ShareThis

Khamis, 22 Disember 2011

KARIPAP PUSING yeah..yeah...yeah....!!!!






ASSALAMUALAIKUM !

Sudah lama tak jumpa
Rindu hati pada mu
Duhai kasihku
Duhai sayangkuuuuu...!

Hadooiii! siot giler lagu D'LLoyd tu....tapi tu zaman remaja2 dolu lah....tapi jika mendengarnya
sikalang, masih terasa sanghat merdu dan mendayu-dayu suara SAM. Sengau2 gitu Jah !!

Aahhhh! kita tinggalkan SAM dengan lagunya tu, tapi dengar le Jah ambo nak kabokan pada
mike, apa yang akan ambo penuhkan N3 ambo malam nih!

Ssssyyyyyy!! Udah senja dah ambo nih, tapi tak pernah le ambo buat karipap pusing, rasa'renyah' Jah (renyah kalau ikut KAMUS DEWAN berarti sesuatu kerja yang cerewet, betul ke jah ambo translate nih?) heh..hehhh...hehhh....!

Kemarin entah apa mimpi, ambo pun 'terasa' nak cuba buat 'KARIPAP PUSING' yang pada ambo sangat nyantek jika udah di goreng dan tekstur dohnya yang rangup giler! Giler lagi!

Ambo kidnap dari resepi 'wanitaniaga' step by step tu. First time buat, memang rasa sungguh
'renyah'...yelah kalau karipap biasa, senang beb...!
Ini berapa kali pusing, berapa kali pulak ambo lenyek doh tu! Tak apa....sabo dik non!

Hah...siap le juga, tapi ambo buat 1/2 adunan aje! itupun dapat sampai 45 biji!
Boleh le ambo 'ekk' pada kakak ambo yang 'rajin' buat karipap pusing tu! Heh..hehhh..hehhhh!!!

Moh kita nengok resepi doh aja ye! Intinye seperti yang biasa kita buat!

*Doh berminyak
- 150 gm (majerin + shortening)
- 300 gm tepung

*Doh biasa
- 700 gm tepung
1 camt. garam
air (anggaran 2 cawan, klu doh lembik tambak tepung sedikit)

(Ambo buat 1/2 aje dari adunan di atas)

- Majerin dan tepung di uli hingga licin - tak melekat jadikan 8 bahagian
- Uli pulak (doh biasa) sehingga licin. - jadikan 8 bahagian
- Ambil doh biasa, canaikan sedikit dan letakkan doh berminyak di atasnya dan
balut semula.
- Setelah itu, canaikan hingga nipis seperti saiz roti canai.
- Gulungkan dan canaikan lagi sekali sehingga nipis - proses menggulung sebanyak 2X
- Potonglah ikut saiz yang kita mahu (kalau ambo boleh potong hingga 12 bahagian.
- Setelah doh dipotong, canaikan semula (seperti cara nak buat karipap biasa) dan
letakkan inti karipap. Kemudian klim seperti biasa.
- Dah siap untuk menggoreng.
Kalau mike nak lebih terperinci, boleh le layari 'wanitaniaga' worait !!!

Jumpa lagi!

Ahad, 18 Disember 2011

APAM MENTEGA ( ulang tayang lagi....)




ASSALAMUALAIKUM !!

Sekali lagi ambo bagi salam. Untuk malam nih !!
Ni N3 terakhir dari ambo untuk malam nih! keh..keh...keh....!

Oooooo dah pukul 11.44 malam! Ayo ma ayo pa...dah tengahmalam dah nih!
Ngape mata tak ngantuk lagi.....??
Biasa ambo pukul 10.00 udah dak lentok...malam ni dok mengetuk keyboard lagi!
Heran dik non...apsal jadik macam nih ??

Oooo! Patut le, ambo tidur siang tadi! Ye lah Jah...balik dari rumah kakak udah tenga malam
sampainye!.. Penat dan mengantuk sesangat!
Pagi tadi bangun, abah deme pegi beli nasi lemak di kedai, ambo buat cucok pisang!
Cukuplah tu untuk sarapan!

Lepas tu, ambo mula bancuh tepung atas permintaan kakak, minta ambo buatkan kueh loyang lagi. Kesian pulak..ye lah kan 'kasih sayang' ambo ni melimpah ruah !!! heh..hehh...hehhh...!!!

Selesai buat kueh loyang, bedebum... ambo tidur..penat sangat....mujurle udah masak untuk makan tengahari!

