ShareThis

Rabu, 30 Januari 2013

IKAN KUKUS SEMPOI



ASSALAMUALAIKUM!!

Selamat malam semua anak-anak Chumah! Pekabo Jah? Heheheh...2-3 hari ni panas membahang, alam pun nampak cerah dan ceria (ppssttt...! orang kampung ambo kata 'ceghah melahang'!!). Bila keluar rumah waktu tengahari...issyyy.....peritnya nak buka mata! caghak (silau) weeiii!!! wakakakakaka!!

Sikalang, wa punya idung sikit kitat lhooo! Itulah penyakit kalo berubah iklim (wah! macam duduk negara 4 musim aje chumah?) Selsema telah melanda diriku ini...Aduhai....selsema pulak dahhhh!! mike tau orang kampung ambo kalo 'selsema' kebanyakan warga emasnya menyebut 'ketat hidung' Jangan gelak ye Jah, ambo cuma 'menghidupkan semula' loghat kampung ambo agar tak hilang dalam percakapan seharian!

Kita tinggalkan segala dialek dan loghat kita, apa kata kalo malam nih kita berkongsi satu lagi resepi yang
sangat sempoi dari ambo! Ini resepi yang di masak oleh orang sakit! hahahah! Iyelah Jah..kalo nak berdiri lama-lama tak berapa nak boleh, kita masak aja yang senang dan sempoi! Habis perkara kan...kannnn???

'IKAN KUKUS' ambo ni sangat menepati piawaian kedua-dua anak ambo! Encik suami kompom tak suka!
Memang....ikan bukanlah makanan feberet en suami. Jadi hari 'IKAN KUKUS' tu, en suami makan sayur dan telur dadar aja! ambik ngko Jah!! Cuma kami tiga beranak yang 'pulun' ikan kukus yang sangat enak ni,
Tak caya? Issyyy...enak Jah, sungguh! kompom!!!

Moh le kita berkongsi pada yang sudi. Nanti ambo nak sidai baju pulak, udah senyap mesin basuh tu!
Hhhhhaaaaa..tu le Jah, orang macam ambo ni sidai baju pun waktu malam....janji begheh sokmo! Tak gitu Jah??? Jangan melalut banyak sangat chumah...moh le kita!

Bahan asas:

1 ekor ikan (tak kisah apa jenis pun)
2 inci halia
3 biji jeruk masin asam boi
1 biji bawang besar
1/2  labu bawang putih
Sedikit minyak untuk menumis (minimumkan)

-Tumiskan bawang besar, halia dan bawang putih - sampai layu
- Letakkan ikan dan asam boi dan sedikit air
- Masukkan ikan
- Jika mike menggunakan kuali , tutuplah kuali agar ikan masak dengan sempurna',
   atau lebih senang kalo mike menggunakan 'pemanggang ajaib' yang femes tuh!
- Mike tak payah menggunakan garam kerana jeruk masin asam boi sudah 'cukup rasa'.
- Masak sehingga isi ikan lembut atau kalo menggunakan pemanggang ajaib tu...kurang lebih 15 minit je!

Selamat mencuba resepi orang malas.....heheheh!!!


BUBYEE Jah..ambo nak sidai baju! Esok......? kelija woooooo!!!!
WWuuuuuaaaaaaa....!!!!





Isnin, 28 Januari 2013

SAMBAL PETAI UDANG TEMPOYAK


Haallluuuuuuuu!!!!

Oppsss..maaf ye...sebagai muslim memberi salam tu sunat, menjawab tu wajib!

ASSALAMAUALAIKUM!

Udang sama udang
masak gulai dalam kuali
jikalau masih bujang
carilah teman berhati-hati

Naik Bukit Bedera
Bukit Bendera di tempat kami
kalau dah sama suka
hantar pinangan ikatlah janji!

Amacam? Best jugak sekali sekala berpantun gini ye Jah! Apa-apapun nih adalah lagu yang dinyanyikan oleh
Allahyarhamah Datin Rafeah Buang di tahun-tahun 70an dolu..kalo tak silap ambo le!

Bukan apa ambo selitkan lagu ni, ianya sekadar hiburan dan nasihat jugak buat kita semua kan Jah!
Kita yang 'tua' ni pernah melalui 'zaman muda' yang penuh 'pancaroba'! Dan lagi  ambo sekadar nak berkongsi satu lagi resepi yang menjadi peberet ambo dari dulu, kini dan selamanya! Insyaallah!
Resepi ni jugak menjadi 'pujaan' anak dara ambo Si Tecik Hajar!Lirik 'udang sama udang' tu yang membuat jiwa ambo kacau! Boleh percaya ka Amoooiii???

