ShareThis

Jumaat, 16 Disember 2011

KENDURI KURBAN






ASSALAMUALAIKUM!!

Selamat malam semua! Moga malam ni kita semua di buai mimpi indah!!
Cit....! sentimental la pulak minah ni!

Sebenanya ambo nak ghoyat kisah di ghumah ambo lama dulu....ya lae masa
Haghi Ghaya Haji dulu...!!!
Bukan tak mboh penuhkan entry ni dengan ceghita2 lagu tu, tapi nye jadi tak tulih!
Tak pa lae dih! malam ni ambo nak bergebang ngan muma. Muma hanggok pala sudah,
tak yah nak tanya kelek ke ambo! Buleh lagu tu???

Loni, kalu muma nak thu, bukan senang nak dapat seko lemung (lembu)! Jenuh lae dok caghi
bebulan-bulan, maklong lae nak wat 'KURBAN' Tetu nak hat sihat, hat takdak cacat cela, hat sempurna untuk di buat kurban.
Last-last dapat lae jugak....ghega seko lemung RM 2,450.00... takpa lae paksae kami kosi adik beghadik. Pakat nak buat!

Bukan apa, buat hat lheing buleh, takkan sokghang nak kosi 2 ke 3 ghatuh tak buleh kan???
Upah oghang bela lemung tu semingung RM 100.00. Orait lae tu, tu pong dema nak tulong jaga, kalu dema tak mboh, kita nak kata penama dih??

Dema hata lemung tu saghi sebelong ghaya. Pagi ghaya maksud ambo lepaih jei semayang ghaya,
tukang semeleh pong maghi lae. Ambo hakik tabik lae, paksae lemung tu baik sungguh, agaknya
lemung tok imam tu yang baik sangat tu, hat dok ghamei2 di tepat semelih pong pakat dok puji kata baik. Lemung tu dok tungung cokoh je, tak menendang teghajang supa lemung2 hat lheing deh!

Kami pakat masak adik beghadik jey, puko 12.20 dah buleh makan.
Sempoi punya masakan....sup, air asam dan masak kicap....Chef haghi tu, anak penakan ambo...Yong! Buleh hakik tabik le kat Yong paksei masakan dia memang ummmpppphhhh!
Ghamei lae oghang dok tanya sapa tukang masak, sup buat lagu mana?

Adik beghadik maghi sapei petang! Sebenanya, kami tak wat kenoghi seko lemung tu, tapi setelah selesei kami agihkan pada yang layak, baghu lae lebihan tu kami wat kenoghi.
Patot padan lae dih??

Ambo sebenanya tak dan nak 'snap' gamba masa dok semeleh kae, masa dok lapah kae, dan masa dema do cicang daging kae. Tak dan sunggoh, maklong lae dok sibuk kok dapo!!

Seghenok lae, walopong letih! Tu lae ambo dok cadang nak jadikan aktibiti tahonan kami adik beghadik! Tak thu lae jadi ke dak???
Insyaallah...moga ALLAH SWT memurahkan rezeki kami dan memberi keberkatan pada hidup dan mati kami!!! AMINNNN!!!

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...