ShareThis

Isnin, 28 November 2011

AMBO ORANG KAMPUNG !!!





ASSALAMUALAIKUM!

Sakit kepala....fenin kepala.....lenguh kaki.....aluhai Jah ..... penat ambo hari nih!

Esok ambo dah mula tak dok di rumah hingga ke petang.....Tunggulah pulak Sabtu Ahad minggu depan pulak! Opppsss....nanti..nanti....Jumaat nanti ambo kok mana pun kena apply cuti......Abang ambo nak kenduri kawinkan anak ketiganya.....takkan ambo tak bercuti....Isyyyy tak leh jadi nih!

Apa nak buat ye....biasanya ambo akan sediakan puding-puding untuk kenduri ni...kali ni pun ye lah jugak! Kuih tradisional biasanya ambo yang tempah hadiahkan pada deme, tapi kali ni ambo yang tempah deme yang bayorkan! Tak apa...tak apa....!

Pikio punya pikio, huh........buat 'ko loyang' ajelah....tu yang paling senang....! Tak gitu Jah?
Biasalah orang kampung macam ambo ni, kalau sedara mara kenduri, tak manis kalau tak bagi buah tangan pada deme, tuan rumah! Pada ambo tak kesah lah sepupu ke sepapat ke bapa saudara ke...janji ada buah tangan dari ambo!

Ambo ni style oreng kampung.....bio le orang lain nak bagi hadiah kotak besau-besau pun.....
pada ambo ikut kemampuan.....heh...hehhh...hehhhh!

Maka bermulalah episod membancuh tepung! Fulamak....3 jam Jah, mak cik berdiri mencelup
tepung! Dapatlah 3 tin kueh ambo tu! Jadilah...!
Sekureng-kurengnya..ambo dah ada benda nak bawak nanti!
Tapikan..kan..... bagai nak pengsan ambo tadi.....manakan tidak....udah buat kueh terus ambo masak tengahari....sangat simple...... tapi sungguh menyelerakan!

Menu apa? hah..hah...hahhh! apalagi, ada sikit sayur hijau, sambal belacan asam mempelam, ayam bako dan kari lebihan semalam! Itupun dah cukup berselera! Udah penat Jah...tak bertenaga nak masak banyak!

Kita layan 'ko'(orang kampung ambo menyebut 'ko' , tapi ikut KAMUS DEWAN 'kueh'.....) ambo tu......sedap juga musim-musim hujan ni kalo relax2 nengok tv sambil
mengunyah! Krruuuuppp...kkkrrruuuuppppp! Taw taw kenyang!

Layannnnn!!!!


Ahad, 27 November 2011

PUDING ROTI..NYUM...NYUMM...NYYUUMMMM!





ASSALAMUALAIKUM!

Hari ni cuti....esok cuti lagi! Wah....! Sonoknyer dok di rumah dengan aktiviti-aktiviti yang
sememangnya ambo suka.

Diluar, hujan turun....bio le..udah musimnya nak wat macamana..kan..kan...kannn?
Ingat nak buat puding hari ni...entah 'ter'buat entah kan tidak.....! Tapi...ada tapinya Jah,
kalau puding rase-rasenye menjadi!

Huiihhh...nampak gayanya ambo rasa nak buat 'PUDING ROTI' le pulak. Dah lama anak-anak dan anak tekak ni tak merasa keenakan puding ni. Senang aje membuatnya......!

Biasanya ambo guna agar-agar tali, roti, sedikit susu pekat manis, gula, santan dan secubit garam untuk melemakkan rasa. Dah siap....suka hati kita lah nak bentukkan macamana.
Nak wat macam sarang labah ke atau juga kalau ambo, puding ni ambo suka buat selapis selapis.
Nampak nyantek dan mengancam Jah!

Alluuhhhhaaaiiii Jah...kalo mike makan di musim panas, nyaaammmannnn aje tekak.Yeeahhh..!
memang kalo diletak dalam esbok lagilah mengancam Jah! Mike cobalah....!

Yeeahhh! kita layan puding ambo ni....ambo kan suka bermain dengan warna! Jadilah puding ambo berwarni warna....!Bbbeeeessssttttt!




BUANG BAYI...EEHHH ANAK SAPA LA NI?





ASSALAMUALAIKUM.

Ghasanya dah banyak haghi ambo tak bukak blog ni....windu pada muma! tapi ambo ni sokmo pong sebok ngan urusan ghumah tangga, apalagi kalu sepanjang haghi daghi puko 8 sapei puko 5 dok di tepat lheing..... sutok nya masa di ghumah!

Apa-apa pong haghi ni adalae jugak masa ambo dih! Ni ambo nak citer isu panas loni..keh buang bayi! Sedih ooooo apalagi kalu terjeghomoh dengan kita senighi!

