ShareThis

Rabu, 14 November 2012

BENGKANG DURIAN



ASSALAMUALAIKUM!

Salam Maal Hijrah pada semua muslimin dan muslimat especially buat semua pengunjung dapur ambo
'yang sedang-sedang saja' ni! Semoga kita semua menjadi hamba yang lebih baik dari semalam.
Apa azam mike di tahun baru Hijrah nih?

Takpa...azam tu tak payah di uar-uarkan Jah. Cukup kita berazam dan menjadikan azam kita realiti....
dalam hidup kita. Apapun kita cuma berusaha, selebihnya berdoa agar ALLAH  menyempurnakan doa kita!

Selang 3-4 hari, baru ambo ada masa luang untuk bersembang-sembang manja dengan mike! Tadi petang ambo ke klinik, tak tertahan rasa ngilu di pergelangan kaki! Ambo ni takdak sakit lain......selain dari sakit kaki! Tapi syukur...sampai sekarang ambo masih boleh tegap berjalan.....walopun muka kemek-kemek tahan sakit! hahahahah!!! (kontrol ayu Jahhhhh)

3-4 hari sudah ada ambo buatkan lagi satu masakan tok nenek. Tak kisah le Jah sebab masakan ni encik suami dan anak-anak ambo tersangatlah suka! betul Jah.... Tatak komplen woooooo!!  (Mungkin) kawan-kawan pun suka, sebab bila bawak aja.....beghehhh!!! Siot kan Jah kalo masakan kita di sukai ramai!!!

Mike nak tau apa dia masakan tu??? Tak lain tak bukan 'BENGKANG DURIAN' lah jawabnya! Mike tau,
di kampung ambo Batu Kurau ni memang terkenal dengan durian bukitnya yang mengancam kelebu (kalbu)
Rasanya yang sangat enak dan baunya membuat jiwa jadi kacau.....wow.....chumah ni promote nampak?

BENGKANG DURIAN ni ambo buat untuk menghabiskan stok lama dalam esbok ambo tuh! Udah le esbok pun 'secotek' aja besarnya....nak letak benda lain pun tak boleh! Tak apalah, nanti kalo ada orang nak sedekah durian musim baru ni, ambo buat stok lain pulak! Tak gitu Jah? hahahahah!

Dah dekat pukul 9.00 dah ni, ambo nak beredar ke dapur pulak nak makan ubat bagi sihat kaki ambo nih!
moh le kita berkongsi resepi 'BENGKANG DURIAN' yang sedap nih!

Bahan asas:

3 cawan isi durian
1 1/2 cawan gula (kalo tak suka manis kurangkan jadikan 1 cawan)
3 cawan s antan pekat
2 1/2 cawan tepung gandum
1 biji telur
1 camca teh garam
Sedikit kaler kuning (kalo suka)

- Sebatikan isi durian, gula, santan, garam, telur.
- Masukkan tepung sedikit demi sedikit.
- jika sudah di gaul sebati, letakkan sedikit kaler kuning
- Alas loyang dengan kertas kek dan sapukan sedikit majerin
- Bakar selama 1 jam atau sehingga bengkang masak

Worait Jah, kalo suka boleh teruskan....tapi kompom memang sedap Jah!!!
Makan waktu petang bersulam dengan air teh suam-suam...fuhhhh...mengancam jiwa raga!
Ini bengkang menepati piawaian encik suami dan anak-anak kesayangan ambo!

Esok ada kenduri lagi. Mike kena jemput di mana??
Moh le kita.....!!!


BUBYEEE......!!!!




Ahad, 11 November 2012

......YANG SEDANG-SEDANG SAJA......!!!!




ASSALAMUALAIKUM!

aku suka dia maaaa...
aku sayang dia maaaaa...
yang sedang-sedang saja....
yang penting......
aku bahagia...!!!

OOOPPppppppsssss...nyanyi pulak chumah tengah-tengah malam nih! Sora pun mengah-mengah!
Sssyyyyyyyyy......bukan nyanyi le Jah...tapi ambo teringat lagu ni yang kalo tak silap ambo dinyanyikan oleh Iwan..penyanyi berirama dangdut tu! Ambo 'kurang suka irama sebegini....tapi liriknya berkait pulak dengan dapur (blog) ambo ni! ....ya dapur ambo 'yang sedang-sedang saja...' tak hebat cuma ambo sangat suka dan sangat sayang pada 'dapur' ambo nih!


Malam ni ambo nak berkongsi 'yang kecil-kecilan' dengan mike! Tak paham? ooooooo....iya lah Jah..ambo....ambo...(gagap pulak dah!!!).kan udah ambil sikit-sikit tempahan....tak kisah apa deme nak....kek, puding dan paling ketara karipap! Haaaa...siot jugak Jah pengalaman baru ni!