Mike tau apa resepinya tuh? Tak lain tak bukan ' SAMBAL PETAI UDANG TEMPOYAK' yang mengancam jiwa raga! heheheheeh!!! Banyak le mangancam ye Chumah! Ambo pun lupa bila ambo buat, mungkin minggu sudah, atau jugak minggu sudah-sudah! hahahahh!!

Pada ambo. kalo setakat SAMBAL PETAI UDANG TEMPOYAK' ni pun dah cukup membuatkan ambo makan bertambah-tambah nasinya! Oopppsss..Makan panazzz-panazzz..huiii...sedapnyeeee!!
Si Tecik hajr pulak tak suka petai, tapi dia suka baunya! Pulakkkk!!
Toksah (tak usah) mengayat banyak-banyak le Chumah..moh le kita berkongsi ini lisipi...!

Bahan asas:

16 biji cili kering
6 papan petai
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
Sedikit belacan
1/2 kg udang basah
Minyak untuk menumis
Sedikit garam
Sedikit tempoyak

- Udang di bersihkan
- Cili kering di rendam bersama air panas
 -Petai di kopek - ambo suka buat sebiji-sebiji
- cili kering, bawang besar, bawang putih dan belacan di kisar halus
- Panaskan kuali dan tumis bahan kisar sehingga naik minyak
- Masukkan petai  
- Bila petai separuh masak, masukkan udang dan sedikit tempoyak
- Perisakan dan kalo mike suka bolehlah masukkan potongan bawang besar untuk hiasan
- Siap untuk di hidangkan bersama nasi panas-panas.

Resepi ni untuk orang-orang yang gemo (suka) tempoyak, kalo kureng suka tempoyak, mike boleh letakkan air asam jawa, terpulanglah kepada citarasa kita semua!

Makan SAMBAL PETAI UDANG TEMPOYAK ni memang sedap, wangi tempoyak tu
memang memikat kelebu (kalbu) (wangi ke tempoyak????)
Apa-apapun beghehhh Jah!!

BUBYE.....BUBYEEE JAH!

Mimpikan ambo ye!!











Ahad, 20 Januari 2013

AYAM BAKAR SERAI...UUUMMMPPPP



ASSALAMUALAIKUM !!!

Selamat petang Jah. Pekabo ???
Ambo? Uuiiiiihhhh....Sihat kecuali kaki ambo ni haaa....terpaksa berbalut kerana sakit sangat!
Berjalan pun terhegeh-hegeh! Kalo dolu-dolu bagai itik pulang petang memang 'mengancam habezzz'
sikalang nih ....lu pikei la sindili maaa!!

Udah lama bebeno tak masak-masak macam selalu yang ambo suka! Masak 'yang wajib' untuk anak-anak
dan en suami aja! itupun yang 'sedang-sedang saja'! Anak tekak nih teringin nak makan macam-macam....
dok plan nak buat koci labu le..nak buat cucur jawa le ..bla..bla..bla..! satu habuk pun ambo tak buat!

Apapun Jah, kita kongsi  'masakan yang wajib' aja lah ye Jah! Wajib-wajib ni le yang en suami kata 'tongkat tengah' Susah nak 'reban' (rebah) !!! heheheh..!!

'AYAM BAKAR SERAI' itulah menu ambo kali ni (bukan hari ni ye sebab menu ni dah berkurun dah ambo buat) Ekceli resepi ni ambo dapat semasa ambo 'tinggal' di Hospital Besar Ipoh lama dolu!
 Deme buat  secara 'goreng' tapi ambo ubahsuai, masukkan bahan yang ngikut selera dan kehendak 'anak tekak' ambo nih! Janji sedap dan menjadi 'pujaan hatiku' ! Tak gitu Jah??? Ngehngehngehhh!!!

Hari ni 'cincai' jugak ambo masak! Nanti bila-bila kita kongsi lagi ye Jah! Pencuci molut apalagi kalo bukan 'dadeh' peberet anak-anak dan en suami. Letak dalam esbok, sekejap aja hilangnya! Sonok tengok muka en suami, kalo balik dari kebun, bukak esbok dan menyudu makan dadeh ambo yang 'dingin' tuh! Ngko tak megah ke Jah ???

Melalut le pulak Chumah nih..moh le kita berkongsi lisipi (resepi) AYAM BAKAR SERAI ni, ambo bakar
dalam 'pemanggang ajaib' yang  fofuler satu Malaya tuh!

Bahan asas:

1/2 ekor ayam - potong dan bersihkan (toskan)
5 batang serai
1 biji bawang besar
1 inci halia
2 camca serbuk cili
Garam halus
serbuk kunyit
Sedikit madu

- Serai, bawang besar dan halia di kisar halus (guna pengisar kering)
- Kemudian sebatikan bersama garam, serbuk cili dan serbuk kunyit serta madu.
- Gaulkan pada ayam tadi - perap selama 1/2 jam (kalo suka)
- Bakar 1/2 jam  atau sehingga masak

Ambo guna 'pemanggang ajaib are ikan' 1/2 jam adalah yang elok-elok gitu masaknye!
Sedap Jah...mangi serainya membuatkan hati ku tergoda!

