna gula merah dan di peram
semalaman. Tapi loni (sekarang) ada yis segera, lagi senang le nak buat kan?

Ambo buat 1/2 kilo tepung dan dapat satu adunan yang gebu dan sedap. Di cicah pulak dengan 'nyok kukoq' (kelapa parut) wah.....sedap bukan kepalang. Dolu semasa arwah mak masih ada, rajin le arwah
mak buat, senang kan...bangun pagi kukus sekejap dah boleh makan. tak payah le nak mikio-mikio (fikir)
nak masak apa!

Banyak pulak sembang ambo pagi ni....moh le kita berkongsi !

Bahan asas:

1/2 kilo tepung gandum
1 cawan gula perang
2 cawan air
sebungkus yis segera (mauripan) dicampur dengan 1/2 cawan air suam

- Gaul tepung dengan gula perang hingga sebati
- Masukkan yis yang telah hancur - digaul rata
- Masukkan air sedikit demi sedikit
- Sapu sedikit minyak pada loyang
- Tuang adunan tepung tadi ke dalam loyang dan perapkan sehingga 1 1/2 jam atau sehingga adunan
   naik 2 kali ganda
- Kukus selama 45 - 50 minit

Ambo makan dengan 'nyok kukoq' yang di gaul dengan sedikit garam dan gula.
Kalo nak sedap, nyior yang tua bukan yang masak (kulit kaler gelap tu)
Eeeeerrrmmmmm...rasanya   lemak-lemak, manis-manis gitu!!! Muuaaahhhh!!!


BUBYEEE!!!

Waktu masak dah tiba!!
Hari ni dah rancang nak goreng ayam bercili dengan masak taucu ikan gelama.
Sayur hijo mesti ada wweiii!!!!

Ahad, 15 September 2013

AYAM MASAK PAPRIK


ASSALAMUALAIKUM!!

Selamat tengahari semua! Udah masak tengahari ke? PPssstttt.... masak apa tengahari ni Jah!
Itu le ambo jarang mengadap benda alah ni waktu-waktu begini...tapi kerana nak berkongsi resepi dengan mike dan juga kerana hujung minggu ni ambo tak kemana, itule ada masa bersembang dengan mike
tengahari rembang nih!


Sambil dok menunggu cik mesin membasuh gebar dan cadar, ambo rembat le masa senggang nih! hahahahah!!! Pagi tadi ambo 'berseghok' ( bersarapan) dengan 'apam tepung gandum' aja! Sedap juga wei!
Di cicah pulak dengan  'nyor kukor' (kelapa parut)! Walawolee.....sedap Jah! Iiissyyy...apa benda yang tak pernah sedap di tekakku ini? Waahahhahhh!!!  Nanti kita kongsi ye Jah!!

Tengahari nih ambo nak berkongsi masakan sempoi ambo! Semua orang biasa masak dan macam-macam cara masakan deme! Ni cara ambo le ya...yang selalu ambo buat ...yang sedang-sedang gitu Jah...!!
Apa? iyaaaa...tak lain tak bukan 'AYAM MASAK PAPRIK' le Jah!!!

Moh le jangan buang masa emas kita....sempat lagi kalo nak cuba! Ngehngehngeh!!!!

Bahan asas:

1 mangkuk isi ayam
2 ulas bawang putih + 1 labu bawang besar (kisar)
2 camba besar cili kering (yang telah di kisar)
4 camca soso tiram atau boleh juga guna kicap manis
1 batang karot
Sedikit bunga kobis
Sedikit kacang panjang (kalo mike suka)
Sedikit putik jagung (pilihan)
4 biji cili padi (di ketuk)
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis
Daun limau purut


- Tumis  bawang yang dikisar hingga naik bau dan letak ayam
- Letak sedikit air (untuk empukkan ayam)
- Setelah ayam empuk, masukkan cili kisar, soso tiram dan garam
- Akhir sekali masukkan sayur dan dan daun limau purut - masak hingga separuh empuk
- Perisakan dan bolehlah di hidangkan


Catatan:
Jika mike nak pekatkan kuah, bolehlah di masukkan tepung jagung


Itule masakkan sempoi ambo, ayam paprik nih kalo di makan dengan nasi panas-panas...berpeluh
jujak tu! Nenenk kebayan lalu kok belakang pun tak nampak! hehehehh!!!

Selamat berhujung minggu!!

BUBYEEE!!!!







Selasa, 10 September 2013

DAGING MASAK HITAM



Hitam manis hitam manis
yang hitam manis pandang tak jemu
pandang tak jemu
yang hitam manis
pandang tak jemuuuu.....

