ShareThis

Sabtu, 31 Januari 2015

KEK MARBLE SUSU

Taada ilmu untuk 'memarble' kan kek...jadi begini le ghopenye!




ASSALAMUALAIKUM!!!

Ku ciptakan lagu ini
ku persembahkan padamu
walaupun tiada indah
syair lagu yang ku gubah!

Selamat petang Jah! Petang nih ambo tak masak apa-apa....rasa kenyang aja sejak makan tengahari tadi.En suami dengan Aiman taada di rumah, deme ke Taiping selepas Zohor tadi. Tecik Hajar tak berapa sihat, jadi kami dua beranak bermalas-malasan di tempat tidur. Hihihi....best jugak jadi 'ular sawa' nih!

Hari nih ambo nyanyi lagu 'Gubahanku'. Lagu ni dinyanyikan oleh penyanyi Indonesia yang comel bernama Anna Matovani. Kemudian lagu ni di dendangkan semula oleh Broery Marantika versi lelaki. Aaum...aum..auuummm aja sora dia! kihkihkihhhh!!!

Petang ni ambo nak berkongsi satu lagi resepi kek dengan mike. 'KEK MARBLE SUSU' itulah namanya. Sedap keknya kerana lemak butter dan susunya! Ambo tak berapa pandai 'memarblekan' adunan. Tapi nak jugak buat. Tak pernah masuk kelas-kelas kek, begini lah rupanya kek. Takdak seni langsung! hahahah!! Apa-apalah Jah kan, janji ada jugaklah rupa keknya! Resepinya ambo ambik dari FB!

Moh le Jah kita selak resepinya!

4 biji telur
250 mentega
230 gram gula halus
2 camca teh ovellate
270 gram tepung kek
60 gram susu pekat manis
2 camca besar sebuk koko
2 camca besar susu cair
1 camca teh cappuchino

- Pukul mentega, ovallate dan gula sehingga putih
- Masukkan telur satu persatu dan pukul lagi
- Kemudia masukkan susu pekat dan gaul sebati
- Perlahandakn speed dan masukkan tepung - sebatikan
- bahagikan adunan kepada 2 bahagian
  1 bahagian tanpa warna dan 1 bahagian lagi campur dengan susu cair, serbuk koko dan
   cappuchino - gaul sebati
- Lenserkan loyang 9" x 9"
- Sudukan berselang seli antara adunan (ambo guna susu makan)
- Bakar 175 C selama  35 - 45 minit


BUBYE.....!!!












Jumaat, 30 Januari 2015

BENGKANG TEPUNG GANDUM VERSI PANDAN

Sedia untuk menjadi mangsa
Ambo guna loyang 9" x 9"

ASSALAMUALAIKUM!!!

Dimanakah dosa hamba
mengapa begini......
gelap gelita jadinya alam nyata
ku hidup tidak berteman
mungkin selamanya....
keindahan itu bukan milik daku!

Selamat petang Jah! Udah lama bebeno tak berjumpa dengan mike kan? Hari ni ambo nyanyi lagu S.Ahmad . Tak pernah dengar?? Iyelah...mana nak kenal.....ini lagu di awal tahun 70an kalo tak silap ambo. Penyanyinya...itulah yang berduet dengan S.Rohani yang nyanyi lagu 'Aku tak mahu dimadu'. Kalo tak silap ambo, allhyarham meninggal di tahun 70an jugak! Mungkin di akhir 70an. Al fatihah buat Allahyarham, semoa roh beliau ditempatkan disamping roh orang-orang yang beriman!

Petang ni, kampung ambo hujan agak lebat. Tak silap ambo udah berminggu tak hujan. Sampai aja,rumah senyap sunyi. En Suami takada, Si Aiman masih di kedai dia, Si Tecik Hajar pun belum balik dari kedai abangnya. Ambo sorang-sorangle.

Petang nih ambo nak berkongsi dengan mike masakan tok nenek jugak. 'BENGKANG TEPUNG GANDUM VERSI PANDAN' ni ambo buat 2 -3 minggu sudah. Ambo tak rajin nak meng'up-date'
jadi baru hari nih berpeluang. Walopun masakan tok nenek, En Suami dan Aiman amat menggemari kuih nih. Tecik Hajar makan jugak, tapi tak bersungguh...kata orang!

