ShareThis

Ahad, 1 April 2012

PUDING HARI LAHIR .......ambo lah tu!!!



ASSALAMUALAIKUM !!

Berjumpa lagi kita! Apa kabo mike ?? Tentu sihat kan?? Kalo tak sihat,,aluhai.......
ambo nak besembang dengan sape????

Hari ni, di kampung ambo hujan turun! Tapi tak lah selebat mana..walo apapun sekureng-kurengnya pokok-pokok di laman rumah, segarle sikit..dan ambo pun kurenglah sikit kerja! heheheh!!!
Malazzz betul makcik sorang ni! Apa ? Malazzz ??? Ohhh tidak...tidakkkkk!! Bukan malazzz
Jah ooiiii, tapi kureng rajinnn!! heheheh!!

PPpppsssttt!! semalam, ada ambo masakkan satu jenis puding! Kita kongsi eerrkkk ??
Itule kan hari ni ambo punya 'besday' ambopun buatlah puding nih!
Mike kan taw ambo nih penggemar puding 'tegar' hahahah !!

Biasalah orang tua, kalo puding, berkenan habislah! Musim-musim panas nih, kalo
anak tekak di luncur dengan puding yang dingin dan manis, alangkah nikmatnya!

Berwarni warnalah pulak puding ambo nih...macam hidup ambo yang ceria!
Sebenonye..ambo pun tak taw nak bubuh nama apa dengan puding ambo kali ni...!!.
Ambo bubuh nama ' PUDING HARI LAHIR ' aja udah le Jah ooiii Mike nak letak nama
apapun ikut sukalah!
Toksah banyak cakaple makcik...mohle kite berkongsi !!

Bahan asas:

37 gram agar-agar tali (di kampung ambo itu aja yang dijual - agar2 serbuk yilek)
Sedikit gula merah
Gula putih (mengikut citarasa mike)
Pewarna (ambo guna kaler merah, kuning, hijo dan biru)
1/2 tin susu cair
Sedikit garam
Air


- Rebus agar-agar dengan air (ambo takdak sukatan tapi petua ambo air biarlah tenggelam sikit dari agar-agar)
- Setelah cair - masukkan gula putih
- Bahagikan separuh-separuh
- 1 bahagian dimasukkan gula merah
- 1 bahagian lagi masukkan susu cair dan garam (untuk melemakkan)
- Bahagian agar2 bersusu tu, bahagikan pula kepada beberapa bahagian untuk di kalerkan
- Untuk proses pembekuan yang cepat, mike masukkan ke dalam esbok
- Bahagian yang 'bergula merah' tu biarkan di atas api kecil- agar tidak cepat beku.
- Setelah bahagian kaler tu beku, bolehlah mike susun dalam acuan ataupun loyang biasa.
- Tuang agar-agar gula merah ke atasnya.
- Udah beku bolehlah di hidangkan.

Pada ambo, kalo puding ni, letak dalam esbok lagi le mengancam jiwa raga! Nyamannn aja
kalo di makan! Mike boley cuba ini puding ...sangat senang membuatnya!!!
Jangan juling biji mata udah le!

MIKE TEREIII!!!
MIKE CUBAAAA!!!!!

3 ulasan:

faeza eigheverlens berkata...

Wahh..puding tu nmpk sgt sedappp :)
Thnks ye sudi kongsi resipi nak suruh emak saya buat laa :)

Tanpa Nama berkata...

teacher lynn nok la cikit

yus zana berkata...

kalu ngidam ni...meleleh ayer liur

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...