ShareThis

Selasa, 28 Februari 2012

CAKkkk.....DONAT....DONAT!




ASSALAMUALAIKUM !!

Malam semua! Mike udah makan malam?
Kalo nak makan, usah le mike makan yang 'berat-berat' sebab kita bukan nak buat kerja
yang 'berat-berat' !!
Udah malam Jah ooiii! setakat nak ' tarik' kain selimut je! Tak gitu Jah ??
Pandaile ambo nak nasihatkan mike ye!
Bukan hape...kerana kasih sayang ambo, tu le ambo ingatkan..bukan pada mike aja......
pada diri ambo jugak!!

Semalam ambo cuma 'jenguk 'aja, kemudian 'blogwalking' sana sini....terutamanya blog masak! Last-last udah lewat, terus..bedebummmm ....tido!

Worait...malam nih kita sembang panjang-panjang ya....!
Apa kita nak sembang ye? OOooooo ..kemarin dolu ada ambo buatkan 'DONAT' alaaaaa.....
biasa-biasa aja....ambo tak salut dengan 'coklat ke hape ke...sebab anak-anak ambo suka yang'original' maksud ambo cukup sekadar 'salutan gula'

Nak ke mike berkongsi dengan ambo punya resepi? Sempoilah Jah resepi ambo...tapikan Jah
seddaaappppp! Iyalah bagi le apapun semua pada ambo sedap..rezeki.... 'selera' yang ALLAH
bagi kan? Bukan semua orang ada 'selera' nih!

Donat nih ambo buat pagi-pagi...tapi sampai ke malam teksturnya tetap lembut!
Moh le kita berkongsi.....!!

Bahan asas:

5 cawan tepung gandum
2 biji kentang (besar)
6 camca besar gula halus
1 camca teh garam
1 camca besar shortening
2 camca besar marjerin
1/2 bungkus mauripan
3 camca besar susu tepung

- Rebus kentang - biokan sejuk
- Mauripan di bancuh dengan air suam dan sedikit gula
- Tepung gandum, gula halus, garam dan susu tepung di gaul sebati
- Letakkan shortening dan marjerin ke dalam adunan tepung tadi.
- Masukkan pula kentang yang telah dilenyek halus
- Akhir sekali masukkan mauripan
- Tambahkan air suam sedikit demi sedikit dan uli sehingga doh menjadi lembut
dan tidak melekit
- Perap selama 10 - 15 minit dan hendaklah ditutup dengan kain lembap
- Bentukkan bulat-bulat (kalo ambo, ambo gunakan acuan donat )
- Goreng dalam minyak yang banyak
- Setelah benar2 sejuk barulah digolek kedalam gula castor

Wokeh semua....anak gadis ambo sangat suka donat nih! Sekali dia 'ngap' 3 ketul lenyap!
heheheh! Cobalah..memang sedap apalagi kalo makan waktu santai sambil borak-borak
ngan suami dan anak-anak! Ngeh...ngehhh...ngehhhh!!

FFUUHHH MENGANCAM ABEZZZ!!

Ahad, 26 Februari 2012

PUDING CENDOL......cara ambo!!!




ASSALAMUALAIKUM!!

Jam menunjukkan pukul 8.21 malam. Suami ambo dok nengok TV..dia paling suka BERITA.
Ambo ikut 'dan' kadang tengok kadang tu.....idak le!
Suami ambo kata..kita kena tengok berita, sebab kita ni dok di 'ulu' tak taw apa perkembangan
semasa...yesss..dia 'bersyarah' ke ambo! heheheh!

Ambo? Fuhhh..paling suka drama...itu le semalam ambo gelak guling-guling nengok drama
'Mek Kelate' lakunan Remy Ishak. Yeahhh! tu le aksi ye kalo udah fed-up dengan seseorang!

Sebenonye ambo nak berkongsi satu lagi puding dengan mike! Ambo nih kan penggemar puding!
Tu le..ambo masakkan ' PUDING CENDOL' !! nnyum..nyummm...nyummmm...sukalah hati
sebab dapat makan puding cendol.

Resepi ambo cari merata...kawan...google.....! tapi lepas tu ambo ubah-ubah sikit sebab
yang ambo dapat semua guna agar-agar serbuk...dan semua main pakai timbang!
Jadik..ambo buat cara ambo..yang pendek masa...yang selalu nak cepattt aja!

Sungguh sedap...lazat..kalo mike nak coba...ambo sokong sesangat le! Senang membuatnya,
nyantek gitu Jahhh! Buat le! Tapi puding yang ambo nih tak le berapa ensem....takat boley aja!!

Moh le kita berkongsi.

Bahan asas:

1 bungkus agar-agar tali
1 cawan gula ( kalo mike suka manis jadikan 1 1/2 cawan)
1 buku gula melaka
1/2 cawan gula merah
2 cawan cendol
1 camca teh garam
1 tin susu cair
1 cawan santan pekat
6 gelas air

- Masak agar-agar bersama 6 gelas air
- Setelah hancur masukkan santan, susu dan garam dan kacau
- Bahagikan kepada 2 bahagian
Satu bahagian campur dengan gula pasir dan cendol
Satu bahagian lagi campur dengan gula merah dan gula melaka

Itu aja..senang Jah kalo mike nak buat. Boley sedekah pada opah yang sakit ke, jiran yang
tengah bersantai di beranda rumah ke ato juga boley jamu pada kengkawan yang datang
bertandang. Kalo semua mike tak mau....bagi resepi bio deme balik masak!!!
kehekehkehhhhhh!!!

BUBYE...BUBYEEEEE!

Sssssyyyy..ambo dah nak tido.....mengantuk sesangat nih !! Mimpikan ambo yeee!!

CUCUR KUCAI SEMPOI


ASSALAMUALAIKUM !

Selamat malam semua moga mike tido nanti akan dibuai mimpi indah!
Cittt! Awal lagi Jah...udah nak memesan-mesan!

Besok 27hb. Februari.....aluhai Jah..cepatnya masa berlalu! Rasa baru benor 1.1.2012..
ini udah nak masuk bulan 3... !

Ppppsssttt! Minggu lepas, ambo balik aje, nampakle tercongok anak teruna ambo....
nampak muka penat @ lapo (lapar)! Kesiannya anak mak!
Apa nak masak ye?

Sat......sat.....syolat Asar dolu....kalo tak nanti semakin lewat pulak Asar ambo!
Selesai syolat, terus ke dapur, nak buat apa nih? Taada plan langsung..itule padahnya!