N3 ambo yang terakhir malam ni ambo penuhkan dengan sekali lagi kueh 'ulang tayang'
Tak apa lah, kalau yang sedap, ambo akan buat berulangkali. Anak perempuan ambo suka 'bangat' kueh ni...Apa lagi kalau bukan' APAM MENTEGA'
Tak ingat, ambo kidnap resepi dari blog sape.....apapun ambo mohon maaf banyak2 pada
blogger yang terbabit. Udah tua makcik nih...itu sebab....'terlupa'

Moh kita kongsi buat kueh yang pada ambo sangat sedap nih! Kalau jiran nak buat majlis baca YAASIN pun boleh kita haadiahkan, nompang kenduri le katakan. Betul tak Jah????

Bahan A:

1 1/2 cawan gula pasir
1 cawan air
250g mentega
(Jadikan gula hangus dan campurkan air dan mentega)

Bahan B:

1 cawan gula pasir
2 cawan tepung
2 camca teh soda bikarbonat
4 biji telur
1 tin susu cair
1 camca teh esen vanila ( jika suka - untuk menghilangkan rasa hanyir telur)

Setelah sempurna adunan, mike kena peraplah sekejap kurang lebih 1/2 jam,
barule mike kukus, tak kisahlah nak kukus dalam loyang ke, dalam acuan macam ambo buat
ke....tak aada kena hukum..keh..keh...keh...!!!
Worait...selamat mencuba...makan ingat makcik nih !!



PUDING TAKO bukan PUDING TAKUT !!!







Oooppppssss...ASSALAMUALAIKUM !!

Rajin pulak ambo malam nih! Entah le....super siotlah katakan !!! keh...keh...kehhhh!!

Semalam, tak merancang nak pegi kemana! Tetiba aja dapat panggilan dari akak yang
sangat ambo kasihi, ngajak datang ke rumahnya....nunnnn di Sungai Siput.!!
Menggelodak le nak pegi, tapi dok ingat hari ni (Ahad) pegi! Tapi... 'Abah deme' ajak pegi semalam (Sabtu)!' Jom le pegi hari ni, lepas makan kenduri kita pegi.' Itu le abah deme kata !

Udah abah deme kata macam tu, pikio pulak apa ambo nak bawak? Biasalah ambo kalo pegi
rumah sedara mara akan bawak le buah tangan! Ambo lebih suka bawak dari'air tangan ' ambo

Apa nak buat ye.... 'PUDING TAKO' tu le yang terbayang di mata. Jadik nih!!
Rasa ambo ada lagi tepung ni sekilo....kodek-kodek tempat barang....yeeehhh....memang ada!
Terus pegi ambik daun pandan, nyior abah deme baru aja mesinkan untuk ambo!

Memanglah kakak2 ambo suka puding ni....Rasanya sangat sedap, wangi, dan teksturnya
yang lembut terasa-rasa di tekak nih!
Sebenonya, ambo selalu buatkan puding ni untuk hadiahkan pada jiran2 yang buat kenduri.
Membuatnya sangat senang Jah!

Moh le cuba masak'PUDING TAKO' ni.....mak cik2 dan pak cik2 pun gerenti suka!

Bahan A:

1 cawan tepung Hongkue (betul ke ambo ngeja nih?) atau tepung kacang hijau
1 1/2 cawan gula pasir
8 cawan air pandan
Sedikit soda bikarbonat

Bahan B:

1/2 cawan tepung Hongkue
3/4 cawan gula pasir (kalau ambo ambo letak 1/2 cawan aja)
6 cawan santan (ambo letak 5 cawan)
Sedikit soda bikarbonat
secubit garam

Sebenonye, kalau mike masak, mike kena guna periuk 2 biji sekali naik dapur.
Maksud ambo, kedua2 tangan kanan n kiri mike sama2 kena kacau serentak. worait?
Masak sampai 'nampak' pekat, jadi ikut mike le nak ubah suai macamana!
Mike letak selang seli ye!

Moh cuba ye!



KEK PISANG





ASSALAMUALAIKUM !!!

Selamat malam semua! Apa kabo mike...sihat?
Ambo? ya....ya...yaaa...ambo sihat! Kalau tak sihat macamana ambo nak ketuk
benda alah ni kan..kann...kannnn?

Pppsssttt !! kemarin...bukan kemarin la...tapi 5 hari lepas, kezen ambo datang ke rumah, kasi pisang pada ambo....dia kata buat le mu nak buat apa pun!
Kesian pulak dekat dia....ambo jawab...okey..kamu nak ke 'KEK PISANG?
Dia senyum mengulum.....tau maknanye! heh..heh...heh.....Dari kecik kami kenal rapat Jah,
sikit sebanyak kenal hati budi. Tak gitu Jah?

Ni lah ambo buat 'KEK PISANG' sekali lagi. Mulanya nak buat lepat, hujan...tak boleh pegi
ambik daun pisang, nyior pun tak ada yang dah 'ready'! Tu yang buat ambo malazzz tuh!

