ShareThis

Selasa, 26 Jun 2012

ITULAH MULANYA...........!!!


KEK PUDING KARAMEL PELANGI









BROWNIES CHEESECAKE MARBLE


PUDING TAKO
       











KEK SPONGE GULA HANGUS
               











KEREPEK SIMPUL KASIH
                                                                                               












KUIH LOYANG 2 KO LOYANG
     












KEREPEK TAYAMUN
     












            







ASSALAMUALAIKUM!

Heheheheheh! Sukanya hati ambo kerana dapat bersembang dengan mike semua!
Apa kabo Jahhhhh? Sihat ke??? Semoga kita semua beroleh keberkatan dan kesihatan yang baik dan
dapat menjalankan tanggungjawab sebagai hamba ALLAH di persinggahan ini!! Syahdu le pulak wweeeiii!!

Kemarin dolu ambo ada buat janji dengan mike, nak bagitau aktiviti ambo kala usia 'di remang-remang senja' ni kan Jah? Hahahahah! Lucu jugak le, tapi tu le udah senja barulah ada 'kekuatan' dan 'keyakinan'!!

Sebenonya Jah 'keinginan' tu ada, cuma rasa 'rendah diri' cukup tebal di dalam diri. Takut orang tak suka, takut kalo-kalo yang kita buat, bukan citarasa orang!! Iyalah, kok dulu semasa nunggu result SPM tu, ada jugak le letak kuih di kedai makan, tapi tak lama, jadi bila anak-anak dah beso, luang masa pun banyak, buat apa nak 'bersantai' aja! Tak gitu Jah??

Itupun setelah di desak oleh seorang rakan, yang pada mulanya ambo rasa begitu 'kejam' kerana memaksa
ambo buatkan kek untuknya! hahahah! Itulah mulanya episod 'sibuk' ambo nih!Sebenonya, ambo 'kerap'lah juga menjamu rakan taulan dengan masakan ambo, sedap ke idak ke....hado ambo kesah? Ngehngehngehhh!!

Sikalang, wa udah 'lajak-lajak beroperasi' sikit-sikit menjual kuih pada kenalan dan kawan-kawan sekerja.
Tak penat ke makcik??? Idakle Jah...Siot lagi ada...iyelah menyempurnakan 'hajat' orangkan?
Ambo akan buat kalo yang di tempah tu dalam 'jangkauan' ambo!!
Sonok Jah dengan aktiviti baru ni.......taklah ambo asyik dok 'rindu-rinduan' je!! Kehekekehkeh!!

Worait Jah, ambo snap 'perniagaan'kecil-kecilan ambo nih..sekadar berkongsi 'keseronokan' apa salahnya
kan Jah! Rezeki ALLAH kurniakan, kita terima dengan penuh kesyukuran!  
Jah...ambo mintak diri dolu, nak nengok anak kucing ambo, tadi bawak gi ke klinik....demam Jah....
Kesian!!

Ahad, 24 Jun 2012

SERI MUKA PANDAN


ASSALAMUALAIKUM!

Dah lamaaaaa betul ambo tak bersembang dengan mike ye!
Mintak maaf le pada sesape yang tak jemu dok berkunjung ke dapur ambo, terima kasih banyak le
sebab selalu menziarahi ambo....cuma ambo le yang selalu tak dan menjenguk!
Takpa...takpa...malam nih ambo 'mencuri masa', sebab nak jugak bersembang-sembang manja dengan mike! heheheheheh!!!

Malam ni ambo nak kongsi satu lagi resepi tok nenek kita....'SERI MUKA PANDAN'   itu le resepinya!
Mungkin mike selalu buat...ato juga selalu makan kan?
Walo apapun, ambo tetap jugak nak berkongsi dengan mike..itu le benda ni udah 'lenyap' dah Jah,
maklumle udah lama ambo buat, tapi kerana kesuntukan masa ambo dok peram dalam album ambo aja!