Capai tepung, bukak esbok..ada ke lagi? Yeaahhh...ada sikit lagi!
Mike nak taw apa? Heheheheh! Daun kucai dan udang idup! Mau bikin apa maaaa?
Apalagi, kalo bukan 'CUCUR KUCAI'

Yeessss! maka petang itu mengadaplah kami anak beranak dengan 'CUCUR KUCAI'
cicah dengan sos cili 'botol' heheheh !!! Sedap juga nih, apalagi di sulam dengan air teh suam!
Ngap..ngapp...ngapppp...licin kami kerjakan!

Bahan asas:

Tepung gandum
Sedikit garam
kucai
udang basah
Soda bikarbonat
Air suam untuk bancuhan

Itu aja Jah...sempoi..semua oreng boley buat kan?

BEGHEHHHH!


Jumaat, 24 Februari 2012

PUDING SUNKIST...Jeng....jeng..jenggggg!!



ASSALAMUALAIKUM !!

Malam semua ! Dari sebelum Maghrib..berenti sat...sambung balik selepas Maghrib!
Bukan hape! Bila ada aja masa 'terluang' ambo akan 'rembat' cepat-cepat!
Lepas nih, ambo nak ke dapur....nak jenguk-jenguk apa nak buat untuk malam nih!

Rasanya, ni N3 terakhir ambo untuk malam nih! Malam esok kita berjumpa lagi!

Berjumpa dan berpisahhhhh
adat manusia biasaaaaaa
hilang dimata tapi dihati tidak lupaaaaa
berdoalah kita agar aman dan sentosa..
moga-moga dapat kita berjumpa
di lain masa.....!

Bukan hape...teringat pulak mak cik zaman sekolah dolu.....ambo masuk Persatuan Bulan
Sabit Merah...kalo udah habez perjumpaan lagu ni le yang kami nyanyi beramai-ramai!
feeling oooo!

Minggu lepas ato 2 minggu sudah, ada ambo buatkan 'PUDING SUNKIST' Ingat tak ambo pernah bagitaw mike ini le 'puding pertama' ambo! Ini le ambo buatkan untuk kita berkongsi!
Rasanya masam-masam manis gitu......Sedap Jah kalo untuk 'laluan' anak tekak yang tengah dahaga !!! Ngeh...ngehh...ngehhhhh!!


Bahan asas:

1 tahil agar-agar
1 biji sunkist (ato kalo mike suka boleh tukarkan kepada 'sunquick')
2 1/2 camca besar tepung kastard
7 gelas air
1 gelas susu cair
1 gelas gula pasir

- Masak agar-agar dengan air hingga mendidih
- Perah sunkist + susu cair kemudian tuang ke dalam periuk agar2 tadi
- Tepung kastard bancuh dengan sedikit air - masukkan ke dalam periuk dan
di kacau perlahan hingga masak

Kalo mike suka, esok boley teruskan!
Letak dalam esbok lagi 'mengancam jiwa raga' sedappppp!


YEEESSSSS !!




Lagi-lagi...SUP SAYUR...SUP SAYUR! ......ambo sukaaaa!!!


SELAMAT PETANG

Udah dekat Maghrib ni! Sementara dok tunggu waktu Maghrib, kita sembang-sembang dolu ye!
Apa nak sembang dengan mike ye ? Tentang apa ? 'Tentang Dhia' Ahhhhh. itu drama!
Tapi dalam banyak-banyak drama, ambo paling tak suka drama nih! Bukan apa, lakunan deme
semua 'klasss' tapi bila satu-satu watak tu 'baik macam malaikat' ambo terus jadi bosan...macam
tak percaya!

Issyyyy! Kita sembang tentang makanan le! kalo tentang ini memang siot giler...bila-bilapun'
ambo suka..ambo minat! Tak gitu Jahhh ??? kehkehkehhh !!

Ambo paling suka sayur, tak kesah le samada ditumis, di rebus ato juga di buat ulam
(ulam jangan sebut...kecor lior ambo!)
Ppppsssttt...!!bukan nak puji..suami ambo sangat pandai masak sayur! selalu menyelerakan!
Ambo nih....kalo sayur di buat sup pun sedap jugak! Tu le minggu lepas gamak
nye, ada ambo buatkan ' SUP SAYUR '

Bahan asasnya ambo cuma letakkan sawi hijo, cendawan (orang kampung ambo sebut ' kulat')
fish ball, sedikit karot. udang basah sikit.
Tu aje! Masakan ambo semuanya sempoi.....kurang belanja tapi selalunya melepasi piawaian
kelaurga ambo! heheehehhhh!!
Sup ni ambo suka hirup panaz-panazzz....fuh...mengancam habezzz!!

YYEEEAAAHHHH!

BUBUR KACANG DURIAN


ASSALAMUALAIKUM !

Selamat petang! Apa kabo mike semua? Sihat ?
Ambo? Kepala dok rasa sikit-sikit sakit....maklum ajalah balik tadi timpa dek ujan...
' Gerimis Mengundang ' le katakan !

Minggu lepas adalah ambo masakkan ' BUBUR KACANG DURIAN ' Entah di mana silapnya,
terasa pulak nak menghirup kuah manis bercampur enak durian. Tu le jadi bubur tu!
Isi durian ambo ada lagi sikit....ahhh rasa nak habiskan, tapi tak jugak habis2. Hehehehhhh !!

Moh le kita kongsi baunye yang harum berlemak gitu!
Bagi sesetengah orang, deme suka campuran begitu. Orang lain mungkin ' kurang suka ' sebab
bau durian tu membuatkan ' jiwa jadi kacau' tapi kalo ambo, mungkin juga kebanyakan orang
Batu Kurau suka dan lali dengan bau durian.

Makan bubur ni sangat sedap dan sangat enak rasanya! Kalo tak percaya, ngko cubalah Jahhh!!
Kita kongsi!

Bahan asas:

Kacang hijo (di rebus dengan air dan secubit garam)
Santan
Isi durian
Gula pasir

Udah masak boley makan anak beranak. Nak huloq pada jiran pun silakan!

BEGHEHHHHHH!

Selasa, 21 Februari 2012

SIMPUL KASIH




ASSALAMUALAIKUM !!