Beisalae ambo, kalu ujong mingung kae, kena lae dok menyapuh keliling ghumah yang semak bedengung tu! Apalagi museng loni hat selalu dok ujan. Belenyei kok keliling ghumah, apalagi ghumah hat selalu dok kena banjei!

Sapu punya sapu, tergolek lae bayi ni.....patuklae pong tepat tu dah ada sikik bau...ghupa-ghupanya mayat bayi yang dah hilang butei mata......!!! Isy..isy...isy.....tekejuk beghok ambo!
Kesian...sedih..silih bergati lae!

Takpa lae .....ambo pujuk ambo punya hati! Sapu lagi....bergolek lagi sekor! Huh! Napak dok tercagangak-cangak! Idok lagi....tapi sangat lemah! Kesiannyaaaa! Sapa lae punya kerja...tak sayang anak ke? Buang anak merata-rata? Ambo mengutuk -ngutuk soghang dighi.....!

Ambo ambik.....usap-usap. Terkulei dah tekok dia, mata pong dah buyuk, muluk jei yang dok nganga-nganga takdak sora!Basah belosoh badan dia, maklong lae malam semalam ujan lebat! Ambo bawak masuk, ambik nasik sejuk...ambo trei suap ke dia...!
Budak kecik...susah sikik lae nak bagi makan!

Tak mboh lae bagi banyak, satgi dia peisan pulak. Dua tiga butei je ambo suap...ambo letak dia molek-molek dalam bako bagi dia rehat! Ambo gi sambung kerja ambo balik.

Tengahaghi ambo jenguk, dia kho dok buleh pangung pala dia dah...Alhamdulillah! Ambo nekad nak bela dia...sapei dia besa...Sok-sok kalu dia dah sihat, dah besa...dia nak gi balik pada puak dia, gi lae....ambo rela! tapi loni ambo kena bela dia dulu!

Ambo bagi makan lagi.Dah banyak dia makan..adalae kughang lebih 15 bijik nasi. Dia dah kho dok sihat....bila dia ghasa tangan ambo, dia dah hakik (angkat) kepak yang tak beghapa tumbuh bulu tu! Dia dah boleh tonyoh2 paghuh dia ke tangan ambo! Senoknya ambo ghasa!
Dah banyak kali ambo bagi makan ke dia...budak ni napak kho dok sihat! Bila ambo ambik letak kat tapak tangan, dia dah buleh pusing2 badan dia, tonyoh2 paghoh dia, sora pong dah ada!

Suami ambo pong sokong ambo...'bela lae!' dia kata. Bila ambo tanya puak mana ni? Dia pong tak can..'.kecik lagi..tak buleh nak can!' suami ambo kata. Ambo dok ghasa bayi ni TERjatuh daghi sarangnya di atas pokok.

Apa-apapun, ambo akan bela.....ini adalah hadiah ' TAHUN BARU 1433 HIJRAH' pada ambo.
Beto dak? Moga panjang omo budak kecik ni dalam jagaan ambo....suatu haghi nanti, balei lae ke dia, kalu dia nak balik ke puak dia! Ambo redha dan ambo rela..walopong ambo dah jatuh kasih pada dia....

Tu baghu anak bughong, kalu anak oghang...isyy...isyyy....tak termampu ambo bayangkan lagu mana? Sapeinya hati dema, buang anak merata-rata. Dah lah teruk-teruk mengandung, setengah nyawa pulak beranak...senang je buang, senang2 je bunuh!!!!

Di tahun yang penuh makna ni, maghi lae kita sama-sama menjaga anak-anak kita, agama kita, negara kita! Moga selamat semuanya!

Ambo begheti di sini!!!! Assalamualaikum!

SELAMAT TAHUN BARU 1433 HIJRAH



ASSALAMUALAIKUM.

Salam Maal Hijrah pada semua khusus untuk saudara seagama ambo muslimin dan muslimat
di mana jua berada. Semoga di tahun baru yang penuh bermakna dan semakin mencabar ini,
ALLAH SWT akan sentiasamelindungi kita semua dari segala bahaya, di kuatkan iman, dimurahkan rezeki yang halal, sentiasa dalam keadaan sihat (fizikal dan minda) serta sentiasa bersyukur di lahirkan di dunia ini.Amin Ya Rabul Alamin.

Setahun sudah berlalu, ambo mengharapkan kedatangan tahun baru ini lebih baik dari tahun sebelumnya. Ya....semoga hari ini lebih baik dari semalam.....!!!
Juga sering ambo tanamkan ingatan ambo pada LIMA PERKARA SEBELUM!


Marilah kita bersama-sama menghayati perjuangan dan kesabaran Rasulullah dan para sahabat
menyebarkan syiar Islam.

Sekian dulu, jumpa lagi bila-bila dari sekarang!

Khamis, 24 November 2011

KEK TAK JADI!!!




Isk..iskk...iskkkk.....wuauuuaaa!

Walau apapun....ASSALAMUALAIKUM!

