ShareThis

Jumaat, 8 Jun 2012

PUDING ROTI




ASSALAMUALAIKUM!!

Salam ukhwah dan rindu buat sahabat dan kenalan yang 'terchenta' !!
Tak kesah le kenalan jauh ke... dekat ke....yang sedang-sedang ke......ato jugak yang
tak pernah kenal tapi hanya kenal di alam maya...semuanyaaaa! Semoga hidup dan mati kita
hendaknya dalam keimanan! aminnn !!!

Seperti yang ambo dok bagitaw pada mike, kalo cuti-cuti sekolah ni, ambo rasa semakin
'sibuk' Ngape errmmmm???? Iyalah...memenuhi undangan kendurilah....terkadang tu sampai
3-4 kenduri ambo pegi...Ooooiii penat Jah, tapi kalo orang dah menjemput, kenalah kita penuhi
jemputan tu. Makan?? Oopppssss....betul Jah tatak tipu punnnyyyyeee celite, ambo cuma makan di rumah pertama aja.....yang berikut tu ambo cuma meneguk air aja Jah! Kesihatan kena jaga Jah, apalagi ambo ni di 'remang-remang senja'!!! hahahahah!!!

Aiseh....melalut pulak makcik nih! Moh kite ke tajuk asal pulak! Worait Jah sebenonye, ambo ni
udah lama dah buat 'PUDING ROTI' ni, tapi kekangan masa tu...membuatkan ambo 'tertangguh-tangguh' Bukan apa, kalo yang ambo masak rasa 'teringin' le nak berkongsi dengan mike!

Itule...ambo ni selalu blogwalking sini sana, sonok nengok blogger-blogger dok masak.....macam-macam stail.....nyantik-nyantik gitu! Last-last ambo singgah le ke dapur blogger 'si Jintan Manis'
tu...tengok dia dok memuding, terhengen le nak cuba resepi deme!
Sebelum ni, ambo selalu memuding resepi dari kawan-kawan kampung ambo, kalo mike rajin selak resepi ambo, silakan Jah!! Kali nih nak cubalah pulak resepi orang lain pulak! Mencuba tu kan baguzzz....tak 'rogi' Jah kalo mencuba aktiviti yang baik-baik!!

Moh le kita!

Bahan asas:

4 keping roti
2 biji telor
1/2 cawan susu pekat 170 ml susu cair
8 gram serbuk agar-agar (ambo guna agar-agar tali )
1/2 cawan gula (ambo kurengkan dan guna 1/4 cawan aja)
2 camca besar majerin
Pewarna yang di sukai
3 1/2 cawan air

- Masak agar-agar dengan 3 cawan air
- Masukkan gula
- Masukkan majerin
- Sebelum tu rendam roti dengan susu cair dan 1/2 cawan air tadi
- Blend roti yang di rendam dengan susu pekat dan telor dan kacau rata sehingga mendidih
- Tutup api dan bahagikan agar-agar tadi kepada beberapa kaler yang di sukai
- Mike boleh tuang secara berselang seli ato jugak buat selapis selapis
- Sejukkan dan bolehlah dipotong untuk di hidangkan.

'PUDING ROTI' ambo kali ni nampak 'buatannya kasar' sikit! Maklumle Encik suami ngajak
pegi Taiping. Lintang pukang le ambo kerjakan puding nih! Apa-apapun tetap 'sodap' Jah!!
Heheheheh!

Ambo minta diri dulu ye...nak ke dapur..agaknya 'simpul kasih' ambo dah sejuk, dah boleh simpan (sekejap aja).

BEGHEH JAH......BEGHEHHHHHHH!!!





0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...