ShareThis

Khamis, 2 Februari 2012

BUAH MELAKA



ASSALAMUALAIKUM !!!!

Duduk-duduk sorang macam nih, teringat masa ambo kecik-kecik dolu.
Bersama sepupu sepapat, kami selalu main aci, congkak, guli, selambut, mandi sungai
dan paling ambo suka ber'teka teki' ! Fuh...seronok giler, tambah kalo yang kita dok teka
tu tak boleh di jawab.....Rasa donia aku punya beb!!!

Nih...ambo nak teka kat mike....'buah apa kalo masak naik ke atas?' hahahhahahah!
Sikalang, misti lu boley jawab maaaa..tatak susah ini tika tiki! Butut ka?
heheheheh...!

YYEEESSS! 'BUAH MELAKA' meh kita kongsi resepi ini sama-sama yup!
Biasanya kuih ni banyak kita nampak di bulan puasakan? Tak kesah le Jah, bulan posa ke
bulan tak posa ke, kalo nak makan, tak nyempat-nyempat....enakkkk rasanya!

Itule semalam, balik aja ke rumah, selepas sholat Asar, ambo teruskan projek ambo, gula melaka udah suami ambo beli....kirim pulak pada sepupu yang nak gi ke Pekan Selasa (di Batu Kurau
ada pekan sari yang kami panggil Pekan Selasa) beli lagi....hui dah dekat 10 ketul gula melaka kat rumah ambo! Bestt nih!!

Bancuh tepung pulut, sumbat gula melaka..rebus....gaul sama itu kelapa..jadile BUAH MELAKA.
Itu le suami ambo dok tanya..bila lagi nak buat BUAH MELAKA? Sedap le tuuuu!!!
Keh..kehhh...kehhhhhhh!!!

Jangan buang masa, moh kita kongsi Jah.

Bahan asas:

Tepung pulut (ambo bancuh dengan air masak suam)
Gula melaka yang udah di racik (untuk di buat inti)
Kelapa parut putih yang digaul dengan sedikit garam halus

- Ambil adunan tepung pulut, kemudian masukkan gula melaka kemudian di gentel bulat2
- Rebus adunan itu, untuk mengetahui ia masak, tunggu sehingga adunan itu terapung di atas
permukaan air yang menggelegak
- Toskan adunan sekejap, kemudian gaulkan dengan kelapa parut.

Itu aja Jah, senang kan? Wokeh..tak payah nunggu bulan posa kalo rasa nak makan.
Buat sendiri lagi jimat, lagi sedap, lagi terangkat !!!
Oh ya...sesetengah orang (mungkin) suka letak pewarna hijo, tapi ambo suka original kaler!

BBEEEEGGGHHHEEEHHH!!!

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...