Hujan lebat di kampung ambo petang tadi. Lebat sungguh! Ingatkan rumah ambo akan banjir,
tapi Alhamdulillah...sampai saat ambo dok mengadap skrin nih....belum lagi ada 'bakat' akan banjir!

Rasa sejuk, nyaman dan tenang sekali. Ambo suka tengok suasana alam selepas hujan. Nampak
begitu 'segar dan hidup' Kampung ambo dikelilingi oleh bukit bukau...jadi nampak begitu segar
dan kehijauannya membuatkan ambo teruja!

Kasih sayang......
terlalu indah untuk di kenanggggg
Selamanyaaaaa...
takkan pernah kau buangggg....

Kasih sayanggg...
tiada pernah kenal usiaaaa..
tua muda...
akan menikmatinyaaa.....!

Ini lagu nyanyian 'Favourite Group' lah Jah....! Ambo sangat suka lagu ni..tapi..ada tapinye Jah.......... oreng muda tentu jarang mendengarnya...Ahhh..takpa janji ambo bahagia mendengarnya!!!!!

Kerana kasih sayang ambo yang melimpah ruah le, ambo buatkan kerepek 'SIMPUL KASIH'
nih . heheehehhhh!
Ambo tak tau nak buat apa bila anak nak balik ke asrama dia..kek udah dia jemu, dia minta
ambo buatkan 'kuih gunting' isyyyy...baru aje makan..takpa mak buatkan yang lain.
Ambo tanya nak ke kerepek 'SIMPUL KASIH' ??Dia angkat 2 ibu jari .....okey la tuuuuu.
Tu le ambo buatkan!!

Sangat sempoi Jah ini kerepek. Moh le kita berkongsi !

Bahan asas:

Kulit popia (di potong 8 atau juga 9 bahagian)
Serunding daging (ambo gunakan yang 'readymade' oda dari kawan di Kelate
Minyak untuk menggoreng

Itu aja Jah! Sempoi kan? Senang pulak tu....!
KKkruuup..kkrriiippp...krrraapppp ! .
Itule Jahhh oooiii....senang buat...senang pulak habissss. Kehekehkehhhh !

Bubyeeeeee..!!!!

Isnin, 20 Februari 2012

APOM BAKAR


Udah hilang pulak ngantuk ambo nih!
Hehhehehe.. sonok dok bersembang dengan mike gamaknye!

Apa-apapun..salam dolu...ASSALAMUALAIKUM !
Buat semua teman-teman, ambo selalu mengharapkan kebahagiaan dan kesihatan
selalu berpihak pada mike semua!
Ya.....kalo mike tak sihat, macamana ambo nak bersembang kan..kannn..kannnn?

Wokeh...ini resepi ambo yang terakhir untuk malam ini.malam ni aja taw.!
Besok..insyaallah..kita berjumpa le pulak!
Mike jangan jemu denghan ambo taw! Sedey kalo mike jemu Jah!

Jika sayang..kata sayang...
ku kan menunggu........
Jika benci..terus terang...
Maafkan dakuuuuu....!

Cit! Nak nyanyi konon...sora pun mengah-mengah...!
kehkehekehehhh....! Bedal aja Jah..itukan hiburan untuk kita..kita nyanyi kita rasa bahagia
Okey saja....orang lain....tak kesah le Jahhh!

Kemarin dolu..ada ambo buatkan 'APOM BAKAR' Sesetengah oreng memanggilnya 'apam lenggang' Haiiii..tak apa Jah....nama apapun tak kesah...benda yang sama....kesedapan yang
sama.....asal ada..ambo 'hantam saja!'

Anak teruna ambo sangat suka kueh ni..bila ambo tanya..dia kata 'sedap !!' Fullstop!
Ngap..ngap...ngap...habis dia makan! Sonok bila anak-anak suka makan...berbaloi, ambo tak
rasa penat sikit pun...yang ada hanya rasa bangga kerana anak-anak dan suami 'makan'
'air tangan' ambo! Apa perasaan mike? Tak ke megah Jahhhh?????

Udah tengah malam, melalut le pulak mak cik ni...Moh..kita kongsi yup!

Bahan asas:

1/2 peket mauripan yis )
2 camca gula kasar ) Gaul sekali
1 cawan air suam )
1/2 kg tepung gandum
1/2 cawan gula pasir
2 camb.minyak / majerin
1 biji telur
3 camb. susu tepung
Secubit garam
Air suam ikut bancuhan

- Setelah digaul sebati - perap semalaman
- Bakar - sapu minyak sebelum bakar

catatan:
Sapu minyak kalo guna kuali biasa
Bancuhan mestilah lebih pekat dari bancuhan dadar ketayap

Kalo mike 'tak berapa malazz, boleh teruskan projek mike!
Kueh ni rasanya, manis-manis masam...kalo orang mengandung tentu suka nih!
Ada sape-sape 'mengandung?' kehkehkehhhh!!

SELAMAT MALAM.

DAGING MASAK KICAP LADA HITAM


ASSALAMUALAIKUM !

Jam udah pukul 9.45 malam. Mata pun dah kuyu.....mengantuk betul! Tak cukup zat apa le
ambo ni samapi begini jadinya! hahaha ! Tu gelak SMS tu !!

Takpa kuyu-kuyu pun, nak juga ambo bersembang dengan mike. Idea untuk bersembang
pun udah kureng....Ni le padahnye....duduk di kampung kalo udah begini jamnye, sunyi bebeno!
Syakali syakala aja motor atawa kereta yang dok lalu depan rumah!

Malam nih ambo nak berkongsi masakan ambo...bila ambo masak ...mungkin 2-3 hari lepas.
Ambo masak 'DAGING MASAK KICAP LADA HITAM' Fuhhhh! Panjangnye nama resepi ambo!
Bagaimana panjang nama resepi, begitulah panjang juga selera anak-anak ambo!
Deme suka Jah ooiii..tak kesahle daging ke ayam ke..janji masak kicap!

Moh le kita berkongsi......!!

Bahan asas:

Daging
Kicap masin
Lada hitam
cili kering
Jintan manis
Sedikit kulit kayu manis
Bawang besar dan cili masak
Daun sup

- Semua bahan rempah iaitu lada, cili kering, jintan manis di kisar
- Perap bersama kicap dan daging yang telah di tos.
- Panaskan minyak - letakkan bahan perap bersekali.
- Letak sedikit air asam jawa
- Potong cili basah dan bawang besar dan bila masak taburkan daun sup yang dipotong.
-Rasa garamnya dan kalo suka letaklah serbuk perisa.
- Sedia untuk di hidang.