Siang tadi, ambo pegi makan kenduri di kampung ambo! Huah...huahhh.. 2 ekor tumbang beb!
Engko tau Jah apa yang dua hekor tu? Kerbau dan lembu! Berduitnyer orang kampung ambo...
...!

Tapi bukan lembu dan kerbau yang nak ambo citer! Yang nak ambo berkongsi dengan mike adalah menu di rumah kenduri tu! Wow......mengancam Jah!...
Daging lembu dibuat kari campur ngan umbut batang pisang, daging kerbo dibuat masak kurma,
ada masak kuning nangka, kerabu pucuk paku, ikan masin, sambal belacan dan ulam rebus jantung pisang dan petai! Tak terlioq ke dik non....?

Biasalah kenduri sekarang...layan diri! Aaalluuuhhhaaaaiiii... Jah...bertambahlah kolestrol makcik ni....berat badan jangan disoal lagi le! Apapun kenduri yang di buat secara gotong royong tu berjalan dengan sangat meriah dan jemputan yang datang tak putus-putus!
Alhamdulillah! Semoga Allah memberi rezeki yang lebih baik kepada tuan rumah! Aminnn!

Dannn....menu ambo pulak..kih...kih...kih....kek kukus asam manis ambo tak menjadi! Walaupun rasanya enak tapi 'kecantikannya' taada! Tak apalah ambo akan buat lagi. Sebelum ni elok je
'menjadi' bila ambo buat kek ni! Tengoklah dik non, akak kukus dalam kuali besau gitu! hah...hah...hahhhh!

Apapun meh le kita berkongsi mata melihat hasil yang.........'terkureng' tu....!!!!!!!!
Peerrrggghhh! Abis juga kek ambo tu!


Rabu, 23 November 2011

KEK LAGI....! MAK JEMU!!!!!





ASSALAMUALAIKUM!

Apa kabo mike semua...? Ambo sentiasa mendambakan kesihatan dan kebahagiaan mike!
Borak? Eeeeeiiii tak...! tak...! tak percaya tanya ambo! ngeh..ngeh..ngehhhhhh!
Iyelah kalau mike tak sihat, hati di dalam tak bahagia, macamana mike semua nak jenguk ambo kan..kan...kannn?

Udah rindu sebenonye pada mike semua! Tapi...tu le..asyik sibuk manjang ambo nih! Abang ambo nak kenduri kawinkan anaknye! Dengan ambo sekali le kena keliling kampung madah kenduri pada orang kampung (madah bahasa kampung ambo yang bermaksud menjemput kenduri) Hah..hah...hah.....! Pelek? Ohhh alah bisa tegal biasa Jah!

Malam nih ambo penuhkan N3 ambo ni dengan gambo KEK BATIK MERIE....tengok le tak berapa nak menjadi batiknye....itu hari ambo buat biskut merie tu susun-susun, tapi tak dan nak snap, balik-balik udah abis dik nooon..'dikerjakan' oleh anak-anak ambo! kih..kih...kih...!

Tak apalah ye....kita l;ayan ini kek.....tu...di dapur ambo tengah dok kukus KEK KUKUS MASAM MANIS. Itu le rasa nak makan kek le pulak! Nanti kita kongsi ye!

Apa-apa pun, meh kita layyyaaannnn kek batik ambo nih....zzuuuuppppp!

DDDDaaaaaaaaa!

Ahad, 20 November 2011

PUDING WARNI WARNA......Ooooooppppss caghak!






ASSALAMUALAIKUM semua. Moga ALLAH swt merahmati hidup kita.

Malam ni ambo tak buat apa-apa. Kain baju yang di basuh udah dilipat dan disimpan ditempat yang sepatutnya. Tengok berita sat jer...isssyyy jemu le pulak! Apa nak buat yer?

Aaluhaaaiiii Jah! siang tadi selain ambo buat roti, ambo masak le jugak satu jenis puding....!
Ni ambo kidnap dari MyResepi...tapi tak lawa le macan sifu tu.....takat bbooolllleeeey aje!
Tapi kerana siot punya pasal, sebab ambo memang sangat suka memasak ambo buat le jugak!

Berwarna warni le puding ambo tu...rasa-rasanya ambo akan buat untuk kenduri anak saudara ambo bulan 12 nih. Sebenonye ni lah aktiviti ambo setiap hari minggu...masak...masak....masak...!

Sangat sempoi.......sangat senang....tapi ambo tak ngikut 100 peratus....sebab ambo ni kalau puding biasa.....ambo main agak-agak aje! Ambo guna agar-agar tali....senang le ambo nak mengagak sukatan air tu!

Kalau mike nak, boleh layari blog yang ambo katakan...deme siap dengan resepi...sebab deme pandai sukat menyukat! Ambo main bedal aje! Tapi kok ambo buat roti dengan kek...haaaaaa memang ngikut resepi betoi-betoi...taku tak jadiii Jah!!!! Sayang benda...rosak!