OOopppsss...termenyanyi le pulak!

ASSALAMUALAIKUM!!

Pekabo Jah? Sihat sudah pasti kan? Maafle, ambo ni suka menyanyi..hiburkan hati sendiri!
Tempat mike hari ni hujan tak? Di kampung ambo...hujan dari pagi sampai le ke malam ni...ghok ghek...
ghok ghek...Masam mencuka cuaca hari ni! Badan pun rasa 'sue' aja ('sue' kalo ikut Kamus Dewan berarti seram seram sejuk) Hahahah...tu loghat kampung ambo le!

Tapi syukur, walopun hujan tapi hari ni rumah ambo tak banjir sebab hujan tak lebat! Tapi kan Jah, kalo di halaman rumah tu boleh tanam padi! (orang kampung ambo kata boleh 'menyedong') Becak dan membuatkan ambo cuma pijak tanah semasa nak pegi kerja dan balik kerja!

Balik tadi, perut dok nyanyi lagu keroncong. Dari tempat kerja dok berangan apalah nak masak petang ni.
Tak berapa ada 'rasa' nak makan nasi, rasa nak mengunyah makanan lain. Itu le sampai aja rumah terus capai tepung...apalagi Jah...dalam-dalam hujan ni sedap wei kalo mengunyah' cucur ikan bilis' cicah soso cili bersulam dengan air teh panas! Huaaaahahahah...nikmat rasa...walopun sempoi, sekali sekala sedap giler Jah oooiii!!!


Lupakan tentang cucur ambo tu, kali ni ambo nak berkongsi resepi lauk pauk pulak! Itulah raya hari tu ada ambo masakkan 'DAGING MASAK HITAM' di cicah dengan lemang, Selepas tu ambo buatkan sekali lagi
kemudian tu! Anak teruna ambo suka kalo di makan dengan lemang. En suami pun tatak komplen maa!
Si Tecik Hajar orait aja!

Moh le kita berkongsi resepi yang lazat nih!

Bahan asas:

1 kg daging
21 tangkai cili kering
1 kuntum bunga lawang
1 inci halia
5 ulas bawang putih
1 kg bawang merah
kerisik (ikut keperluan)
2 inci kulit kayu manis
Sedikit kicap manis
2 camca besar jintan manis
1 camca besar jintan putih
4 camca besar biji rempah
1 buku gula melaka
1 cawan kicap pekat
4 batang serai (diketuk)

- Potong daging - bersihkan dan toskan
- Cabai kering, bawang dan halia di goreng dengan minyak kemudian di kisar halus
- Jintan manis, jintan putih dan biji rempah di goreng tanpa minyak kemudian di kisar kering
- Campur semua bahan di atas  dengan daging dan perap dengan kicap bunga lawang, kulit kayu
   manis kerisik dan gula melaka selama 2 - 3 jam
- Panaskan minyak dan masukkan bahan yang di perap tadi dan
   letakkan sedikit air (jika perlu).
- Masukkan serai
-Masukkan sedikit air asam jawa dan masaklah sehingga agak pekat
-Perisakan dan bolehlah dihidangkan bersama nasi panas atau lemang

Trei (try) le Jah...sedap tak terkata! Ngehngehngeh!
Ambo sekeluarga suka makan dengan lemang...terangkat Jah!!!!


BUBYEEEE!!!



Jumaat, 6 September 2013

KEK MARBLE


lupakan bahagian atas yang 'hangit' tu! heheheh!!!
ASSALAMUALAIKUM!

Selamat malam Jah. Pekabo mike malam nih? Di Kampung ambo dari petang tadi hujan dan tak berhenti-henti lagi sehingga kini. Jam di skrin menunjukkan angka 9.46 malam. Tapi hujan hari ni tak selebat semalam.
' Hujan main-main ' kata arwah mak ambo dolu...ye lah sekejap lebat dan sekejap ghok ghek ghok ghek!


Sedap tidur malam ni Jah kan! Tarik gebar lagi best! huahuahuahhhh!!! Nantilah masanya akan sampai jugak, tapi kita sembang-sembang dulu Jah kan??? Di  dapur ambo sedang menyejukkan ' kek puding karamel ' dan 'agar-agar lengkong (cincau)' untuk di bawa ke sekolah besok. Esok baru ada 'kelapangan'
nak buat jamuan hari raya. Apa-apalah Jah, asalkan bahagia!!!!

