ShareThis

Ahad, 29 April 2012

KUIH LAPIS TEPUNG BERAS





ASSALAMUALAIKUM!!

Selamat pagi semua. Semoga pagi Ahad ni memberi ruang masa untuk bersama keluarga yang di kasihi.
Di kampung ambo pulak, hari ni sangat 'cerah' ! Selalu cuaca ' mendung' aja....maklumlah dok di dalam
daerah yang banyak hujan!
Kampung ambo dengan Taiping bersempadan bukit aja...kalo siap projek jalan Anak Kurau - Kamunting....
wah mesti depan rumah ambo berdesup desap kereta motor dok lalu! Uuuwwwwaaaa....takdak 'privacy'
dah le! Nak nonton drama pun, tentu selalu  'terganggu'! Citt!

Hari ni kan Jah..ambo nak kongsi satu lagi kuih tradisi....resepi tok nenek le! Ambo nih udah di panggil 'opah' dah Jah............, jadi selerapun banyak terarah kepada resepi tok nenek le! heheheheh!!!
Tak tau kenapa...tapi ambo 'agak suka' bermain dengan 'kaler' Kalo kuih yang 'berkaler-kaler' tu berkenan sangat...meriah Jah! Mike tak rasa ke???

Apapun ' KUIH LAPIS TEPUNG BERAS' ambo kali ni tak adalah  'lapis nyonya' sebab tak cukup 7 lapis!
Ambo buat 'lapis baba' ajalah...maklum je bancuhan tepung 'ngam-ngam' jadi 6 lapis! heheheheh!!!
Cepat Jah kita kongsi...lepas nih ambo nak gi ke dapur dah, nak masak untuk makan tengahari pulak!
Ppssstttt! nak nengok 'bancuhan' apom ambo, udah  'naik' ke 'belum'

Kita kongsi ye Jah!

Bahan asas:

2 cawan tepung beras (di bancuh dengan 3/4 cawan air panas)
2 sudu tepung ubi
2 sudu tepung gandum
1 cawan gula
4 cawan santan
Sedikit garam

- Bancuh semua bahan di atas ( kalo ambo, blend semua - nak cepat)
- Bahagikan kepada kaler yang di sukai
- Panaskan loyang yang di sapu sedikit minyak
- Siap untuk di kukus - letak bancuhan berselang seli

Anak-anak ambo suka makan panas-panas, tapi ' kureng' lawo (cantik) lah bila di potong!
Apa-apapun semua 'beghehhh!!!



Jumaat, 27 April 2012

KEK SPONGE ' BATIK MISTERI'







ASSALAMUALAIKUM!!

Rasa tak mau cakap banyak Jah!
Bukan majuk ye! cuma hati di dalam 'rasa' nak nonton 'berita' pulak!

Cuma malam nih aja tak mau 'cakap' cukup sekadar ambo nak berkongsi resepi dengan mike...!!!
Ni resepi ulang tayang lagi...cuma berbeza dari segi  ' penampilan '
Hahhhhh! Kalo mike nak buat, selak aja resepi ambo yang terdahulu!
' KEK SPONGE ' itulah nama yang di beri!
Rasa tak berubah, cuma kali nih ambo terlebih ' make-up ' kan dia. tu paksae jadi 'lagu' ni!
(kalo ikut ayat standard 'tu paksae jadi lagu ni' tu tukarkan jadi ' tu sebab jadi macam ni'!!) hahaha
macam-macam loghat ye! Apapun kurang lebih 'serupa'!

Aluhai makcik...kata tadi tak mau cakap banyak, udah le tu!
Oooo ye lah jugak! Ambo berenti di sini......kalo ambo 'pri'(free) besok kita sambung ye!

BUBYE.....BUBYEEEEE!!!

Khamis, 26 April 2012

MASALODEH







ASSALAMUALAIKUM !

Apa kabo? Sihat? tentulah kan? Pada orang 'gomen' bulan ni senyum manjangggg aja. Nampak gayanya..
'serupamarket' berdoyon-doyon lah tetamu!! 'Tergeliat ' jari tuh, mencangkuk beg plastik! Butik-butik pun samalah menerima kunjungan tetamu  'poket penuh'! Aluhai Jah....meriahnyeeee!!!

Kita yang 'biasa-biasa' nih nompang 'gumbira' ajalah! Takpa..takpa....! rezeki kan? heheheh!!!
Layannnn! Petang nih di kampung ambo hujan turun 'agak' lebat! Nampaknya ambo yang mengalami
'ketat idong' tak boley nak pulih lagi le! Asyik-asyik bersin aja! Makan nasi pekena pulak dengan sambal belacan, tentu 'ketat idong' tak boley nak sembuh kan????

Jah.....moh le kita berkongsi resepi ambo minggu lepas! Tak kesah le masak bila pun, janji 'berkongsi'
Nak bersembang hari-hari pun, sentiasa 'tak dan' (tak dan kalo mengikut loghat kampung ambo berarti
'tak sempat' heheheh!!)

Minggu lepas, ada ambo masakkan kuih kegemaran ambo. Ye? Oooooo nak taw ke? Apalagi kalo
bukan 'MASALODEH' Fuh.....Sedap betul Jah oooiiii...tak caya cobalah mike buat sendiri......
mesti 'uuummmppppphhhhh' Ye lah kalo kita masak sendiri, kita akan menepati 'citarasa' kita kan Jah?

