ShareThis

Ahad, 21 Disember 2014

PUDING CINCAU BANDUNG

Ni 'wajah' sebelum pembedahan!
Tarrrraaaaa...dah di bedah!
Siap untu di luncer ke anak tekak!
ASSALAMUALAIKUM!!!!

Dengarlah bisikan hati
untukmu yang tersayang
walaupun apa terjadi
tiada perpisahannn!

Besok hari Senin (Isnin). Wuuuaaaaahhhhh! Malasnya makcik!
Nak hiburkan hati yang tengah malas nih, kita nyanyi lagu dendangan Allahyarham Datuk Syarifah Aini yang lemak merdu tu! Ambo suka sangat suara beliau yang sukar di cari ganti. Merdu sungguh!
Nyanyilah lagu apapun, mesti, ambo suka punya! lagu keroncong ka...lagu asli ka...lagu pop ka.....
semua beliau dapat nyanyikan  dengan baik sekali. Lemak merdu suaranya!

Bercakap tentang lemak nih, mau ambo tayang satu lagi resepi dengan mike semua. 'PUDING CINCAU BANDUNG' ...itulah nama yang diberi. Resepi nih dok lalu kot 'wall facebook' ambo.
Geram tengok 'wajah'nya yang molek gitu, hari nih ambo pun mencoba. Alhamdulillah...rasa-rasa ambo menjadilah jugak! hihihihhh! (ini kes masuk bakul sendili angkat llhhrroooo!!!)

Minta maaf bebanyak le pada yang empunya resepi.'.Resepi Kuih Raya Turun Temurun', kerana ambo dah mengubah mengikut keperluan dan bahan yang ada di rumah ambo! Dalam hujan pun siot (syok) makan puding-puding nih!
Sejuk aja meluncur di anak tekak! Tak terliur ke Jah? Oooooo kalo terliur moh le kita selak resepinya! Senang aja Jah membuatnya sebab puding nih tak menggunakan bahan yang pelbagai.

Itu le sebaba ambo suka....pemalas macam ambo memang sukalah resepi yang ringkas-ringkas nih!
kuangkuangkuangggg!!!

Moh le kita selak resepinya!

Bahan asas:

Bahan A
37 gram agar-agar tali
5 gelas air
1 1/2 cawan gula pasir
(bahan di atas masak hingga larut)

Bahan B:
2 camca besar tepung jagung
1 tin susu cair
1/4 tin susu pekat manis
Sedikit esen vanila
Secubit garam
(bahan di atas kacau sebati)

Bahan C:
1 1/2 cawan cincau (disagat)

Bahan D:
Sedikit pewarna merah

- Bila bahan A telah larut - masukkan bahan B
- Setelah mendidih - tutup api dan bahagikan kepada 2 bahagian
- Satu bahagian letak pewarna merah
- Satu bahagian lagi letak cincau
- Masukkan 1/2 dari bahagian merah ke dalam acuan - bekukan
- Setelah beku - cakarkan menggunakan garpu
- Masukkan pula bahan cincau dan bekukan
- Setelah beku - cakarkan dengan garpu
- Akhir sekali masukkan lebihan bahan pewarna merah tadi
- Sejukkan



Eerrrrrmmmm...sejuk aja bila potongan-potongan


puding nih melalui anak tekak ambo!
Sedap Jah...mike boleh coba!

BUBYE......BUBYEEEEE....!!!!





Rabu, 17 Disember 2014

BENGKANG UBI




ASSALAMUALAIKUM!!!

Sukarnya mencari
kawan yang setia
yang sanggup menolong
di masa kau susahhhh!

Petang-petang lagu(macam) nih kita nyanyi lagu Datuk D.J.Dave pulak! Lagu ni memang menjadi kesukaan ambo....dari dulu sampai ke loni (sekarang)Suara atuk D.J.Dave pun sedap jugak walopun
suaranya kadang-kadang macam 'berombak' sikit! heheh...!!!

Hari nih ambo cuti.....haaa...tu la sebab awal-awal dah boleh sembang dengan mike! Cuti bukan sebarang cuti...ambo sejak kebelakangan nih selalu sakit kaki dan sakit belikat. Memang le ambo ni
dah 'overdose'! hikhikhik....tapi ambo rasa orang lain pun 'ter'lebih juga seperti ambo, taada pun sakit kaki! Ooooohhh! takpa...takpa...ambo masih boleh berjalan lagi walopun tak 'secergas' dulu! Tak gitu Jah???

Hari nih di kampung ambo ni (Kampung Anak Kurau) suasana masam mencuka! Mendung aja dan sesekali rintik-rintik hujan turun! (penggunaan ayat yang tunggang terbalik!) Tadi ambo ke klinik, dapat le MC 2 hari...cuti 2 hari pun kalo kaki tangan sakit, takda makna jugak kan (nak perah nyioq pu tak daya kata orang) Jadi ambo rehat sepanjang hari. Besok, selepas Subuh ambo pegi berurut!

Kalo begitu, kita kongsi lagi satu resepi tok nenek. 'BENGKANG UBI' nih ambo buat dah lama dah. Rasa-rasanya dah sebulan lebih! itu le tekak teringin nak makan, ramah-ramahkan mulut bertanya pada sepupu, diapun bagile 3 ketul ubi kayu yang baru di gali. Itule jadi 'BENGKANG UBI' nih!
Udah masak, suam-suam ambo potong bagi sepupu rasa, Tanda terima kasih pada yang memberi kan Jah! Orang berbudi kita berbahasa!

Moh le kita kongsi resepi...ubi ni ambo potong kecik2 dan blend aja (pemalas betul makcik nih...nak senang aja!) Itule dapat samapi 61/2 cawan...jadinye resepipun ikut ubi yang ada! hihihi!

Bahan asas:

6 1/2 cawan ubi (toskan dan ambil sagunya untuk di gaul bersama parutan ubi)
4 1/2 cawan santan pekat
2 1/2 cawan gula pasir
Sedikit pewarna kuning
Sedikit garam

- Campur semua bahan dan masak sebentar di atas api
- Lenserkan loyang dengan majerin
- Bakar sehingga masak -
- Sudah masak - kelurkan dan sapu permukaan bengkang dengan majerin
- Bakar lagi sehingga betul-betul masak / garing
- Masak - sejukkan barulah di potong

catatan:
 ambo menggunakan suhu 175 c selama lebih kurang 1 jam


BUBYEEE......hujan dah mula turun!




Selasa, 16 Disember 2014

BAHULU KEMBOJA

Nyum...nyummm...nyummmmm...sehingga menjilat jari !



ASSALAMUALAIKUM!!!

Selamat malam semua tetamu ambo!

ku ciptakan lagu ini
ku persembahkan padamu
walaupun tiada indah
syair lagu yang ku gubah!

Terbayang wajah comel Anna Matovani penyanyi dari Indonesia. Dolu-dolu ambo suka jugak penyanyi dari Indonesia. Tak silap ambo dialah yang menyanyikan lagu ini sebelum Broery Marantika. Tak kesahlah sape yang nyanyi, janji sedap pada ambo. Lagu ni popular di tahun 70an dolu, mike-mike yang muda-muda nih (tentu) tak pernah dengarkan Jah?

Takpa-takpa....kita tinggalkan kisah lagu 70an. Moh kita berkongsi satu lagi resepi! Hahahahh..
Ghokpa (kenapa) hari ni rajin bebeno ambo nih dok asyik mengetuk keyboard aja. Ye lah sambil
basuh cadar-cadar dan selimut, ambo ambil kesempatan bersembang-sembang dengan mike!

Malam nih ambo nak kongsi satu lagi resepi dengan mike., resepi tok nenek le pulak! hihihi! Udah tua-tua nih ambo cukup berkenan dengan kuih yang manis-manis lemak gitu! Alahai makcik tak takut En Kolesterol bertamu keeeee?????

'BAHULU KEMBOJA' nih ambo skodeng dari 'kongsi resepi'. Resepi Kak Besah memang berbaloi kalo mencoba. Lemak, manis,lembut secukup rasa. Tak percaya? Kena coba lah!!!! hehehehhh!!!!
Moh kita selak resepinya. kuihnya udah berbulan-bulan ambo menelannya, cuma wajahnya saja yang dapat ambo kongsi dengan mike. Tak ensem, tapi sangat enak!!!!

Moh le kita!

Bahan asas:

11/2 mangkuk tepung gandum
1 mangkuk gula pasir
5 biji telor ayam (resepi asal 6 biji)
1 mangkuk air pandan (7 helai)
2 mangkuk santan
1/3 camca teh garam
Sedikit kaler hijau
2 camca makan minyak (untuk kilatkan kuih)
Sedikit bijan (untuk hiasan - tabur) - ambo tak letak

- Lenser loyang dengan minyak
- Campurkan semua bahan kecuali bijan - dan kisar perlahan
- Masukkan ke dalam loyang dan tabur bijan
- Bakar 170C selama 40 - 50 minit
- Setelah masak - sejukkan sebelum potong.


Sungguh sedap...melepasi piawaian anak tekak ambo. Bau harum daun pandan sungguh
menggoda....membuatkan ambo berulang-ulang makan!
 Tak terlior ke Jah? heheheh!!!

BUBYEEEEE.......!!!!

KEK MINYAK

kalo di letak setompok-setompok...beginilah rupanya kek!