Apa-apa pun meh kita layaannnnn puding ambo ni....'PUDING WARNI WARNA! Joooommmmm!!!!
.

ROTI OOOO ROTI !!!!







Pagi tadi..dalam dok mata mengantuk-ngantu maje gitu, tertanya-tanya didalam ambo punya hati.........nak sarapan apa pagi nih? (orang kampung ambo kata berseghok)
Hisss! Nak masak apa ye pagi ni ???? Aluhai Jah...tu la tak mo plan awal-awal..udah fenin kepala lhoor!!!

Kodek-Kodek tempat stok barang dapur....huuiiii adal lagi, memang ambo selalu spare pun ini barang.....! Kalau guna setengah kilo pun udah cukup...hah,....adalagi 1 kilo!! Takpa buat 1/2 kilo pun dah cukup. banyak jugak tuh?

Mike taw Jah, anak-anak ambo lebih suka makan roti yang dibuat oleh emaknya sendiri!
....dan semestinya ambo bangga!!!kerana anak-anak dan abahnye suka apa yang ambo masak!
Itulah perasaan Ibu dan perasaan seorang isteri...!! wahhh! sentimental pulakkk!!!

Ambo tak guna BM...sebab buat ciput! Uli pakai tangan je Jah! Huiii...sangat simple ambo buat kali ni..sebab nak cicah dengan sadin! Hui..terangkat dik nooonnn!

Nahhh! Dah masak dah! meh le makan roti manis ambo nih! Sedap Jah kalo dimakan panas-panas! ..dan semestinya kita sangat berpuashati!

Kita layan roti ambo hari ni! Jemput...jempuuuttt!!!

YANG MANA DULU?




ASSALAMUALAIKUM.

Apa kabo hari ni? Sihat? Semestinya.....!

Meh kita relax-relax dan ringankan otak dengan soalan cepumas dari ambo nih.....bukan soalan cepucemas ye! Sebenonye bukan soalan, sekadar borak-borak kosong aja di hari minggu ni!

Mike nak tau, ramai orang selalu tertanya-tanya .....antara ayam ngan telur mana satu yang dulu? Hah! sape-sape tau....? Dulu ambo pun bengong gak nak jawab yang mana satu, sat lagi jawab telur dulu..deme kata sape yang dok bertelur kalau tak dak ayam dulu! kang kalau ambo jawab ayam dulu...deme akan kata dari mana datang ayam kalau takdak telur!

Hishhhh! bengong oooo! Jadi kalau macam tu kita ambil keputusan...sapa tanya dulu, kalau deme sebut mana satu dulu ayam ke telur...mike jawab ayam...! kalau deme tanya yang mana satu dulu telur ke ayam..mike jawab aja telur. Habis cite! Betul tak?

Macam le deme selalu dok tanya, goreng pisang ke pisang goreng? Ambo jawab begini jerrr!
Kalau tengah dok goreng, dah tentu goreng pisang!
kalau dah nak di jamah...tentu saja pisang goreng.....hah..hahhh...hahhhh!
Apa-apapun, kita suka kata goreng pisang kan...kan...kannn? Dah terbiasa!

YYyyeeeaahhhh! ni macam iklan di tv le.....sekali sekala keluo!
Bubye....!

Sabtu, 19 November 2011

GORENG PISANG KA CUCOK PISANG?





Aluhhhaaaiiiiii! termengah-mengah ambo!
apa-apapun kena bagi salam dulu....ASSALAMUALAIKUM!

Jam menunjukkan pukul 9.21 malam! heh...hehhh...hehhh...ambo baru selesai buat goreng pisang untuk buah hati ambo yang dua orang tu! Nak sangat makan cucok pisang .....mujur le di beranda belakang rumah, ada satu tandan pisang kebatu yang tengah masak....boleh le ambo turuti keinginan deme berdua tuh!

Tak kesah le bagaimana rupa cucok pisang ambo nih...... nampaknye tak berapa nak 'ensem' loohhhhrrr! hah..hah..hahhh! tapi...ada tapinya....kalau dimakan tengah berasap ni wooooo cayalah, seddaaapppp! Rangup-rangup gitu!

Lepas goreng, terus 'snap' amacam???....kalau musim hujan-hujan ni, apapun kita boleh 'bedal'
maklum le perut asyik dok nyanyi keroncong jer!!!

Woraittt! kita layannnn! kui...kuiii...kuuuuiiiii!

KUEH KETAYAP




ASSALAMUALAIKUM.

Sihat ke mike semua? Alhamdulillah kalau sihat, kalau kureng sihat, rajin-rajin la makan ubat ye! Kalau tak ada ubat 'spare' kat rumah, cepat-cepat pegi ke klinik...tak kesah le klinik kena bayau ke klinik free ke....yang penting, kesihatan mesti di utamakan!

