ShareThis

Ahad, 20 Januari 2013

AYAM BAKAR SERAI...UUUMMMPPPP



ASSALAMUALAIKUM !!!

Selamat petang Jah. Pekabo ???
Ambo? Uuiiiiihhhh....Sihat kecuali kaki ambo ni haaa....terpaksa berbalut kerana sakit sangat!
Berjalan pun terhegeh-hegeh! Kalo dolu-dolu bagai itik pulang petang memang 'mengancam habezzz'
sikalang nih ....lu pikei la sindili maaa!!

Udah lama bebeno tak masak-masak macam selalu yang ambo suka! Masak 'yang wajib' untuk anak-anak
dan en suami aja! itupun yang 'sedang-sedang saja'! Anak tekak nih teringin nak makan macam-macam....
dok plan nak buat koci labu le..nak buat cucur jawa le ..bla..bla..bla..! satu habuk pun ambo tak buat!

Apapun Jah, kita kongsi  'masakan yang wajib' aja lah ye Jah! Wajib-wajib ni le yang en suami kata 'tongkat tengah' Susah nak 'reban' (rebah) !!! heheheh..!!

'AYAM BAKAR SERAI' itulah menu ambo kali ni (bukan hari ni ye sebab menu ni dah berkurun dah ambo buat) Ekceli resepi ni ambo dapat semasa ambo 'tinggal' di Hospital Besar Ipoh lama dolu!
 Deme buat  secara 'goreng' tapi ambo ubahsuai, masukkan bahan yang ngikut selera dan kehendak 'anak tekak' ambo nih! Janji sedap dan menjadi 'pujaan hatiku' ! Tak gitu Jah??? Ngehngehngehhh!!!

Hari ni 'cincai' jugak ambo masak! Nanti bila-bila kita kongsi lagi ye Jah! Pencuci molut apalagi kalo bukan 'dadeh' peberet anak-anak dan en suami. Letak dalam esbok, sekejap aja hilangnya! Sonok tengok muka en suami, kalo balik dari kebun, bukak esbok dan menyudu makan dadeh ambo yang 'dingin' tuh! Ngko tak megah ke Jah ???

Melalut le pulak Chumah nih..moh le kita berkongsi lisipi (resepi) AYAM BAKAR SERAI ni, ambo bakar
dalam 'pemanggang ajaib' yang  fofuler satu Malaya tuh!

Bahan asas:

1/2 ekor ayam - potong dan bersihkan (toskan)
5 batang serai
1 biji bawang besar
1 inci halia
2 camca serbuk cili
Garam halus
serbuk kunyit
Sedikit madu

- Serai, bawang besar dan halia di kisar halus (guna pengisar kering)
- Kemudian sebatikan bersama garam, serbuk cili dan serbuk kunyit serta madu.
- Gaulkan pada ayam tadi - perap selama 1/2 jam (kalo suka)
- Bakar 1/2 jam  atau sehingga masak

Ambo guna 'pemanggang ajaib are ikan' 1/2 jam adalah yang elok-elok gitu masaknye!
Sedap Jah...mangi serainya membuatkan hati ku tergoda!

BUBYEEEE JAH!!!


0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...