Tak payah le kita bercakap banyak ye Jah, nanti ambo nak 'cerita' aktiviti baru ambo pulak!
Tentu lah mike tertanya-tanya apa aktiviti baru ambo ni? Iyalah...umur dah 'remang-remang senja' apa pulak
aktiviti makcik nih kannnn???? Betul tak Jah??? kuangkuangkuang!!

Moh le kita kongsi ini resepi dolu...nanti ambo nak tido pulak. Kena tidur cepat Jah, esok hari Senin...buatnya lena tak sedar diri...hadooiiiii!!!


Bahan asas:

Lapisan bawah:
2 cawan beras pulut
2 cawan santan cair
1 camca teh garam

Lapisan atas:
2 cawan santan pekat (bercampur dengan air daun pandan)
3 camca makan gula pasir
4 camca besar tepung gandum
2 camca besar tepung ubi
1 camca teh garam halus
1 biji telor
1 camca teh jintan manis
Sedikit kulit kayu manis

- Basuh beras pulut dan letak 2 cawan santan cair bercampur garam.
- Kukuskan beras pulut tadi di dalam loyang
- Setelah masak, padatkan (tekankan) pulut tadi
-Sambil itu, blend semua bahan untuk lapisan atas
- Setelah sebati tapiskan ia dan  tuang perlahan-lahan diatas pulut tadi dan kukuskan semula
- Lebih moleh kalo penutup pengukus di balut dengan tuala (kain) agar wap air tak jatuh
   ke dalam bahan kukusan.

SERI MUKA PANDAN ni sangat sedap dan pandan serta jintannya sangat menggoda sukma!
Tak caya Jah? Mike mesti cuba...kalo tak rogi le mike! Mkan kuih ni bersulam pulak dengan
Nescafe panas..uuiiiii...mengancam Jah!!! heheheh!!!


BUBYE...ambo nak gi ke dapur, nak kira kuih....nak tau? TUNGGUUUUUU!!!

Jumaat, 15 Jun 2012

ROTI JALA AMBO






ASSALAMUALAIKUM!!!

Salam malam Sabtu yang indah! Apa kabo mike?
Ambo? Alhamdulillah......dok sihat sokmo!!!

Bila malam-malam gini...teringat zaman ambo budak-budak dolu.....ambo suka menyanyi!
Tak kira lagu apapun...apalagi zaman tu zaman pop yeh yeh...hahahahah!!
Selalu bermain dengan kawan-kawan...main macam-macam permainan budak kampung!

.......dan paling ambo suka lagu ini...bila ambo dok bermain-main dengan kengkawan!
Ambo nak nyanyi sat! Boley kannnnnn?????

Jan...jan jala
jala itik jala ayam
berapa lubang kancil
seratus lima puluh
singgah che Gayah singgah
makan sirih mulut merah!!!

Hahahah..tu lah lagunya! dan lagu tu lah juga berkait dengan  kuih yang ambo nak berkongsi dengan mike!
Alasan makcik nih! Dia yang gian nak nyanyi...macam-macam dia 'mengayat' !!
Hahahah! takpa Jah....nyanyi kan sekadar menghiburkan hati yang kacau! Sekali sekala Jah! Jangan dibuat
selalu!

Petang tadi, tak taw nak mengunyah apa? Nengok 'kari ayam' tengahari tadi dok ada banyak lagi!
Isyyyy...apa kata kalo kita 'melenggang' kuih ni? Apalagi Jah 'ROTI JALA' le!
Ehhhh...sedap jugak kalo dimakan sekeluarga! Berselera Jah......! Moh le kita berkongsi!!

Bahan asas:

2 cawan tepung gandum
1 biji telur
2 1/2 cawan air sejuk
2 camca susu cair
1 camca minyak
Pewarna kuning
Garam secukup rasa (kalo tak letak garam orang kampung ambo kata 'tawa hebeh' maksudnya
tawar tanpa rasa lemak) Jangan gelak Jah....jangan gelakkkk!!!

- Blend semua bahan
- Panaskan kuali dan lengganglah adunan mengikut kesukaan mike!