Pikio punya pikio. wat kek lah senang!
Ambik blender.....bbbrrruuussszzzz....siap.....dah jadi adunan!
Ni lah rupa 'KEK PISANG' ambo! Di atas ambo tabur kepingan badam!

Nak resepi? worait 'sikalang' ambo bersedia nak kongsi, sebab ada resepi! keh..kehhh...kehhh!!!
Kita kongsi eekkkk!!

Bahan-bahan:

1 cawan minyak masak
1 cawan gula kasar
4 biji telur
2 cawan tepung gandum
1 cawan pisang emas (dilenyek - tapi ambo blender aja...senang beb!)
1 camca teh serbuk penaik
1 camca teh soda bikarbonat

Udah selesai adunannya, mike bako le kurang lebih 40 ke 45 minit. Itu aja!!
Kek ni tak banyak pakai modal......senang pulak untuk membuatnya!

Cobalah...!!!

Jumaat, 16 Disember 2011

KENDURI KURBAN






ASSALAMUALAIKUM!!

Selamat malam semua! Moga malam ni kita semua di buai mimpi indah!!
Cit....! sentimental la pulak minah ni!

Sebenanya ambo nak ghoyat kisah di ghumah ambo lama dulu....ya lae masa
Haghi Ghaya Haji dulu...!!!
Bukan tak mboh penuhkan entry ni dengan ceghita2 lagu tu, tapi nye jadi tak tulih!
Tak pa lae dih! malam ni ambo nak bergebang ngan muma. Muma hanggok pala sudah,
tak yah nak tanya kelek ke ambo! Buleh lagu tu???

Loni, kalu muma nak thu, bukan senang nak dapat seko lemung (lembu)! Jenuh lae dok caghi
bebulan-bulan, maklong lae nak wat 'KURBAN' Tetu nak hat sihat, hat takdak cacat cela, hat sempurna untuk di buat kurban.
Last-last dapat lae jugak....ghega seko lemung RM 2,450.00... takpa lae paksae kami kosi adik beghadik. Pakat nak buat!

Bukan apa, buat hat lheing buleh, takkan sokghang nak kosi 2 ke 3 ghatuh tak buleh kan???
Upah oghang bela lemung tu semingung RM 100.00. Orait lae tu, tu pong dema nak tulong jaga, kalu dema tak mboh, kita nak kata penama dih??

Dema hata lemung tu saghi sebelong ghaya. Pagi ghaya maksud ambo lepaih jei semayang ghaya,
tukang semeleh pong maghi lae. Ambo hakik tabik lae, paksae lemung tu baik sungguh, agaknya
lemung tok imam tu yang baik sangat tu, hat dok ghamei2 di tepat semelih pong pakat dok puji kata baik. Lemung tu dok tungung cokoh je, tak menendang teghajang supa lemung2 hat lheing deh!

Kami pakat masak adik beghadik jey, puko 12.20 dah buleh makan.
Sempoi punya masakan....sup, air asam dan masak kicap....Chef haghi tu, anak penakan ambo...Yong! Buleh hakik tabik le kat Yong paksei masakan dia memang ummmpppphhhh!
Ghamei lae oghang dok tanya sapa tukang masak, sup buat lagu mana?

Adik beghadik maghi sapei petang! Sebenanya, kami tak wat kenoghi seko lemung tu, tapi setelah selesei kami agihkan pada yang layak, baghu lae lebihan tu kami wat kenoghi.
Patot padan lae dih??

Ambo sebenanya tak dan nak 'snap' gamba masa dok semeleh kae, masa dok lapah kae, dan masa dema do cicang daging kae. Tak dan sunggoh, maklong lae dok sibuk kok dapo!!

Seghenok lae, walopong letih! Tu lae ambo dok cadang nak jadikan aktibiti tahonan kami adik beghadik! Tak thu lae jadi ke dak???
Insyaallah...moga ALLAH SWT memurahkan rezeki kami dan memberi keberkatan pada hidup dan mati kami!!! AMINNNN!!!

SERI MUKA A.K.A SERI BULAN !



ASSALAMUALAIKUM!!!!

Heh..heh...hehhhhhh! Lucu dan ambo gelak guling-guling! Betul ke?
Taklah....tapi kurang lebih macam tu le!

Mike nak tau kenapa?
Tu le semalam, ambo kan tengah dok kukus kuih 'SERI MUKA' ambo. Semangat beb kalo
ambo buat. Tapi hati didalam riso aje takut 'seri muka' ambo jadi 'seri bulan'!
Keh...keh...kehhhh!