BUBYEEEE JAH!!!


ABDULLAH AIMAN.... SELAMAT HARI LAHIR!


ASSALAMUALAIKUM!!!

Selamat hari jadi
selamat hari jadi
selamat hari jadi Aiman
selamat hari jadiiiiiii!!!!

Terlewatlah sikit nak ucap pada anakku, tapi dah ucap face to face! lagi 'orait' le kan? Cuma rasa tak lengkap kalo tak ucap kat blog kesayangan ambo nih!

Yeah...19 Januari - genap anak ambo berusia 21 tahun! Dah 'besar' dah anak sulung ambo ni, dah jadi anak teruna! hihihi! Moga anak ambo ni jadi hamba ALLAH yang berguna - untuk keluarga, agamanya, negaranya! Insyaallah!


Moga hidupnya sentiasa di berkati dunia dan akhirat. Aminnn! Dipermudakan oleh ALLAH segala urusannya. Ambo tak buat apa-apa untuknya (masak) sebab kaki ambo masih dok berbalut lagi!

Apa-apapun...SELAMAT MENYAMBUT ULANGTAHUN KELAHIRAN ... !!

Khamis, 17 Januari 2013

KANGKUNG GORENG BELACAN


ASSALAMUALAIKUM!!!

Selamat malam semua! Moga di malam Jumaat yang indah ni kita beroleh keberkatan.
Kompom mike semua sihat kan?

Malam ni, tetiba aja ambo teringat satu cerita (dok buat mengarut lagi le Chumah nih!)
Tak tau samada dongeng atau juga memang betul-betul terjadi! Iye lah bila ambo nak  'update' kan N3 nih,
ada-ada aja di kepala ambo nih cerita2 dulu! Tapi, ambo sonok kalo berkongsi dengan mike.

Bila ambo masak menggunakan sayur kangkung (yang menjadi feberet anak teruna ambo) ambo teringat cerita dulu yang arwah mak ambo sampaikan pada ambo! Duluuuulah!
Kisah bagaimana susahnya, rakyat jelata di Negara China untuk melihat wajah Maharaja mereka! Mike pernah dengo tak?

Itule, mak ambo kata bila Hang Tuah pegi ke Negara China, dengan taktik 'menipu'nya beliau boleh melihat wajah ensem Maharaja China tu dengan alasan makan sayur kangkung tak payah di potong, tapi makan panjang-panjang dengan mendongak muka ke atas! Hahhahah...dengan cara makan sayur kangkung yang panjang2 tu, dapatlah geng Hang Tuah melihat kehenseman wajah maharaja China tu!

Tu lah 'cerita rakyat' yang ambo dengo dari mak ambo! Geli hati bila mengingat! Aruah mak pun dah lama meninggal. Apa-apapun moh kita berkongsi resepi ' KANGKUNG GORENG BELACAN' yang
memikat jiwa raga ambo ni!

Bercakap tentang ' KANGKUNG GORENG BELACAN' ni, memanglah menjadi 'pujaan hatiku' dan anak terunaku. Wuaaa....semangkuk besar pun boleh habis sekali hadap aja! Itulah penangan kangkungku! wakakawakaka.....!!!

Jangan banyak mengarut Chumah, moh kita berkongsi resepi yang biasa orang buat, tapi macam-macam
'cara' deme memasaknya!

Bahan asas:

2 ikat kangkung
1/2 inci belacan
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1/2 cawan ikan bilis
Sedikit minyak untuk menumis

- Kangkung dibersihkan dan di potong-potong (toskan)
- Bawang besar, bawang putih, belacan dan cabai kecil serta ikan bilis di kisar
-Tumis bahan kisar sampai naik bau
- Masukkan kangkung
- Perisakan dan siap untuk di hidang

Senangkan Jah masakan kangkung ambo nih?
'yang sedang-sedang sajaaaa.....yang sedang-sedang saja!'

BUBYEE...BUBYEEEE!!!



Jumaat, 11 Januari 2013

NASI GORENG SEMPOI


ASSALAMUALAIKUM!

Oii nasi goreng
oii bubur kacang
oiii rojak
ooiii nasi
ooii bubur
ooii mi siam!

Ingat tak lagu Allahyarhan Tan Sri P.Ramli yang menghiburkan? Semua yang di nyanyikan (disebut), kita dah biasa makan kan Jah? Apa-apapun....Pekabo Jah? Mesti sihat punyeee....kalo tidak siapa yang nak bersembang dengan ambo kan? Heheheh!!!!

