ShareThis

Isnin, 28 Januari 2013

SAMBAL PETAI UDANG TEMPOYAK


Haallluuuuuuuu!!!!

Oppsss..maaf ye...sebagai muslim memberi salam tu sunat, menjawab tu wajib!

ASSALAMAUALAIKUM!

Udang sama udang
masak gulai dalam kuali
jikalau masih bujang
carilah teman berhati-hati

Naik Bukit Bedera
Bukit Bendera di tempat kami
kalau dah sama suka
hantar pinangan ikatlah janji!

Amacam? Best jugak sekali sekala berpantun gini ye Jah! Apa-apapun nih adalah lagu yang dinyanyikan oleh
Allahyarhamah Datin Rafeah Buang di tahun-tahun 70an dolu..kalo tak silap ambo le!

Bukan apa ambo selitkan lagu ni, ianya sekadar hiburan dan nasihat jugak buat kita semua kan Jah!
Kita yang 'tua' ni pernah melalui 'zaman muda' yang penuh 'pancaroba'! Dan lagi  ambo sekadar nak berkongsi satu lagi resepi yang menjadi peberet ambo dari dulu, kini dan selamanya! Insyaallah!
Resepi ni jugak menjadi 'pujaan' anak dara ambo Si Tecik Hajar!Lirik 'udang sama udang' tu yang membuat jiwa ambo kacau! Boleh percaya ka Amoooiii???

Mike tau apa resepinya tuh? Tak lain tak bukan ' SAMBAL PETAI UDANG TEMPOYAK' yang mengancam jiwa raga! heheheheeh!!! Banyak le mangancam ye Chumah! Ambo pun lupa bila ambo buat, mungkin minggu sudah, atau jugak minggu sudah-sudah! hahahahh!!

Pada ambo. kalo setakat SAMBAL PETAI UDANG TEMPOYAK' ni pun dah cukup membuatkan ambo makan bertambah-tambah nasinya! Oopppsss..Makan panazzz-panazzz..huiii...sedapnyeeee!!
Si Tecik hajr pulak tak suka petai, tapi dia suka baunya! Pulakkkk!!
Toksah (tak usah) mengayat banyak-banyak le Chumah..moh le kita berkongsi ini lisipi...!

Bahan asas:

16 biji cili kering
6 papan petai
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
Sedikit belacan
1/2 kg udang basah
Minyak untuk menumis
Sedikit garam
Sedikit tempoyak

- Udang di bersihkan
- Cili kering di rendam bersama air panas
 -Petai di kopek - ambo suka buat sebiji-sebiji
- cili kering, bawang besar, bawang putih dan belacan di kisar halus
- Panaskan kuali dan tumis bahan kisar sehingga naik minyak
- Masukkan petai  
- Bila petai separuh masak, masukkan udang dan sedikit tempoyak
- Perisakan dan kalo mike suka bolehlah masukkan potongan bawang besar untuk hiasan
- Siap untuk di hidangkan bersama nasi panas-panas.

Resepi ni untuk orang-orang yang gemo (suka) tempoyak, kalo kureng suka tempoyak, mike boleh letakkan air asam jawa, terpulanglah kepada citarasa kita semua!

Makan SAMBAL PETAI UDANG TEMPOYAK ni memang sedap, wangi tempoyak tu
memang memikat kelebu (kalbu) (wangi ke tempoyak????)
Apa-apapun beghehhh Jah!!

BUBYE.....BUBYEEE JAH!

Mimpikan ambo ye!!











0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...