Resepi ambo tak ada, bukan 'kudukut' tapi kalo kuih2 tradisional nih ambo buat stlye orang tua dolu-dolu. Main bedal aje!

Ambo tak 'tanak' pulut tu.....! Nak cepat!
Biasanya, ambo akan kukus pulut tu dengan santan. Dah masak terus mampatkan
pulut dan terus tuang bancuhan kepala (bahagian atas)

Ambo suka sangat cara arwah mak ambo buat iaitu lapisan atas di campur dengan
gula merah, air daun pandan, telur, sedikit jintan manis dan sedikit kulit kayu manis......!
Memang sungguh wangi dan adalah 'kelainannya' yang tersendiri.
Mike cuba cara ambo, pasti ummmppphhhh!!!

Mike jangan gelak tau nengok 'seri muka' ambo nih...sebab dia udah jadi 'seri bulan'!!!
Kih..kih...kihhhh... tapi dik non, rasanya ummmmppphhhh menyengat...SEDAP!!!
Bak kata Allahyarhan Dr Tan Sri P.Ramli......rupa tiada, manis tetap ada!!!

YYYEEESSSSSS!!!


Rabu, 14 Disember 2011

'.......MEMUDAHKAN CARA!!'



ASSALAMUALAIKUM!

Selamat malam semua...harap mike sihat, kalo sihat boley le jenguk ambo kan?

Apa topik yang ambo nak sembang dengan mike ye?
Hadooiii Jah..... apa yerrr?

Ooooooo baru teringat! Iyalah Jah..ambo kan dah 'senja'!!! Orang kalo dah senja tentu
banyak perkara yang di fikir dan banyak pulak yang 'ter'lupa! Kih...kih...kih.......!!!

Ambo nak sembang dengan mike tentang 'memudahkan cara' Mike tau Jah, kalo kita
bekerja, maksud ambo le wanita yang berkerjaya, semua kerja rumah tentulah sentiasa di 'set'
dengan waktu (jam)!

Contohnya ambo, kalo bangun lewat sikit udah kelam kabut! Alluhhhaiii! nyesal tak sudah!
Mulalah membebel.....'kalaulah bangun tadi, sekarang udah tumis rempah!...'. ataupun begini....
'kalolah tak 'ter'lewat tadi, udah kemas rumah' dan bla...bla...bla....
Tu le yang selalu ambo berungut. Salah sape ekkk???

Kerana semua itu le ambo pun 'memudahkan cara' ambo...maklumlah pagi yang suntuk!
Kalo nak masak sambal misalnye..ambo memang udah buat sambal banyak2 (lengkap dengan bawang sekali) dan simpan dalam esbok....maksud ambo, ambo bukan sekadar blender aja..tapi ambo terus masak sambal yang lengkap...nak guna tak payah tumis2, ambik terus campak dalam kuali kerana sambal dah masak. Tak payah nunggu lama Jah....!!

Kalo kita blend cili untuk simpan dlm esbok tanpa memasaknya, cili cepat berkulat dan masam.
jadi buatle stlye ambo dih? Tahan Jah hingga 3 minggu.

Begitu jugak kalo nak masak kari, ambo akan tumis semua bahan dan rempah malamnye, besok bangun letak santan (atau ambo lebih suka guna susu cair) Senangkan? Tak lama sangat menunggu!

Worait le Jah....ambo nak ke dapur sat..nak nengok udah sejuk ke kuih ambo ni...
Ppppsssttt...ambo buat 'kuih seri muka' ! Baru masak Jah.....
Tak tau le Jah oooiiii...harap-harap kuih 'seri muka' ambo tak jadi 'kuih seri bulan'
kih..kih...kihhhhh!

Layyyaaaaannnnnnzzzz!!!


Selasa, 13 Disember 2011

GALERI SULTAN AZLAN SHAH, KUALA KANGSAR





ASSALAMUALAIKUM!

Salam sejahtera kepada semua teman-teman.
Apa kabo mike hari nih? Tentu sihat kan......?

Hari ni ambo nak penuhkan N3 ambo dengan gambar2 di Galeri Sultan Azlan Shah,
Kuala Kangsar, Perak Darul Ridzuan.
Lama dulu ambo dah datang kesini....maksud ambo Galeri Sultan Azlan Shah.....tapi hari ni ambo kemari lagi, sebab somi dan anak teruna ambo tak pernah sampai...bukan tak penah sampai ke Kuala Kangsar tapi ke Galeri ni.

Memang cantik dan menarik. Cuma sayang, tak dapat nak snap kerana pengawal tak bagi peluang. Memang dilarang sama sekali. Kiranya apa yang kita lihat di dalam galeri ini, hanya terpahat di dalam minda kita, tanpa dapat kita berkongsi dengan orang lain yang tidak berkesempatan datang ke sini!