Malam ni ambo penuhkan N3 ambo dengan masakan ambo...jeng..jeng...jeng.... mike teka apadia? Yeeaaah! tak lain tak bukan kueh orang2 tua yang seangkatan dengan ambo......!!!
Hahahhahhh! Nak tau apa gerangan kueh tu? 'KUEH KETAYAP'!!

Sangat senang membuatnye Jah! Jangan disoal sukatan kerana kueh2 macam ni ambo tak ada sukatan...yang ambo tau bahan2nye ialah tepung gandum, air, sedikit garam, pewarna hijau dan telur.Telur ni kalau tak suka pun tak payah mike letak.

Semua bahan ni letak dalam Blender....brrrrrrrzzz.... tekan...dah jadi adunan untuk dadar!!!
Kepekatannya seperti kita buat roti jala...orait!

Inti pulak, ambo paling suka letak gula merah atau gula melaka, daun pandan untuk 'mewongikan' dan sedikit tepung gandum untuk menjadikan inti sedikit liat dan nyantekkk gitu!
Itu aja....!


Sebenonya, kueh ni menjadi nostalgia pada ambo...kerana kueh ketayaplah satu2nya kueh yang pernah ambo letak/jual di kedai kampung ambo...heh...hehh....! Nostalgia semasa nunggu SPM lah Jah!

Okey dik Nooon....kita layan kueh orang tua ni ya....yang ni ambo buat beberapa hari yang lepas!


Layaaannnn!


Khamis, 17 November 2011

PUDING...PUDING...DAN PUDING!!!




Assalamualaikum.

Apa kabo mike malam ni? Sihat ke? Alhamdulillah!
Ambo? Alhamdulillah kerana Allah SWT memberikan kesihatan yang sangat baik pada ambo!

Hahhh! apa ambo nak cakap dengan mike yer?
Ooohhhh! Hari minggu yang baru lepas ade ambo buatkan puding. Nak taw puding apa?
'PUDING JAGUNG' Fuhhh! best giler Jah!

Sebenonye ambo buat dengan 'KEK KOPI' Resepi kek kopi sama ngan resepi 'KEK COKLAT' cuma bezanya kita kena kurang kan serbuk koko dan letakkan serbuk kopi. Itu aja Jahhh!

Ahh! kita lupakan kek tu ye...apapun ambo sangat teruja kalau ambo buat puding!
Kan ke feveret ambo? kann..kan...kannnn?
Puding nih kalau musim kemarau lagi best nih! Letak pulak dalam esbok kasi dia sejukkk gitu!
Bila makan..nyum...nyummm...nyummmm...aluhaiiii Jah....nyaman..sampai 'TERpejam' mata nih
merasai keenakan puding ni!

Mike nak buat? Senang Jah...makan dengan anak-anak dan suami...boley antar sikit dekat jiran atau makcik yang sakit2..Huhhh...mesti hati kita rasa 'GUMBIRA'

Woraitt! kita layannnnn!

KO LOYANG @ KUEH GOYANG @ KUEH RAMA-RAMA




ASSALAMUALAIKUM.

Eeeeeiiii!janji tak betul? Ambo mengaku tu..tapi dik non mata ni tak mau lena lagi!
Hahhhh.....apa kata kalau kali ni kita layann pulak gambar salah satu kueh raya masa hari Raya Qurban lepas?

Yeeaaahhh! ambo penuhkan N3 ambo dengan gambar kueh raya (orang kampung ambo sebut
ko ghaya). Simple, sangat senang untuk membuatnye Jahhh!
Bahannya ialah tepung beras, gula, telur, air kapur makan sedikit garam dan air ikut kepekatan..... itu aja Jah!

Bagi sesetengah oreng, deme suka letak santan....tapi bagi ambo cukup bahan yang diatas...rangup dan sangat nyantek bila udah siap... cumanye agak leceh kerana cepat masuk angin...kalau tak di jaga betoi-betoi......!

Maaplah Jah..ambo buat nih takdak sukatan, main bedal aja....sebab kueh ni tak perlu sukatan, agak-agak aja Jah! Acuan bio le betul-betul panazzzz, barulah adunan melekat!

Sedap Jah! Mike nak buat bila-bila masapun boleh, asalkan RAJENNN!
Sambil-sambil melayan drama, mike boleh ngap...ngap...ngap memamahnyerrr!
Kalo mike nak ubahsuai boleh gak....tak usah taruk gula tapi gantikan dengan sedikit garam, cili kisar, jintan manis dan sedikit daun kari...... fuhhh lagi sedap beb....!

Meh kita layaannnn gambar yang ambo snap tu....!


PISANG OOOOO PISANG!



ASSALAMUALAIKUM.

Masa ambo dok masukkan N3 ni jam menunjukkan puko 8.54 malam. Waktu Isya' dah lama masuk. Takpa lae satgi masa ambo dok upload gambo, ambo mesti gi semayang dih! Sat jei ambo tulih ni!

