ShareThis

Sabtu, 9 Jun 2012

KELUARGA BARU........AWANG DAN AMOI





ASSALAMUALAIKUM !

Selamat pagi semua!
UUiiiiiihhhhh!! Hari ni pagi-pagi lagi ambo dok mengadap benda alah nih!
Ngape makcik? Dah tebiat ke???
Idak...idak....! Sebenonya...ada masa sikit.....Pagi-pagi tadi encik suami pegi beli nasi lemak
dengan kuih! Ambo tak berapa 'gemo' (suka) nasi lemak kalo pagi-pagi, itule ada nasi sejuk sikit, ambo goreng nasi ajalah!

Inipun sambil-sambil basuh kain, curi-curi masa le! Semalam ambo tidur 'terlalu' lewat 1.30 pagi! Huiii..tak pernah di buat-buat. Apasal makcik??? Itu le ambo dok 'ghalik' ('Ghalik' adalah bahasa kampung ambo yang berarti 'leka') menyimpul kulit popia! 'Simpul kasih' le!!!
Kalo ada orang nak, senang...terus goreng aja! Tak begitu Jah? heheheheh!!!

Pagi ni ambo nak penuhkan N3 ambo ni dengan selingan cerita kisah keluarga pulak!
Sesekali tukar topik le Jah.....selingan le katakan! Tak mau tau???
Issyyy! Kalo mike tak nak dengo, ambo nak bersembang dengan sape?
Moh le dengo!!!! Ngehngehngehhh! Merayu tu Jah!!!

Minggu lepas, kerana dah lama tak menziarahi kakak-kakak ambo, kami sekeluarga pun pegi le
jalan-jalan ke rumah deme! Kiranya 'bercoti' le! Sambil-sambil tu bole le ambik anak-anak kucing ni. Udah lama memesan anak-anak kucing ni, tapi tak berkesempatan nak pegi ambil! Ambo dan anak-anak kan ke peminat kucing!

Dapat le 2 ekor....1 jantan dan 1 lagi betina......! Siot giler le ambo dengan anak-anak! Sejak Tam dan Yabu 'meninggal dunia' hidup kami rasa macam tak lengkap! Dapat aje 'budak-budak' ni,
suasana rumah pun rasa hidup semula! Budak-budak 2 ekor ni pulak ya Allah ya Rabbi........
keletahnya cukup lincah!

Nama deme? Oooooo tu lah...tak taw nak boh nama apa....last-last 'klasik dan penuh ciri-ciri
kemelayuan' lah nama yang jantan tu....'AWANG' hahahahhah!!
Tapi yang betina tu....ambo dok panggil 'mek' , anak ambo si Tecik Hajar tu tak berkenan!
Tu lah di letaknye nama 'MOI' !! Ambo panggil Amoi...ada ciri-ciri nama kecinaan sikit!
hehehehhh!! Apa-apapun kami dah tak sunyi lagi!

'Awang' lebih lincah dan lebih manja, tapi 'Amoi' agak pendiam, suka merenung tajam pada kami
dan matanya sangat cantik sesuai sangat dengan kaler bulunya yang putih bercampur dengan sedikit kelabu dan oren. 'Awang' pulak sangat sempoi kaler bulunya...kelabu dan putih! Yelah.....
jantan tentu sempoi aja! Tapi yang ambo perasan sangat tu, telinga deme, besar dan panjang,
macam 'klon' arnab!! kan.....kannn....kannnnnn????

Bila deme mengiau, suaranya...fulamakkkk....'alusssss'nya! Tu lah tak akil baligh lagi! kehkehkehhh! Tapi satu aja.....deme ni tak suka susu..agaknya tuan asal deme ni tak ngajo
minum susu kot! Bila ambo bagi, di jeling aja susu tu! Kesianla...baby lagi tak mau minum susu!

Ooopppsss! Nampaknya mesin basuh udah berenti lah, ambo nak gi sidai kain le dulu!
Jumpa mike lagi selepas ni!

BUBYE.......BUBYEEEEE!!!!!

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...