ShareThis

Ahad, 29 September 2013

DAGING MASAK KICAP KERISIK


ASSALAMUALAIKUM!!

Jika sayang kata sayang
ku kan menunggu
jika tidak terus terang
maafkan dakuuuu.....!!!

Teringat lagu ni, maka teringatlah penyanyi yang mula-mula menyanyikan lagu ni...Suhaili Shamsuddin.
Kemudian lagu ni dinyanyikan semula oleh Noren Noor. Melihat show Suhaili Shamsuddin di TV1
(masa tu le di tahun-tahun70an) dia ni kalo nyanyi apa lagu pun tetap maintain senyum...tak kira la lagu sedih ka apalagi kalo lagu gumbira! Orang kampung ambo kata dok senyum sokmo! heheheh!
Saja selingan Jah...selingan!

Hari ni entah apa angin ambo, dah dua kali kita bersembangkan? Sambil-sambil tu sekali sekala beralih pandangan pada budak-budak kecik yang dok mengail di depan rumah....Seronok beno deme, entah dapat entah tidak ikan tuh............yang penting dapat main air!

Petang nih ambo nak berkongsi resepi masakan lauk pauk pulak dengan mike...tapi seperti yang ambo dok
cakap awal-awal lagi...masakan ambo ni udah berminggu dah....dah hilang di telan dek tanah gamaknya!
hihihihi! En suami dengan anak-anak ambo sangat gemar 'DAGING MASAK KICAP KERISIK' nih!
Ambo masak aja yang deme suka....tentu taada komplen kan???

Udah nak masuk waktu Maghrib nih...moh le kita kongsi cepat!

Bahan asas:

1/2 kilo daging - di potong nipis
1/2 cawan kicap masin
2 camca besar kerisik
1 camca besar cili kisar
1 potong kulit kayu manis
Sedikit air asam jawa
Minyak untuk menumis
Garam (mengikut keperluan)
1 biji bawang besar - di potong untuk hiasan
1 biji cili merah - di potong memanjang untuk hiasan

Bahan tumbuk:

1 camca besar lada hitam
1 inci halia
3 ulas bawang putih
1/2 biji bawang besar
1 camca teh jintan manis

- Daging yang telah di bersihkan di perap bersama bahan tumbuk, cili kisar dan kerisik
- Perap lebih kurang 1/2 jam - 1 jam
- Panaskan minyak
- Letak bahan perapan bersama kulit kayu manis
- Setelah daging empuk, masukkan air asam jawa dan bawang besar serta cili merah
- Perisakan dan bolehlah di angkat

Senangkan Jah masakan ambo....yang sedang-sedang sajaaaa.....yang sedang-sedang saja!

'DAGING MASAK KICAP ' ni sedap kalo di makan dengan nasi panas-panas atau jugak nasi lemak!
Bersulam pulak dengan sirap limau ais.....yabedabedu......sakit kaki pun boleh dilupakan!

BUBYEE....!!! Dah Maghrib ni.....!!!

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...