Ambo ni dok di kapong.....citaghasa oghang kapong...masakan oghang kapong setail oghang kapong. Apa cita kalu ambo ghoyat kesah di kapong? Haaa....muma kenae dak pokok pisang? Alah! tu pong nak tanya dih?

Tapi..... tu lae...ambo ghasa banyak oghang atawa budak-budak hat tak kenae dah jenih pisang dih? Ada pisang mas, pisang kebatu....haaa. sebuk pisang kebatu setengah oghang panggei pisang abu. Tapi..antagha pisang kebatu ngan pisang abu memang lheing lae.... Pisang kebatu bucu pat (empat), pendek2 dan ghasa dia lemak-lemak gitu. Tapi kalu pisang abu..bucu dia lima, besa dan panjang, ghasa dia sikik masam. Tapi kalu muda, dua2 jenih ni sedap kalu muma wat keghepek!

Pisang mas ngan pisang rastali..sedap kalu makan metah2 gitu. Pisang mas kalu masa mekael, kita masa lemak kuning pong sedap, capo ngan ikan masing kae atawa juga ikan bilih..Fuhhh...mengancam habeh! Tapi dua2 pisang ni kok kalu masak ambo suka jei buat kek pisang kae..apam pisang kae, lepat dan bla..bla...bla.....! Kok Kalu ada semua buleh buat...nak ngan tak nak jei!

Pisang awak pulak, isi dia haloh sangat, tak dak ghasa apa kecuali manih meleting! Buat lepat sedap! cokodok pong buleh gak! Tapi ambo kalu pisang kebatu, kalu masak, ambo suka wat seghawa...capo ngan sagu haluh..sedap sunggoh lae! buat ghogheng pong sedap gak!

Banyak lagi jenih pisang ni, selaing hat ambo dok sebuk di atas nung....cotohnya....pisang padang,pisang baka (hat ni oghang dalam patang pong buleh makan!) pisang naka, pisang tanduk, pisang jaghi boya...... uihhhh banyak sapei tak tesebuk.

Di keliling ghumah ambo tak banyak sangat lae hat ambo dok tanam, dua tiga jenih jei..tu pong hat buleh2 tahan ngan air banjei yang selalu dok melanda ghumah ambo. Tu lae kalu bebudi ngan tanah akan dapat hasei nya. Tak gitu kae?

Kita layan buah pisang ambo di? Ni pisang yang tak cukok tua lagi.....Tapi tu lae pokok pisang ambo belehhh jei. muma tahu dak beleh tu natang penama? Kalu muma nak thu beleh tu ikok KAMUS DEWAN tak beghapa sehat lae!.Mana dak nya dok kena banjei selalu!

Ummmmm! ambo nak gi semayang dulu....esok-esok kita sembang lagi dih!
Daaaaaa!!!

Rabu, 16 November 2011

UDANG GORENG TEPUNG NGAN MASAK LEMAK SOUN!




Yabedabedu.....!

Oppsss! lupa pulak nak bagi salam.....

ASSALAMUALAIKUM!

Ambo baru lepas makan nasi..... dah lama ambo tak merasa kekenyangan begini pembetulan
'kemengahan' begini.....! Ambo bukan diet, bukan jugak nak jaga badan (ppssstt... bina badan adalah! .......) udah badan macam ni Jah........tak makan sebulan pun tak luak lagi...maintain beb! Heh...heh...hehhhh!

Sebetulnya ambo bukan tak nak makan nasi waktu malam, tapi nanti ambo tak leh dak tido!
Mengah dik nooonnn! Apapun kerana 'kebetulan' ambo makan malam nih, ambo penuhkan N3 ambo dengan gambar masakan ambo sebelum Raya Haji dulu....udah ambo snap, masukkkannnlahhh! Tak gitu Jah?

Mike kenal ke apa tu? Tergeliat terlentok dalam piring tuh? Yaaa...tak lain tak bukan....'udang goreng salut tepung' Sedap Jah! garing2 tepungnye dan wongi, kemanisannya dah tentu tak hilang! Biasanya kalau ambo goreng salut tepung, tak kiralah samada ayam ke, sotong ke...ambo akan bancuh tepung tu macam ambo wat goreng pisang....! Baru terasa tepungnyerrr! Cubalah!
Lagi satu ambo akan campurkan (ikut kemahuan kita) serbuk cabai! Fuhhh! Cayalah!

Kerana ramai keluarga berkumpul, satu lagi resepi ambo letakkan di sini. 'Masak lemak pucuk salang (kurang lebih rasanya macam pucuk cemperai) campur ngan soun dan tauhu...Muah..muah...muahhh!! lemak2 manis gitu....

Meh kita layan gambar2 yang dah ambo snap untuk tatapan kita ye! Biasanya, kalau ambo masak lauk-lauk begini...taada sukatan...main campak aje! Macamlah pro sangattt! kuang..kuan...kuannnggg!