Hari  Ahad pulak, ambo sekeluarga akan ke Pulau Pinang kerana ada urusan. Sentiasa penuh masa ambo nih, nantilah kalo minggu depan tak kemana-mana, ambo nak bersantai-santai di rumah pulak, khususnya
di dapur ambo! Hahahah...bilakah masa itu????

Malam ni ambo sekali lagi nak berkongsi dengan mike sejenis kek yang ambo skodeng dari blog chef idaman Malaya....Cik Mat Gebu! lihat sini . Seperti yang kebanyakan pengikut CMG uar-uarkan, kejadian kek ni memanglah gebu, tapi ambo tak buat 3 kaler, cukup sekadar 2 kaler....sebab rasa malas sangat hari tu...yalah selesai menyiapkan kek (atas permintaan), barulah ambo buatkan kek untuk ambo sekeluarga.

Anak-anak ambo suka kek ni, tapi kali ni ambo rasa kagum pada diri ambo sendiri , pada en suami  kerana dia boleh layan kek nih! Kagum Jah oooiii.
Moh le Jah kita kongsi, mintak izin CMG kerana memanjangkan lagi resepi yang enak nih!! Tapi ambo mohon maaf sebab ambo dah ubah-ubah lebih kurang mengikut tahap kemalasan ambo! heheehh


Bahan asas:

300 garm mentega
280 gram tepung gandum
1 camca besar susu tepung
1 camca teh baking powder (di ayak bersama tepung gandum)
5 biji telur gred A
1 camca besar ovellate
250 gram gula halus
50 ml susu cair
2 camca teh coklat emulco (ikut keperluan)


-  Putar gula dan ovellate sehingga sebati
-  Masukkan telur sebiji demi sebiji dan putar pada kelajuan tinggi sehingga kental dan gebu
- Dalam mangkuk lain, putar mentega hingga pucat pada speed sederhana
   kemudian masukkan tepung sedikit demi sedikit sehingga sebati
- Masukkan adunan telur yang dipukul genu tadi ke dalam adunan tepung dan putar lagi dengan speed        sederhana
- Masukkan susu cair dan gaul adunan sehingga sebati
- Bahagikan adunan kepada 2 bahagian - 3/4 adunan asal dan 1/4 adunan yang di campur coklat emulco
- Tuang berselang seli (2 senduk adunan biasa dan sesenduk adunan coklat)
- Sebelum tu panaskan dulu oven selama < > 10 minit.
- Bakar selama 40 minit  pada suhu 175 c (bergantung pada oven masing-masing)


Kek ni, kalo ambo, penemannya ialah teh O suam-suam! Fulamak enaknya sampai terpejam-pejam mata
menikmatinya! Fuhhhh!! Cobalah Jah !!!

BUBYE.....ambo dah nak tidur.....selamat malam Jah...mimpikan ambo ye!


RUMAHKU BANJIR LAGI!





ASSALAMUALAIKUM!

Selamat tengahari semua! Rumah ambo semalam banjir....lagi sikiiittt je nak masuk ke dalam rumah!
Bimbang...teramat bimbang. Bukan apa, kalo dah masuk tu, walopun tak tinggi mana, tetap kena bersihkan!
Penat Jah...sangat penat!

Mana nak pindahkan barang-barang lagi. Itule dalam rumah ambo, lantainya tak pernah beralas cantik. Cukup sekadar sekeping tikar, senang nak gulung kalo banjir!Malas ke makcik? Tak....takkkkk...rasa sayang nak keluarkan tenaga! hahahahahah!!!!

Hari ni suasana kampung ambo masih lagi berwajah muram...masam! Gamaknya hujan nak turun lagi nih!
Ya Allah.... tolonglah! Penat sangat!!!

Parit kecil di depan rumah udah tak mampu nak membendung air yang banyak. Kawsan rumah ambo pulak tu, terletak di tempat yang agak rendah dan di kelilingi oleh parit-parit yang 'hidup'! Maksud ambo parit ni
bermula dari bukit, jadi kalo di kampung tak berapa lebat pun, udah di bukit hujan lebat, banjir jugaklah jawabnya!

Kalo musim banjir, kalo surut pun akan mengambil masa yang agak lama untuk memulihkan semua kawasan. Segala sampah sarap, ranting kayu, segala bangkai akan 'transit' di kawasan rumah ambo! Aluhai Jah..
rasa nak 'teghoyak' (menangis) Jah!