Sempoikan masakan ambo..jimat masa dan anak-anak ambo suka masak kicap cara ini!
Huhhh...berpeluh-peluh deme makan!
Mike macamana? Tak terlio ke?

JOM LAYAANNNN!


Ahad, 19 Februari 2012

APAM PISANG




Hadoii Jah...mengantuknye amboooooo!!!

Ooopppppsss...mengantuk sesangat...lupa nak bagi salam! ASSALAMUALAIKUM !!

Takpa le Jah ooiii! Ambo penuhkan N3 ambo yang terakhir untuk malam nih!
Mike jangan jemu ye!

Kemarin dolu, tak taw nak makan apa...godek2 esbok, ternampaklah pisang yang
ambo simpan entak berapa lama dah. Kesian pula cik pisang tu kalo ambo tak kerjakan
dia...rosak tanpa sahamle dia..jadi pikio punya pikio, ambo rasa nak makan satu jenis lagi
makanan tok nenek....!!

Tu le ambo pun stat le projek ambo...dengan resepi tok nenek nih....Mungkin bagi sesetengah
'orang tak suka'...ada sesetengah 'orang tak berapa suka' dan selebihnya 'orang yang suka'
Apa-apapun 'ambo suka'! Ngeh..ngeh...ngehhhh !!

Moh le kita kongsi resepi ni...'APAM PISANG'

Bahan-bahan asas:

9 biji pisang emas
1 cawan santan
1 cawan gula
3 cawan tepung gandum
2 camca teh soda bikarbonat
1 camca teh baking powder
Secubit garam

- Blend pisang dengan santan, gula dan sedikit garam
- Ayak tepung bersama soda dan baking powder.
- Tuang pisang yang telah di kisar tadi kedalan tepung.
- Gaul sebati dan sedia untuk di kukus

Mike boleh saja kukus dalam loyang atau juga boleh kukus dalam acuan kecil
seperti ambo buat....!
Wokeh..kalo mike suka boleh teruskan projek mike..sedapppppp....caya lah!

Bubye......!!
Ambo mengantuk...udah nak tido! Selamat malam...mimpikan ambo ye !!!



ASAM PEDAS TUMIS


ASSALAMUALAIKUM.

Apa kabo mike? Sihat ke? Ambo? heheheh..ambo sihat sokmo!
Lama beno kita tak bersembang ya...apalagi nak berkongsi-kongsi masakan !

Itule Jah.....kadang-kadang sampai tak terjengok dek ambo! Windu pada mike Tuhan saja
yang taw! Takpa....takpa...malam nih kita bersembang wokeh???

Ini masakan ambo tak taw bila ambo buat...tapi rasa-rasanya minggu lepas gamaknya.
Tak kesah le jah ooooiiii! janji ada masak, ada makan dan ada juga rasa kenyang!!
Tak gitu Jahhhh ??

'ASAM PEDAS TUMIS' ni stlye ambo le! Mike buat macamana ?
Moh le kita berkongsi rasa......!!

bahan asas:
Ikan
Serai
Bawang besar
bawang putih
Cili kering
Sedikit belacan
Minyak untuk menulis
Daun kesom

- Biasa ambo buat, serai, bawang, cili kering dan belacan, ambo kisar kemudian tumis
sampai naik minyak.
- Letak asam (biasa ambo guna asam keping)dan garam, kemudian tambah air (ikut suka)
- Setelah menggelegak, masukkan ikan dan daun kesom
- Kalau suka letak sedikit gula dan serbuk perisa

Itu aja Jah....kalo ambo, ambo suka wangi serai yang di tumis tu! Aromanya cukup mengancam jiwa raga! kekekekekhhhhh

LAYYAAANNNN.

Rabu, 15 Februari 2012

HADIAH DARI ANAK !!


ASSALAMUALAIKUM !!

Jam di skrin menunjukkan pukul 9.14 malam...wah..awal lagi ni!
Petang tadi ramai tetamu menziarahi ambo. Lepas sorang...sorang...sampai le ke malam
ni! Tu le untungnye ramai saudara mara...duduk pulak di kampung....!!!

Pppssstttt....pppsssstttt...itu hali ...haiiiyaaa....2 halibulan...anibesali wa...! heheheh!
Kerana anak-anak dah beso-beso..ingat aja deme pada hari bersejarah mak abah deme.
Itule anak bujang ambo bisik-bisik ngan adiknye konon nak suprise ke ambo...hah....
deme bagi hadiah pada ambo.... !

Udah deme taw Jah....apa kesukaan mak deme...dibaginye buku masak dengan novel dan
sebuah buku doa! Woooo! siot giler Jah..anak-anak buat macam tu! Tak kisah le Jah
macamana rupanya...selalu anak dara ambo bagi kad.....kali ni agaknye duit 'lebih' tule
siap dengan buku masak lagi! Tangkap leleh Jahhhh !! isk...iskkk...iiisssskkkk..!!!

Apa-apapun..terima kasih anakku! Bukan hadiah yang mak harapkan, cukuplah dapat menjadi
'hamba ALLAH' yang sempurna, menjadi anak yang baik dan bertanggungjawab.

Apa-apapun 'terima kasih ' sekali lagi !!

YYEEESSSS !!!


KUIH GUNTING








ASSALAMUALAIKUM !!

Dah lama tak jumpa
hati bertambah bimbang
Siang malam terkenang...
fikiranpun tak tenang...!

Isyyyy! Menyanyi pulak mak cik nih! Udah tua...jangan dibuat mak cik !!!!
Ada ambo kisah Jah...??? menyanyi cuma untuk menghiburkan hati......!
Yesss...di telinga ambo nih sayup-sayup terdengar suara penyanyi Mat Jais
yang boleh dikatakan kesemua lagunya adalah menjadi kesukaan ambo
Suka aja....jangan sampai jadi 'najisss' udah le! kehekehkeh....!!!

Wokeh..malam nih ambo nak berkongsi lagi satu resepi dengan mike semua..yang selalu ambo windu! Sebetulnya...udah 2-3 hari ambo buat, tapi masa sangat mencemburui kita,
tu le sebabnya baru malam nih ambo dapat luangkan masa dengan mike!