Sempoi dan senang kan Jah! Sangat sesuai kalo di buat sarapan pagi ato jugak makan petang
sambil bersantai di beranda rumah nengok orang lalu! heheheh!

Ambo minta diri dolu...satgi nak nengok drama 'Bunga-bunga Syurga' !!!

BUBYE......BUBYEEEEE.....!!!!!!




BENGKANG TEPUNG GANDUM




ASSALAMUALAIKUM!

Selamat malam semua..semoga kita semua di dalam keberkatanNYA. Amin!

Hari ni ambo nak berkongsi dengan mike semua makanan tok nenek sekali lagi. Ndak ke mike?
Kadang-kadang makanan seperti ni (orang kampung ambo kata 'seperti ini'  ialah 'lagu ni' heheheh)
sangat sedap kalo di 'sertakan' sengan ayaq kopi panas-panas!

'BENGKANG TEPUNG GANDUM' ato jugak orang sebut 'bingka'! Tak kesah le Jah ooiii, apapun
di sebut atau di panggil.....tetap sama. Arwah mak ambo dolu kalo buat bengkang ni mesti 'original' punya
resepi....maksud ambo merah le biji mata nak menjaga api (bara) yang dok bakar bengkang tu!
Tapi ...... mak ooiiii ...baunya menggoda jiwa raga!

Tapi kalo 'loni' maksud ambo sekarang, tak ada lagi nak nampak asap 'berkelong-kelong dek bakar
bengkang tu..... diam-diam aja udah masak! maklum aja 'cik oven' mengambil alih tugasan tu!
heheheh!

Tak usah banyak cakap le makcik, moh le kita berkongsi keenakkan 'BENGKANG TEPUNG GANDUM'
ni! Sedap Jah, tak mau le cakap banyak, moh le kita berkongsi ya!!!

Bahan asas:

4 cawan tepung gandum
1 1/2 cawan gula (kalo mike suka manis jadikan 2 cawan)
6 cawan santan
Garam secukup rasa
4 helai daun pandan
1 biji telur
Sedikit bijan goreng
Sedikit pewarna hijo


- Blend daun pandan dan ambil airnya
- Tepung, gula, santan, garam, air daun pandan dan telur di kisar semua.
- Sapu minyak pada loyang
- Kalo mike nak letak bijan, bakar adunak 3/4 masak kemudian tabur bijan yang
   telah di goreng (tanpa minyak) terlebih dulu.
- Bakar sehingga masak

Mike trei, baru mike tau keenakannya!

Ambo minta diri dolu....nak jenguk ke dapur kejap...ada apa yang nak jadi 'mangsa'
malam ni! kuikuikui!!!!

BUBYEEEE!!!








Rabu, 13 Jun 2012

PAU BAGUS



ASSALAMUALAIKUM !!!

hahahahahah!
hehehehehehhhhhh!!!

Orang Penang tanya....'awat chumah hang gelak besaq ni?'
Orang KL tanya...........'kenapa Chumah ketawa berdekah-dekah ni?'
tapi kalo.....
orang kampung ambo akan tanya......'Ghokpa chumah mu gelak lagu nih?'
Ngehngehngeh....tu salah satu perbezaan loghat kita rakyat Malaysia kan?
Tak kesah le Jah.....apapun dialek...apapun loghat...yang penting kita faham!

Sebenonya...'kegembiraan'ambo ni berhubung rapat dengan masakan ambo kali ni!
Bukan masak hari ni ye...tapi 3-4 hari sudah.....benda pun udah habis kena 'rembat'
tapi, 'rasa besar hati' tetap terpahat di hati....isyyyyy....banggalah tu ( ek lah tu!)

Jah.....nak tanyalah, sapa tak rasa bangga kalo masakan disukai oleh anak-anak dan encik
suami? Apalagi masakan ni bukan 'feberet' encik suami? Kalo ambo masak kuih ni.....encik suami akan kata 'Iisssyyyy...makan sebiji pun udah kenyang Min!'
Tapi untuk kali ni, encik suami 'bantai' 2 biji sekali! Tak ke megah? Keh...keh...kehhhh!!!