ASSALAMUALAIKUM!!

Diremang senja ku terkenang dikau
wajahmu menjelma dalam hatiku.......!

Jam di skrin ambo menunjukkan angka 6.53 petang (malam?)  Saja-saja dok tunggu Maghrib masuk,
ambo try-try intai blog ambo yang dah lama tak ambo jenguk nih! Di luar rumah , hujan turun renyai-renyai. Itu le sebab ambo dok nyanyi lagu Allahyarham Latif Ibrahim tu! Lagu 'NORA' yang ambo tak berapa perasan lagu dari filem apa. Dalam filem nih Allahyarham dok bercintan cintun dengan Allahyarham Syarifah Aini. Hehehehhhh..tu dia mukadimah ambo kali nih!

Dah sebulan lebih gamaknya ambo tenggelam dari blog nih.... Sekali sekala ambo timbul ambik nafas! Anak ambo Sitecik Hajar pun dok tegur ' Ghokpa (kenapa) mak dah lama tak tulis resepi?
Iyelah jugak lama benor ambo tak update. Tengok album gambor....berderet gambo..tapi malazzz le gamaknya kan Jah! Mengaku ajalah makcik, jangan dok buat alasan!!! ngehngehngehhhh!!

Malam nih ambo nak kongsi resepi KEK MINYAK pulak dengan mike! KEK MINYAK nih ambo buat dah 2-3 bulan atau jugak 5-6 bulan yang lepas. Tak apa, walopun keknya entah di mana (?) tapi.......kerana ambo jarang terlupa snap gambornya...adalah wajah keknye yang jadi kenangan!
Tak gitu Jah?

Toksah dok tunggu lama-lama....moh le kita selak resepinya yang sangat sempoi!

Bahan asas:

5 biji telor
1/2 cawan gula halus
2 cawan tepung gandum
1 camca teh baking powder (ayak bersama tepung gandum)
1 cawan susu pekat
1 camca besar ovallate
1 cawan minyak masak
pewarna yang mike suka

- Pukul telor bersama telor dan ovallate swehingga kembang
- Masukkan susu pekat dan pukul lagi
- Masukkan minyak masak
- Akhir sekali masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit dan sebatikan
- Bahagikan adunan kepada beberapa warna pilihan
- Lenser loyang dengan mentega atau minyak dan alaskan dengan kertas kek
- Tuang adunan setompok-setompok berselang seli pelbagai warna
- Bakar 170 C selama 45 minit
- Dah masak, sejukkan dan bolehlah di hidangkan


Kalo berkenan bolehle coba...kek nih sangat gebu dan kalo pekena dengan teh suam
memang terangkat le!

BUBYE....BUBYEEEE!!!





Isnin, 24 November 2014

PUAN MOI MENINGGAL DUNIA!

Puan Moi dan En Awang semasa kecil
Puan Moi tengah sarat mengandung
En. Awang sedang bersantai dengan gaya tersendiri!
Puan Moi selamat beranak pada 31.12.2012 . Kembar 5 seekor mati semasa kecil
Anak Puan Moi - Tomei sedang lena tidur
Anak Puan Moi - TolengToleng - yang gemuk gedempol!
Anak Puan Moi - Pokka tp ambo panggil dia pokpok
Anak Puan Moi - Toteh tp ambo panggil Chekteh walopun juling tetap ensem!

ASSALAMUALAIKUM!

Kisah paling menyayat hati minggu-minggu terakhir ni!
Puan Moi ambo udah meninggal dunia.
Kesiannya Moi.
Dia kucing ambo yang paling baik. Ramah tamah dan pembersih kucingnya!

Dialah yang tak jemu mengejutkan ambo , kalo dilihatnya ambo tak bangun-bangun kalo udah jam 6.30 pagi! itulah Puan Moi ambo.
Kerana keracunan, dalam sekelip mata dia menggelupur, melihat ambo dengan matanya  yang kosong.Ambo menangis melihat deritanya. manalah ada klinik haiwan malam-malam buta begini.

Bila ambo mengusap dan memanggil namanya, dia sedaya mungkin masih mahu terus menyahut!
Beri minum air (nyior (kelapa). Telefon Veteriner untuk menyelesai masalah, deme cuma boleh bagi nasihat suruh bagi air badak! Kelam kabut En suami pergi ke kedai membeli air badak, Puan Moi semakin tenat. 15 November 2014 jam 10.25 minit malam Puan Moi meninggalkan ambo dan keluarga ambo.

Aiman termenung panjang. Sedih!!. Si Tecik Hajar belum lagi ambo bagitahu, tak mahu terganggu SPMnya. Malam itu jugak ambo  dan Aiman kebumikan Puan  Moi berselimutkan tuala ambo!
Tak sanggup ambo melihat tubuh kaku Puan Moi!

Puan Moi meninggalkan 4 anak-anak jantan yang keletah dan nakal! Dia beranak pada 31.12.2012 berkembar 5 tapi mati seekor semasa masih kecil. Kerana kasihankan Puan Moi, ambo ambil keputusan memberi Puan Moi makan ubat perancang!
En Awang (abang kepada Puan Moi) udah 6 hari tak balik-balik . Puas dok mencari tak jugak bertemu.En Awang menghilangkan diri setelah 2 hari Puan Moi Meninggal dunia!

Inilah kisah sedih ambo sekeluarga di akhir tahun nih!
.

KEK KAROT

ambo tak pandai nak hias bagai...sekadar kadar  aja!
Ni ambo buat semasa hari lahir kakak kesayangan ambo , ambo letak parutan chjeddar di atasnya!

ASSALAMUALAIKUM.

Di masa berpisah
mengapa hatiku rasa sedih...
jumpa tak lama
bersua dikau kekasih!

Ini lagu nyanyian Datin Rafeah Buang yang ambo suka!

Soalan pertama dari ambo.....pekabo Jah? lama kita tak bersembang-sembang. Sibuknya ambo mengalahkan pak menteri! heheheh! Banyak yang ambo nak kongsi dengan mike....tapi biasalah..
tertahan-tahan oleh kesibukan ambo. Iya lah Jah....kalo sehari suntuk di tempat kerja, balik ke rumah aja letih....letih aja balik ke rumah! kuangkuangkuanggg!!

Dikampung ambo malam nih...hujan! Jangan banjir sudahlah...bukan apa kalo banjir, pergerakan ambo jadi terhad. malas sungguh nak keluar rumah! Becak (orang kampung ambo kata lecah!)

Malam nih ambo nak berkongsi resepi KEK KAROT  dengan mike. Resepi nih resepi lama, tapi saja nak kongsi dengan mike! Kot-kot mike berkenan bolehlah mencuba kan Jah!

Moh le Jah kita selak resepinya, lambat-lambat nanti ambo le pulak mengantuk. Asyik dok menguap aja walopun jam di skrin komputer baru menunjukkan angka 8.33 minit malam!

Bahan asas:

2 cawan tepung kek
4 biji telor
2 cawan karot (parut)
120 gram gula kastor
120 gram gula perang
40 gram kelapa kering
1 1/2 cawan minyak jagung
1/4 camca teh serbuk kayu manis
1 camca teh soda bikarbonat
Sedikit kepingan kacang badam (bakar lebih kurang 4-5 minit) untuk hiasan
Susu cair ( kalo adunan pekat)

Untuk topping;
250 gram cream cheese
120 gram gula halus
120 gram unsalted butter
(Campurkan semuanya dalam satu bekas dan putar sehingga sebati dan gebu)


- Pukul telor dengan gula hingga gebu
- Ayak tepung, soda dan serbuk kayu manis, kemudian masukkan sedikit demi sedikit ke dalam
  telor yang di pukul tadi
- Masukkan minyak dan pukul lagi
- Karot di perah (buang airnya) dan masukkan kedalam adunan bersama kelapa kering
- Sebatikan
- Lenserkan loyang  dengan majerin/minyak jagung dan alas dengan kertas kek
-Bakar dengan suhu 175 C selama 45 - 50 minit ( bergantung pada oven masing-masing)
- Sejukkan kek dan potong dua
- Letakkan bahan toping dan ratakan keseluruhannya.
- Taburkan kepingan badam di sekeliling kek dan kalo suka boleh juga letakkan parutan cheddar
  di atas kek tadi.

Catatan:

Biasanya ambo menggunakan benang untuk memotong kek, kerana lebih senang daripada menggunakan pisau.

Selamat malam Jah. Mimpikan ambo ye!

BUBYE.....BUBYEEEE!!!!





Rabu, 22 Oktober 2014

NASI MINYAK HUJAN PANAS







ASSALAMUALAIKUM!!

Selamat pagi Jah. Pagi????? hihihi...hari nih ambo dapat peluang bersembang dengan mike di waktu pagi. Mata rasa segar, fikiran rasa lapang dan tenang (Betul ke bahasa ambo nih??)
Ambo baru lepas mengemas rumah, En Suami pulak dok menebas rumput yang cepat panjang di sekeliling rumah. Itu le kalo duduk di kampung, luar dalam kena jaga.

Hari nih ambo nak kongsi resepi NASI MINYAK HUJAN PANAS pulak dengan mike. Kot-kot terhengen nak buat boleh cuba. Awai (awal) lagi diknon!
Kejadian nasi ni pada minggu lepas. Iyelah asyik dok makan nasi putih dengan sambal belacan aja, syakali syakala (sekali sekala) ubah arah pulak...kan Jah!