'KUIH GUNTING' tu le nama kerepek ambo nih! Dek kerana'kerepek pisang' ambo udah
tinggal sikit aja lagi...jadi ambo kena buatkan 'sesuatu' yang dapat ambo kunyah sambil
menonton drama....kalo tak mengunyah...rasa macam ' tak lengkap menonton' hhahahahah !!!
Kureng selesa lah Jah oooiii!!! Kannn ' senaman' untuk mulut tu !!

Jangan banyak melalut...moh kita kongsi ini 'lesepi' ! Sangat sempoi....membuatnya pun rasa
relax aja.....! Kita kongsi yee!!

Bahan asas:

300 g tepung gandum
8 pelepah daun kari di gunting halus
90 g majerin
2 sudu makan serbuk cili
100 ml santan pekat
Garam secukup rasa
Minyak untuk menggoreng

Bahan rempah:
2 sudu makan jintan manis
2 sudu makan jintan putih
1 sudu makan ketumbar
Semua bahan rempah di kisar kasar

- Satukan tepung gandum, serbuk cili dan bahan rempah serta daun kari
- Gaulkan dengan majerin
- Tuang santan dan uli hingga menjadi doh
- Bentukkan doh memanjang
- Gunting ke dalam bekas yang di taburi sedikit tepung
- Panaskan minyak dan goreng hingga keemasan.

Krupp...krrruuupppp......sedap Jah....senang hati sebab ada benda yang nak di kunyah!!!
Cobalah kalo nak taw keenakan dan kerangupannya..mesti beesssttt punya !!

CHAOOOO !!




Sabtu, 11 Februari 2012

KEK MENTEGA




ASSALAMUALAIKUM !!

Sonok giler ambo malam nih! Iyelah....petang tadi gi jumpa anak ambo yang bongsu,
si abang memang dari semalam udah ada di rumah...Best....memang besttttt...windu ambo
udah terubat Jahhhhh!!

Bertambah sonok kerana 'tenet' di rumah ambo berfungsi sepenuhnya hari nih.......
tak seperti semalam....ato...kemarin..ato..kemarin dolu.....huhhh...mati kutu ambo!
Poblem beb..kalo 'tenet' padam! Macam le taada aktiviti lain minah nih !!!

Kerana sonok yang giler...gilerr...gilerrrr tu, ambo nak berkongsi satu lagi masakan ambo!
Ini masakan 'biasa-biasa' aja...tapi boley le kalo sekadar nak yang sempoi-sempoiii kann ??
Kek ni ambo buat tadi, sambil-sambil buat 'kuih koci sagu'

'KEK MENTEGA' ni taada dalam plan ambo Jah!..tapi .....entah macamana ambo 'terbuat' heheheeh!! Tak apa...kita kongsi ye Jah....walopun kek ni 'biasa-biasa' saja, tapi sekali sekala yang biasa tu sedap jugak kalo di makan petang -petang yang santai kan..kann...kannnn ???

Bahan asas:
250g mentega (ambo guna farmcows)
250g gula halus (ambo bedal dula kasar....lambat sikit le!)
250g tepung naik sendiri
4 biji telur (gred A)
1 camcateh esen vanila

- Putar mentega dengan gula hingga kembang
- Pecahkan telur satu persatu ke dalam adunan - putar lagi
- Masukkan tepung dan esen vanila
- tuang adunan ke dalam loyang
- Ambo titiskan sedikit pewarna merah, kuning dan hijo kemudian lorekkan adunan
- Bakar adunan selama 1 jam pada suhu 180 c

Itu aje Jah.....anak ambo suka tengok kek tapi tak berapa gemo makan.....!
Tak apa...janji dia suka! Wakakakakaka !!

Bubye....ambo nak gi tengok CEREKARAMA pulak...apa citer tak taw le ambo!
Besok..apa projek tak taw lagi.....rasa 'meriah' dapur ambo kalo ujung minggu !!
Heheheheh !! BYE......!!

KUIH KOCI SAGU



ASSALAMUALAIKUM !!

Pagi tadi, bangun aja dari tido, suami ambo kata ke ambo' ari ni cuti, kita oder dari kedai'
Hish...dia bagi cuti masak ke ambo ?? Tak leh jadik nih ! Oppsss...berseghok dah le dari kedai !
Ambo balas...!Mike tau ke apa tu 'berseghok'? Mengikut KAMUS DEWAN, 'berseghok' yang orang kampung ambo dok cakap tu ialah ' sarapan pagi' !! kehkehkehhhh !

Aluhai Jah....cuti-cuti macam ni le, banyak projek ambo nak buat ! Kain baju udah ambo basuh
semalam...Itule...orang sidai baju dengan matahari...ambo terbalik....sidai dengan bulan...!!
Takpa....janji kering!!! Masa tu ibarat emas...apalagi emas sikalang sangat mahalll llhhoorrhhh!!

Selesai mengemas rumah (tak kemas manapun!) ambo teruskan projek ambo! Suami udah ke kebun.....Cari-cari kat setor dapur..ada ke ??? Wau......dah jumpa! dah jumpa !!
Anak tekak ni rasa nak makan 'KUIH KOCI SAGU' ! Itu le, bukak esbok, ambik nyior (kelapa
parut)-blend aja...cepat Jah...santan pun banyak!

Moh le kita berkongsi resepi 'KUIH KOCI SAGU' dengan ambo ! Sedap weii...kalo mike makan
dengan air kopi....mesti lupa kawan!
Kita kongsi Jah !!

Bahan asas:

Sagu biji (selepas basuh dan tos, rendam dengan santan pekat dan sedikit garam)
Inti kelapa
Daun pisang

Itu aja Jah, setelah selesai di bungkus, kukuskan dia.
Selesai projek ambo yang pertama......!
Sedap Jah.....teksturnya lembut, sedikit liat dan lemak-lemak gitu!
Cobalah! kakak ambo suka balut seperti lepat...apa-apapun boleh saja.....!!

NYUM..NYUMMMM..NYUMMMMM.!!!

Jumaat, 10 Februari 2012

MASAK LEMAK CILI PADI JANTUNG PISANG


ASSALAMUALAIKUM!!

Semoga kita semua dirahmati oleh ALLAH SWT.
Sambil-sambil teliga dok dengar suara Mat Jais..penyanyi kesukaan ambo, ambo terus nak
bersembang-sembang dengan mike. Kiranya ambo membesar dengan lagu-lagu Mat Jais le
.....maklumle lahir di zaman pop yeh-yeh...kehkehkehhh !!