Itulah rembatan 'PAU BAGUS' ni! Mike nak taw ambo skodeng dari mana? hahahah!
Jalan punya jalan, intai punya intai, ambo singgah ke dapur Puan Nor Masri, tengok le resepi 'PAU BAGUS' ni, nampak mengancam...nak mencuba lah! Itulah terus ambo 'cekup'! Terima kasih Puan Nor Masri kerana berkongsi pau yang enak dan lembut gebu nih!
Izinkan Chumah berkongsi di sini pulak!

Bahan asas:

Bahan A
250 gram tepung pau
20 gram gula kastor
11 gram yis kering
125 ml air

Bahan B
250 gram tepung pau
100 gram gula kastor
15 gram baking powder
5 gram garam
30 gram shortening
125 ml air
Inti secukupnya

- Bahan A: campurkan semua bahan kering di ikuti air dan uli sehingga sebati
dan perap selama 1 jam
- Bahan B: Dalam bekas lain campurkan bahan kering di ikuti shortening dan air.
Uli sehingga sebati dan rehatkan.
- Selepas 1 jam doh A di perap, campurkan dengan bahan B dan uli hingga licin
lebih kurang 7 - 10 minit
- Perap 1/2 jam, kemudian tumbukkan doh untuk keluarkan angin
- Timbang setiap satu kurang lebih 50gram. Masukkan inti dan bio naik selama
kurang lebih 20-30 minit.
- Jarakkan kedudukan pau yang nak dikukus kurang lebih 5-6 sm
- Kukus selama 7-10 minit dan pastikan tudung pengukus di balut dengan kain/tuala
supaya air wap tidak menitis ke atas kukusan pau.


Kali ni 'PAU BAGUS' ambo ni berinti daging! Memang sedap dan lazat.....biasanya ambo
buat pau berinti kacang merah ato sekaya ato jugak kelapa!

Mike trei pau ni...mesti menjadi dan enak di makan panaz-panazzz!!
Nyum......nyummmm....nyummmmmm! Bahagianya dapat makan! heheheh!!!!

BEGHEHHHHH!!!



Isnin, 11 Jun 2012

MARBLE CHEESE BROWNIES



ASSALAMUALAIKUM!

Selamat tengahari Jah!! Udah makan ke belum? Kalo udah makan, lauk ape mike masak hari nih? Kalo belum, kenapa.....kenapa....kenapa...??? diet ke???

Hahahahah!! Makcik...ngapa tengahari rembang ni udah masuk N3? Luang masa banyak sangat ke? Heheheh! tak...tak...saja...suka-suka, bukan ape, windu pada mike aja...tu sebab tak nyempat-nyempat nak bersembang!!!

Itu le...semalam Si Tecik Hajar nak balik ke asrama....tak taw nak masak ape.....last-last buat kek ajalah......Kek lagiiiii!!! Tak jemu ke? Isyyyy...jemu jugak tapi itu aja yang senang dan budak-budak pun suka! Selain dari kek, ambo bekalkan jugak dengan kerepek 'simpul kasih' !!

Kali ni ambo bikin kek yang paling sempoi! Tu lah dia kek ' MARBLE CHEESE BROWNIES'
Kalo mike ' orangnye' ambo punya 'kroni' usahlah di makan kerap sangat! heheheheh...mike tawkan maksud ambo? Kek ni memang enak sebab 'tahap kelemakkan'nya cukup tinggi!!
(Aluhai Jah...udah 'rosak' bahasaku!)

Apa-apapun, moh le kita berkongsi resepi ni...ambo skodeng dari 'Kongsi Resepi' kat cik Google dapatle resepi dari Naz Rinn Chan....tq puan kerana berkongsi resepi yang cukup enak nih!
Kita berkongsi di sini pulak.......ilmu tu kan ibarat air sungai yang mengalir!