En suami dengan anak-anak suka juga makan nasi nih...sekali sekala le Jah..kalo asyik dok masa nasi ni.....mesti jemu. Tak boleh nak tanding dengan nasi putih yang boleh di makan dengan apa saja jenis lauk kan?

NASI MINYAK HUJAN PANAS nih ambo beregukan dia dengan ayam masak cili yang pedas.
Takut-takut anak muak!

Moh le Jah kita tengok resepinya!

Bahan asas:

3 cawan beras (ambo guna beras biasa aja)
1 kiub ayam
1/2 cawan susu sejat
2 helai daun pandan (siat kecil2 dan ikat kemas)
pewarna hijau, merah dan kuning
air secukupnya (bergantung pada beras yang kita gunakan)

Bahan tumis:

2 camca besar minyak masak
1 camca besar minyak sapi
1 camca besar majerin
1/2 inci halia
1 bji bawang besar - mayang
1 kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
3 kuntum bunga cengkih
4 biji pelaga

- Cuci beras - rendam lebih kurang 10 minit dan toskan
- Panaskan minyak, majerin dan mintak sapi - tumis bahan tumis
- Masukkan beras dan gaul rata
- Masukkan susu sejat, air, kiub ayam dan daun pandan
- Masak nasi sehingga masak
- Bila nasi dah masak, letakkan  1-2 titis setiap pewarna di tempat yang berasingan - tutup periuk
- Bila nasi dah betul-betul masak - gemburkan nasi dan sedia untuk di hidangkan


Worait Jah, ambok makan nasi nih bersama ayam masak cili pedas dan air asam.
Pada anak ambo dan pada anak tekak ambo, sedaplah ! Nak cuba silakan!

BUBYE!!!

Selasa, 21 Oktober 2014

BISKUT BADAM RANGUP BERHATI




ASSALAMUALAIKUM dan selamat malam semua!

Hati lara bergelora sayang
mengenang kasih tak kunjung tiba
bilakah akan bersua
bisikan hati yang setia!

Malam nih kita nyanyi lagu pop yeh yeh pulak kan Jah. Saja-saja ambo dok nyanyi lagu J.Kamisah penyanyi 60-an berasal dari negara Singapura.Dulu-dulu semasa zaman pop yeh yeh kebanyakan penyanyi berasal dari Singapura dan Johor, cuma penyanyi L.Ramli dari Pulau Mutiara yang tersesat menyanyi jugak.

Bila lama tak bersua dengan mike beginilah jadinya! Pekabo Jah mike loni? Ambo sihat tapi kerana kesuntukan masa.....ambo jarang-jarang berkongsi resepi masakan dengan mike!
Itulah, makcik nih semakin tua semakin sibuk pulak jadinya! Bila hujung minggu, kalau tak memenuhi jemputan kenduri, tetamu pulak datang berkunjung. Atau setidak-tidaknya....aktiviti 'memulihara' kawasan sekitar rumah! Almaklumlah rumah yang selalu kena tinggal!

Malam nih ambo mencuri masa bersembang dengan mike, sambil-sambil di dapur ambo tengah dok mengukus Lepat Pisang. FFfuuuhhhh..dah lama bebeno nak makan lepat pisang nih, baru loni berpeluang menikmatinya!

Selak punya selak gambar-gambar masakan ambo, terjumpalah pulak gambar 'BISKUT BADAM RANGUP BERHATI' nih. Biskut ni Raya Aiduil Adha  hari tu punya cerita. Kebiasaannya kalo Raya Aidil Adha, adik beradik ambo jarang balik, kecuali yang dekat-dekat dan sepupu sepapat ambo yang datang berkunjung. Jadi ambo hanya menghabiskan stok yang ada aja. Berjimat cermatlah katakan!!!
Tak baik membazir Jah!! berdoze!!! (dosa)

Moh le kita berkongsi resepi yang sangat enak nih. Tak payah nak tunggu raya pun kita boleh buat, kalo anak tekak nak makan! Moh le Jah!

Bahan asas:

1 ketul butter (250 gram)
130 gram gula kastor
1 biji telor
1 camca teh vanila
1 camca teh baking powder
300 gram tepung gandum
50 gram tepung kastad
50 gram kacang badam (goreng/sangai dan kisar halus)
50 gram badam keping (untuk hiasan)
1 kuning telur (untuk sapuan)

- Pukul butter dan gula
- Masukkan telor dan vanila dan pukul lagi (pukul-pukul manja gitu)

- Tepung gandum, tepung kastad dan baking powder di ayak bersekali kemudian masukkan kedalam
   butter yang di pukul tadi.
- Akhir sekali masukkan kacang badam dan sebatikan adunan
- Turap mengikut acuan yang disukai dan sapukan kuning telor serta letakkan badam cincang
- Bakar selama 10 - 15 minit dengan suhu 170 c
- Setelah masak sejukkan di atas redai sebelum di simpan.


Selamat malam Jah....BUBYE....BUBYE>>!!!


Isnin, 29 September 2014

BISKUT MAKMUR

macam barisan askar pulak ambo atur biskut nih! hihihihih!!!
ASSALAMUALAIKUM!


Sungguh gemilang negeriku
yang ku puja oh tanah airku
di merata dunia
harum semerbak namamu oh Malaysia

aman makmur kaya raya
selama-lama hidup maju jaya
kau tanah pusaka
negeriku yang berdaulat
dan merdeka!

Terbayang-bayang wajah penyanyi yang menyanyikan lagu nih di salah satu show di TV1 yang ketika itu masih bernama RTM1. Ya...Julie Sudiro...itulah penyanyi yang ambo maksudkan!
Getar suaranya menaikkan semangat kecintaan pada negara kita!

OOoooooo menyanyi lagi ye Chumah! hihihi....Jah ...ambo nyanyi sekadar menghiburkan hati!
Nyanyi-nyai kecil gitu, dalam bilik air ke....di belakang rumah ke.....saja-saja nyanyi!
Teringat lirik lagu nih, terkenang pulak satu jenis biskut raya yang ambo buat semasa raya tempoh hari!

Apa dia Jah?  Ya...mestilah 'BISKUT MAKMUR' yang enak dan gebu tu! Biskut MAKMUR ni
sekarang dalam kategori biskut tradisional lah kan Jah! Agaknya biskut ni hanya makcik-makcik aja yang gemo (suka)! Haddooooiiii...apa-apa ajalah..janji ambo suka!
PPppsstttt! tapi biskut ni sangatlah digemari oleh anak teruna ambo...Si Aiman tu! Tapi SiTecik Hajar
tak berapa gemo!

Apa-apapun moh le kita semak resepinya, mana tahu esok lusa kita terhengen nak membuatnya!
Moh le kita!

Bahan asas:

2 cawan tepung gandum (di goreng tanpa minyak) - sejukkan
1 cawan butter (di cairkan)
Gula halus ( untuk salutan)

untuk inti:
1/2 kg kacang tanah (goreng tanpa minyak dan kisar sedikit kasar)
Susu pekat manis secukupnya

- Tepung yang di goreng - masukkan ke dalam mangkuk dan tuangkan butter yang di cairkan
   agak-agak suam kuku
-  Gaulkan sehingga menjadi doh
- Kacang tanah yang di kisar gaul bersama dengan sedikit susu pekat dan di gentel untuk jadi inti
- Ambil doh sebesar ibu jari dan letakkan inti kacang tadi
- Bulatkan atau buat bujur (ikut kesukaan mike)
- Buat sehingga habis dan bakarlah selama 10 - 15 minit pada suhu 170 c
- Setelah masak, biarkan sekejap (agak suam-suam) bolehlah di golek pada gula halus
- Letakkan dalam cawan biskut.

catatan: Jika doh agak 'seroi' (kering) bolehlah di tambah dengan sedikit minyak masak

Boleh coba kalo mike mau, ambo dah mengantuk nih!

BUBYE Jah...kalo ambo ada kelapangan, kita sembang lagi esok!
-

Ahad, 28 September 2014

BISKUT KACANG MINYAK SAPI


ASSALAMUALAIKUM!!


Kerana kau
ku masih di sini
kerana kau
ku bisa menangis
dan kerana...............!

Pekabo kamu Jah? Sihat? Alhamdulillah..mike sihat, tapi ambo malam ni dok rasa sakit pinggang
le pulak! gamaknye petang tadi dok pulun menggoreng rempeyek! Tapi bagai di nyanyi oleh Alleycats le...keran mike ambo masih di sini....!~ Walopun pinggang ambo ni perit rasanya...tapi, tetap bertahan sebab  nak mencuri sedikit masa untuk bersembang dengan mike!

Tak lama lagi, kita akan menyambut Aidul Adha.Semoga dipermudahkan segala urusan haji pada para tetamu ALLAH dan mendapat haji yang mabrur! In Sha ALLAH!!!

Malam nih ambo nak berkongsi dengan mike satu lagi resepi biskut. 'BISKUT KACANG MINYAK SAPI'  nih ambo buat semasa raya puasa temph hari. Baru loni (sekarang0 ambo berpeluang untuk berkongsi dengan mike.