Opsss...!! malam ni ambo nak berkongsi dengan masakan orang kampung pulak.....! Mike tentu
selalu melayari blog-blog masakan yang hebat-hebat kan? Ahhh..takpa.....sekali sekala singgah
ke dapur ambo...kita rasalah pulak keenakkan dan kesedapan makanan oreng kampung!

2-3 hari lepas, suami ambo ambik jantung pisang dari belakang rumah...nak buat apa? Dia tanya.
Ambo ni kalo 'jantung pisang' direbus cicah dengan sambal belacan pun jadik..buat 'pajeri' pun boley....buat kari pun okey juga..tapi kali ni ambo nak buat'MASAK LEMAK CILI PADI JANTUNGPISANG' pulak. Mesti mengancam nih!

Jommm..kita sama-sama rasa rasa masakan ambo! Hamboiii.... kalo kena dengan nasi panaz-panazz nih.....lupa kawan nih!

Bahan asasnyer:

Jantung pisang
Santan cair & pati santan
Sedikit ikan bilis
cili burung
Serai
Kunyit
Sedikit garam

- Cili burung, serai, kunyit di kisar.
- Masak diatas api dengan santan cair ,ikan bilis & jantung pisang yang dah di potong
- Setelah menggelegak, masukkan santan pekat dan di kacau-kacau supaya kuahnya
tidak berbiji-biji
- Rasa garamnya dan letakkan serbuk perasa kalo suka.

Sempoikan Jah...tapi hhhhhmmmmm sedap giler !!
Boley terey kalo mike gemo !! (suka)

Bubye.....nak upload gambo cepat-cepat , bimbang 'tenet' padam nanti !!!!


Khamis, 9 Februari 2012

JEMPUT-JEMPUT BODO


ASSALAMUALAIKUM!!

Haiiii !!
Agak-agaknye ambo boley dapat sakit lemah jantung nih! Oooopppsss !! jangan......! jangan...!
Tak ndak le...mintak di jauhkan.....Di simpangkan oleh Malaikat 44 !
Hadoooiii! manakan tidak, bukak je komputer, berdebau-debau aja!! Sebab selalu sangat taada 'tenet'... Hish...haru biru jadinye ! Mati kutu ambo!

Malam nih, lepas saja Maghrib, terus ambo mengadap...windu pada 'blog'ambo nih!
Windu jugak pada mike semua! Mike tak windu pada ambo keeeee ???kehekehekehhhh !!
Malam ni juga ambo nak berkongsi resepi paliiingggg malazzzz, paling sempooooiii !!
Tapi Jah...ada tapinya....kalo di 'ngap' panaz-panazz...hui...enak Jah....disulam pulak dengan
ayaq kopi ka ayaq teh ka.......memang 'lenyap ' Jah oooiiii !! heheheh.....!!

Kemarin dolu, tak tau nak makan apa, sambil-sambil ngadap TV, ambo bancuh le tepung......
rasa-rasanya nak buat jemput-jempu aja !! Anak-anak dan suami ambo kata...'eh..ehhhh.......
sedap jugak cucoq kodok nih.....cucoq oreng malazzz!' Tak kesah le Jah, janji ada benda
yang nak di sulam sambil nonton, ni le rupanya!!

Bahan asasnya sangat sempoi, jadi ambo pun 'sempoi ' ajalah nak berkongsi..... !
Ambo cuma gunakan :
Tepung gandum
Sedikit Mauripan
Gula
Sedikit Garam
Sedikit majerin
Air suam

Itu aja Jah, ambo gaul semua bahan, perap selama setengah jam, barule ambo mula
menjemput. Biokan minyak panas, baru le mike luncurkan tepung yang udah di jemput tu....!
Wah! bulat-bulat macam buah guli.....anak ambo suka cicah dengan air teh !!
Macam-macam cara dia makan !!

Sedap jugak makan ramai-ramai...!!

Rabu, 8 Februari 2012

PUDING CURAHAN KASIH



ASSALAMUALAIKUM !!!

Hadooiiii !! panas betul hari nih!
Di tempat mike panas tak ? Ayoyo....serba salah ye.....itu le manusia namanya....!!
Hujan salah tak hujan pun salah....tak ada rasa nak bersyukur pun !!

Alhamdulillah !! Ambo bersyukur...syukur sangat-sangat di atas segala nikmat yang ALLAH
anugerahkan......tapi...tapi.....memang mulut nih gatalllll sesangat....asyik berungut ajer !!

Sampai kerumah, terus bukak esbok....wah..wah..wahhhh! ada lagi? Terlupa pulak ambo !
Yelah, ini puding ambo buat kemarin, kalo tak silap! Ahhhh!! Sedap nih, apalagi kalo hari panas menyengat macam nih! Fulamak....! Mengancam habisss! Tula dia, pada ambo yang sangat
suka 'puding', boley kata setiap minggu, ambo akan buat!

Nak kongsi ke resepi ambo nih?? Boley...boley.... tak kesah Jah...kan ke kalo berkongsi ilmu,
bak kata worang tua-tua....ibarat air sungai yang mengalir.....!! Tak gitu Jah ???
Puding ni ambo namakan 'PUDING CURAHAN KASIH' Fuhhh nama.....tak le ensem mana puding ambo nih, tapi Jah kalo mike makan..huiii..juling mate sebab sedap !!

Dolu ambo buat puding ni selapis-selapis, tapi kerana nak cepat, nak nengok drama 'Telekung
buat mama' ambo curahkan aja....itu sebab nama dia ' curahan kasih '

Opppss..sudah..sudah..jangan banyak cerita, moh le kite !!

Bahan asas:

1 bungkus agar-agar tali (3.7 g)
1 1/2 cawan gula pasir
1 camca besar mentega
3 biji telur
1 camca besar tepung kastad
Sedikit esen vanila dan koko
1/2 tin susu cair
7 gelas air


- Masak agar-agar dengan gula
- Pukul telur + susu cair + tepung kastad
- Tuang ke dalam agar-agar tadi
- Udah masak bahagikan kepada 2 bahagian
- 1 bahagian campur dengan koko dan satu lagi lebihan campur dengan sedikit pewarna kuning
-Tuang berselang seli

Itu aja...sangat sempoi, tapi pada ambo semua jenis puding memang sedap!
HHHHMMMMMMmmmm !!