Itulah, kacang dal ambo nih udah berkurun dalam esbok... 'terbeli ' lebih sikit....asyik dok buat 'Dalca'
aja, teringat nak makan 'MASALODEH' pulak. wokey Jah jangan 'berlama-lama' sangat sembang..
moh le kita berkongsi 'MASALODEH ' ambo nih!

Bahan asas:

250g kacang dal (di rendam semalaman)
4 tangkai cili kering
2 tangkai daun kari
1 labu bawang besar
1 camca teh jintan manis
1/2 camca teh garam halus (ikut keperluan)

- Kacang dal di kisar ( 3/4 halus  1/4 kasar)
- Cili kering, daun kari dan bawang besar di racik halus
- Gaul semua bahan di atas dan bahagikan kepada beberapa bahagian
- Leperkan setiap satu dan sedia untuk di goreng.

Cobalah masak kuih 'MASALODEH' ni....... Sedapppp!!
-

Rabu, 25 April 2012

KERABU PUCUK PAKU

Wuaaaaa...wwuuaaaaaa...wwwuuuuuuaaaaa!!
Ambo' teghiak'  tak berlagu! ('Teghiak' dalam loghat kampung ambo berarti menangis!)
Bagi salam dolu makcik.......bagi salam!

Opppppssss!
ASSALAMUALAIKUM !!

Huh! Udah lama beno kita tak berjumpa! Winnddduuuunya ambo pada mike semua!
Ngape? Isy..isyyy..iisssyyyy! Di rumah ambo takdak 'tenet'! Bukan di rumah ambo aja...di kampung ambo jugak! Aluhai Jah! Ni bukan' mati kutu' aja....udah segala 'mak bapak kutu' udah mati!
Iyalah,...3-4 hari Jah..'tenet' padam! bukan tenet aja...'talian talipon' juga terputus!

Duduk di kampung, lecehnya kalo macam nih! Segala 'tindakan' lambat di ambil! Nak buat macamana..sabau ajalah Jah!
Apa-apapun, ambo sayang kampung ambo! Sape tak sayang kampung wei? Kalo tidak, tak adalah Allahyarham Sudirman nyanyi lagu 'Balik Kampung' kan..kannn...kannn????

Huh! Udah panjang bebeno ambo berleter....moh le kita berkongsi masakan pulak. Nak ke Jah?
'KERABU PUCUK PAKU' ni ambo buat minggu lepas gamaknya! ambo pun udah lupa..tapi..ada tapinya Jah....ambo nak kongsi jugak dengan mike nih!

Moh le kita berkongsi...sedap Jah kalo di makan gitu aja! Kalo di makan dengan nasi panas-panas pun sedap juga! Memang kalo ambo gi kenduri 'kampung' makanan ni lah yang menjadi pilihan nombor 1 ambo!
Kita kongsi ye!

Bahan asas:

2 ikat Pucuk paku
50 sen Taugeh
7 helai Daun kadok
Udang kering / kerang
6 batangSerai
1/2 inci Lengkuas
Cabai melaka (ikut keperluan)
2 sudu besar Kerisik
3/4 cawanSantan pekat
4 ulas Bawang kecil
Sedikit garam
Sedikit air asam jawa

- Pucuk paku di potong dan di celur. Taugeh juga di celur
- Kisar cabai melaka, lengkuas, serai bersama santan pekat
- Daun kadok dan bawang - di hiris halus-halus
- Gaul semua bahan bersama dengan santan dan kerisik dan letak sedikit air asam jawa
- Sedia untuk di hidang


JUMPA LAGI>>BUBYE !!!!

Ahad, 22 April 2012

KEK PUDING KARAMEL PELANGI.....(TER...TER...TER....!!)





ASSALAMUALAIKUM!!

Selamat pagi semua!
Pada yang bercuti hujung minggu, ambo ucapkan selamat ' bercoti ' ! Pada yang tak bercoti tu, pandai-pandailah jaga kesihatan, jangan kerja tungkus lumus sampai tak sempat nak jaga kesihatan.

Kesihatan sangat penting ye! Sikalang manyak pinyakit li lalamooooo, tatak nampak llhoooorrrr!
Luangkan masa emas mike, gi le berjumpa doktor!
Kalo 'berpenyakit' kita boley jaga, kalo belum 'berpenyakit' kita berjaga-jaga!
Wah..makcik nih, pagi-pagi lagi udah maw nasihat worang......! bukan Jah, ambo cuma nak mengingatkan
diri ambo sendiri dan mengingatkan pada kengkawan jugak!

Kita tinggalkan kisah di atas, sikalang wa maw cakap itu haliiiii, was ada masak itu kek!
Pada wa ' kureng menjadi' ' Takpa....takpa...'pes taim' buat hahahah! Apa-apa pun sonok giler Jah!

Sebenonye, ambo begitu banyak blogwalking untuk membuat 'KEK PUDING KARAMEL PELANGI'
nih! Rasa 'renyah' tapi nak mencuba, apalagi 'molut' dok rasa nak makan! Ni resepi ambo skodeng merata,
kejap ngendap di blog Puan Azlita, kejap ngendap di bolg Anna Qaseh last-last ambo skodeng resepi
'campoq2' Sebab ambo tengok kurang lebih sama aja!