Di luar rumah, en suami tengah dok memerun segala rumput yang di mesin pagi tadi. Sonok le memerun dan membakar sebab di kampung ambo ' loni' ( 'sekarang' maksud ambo), hujan tak turun-turun udah seminggu
rasanya! Halaman rumah kering, tak lecah (lecak) seperti musim hujan yang sudah tentu sentiasa banjir.

Ambo pulak baru selesai menggoreng nasi. Malam ni gamaknya anak-anak dan en suami makan
NASI GORENG SEMPOI ajalah! Cukuplah sekadar nak 'lapik perut'. Kata en suami, kalo tak ada 'tongkat tengah' nak tarik kain selimut pun tak daya! Ngehngehngehhhh...cayalah!

NASI GORENG ambo sempoi aja Jah, sempoi-sempoi pun, licin kuali...maklumlah keluarga 'pemakan'!
Apa di masak semua 'sodap' Jah oooiiii!! Sakit di kaki ambo pulak, udah semakin kureng, jadi setakat nak sediakan 'yang sedang-sedang saja...' . anytime boleh le kan Jah?

Udah dekat Maghrib nih...jom le kita layan NASI GORENG SEMPOI ambo! Heheheh!!!

Bahan asas:

1 mangkuk nasi putih
7 biji cili kering
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
5 ekor sotong basah
3 tangkai kacang panjang
Sedikit belacan
Garam secukup rasa
Kicap (pilihan)
Minyak untuk menumis


- Cili kering, bawang besar dan bawang putih dan belacan  - dikisar halus
- Sotong basah di bersihkan dan di potong (ikut suka)
- Kacang panjang di potong halus-halus (anggaran 1/4 inci)

- Tumis bahan kisar - bawang dan cili kering sampai masak (naik bau)
-Masukkan sotong - goreng separu masak
- Masukkan nasi dan kacang panjang
- Perisakan dan goreng sampai masak

Sempoikan Jah...? apa-apapun kita layannnn sampai kenyang!
Ambo nak solat dolu...kita jumpa lagi bila ada kelapangan!

BYE...

Khamis, 10 Januari 2013

MI KARI



ASSALAMUALAIKUM!

Selamat petang semua tetamu ambo - kakak, adik anak cucu!hehehehh!!
Maaf le...udah lama bebeno tak meng'update' ni! Mike sihat ke? Biasa le nak jugak bertanya kabo!

Awal-awal tahun ni, sibuk dengan tak sibuk...sama aja ambo nih! Nak mengetuk keyboard pun selalu tak dan! Tengok sambil lalu aja! Wuaaaa....makcik ni sibuk sungguh ye! Hahahah! Sibuk bukan sebarang sibuk, sibuk chumah ni kerana 'kureng' sihat!

Takpa...petang ni ambo rasa siot dan sihat. Kita sembang-sembang, kita bual-bual kan Jah? Rindu dan sayu la pulak bila dah lama tinggalkan mike!  Fulamak sensitip (f) nye !!(  Hahahah..! ingat Rahim Maarof punya lagu!)

Ambo tak tau bila ke harinye, ambo buat MI KARI ni. Sebenonya MI KARI ni adalah menu wajib pada setiap kali raya. Jangan tak tau Jah itu raya...kalo tak raya pun ambo buatkan jugak, sebab kesayangan2 ambo cukup suka mi nih!

Toksah banyak sembang le Jah ye...moh le kita berkongsi resepi mi ambo...ni mi cara ambo ye, kalo mike berkenan , teruskanlah..sebab macam-macam cara dan resepi yang di perbuat orang!

Bahan asas:

1 kg mi kuning (celur dan toskan)
Taugeh
Sawi
Bawang goreng

Bahan kuah:

3 camca besar rempah kari daging      
1 camca besar serbuk cili (kalo suka)  
1/2 cawaqn udang basah
1/2 kg kerang
1/2 ekor ayam - potong kecil-kecil
5 keping fish cake
15 biji fish ball
5 gelas santan
2 keping asam gelugur
1 biji keledek - rebus dan kisar halus
3 biji buah keras
1 camb kerisik
Garam

Bahan kisar:

1 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
1 inci halia

- Tumis bahan kisar hingga naik bau
- Masukkan rempah dan serbuk cili (di bancuh dengan air) - masak hingga naik minyak
- Masukkan ayam, setelah masak masukkan santan dan semua bahan kuah
-Kacau selalu dan sesuaikan rasa

Selamat mencuba. Udah dekat Maghrib nih..ambo minta diri dolu....kalo ambo ada kelapangan kita jumpa lagi esok ye Jah!
Pppsstttt...!!! Makan MI KARI panaz-panaz....sedap Jah...tak cukup 1 kg mike tambah lagi ye!
heheheh!!

BUBYEEEEEEE!!!








Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...