Moh le kita selak resepinya, kalo mike berkenan bolehlah mencuba!

Bahan asas:

3 cawan tepung gandum
2 cawan gula pasir
5 biji telor
2 cawan air pandan ( 10 helai)
4 cawan santan
3/4 camca teh garam
Sedikit kaler hijau ( kalo suka )
Sedikit bijan (untuk tabur)
3 camca makan minyak untuk kilatkan kuih)

- Lenser loyang dengan minyak
- Gaul tepung dengan gula dan garam - masukkan telur
- Blender sebati semua bahan (tapis jika adunan berketul-ketul)
- Tuang adunan ke dalam loyang dan tabur bijan
- Bakar 170 C selama 1 jam (atau sehingga masak)
- Seteah masak, biarkan sejuk barulah di potong


Mike tau Jah, memang sedap bengkang nih, wangi pandannya membuat hati tergoda!
Wakakawakaka...!


BUBYE.....BYBYEEEE!!!
    

Rabu, 21 Januari 2015

APAM KAMPUNG






ASSALAMUALAIKUM!!!

Bertahun berlalu bersamamu
menempuh dugaan cinta syahdu
bahgia derita di sampingmu
tanpa ku rasa jemu....!

Salam rindu pada mike Jah! Pekabo mike? hihihi..dah lama tak bersembang-sembang manja dengan
mike, petang nih ambo muncul semula.

Menyanyi lagu Dato' DJ Dave, membuat jiwa terasa pilu. Aluhai Jah...petang-petang begini, jiwa terbuai-buai. Sebenonya, ambo membesar dengan lagu-lagu nyanyian Dato' DJ Dave. Nyanyi 'kok kiak...kok kiak' pun lagu DJDave le! Itulah zaman remaja ambo! heheheheh!!!

Sekarang ambo dah tua, jadi apakata kita berkongsi satu lagi resepi orang tua...makanan tok nenek le Jah oooiii!!! 'APAM KAMPUNG' nih menjadi kesukaan En suami dan anak teruna ambo. Deme kata
sedap! Wooiii...sempoi macam nih deme kata sedap! Tak tergoda ke Jah?

'APAM KAMPUNG' nih ambo menggunakan acuan 'kuih puteri ayu' biar nampak comel sikit.
Wangi pandannya memikat hati dan membuatkan tekak rasa nak cepat-cepat mengunyah aja!

Moh le Jah kalo mike dah tergoda!

Bahan asas:
2 cawan tepung gandum
1 cawan gula pasir
1 1/2 cawan air (kisar dengan daun pandan)
1 camca teh (penuh) yis kering (ambo guna mauripan)
 4 helai daun pandan
Sedikit kaler hijau
Kelapa parut  campur garam halus secukupnya (kukus)


- Satukan semua bahan dan perap selama 2 jam
- Sapukan acuan dengan minyak
- Panaskan pengukus dan tuangkan adunan ke dalam acuan
- Kukus selama 15 minit
- Setelah masak, keluarkan dan letak kelapa parut di tengah acuan
- Sedia untuk di hidang

'APAM KAMPUNG' nih kalo di regukan dengan kopi panas, memang sedap ni Jah.
Berbaloi kalo kita membuatnya sendiri sebab.....sebab...bolehlah makan lebih sikit! hihihi!!

BUBYE.....BUBYEEEE....!!!

Isnin, 19 Januari 2015

SELAMAT HARI LAHIR ABDULLAH AIMAN!





ASSALAMUALAIKUM!!!

Selamat Hari Lahir Aiman...udah jadi anak teruna!
Masih terasa baru semalam mak melahirkan Aiman
19.01.1992 - 19.01.2015 Aiman dah besar, dah jadi anak teruna ! hihihi!

Semoga terus cemerlang dalam bidang yang di ceburi.
Minat, usaha doa dan tawakkal kepada ALLAH - InAShaALLAH akan berjaya!
Moga menjadi anak yang soleh dan tetap iman.
Sentiasa menjaga Rukun Islam yang lima!
InShaALLAH.....ALLAH sentiasa bersamamu!