Galeri ni di tutup pada pelawat sekitar jam 5.00 petang. Hari Ahad pun deme buka. Tiket boleh di beli di kaunter luar dengan harga RM 4.00 untuk dewasa, yang bersekolah dan warga emas RM 2.00 dan bawah 12 tahun RM 1.00.

Memang kagum melihat koleksi di dalam galeri ini. Kalau mike ada kesempatan datanglah melawat, Ada 2 buah bangunan dan 1 buah sedang dibangunkan untuk pembesaran.
Kawasan luarannya juga begitu tenang dan indah.

Sebagai anak Perak, ambo kagum dan sangat bangga dengan semua koleksi ini!
Datanglah....kami mengalu-alukan kehadiran mike semua!!!


Isnin, 12 Disember 2011

MEE ORANG MALAS!




ASSALAMUALAIKUM!

Hari ni ambo 'cuti' masak! Ambo pun heran ngape ambo cuti? keh..keh..kehhh!!!
Memang ambo relax manjang jerr...!!

Cuma pagi tadi, sebelum nak pegi keja, masaklah 'bodo-bodo' 'KURMA TELUR'
Udah lambat, tak nyempat-nyempat nak snap gambo....tak apalah!

Kemarin pun, malasss juga. Udah malam lapo le pulak..apa nak makan nih?
Kodek2 stok barang, fulamak....adalagi 'makanan oreng malazz' apalagi mee segera cintan le!

Ahhh tak kisah le Jah..asalkan perut tak nyanyi lagu keroncong....!
Tung..tang..tung...tang....siap! Maklum aje 'SEGERA'

Moh kita makan mee oreng malas.......!
Sekali sekala....tak apa!
Dua kali....udah jadi dua kala!
Tiga kali.....tak tentu hala!

jangan amalkan selalu!

YYYEEEEESSSSS!!!

Sabtu, 10 Disember 2011

PUDING PELANGI SAGU




Sekali lagi ambo mendoakan kesejahteraan mike semua.
ASSALAMUALAIKUM.

Sambil-sambil nunggu waktu 'masuk' ambo masih ada masa nak jenguk mike semua.
Dek kerana telalu sukakan puding, boleh kata 'selalu' le juga ambo akan mencuri masa untuk menyediakannya. Ambo akan merasa sungguh 'gumbira' dan lapang fikiran bila selesai masok dan melihat 'wajah' puding ambo yang berwarni warna, ceria dan sangat sedap...pada ambo le Jah ooiii!!

Pagi tadi, sekali lagi ambo masak puding. Kali ni ambo kidnap resepi dari YATIE MEMORIES
iaitu 'PUDING PELANGI SAGU' Dah dua blog ambo singgah, nampaknya kedua2 blog menyediakan puding yang sama.

Tak leh jadi nih! Itulah, selesai ambo mengemas rumah, dan sediakan nasi goreng untuk anak2 dan somi, terus ambo teruskan projek ambo hari ni!

Kebiasaannya ambo menggunakan agar2 tali, tapi takpa kali ni ambo guna agar2 serbuk pulak!
Ye lah Jah, kodek-kodek tempat simpan barang, TERjumpalah agar-agar ni.....heh..heh...hehhh
seperti yang dituntut dalam resepi!

Nah! mike nengok le kawan-kawan...puding 'kidnap' ambo nih!
Taklah seratus peratus macam 'sifu' buat, ttttaaaapppiii..boley lah!!! kan..kan....kannnn?
Dalam kepala ambo dah ada dah yang akan ambo ubahsuai penampilannya nanti!!! keh..keh..kehhh!!!

Meh kita tengok puding ambo! Ambo suka kalau puding berwarni warna....nampak meriah Jah!

Letak dalam esbok lagi sedap Jah......nyamannnn!

Moh le kita kongsi resepinya, tapi maafle Jah ambo buat ikut tahap kemalasan ambo, tak 'bertingket-tingket'
sekadar 3 tingket aja! bwahahahahha!!!!