Tak segak le kek ambo nih..maklum aja skodeng! Tak macam 'sifu' buat, apapun ambo rasa 'sangat suka'!
kalo mike nak mencuba, kena betul2 faham stepnya.....barule tak 'penat' macam ambo!  hahahahah!
Apa-apapun ambo 'agak' berjaya! Uuiiiihhhh masuk lif tekan butang nampak!!! kehkehkehkehhh!!!
Satu saja ambo rasa...puas dapat makan dari air tangan sendiri....tapi lagi satu 'boley makan banyak!!!!'
hahahahah!!!

Moh le kita berkonsi mata melihat 'kek ambo nih....resepi tak tulis sebab mike boley skodeng dari bolg2 yang ambo bagitau kat atas nun! Ambo akan cuba lagi Jah, bila kita dah membuatnya, kita akan rasa
'senang'!! Tentu mike 'tertanya2' kenapa kek ambo tajuk yang belakang tu ter..ter..kan? Pada ambo sebab 'ter'pegun......'ter'penat...'ter'banyak masa ambo guna untuk menyediakan kek ni dan macam-macam 'ter' lah! hahahah!!

Ni N3 ambo untuk pagi nih...Jumpa lagi bila-bila masa!
Ambo nak gi ke dapur...nak tengok bancuhan 'apom bakar 'ambo !

HEH>>HEH>>>HEHHHHH.!!!

KARI UDANG

ASSALAMUALAIKUM !

Nampaknya mata ambo nih tak mengantuk-ngantuk lagi le!
Udah masuk hari lain dah! Takpa sekali sekala...kalo selalu dibuat, kena reka jawapan yang konkrik pada
suami ambo! Hahahah!

Kenapa ye mata tak mengantuk lagi? ooooo taw...taw...siang tadi ambo punyala 'tido' sampai 1 jam!
Siot giler ambo tido, maklum aja hari ni redup aja..... layan tido le Jah oooiiii!

Kemarin, ambo tak taw nak masak apa,  adalah udang yang kakak ambo bawak balik! Fuh...kalo di buat kari campoq pulak dengan kacang, mesti uummmppphhhh punya!
Maka setelah 'persetujuan' di capai dengan kakak ambo, tu lah terus gi ambik daun kari di belakang rumah
untuk menumis Jah! Dok di kampung, untungnya macam nilah...nak apa pun 'petik' aja...tu pun kalo ada!!!!!

Kari ambo nih sempoi aja Jah....tapi suami ambo puji sampai ambo 'ketaq lutut' Jah ooiiiii!!!
Huh! sapa yang tak rasa 'gumbira' kalo dipuji dek suami! Tak gitu Jahhhh???

Jangan melalut banyak sangat makcik, moh le kita berkongsi kenikmatan ' KARI UDANG' ambo nih!

Bahan asas:

Udang basah
Kacang panjang
Susu cair
Kerisik
Rempah kari
Sedikit serbuk cili (ambo letak sebab ambo suka pedas)
Bawang besar, bawang putih dan sedikit halia
Sedikit air asam jawa
Garam dan serbuk perasa

Huaaaa..kalo makan dengan nasi panas-panas sedap Jah...!

Worait Jah...! BUBYEEEE!!!


AYAM BAKAR MADU

ASSALAMUALAIKUM!!

12.04 pagi! Huh....tak pernah ambo dok mengadap skrin nih sampai waktu ni! Dah tebiat ke makcik?
Tak...tak...baru habis nonton drama! kan ambo nih peminat drama 'tegar' hah..hahahahha!!!

Mike taw....selain dari memenuhi masa mengadap blog kesayangan ambo nih, ambo 'menemani' anak
bujang ambo mengulangkaji..maklumlah hari Senin ni dia akan menghadapi peperiksaan akhir dia .....
semester 4! Doa ambo tak pernah putus untuk anak-anak ambo!

Pagi ni bukak aja untuk post N3 terbaru, terkejut ambo sebab udah lain 'step'nya....hah..hah..hahhh itule udah
2 - 3 hari tak post...sekali hadap..aawwww! terkezut makcik! kehkehkehkeh...!!!

N3 ambo akan ambo penuhkan dengan 'AYAM BAKAR MADU' pulak. Sape-sape di sini suka 'madu'?
Hisy.!! bukan ' bermadu ' ye ! Jaga sikit! Ambo ugut nih! Ada 'branIIIII????

'AYAM BAKAR MADU' ni ambo udah masak 2 -3 hari sudah ato jugak minggu lepas...Ambo pun udah
tak hengat! Bukan lupa ye Jah! Moh le kita berkongsi kalo sape-sape berniat nak buat besok!

Bahan asas:

1 ekor ayam
3 sudu besar madu
4 sudu besar sos tiram
3 sudu besar kicap
1 sudu minyak jagung

- Ayam di bersihkan dan toskan dia.
- Gaul dengan semua bahan di atas dan perap selama 3 - 4 jam
- Bakar

Ayam ni boley juga kalo mike nak goreng...stepnya sama cuma mike goreng aja !

Mike suka mike boley TREI!!




Rabu, 18 April 2012

DAULAT TUANKU!! DAULAT TUANKU !!


ASSALAMUALAIKUM!!

19 APRIL 2012
27 JAMADIL AWAL 1433 HIJRAH
KHAMIS



DAULAT TUANKU !! DAULAT TUANKU !! DAULAT TUANKU !!!!