Bahan asas:

250 gram butter
1 cawan serbuk koko
1 1/2 cawan gula kastor
1 1/2 cawan susu cair (ambo guna susu tepung)
1 1/2 cawan tepung gandum
3 biji telur
1 camca kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder
1 susu kecil esen vanila

Lapisan cheese:
250 gram cream cheese
1 cawan gula kastor (ambo kurangkan dan jadikan 3/4 cawan)
1 biji telur

- Cairkan butter, masukkan serbuk koko setelah butter cair dan kacau
- Dalam mangkuk lain, pukul telur dan gula
-Masukkan adunan butter tadi dan kacau lagi
- Tambahkan susu cair
- Ayak tepung dan soda serta baking powder kedalam mangkuk adunan dan masukkan essen
- Panaskan oven , lapik loyang menggunakan kertas alas berminyak dan gris sekeliling loyang
- Tinggalkan 3-4 sudu adunan dan masukkan ke dalam piping beg
- Bakar adunan selama kurang lebih 20 - 30 minit
- Untuk lapisan cheese: Putar cream cheese hingga gubu.
Masukkan gula dan telur dan putar lagi
- Keluarkan brownies yang dah di bakar tadi.
- Tuang adunan cheese tadi ke atasnya. Pipe lebihan adunan brownies tadi mengikut kreativiti
mike.
- Bakar semula selama 15 - 20 minit.


Sama-sama kita trei ini resepi!

BUBYE JAH......!!! Jumpa lagi!!!



Sabtu, 9 Jun 2012

KELUARGA BARU........AWANG DAN AMOI





ASSALAMUALAIKUM !

Selamat pagi semua!
UUiiiiiihhhhh!! Hari ni pagi-pagi lagi ambo dok mengadap benda alah nih!
Ngape makcik? Dah tebiat ke???
Idak...idak....! Sebenonya...ada masa sikit.....Pagi-pagi tadi encik suami pegi beli nasi lemak
dengan kuih! Ambo tak berapa 'gemo' (suka) nasi lemak kalo pagi-pagi, itule ada nasi sejuk sikit, ambo goreng nasi ajalah!

Inipun sambil-sambil basuh kain, curi-curi masa le! Semalam ambo tidur 'terlalu' lewat 1.30 pagi! Huiii..tak pernah di buat-buat. Apasal makcik??? Itu le ambo dok 'ghalik' ('Ghalik' adalah bahasa kampung ambo yang berarti 'leka') menyimpul kulit popia! 'Simpul kasih' le!!!
Kalo ada orang nak, senang...terus goreng aja! Tak begitu Jah? heheheheh!!!

Pagi ni ambo nak penuhkan N3 ambo ni dengan selingan cerita kisah keluarga pulak!
Sesekali tukar topik le Jah.....selingan le katakan! Tak mau tau???
Issyyy! Kalo mike tak nak dengo, ambo nak bersembang dengan sape?
Moh le dengo!!!! Ngehngehngehhh! Merayu tu Jah!!!

Minggu lepas, kerana dah lama tak menziarahi kakak-kakak ambo, kami sekeluarga pun pegi le
jalan-jalan ke rumah deme! Kiranya 'bercoti' le! Sambil-sambil tu bole le ambik anak-anak kucing ni. Udah lama memesan anak-anak kucing ni, tapi tak berkesempatan nak pegi ambil! Ambo dan anak-anak kan ke peminat kucing!

Dapat le 2 ekor....1 jantan dan 1 lagi betina......! Siot giler le ambo dengan anak-anak! Sejak Tam dan Yabu 'meninggal dunia' hidup kami rasa macam tak lengkap! Dapat aje 'budak-budak' ni,
suasana rumah pun rasa hidup semula! Budak-budak 2 ekor ni pulak ya Allah ya Rabbi........
keletahnya cukup lincah!

Nama deme? Oooooo tu lah...tak taw nak boh nama apa....last-last 'klasik dan penuh ciri-ciri
kemelayuan' lah nama yang jantan tu....'AWANG' hahahahhah!!
Tapi yang betina tu....ambo dok panggil 'mek' , anak ambo si Tecik Hajar tu tak berkenan!
Tu lah di letaknye nama 'MOI' !! Ambo panggil Amoi...ada ciri-ciri nama kecinaan sikit!
hehehehhh!! Apa-apapun kami dah tak sunyi lagi!