Biasalah Jah...ambo kan orang kampung......makan lauk pauk macam ni....mengancam abis le! Worait dik Nooon, kita layannn kejap!


Selasa, 15 November 2011

COKODOK DURIAN




Apa-apapun...salam untuk mike semua!

ASSALAMUALAIKUM.

Wah! Dah pukul 11.07 malam....esok nak bangun pagi nih....tak pa...tak pa....no hal lah!
Apapun besok..tepat pukul 5.00 pagi ambo mesti kena bangun! Tu perkara wajib bagi ambo!

Heh...heh...hehhh...apa ambo nak penuhkan N3 ambo yer? Ooohhhh....minggu sudah ambo kodek-kodek dalam esbok ambo....adalagi nih! Nak tau apadia....isi durian musim lepas! Walaupun baunya sudah kureng....tapi kalau di kerjakan mesti sodap nih! Tak gitu Jah?

Tunggu kejap, bagi hilang ' kekerasan'nya.....gaul sama itu tepung gandum, taruh sikit garam nak bagi enak rase....fuhhhhh dah boleh masuk kuali.... jadiklah dia 'cokodok durian'

Memang dik nooon...kalau buat cokodok ni , mesti laku punyer!
Bulat-bulat? Taruh soda? Oooohhhh..tak payah dik Noon, jangan ngko nak letak soda, cokodok ni akan dengan sendirinya menjadi bulat-bulat macam buah guli! Nyantek Jah! Satu mulut sebijik gitu! heh...heh...heh....!

Mari..mari...kita kasi abis cokodok durian!
Yyyeeeeaahhhhh!

Isnin, 14 November 2011

....BANJEI LAGIII.....!!!







Assalamualaikum.

Apa haba muma suma.Dok sehat sokmo lae dih? Ambo tak beghapa nak sehat...badan ghasa sue jei. Apa-apa pong ambo dok ghok lagi lae.....Sue badaeng ni bukan paksae apa...dok tipa di hujan....haghi-haghi!

Di Tepeng (Taiping) sokmo pong oghang kata tepat tadahan hujaeng. Kok kalu tak hujaeng pong sat-sat jei......Ambo maklong banyak hujaeng daghi kemagho!

Dok sokmo hujaeng, ghumah ambo hat dok di kawasan ghendah ni kae, tetu lae banjei....Adooooiiii!
Ghasa nak tiak pong ada....nak tughong ke tanah, ghasa getik oooo! Lepaeh tu pulak kalu ai dah sughok, bejalaeng sikik tanah dah lebik...muma thu dak lebik tu natang penama? Haaaaa...becak lae kalu ikok kata KAMUS DEWAN! heh...heh...hehhhh!

Dulu-dulu kalu hujan dan seghek (berhenti) adalae puak-puak yang dok mengae ikan, ada jugak yang dok menakong, tapi loni jaghang dah ambo tengok suasana tu.... Kok kalu ada pong sokghang dua dok tahan bubu....payah dah nak dapat ikan loni, paksae air paghik kae penoh ngan ghacong.

Kawasan ghumah ambo kok kalu hujan lebat kae, sat jei ai naik...penuh laman. Dulu-dulu ai masok sapei dalam ghumah! Wwaaaaaa! ambo tiak sedey paksae ghumah oghang laing takdak pong macam tu! Habih pokok pisang kae pokok2 tanaman ambo mapoh! Kesian ambo......!

Ayam-ayam ambo lagi kesian...tak toghah nak dok dimana....sejok bedi kaki...! Kita nak bagi makan ke dema pong tak buleh...dema nak caghi makan senighi lagi lae dak!

Letih sunggoh kalu dok dalam keadaan lagu ni.....Selalu 'TER'tanya dalam ambo punya hati...pihak ber'wajik' dok buat penama...takdak kae nak panjangkan masaalah ni ke pihak atasan? Amba beisa hata sughat ke Wakil Rakyat...mitak bantuan dalamkan paghik dan buat pancang....Dema maghi dema tanya 'sapa hat hata sughat komplen tu? Terngiang2 lagi di telinga ambo. Ambo pong balas balik 'Dato' tolong baca betol2, saya tulis surat minta bantuan, bukan surat komplen!' Maghah lae juga ambo ni sebab ambo tulih sughat penuh hemah, dia maghi kata lagu tu! Huh...tak menjawab YB tu...terus naik keta besa dia.....!

Lepaeh tu adalae juga maghi gali paghik ngan bubuh pancang....TAPI....tak seperti yang dijanjikan, pancang 'CIPUT' saja......tak taw lae kemana menghilangnya dot...dot...dot....!
Tu lae kisah banjei di ghumah ambo!

Muma hat tak beisa ghumah banjei, muma takkan ghasa sedih, takkan ghasa letih macam ambo..
Apapong ambo tetap sayangkan tanah ni....ni tanah ai ambo, ambo dilaheikan disini!