SELURUH RAKYAT NEGERI PERAK DARUL RIDZUAN MENYAMBUT
HARI KEPUTERAAN DULI TUANKU SULTAN AZLAN MUHIBBUDDIN SHAH
IBNI AL-MARHUM SULTAN YUSSUF IZZUDDIN SHAH,
SULTAN PERAK YANG SANGAT DI KASIHI !

SEMOGA ALLAH PANJANGKAN USIA DULI TUANKU !

DAULAT TUANKU !!!

Selasa, 17 April 2012

LOMPANG GULA MERAH



ASSALAMUALAIKUM!

Malam semua. Apa habaq? Sihat ka? Penang mali ooooo!
Apapun agar kita semua dalam rahmat ALLAH dan sentiasa bahagia!

2 - 3 hari ni ambo asyik dok 'bersin' aja! Resdung ke?? Sakit kepala, lenguh sendi dan mata terasa panasss! Huh....lama tak 'selsema nih...tu lah udah virus ni terjangkit pada ambo!
Hadoi Jah....susahnye nak bernafas.....!! (hehehhehh..orang kampung ambo kata 'ketat idong' kalo selsema ni!) hahahah! Mungkin lucu kedengaran tapi bagi ambo....'indahnya bahasa pattaniku!'kukuiikuuiiii!!!

Dek kerana 'selsema' menyerang, maka ambo ' cuti ' sekejap dari memasak! Malass betul makcik sorang nih! Sabo....sabo...nanti makcik penuhkan N3 nih dengan masakan ambo yang lepas-lepas
ye! Takpa lah ...janji ada benda yang nak di kongsi kan Jah?????

Semalam pun baru ambo buatkan sekali lagi' kek sponge' . Seganlah nak berkongsi selalu, tapi ambo berkongsi dengan sepupu sepapat ambo ajalah! Bekalkan jugak pada anak balik ke asrama! Permintaan 'sangat tinggi' untuk kek sponge ni, jadik selagi anak tak jemu, ambo akan buatkan! hahahah!

Kali ni N3 ambo akan ambo penuhkan dengan kuih tok nenek pulak. Apa? Biasalah Jah udah
tua-tua nih selalu nak makan yang manis-manis gitu. Rasa begitu menyelerakan!!
Itule ambo buatkan 'LOMPANG' untuk kita berkongsi nih!

Resepi ambo sempoi aja Jah.....moh le kita kongsi!

Bahan asas:
2 cawan tepun beras
1 sudu tepung ubi
Gula merah + putih) ikut suka
Air kapur
Kelapa parut

- Gula di masak hingga mendidih
- Tepung di bancuh dengan air sejuk
- Masukkan gula yang di masak tadi panas-panas
- Tepung dan gula tadi di kisar (cepat dan tidak berketul-ketul)
dan jadikan sebanyak 5 cawan sukatan
- Sedia untuk di kukus.


Kalo mike rajin, petang-petang boley le mike buatkan....makan dengan keluarga memang
sedap Jah!

BEGHEHHHHH SOKMO !!

Isnin, 16 April 2012

KEREPEK PISANG RANGUP



ASSALAMUALAIKUM!!

SSsssssssyyyyyyyyy!

hendak gugur gugurlah nagka
jangan menimpa si dahan pauh
hendak tidur tidurlah mata
jangan mengenang si orang jauhhhh!!!!

Uh..uhhh....uuuuhhhhh! Sedeylah pulak makcik!
Udah 'tua-tua' ni meragam le pulak.....sentimental....sensitif!
Hadoi Jah....janganlah itu maciiiaaammmmmm..tatak best llhhoorrrr!
Kicik-kicik punya hal....kasi cincailaaaa nyonya! hahahahah!!!

Petang tadi baru aja ambo gi 'berjumpa' dengan yang dirindui....malam ni udah 'terindu-rindu' pulak! Itu lah...' hati ibu' kan? Kalo boley..nak aja anak dok di sekeliling kita! Sampai bila-bilaaa!

Dek kerana kerinduan, ambo 'menjadikan' diri sesibuk yang boleh! Kerjakan apa yang termamapu, sediakan apa yang deme nak makan, seboleh-bolehnya nak masak sendiri! Itu le
2-3 minggu lepas, deme nak 'KEREPEK PISANG' !
Udah lama tak makan, suami ambo pun ronda-ronda belakang rumah, terjumpalah 'mangsa'!
Dapatlah setandan 'Pisang Abu' (orang kampung ambo panggil 'Pisang Kebatu')
Jadik ni!

Sebenonya Jah...bukan semua orang suka buat 'KEREPEK PISANG' nih... alasannya...........
'malasss' 'bergetah' selebihnya 'lecehhhhh'
Tapi kalo ambo siot je kalo ada pisang muda!
Tak susah beb..taw cara..senang aja 'mengupasnya' menggorengnya rangup dan mengunyahnya!! hahahahah!
Wokeh Jah...jangan melalut lama-lama...moh le kita 'berkongsi mata' dengan 'KEREPEK PISANG ambo nih....!!!

Krep...kkrreepppp.....kkkkrereereeeepppppp! Habis sepinggan!

BUBYEEEEEEE!!!


DALCA DAGING


ASSALAMUALAIKUM !!!