Selasa, 7 Februari 2012

KUIH KETAYAP



ASSALAMUALAIKUM !!!

terkenang semasa duluuuuu..
hatiku merasa rinduuu
mungkinkah dapat bertemuuuu
padamu duhai kasihkuuuuu.......

Tiba-tiba rasa rindu..rindu pada masa silam ambo ....yang semakin jauh ambo tinggalkan !!
Sedey le pulak! ahhhh ! jangan sedey-sedey.....masa lalu tak akan dapat kita ulang balik...
cuma sekadar dapat kita kenang dalam lipatan sejarah...!!!

Kerana windu lah, atas permintaan suami, ambo buatkan sekali lagi 'KUIH KATAYAP'
Terkenang semasa nunggu SPM, kuih ni le ambo buat, letak di kedai makan....kejap aja...
tapi...nostalgia betull!!

Hahahha!!! sekali lagi ambo skodeng resepi tok nenek....mike jangan jemu..sekadar berkongsi
rasa...berkongsi kenangan dan selainnya berkongsi resepi....!
Walopun 'KUIH KETAYAP' ni resepi paling senang, tapi....ada juga orang yang tak boleh membuatnya! Betul Jah ...wa cakap ..tatak tipu punnnnnyyyyeee !!

Sekali lagi kita berkongsi resepi ni

Bahan asas:

Tepung gandum
Telur
Air
Garam
Inti kelapa parut

Semua bahan diatas kecuali inti, mike blend aja.......tatak susah maaa!
Bancuhan janganlah cair sangat, nanti kulit dadarnya terlalu lembut susah mau gulung

Ambo' kureng gemo ' kuih nih, tapi kalo suami ambo..fuhhhhh...berkenan sangat dia.....!
Apa-apapun...beghehhhh !!!

Bubye....!!




BADAK BERENDAM ( cara ambo weiii!!)



ASSALAMUALAIKUM !!

Give-up betul! Macam biskut chipsmore pulak 'tenet' di rumah ambo sekarang.
Kejap ada kejap taada! Kadang taada terus, udah di repot, datang kejap aja ada 'tenet'
deme balik sekejap aja terus 'tenet' down. Macam berhantu !!

Aaahhh!! tak kesah le Jah ooiii! nampak ada je terus ambo mengadap, sekurang-kurangnye
dapat juga kita bersembang kan ??
Yelah....malam ni tepat pukul 9.00 ambo akan 'mengadap' tv pulak..apalagi nak nengok
kisah seterusnya drama' vanila & coklat ' . Terhibur sekali sekala nengok telatah hero dan heroin yang segak tuh!

Jangan teruja sangat, moh kita berkongsi resepi pulak! 2 - 3 hari ni ambo asyik buat resepi tok nenek jer!..Nak buat macam mana, udah tekak nak ubah selera atau juga..selera udah berubah?
hahahahah..macam2 la..... apa-apapun kita kongsi ini resepi ' BADAK BERENDAM'
Nama resepi ambo kureng menyerlah..takpa kalo mike makan 'terserlah' keenakkannya!
Betul Jah..tak tipu punya....Lemak berkrim...disukai ramai !!

Kita kongsi sekarang ekkk!!

Bahan asas

Tepung pulut
Santan .
Inti kelapa atau jugak boley aja kalo nak letak gula melaka
Secubit garam

- Tepung pulut di bancuh dengan air masak suam.
- Gentel tepung pulut dan letakkan inti dan bentukkan sedikit lonjong.
- Letak ke dalam loyang yang telah di sapu dengan sedikit minyak ( untuk adunan tidak melekat)
- Blender santan dan campurkan dengan sedikit tepung gandum dan secubit garam untuk dijadikan kuah.
- Setelah selesai kukuskan adunan.

Itu aja Jah..udah masak boley makan anak beranak.....sedap Jah...lemak-lemak gitu !!
Moh kita makan kuih BADAK BERENDAM nih....jangan jadi badak udah le.....tak ensem!!
kekekehhhhh !!

LLAAYYYAAANNN!!

Isnin, 6 Februari 2012

LEPAT PISANG




ASSALAMUALAIKUM!!

Apa kabo mike? Sihat? Alhamdulillah ! Sentiasalah jaga kesihatan kita. Tak boley dibeli
dengan duit Jah oooiii!! Duit berlambak pun kalo sakit tak ada guna Jah.....oleh itu, ambo
ingatkan pada diri ambo dan pada mike semua, kalo ada masalah sikit-sikit tu.....kasi
cincai le..jangan jadikan dia masalah beso! worait Jah!!

Udah beberapa hari ambo tak update ambo punya blog nih! Windu jah..tapi kadangkala
masa mencemburui kita.....!! chewahhh...romantik giler pulak minah nih !!

Hhhhaaaa... malam nih ambo nak berkongsi resepi tok nenek! keh....keh..kehhhhh!
Mike taw ke apenye....jangan buat muka sekupang....ni ambo nak bagitaw.....tudia........
LEPAT PISANG....ohhhhhh my feveret lah...!!! orang tua macam ambo...mesti suka
kuih muih seperti ini! Tak gitu Jah ????

Wokeh..jangan buang masa ma....kita kongsi ekkk!

Bahan asas:

Pisang masak
Santan pekat dan sedikit kelapa parut (tapi lepat ni ambo tak buat inti ye! )
Gula (ikut suka mike)
Secubit garam
Tepung beras (atau kalo mike suka boleh juga guna tepung gandum)
Daun pisang

Maaf le Jah...kuih2 tok nenek nih ambo tak ada sukatan yang khusus, main bedalll aja!
Tapi bahan asas seperti yang di atasle!
Sekali sekala ubah selera...sedap jugak..apalagi orang kampung macam ambo ni
suka sangatle makanan macam nih!

BEGHEH SOKMO!!



Khamis, 2 Februari 2012

BUAH MELAKA



ASSALAMUALAIKUM !!!!

Duduk-duduk sorang macam nih, teringat masa ambo kecik-kecik dolu.
Bersama sepupu sepapat, kami selalu main aci, congkak, guli, selambut, mandi sungai
dan paling ambo suka ber'teka teki' ! Fuh...seronok giler, tambah kalo yang kita dok teka
tu tak boleh di jawab.....Rasa donia aku punya beb!!!

Nih...ambo nak teka kat mike....'buah apa kalo masak naik ke atas?' hahahhahahah!
Sikalang, misti lu boley jawab maaaa..tatak susah ini tika tiki! Butut ka?
heheheheh...!