Sabtu, 12 November 2011

TAM DAN YABU KU....!







Isk...isk..iiisssskkkkk!
Sedih....memang ambo sangat sedih bila mengenang kedua-duanya...Tam dan Yabu!

Ambo bela Tam dah lama.....semasa anak ambo Siti Hajar dalam tahun 5 iaitu pada tahun 2008
semasa dia balik dari periksa UPKK terjumpa Tam di buang orang....mujurlah tak dilanggar kereta!

Yabu pulak ambo ambil di sekolah setelah sesi pembersihan sekolah di adakan... Kesian....sudahlah tak cukup makan di kejar pulak oleh budak2 sekolah yang nakal dan suka mengusik.

Membela kedua-duanya sangat menghiburkan ambo sekeluarga. Anak-anak ambo..baik Aiman maupun Hajar sangat suka pada binatang, apalagi Tam dan Yabu sangat manja dan keletahnya menghiburkan kami semua.

Tam mula sakit setelah kena langgar. Ambo berulang membawanya ke klinik. 3 kali juga Tam di rawat oleh doktor haiwan. Kemudian Tam semakin sihat.....tapi dia mula kena 'hepatitis B'
kesian Tam, dia mula tak lalu makan, ambo bagi dia vitamin yang doktor bekalkan. Tapak kaki dan tangannya mula menjadi kunig. Bukan senang nak bagi ubat pada Tam...menggelupur aja dia...tapi Alhamdulillah habis juga ubat ambo kasi!

Tam semakin tak sihat, selalu saja sejuk dan dia lebih banyak tidur! Ikan rebus yang menjadi kesukaan diapun jarang dihabiskannya. Tam semakin kurus....mungkin sudah ajalnya Tam mati pada pukul 9.20 pagi Hari Ahad bersamaan 2 Oktober 2011.

Selepas Tam mati, yabu mula buat hal. Tak mau makan dan sentiasa murung. Yabu selalu mengiau-ngiau seakan mencari sesuatu. Matanya dah tiada sinar, tiada lagi keletahnya yang melucukan, Yabu selalu termenung dan menyendiri......!
Binatang pun tahu erti kehilangan..Walaupun Tam dan Yabu bukan adik beradik dan jarak usia yang berbeza, tapi mereka saling sayang menyayangi, kami sekeluarga maklum tentang itu.

Yabu semakin kurus, bagi vitamin pun dia tak mau makan, bancuh dengan susu pun dia tak mau, dia seakan menyeksa diri sendiri...... Ambo sangat sedih..memang teramat sedih!
2 minggu selepas Tam mati, Yabu menyusul. Yabu mati pada pukul 7.20 pagi Hari Ahad 16 Oktober 2011. Kubur Yabu bersebelahan dengan kubur Tam.
Tam dan Yabu...mereka mati di depan mata ambo, ambo mengadap masa nazak mereka dan sehingga nafas terakhir mereka.

Sehingga kini ambo sekeluarga masih merindui kedua-duanya.
Tam dan Yabu...kucing-kucing kesayangan ambo dan anak-anak!Ambo selalu melihat album gambar Tam dan Yabu...seakan mau mengusap bulunya....seakan mau memeluknya...seakan mau menciumnya...tapi..itu semua tinggal kenangan.....kerana sehingga kini kami masih belum mencari pengganti Tam dan Yabu!.

AYAM BAKO CICAH BUDU





ayammmm...!
bermacam ayam....
ada ayam kampung...ayam pekan...ayam siam...
macam-macam ....!
perihal ayam....

Terbayang Jalil Hamid dengan pakaian Jawanya dok nyanyi lagu ni!

Apa-apapun....ASSALAMUALAIKUM!

Hari ni ambo tak tau nak masak apa....!
Hujan turun dari malam semalam sampai le ke pagi nih! Di rumah ambo banjir lagi....
isk..isk..isk....!

Kerana tak tau nak masak apa...apa kata ambo penuhkan N3 ambo hari ni dengan ayam bakar
cicah budu....wow! sodap Jah....ngko tak rase, ngko tak tau kelazatannya Jah! SSSRRRRuuupppp!

Sebenarnya tu lah menu ambo hari ni.....ambo tak bako ayam ni dalam oven...tapi ambo
bako dengan arang....dapur kayu gitu Jah! Menetek ayaq lioq bila 'TER'hidu baunye yang tersangatlah wangi!

Budu? Biasalah memang makanan kesukaan ambo. Di rumah ambo tak pernah miss dengan budu....Ada aja kekawan yang dok bagi. Walaupun ambo orang Perak, tapi.....budu no. 1.

Hah....ambo share gambar ayam bako ambo yeeaaahhh! Mesti terlioq mike nengok ayam bako ambo yang dok tertonggok tu...heh...heh...heh...!

Worait...kita layannnnnzzzz!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...