ShareThis

Sabtu, 19 November 2011

KUEH KETAYAP




ASSALAMUALAIKUM.

Sihat ke mike semua? Alhamdulillah kalau sihat, kalau kureng sihat, rajin-rajin la makan ubat ye! Kalau tak ada ubat 'spare' kat rumah, cepat-cepat pegi ke klinik...tak kesah le klinik kena bayau ke klinik free ke....yang penting, kesihatan mesti di utamakan!

Malam ni ambo penuhkan N3 ambo dengan masakan ambo...jeng..jeng...jeng.... mike teka apadia? Yeeaaah! tak lain tak bukan kueh orang2 tua yang seangkatan dengan ambo......!!!
Hahahhahhh! Nak tau apa gerangan kueh tu? 'KUEH KETAYAP'!!

Sangat senang membuatnye Jah! Jangan disoal sukatan kerana kueh2 macam ni ambo tak ada sukatan...yang ambo tau bahan2nye ialah tepung gandum, air, sedikit garam, pewarna hijau dan telur.Telur ni kalau tak suka pun tak payah mike letak.

Semua bahan ni letak dalam Blender....brrrrrrrzzz.... tekan...dah jadi adunan untuk dadar!!!
Kepekatannya seperti kita buat roti jala...orait!

Inti pulak, ambo paling suka letak gula merah atau gula melaka, daun pandan untuk 'mewongikan' dan sedikit tepung gandum untuk menjadikan inti sedikit liat dan nyantekkk gitu!
Itu aja....!


Sebenonya, kueh ni menjadi nostalgia pada ambo...kerana kueh ketayaplah satu2nya kueh yang pernah ambo letak/jual di kedai kampung ambo...heh...hehh....! Nostalgia semasa nunggu SPM lah Jah!

Okey dik Nooon....kita layan kueh orang tua ni ya....yang ni ambo buat beberapa hari yang lepas!


Layaaannnn!


0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...