ShareThis

Sabtu, 10 Disember 2011

PUDING PELANGI SAGU




Sekali lagi ambo mendoakan kesejahteraan mike semua.
ASSALAMUALAIKUM.

Sambil-sambil nunggu waktu 'masuk' ambo masih ada masa nak jenguk mike semua.
Dek kerana telalu sukakan puding, boleh kata 'selalu' le juga ambo akan mencuri masa untuk menyediakannya. Ambo akan merasa sungguh 'gumbira' dan lapang fikiran bila selesai masok dan melihat 'wajah' puding ambo yang berwarni warna, ceria dan sangat sedap...pada ambo le Jah ooiii!!

Pagi tadi, sekali lagi ambo masak puding. Kali ni ambo kidnap resepi dari YATIE MEMORIES
iaitu 'PUDING PELANGI SAGU' Dah dua blog ambo singgah, nampaknya kedua2 blog menyediakan puding yang sama.

Tak leh jadi nih! Itulah, selesai ambo mengemas rumah, dan sediakan nasi goreng untuk anak2 dan somi, terus ambo teruskan projek ambo hari ni!

Kebiasaannya ambo menggunakan agar2 tali, tapi takpa kali ni ambo guna agar2 serbuk pulak!
Ye lah Jah, kodek-kodek tempat simpan barang, TERjumpalah agar-agar ni.....heh..heh...hehhh
seperti yang dituntut dalam resepi!

Nah! mike nengok le kawan-kawan...puding 'kidnap' ambo nih!
Taklah seratus peratus macam 'sifu' buat, ttttaaaapppiii..boley lah!!! kan..kan....kannnn?
Dalam kepala ambo dah ada dah yang akan ambo ubahsuai penampilannya nanti!!! keh..keh..kehhh!!!

Meh kita tengok puding ambo! Ambo suka kalau puding berwarni warna....nampak meriah Jah!

Letak dalam esbok lagi sedap Jah......nyamannnn!

Moh le kita kongsi resepinya, tapi maafle Jah ambo buat ikut tahap kemalasan ambo, tak 'bertingket-tingket'
sekadar 3 tingket aja! bwahahahahha!!!!

Bahan asas:

1 cawan biji sagu putih
1 liter air
20 gram serbuk agar-agar
1 1/2 cawan gula pasir
3 helai daun pandan
1 tin susu cair
3 pewarna kesukaan (merah, hijo dan kuning)

- Rendam biji sagu selama 2 jam kurang lebih. Selepas tu rebus sehingga biji sagu menjadi jenih.
- Tuang ke dalam penapis dan cuci di bawah laluan air (cuci manja-manja gitu). Ini untuk mengelakkan
   biji sagu dari berketul-ketul. Bahagikan kepada 3 bahagian.
- Masak serbuk agar-agar bersama 1 liter air dan daun pandan serta gula
- Masukkan susu cair dan biarkan sekali mendidih - tutup api
- Bahagikan agar-agar kepada 3 bahagian
- Ambil 1 bahagian agar-agar dan masukkan sagu dan pewarna - kacau rata dan tuang ke dalam loyang
- Biarkan agar-agar sedikit keras, cakar-cakarkan permukaan agar-agar tadi dengan garpu atau pisau
- Setelah itu,ambil lagi 1 bahagian agar-agar ulang lagi seperti di atas sehingga habis


Selalu, kalo ambo buat puding-puding lapis nih, ambo akan bekukan ke dalam esbok, supaya cepat keras
Untuk mengelakkan lebihan agar-agar yang belum di lapis dari cepat beku, mike biarkan di atas dapur menggunakan api kecil atau boleh juga mike rendam lebihan agar-agar tadi ke dalam bekas yang mengandungi air panas.

Ambo mintak diri dolu.....BUBYEEEEEE!!!
-


1 ulasan:

CT Delima berkata...

As'salam Chumah

singgah kesini menjengah dapur Chuma. Walaupun mengunakan bahasa Patani, tapi masih boleh faham lagi ni..hihi

baru ternampak Yatie buat puding pelangi sagu ni, tapi tak berkesempatan nak buat. pandai betul Chumah buat cantik jer :)

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...