ShareThis

Isnin, 28 November 2011

AMBO ORANG KAMPUNG !!!





ASSALAMUALAIKUM!

Sakit kepala....fenin kepala.....lenguh kaki.....aluhai Jah ..... penat ambo hari nih!

Esok ambo dah mula tak dok di rumah hingga ke petang.....Tunggulah pulak Sabtu Ahad minggu depan pulak! Opppsss....nanti..nanti....Jumaat nanti ambo kok mana pun kena apply cuti......Abang ambo nak kenduri kawinkan anak ketiganya.....takkan ambo tak bercuti....Isyyyy tak leh jadi nih!

Apa nak buat ye....biasanya ambo akan sediakan puding-puding untuk kenduri ni...kali ni pun ye lah jugak! Kuih tradisional biasanya ambo yang tempah hadiahkan pada deme, tapi kali ni ambo yang tempah deme yang bayorkan! Tak apa...tak apa....!

Pikio punya pikio, huh........buat 'ko loyang' ajelah....tu yang paling senang....! Tak gitu Jah?
Biasalah orang kampung macam ambo ni, kalau sedara mara kenduri, tak manis kalau tak bagi buah tangan pada deme, tuan rumah! Pada ambo tak kesah lah sepupu ke sepapat ke bapa saudara ke...janji ada buah tangan dari ambo!

Ambo ni style oreng kampung.....bio le orang lain nak bagi hadiah kotak besau-besau pun.....
pada ambo ikut kemampuan.....heh...hehhh...hehhhh!

Maka bermulalah episod membancuh tepung! Fulamak....3 jam Jah, mak cik berdiri mencelup
tepung! Dapatlah 3 tin kueh ambo tu! Jadilah...!
Sekureng-kurengnya..ambo dah ada benda nak bawak nanti!
Tapikan..kan..... bagai nak pengsan ambo tadi.....manakan tidak....udah buat kueh terus ambo masak tengahari....sangat simple...... tapi sungguh menyelerakan!

Menu apa? hah..hah...hahhh! apalagi, ada sikit sayur hijau, sambal belacan asam mempelam, ayam bako dan kari lebihan semalam! Itupun dah cukup berselera! Udah penat Jah...tak bertenaga nak masak banyak!

Kita layan 'ko'(orang kampung ambo menyebut 'ko' , tapi ikut KAMUS DEWAN 'kueh'.....) ambo tu......sedap juga musim-musim hujan ni kalo relax2 nengok tv sambil
mengunyah! Krruuuuppp...kkkrrruuuuppppp! Taw taw kenyang!

Layannnnn!!!!


2 ulasan:

MOBYDICK berkata...

Salam ziarah<>ialah kito ni orang kampong,hidup gotong royong,susah senang hidup berjiran,bab-bab hadiah ni kena iku kemampuan lah,bagi yang berada tak jdi masalah...

Tanpa Nama berkata...

heh..hehh...beto tu.....paling penting..ikhlas!

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...