ShareThis

Ahad, 18 Disember 2011

APAM MENTEGA ( ulang tayang lagi....)




ASSALAMUALAIKUM !!

Sekali lagi ambo bagi salam. Untuk malam nih !!
Ni N3 terakhir dari ambo untuk malam nih! keh..keh...keh....!

Oooooo dah pukul 11.44 malam! Ayo ma ayo pa...dah tengahmalam dah nih!
Ngape mata tak ngantuk lagi.....??
Biasa ambo pukul 10.00 udah dak lentok...malam ni dok mengetuk keyboard lagi!
Heran dik non...apsal jadik macam nih ??

Oooo! Patut le, ambo tidur siang tadi! Ye lah Jah...balik dari rumah kakak udah tenga malam
sampainye!.. Penat dan mengantuk sesangat!
Pagi tadi bangun, abah deme pegi beli nasi lemak di kedai, ambo buat cucok pisang!
Cukuplah tu untuk sarapan!

Lepas tu, ambo mula bancuh tepung atas permintaan kakak, minta ambo buatkan kueh loyang lagi. Kesian pulak..ye lah kan 'kasih sayang' ambo ni melimpah ruah !!! heh..hehh...hehhh...!!!

Selesai buat kueh loyang, bedebum... ambo tidur..penat sangat....mujurle udah masak untuk makan tengahari!

N3 ambo yang terakhir malam ni ambo penuhkan dengan sekali lagi kueh 'ulang tayang'
Tak apa lah, kalau yang sedap, ambo akan buat berulangkali. Anak perempuan ambo suka 'bangat' kueh ni...Apa lagi kalau bukan' APAM MENTEGA'
Tak ingat, ambo kidnap resepi dari blog sape.....apapun ambo mohon maaf banyak2 pada
blogger yang terbabit. Udah tua makcik nih...itu sebab....'terlupa'

Moh kita kongsi buat kueh yang pada ambo sangat sedap nih! Kalau jiran nak buat majlis baca YAASIN pun boleh kita haadiahkan, nompang kenduri le katakan. Betul tak Jah????

Bahan A:

1 1/2 cawan gula pasir
1 cawan air
250g mentega
(Jadikan gula hangus dan campurkan air dan mentega)

Bahan B:

1 cawan gula pasir
2 cawan tepung
2 camca teh soda bikarbonat
4 biji telur
1 tin susu cair
1 camca teh esen vanila ( jika suka - untuk menghilangkan rasa hanyir telur)

Setelah sempurna adunan, mike kena peraplah sekejap kurang lebih 1/2 jam,
barule mike kukus, tak kisahlah nak kukus dalam loyang ke, dalam acuan macam ambo buat
ke....tak aada kena hukum..keh..keh...keh...!!!
Worait...selamat mencuba...makan ingat makcik nih !!



0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...