Dah lama tak jumpa
hati bertambah gundah
siang malam terkenang
fikiran pun tak tenangggggg

Ops..ooppss......ooooppppsssss! Berenti mak cik...berenti....! Jangan di buat! hahahah!
Hado ambo kesah Jah? Tak kan? Menyanyi sekadar menghibur hati......menyanyi dalam hati
lah...konon-konon!

Berapa hari kita tak jumpa Jah? Rasa bertahun ooooo! Tak pa..tak pa..... malam ni kita sembang
dih! Nak sembang apa Jah? Alah..apa lagi kita kan sehati sejiwooOOO!!! kehkehkehhhh!

PPsssttt! Minggu lepas ada ambo masakkan 'DALCA DAGING' Nak ke mike berkongsi Jah?
Kalo nak...kita kongsi ye! Sembang lama-lama pun tak guna, lepas ni kita sambung balik!
'DALCA DAGING' ni menjadi lauk 'feveret' suami dan anak teruna ambo!
Anak dara ambo 'kurang suka' sebab alasanya ' ada sayur ' !! Kalo dia makan pun, dia akan pilih daging aja!
Macam-macam perangai anak ambo sorang nih!
Apa-apapun deme tak banyak kerenah...kureng suka deme 'sentuh' sikit aja!

Apa-apapun moh le kita kongsi!!

Bahan-bahan asas:

400 g daging
1/2 cawan kacang dal
2 mangkuk santan
kulit kayu manis, cengkih dan bunga lawang
Sedikit gula, garam dan kalo suka serbuk perasa

Bahan sayur:
50 g Kacang panjang,2 biji tomato,2 biji terung, 1 batang lobak merah,
cili hijau/merah,2 biji kentang

Bahan kisar:
1 bungkus serbuk kari daging
6 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
3 sm halia

- Daging dipotong nipis dan di rebus bersama kacang dal
- Empuk masukkan santan
- Panaskan minyak - tumis kulit kayu manis, bunga lawang dan bahan di kisar sehingga
wangi
- Masukkan daging - kacau
- Masukkan kentang
- Masukkan garam, gula dan bahan perasa kemudian barulah masukkan bahan sayur
- Sedia untuk di hidang

Senangkan Jah! Sekali sekala pekena masakan 'berempah' sedap jugak!

Mike cubalahHHHH!

YYYYEEEEESSSSSS !!!!




Jumaat, 13 April 2012

PECAL SPESEL !!




ASSALAMUALAIKUM!!

Jam di skrin dah menunjukkan pukul 10.31 malam. Patutpun ambo rasa mengantuk!
Hah..takpa...takpa...besok boley bangun 'lewat sikit' sebab besok boley relax-relax kat rumah!
Heheheheh!

Malam ni ambo jenguk blog ambo nih, tak tau nak berkongsi apa dengan mike......!!!
Nak kongsi apa Jah? Biasanya ambo banyak berkongsi kuih muih aja...... jarang sekali lauk pauk ye!! Kekadang 'snap' jugak lauk pauk, tapi lebih 'terarah' kepada kuih muih le pulak!!! huhuhu!
Malam nih 'cinta beralih arah' le pulak Jahhh ooiiiii!!! Boley Jah??

Worait! malam ni kita ubah selera pulak Jah! 'PECAL SPESEL' ni ambo dah buat minggu sudah, dok tunggu 'turn' nak masuk N3, ni lah baru berpeluang kita berkongsi!
Pada ambo 'PECAL' ni sangat menyelerakan, kalo ambo 'ratah' gitu aja! Ramai orang suka makan dengan nasi, tapi kalo ambo 'ratah' ini sampai kenyang...nasi 'tolak' ke tepi le!

Kurangnye 'PECAL' ambo kali ni takdak sayur-sayuran berdaun. ..... kangkung takdak, pucuk paku takdak, pucuk ubi pun malas ambo nak gi 'kutip', jantung pisang pun takdak !!!
Yang ada tu lah ambo gantikan...seperti kacang panjang, taugeh, taufu...cukuplah kannnnnn ???

Molut nak makan jugak! Cincai ajalah...janji ada kuah kacangnya yang mengancam jiwa raga.......!
Kalo tak buat 'kacau jiwa' ambo hari ni! Teringat-ingat.....macam le orang mengandung!!!
kehkehkehhh!!

Jangan melalut lama-lama makcik....terhengen dah nak kongsi dan makan bersama mike nih!
Worait Jah kita kongsi dih!

Bahan asas:

Untuk kuah kacang:

- Kacang tanah
- Cabai kering
- Gula merah
- Gula pasir
- Sedikit garam
-Asam jawa - perah ambil sedikit air
- Sedikit serbuk perisa

- Kacang di goreng tanpa minyak - buang kulit ari.
- Tumbuk separuh halus dan separuh lagi kasar sedikit
- Cili kering di goreng dengan minyak - garing angkat dan di kisar lumat.
- Campur dengan semua bahan di atas.
- Letak sedikit air dan masak sekejap di atas api

Bahan sayur:

- Kangkung, pucuk paku, pucuk ubi, jantung pisang, kacang panjang dan taufu.
- Semua bahan sayur di celur kecuali jantung pisang mestilah direbus sehingga empuk
(empuk dalam loghat kampung ambo ialah 'hapuk' heheheh )
- Taufu di goreng
- Bolehlah di gaul dengan kuah kacang - sebatikan.