Nampaknya ambo tak boleh berlama-lama dengan mike, moh le kita selak resepi 'BISKUT KACANG MINYAK SAPI' nih sebab nanti ambo nak 'betulkan' pinggang sat (sekejap)!!! ngehngehngehhhh!!!

Moh le kita!

Bahan asas:

300 gram minyak sapi
300 gram gula perang (tapi ambo guna gula kastor aja)
300 gram kacang tanah
250 gram tepung gandum
250 gram tepung jagung
100 gram tepung kastad
3 camca teh mentega
3 biji telor
1 camca teh esen vanila (ambo tak letak, sebab aroma minyak sapi tu dah menawan sukma)

Hiasan:
2 kuning telor dan kacang besar (putih)
(ambo cuma sapu kuning telor sahaja)

- Satukan semua tepung
- Sebatikan mentega, minyak sapi dan telor
- Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan uli sehingga menjadi doh yang tidak melekat di tangan
- Turap menhikut acuan yang di sukai
- Sapukan kuning telor dan kacang putih
- Bakar selama 10 - 15 minit
   pada suhu 170 C


Selamat mencuba pada yang berkenan...!

BUBYE Jah....!






Selasa, 23 September 2014

ASAM PEDAS DAGING TETEL


ASSALAMUALAIKUM!!

Dengarlah bisikan hasrat hati
yang merindu menjelma kembali
ingatanku yang telah lalu
bersama berjanji
sehidup semati......!

OOooooouuuuhhhh!!! Merayu-rayu le pulak ambo malam nih....!
Ambo suka lagu-lagu nyanyian Allahyarham Datin Rafeah Buang nih. Bagi ambo Allahyarham seorang wanita yang sangat menjaga pekerti sebagai wanita timur. Sebenarnya ambo sangat menyukai personaliti beliau. Sumpah!!!

Udah lewat bebeno ambo nak mula sembang dengan mike! Jam di skrin menunjukkan angka 9.29 malam. Kalo duduk di kampung nih, waktu begini dah rasa lewat malam sangatle! Mata ambo pun
udah pedih menahan rasa mengantuk. Ngehngehngeh!!!

Moh le Jah kita semak resepi 'ASAM PEDAS DAGING TETEL' ambo nih. Ppppssstttt....! orang kampung ambo tak panggil; 'daging tetel' tapi deme kata 'daging nombor dua'! Hahahahahhh!!
Daging tetel nih kalo masak sup pun sedap Jah!

Takpa kali ni ambo berkongsi 'ASAM PEDAS DAGING TETEL' lain kali kita berkongsi
sup daging tetel pulak!! Masakan asam pedas memang sedap, tak jemu walaupun dimakan setiap minggu!

Moh Jah kita selak resepinya!

Bahan asas:

1/2 kg daging tetel (biasanya di tempat ambo udah siap di potong-potong)
2 senduk cili kisar
*2 biji bawang besar
*5 ulas bawang putih
*1/2 inci halia
*1 camca teh jintan manis
*5 batang serai
*1/2 inci belacan
Air asam jawa secukupnya
Garam dan gula ikut keperluan
Daun kesum
Minyak untuk menumis

- Daging di bersihkan dan di tos
- Kisar halus bahan yang bertanda *
- Panaskan minyak
-Tumis bahan kisar dan cili hingga garing dan naik bau
- Masukkan air secukupnya dan daging serta garam + gula
- Masak hingga daging empuk kemudian - masukkan air asam jawa
- Masukkan daun kesum
- Dah masak bolehlah di hidangkan

Catatan:

Kebiasaannya, ambo akan menggunakan sesenduk tepung gandum untuk membersihkan daging.
Cara begini ialah untuk mengelak bau daging yan hamis.

ASAM PEDAS DAGING TETEL ni sangat sedap kalo dimakan dengan nasi putih panas-panas. Biar berasap telingan, baru mengancam!

BUBYE Jah...ambo dah nak tidur, nanti ambo mimpikan mike ya!!!!


Ahad, 21 September 2014

BISKUT SEMPERIT BADAM



ASSALAMUALAIKUM!!!

Semenjak kita berjauh-jauhan
hilanglah
dari pandangan mungkinkah
perasaan mu yang lama
melupakan untuk selamanya...
bla...bla..bla....

Semnejak dua menjak nih kita asyik bersembang di waktu petang aja kan Jah? Chewahhhhh..
semenjak dua menjak konon! Bukan ke baru kemaring kita bersembang semula setelah sekian lama menyepikan diri dari berbloging? Hihihi....apa-apalah kan Jah?

Mike nak tau, lagu di atas dinyanyikan oleh penyanyi dari Kota Singapura iaitu Sanisah Huri.
Ambo suka jugak kalo lagunya 'serasi' dengan ambo. Lagu tu rasanya cukup popular di tahun 70an.
Loni (sekarang) beliau udah kurang menyanyi dan dengar cerita dok mengajar mengaji Quran.

Cerita di atas selingan aja Jah.  Petang nih ambo nak kongsi resepi biskut pulak. Bila kawan-kawan tengok 'wajah' biskut ambo deme kata 'Biskut Fareeda'
Agaknya deme tengok bertingket-tingket, itu le deme cakap lagu (macam) tu. Udahle bertingket-tingket, siap berenda-renda pulak! Kihkihkihhhhh..Lucu pulak ambo rasa sebab tak terfikir biskut ambo deme samakan dengan tudung Fareeda!

Moh le kita berkongsi resepi 'BISKUT SEMPERIT BADAM' nih. Biskut nih ambo buat semasa raya tempoh hari. Fulamakkkk......Ghokpa(kenapa) ambik masa lama sangat makcik?????
Takpalah kan Jah.....boleh mike buat raya akan datang kalo berkenan!!

Bahan asas:

200 gram tepung jagung
250 gram butter
2 biji kuning telor
90 gram gula kastor
1/2 cawan tepung gandum
1/4 cawan tepung kastard
75 gram serbuk badam (dibakar lebih kurang 5 - 6 minit)
Sedikit essen vanila
Sedikit manik untuk hiasan

- Campurkan semua tepung dan serbuk badam dalam satu bekas
- Pukul perlahan butter dengan gula
- Masukkan kuning telor dan esen vanila
- Kemudian  masukkan tepung sedikit demi sedikit
- Sebatikan adunan dan bahagikan kepada dua bahagian
- Letakkan warna yang mike sukai dan bolehlah di tekan dalam acuan
- Bakar pada suhu 160c sehingga masak

BISKUT SEMPERIT BADAM ni rasanya lemak dan rangup. Mike taukan, setiap tahun ambo akan membuat biskut semperit yang berlainan resepi tapi tetap menggunakan acuan bunga dahlia nih!
Ini kan acuan buga yang menjadi kesukaan arwah mak ambo. Takdak semperit, rasa tak meriah raya ambo Jah

Jumpa lagi bila-bila masa dari sekarang!

BUBYE Jah!!




Jumaat, 19 September 2014

NASI AYAM SPESEL



Ambo tak pandai nak hias bagai, jadi begini ajalah rupanya. hehehehhh!


ASSALAMUALAIKUM!!!

Rindu hatiku tidak terkira
terkenang orang yang jauh
yang selalu bermain di mata
ibarat kumbang rindukan bunga!

Haluuuuuuuu! Pekabo Jah???
lama bebeno tak bersembang.....dok mengadap skrin tapi takdak mood nak menulis!
Malam nih coba-coba menulis semula. Sebenonya ambo nih setiap hari menjenguk blog ambo ni,
kan blog kesayangan ambo....!!!

Malam nih, di kampung ambo baru lepas hujan...lebat! Tapi gamaknya tak banjir le sebab tak lama
hujannya. Apa-apapun syukur kerana ALLAH masih memberi kesihatan yang baik dan kebahagiaan yang berterusan untuk ambo sekeluarga.

Tak payah berceloteh panjang-panjang, apa kata kita terus ke agenda yang sepatutnya kan Jah?
Kali ni kita berkongsi dengan resepi NASI AYAM pulak! Sebenarnya NASI AYAM ni dah lama ambo masak..rasanya bulan sudah! hihihi! Memang pemalas betul makcik nih, baru sekarang nak berkongsi!

Ambo tak tahu dari mana resepi nih, tapi ambo terjumpa semasa mengemas buku-buku masak ambo Jah! Udah kuning pun kertas resepinya, kiranya dah terlalu lamalah resepi nih! Taapa kan Jah kalo ambo dah suka dan mana tahu kot-kot mike merancang nak masak NASI AYAM, boleh coba ini resepi! Ngehngehngeh!!!
Moh le Jah kita semak resepinya!!

Bahan asas:

1 kilo beras (tak kisahlah beras apapun)
1/2 cawan halia yang telah di kisar halus
1/2 cawan bawang putih yang telah di kisar halus
3 - 4 helai daun pandan (simpulkan)
1/2 camca makan garam
Serbuk perasa
Air ikut sukatan beras
Minyak untuk menumis

- Panaskan minyak dalam periuk, kemudian masukkan daun pandan, halia dan bawang putih.
- Tumis sehingga naik bau,
- Masukkan air, serbuk perasa dan garam dan gaul rata
- Masukkan beras dan gaul rata.
- Tutup periuk nasi dan biarkan ia masak.

Kebiasaannya ambo kalo masak NASI AYAM, jarang menggunakan air rebusan ayam atau serbuk sup. In sha ALLAH nasi akan berbau wangi dan warnanya kekuning-kuningan.