YYEEESSS! 'BUAH MELAKA' meh kita kongsi resepi ini sama-sama yup!
Biasanya kuih ni banyak kita nampak di bulan puasakan? Tak kesah le Jah, bulan posa ke
bulan tak posa ke, kalo nak makan, tak nyempat-nyempat....enakkkk rasanya!

Itule semalam, balik aja ke rumah, selepas sholat Asar, ambo teruskan projek ambo, gula melaka udah suami ambo beli....kirim pulak pada sepupu yang nak gi ke Pekan Selasa (di Batu Kurau
ada pekan sari yang kami panggil Pekan Selasa) beli lagi....hui dah dekat 10 ketul gula melaka kat rumah ambo! Bestt nih!!

Bancuh tepung pulut, sumbat gula melaka..rebus....gaul sama itu kelapa..jadile BUAH MELAKA.
Itu le suami ambo dok tanya..bila lagi nak buat BUAH MELAKA? Sedap le tuuuu!!!
Keh..kehhh...kehhhhhhh!!!

Jangan buang masa, moh kita kongsi Jah.

Bahan asas:

Tepung pulut (ambo bancuh dengan air masak suam)
Gula melaka yang udah di racik (untuk di buat inti)
Kelapa parut putih yang digaul dengan sedikit garam halus

- Ambil adunan tepung pulut, kemudian masukkan gula melaka kemudian di gentel bulat2
- Rebus adunan itu, untuk mengetahui ia masak, tunggu sehingga adunan itu terapung di atas
permukaan air yang menggelegak
- Toskan adunan sekejap, kemudian gaulkan dengan kelapa parut.

Itu aja Jah, senang kan? Wokeh..tak payah nunggu bulan posa kalo rasa nak makan.
Buat sendiri lagi jimat, lagi sedap, lagi terangkat !!!
Oh ya...sesetengah orang (mungkin) suka letak pewarna hijo, tapi ambo suka original kaler!

BBEEEEGGGHHHEEEHHH!!!

ULANG TAHUN PERKAHWINAN


ASSALAMUALAIKUM !!!!

Apa kabo?
Pagi-pagi buta ambo dok mengadap skrin nih! Perasaan berkecamuk...gumbira, sebak dan
sangat bersyukur kepada ALLAH yang sentiasa melimpahi kasih sayang, perhatian dan
menguasai ambo, hambaNYA yang hina ini!

Maksud ambo DIA menguasai tentang tindak tanduk ambo, menguasai kasih sayang ambo
dan segala yang 'terbaik' untuk ambo.

YYEEESSSS !!! hari ni genap 23 tahun ambo bernikah. Wahhhh! dah 23 tahun dah? Rasa baru
aja ambo menjadi isterinya. Ambo terus bahagia hidup dengan dia, walopun hidup kami 'yang sedang-sedang saja' tapi,ALHAMDULILLAH sentiasa bahagia dan damai!

Anak-anak menjadi seumber kekuatan....keletah anak-anak terus menjadi hiburan ambo
suami isteri. Adik beradik memberi sokongan yang padu. Alah!...... Orang kampung macam ambo nih, mana ada sambut annivesari pun, sekadar makan-makan dengan anak-anak,
tu pun dah sangat bersyukur.

Worait....terima kasih pada semua yang mendoakan dan mengharapkan bahtera rumah tangga kami tetap teguh dan apa-apapun ALHAMDULILLAH kepada ALLAH YANG MAHA PENGASIH.

Jumpa Lagi!!!!

Rabu, 1 Februari 2012

KEK SANTAN


ASSALAMUALAIKUM!!

Sekali lagi kita berjumpa.....ada luang masa ambo, ambo tak jemu 'bersembang' dengan mike!
Cuma ambo 'riso' taku kalo-kalo mike yang jemu dengan ambo, maklum le orang tua! hehheheh!!

Ambo nak kongsi satu lagi masakan ambo dengan mike, nih ambo buat entah beberapa hari sudah,
cuma perap aje, tak 'dan' nak berkongsi, jadik malam nih kita kongsi sama-sama ye!!
'KEK SANTAN PANDAN' chewahhhh..tu la nama yang ambo bagi !
Sedap jugak kerana 'kelembutan' dan' keharuaman' pandannya!
Kalo mike suka boleh coba..kalo kurang suka......pun tak apa!
Sebab..ramai orang kurang suka makan kuih manis-manis nih..nak jaga kesihatan!
Meh kita kongsi!

Bahan asas:

4 biji telur
1 1/2 cawan gula
2 cawan tepung ghandum
1 cawan pati santan + pandan
Sedikit pewarna hijo (kalo suka)

Cara membuatnya seperti biasa cuma kek ini perlulah di kukus!
Itu aja.....

Worait....ambo nak gi ke dapur sat, nak nengok 'kek pisang' ambo udah masak ke belum?
Jumpa lagi!


Bubyeeeeee !!!!



APAM BETAWI


ASSALAMUALAIKUM semua!

Apa kabo mike semua? Lama betul tak sembang-sembang dengan mike ye!
Ambo tak ada apa-apa....cuma salah satu nye....penat...penat sangat.....maklumle kerja semakin
banyak! Siang dari pagi hingga petang 'melupakan' soal dapur...soal rumah!

Balik aje.....lepas sholat Asar...bedebummmm..ambo baring....lenguh...letih!
Bukan lena pun, cuma baring-baring manja gitu...mana boleh, tidur lena selepas sholat Asar kan?
Apapun, ambo tetap bersyukur kerana hingga ke hari ini, ambo sentiasa beroleh
kesihatan dan kebahagiaan yang bukan semua orang dapat menikmatinya!!!

Malam ni ambo nak berkongsi dengan mike 'APAM BETAWI'
Pernah buat tak? Senang dan sangat sempoi Jahh! Ye lah masakan ambo memang
sempoi-sempoi kerana kekangan masa yang membelenggu! chewahhh !!

Jangan banyak melalut, kita kongsi sekarang wokeh!

Bahan-bahan asas:

4 bjiji telur
1 cawan gula
1 cawan tepung gandum

Itu aja Jah! Senang kan?
Mike blender telur dengan gula bio kembang kemudian masukkan tepung.
Kukus hingga masak

Sedap Jah bila di makan panas-panas!
Lembut, gebusss dan harum !!

LLLLAAAYYYAASAANNNNNZZZZZZ!!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...