ShareThis

Ahad, 30 Mac 2014

TART NANAS GULUNG

yang ni baru keluar dari oven..masih panas-panas!
yang ni dah sejuk ...dah bole ngap!
ASSALAMUALAIKUM!!

Bila ku kenang ku renung
lemah longlai rasa tak tertanggung
harapan bahagia nan menggunung
terhempas hanyut terapung......

Oooooo ...nyanyi lagi Chumah? Iya...sekadar meminati dan menghayati lirik seadanya!
Itu nyanyian merdu Allahyarham Dato' Ahmad Jais...penyanyi lelaki yang ambo sungguh minat suaranya.
Pada ambo setiap nyanyiannya begitu menggetar jiwa ambo! Terbuai-buai ke dalam nyanyiannya!

Hari ni, pagi-pagi lagi ambo ada masa senggang nak bersembang dengan mike. Semalam setelah selesai
buat TART NANAS GULUNG dan Biskut Famous Amos, ambo buatkan sebji Kek Puding karamel.
Siot Jah kalo kaki boleh berdiri lama-lama. Anak teruna ambo nak bawak pegi makan dengan kawan-kawannya...buatkanlah sebiji! Kongsi-kongsi makan kan Jah?

Anak dok tanya ghokpa ( ghokpa mengikut KAMUS DEWAN berarti kenapa) buat biskut? Haiyyaaa...
mau makan llhhoooo! Pppssstttt!!!! Che Ta ada pra perkahwinan ambo pun nak juga ada pra'!hehehehehh...
ambo - 'pra hari lahir' je!!!   Dah tua Chumahooooiiii! Aaiiissyyy!!! hahahahah!!!
Jangan simpan di hati pada setiap jenaka ambo ye Jah!!!


Hari ni ambo tak buat apa-apa, sebab semuanya dah di bereskan semalam. Cuma nanti ambo akan memenuhi undangan perkahwinan di Dewan Perbandaran Kamunting. Petang nanti sebiji lagi Kek Puding karamel akan ambo buat (memenuhi permintaan) dan esok  sebiji lagi kek yang sama di atas permintaan juga! Sebelum tu kena hantar Sitecik hajar balik ke asrama.

Panjang celoteh ambo kali ni...moh le kita berkongsi resepi 'TART NANAS GULUNG'.
Kali ni ambo skodeng dari blog Sinar Kehidupanku - lebih kurang sama seperti resepi TART BUNGA TULIP ambo dolu... menggunakan minyak sapi!

Bahan asas:

250 gm butter
1 camca besar gula kastor ( resepui asal 2 camca besar)
2 camca besar minyak sapi
1 biji kuning telur
1 camca besar tepung kastard
1/2 cawan tepung jagung
Secubit garam
3 cawan tepung gandum (resepi asal 3 1/4 cawan)
Jem nanas mengikut keperluan

Untuk sapuan kulit tart:

1 kuning telur
sedikit air masak sejuk
sedikit pewarna kuning

- Ayak semua tepung
- Pukul gula dengan butter sehingga berkrim
- Masukkan minyak sapi, kuning telur dan garam dan pukul lahi sehingga sebati
- Masukkan tepung dan sebatikan
- Perap sekejap (ambo perap < > 10 minit)
- Tekan adunan tart dan bakar menggunakan suhu 175'c selama 20 -  25 minit

'TART NANAS GULUNG' ni sungguh gebu..kiranya cair di mulutlah! Memang sedap dan boleh menambahkan lemak di badan. hihihi. Berbaloilah ambo buat kerana ianya melepasi piawaian ambo!


BUBYE Jah...Jumpa lagi!!!












Sabtu, 29 Mac 2014

KEK PUDING KARAMEL



ASSALAMUALAIKUM!!

Di masa berpisah.....
mengapa hatiku rasa sedih
jumpa tak lama
bersua dikau kekasih.....!!

Terdengar nyanyian Allahyarhamah Rafeah Buang membuat hati gundah gulana.
Terbuai-buai dengan lenggok suara yang mendamaikan!

Pekabo Jah? Tempat mike tentu  masa ini panas kan? Di kampung ambo pun panas juga, tapi hujan masih lagi turun. Cumanya dengar kabar, di Taiping dan Kamunting akan ada catuan air! Oohhhh...betapa hebatnya kuasa ALLAH, tempat yang sentiasa punya purata hujan paling tinggi, sekarang udah kena catuan air. Hebatnya ALLAH yang mempunyai segala kuasa yang mampu di buatNYA.

Malam ni di kampung ambo, suasana agak sejuk...nyaman! Duduk di kampung itulah kelebihannya.
Kemarin hujan turun begitu lebat, ambo yang 'agak' pemalas ni, seronok sangat sebab taklah bersusah payah menyiram pokok-pokok bunga ambo yang banyak kurus dari gemuk. Hihihihi!!!

Malam ni ambo nak kongsi resepi 'KEK PUDING KARAMEL' yang sungguh enak tu. Sebenarnya ambo dah berkongsi resepi yang sama sebelum ni, cuma sukatan pudingnya kali ni ambo buat agak tebal dan ini
menambahkan lagi rasa sedap kek ni!

Moh le kita kongsi resepinya.

Bahan asas:

 (A) untuk gula hangus
2 camca besar gula pasir - untuk di buat gula hangus
- Tabur gula dalam loyang dan masak menggunakan api perlahan sehingga gula hancur
   dan warna bertukar menjadi perang.
- Tutup api dan biarkan

untuk puding
1 tin susu sejat
1 cawan susu pekat manis
1 camca teh esen vanila
3 biji kuning telur
3 biji telur ( kuning & putih)

- Campur semua bahan dan kacau perlahan-lahan
- Tapis ke dalam loyang gula hangus tadi dan ketepikan.

