ShareThis

Khamis, 10 Januari 2013

MI KARI



ASSALAMUALAIKUM!

Selamat petang semua tetamu ambo - kakak, adik anak cucu!hehehehh!!
Maaf le...udah lama bebeno tak meng'update' ni! Mike sihat ke? Biasa le nak jugak bertanya kabo!

Awal-awal tahun ni, sibuk dengan tak sibuk...sama aja ambo nih! Nak mengetuk keyboard pun selalu tak dan! Tengok sambil lalu aja! Wuaaaa....makcik ni sibuk sungguh ye! Hahahah! Sibuk bukan sebarang sibuk, sibuk chumah ni kerana 'kureng' sihat!

Takpa...petang ni ambo rasa siot dan sihat. Kita sembang-sembang, kita bual-bual kan Jah? Rindu dan sayu la pulak bila dah lama tinggalkan mike!  Fulamak sensitip (f) nye !!(  Hahahah..! ingat Rahim Maarof punya lagu!)

Ambo tak tau bila ke harinye, ambo buat MI KARI ni. Sebenonya MI KARI ni adalah menu wajib pada setiap kali raya. Jangan tak tau Jah itu raya...kalo tak raya pun ambo buatkan jugak, sebab kesayangan2 ambo cukup suka mi nih!

Toksah banyak sembang le Jah ye...moh le kita berkongsi resepi mi ambo...ni mi cara ambo ye, kalo mike berkenan , teruskanlah..sebab macam-macam cara dan resepi yang di perbuat orang!

Bahan asas:

1 kg mi kuning (celur dan toskan)
Taugeh
Sawi
Bawang goreng

Bahan kuah:

3 camca besar rempah kari daging      
1 camca besar serbuk cili (kalo suka)  
1/2 cawaqn udang basah
1/2 kg kerang
1/2 ekor ayam - potong kecil-kecil
5 keping fish cake
15 biji fish ball
5 gelas santan
2 keping asam gelugur
1 biji keledek - rebus dan kisar halus
3 biji buah keras
1 camb kerisik
Garam

Bahan kisar:

1 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
1 inci halia

- Tumis bahan kisar hingga naik bau
- Masukkan rempah dan serbuk cili (di bancuh dengan air) - masak hingga naik minyak
- Masukkan ayam, setelah masak masukkan santan dan semua bahan kuah
-Kacau selalu dan sesuaikan rasa

Selamat mencuba. Udah dekat Maghrib nih..ambo minta diri dolu....kalo ambo ada kelapangan kita jumpa lagi esok ye Jah!
Pppsstttt...!!! Makan MI KARI panaz-panaz....sedap Jah...tak cukup 1 kg mike tambah lagi ye!
heheheh!!

BUBYEEEEEEE!!!








1 ulasan:

Yati Yahaya berkata...

LAMA X KENA MEE KARI CHUMAH. SELAK HARTA KARUN BARU JUMPA KUAH....TERBAIK

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...