Bahan asas:

1 cawan biji sagu putih
1 liter air
20 gram serbuk agar-agar
1 1/2 cawan gula pasir
3 helai daun pandan
1 tin susu cair
3 pewarna kesukaan (merah, hijo dan kuning)

- Rendam biji sagu selama 2 jam kurang lebih. Selepas tu rebus sehingga biji sagu menjadi jenih.
- Tuang ke dalam penapis dan cuci di bawah laluan air (cuci manja-manja gitu). Ini untuk mengelakkan
   biji sagu dari berketul-ketul. Bahagikan kepada 3 bahagian.
- Masak serbuk agar-agar bersama 1 liter air dan daun pandan serta gula
- Masukkan susu cair dan biarkan sekali mendidih - tutup api
- Bahagikan agar-agar kepada 3 bahagian
- Ambil 1 bahagian agar-agar dan masukkan sagu dan pewarna - kacau rata dan tuang ke dalam loyang
- Biarkan agar-agar sedikit keras, cakar-cakarkan permukaan agar-agar tadi dengan garpu atau pisau
- Setelah itu,ambil lagi 1 bahagian agar-agar ulang lagi seperti di atas sehingga habis


Selalu, kalo ambo buat puding-puding lapis nih, ambo akan bekukan ke dalam esbok, supaya cepat keras
Untuk mengelakkan lebihan agar-agar yang belum di lapis dari cepat beku, mike biarkan di atas dapur menggunakan api kecil atau boleh juga mike rendam lebihan agar-agar tadi ke dalam bekas yang mengandungi air panas.

Ambo mintak diri dolu.....BUBYEEEEEE!!!
-


TALAM PANDAN





ASSALAMUALAIKUM.

Apa kabo mike semua? Sihat????
Tentulah hujung-hujung minggu begini, mike memenuhi jemputan kenduri kawin kan..kannnn?
Ramainya orang nak kawin..'SELAMAT PENGANTIN BARU' ambo ucapkan.

Hari ni ambo memenuhi jemputan 2 buah kenduri kawin....semuanya dikampung ambo,
Kampung Anak Kurau. Nak lajak pegi ke Kampung Simpang Empat, udah tak daya.....
2 pun udah sakit kepala! Menu masakan hampir sama.......ayam dan daging kecuali rumah kedua
ada 'KERABU PUCUK PAKU' Wow.....feberet ambo...itu aja ambo ngambil dan sepotong buah!
Cukup, cuaca yang agak panas hari ni, mana nak lajak makan!

Dan.....untuk memenuhkan N3 ambo hari ni, malam semalam..ambo buat kuih 'TALAM PANDAN' Dah lama tak buat, buatle ambo untuk sarapan pagi tadi.

Sedap juga wei! Itula sekali sekala makan 'berkukus' ni sedap pulak rasenye! heh...heh....hehh....!! 'Talam Pandan' ni ambo takdak resepi yang khusus, tak pernah pun ambo guna sukatan, main bedal aja...Jangannnnnlah mike tanya, sebab memang tak ada sukatan.

Tapi, bahan asas untuk lapisan bawah (mak ambo kata 'badan') ambo letak tepung gandum, santan, air daun pandan, telur, gula putih dan sedikit air kapur. Lapisan atas pulak (mak ambo kata 'kepala') ambo letak tepung gandum dengan santan serta secubit garam.

Nah......meh le makan 'TALAM PANDAN' ambo, somi ambo suka, anak-anak ambo pun suka!
Penat pun hilang bila nengok deme makan! Sedap Jah....hingga tak terkata!

Llllaaaayyyaaaaannnn!

Jumaat, 9 Disember 2011

KARIPAP ANAK GAJAH!!!




ASSALAMUALAIKUM.

Akhir-akhir ni ambo dok asyik melayan kuih muih yang manis-manis aja......! Dah tahap umur
macam ambo ni rasa 'gerun' juga takut-takut.......ngeh...ngeh...ngeh......!
Ambo selalu berdoa dan sangat mengharapkan agar ALLAH swt tidak mendaftarkan nama
ambo dalam 'persatuan 3 serangkai' penyakit yang berbahaya tu!!!!
Alhamdulillah, setakat ni tak ada apa-apa lagi dan tak moh apa-apa. Insyaallah!

Balik keja petang semalam, tak taw apa nak buat. Dalam kepala dok terbayang kuih 'SERI MUKA' Buka esbok, nyior tak ada. Ambo tak pernah guna santan kotak kalau masak kuih2 ni!
(Cakap beso le pulak minah nih!) Ye lah ambo mengaku, kehidupan di kampung begitu mewah dengan kelapa.....apakan tidak di keliling rumah ada aja pokok nyior yang sokmo dok berbuah!!!!

Kodek-kodek kabinet,....wow...ada lagi sikit ubi kentang....habiskanlah....simpan lama-lama nanti busuk pulak! Hah! Tergambar karipap yang rangup! Wah! Tentu sedap kalau buat karipap!