(B) merinque
6 biji putih telur
70 gm gula kastor
1 camca teh kri of tartar

- Pukul putih telur dengan krim or tartar sehingga berbuih
- Masukkan gula dan pukul menggunakan speed yang tinggi sehingga kembang dan kalo kita terbalikkan
   ianya tak jatuh

(C) untuk lapisan kek
140 tepung kek
70 gm gula kastor
3 biji kuning telur
135 air masak sejuk
45 ml minyak masak (ambo guna minyak jagung)

- Gula dan kuning telur pukul menggunakan speed yang rendah
- Kemudian masukkan semua sekali bahan di atas dan pukul lagi sehingga sebati

Cara-caranya:

- Campurkan bahan B dan C sehingga sebati dan bahagikan kepada 3 bahagian untuk 3 warna yang disukai
- Masukkan ke dalam loyang puding tadi berselang seli - caranya letakkan di tengah2 loyang.
- Bakar cara double boiling dengan menggunakan api atas dahulu selama 40 minit
- Kemudian api atas bawah selama 30 - 35 minit menggunaka suhu 170 c (bergantung kepada oven
   memasing)
- Bila dah masak, biarkan dulu selama 5 - 10 minit di dalam oven.
- Keluarkan dan biarkan rehat selama 20 - 25 minit dan barulah keluarkan kek.
- Udah sejuk, masukkan ke dalam esbok.


Orait Jah, kek ni kalo di makan sejuk-sejuk barulah sedap! Mengancam Jah. Memang agak rumit sikit
pembuatannya, tapi kalo dah sekali buat, akan buat lagi dan lagi! hehehehhh!!!

Selamat malam Jah...apa drama malam ni?

BUBYE>>>>>>>>
    







Jumaat, 28 Mac 2014

MEE REBUS




ASSALAMUALAIKUM!

Matahari bangunlah
indahkan hari ini
kau perlu hidupkan semula
mimpi kami

Matahari bangkitlah
indahkan hari ini
kau perlu hidupkan semula
cinta kami!


Hehehehhhh...hari kedua dalam tahun 2014 ambo bersembang dengan mike! Ooooouuuu!!!
lamanya Chumah ambil masa nak bersembang!! Tak tau le, udah naik bersawang dapur ambo nih!
Tapi sekali sekala bersembang dengan mike...ambo jadi muda! Macam tu kah????
kuangkuangkuangggg!!

Amati lirik di atas...bertenaga...mengharap..  dan penuh rasa kasih sayang! Hafiz nyanyi memang sedap!
Dia salah seorang penyanyi muda yang ambo minat! Oooppppsss! udah tua Chumah...! Tak apa...tak apa
sekadar minat dan mendengar tak salahkan....?

Kita tinggalkan kisah di atas, niat ambo nak berkongsi resepi dengan mike! Nak ke? hihihi...
Kali ni ambo nak berkongsi resepi 'MEE REBUS' pulak! Memang sedap, memang enak!
Berbaloilah ambo membuatnya!

'MEE REBUS' ni menjadi kesukaan anak-anak dan en suami. Buat sendiri boleh makan ulang-ulang dan yang penting boleh le makan 'banyak'! Hahahhh...Ngko gelak Jah???
Oohhhh!!! jangan buang masa Jah, moh le kita selak resepinya!

Bahan asas:

1/2 kg daging segar (rebus kemudian barulah di potong nipis)
1/2 cawan udang geragau (goreng sekejap dan kisar halus)
5 camca besar cili kisar
3 camca rempah kari daging
3 ketul ubi keledek (sebesar penumbuk)
1/2 cawan air asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya
Minyak untuk menumis
3 batang serai (dititik)
9 kuntum bunga lawang

Bahan kisar:

3 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci hali
1 inci lengkuas
2 biji buah keras

Bahan hiasan:

6 keping taufu (goreng dan potong dadu)
3 pokok sawi hijau
1 mangkuk taugeh
1 pokok daun bawang
5 biji telur rebus (belah dua)
5 biji cili hijau & merah ( belah dan potong)
Bawang goreng

- Kupas keledek - potong kecil-kecil dan rebus kemudian kisar sedikit kasar - ketepikan
- Panaskan minyak - tumis serai dan bunga lawang sehingga naik bau
- Masukkan bahan kisar bersama cili kisar - tumis lagi sehingga garing dan naik bau
- Masukkan udang dan sebatikan sehingga naik minyak dan berbau wangi
- Masukkan air dan rempah kari
- Setelah mendidih masukkan keledek yang telah di kisar tadi bersama daging
- Masukkan air asam jawa
- Perisakan bersama garam dan gula
- Sesuaikan air dengan kepekatan kuahnya
- Didihkan lagi kuahnya sehingga agak pekat (mengikut citarasa masing-masing)
- Angkat dan bolehlah di hidangkan

Resepi ni ambo dapat semasa bw dan terjumpa dari Rancangan Masakan Sajian Kontamporani Chef Riz
Skit sebanyak ambo ubah mengikut kesesuaian rasa ambo. Dalam resepi asal deme letak 1 camca serbuk ketumbar dan 1 kiub daging!

Wokey Jah kalo nak cuba..teruskan! Tapikan kalo sindili masak...wuntung maaa!!

BUBYE.....BUBYE!!!
Jumpa lagi!!!!



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...