Sebelum cuti ambo siapkan yang mana deme nak, kemarin buatkan kek dan puding. Semalam pula
buatkan karipap yang deme order.....!
Bukan apa...cuma mengisi 'masa luang' ambo aja! Itupun semua kerja di buat waktu malam atau jugak ujung minggu! Kalo hari bekerja penat juga! Tapi kalo kek ke ..puding ke...anytime begheh sokmo!

Ooppppsss. udah berbau dapur ambo tu...tu le ambo tengah dok bakar Bengkang Durian, menghabiskan stok lama. Nanti kalo ada rezeki 'orang sedekah' ambo simpan lagi buat stok baru! heheheheeh!!!!
Sana sini sinun , orang lain dok buat 'durian Crepe' (betul ke ambo ngeja nih????) ambo dengan tak mengikut keadaan terkini, 'membakar' bengkang durian! hahahahahah!!
Tapi yang ini encik suami sangat suka makan, Si Tecik Hajar dan Aiman jugak suka makan...buatkan aja
yang dimakan oleh deme! Beghehhhhh!!

Nampaknye dalam 1/2 jam lagi bolehlah dimakan bengkang ambo tu, sebelum nak tidur...orang lain berpantang punyalah disiplin, ambo ni ikut mulut, makan aja tak hengat dunia! hahahahh!!
Apa-apapun, ambo mintak diri dulu, lain kali kita berkongsi lagi ye...ini berkongsi mata cukuplah!
janji 'kongsi'!!!!

Terima kasih pada kengkawan dan kenalan yang meng'support' ambo.
Terima kasih daun keladi!
kalo nak,  helo-helo ke ambo di sini!
hehehehehh!!!


Selamat malam Jah...mimpikan ambo ye!!!!

BUBYE....BYEEEE....!!!!

AKTIVITI MUSIM CUTI....!!






ASSALAMUALAIKUM!!


Jam di skrin menunjukkan angka 10.35 minit malam. Kalo di kampung ambo Jah, 10.35 malam ni udah lewat bebeno le! Senyap sunyi....harapkan ada lampu le, kalo tidak tak tau ada ke takdak rumah orang!!!
Heheheheh!!

Siang tadi, 3 rumah kenduri ambo pegi. 2 kenduri kawin 1 lagi kenduri aqiqah! Masakan sangat2 sedap.....!
Tu menurut selera ambo le! Di rumah pertama ada gulai lemak rebung, masak kicap ayam, kari daging,
dan ikan masin berserta buah!

Rumah kedua pulak (sepupu ambo) ambo cuma ambil sedikit nasi putih, ayamg goreng berempah dan sambal tumis petai. Ada masak hitam daging, acar buah (kalo tak silap ambo) dan ada lagi 2-3 menu, tapi
ambo kurang perhatian!

Balik terus ke rumah sepupu ambo sebelah mak...dia kenduri aqiqah cucu! Di rumah ni ada kambing bakar, kari daging, acar ikan, buah dan puding (ambo bawakan). Ada majlis baca yassiin dan merhaban.
Ambo tak dan (sempat) makan, terus balik kerana sepupu dari jauh datang! Deme 'tapaukan' untuk ambo aja lauk pauk!

Hari Selasa ni, ada lagi kenduri aqiqah. Udah di tempah suruh datang awal! Hadooiii Jah, dah tua-tua ni,
badan pun rasa nak demam..tapi udah rumah sepupu apalagi jiran belakang rumah, mau tak mau kena jugak pegi. Iya lah Jah...ini hari deme...esok lusa hari kita kan Jah? Aqiqah kali ni tumbang sekor kerbau!
Haaaaa...mewah betul orang sekarang ye! (tak dapat le ambo nak pegi ke Pekan Selasa nampak gayanya!!)
Petang sepupu (jiran belakang rumah yang lagi sorang) datang ngajak pegi meminang pulak!
Apa nak kata Jah....nak tolak....serba salah dibuatnya! Hadooiiii!!!

Hari Khamis ada lagi kenduri kawin di kampung ambo nih! Wuaaa...banyaknye orang nak kawin!
Haaaa...yang ni udah berkali-kali di jemputnya. Tak pegi, raya nanti riso pulak takut dia 'boikot' ambo
tak mau buat lemang! wakakakakaka! 'Jemputan kawin' kalo di kampung ambo di sebut 'memadah kenduri'
Bukan 'madah berhelah' Ziana Zain tau!! heheheh!