'Awang' lebih lincah dan lebih manja, tapi 'Amoi' agak pendiam, suka merenung tajam pada kami
dan matanya sangat cantik sesuai sangat dengan kaler bulunya yang putih bercampur dengan sedikit kelabu dan oren. 'Awang' pulak sangat sempoi kaler bulunya...kelabu dan putih! Yelah.....
jantan tentu sempoi aja! Tapi yang ambo perasan sangat tu, telinga deme, besar dan panjang,
macam 'klon' arnab!! kan.....kannn....kannnnnn????

Bila deme mengiau, suaranya...fulamakkkk....'alusssss'nya! Tu lah tak akil baligh lagi! kehkehkehhh! Tapi satu aja.....deme ni tak suka susu..agaknya tuan asal deme ni tak ngajo
minum susu kot! Bila ambo bagi, di jeling aja susu tu! Kesianla...baby lagi tak mau minum susu!

Ooopppsss! Nampaknya mesin basuh udah berenti lah, ambo nak gi sidai kain le dulu!
Jumpa mike lagi selepas ni!

BUBYE.......BUBYEEEEE!!!!!

Jumaat, 8 Jun 2012

PUDING ROTI




ASSALAMUALAIKUM!!

Salam ukhwah dan rindu buat sahabat dan kenalan yang 'terchenta' !!
Tak kesah le kenalan jauh ke... dekat ke....yang sedang-sedang ke......ato jugak yang
tak pernah kenal tapi hanya kenal di alam maya...semuanyaaaa! Semoga hidup dan mati kita
hendaknya dalam keimanan! aminnn !!!

Seperti yang ambo dok bagitaw pada mike, kalo cuti-cuti sekolah ni, ambo rasa semakin
'sibuk' Ngape errmmmm???? Iyalah...memenuhi undangan kendurilah....terkadang tu sampai
3-4 kenduri ambo pegi...Ooooiii penat Jah, tapi kalo orang dah menjemput, kenalah kita penuhi
jemputan tu. Makan?? Oopppssss....betul Jah tatak tipu punnnyyyyeee celite, ambo cuma makan di rumah pertama aja.....yang berikut tu ambo cuma meneguk air aja Jah! Kesihatan kena jaga Jah, apalagi ambo ni di 'remang-remang senja'!!! hahahahah!!!

Aiseh....melalut pulak makcik nih! Moh kite ke tajuk asal pulak! Worait Jah sebenonye, ambo ni
udah lama dah buat 'PUDING ROTI' ni, tapi kekangan masa tu...membuatkan ambo 'tertangguh-tangguh' Bukan apa, kalo yang ambo masak rasa 'teringin' le nak berkongsi dengan mike!

Itule...ambo ni selalu blogwalking sini sana, sonok nengok blogger-blogger dok masak.....macam-macam stail.....nyantik-nyantik gitu! Last-last ambo singgah le ke dapur blogger 'si Jintan Manis'
tu...tengok dia dok memuding, terhengen le nak cuba resepi deme!
Sebelum ni, ambo selalu memuding resepi dari kawan-kawan kampung ambo, kalo mike rajin selak resepi ambo, silakan Jah!! Kali nih nak cubalah pulak resepi orang lain pulak! Mencuba tu kan baguzzz....tak 'rogi' Jah kalo mencuba aktiviti yang baik-baik!!

Moh le kita!

Bahan asas:

4 keping roti
2 biji telor
1/2 cawan susu pekat 170 ml susu cair
8 gram serbuk agar-agar (ambo guna agar-agar tali )
1/2 cawan gula (ambo kurengkan dan guna 1/4 cawan aja)
2 camca besar majerin
Pewarna yang di sukai
3 1/2 cawan air

- Masak agar-agar dengan 3 cawan air
- Masukkan gula
- Masukkan majerin
- Sebelum tu rendam roti dengan susu cair dan 1/2 cawan air tadi
- Blend roti yang di rendam dengan susu pekat dan telor dan kacau rata sehingga mendidih
- Tutup api dan bahagikan agar-agar tadi kepada beberapa kaler yang di sukai
- Mike boleh tuang secara berselang seli ato jugak buat selapis selapis
- Sejukkan dan bolehlah dipotong untuk di hidangkan.