Ambo buat 'KARIPAP BODO' aja! Takdak pusing2 beb! Lepas maghrib, masak inti...Intinya
ambo cuma letak rempah daging, ubi kentang, sedikit isi ayam dan bawang besar serta sedikit gula untuk menyedapkan rasa.. Bukan tumis ye dik non, masak letak air je! Siap inti karipap

Lepas ni ambo nak siapkan untuk kulit karipap pulak. Kulit karipap ni ambo guna minyak panas dan sedikit garam serta air sejuk. Itu aja! Senang membuatnya. Tepung sikit aja ambo dapat 25 biji karipap yang besar macam 'anak gajah'!!! keh...kehhh...keeehhhhh!!!

Untuk sarapan besok (orang kampung ambo kata 'berseghok') ambo goreng suku masak!
Kalau kita bio aja, takut nanti karipa ambo melekat pulak!
Moh le kita berseghok sama-sama....krupp..krrruppp...krrruuuppp rangupnyer........!

Moh layyaaannnn 'KARIPAP ANAK GAJAH' ambo! gajah-gajah pun sedap jugak !!!!
Gluuuppppp....tengok haa....mike telan ayak lioq!

Layyyaaaannnnn!!!

Khamis, 8 Disember 2011

JAMUAN UNTUK MERHABAN !!!




ASSALAMUALAIKUM.

Sambil rehat-rehat hilangkan penat, ambo jenguk kejap blog ambo nih! Entah ye...sayang sungguh ambo pada blog ni, dia penghibur dan dialah tempat ambo mencurah idea....wah! tangkap jiwang pulak mak cik ni Jah!

Duduk-duduk saja, tak best...! Apa ambo nak buat ye??? ...apa nak menjamu undangan yang datang untuk merhaban nanti? Apa nak buat yea???

Kodek2 esbok, ada sikit lagi isi durian 2 tahun sudah! Buat BENGKANG DURIAN ajelah....Senang ....benda dah ada, boleh jugak nompang kenduri kan?
Siap semua adunan, terus bakar..... sambil-sambil tu letak agar-agar tali atas dapur.....sekali lagi ambo ulang tayang buat PUDING ROTI. Benda yang senang, lagi pulak lebihan santan yang ambo perah ada lagi, roti pun ada lagi...ah..hah..habiskanlah benda yang nak rosak ni!

Maka jadilah BENGKANG DURIAN dan PUDING ROTI ambo.....untuk menjamu tetamu
yang datang bertandang nanti.
Jemu ke Jah...tak apa....kadang2 kita masak benda yang sama, tapi rasanya kadang2 berlainan,
maklumle ambo kalau buat bengkang, main bantai aje..takdak resepi yang khusus!

Worait Jah, apapun moh le kita layannnnnn!!!

Rabu, 7 Disember 2011

APAM MENTEGA VERSI II





ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT MALAM!

Udah nak tido ke mike? Isssyyyy....baru pukul 10.25 malam......awal lagi Jah!
Jangan banyak tido dik Non...pendek umoq! Ye keeee? Hisyyy..mengarut betul lah!!!

Ni ambo nak ulang tayang lagi.....resepi yang sama, tapi punya 'wajah' yang berlainan!
Kih...kih...kih.... macam sumpah-sumpah pulak ye!!!

Ni le 'APAM MENTEGA' ambo....ambo bawak ke rumah abang ambo petang hari 'letak kerja'
Sebelum ni ambo dah buat kan...kann? Tapi, tu lah sebab sedap, ambo akan buat lagi!
Minggu depan 'kezen' ambo nak datang, nampak gayanya, ambo kena rajin melayari blog-blog masakan lagi le!~

Meh kita layan 'APAM MENTEGA' yang dah ambo ubah penampilannya.
Memang 'kesedapan'nya pada ambo 'siot giler' pada mike tak taw le pulak...lain orang lain seleranya.
Maafle Jah, ambo tak bersedia lagi nak letak resepi, sebab ambo pun kidnap dari blog orang,.
Jom le kita sama-sama mencari resepi! banyak Jah, ambo kalau layari blog resepi deme, tak sedo, udah larut malam!

Siot Jah!!!! Ghalit gitu...!!!

BLOG ROJAK YANG BETUL-BETUL 'ROJAK'




ASSALAMUALAIKUM.

Malam ni ambo dok relax2 aja...Cit Cit ambo dah makan nasi....tentu dah kenyang maklum aja
hari-hari penuhkan temboloknya dengan kabohidrat.....! Udah bulat...risau pulak ambo takut Cit Cit tak boleh terbang!!! Melampau-lampau betul lah ambo ni kasi makan dekat Citi Cit.

Hah...ah! Malam ni kita bersembang pasal rojak pulak le! Ye lah nak menguatkan pengakuan
ambo yang blog ambo ni memang betul-betul 'BLOG ROJAK!!!'
Ambo tak ingatle Dik Noon ooiii, bila ambo buat kuah rojak, pusing pekan Batu Kurau nakkan
'otak udang' tak ada. Ada yang cakap udah habis, nanti order, ada juga yang cakap 'Wa tatak jual llhhoorr!'