Rabu, 7 Januari 2015

KENANGAN TERINDAH BERSAMAMU IBU!




Ni gambar arwah ibu bersama arwah abang! Rindunya ambo!


AL FATIHAH!

Hari nih 7 Januari 2015 - Genap 12 tahun pemergian ibu yang sangat ambo kasihi!
Hanya doa daku mohon dari ALLAH, semoga ibu teus tenag dan damai di 'sana'!

Semoga ALLAH s.w.t mencucuri rahmat ke atas roh ibu dan menempatkan roh ibu bersama
roh orang-orang yang beriman!

Aminnnn!!!!

AL FATIHAH!!


Selasa, 6 Januari 2015

NASI DAGANG ( CARA MUDAH )




Beras pulut dan beras biasa
dicampur pulak santan dan halba....!
Nasi dagang itulah namanya
enak rasa!

ASSALAMUALAIKUM!!!

Teringat Rosmaria berlagu 'NASI DAGANG' ! Rosmaria adalah penyanyi kelahiran Bintang RTM yang berasal dari Kelantan. Orangnya manis sekali!

Ambo baru menyelak gambar-gambar masakan yang ambo 'snap' dan simpan dalam komputer ambo nih.Tenung punya tenung, belek punya belek  terjumpalah pos 'NASI DAGANG' yang ambo buat semasa Hari Raya Aidul Adha dulu. Lama punye cerita Jah, tapi bolehlah jugak ambo masukkan dalam N3 ambo kali nih!

Malam  nih, di dapur ambo tengah dok sejukkan 'tart telor' yang di minta oleh Sitecik Hajar.
Nanti kita kongsi ye Jah. Sebetulnya, sekarang ambo sangat jarang berkongsi dengan mike.....bukan apa Jah, bila kaki ambo sakit, ambo jadi seorang 'pemalas' nak meng 'update' blog ambo nih! InShaAllah...di tahun 2015 nih ambo akan coba sedaya mungkin, berkongsi dengan mike, resepi yang sempoi dan ringkas.....almaklum ajalah...blog ambo nih kan ...'yang sedang-sedang sajaaaaa....yang sedang-sedang saja!'hihihihhhh!!!

Moh le Jah kita terjah resepi ambo kali nih...'NASI DAGANG' yang sangat mudah!


Bahan asas:
1kg beras
300 gm beras pulut
(rendam semalaman)
2 1/2 cawan santan

Bahan diracik:
1/2 inci halia
10 ulas bawang merah
3 camca teh halba
Garam dan gula secukup rasa

- Beras dan pulut ditoskan, kemudian di kukus sehingga 3/4  masak
- Masak santan, gula dan garam hingga mendidih
- Masukkan nasi, bahan-bahan yang diracik serta halba ke dalam santan tadi
- Kacau rata-rata, kemudia di kukus lagi sampai lembut dan berminyak

Biasanya, NASI DAGANG nih dimakan bersama KARI IKAN KAYU / TONGKOL.

Moh kita selak resepinya Jah!

- 1 ekor ikan kayu/tongkol
- 4 cawan santan (dari 1 biji kelapa)
- 2 ulas bawang putih*
- 8 ulas bawang merah*
- 4 keping asam gelugur
- 3 camca besar serbuk kari
- 1/2 inci lengkuas*
- 1/2 inci halia*
-  Garam
- Sedikit gula melaka

- Ikan dicuci dan di potong - rebus dengan sedikit air bersama garam dan asam keping
- Biarkan sehingga mendidih dan kering airnya
- Bahan bertanda * - kisar (ambo guna pengisar kering)
- Masukkan santan, serbuk kari dan bahan kisar - masak atas api sehingga mendidih
- Masukkan ikan yang di rebus bersama asam keping, gula melaka dan garam
- Biarkan mendidih hingga pecah minyak dan bolehlah di hidang

* Kalo mike suka, boleh letak belimbing buluh dan cili akar (orang kampung ambo kata
'cabai siam')

Selamat malam Jah....!! BUBYE!!!





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...