Apa-apapun, ambo bersyukur kerana semalam, air hanya penuh di kawasan sekeliling rumah, bukan di dalam rumah! Tapi, beranda depan dan beranda belakang pun penuh dengan air.. Sekarang ambo udah tak membela ayam, kerana sangat kesian bila banjir. tak tentu hala jadinya ayam-ayam ambo tu!

Itulah ye kejadian alam, rahmat dari ALLAH sebenarnya! Apapun, ambo tetap disini, dan akan terus di sini menjaga teratak kesayangan ambo dan menjaga tanah air ambo yang ambo kasihi ini.


 BUBYEE!!

Rabu, 4 September 2013

BISKUT COKLAT OAT


ASSALAMUALAIKUM!

Terdengar-dengar sora Datuk Syarifah Aini yang lemak meredu (merdu) tu!

Rindu.....
ku sungguh rindu
lama tak jumpa bertambah sayang

Jauhhhh....
semakin jauh
hati ku bimbang tiada tenanngggg....!

Iye Jah! Tatak tipu punnyee...memang ambo rindu pada mike! Udah lama bebeno tak bersembang!
Pekabo mike? Baaannyyyaaakkk yang ambo nak kongsi dengan mike tapi tapi..masa sangat mencemburui
kita! Ceh...alasan aja makcik nih! hahahahah!!!!

Betul Jah....hari Sabtu dan Ahad penuh dengan aktiviti yang tak terduga dan terancang....hantam keromolah jadinya! Jemputan kendurilah, ziarah sedara maralah, tetamu berkunjung ke rumah lah...bla..bla...blaaa...!!
Walo apapun, hari ni, di saat ni ambo dah boleh sembang-sembang manja dengan mike!

Di tempat mike hujan tak? Aaaahhhh...di kampung ambo ni boleh dikatakan hari-hari hujan..kalo tak hujan pun, sipi-sipi hujan ada la jugak. Cuaca 'masam' aja, seperti anak teruna putus tunang! hikhikhik!
Ambo tak mau le kata 'anak dara putus tunang' pasal deme ni spesis ambo, tak mau le ambo nak merendah-rendahkan deme ni! Back-up Jah...back-up!!!

Iiissyyy...banyak pulak le bebel ambo kali nih...iyalah lama tak bersembang, macam ni le jadinya!
Walo apapun, di ujung-ujung Syawal ni, ambo masih ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan
Selamat Hari Raya, ampun maaf ambo pinta dari ujung rambut sampai le ke ujung kaki..mana tau, dalam dok bersembang ada hati yang terluka, terkejut dan semua 'ter' lah! Maafkan ambo ye jah..ambo ni manusia biasa, kot terlepas cakap ke! Tak gitu Jah???

Tujuan sebeno nak berkongsi resepi! Tu lah raya hari tu macam 'tak dan' nak makan biskut raya....jadi lepas raya ambo buatkan lagi! Sekurang-kurangnya kalo kengkawan ke, sedara mara datang ke rumah boleh jugak mengunyah! Nak ke Jah resepi lepas raya nih? hahahah

'BISKUT COKLAT OAT' ni memang lazat, sangat rangup, mike tak percaya boleh coba. Mana tau masih berbaki bahan-bahan biskut sebelum raya hari tu! Resepi nih ambo skodeng dari blog 'resepi mudah'
Ambo sangat suka kalo dapat resepi yang mudah2...maklum aja udah tua...nak yang senang ajalah!

Moh le kita berkongsi resepi biskut sedap nih!

Bahan asas:

3 cawan tepung gandum
6 cawan oat
6 camca besar serbuk koko
1 1/4 cawan gula kastor
1 1/2 cawan minya sapi
1/2 buku mentega

Untuk salutan:
1 1/2 cawan susu tepung
1 cawan gula halus

 - Panaskan oven
- Gaulkan tepung gandum,gula dan serbuk koko sehingga sebati
- Campurkan minyak sapi dan mentega yang telah dicairkan terlebih dahulu
- Masukkan oat dan adun sehingga sebati
- Gentelkan bulat-bulat atau terap dengan acuan ( ikut kemahuan mike )
- Bakar selama 30 minit pada suhu 200 c
- Setelah masak, sejukkan kemudian barulah di salut dengan susu tepung dan gula


Catatan:

Kalo mengikut resepi asal, oat di gaul bersama tepung dan serbuk koko, tapi ambo letak semasa akhir sekali agar lebih rangup. Nak tau sedapnya, mike cobalah Jah!

Maghrib pun dah nak masuk, ambo mintak diri dolu....senang-senang kita jumpa lagi!

BUBYEEEE!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...