Ummmmppphhhhhh! sungguh sedap..sungguh lazat!
Kalo ambo setiap minggu nak makan! heheheh!

Mike cuba trei test!!!!

BUBYE>>>BUBYEEEEE.....!!!

Khamis, 12 April 2012

SPONGE KEK !!!




ASSALAMUALAIKUM!

Selamat petang semua! Isyyyy...tak ada ke malam? asyik-asyik petang aja?
Ohhhh..apa taknya...petang-petang beginilah ambo baru dok mengadap benda alah ni!

Tak apakan? Janji kita semua selamat di bumi ALLAH yang indah ni.
Juga tak lupa pada sahabat dan saudara kita di Acheh sana.....moga deme sentiasa tabah
dan bersabar menghadapi dugaan ini!!!

Udah lama beno ambo tak berkongsi makan dengan mike ye! Petang ni kita nak kongsi apa pulak? Oooooo...hampir lupa pulak Jah oiii...masa ulangtahun kelahiran ambo hari tu,
ada ambo buatkan 'SPONGE KEK' !
Tapi kan Jahhh....bukan masa ulangtahun kelahiran ambo je, semasa majlis anak ambo pun udah
ambo buatkan....cuma 'tak dan' nak kongsi! ('tak dan' adalah loghat orang kampung ambo yang
bermaksud 'tak sempat' heheheeh)

Jadi kali ni moh le kita berkongsi ya! Membuatnya sangat mudah..itule ambo sampai 2 kali dah
'mengerjakan' kek ini dalam masa 2 minggu! Teksturnya sangat lembut, gebussssss dan
makcik tak kuase nak menafikan kesedapannya yang uummpphhh...uummmppphhhhhh.....
uuuuuuummmmmmppppphhhhhh tu !!

Biasanya ambo akan masak yang sempoi-sempoi, senang dan menggunakan masa yang singkat!
Wah!!! manyak kudukut ini nyonya!!! Hah...tak...takkkk..bukan macam tu! Masa yang mengikat
ambo..... 'Simpul mati' !!! kehkehkehhhh!!

Moh le jangan buang masa emas mike tu...asyik dok dengar borak ambo....tak jadik kerja
le mike semua! Kek ni ambo 'skodeng' dari MY RESEPI. Terima kasih dan ambo mintak
izin nak berkongsi dan sebarkan lagi 'ilmu' ni! Kita kongsi dih!!!

Bahan membuat SPONGE KEK:

500 gm tepung sponge mix
9 biji telur ayam (gred A)
125 gm air biasa
1 sudu makan ovelate
125 gm minyak jagung

Cara membuat SPONGE KEK:

- Panaskan oven - satukan tepung, telur, air dan ovelate dalam pemutar telur dan pukul
sehingga gebu. Masukkan minyak jagung dan pukul lagi.
- Masukkan ke dalam loyang yg di alas kertas minyak dan di sapu minyak.
- Bakar pada suhu 150 c selama 50 minit.
- Adunan ini boleh di tambah perisa yang di sukai (ambo letak pandan paste..heheheh)
- Seeloknya gunakan loyang berukuran 9 - 10 inci

Bahan membuat BUTTER CREAM:

500 gm krimwell
250 gm butter
300 gm gula ising ( kalo boleh ayak 3X)
120 gm shortening
1 camb vanila
230 gm sugar syrup


Cara membuat BUTTER CREAM:
- Sediakan sugar syrup (900 gm gula pasir + 400 gm air + sebelah limau nipis
- masak sehingga mendidih dan biarkan ia sejuk)
- Satukan krimwell, butter, gula ising, shortening dan vanila - pukul hingga kembang
dan putih.
- Masukkan sugar syrup, pukul lagi hingga gebu dan putih.
- Hias mengikut kreativiti mike!

YYYEEEAAAHHHH! mesti jadi punya!
Selamat menjamu selera !!!






Rabu, 11 April 2012

Bahana Meninggalkan Solat



Sumber Dari Facebook

Rahsia Surah Yassin Ayat Ke-58

Isnin, 9 April 2012

PERANG SAUDARA.... (ALAF BARU)




ASSALAMUALAIKUM!

Jam di skrin ambo menunjukkan pukul 8.00 malam...tak lama lagi 'BERITA PERDANA'
akan di siarkan...!
Suami ambo baru balik dari masjid.....kok manapun dia akan balik dolu untuk mendengar 'berita'
dan akan pergi semula ke masjid waktu Isyak nanti! Dia tak baca surat kabo sebab dia cepat
lena, belum habis muka 1 dia dah kroh..krohhh.....krohhhhh! Lena Dik Non ooiii!!!

Kali ni ambo nak bagitau kisah 'PERANG SAUDARA' pulak....Kejadian ni berlaku kalo tak silap
ambo 2 minggu sudah. Ambo pun tak perasan sangat di awal-awal 'perang' tu! Cuma bising-bising di luar halaman rumah.

Ingatkan deme rebutkan makanan......sebab deme ni paling suka pisang! Ato jugak kalo musim durian, deme memang cukup suka durian! Berebut-rebut deme makan durian!! hahahah!

Bila bunyinye semakin gamat..ambo pun gi jenguk-jenguk...memantaulah konon!!
Terkezut ambo....rupa-rupanya deme tengah dok berperang!!!
Hhuaaaaa...kesian ambo tengok!
Teruk betul!!!