AYAM GORENG MADU

Bahan asas:

1 ekor ayam
3 camca besar madu
4 - 5 camca besar sos tiram
3 - 4 camca besar kicap
1 camca besar minyak jagung
Air untuk merebus
Minyak untuk menumis

Bahan kisar:
1 ibu jari halia
1 bawang besar
2 ulas bawang putih

- Bersihkan ayam - biarkan seekor (jangan potong)
- Panaskan minyak dalam periuk
- Tumiskan bahan kisar sehingga naik bau, kemudian masukkan air - biarkan mendidih
-Masukkan ayam dan biarkan ia masak
 (Nak tahu ayam masak ke belum, mike cucuklah peha ayam menggunakan garpu
 kalo tak berdarah, maknanya dah masak le ayam tu)
- Angkat ayam dan toskan airnya
- Sapukan ayam dengan sos tiram, madu, kicap dan minyak jagung
- Perap ayam selama lebih kurang 1 - 2 jam
- Panaskan minyak secukupnya untuk menggoreng ayam - goreng sehingga kulitnya garing
  (biasanya ambo menggunakan api yang besar untuk mendapatkan ayam goreng yang garing di luar
  tetapi lembut di dalam dan jangan goreng terlalu lama sekadar nak menggaringkan kulitnya aja!)
- Angkat dan toskan minyak.

SOS NASI AYAM

Bahan asas:

15 biji cili merah (buang bijinya)
5 ulas bawang putih
1 inci halia
Air limau kasturi
3/4 cawan air masak
1 camca teh garam
Gula ikut keperluan (ambo guna 1/4 cawan)

- Kisar halus cili, bawang putih, halia, garam, gula bersama air limau dan air masak.
- Rasa jika terkurang garam atau gula mengikut citarasa mike
- Hidangkan bersama nasi ayam tadi

SUP (untuk nasi ayam)

Mike gunakan air rebusan ayam. Tambah perasa dan garam.
Taburkan sedikit daun sup dan bawang goreng. Fuhhhhh....berpeluh Jah!

SELAMAT MENCUBA.

BUBYE Jah....kalo tak kemana, esok kita jumpa lagi!


Ahad, 27 April 2014

KEK SARANG SEMUT






Bila macam ni ghope (rupanya), Aiman kata geli dan takut nak makan!!! heheheheh


ASSALAMUALAIKUM!!

Telahku terima surat mu yang lalu
penuh sanjung dan kata merayu
syair dan pantun tersususun indah
sayang
bagaikan sabda fatwa pujangga....!!!

Sedap lagu tu! Ia dinyanyikan oleh Allahyarhan S. Effendi penyanyi yang cukup popular dari Indonesia
suatu ketika dulu. Ambo pun suka dengar lagu nih yang kemudian dinyanyikan semula oleh Biduanita Syarifah Aini. Dua-dua orang suara sedap. Allahyarhan S.Effendi pernah juga berduet dengan Allahyarhan Dato' Ahmad Jais. Orang-orang dulu macam ambo memang suka lagu-lagu macam nih!
Dengar berapa kali pun tak jemu!

OOoooo...macam la jugak ' KEK SARANG SEMUT' ni...berapa kali ambo belasah pun, tetap tak jemu-jemu. Dek kerana rasanya yang sedap.... teksturnya yang kenyal-kenyal gitu....tu sebab tak jemu-jemu ambo makan!

Kejadian ni udah 2-3 minggu sudah, tak silap ambo le. Anak ambo Si Aiman memang le peberet dia kalo
kek lagu ni. SSyyyyyyy....en suami pun selalu jugak kata  ' kalo kek ni..kita makan le!' hahahah...tu yang ambo boleh kata selalu le buat untuk deme dua beranak ni!

Ambo masih menggunakan resepi ambo terdahulu...iyalah kalo resepinya  (pada ambo) sedap...ambo tak berapa gemo (gemar) le nak menukarnya!
Cuma kali nih ambo menggunakan sedikit baking powder dan 'memerap adunannya! Itu aja perbezaannya.
Boleh ke mike selak resepi ambo yang lepas (kalo sudi) atau jugak nak ambo tuliskan sekali lagi?

Oooo.....senang cerita kita tulis sekali lagi le resepinya..tak susahpun...mengadap keyboard, letak jari dekat situ..tekan huruf yang mana nak....jadi le resepi ambo untuk mike ....!!! Hehehehehehhhhh!!!

Moh kita kongsi resepinya!


Bahan asas:

8 biji telur (ambo guna Gred A)
2 cawan tepung gandum
1 camca besar soda bikarbonat
1 camca teh baking powder
2 cawan gula
2 cawan air
1/2 tin susu pekat manis
3 camca besar planta

- Hanguskan gula dan setelah gula perang masukkan air  dan planta -didihkan sehingga cair - biarkan sejuk
- Pukul telur hingga kembang
- Tepung di ayak bersama dengan baking powder dan soda
- Masukkan tepung dan gula hangus ke dalam telur tadi
- Kisar semua adunan menggunakan speed sederhana - agar tepung tidak berketul-ketul
- Perap selama 1 - 2 jam
- Masukkan adunan kedalam loyang (lebih elok kalo loyang di sapu planta dan di lapik dengan kertas kek)
- Bakar menggunakan api bawah selama 35 minit dan 25 minit api atas bawah
- Setelah masak - sejukkan dan bolehlah di hidangkan

'KEK SARANG SEMUT' ni kalo di makan pagi-pagi pun sedap, sebab anak teruna ambo kata tak 'muak'
maksudnya tak rasa nak termuntah sebab tak lemak macam kek mentega!

Ambo 'setop' di sini, Maghrin pun dah dekat nih...kita jumpa lagi nanti!

BUBYE.....BUBYEEEEE......!!!


Sabtu, 26 April 2014

AYAM MASAK MERAH



ASSALAMUALAIKUM!!!

Jam di skrin ambo menunjukkan angka 11.03 minit pagi. Hari nih ambo tak buat apa-apa, cuma petang satgi (nanti) ambo akan buat kek coklat (atas permintaan) 2 biji. Jadi di luang masa terhad nih sebelum ke dapur untuk masak tengahari, dan (sempat) le ambo nak bersembang-sembang manja dengan mike!

Di rumah sunyi senyap, kerana en suami dan Aiman ke kebun, ngait kelapa sawit. Tinggallah ambo dok sorang-sorang di rumah. Sambil-sambil sembang dengan mike , ambo basuh cadar-cadar yang dah lama
tak berbasuh!

Gamaknya apa mike nak masak hari nih ya? Di kepala ambo, hari ni cuma nak masak Kari Udang dengan kacang, dan Ayam goreng berempah permintaan en suami. 2 menu tu dah cukuplah kan?
Ambo cukup sekadar ikan goreng dan sambal belacan. Nanti pegi belakang rumah, kutip sikit pucuk ubi, rebus buat ulam! Fulamakkkkk!!! sedapnya Jah...sungguh menyelerakan!

Apa-apapun, moh kita berkongsi resepi untuk hari ni. 'AYAM MASAK MERAH' ni ambo masak minggu lepas, kiranya udah tarikh luput dah, yang tinggal hanya gambarnya aja! 'AYAM MASAK MERAH' ni ambo masak beregu dengan Nasi Daging. Tak nyempat nak berkongsi hari tu, ni lah baru ada kesempatan.
Maklum aja....tenet ciput...jenuh dok tunggu kalo nak masukkan gambo!

Moh le Jah kita semak resepinya!


1/2 ekor ayam
1 inci halia
2 camca besar cili kisar
2 biji bawang besar
3ulas bawang putih
2 biji buah keras
1 camca kecil kas-kas
2 camca besar tomato sos
Sedikit air asam jawa
1 pokok daun sup
Garam dan gula secukup rasa
Minyak untuk menumis
1 batang kulit kayu manis
1 biji bawang besar - di potong bulat-bulat untuk hiasan

- Ayam di potong dan di bersihkan kemudian di sgaul dengan sedikit garam & kunyit
- Kisar bawang besar, bawang putih, buah keras dan kas-kas
- Goreng ayam 3/4 masak
- Tumis bahan kisar bersama cili hingga pecah minyak
- Masukkan sedikit air asam jawa dan sedikit air
- Masukkan tomato sos
- Setelah mendidih, masukkan ayam dan bawang besar
- Perisakan dan setelah masak, tutup api dan tabur daun sup yang telah di potong - sebatikan.
- Siap untuk di hidangkan


'AYAM MASAK MERAH' ni sedap jugak kalo di makan dengan nasi putih.
Ayam memang lauk kesukaan keluarga ambo, jadi selalulah ayam menjadi pilihan kalo ke pasar!
Ambo pulak paling suka ayam goreng!

Cukuplah kita sembang hari ni kan Jah...ada kelapangan malam nanti kalo tenet ambo laju,
kita sembang pulak!

BUBYE Jah!!!!
Selamat menikmati makan tengahari!!
 



Isnin, 21 April 2014

NASI DAGING SEDAP




ASSALAMUALAIKUM!!

Sayang jauh di balik awan....
wajahmu tetap berseri-seri
laksana bulan
sedang mengambang........!