Minggu depan pulak, ada 2-3 lagi kenduri yang dok menunggu. Salah satunye rumah ' pak penakan' ambo!
( 'pak penakan' ni adalah loghat kampung ambo yang kalo mengikut Kamus Dewan berarti 'bapa saudara') Tapi rasanya dia tak buat gotong royong,

Itule serba sedikit aktiviti ambo dalam cuti sekolah ni! Sibuk memanjang!
Untungnye...ambo ni 'pandai' bawak motor, kalo asyik nak kemana dengan encik suami, payah jugak tu!
Duduk di kampung, kalo tak pandai bawak motor (atau kalo takdak motor) memang payah bebeno Jah!
Jalan kampung yang kecik, lorong-lorong atau juga tepi parit tali air sangat memerlukan motor. itulah pengangkutan yang paling mustakak kalo di kampung.

Wuahhhhh!!!! panjang bebeno sembang ambo malam ni! Iyalah Jah! lama tak bersembangkan?
Apa-apapun jumpa lagi!

ASSALAMUALAIKUM  dan Selamat malam!!!
 



Isnin, 5 November 2012

KEK KOPI


Hitam manis hitam manis
yang hitam manis
pandang tak jemu
pandang tak jemu
yang hitam manis
buah hati kuuuuu...!!!

ASSALAMUALAIKUM.

Selamat malam Jah!
Ambo rasa sejuk malam nih! Diluar....dari petang tadi hujan lebat! Mike tentu tau Jah, di rumah ambo
kalo hujan lebat kurang lebih sejam.....whuuuaaaaaa,.......mesti banjir punya! Kompom!
Ni...hujan masih lagi ghok...ghek....ghok..ghek! Musim tengkujuh le katakan. Apa-apapun, ambo tetap bersyukur kerana, walopun rumah ambo banjir, tapi tak 'seteruk' tempat lain yang banjir sampai ke dalam
rumah.....merosakkan harta benda dan yang sewaktu dengannya! (Betul ke ayat ambo ni Jah???)

Bila hujan-hujan lagu ni (begini), perut pun dok nyanyi lagu asli le! Hadooiii Jah.....nak makan apa ni?
Petang tadi udah rembat nasi sepinggan, malam ni cik perut rasa 'melopong' pulak! Sabor...sabor.....ambo nak sembang dengan mike kejap, nanti ambo ke dapur, taulah apa yang nak ambo kerjakan nanti!
Rasa-rasa ambo mee kuning ada lagi dalam esbok ambo tu, siaple ngko mi....jadi mangsa ambo malam ni!
Hehehehehh!!!

Malam ni kan Jah, ambo nak berkongsi satu lagi jenis kek yang sangat sempoi mengerjakannya!
Alah Jah...tukar sini sana sinun sikit,  jadilah KEK KOPI tu....! Ya....sedap jugak KEK KOPI ambo ni!
Tapi ambo tak letak banyak kopinya, takut pahit, 'sekadar' aja lelatnya!

Apapun, bagi ambo yang 'tak pernah kurang selera' ni, sentiasa sedappppp aja! Ni lah 'kelebihan' yang ALLAH bagi pada ambo....'selera penuh' kuangkuangkuaaangggg!!!
Jangan nak mengayat lebih-lebih pulak Chumah oooo...moh le kita berkongsi kot sape-sape yang berkenan!

Bahan asas:

4 biji telur  (gred A) kalo kecik mike guna 5 biji ye
2 cawan tepung gandum
1 cawan susu pekat manis
1 1/2 cawan gula
1 cawan air panas
3/4 cawan serbuk koko
1 camca besar serbuk kopi (ikut keperluan)
1 cawan minyak masak
1 camca teh baking powder
1 camca teh soda bikarbonat

- Ayak tepung gandum, serbuk koko, kopi, baking powder dan soda
- Pukul telur dengan gula hingga kembang
- Masukkan susu dan minyak - putar lagi sehingga sebati
- Masukkan campuran tepung yang di ayak tadi sedikit demi sedikit berselang
   seli dengan air panas
- Putar lagi untuk sebatikan tepung agar tidak berbiji-biji
- Sapukan sedikit majerin pada loyang dan bakarlah adunan pada suhu 170 c selama
   kurang lebih 50 minit atau boleh juga 'test' guna lidi macam ambo selalu buat!

Untuk topping:

Coklat masakan (350 gram)
1 camca besar majerin / butter
2 camca besar susu pekat manis
Sedikit coklat rice

- Panaskan coklat masakan dalam periuk (double boiler)
- Setelah cair - masukkan majerin / butter dan masukkan susu
- Kacau sekejap dan salut pada kek yang telah di sejukkan

Kalo nak 'trei' boleh aja Jah...sedap dan lazat rasanya! Apa lagi kalo kek ni kita lengkapkan
dia dengan topping yang sungguh enak. Terasa enaknya sampai ke hari ni!
OOppppsss..lebih-lebih pulak ambo promote kek nih!

'Sudah...cukup..cukuplah sudah.....
cukup sampai di sini saja...'

Mike tau ke petikan drama apa?? JULIAAAA!!! heheheh

BUBYEEEEE!!!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...