Berbelit-belit leher deme yang panjang menggerutu tu!..Berdarah-darah! Isyyyy! seghiu (seriau) ambo tengok! Kalo dah berperang, deme tak peduli dah 'bangsa bersatu ' datang
membantu! Sungguh! Geram betul....Last-last ambo gi sembur dengan air..bagi sejuk bagi tenang sikit!

Kalo kita pun kalo tengah marah, kalo berdiri, biole kita duduk! Kalo marah jugak biole berbaring
ato kalo dok marah juga pegi le ambil wuduk! Ambo ambik contoh itu le, tu sebab ambo sembur deme dengan air! heheheh!

Yang ambo rasa nak tergelak tu, kalo yang kalah tu bila malam masuk elok aja ke dalam reban...beradu! Tapi sebaliknya pada Hero yang menang...dia beralah tido di luar reban!!!!
Heran ambo!! Agaknye dia nak tunjuk 'kejantanan' dan 'keheroan' dialah tuuuu!!!!
Ambo gelak guling-guling...macam-macam perangai ayam-ayam ambo nih!
Sebenarnya..kalo deme tak ada, senyap sunyi le rumah ambo.....!!!!hehehehh!!!

Itulah...demelah sebenarnya pengubat kesunyian dan kerinduan ambo!
Tapi...satu aje deme ni...kerana deme ni asalnya di hutan.....cukup payah nak jaga kalo deme bertelur! Bertelur dalam hutan!
Cittt! Susahnya nak cari..agaknya itu sebab deme susah nak biak!!!!
Apa-apapun demelah penglipur lara ambo!
Kalo mike insan yang menyayangi binatang...tentu mike juga akan dapat memahami 'kasih
sayang' ambo nih!

JUMPA LAGI! BUBYEEEEEE!!!!!



Sabtu, 7 April 2012

KUIH PAU



Sudah lama tak jumpa...
rindu hati padamu
duhai kasihku duhai sayangku...........!!!

Cittt! Nak nyanyi pulak makcik nih! Bagile salam....kitakan orang Islam! Memberi salam
tu kan sunat, menjawabnya pulak wajib!
Heh..heh..hehhh!!

ASSALAMUALAIKUM !!

Salam petang semua. Apa kabo? Ambo? Sihat sokmo!
Mike semua tentu sihat-sihat belaka melebihi ambo kan...kannn....kannnnn????
Takpa...janji kita masih boleh melakukan ibadah, menjalankan tanggungjawab kita sebagai
seorang muslim, sebagai seorang hambaALLAH yang jujur!

Worait! sementara dok menunggu waktu Maghrib, ambo basuh pakaian. Biasalah kalo ambo tu,
basuh kain mesti petang punya. Tersangatttttlah jarang kalo ambo basuh pakaian di waktu pagi!
Di dapur, ambo tengah bakar kek...nanti bila-bila kita kongsi eerrkkk!!
Sambil-sambil tu ambo 'bersembanglah' sekejap dengan mike.....!!!

Wah!! makcik buat 3 kerja dalam satu masa? Issyyyy! Biasalah tu zaman sekarang!
Semuanya mengikut 'jadual' Mesti ' tepat' pelaksanaannya! kehkehkehhhh!! Betul ke ambo
ngeja 'pelaksanaan' tu?? Udah lama tinggalkan bangku sekolah, lupa dah ejaan!
Ingatkan budak sekolah aja ikut jadual, kita pun kena ikut jadual jugak.....barulah 'menjadi' segala tugasan kita!! Betul tak Jahhh????

Saja-saja nak berkongsi......! Dua tiga hari sudah ato jugak minggu lepas, ambo ada buatkan
'KUIH PAU'! Fuhhhh! besar-besar gedabak 'KUIH PAU" ambo tu...!! Kata suami ambo
"uuiiiihhh...pekena sebiji pun udah kenyang Min!" Betul ke? Issyyyy...ambo dua biji baru kenyang!!!! hahahahah!!

Resepi ambo dapat dari kawan...Dia suruh ambo cuba..ambo pun tak taw dia dapat dari mana?
Takpa kita kongsi-kongsi ! Dia kata kalo ambo buat 'menjadi' kongsi le dalam 'blog' ambo nih!
Wokeh! No poblemlah! Pada ambo kalo kita buat 'kuih yang berkenaan' dan 'tak lari' wajah
kuih tu..jawabnye 'menjadi' lah kan Jah ?? Kita kongsi eerrrkkk!!

Bahan asas:

300g tepung gandum
2 camt baking powder
1/4 garam halus
160 -165ml air suam
2 camt mauripan
2 1/2 camb gula halus
1 camb shortening (lemak sayur)
Inti secukupnya (ambo guna kacang merah -readymade hahahhaha)

- Masukkan tepung, baking powder dan garam - kacau bio sekata
- Campurkan air, mauripan dan gula ke dalam bekas lain dan kacau bio gula larut.
- Masukkan campuran gula dan mauripan ke dalam tepung - uli sehingga licin
- Masukkan pula Shortening, uli lagi hingga lembut dan licin - Tutup dengan tuala
lembap. Tunggu sehingga doh naik 2x ganda.
- Tekan-tekan untuk keluarkan angin. Bahagikan kepada 10 bahagian
Bentukkan bulat-bulat dan rehatkan doh kurang lebih 10 - 15 minit.
- Ambil sebiji doh -ratakan dan letakkan inti - Ulang sehingga doh habis
- Rehatkan selama kurang lebih 5 minit - bila dah nampak kembang - bolehlah mula
mengukus.
- Kukus menggunakan api yang kuat selama kurang lebih 15 - 20 minit tanpa membuka
penutup.