'PUDING ROTI' ambo kali ni nampak 'buatannya kasar' sikit! Maklumle Encik suami ngajak
pegi Taiping. Lintang pukang le ambo kerjakan puding nih! Apa-apapun tetap 'sodap' Jah!!
Heheheheh!

Ambo minta diri dulu ye...nak ke dapur..agaknya 'simpul kasih' ambo dah sejuk, dah boleh simpan (sekejap aja).

BEGHEH JAH......BEGHEHHHHHHH!!!





Selasa, 5 Jun 2012

PAU GORENG GEBU



ASSALAMUALAIKUM!!

Geram jangan engkau geram
geram...geram....
Geram bermacam ragam
bermacam ragam.....
kerana suka...kerana marah
janganlah kau gerammmmmm...!

Ngehngehngehhhh! Sangat sesuai lagu nyanyian Black Dog Bone tu dengan ambo!
Sangat sesuai......tapi beberapa hari sudah le Jah oooiii!!!!
Sikalang..tatak sesuai lagi llhhoo !!!! Kesabaran ambo sudah menurun....ambo dah tak
'geremmm' lagi!! kuikuikui!!

Itulah bahananya kalo buat kuih 'tak jadi'! Kejadian ni berlaku beberapa hari sudah!
Molut nak makan, anak-anak pun nak makan, encik suami pun terhengen le jugak!
Uli punya uli, adunan tak 'naik' !!

Jah ooiiii! Bukan salah ibu mengandung, bukan jugak salah nengok resepi, tapi salahnya ambo
sebab guna 'yis' yang telah lama di buka! Aluhai Jah...'berhangin' satu badan! heheheheh!!!
Kerana ' geram ' juga ambo buat sekali lagi besoknya....kira siaran ulanganlah!
Apapun, Alhamdulillah! kali ni menjadi Jah...gebu sesangat!
Sedap toksah kata le Jah.....(masuk lif tekan butang le kite!) kehkehkehhhhh!!

Nak ke mike kongsi resepi...inipun ambo skodeng dari 'Kongsi Resepi' Mencari-cari kat Cik Google, dapatle resepi dari Izah Muffin Lover ni! Tu dia ' PAU GORENG GEBU'!
Ambo buatkan inti sambal ikan bilis aja Jah!
Sedap Jah kalo mike makan bersulam dengan ayo kopi panaz-panazzz!!! Fuhhh!!!!!


Moh le kita!

Bahan asas:
250 gram tepung roti
6 gram yis kering (mauripan)
50 gram gula (ambo guna gula kastor)
2 biji kuning telur
100 ml air
50 gram butter (ambo guna majerin aje!)
1 camca teh garam halus (ambo campur dengan air)

- Ayak tepung ke dalam mangkuk dan campurkan yis - gaul rata
- Campurkan telur, gula dan air - gaulkan lagi
- Masukkan majerin
- Uli doh sehingga tidak melekat dan rehatkan selama 1/2 jam
- Tumbukkan doh (kempiskan) dan bentukkan doh sama saiz (bulatkan)
- Untuk buat pau, canai dan letakkan inti
-Rehatkan doh sekali lagi selama lebih kurang 20 - 30 minit
-Gorenglah dengan menggunakan minyak yang banyak dan api mestilah yang paling kecil

Worait...mike boley trei ini masakan....makan di masa santai bersama keluarga memang
sedap! Apa-apapun masakan ambo begheh sokmo!

Iiiisssyyyy! Udah pukul 11.10 malam Jah! Udah mengantuk ambo nih.......!
SELAMAT MALAM! Mimpikan ambo ye!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...