Mendengar lagu yang didendangkan oleh Allahyarham Tan Sri Dr.P.Ramli dan Allahyarhamah Saloma
membuatkan jiwa terbuai-buai. Sungguh merdu dan liriknya sangat menyentuh kalbu!

Jah! Udah lama bebeno ambo tak bersembang dengan mike kan? Semakin di ulit usia tua, semakin rasa
lajunya masa dok berputar. Terkadang rasa macam tak dan (tak sempat) nak singgah di dapur ambo,
nak bersembang dengan mike. Sebenonye bukan tak singgah langsung....singgah tapi sekadar sambil lalu aja Jah!

Wokey Jah....malam nih ambo nak kongsi makanan ruji rakyat Malaysia khususnya orang Melayu! Apa?
Mestilah nasi! heheheheh!!! Sebenonya daku dan nasi tak dapat dipisahkan! ngehngehngeh!!!!!
Kejadian ni berlaku pada Ahad lepas, kiranya kemarin le...itulah...tak tau dah nak masak apa, tengok stok beras ada lagi, dan semua bahan rasa-rasa ada jugak...kompom le ambo nak masak 'NASI DAGING SEDAP' hari ni!

Moh le Jah kita semak resepi 'NASI DAGING SEDAP' yang sangat sempoi buatannya tapi memang sangat sedap......menepati piawaian anak-anak, en suami dan anak tekak ambo sendiri.....!!! hahahah!!
Resepi nih ambo skodeng dari 'kongsi resepi', nampak banyak pengomen..tentu sedap rasanya!

Moh le Jah!!!!!

Bahan asas:

1 kg beras basmathi
1/2 kg daging
1 bungkus rempah sup Adabi
2 camca rempah kurma
1 inci halia
1 batang kulit kayu manis
2 - 3 biji buah pelaga
Sedikit minyak sapi
1/2 cawan tomato soup
1 cawan susu cair
Sedikit garam

- Daging di potong dan rebus bersama rempah sup, rempah kurma dan sedikit garam
- Setelah empuk - ketepikan
- Basuh beras dan toskan
- Tumiskan halia, kulit kayu manis dan buah pelaga di dalam periuk hingga naik bau
- Masukkan beras dan kacau sekejap
- Masukkan daging dan air rebusan tadi
- Bila beras sudah agak kering, masukkan tomato soup dan susu cair
- Kacau sebati dan biarkan nasi masak

( sukatan air: 1 mangkuk beras bersamaan 1 mangkuk air)

'NASI DAGING' ni sedap kalo di makan bersama air asam. Ambo
makan bersama air asam dan ayam masak merah.

Bahan untuk 'AIR ASAM'

3 biji tomato masak
3 biji cili merah
4 biji cili burung
2 biji bawang pesar
1/2 inci belacan
Air asam jawa (pekat)
Garam ( ikut keperluan)
Gula (ikut keperluan)

Nah! berpeluh anak-anak dan en suami makan!
Moh le Jah kita masak sendiri.....boleh makan ulang-ulang!

BUBYE Jah.....!!!
Ambo nak tengok drama 'Perempuan dalam pasungan' Bestttt!!!








Sabtu, 12 April 2014

KARI TELUR PECAH


ASSALAMUALAIKUM!

Kalauku bayangkan
dirimu jauh dari ku
betapakah sunyi tentu tidak
seharum dulu......!

Selamat malam Jah!

Malam nih ambo nyanyi lagu J.Mizan pulak. Suaranya sedap jugak ..pada ambo le!  hihi!
Penyanyi nih berasal dari Singapura dan abang ipar kepada Effa Rizan dan biras kepada Biduan Dhalan Zainuddin. Heheheheh..mike yang muda-muda tentu tak kenal siapa orangnya tapi kalo mike dok dengo Radio Klasik.....memang biasa dengar!

Pekabo mike? Ambo? Sihat-sihat aja cuma kaki ambo rasa sedikit sakit sebab
tadi siang berdiri dan berjalan terlalu lama! Kenapa? Ooooo..ambo dok membersihkan sekeliling rumah ambo. Almaklum aja rumah orang kampung...daun-daun selalu gugur......semakkkkkkk sangatttt Jah oooooiii!!!  Hari-hari cuti beginilah nak membersihkan kawasan di luar rumah...sekurang-kurangnya keluar jugak peluh di badan!

Malam nih ambo nak kongsi keenakan KARI TELUR PECAH pulak dengan mike. Biasanya orang buat Kari telur yang di rebus....tapi anak teruna ambo lebih berkenan dengan KARI TELUR PECAH nih......
dia kata lebih mesra alam....iyalah...betullah mesra sebab telurnya berpalut dengan kuah kari! Tak gitu Jah?

Kita toksah cakap lama-lama le Jah, sebab nanti ambo nak tengok drama ' isteriku doktor, suamiku jururawat' pulak!Ambo kan peminat drama tegar! hihihihi!!!

Moh le kita selak resepinya!

6-7 biji telur ayam
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
3 camca besar serbuk kari daging
3 cawan santan
1/4 cawan air asam jawa
2-3 tangkai daun kari
2 camca besar kerisik
Garam mengikut keperluan
Minyak untuk menumis

- Bawang putih dan bawang besar di kisar (ambo biasanya menggunakan pengisar kering)
- Serbuk kari di bancuh dengan sedikit santan

- Panaskan kuali dan tumis bahan kisar bersama dengan daun kari
- Setelah garing - masukkan serbuk kari dan tumis sehingga naik minyak
- Masukkan santan dan garam serta kerisik dan air asam jawa
- Kacau untuk mengelakkan kuah berketul-ketul
- Setelah menggelegak - tutup api
- Pecahkan telur perlahan-lahan satu persatu dan biarkan telur beku
- Setelah telur beku, buka api dan biarkan kari masak
- Bolehlah di angkat


KARI TELUR PECAH ni sangat sedap di makan dengan nasi panas-panas. Satu lauk ni pun dah cukup
kalo dah perut minta di isi.

Jom kita tengok drama Jah!!

BUBYE!!!!

Isnin, 7 April 2014

SAMBAL TUMIS SOTONG


ASSALAMUALAIKUM!!!


Bisikan keluhan hasrat hati
di akhir jambangan indah suci
katakan padanya aku pergi
membawa derita sendiri...


Jah!!! Mike merajuk ke Jah????
Ooohhhh...tidak...tidak.....!!! itukan sebahagian dari lirik lagu nyanyian biduan terkenal seantero Malaya
Allahyarham Datuk Ahmad Jais yang sangat merdu! Ambo sangat suka lagu-lagunya..sangat terpikat dengan alunan suaranya yang merdu!

Sedap...sedap hingga tak terkata! Macam masakan ambo kali nih yang menjadi kesukaan anak ambo!
'SAMBAL TUMIS SOTONG' hahahah...bukan nak puji, tapi disebabkan inilah lauk feberet anak ambo, dia puji melangit le!

Memang anak-anak ambo sangat gemo (gemar) masakan jenis sambal! Jadi untuk memudahkan cara, ambo
akan sediakan sambal 'readymade' banyajk-banyak, seperti yang selalu ambo buat. Hihihi..itupun salah satu
cara penjimatan masa!

Moh le kita berkongsi resepi 'SAMBAL TUMIS SOTONG' ni....sangat mudah tetapi ianya melepasi
piawaian ambo sekeluarga!

Bahan asas:

500 gm sotong basah
1 cawan cili kisar
3 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci belacan
sedikit air asam jawa (mengikut keperluan)
Sedikit garam dan gula (perisa)
Minyak untuk menumis
1 biji bawang besar - dihiris kasar untuk hiasan

- Sotong dibersihkan dan di potong (ikut kesukaan) - toskan
- Bawang besar, bawang putih dan belacan di kisar
- Letak minyak masak ke dalam kuali dan panaskan
- Tumis bahan kisar sehingga garing dan wangi
- Masukkan cili kisar dan tumis lagi sehingga naik minyak
- Masukkan sotong dan air asam jawa
- Masukkan bawang yang di potong kasar tadi
- Perisakan dan bolehlah di hidangkan

'SAMBAL TUMIS SOTONG' ni jugak sangat sedap kalo di makan bersama dengan nasi lemak!
Pada anak ambo, lauk ni aja udah cukup untuk hidangan tengaharinya!

BUBYE Jah...kita jumpa lagi!


Ahad, 6 April 2014

ROTI BAKAR SPECIAL



ASSALAMUALAIKUM!!!

Kini aku gembira
yang ditunggu dah tiba
anakku lahir sudah
hai..anakku yang pertama!


Sesape yang jadi emak ke, ibu ke, ummi ke, mama ke mesti hati rasa sangat gumbira menerima kehadiran
anakkan? Itulah hadiah dari ALLAH untuk kita para ibu....amanah dari ALLAH untuk kita menjaga dan mendidik agar menjadi hamba ALLAH yang sebaik mungkin.

Kerana itu juga, apa pun permintaan anak selagi terdaya dan termampu dan tidak menyalahi hukum ALLAH
 akan kita usahakan. Betulkan Jah? Itulah yang nak ambo ghoyat (bualkan) kepada mike! Kejadian ni beberapa malam lepas. Rasanya udah lewat malam, biji mata pun rasa nak tertutup aja...tapi kerana anak nak makan, buatkan jugak!

