ShareThis

Isnin, 14 November 2011

....BANJEI LAGIII.....!!!







Assalamualaikum.

Apa haba muma suma.Dok sehat sokmo lae dih? Ambo tak beghapa nak sehat...badan ghasa sue jei. Apa-apa pong ambo dok ghok lagi lae.....Sue badaeng ni bukan paksae apa...dok tipa di hujan....haghi-haghi!

Di Tepeng (Taiping) sokmo pong oghang kata tepat tadahan hujaeng. Kok kalu tak hujaeng pong sat-sat jei......Ambo maklong banyak hujaeng daghi kemagho!

Dok sokmo hujaeng, ghumah ambo hat dok di kawasan ghendah ni kae, tetu lae banjei....Adooooiiii!
Ghasa nak tiak pong ada....nak tughong ke tanah, ghasa getik oooo! Lepaeh tu pulak kalu ai dah sughok, bejalaeng sikik tanah dah lebik...muma thu dak lebik tu natang penama? Haaaaa...becak lae kalu ikok kata KAMUS DEWAN! heh...heh...hehhhh!

Dulu-dulu kalu hujan dan seghek (berhenti) adalae puak-puak yang dok mengae ikan, ada jugak yang dok menakong, tapi loni jaghang dah ambo tengok suasana tu.... Kok kalu ada pong sokghang dua dok tahan bubu....payah dah nak dapat ikan loni, paksae air paghik kae penoh ngan ghacong.

Kawasan ghumah ambo kok kalu hujan lebat kae, sat jei ai naik...penuh laman. Dulu-dulu ai masok sapei dalam ghumah! Wwaaaaaa! ambo tiak sedey paksae ghumah oghang laing takdak pong macam tu! Habih pokok pisang kae pokok2 tanaman ambo mapoh! Kesian ambo......!

Ayam-ayam ambo lagi kesian...tak toghah nak dok dimana....sejok bedi kaki...! Kita nak bagi makan ke dema pong tak buleh...dema nak caghi makan senighi lagi lae dak!

Letih sunggoh kalu dok dalam keadaan lagu ni.....Selalu 'TER'tanya dalam ambo punya hati...pihak ber'wajik' dok buat penama...takdak kae nak panjangkan masaalah ni ke pihak atasan? Amba beisa hata sughat ke Wakil Rakyat...mitak bantuan dalamkan paghik dan buat pancang....Dema maghi dema tanya 'sapa hat hata sughat komplen tu? Terngiang2 lagi di telinga ambo. Ambo pong balas balik 'Dato' tolong baca betol2, saya tulis surat minta bantuan, bukan surat komplen!' Maghah lae juga ambo ni sebab ambo tulih sughat penuh hemah, dia maghi kata lagu tu! Huh...tak menjawab YB tu...terus naik keta besa dia.....!

Lepaeh tu adalae juga maghi gali paghik ngan bubuh pancang....TAPI....tak seperti yang dijanjikan, pancang 'CIPUT' saja......tak taw lae kemana menghilangnya dot...dot...dot....!
Tu lae kisah banjei di ghumah ambo!

Muma hat tak beisa ghumah banjei, muma takkan ghasa sedih, takkan ghasa letih macam ambo..
Apapong ambo tetap sayangkan tanah ni....ni tanah ai ambo, ambo dilaheikan disini!

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...