'KUIH PAU' ni sangat sedap kalo di makan panas-panas..di sulam pulak dengan air kopi!
Huh....mengancam habisss!!


JUMPA LAGI>>>>>>BUBYEEEEE!!!!

Ahad, 1 April 2012

PUDING HARI LAHIR .......ambo lah tu!!!



ASSALAMUALAIKUM !!

Berjumpa lagi kita! Apa kabo mike ?? Tentu sihat kan?? Kalo tak sihat,,aluhai.......
ambo nak besembang dengan sape????

Hari ni, di kampung ambo hujan turun! Tapi tak lah selebat mana..walo apapun sekureng-kurengnya pokok-pokok di laman rumah, segarle sikit..dan ambo pun kurenglah sikit kerja! heheheh!!!
Malazzz betul makcik sorang ni! Apa ? Malazzz ??? Ohhh tidak...tidakkkkk!! Bukan malazzz
Jah ooiiii, tapi kureng rajinnn!! heheheh!!

PPpppsssttt!! semalam, ada ambo masakkan satu jenis puding! Kita kongsi eerrkkk ??
Itule kan hari ni ambo punya 'besday' ambopun buatlah puding nih!
Mike kan taw ambo nih penggemar puding 'tegar' hahahah !!

Biasalah orang tua, kalo puding, berkenan habislah! Musim-musim panas nih, kalo
anak tekak di luncur dengan puding yang dingin dan manis, alangkah nikmatnya!

Berwarni warnalah pulak puding ambo nih...macam hidup ambo yang ceria!
Sebenonye..ambo pun tak taw nak bubuh nama apa dengan puding ambo kali ni...!!.
Ambo bubuh nama ' PUDING HARI LAHIR ' aja udah le Jah ooiii Mike nak letak nama
apapun ikut sukalah!
Toksah banyak cakaple makcik...mohle kite berkongsi !!

Bahan asas:

37 gram agar-agar tali (di kampung ambo itu aja yang dijual - agar2 serbuk yilek)
Sedikit gula merah
Gula putih (mengikut citarasa mike)
Pewarna (ambo guna kaler merah, kuning, hijo dan biru)
1/2 tin susu cair
Sedikit garam
Air


- Rebus agar-agar dengan air (ambo takdak sukatan tapi petua ambo air biarlah tenggelam sikit dari agar-agar)
- Setelah cair - masukkan gula putih
- Bahagikan separuh-separuh
- 1 bahagian dimasukkan gula merah
- 1 bahagian lagi masukkan susu cair dan garam (untuk melemakkan)
- Bahagian agar2 bersusu tu, bahagikan pula kepada beberapa bahagian untuk di kalerkan
- Untuk proses pembekuan yang cepat, mike masukkan ke dalam esbok
- Bahagian yang 'bergula merah' tu biarkan di atas api kecil- agar tidak cepat beku.
- Setelah bahagian kaler tu beku, bolehlah mike susun dalam acuan ataupun loyang biasa.
- Tuang agar-agar gula merah ke atasnya.
- Udah beku bolehlah di hidangkan.

Pada ambo, kalo puding ni, letak dalam esbok lagi le mengancam jiwa raga! Nyamannn aja
kalo di makan! Mike boley cuba ini puding ...sangat senang membuatnya!!!
Jangan juling biji mata udah le!

MIKE TEREIII!!!
MIKE CUBAAAA!!!!!

..........DI KESEMPATAN INI......!!!!.

ASSALAMUALAIKUM!!

Salam petang semua....semoga kita semua dalam perlindunganNYA...ALLAH
yang Maha Berkuasa!

Hari ni Ahad 1.4.2012.....bersamaan 9 Jamadilawal 1433 Hijrah! Eee..ehhh! hari lahir ambo !!
Udah berganjak lagi dah umur ambo...hehehe kompom 'warga emas' dah nih!
Syukur pada ALLAH kerana mengurniakan kepada ambo kesihatan yang baik, 'hati' yang sihat
dan keluarga yang bahagia.

Ambo tahu dan sangat percaya, setiap keikhlasan tu akan di balas dengan keikhlasan.
Kiranya kalo kita berbuat baik, akan baiklah balasan yang kita terima. Betulkan Jah?
Pada ambo kasih sayang itu sangat penting, walopun hidup ambo sekeluarga, hanya
'yang sedang-sedang saja' namun itulah yang 'mengeratkan' perhubungan ambo dan keluarga!

Janganlah hendaknya ada dengki di hati ambo ya Tuhanku, limpahkanlah kasih sayang ambo,
jujurkanlah ambo dan jadikanlah ambo seorang hambaMu yang selalu bersyukur, isteri dan ibu yang pengasih, anak yang tak pernah melupaka doa kepada kedua ibu ayah, adik yang pengasih dan menghormati dan warganegara yang penuh kasih sayang,bertanggungjawab dan amanah!

Ya ALLAH, di usia ambo yang ke 51 tahun ni, ambo akan terus memohon keberkatanMu !!!!
Ampunkan segala dosa ku ya ALLAh !!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...