Bukan anak mendesak, tapi hati mak ni tak keruan jadinya. Itulah kejadian 'ROTI BAKAR SPECIAL'
kali nih! Special yang ambo maksudkan kerana penjimatan dari segi masa dan tenaga, kos yang murah tapi berbaloi kerana mendapat pujian melangit dari anak! Huhahuhe!!!!
 Ndak ke kamu Jah resepi sempoi ambo ni?

Kalo ndak moh le kita kongsi....anak-anak yang membesar mesti suka! hahahahh!!!

Bahan asas:

3 biji telur
1 pokok daun sup
5-6 keping roti putih
Sedikit lada sulah
cili hijau & merah
1-2 keping fishcake
1 biji bawang besar

- Pukul telur
- Bawang besar di potong dadu
- Fishcake di belah dua dan di potong, begitu juga daun sup dan cili - semuanya di potong
- Masukkan semua bahan diatas  ke dalam telur bersama sedikit lada sulah - sebatikan
- Roti di potong dan masukkan ke dalam adunan  telur - sebatikan
- Cairkan sedikit majerin - tuangkan adunan roti tadi dan bakar
- Dah masak angkat dan bolehlah di makan panas-panas

* Ambo bakar dalam ' pemanggang ajaib' jadi mudahlah nak balikkan roti tu.
   Untuk lebih enak, boleh letakkan mayonis setelah roti masak.


Wokey Jah...jumpa lagi nanti! Esok hari Senin...Wwuuuuaaaaa...tak siotnye!!!!

BUBYE!!!!!





Sabtu, 5 April 2014

NASI LEMAK


ASSALAMUALAIKUM dan selamat pagi!!

Nasi lemak buah bidara
sayang selasih hamba lurutkan
tinggal emak tinggal saudara
kerana kasih hamba turutkan!!!

Hohoho.....kita boleh berpantun begini..tapi kita jangan buat perangai cenggini!
Emak dan saudara tiada galang gantinya! Dalam susah payahpun deme tetap menyayangi kita!
Kalo kekasih tu........rasa ambolah...boleh cari lainkan?

Lagu ni mengingatkan ambo kepada biduanita Rafeah Buang (Allhayarham), Dialah nyanyi lagu ni,
Mendayu-dayu...Gamaknya kalo orang dok tengan cintan cintun, mesti siot giler nyanyi! hahahahah!!!!

Ambo selitkan pantun ni..sebab baru lepas selak album gambar makanan ambo, terjumpalah NASI LEMAK' yang ambo masak dolu-dolu. Saja nak selit je. Snap-snap gambo...teruskanlah 'menyenap' di sini!
hihihiiii!!

Semua orang boleh masak NASI LEMAK kan? Jadi ambo rasa tak payah masukkan resepinya sebab
ianya main campak-campak je ke dalam periuk! Cuma ambo kongsi bahannya aja!

Beras
Santan
Sedikit garam
Bawang besar di potong dadu
Beberapa helai daun pandan( untuk mewangikan nasi)
Beberapa potong halia

Moh le kita makan nasi lemak. Ambo kalo nasi lemak suka makan dengan sambal tumis ikan bilis dan hirisan timun.

Worait Jah untuk pagi ni, \kita jarang dapat berborak waktu pagi!

BUBYE!!!!

Rabu, 2 April 2014

AISKRIM OOOOO AISKRIM

yang nih  aiskrim koko campur perisa jagung....sedap!
yang nih pulak aiskrim perisa jagung campur perisa stoberi...enak sekali sih!

ASSALAMUALAIKUM!!

Di kampung ambo baru lepas hujan! Kata orang kampung ambo baru 'seghek'!!
Maknanya hujan baru teduh atau jugak baru berhenti.

Sebelum ni hari-hari panas! Parit kecil depan rumah ambo pun udah tinggal sedikit airnya.
Kemana pergi anak-anak ikan seluang tak tahu le ambo! Nak ceduk air untuk siram pokok bunga pun udah tak dapat...kering!

Ambo tengah (sedang) dok tengok album-album gambo makanan ambo. Terlihat gambo-gambo aiskrim yang membuatkan liur ambo meleleh. Ambo memang suka aiskrim..sangat suka!
Walopun kejadian ni udah berbulan-bulan (tahun lepas punye cerita) ambo nak berkongsi juga dengan mike
cara buatan dan bahan-bahan yang nak di buat 'AISKRIM ' ni.

Ambo pernah berkongsi dengan mike dulu, tapi lain resepinya, kini sekali lagi ambo buat setelah ambo bw
ke blog 'Ilham Jiwarasaku' teman blog dan teman FB ambo. Banyak masakan yang  'buat kecor ayo lio '
ada di sana. Mike terjahlah...mesti jatuh cinta punya! Hehehehhhh!!!

Moh kita kongsi resepinya!

1 tin susu pekat manis
2 tin air masak (mengikut sukatan tin susu)
1 camca besar ovellate
1 camca besar tepung jagung
1 camca teh esen vanila
2 camca besar serbuk koko

- Masukkan susu dan air ke dalam periuk
- Masukkan tepung jagung
- Kacau sekejap hingga mendidih
- Angkat dan letakkan ke dalam mangkuk besar
- Masukkan ovellate
- Pukul hingga naik dan gebu
- Bahagikan kepada 2 bahagian ( satu bahagian letakkan serbuk koko  atau strawberi atau jagung
   atau boleh mengikut kesukaan mike)
- Tuang berselang seli dan simpan dalam esbok semalaman

Coba Jah jangan tak coba!
Cuaca panas-panas nih sedap kalo 'AISKRIM' nih di lalukan ke anak tekak! Bluurrrrpppp

BUBYE.....!!!

Pppsssttt!! malam nih ambo nak tengok drama 'Perempuan dalam pasungan' nengok Rosnah Mat Aris berlakun...nyampah betoi jadi mak mentua kejam!!! GGggggrrrrrr!!!



Ahad, 30 Mac 2014

TART NANAS GULUNG

yang ni baru keluar dari oven..masih panas-panas!
yang ni dah sejuk ...dah bole ngap!
ASSALAMUALAIKUM!!

Bila ku kenang ku renung
lemah longlai rasa tak tertanggung
harapan bahagia nan menggunung
terhempas hanyut terapung......

Oooooo ...nyanyi lagi Chumah? Iya...sekadar meminati dan menghayati lirik seadanya!
Itu nyanyian merdu Allahyarham Dato' Ahmad Jais...penyanyi lelaki yang ambo sungguh minat suaranya.
Pada ambo setiap nyanyiannya begitu menggetar jiwa ambo! Terbuai-buai ke dalam nyanyiannya!

Hari ni, pagi-pagi lagi ambo ada masa senggang nak bersembang dengan mike. Semalam setelah selesai
buat TART NANAS GULUNG dan Biskut Famous Amos, ambo buatkan sebji Kek Puding karamel.
Siot Jah kalo kaki boleh berdiri lama-lama. Anak teruna ambo nak bawak pegi makan dengan kawan-kawannya...buatkanlah sebiji! Kongsi-kongsi makan kan Jah?

Anak dok tanya ghokpa ( ghokpa mengikut KAMUS DEWAN berarti kenapa) buat biskut? Haiyyaaa...
mau makan llhhoooo! Pppssstttt!!!! Che Ta ada pra perkahwinan ambo pun nak juga ada pra'!hehehehehh...
ambo - 'pra hari lahir' je!!!   Dah tua Chumahooooiiii! Aaiiissyyy!!! hahahahah!!!
Jangan simpan di hati pada setiap jenaka ambo ye Jah!!!


Hari ni ambo tak buat apa-apa, sebab semuanya dah di bereskan semalam. Cuma nanti ambo akan memenuhi undangan perkahwinan di Dewan Perbandaran Kamunting. Petang nanti sebiji lagi Kek Puding karamel akan ambo buat (memenuhi permintaan) dan esok  sebiji lagi kek yang sama di atas permintaan juga! Sebelum tu kena hantar Sitecik hajar balik ke asrama.

Panjang celoteh ambo kali ni...moh le kita berkongsi resepi 'TART NANAS GULUNG'.
Kali ni ambo skodeng dari blog Sinar Kehidupanku - lebih kurang sama seperti resepi TART BUNGA TULIP ambo dolu... menggunakan minyak sapi!

Bahan asas:

250 gm butter
1 camca besar gula kastor ( resepui asal 2 camca besar)
2 camca besar minyak sapi
1 biji kuning telur
1 camca besar tepung kastard
1/2 cawan tepung jagung
Secubit garam
3 cawan tepung gandum (resepi asal 3 1/4 cawan)
Jem nanas mengikut keperluan

Untuk sapuan kulit tart:

1 kuning telur
sedikit air masak sejuk
sedikit pewarna kuning

- Ayak semua tepung
- Pukul gula dengan butter sehingga berkrim
- Masukkan minyak sapi, kuning telur dan garam dan pukul lahi sehingga sebati
- Masukkan tepung dan sebatikan
- Perap sekejap (ambo perap < > 10 minit)
- Tekan adunan tart dan bakar menggunakan suhu 175'c selama 20 -  25 minit

'TART NANAS GULUNG' ni sungguh gebu..kiranya cair di mulutlah! Memang sedap dan boleh menambahkan lemak di badan. hihihi. Berbaloilah ambo buat kerana ianya melepasi piawaian ambo!


