ShareThis

Rabu, 14 November 2012

BENGKANG DURIAN



ASSALAMUALAIKUM!

Salam Maal Hijrah pada semua muslimin dan muslimat especially buat semua pengunjung dapur ambo
'yang sedang-sedang saja' ni! Semoga kita semua menjadi hamba yang lebih baik dari semalam.
Apa azam mike di tahun baru Hijrah nih?

Takpa...azam tu tak payah di uar-uarkan Jah. Cukup kita berazam dan menjadikan azam kita realiti....
dalam hidup kita. Apapun kita cuma berusaha, selebihnya berdoa agar ALLAH  menyempurnakan doa kita!

Selang 3-4 hari, baru ambo ada masa luang untuk bersembang-sembang manja dengan mike! Tadi petang ambo ke klinik, tak tertahan rasa ngilu di pergelangan kaki! Ambo ni takdak sakit lain......selain dari sakit kaki! Tapi syukur...sampai sekarang ambo masih boleh tegap berjalan.....walopun muka kemek-kemek tahan sakit! hahahahah!!! (kontrol ayu Jahhhhh)

3-4 hari sudah ada ambo buatkan lagi satu masakan tok nenek. Tak kisah le Jah sebab masakan ni encik suami dan anak-anak ambo tersangatlah suka! betul Jah.... Tatak komplen woooooo!!  (Mungkin) kawan-kawan pun suka, sebab bila bawak aja.....beghehhh!!! Siot kan Jah kalo masakan kita di sukai ramai!!!

Mike nak tau apa dia masakan tu??? Tak lain tak bukan 'BENGKANG DURIAN' lah jawabnya! Mike tau,
di kampung ambo Batu Kurau ni memang terkenal dengan durian bukitnya yang mengancam kelebu (kalbu)
Rasanya yang sangat enak dan baunya membuat jiwa jadi kacau.....wow.....chumah ni promote nampak?

BENGKANG DURIAN ni ambo buat untuk menghabiskan stok lama dalam esbok ambo tuh! Udah le esbok pun 'secotek' aja besarnya....nak letak benda lain pun tak boleh! Tak apalah, nanti kalo ada orang nak sedekah durian musim baru ni, ambo buat stok lain pulak! Tak gitu Jah? hahahahah!

Dah dekat pukul 9.00 dah ni, ambo nak beredar ke dapur pulak nak makan ubat bagi sihat kaki ambo nih!
moh le kita berkongsi resepi 'BENGKANG DURIAN' yang sedap nih!

Bahan asas:

3 cawan isi durian
1 1/2 cawan gula (kalo tak suka manis kurangkan jadikan 1 cawan)
3 cawan s antan pekat
2 1/2 cawan tepung gandum
1 biji telur
1 camca teh garam
Sedikit kaler kuning (kalo suka)

- Sebatikan isi durian, gula, santan, garam, telur.
- Masukkan tepung sedikit demi sedikit.
- jika sudah di gaul sebati, letakkan sedikit kaler kuning
- Alas loyang dengan kertas kek dan sapukan sedikit majerin
- Bakar selama 1 jam atau sehingga bengkang masak

Worait Jah, kalo suka boleh teruskan....tapi kompom memang sedap Jah!!!
Makan waktu petang bersulam dengan air teh suam-suam...fuhhhh...mengancam jiwa raga!
Ini bengkang menepati piawaian encik suami dan anak-anak kesayangan ambo!

Esok ada kenduri lagi. Mike kena jemput di mana??
Moh le kita.....!!!


BUBYEEE......!!!!




3 ulasan:

sarimah ibrahim berkata...

tq...share resepi...maklumla musim durian ni....

Misstine Punye... berkata...

Salam chu... nk wat nnti.. suka...

Misstine Punye... berkata...

Salam chu... nk wat nnti.. suka...

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...