Pegi Kamunting, masuk kedai runcit, mintak terus dapat! Huih...! mike taw, kalau tak ade benda alah ni mana sedap kuah rojak...takdak 'UUUUMMMMMPPPPPHHH! Betul tak Jah?
Otak udanglah yang menaikkan aroma kuah rojak.

Tak banyak bahan yang digunakan, cuma...cili sos, kicap, sedikit tepung jagung untuk memekatkan, cili kisar ikut suka samada nak pedas ke tak ( orang kampung ambo kata
pedas tu 'pedih'!) sedikit otak udang (penambah perisa) dan sedikit gula. Masak sampai
pekat. Simpan dalam fridge untuk tahan lama. Dah nak makan baru le mike letak kacang
kisar dan bijan. Cukup sempoi membuatnya!

Bila rase nak colek (kata orang Kuala Kangso) atau jugak nak 'MELACUT' kata orang kampung ambo, lajak aje! Ambo kalau nak melacut, cukup kalau ada nanas, ubi sengkuang dan timun......
tu dah cukup ummmmppph dah!

Worait, kalau mike rajin, boleh lah teruskan projek masak kuah rojak mike!
Kalau tak pun, moh kita layan ambo punya rojak.......emmmmm sedapnyeerrrr!

Selasa, 6 Disember 2011

' HANTARAN ' DARI CHUMAH!






Sekali lagi....ASSALAMUALAIKUM!
Tak salah kan jika kita sentiasa mendoakan kesejahteraan sesama kita kan...kannnn...kannnnn?

Pukul berape sekarang nih? Oooooo...baru pukul 7.49 malam...Ada banyak masa lagi untuk drama 'CINTA ELISA'. Anak burung yang ambo jumpa tempoh minggu pun dah semakin sihat, gemuk.......macam....(mike teka sendiri le...)dan dah bising bersuara! Pantang nampak kelibat ambo, dia dah menggelupur dalam sangkar! Kesian...? Memanglah sape yang tak kesian...ambo menjadi mak angkat sementara aje!
Bila dia dah pandai terbang..beso sikit, ambo janji akan lepaskan dia. Ambo namakan dia 'CIT CIT' Kita lupakan sementara pasal Cit Cit ambo tu.....!

Ni...nak ambo kabokan pasal majlis kawin anak saudara ambo tu! Selain 'KO LOYANG' ambo buatlah lagi 'KO LOYANG' warni warna untuk hantaran..! Kih...kih...kih...Nak gelak pun ada,
maklumlah..kan ke ambo suka bermain dengan warna? Ambo sediakan 2 jenis kuih untuk pengantin...!

Satu 'KO LOYANG WARNI WARNA' dan satu lagi 'CUPCAKE' Heh...heh...heh.... Semuanya berwarni warna. Meriah nampaknya Jah!
Meh kita layan mata dengan hantaran dari ambo Maksu nya untuk anak saudara ambo yang sungguh tomey hari tu!

Amacam? Tak ke juling mata mike mandang kuih ambo nih?

Layyyaaannnnnzzzzz!!!!!

APAM SERI AYU....yang tak berapa nak ayu...!!!



ASSALAMUALAIKUM..ASSALAMUALAIKUM...ASSALAMUALAIKUM...!

Aluhaaaiiii! Windunya ambo pada mike semua! Rasa lama beno tak berjumpa! Apa kabo?????

Hah...hah...hahhh....sekarang barule ambo ada masa balik untuk jenguk-jenguk mike! Mike pun jangan le lupa jenguk2 ambo ye!

Minggu lepas, udah lama sungguh ambo tak buat 'APAM SERI AYU' Mike taw.....ambo nih kalo rase nak makan....lebih dari orang mengandung...ttterrrinnnginnnn sessanngggat! Huhhhh! buruk beno perangai....tapi...ada tapinya Jah! ambo tak kaco orang...sendili bikin mmaaa!

Kerana terlalu semangat nak makan apam tu kerana rasenye dah bertahun2 tak buat, ambo pun
teruslah.....dengan projek ambo!!! kih...kih...kih...!

Ambo nih bukan main kontrol ayu lagi masa membuatnya...tapi, ni lah penangan....apam ambo tak berapa nak 'ayu'.....!!!
Ngko nengok Jah...'berserabai' kelapa parut tu, ambo kerjakan! Heh..heh..heh....!
Walau apapun, rasanya tetap'maintain' gitu...!

Meh lah kita layan kuah 'APAM SERI AYU' yang tak berapa nak ayu nih!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...