BUBYE Jah...Jumpa lagi!!!












Sabtu, 29 Mac 2014

KEK PUDING KARAMEL



ASSALAMUALAIKUM!!

Di masa berpisah.....
mengapa hatiku rasa sedih
jumpa tak lama
bersua dikau kekasih.....!!

Terdengar nyanyian Allahyarhamah Rafeah Buang membuat hati gundah gulana.
Terbuai-buai dengan lenggok suara yang mendamaikan!

Pekabo Jah? Tempat mike tentu  masa ini panas kan? Di kampung ambo pun panas juga, tapi hujan masih lagi turun. Cumanya dengar kabar, di Taiping dan Kamunting akan ada catuan air! Oohhhh...betapa hebatnya kuasa ALLAH, tempat yang sentiasa punya purata hujan paling tinggi, sekarang udah kena catuan air. Hebatnya ALLAH yang mempunyai segala kuasa yang mampu di buatNYA.

Malam ni di kampung ambo, suasana agak sejuk...nyaman! Duduk di kampung itulah kelebihannya.
Kemarin hujan turun begitu lebat, ambo yang 'agak' pemalas ni, seronok sangat sebab taklah bersusah payah menyiram pokok-pokok bunga ambo yang banyak kurus dari gemuk. Hihihihi!!!

Malam ni ambo nak kongsi resepi 'KEK PUDING KARAMEL' yang sungguh enak tu. Sebenarnya ambo dah berkongsi resepi yang sama sebelum ni, cuma sukatan pudingnya kali ni ambo buat agak tebal dan ini
menambahkan lagi rasa sedap kek ni!

Moh le kita kongsi resepinya.

Bahan asas:

 (A) untuk gula hangus
2 camca besar gula pasir - untuk di buat gula hangus
- Tabur gula dalam loyang dan masak menggunakan api perlahan sehingga gula hancur
   dan warna bertukar menjadi perang.
- Tutup api dan biarkan

untuk puding
1 tin susu sejat
1 cawan susu pekat manis
1 camca teh esen vanila
3 biji kuning telur
3 biji telur ( kuning & putih)

- Campur semua bahan dan kacau perlahan-lahan
- Tapis ke dalam loyang gula hangus tadi dan ketepikan.

(B) merinque
6 biji putih telur
70 gm gula kastor
1 camca teh kri of tartar

- Pukul putih telur dengan krim or tartar sehingga berbuih
- Masukkan gula dan pukul menggunakan speed yang tinggi sehingga kembang dan kalo kita terbalikkan
   ianya tak jatuh

(C) untuk lapisan kek
140 tepung kek
70 gm gula kastor
3 biji kuning telur
135 air masak sejuk
45 ml minyak masak (ambo guna minyak jagung)

- Gula dan kuning telur pukul menggunakan speed yang rendah
- Kemudian masukkan semua sekali bahan di atas dan pukul lagi sehingga sebati

Cara-caranya:

- Campurkan bahan B dan C sehingga sebati dan bahagikan kepada 3 bahagian untuk 3 warna yang disukai
- Masukkan ke dalam loyang puding tadi berselang seli - caranya letakkan di tengah2 loyang.
- Bakar cara double boiling dengan menggunakan api atas dahulu selama 40 minit
- Kemudian api atas bawah selama 30 - 35 minit menggunaka suhu 170 c (bergantung kepada oven
   memasing)
- Bila dah masak, biarkan dulu selama 5 - 10 minit di dalam oven.
- Keluarkan dan biarkan rehat selama 20 - 25 minit dan barulah keluarkan kek.
- Udah sejuk, masukkan ke dalam esbok.


Orait Jah, kek ni kalo di makan sejuk-sejuk barulah sedap! Mengancam Jah. Memang agak rumit sikit
pembuatannya, tapi kalo dah sekali buat, akan buat lagi dan lagi! hehehehhh!!!

Selamat malam Jah...apa drama malam ni?

BUBYE>>>>>>>>
    







Jumaat, 28 Mac 2014

MEE REBUS




ASSALAMUALAIKUM!

Matahari bangunlah
indahkan hari ini
kau perlu hidupkan semula
mimpi kami

Matahari bangkitlah
indahkan hari ini
kau perlu hidupkan semula
cinta kami!


Hehehehhhh...hari kedua dalam tahun 2014 ambo bersembang dengan mike! Ooooouuuu!!!
lamanya Chumah ambil masa nak bersembang!! Tak tau le, udah naik bersawang dapur ambo nih!
Tapi sekali sekala bersembang dengan mike...ambo jadi muda! Macam tu kah????
kuangkuangkuangggg!!

Amati lirik di atas...bertenaga...mengharap..  dan penuh rasa kasih sayang! Hafiz nyanyi memang sedap!
Dia salah seorang penyanyi muda yang ambo minat! Oooppppsss! udah tua Chumah...! Tak apa...tak apa
sekadar minat dan mendengar tak salahkan....?

Kita tinggalkan kisah di atas, niat ambo nak berkongsi resepi dengan mike! Nak ke? hihihi...
Kali ni ambo nak berkongsi resepi 'MEE REBUS' pulak! Memang sedap, memang enak!
Berbaloilah ambo membuatnya!

'MEE REBUS' ni menjadi kesukaan anak-anak dan en suami. Buat sendiri boleh makan ulang-ulang dan yang penting boleh le makan 'banyak'! Hahahhh...Ngko gelak Jah???
Oohhhh!!! jangan buang masa Jah, moh le kita selak resepinya!

Bahan asas:

1/2 kg daging segar (rebus kemudian barulah di potong nipis)
1/2 cawan udang geragau (goreng sekejap dan kisar halus)
5 camca besar cili kisar
3 camca rempah kari daging
3 ketul ubi keledek (sebesar penumbuk)
1/2 cawan air asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya
Minyak untuk menumis
3 batang serai (dititik)
9 kuntum bunga lawang

Bahan kisar:

3 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci hali
1 inci lengkuas
2 biji buah keras

Bahan hiasan:

6 keping taufu (goreng dan potong dadu)
3 pokok sawi hijau
1 mangkuk taugeh
1 pokok daun bawang
5 biji telur rebus (belah dua)
5 biji cili hijau & merah ( belah dan potong)
Bawang goreng

- Kupas keledek - potong kecil-kecil dan rebus kemudian kisar sedikit kasar - ketepikan
- Panaskan minyak - tumis serai dan bunga lawang sehingga naik bau
- Masukkan bahan kisar bersama cili kisar - tumis lagi sehingga garing dan naik bau
- Masukkan udang dan sebatikan sehingga naik minyak dan berbau wangi
- Masukkan air dan rempah kari
- Setelah mendidih masukkan keledek yang telah di kisar tadi bersama daging
- Masukkan air asam jawa
- Perisakan bersama garam dan gula
- Sesuaikan air dengan kepekatan kuahnya
- Didihkan lagi kuahnya sehingga agak pekat (mengikut citarasa masing-masing)
- Angkat dan bolehlah di hidangkan

Resepi ni ambo dapat semasa bw dan terjumpa dari Rancangan Masakan Sajian Kontamporani Chef Riz
Skit sebanyak ambo ubah mengikut kesesuaian rasa ambo. Dalam resepi asal deme letak 1 camca serbuk ketumbar dan 1 kiub daging!

Wokey Jah kalo nak cuba..teruskan! Tapikan kalo sindili masak...wuntung maaa!!

BUBYE.....BUBYE!!!
Jumpa lagi!!!!



Selasa, 7 Januari 2014

12 TAHUN BERLALU.......!




ASSALAMUALAIKUM!

AL FATIHAH!!!!

Ambo mulakan sembang ambo di tahun 2014 Masehi ni dengan kenangan bersama bonda tercinta.
Semua kita mengasihi satu-satunya wanita yang di gelar emak, ibu, ummi, mama, bonda kan?
Satu-satunya wanita yang sangat besar pengorbanan dan kasihnya pada kita anak-anaknya.


Hari ni genap 7.1.2014 genap12 tahun bonda yang amat ambo kasihi meninggalkan ambo dan anak-anak beliau yang berjumlah 8 orang 3 perempuan dan 5 lelaki.  Bonda ambo meninggal tatkala berusia 86 tahun dan masih sihat. Tiada penyakit kecuali bertongkat kerana terjatuh yang mengakibatkan peha beliau terpaksa di masukkan besi. Sungguh tak sangka bonda akan meninggalkan kami semua  kerana hanya demam biasa!

Tak mengapalah...sudah menjadi resam ...yang hidup pasti akan mati! Cuma ambo rasa masih tak puas hidup bersama bonda, wanita yang sangat baik dan sangat pengasih! Sehingga kini ambo menggalas rindu yang sangat sarat. Semasa ambo mengetuk keyboard ni, airmata ambo mengalir tiada henti! Rindunya ambo
pada bonda..hanya ALLAH yang tahu! ....dan ambo juga tahu, anak-anak bonda yang lain juga rindukan bonda!

Al Fatihah.....semoga roh bonda dicucuri rahmat dan ALLAH menempatkan roh bonda bersama roh orang-orang yang beriman!  Kami redho pemergian bonda! Kami sentiasa mengiringi bonda dengan doa dan semoga kita akan bertemu di syurga ALLAH!

Al Fatihah!





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...