ShareThis

Isnin, 9 April 2012

PERANG SAUDARA.... (ALAF BARU)




ASSALAMUALAIKUM!

Jam di skrin ambo menunjukkan pukul 8.00 malam...tak lama lagi 'BERITA PERDANA'
akan di siarkan...!
Suami ambo baru balik dari masjid.....kok manapun dia akan balik dolu untuk mendengar 'berita'
dan akan pergi semula ke masjid waktu Isyak nanti! Dia tak baca surat kabo sebab dia cepat
lena, belum habis muka 1 dia dah kroh..krohhh.....krohhhhh! Lena Dik Non ooiii!!!

Kali ni ambo nak bagitau kisah 'PERANG SAUDARA' pulak....Kejadian ni berlaku kalo tak silap
ambo 2 minggu sudah. Ambo pun tak perasan sangat di awal-awal 'perang' tu! Cuma bising-bising di luar halaman rumah.

Ingatkan deme rebutkan makanan......sebab deme ni paling suka pisang! Ato jugak kalo musim durian, deme memang cukup suka durian! Berebut-rebut deme makan durian!! hahahah!

Bila bunyinye semakin gamat..ambo pun gi jenguk-jenguk...memantaulah konon!!
Terkezut ambo....rupa-rupanya deme tengah dok berperang!!!
Hhuaaaaa...kesian ambo tengok!
Teruk betul!!!

Berbelit-belit leher deme yang panjang menggerutu tu!..Berdarah-darah! Isyyyy! seghiu (seriau) ambo tengok! Kalo dah berperang, deme tak peduli dah 'bangsa bersatu ' datang
membantu! Sungguh! Geram betul....Last-last ambo gi sembur dengan air..bagi sejuk bagi tenang sikit!

Kalo kita pun kalo tengah marah, kalo berdiri, biole kita duduk! Kalo marah jugak biole berbaring
ato kalo dok marah juga pegi le ambil wuduk! Ambo ambik contoh itu le, tu sebab ambo sembur deme dengan air! heheheh!

Yang ambo rasa nak tergelak tu, kalo yang kalah tu bila malam masuk elok aja ke dalam reban...beradu! Tapi sebaliknya pada Hero yang menang...dia beralah tido di luar reban!!!!
Heran ambo!! Agaknye dia nak tunjuk 'kejantanan' dan 'keheroan' dialah tuuuu!!!!
Ambo gelak guling-guling...macam-macam perangai ayam-ayam ambo nih!
Sebenarnya..kalo deme tak ada, senyap sunyi le rumah ambo.....!!!!hehehehh!!!

Itulah...demelah sebenarnya pengubat kesunyian dan kerinduan ambo!
Tapi...satu aje deme ni...kerana deme ni asalnya di hutan.....cukup payah nak jaga kalo deme bertelur! Bertelur dalam hutan!
Cittt! Susahnya nak cari..agaknya itu sebab deme susah nak biak!!!!
Apa-apapun demelah penglipur lara ambo!
Kalo mike insan yang menyayangi binatang...tentu mike juga akan dapat memahami 'kasih
sayang' ambo nih!

JUMPA LAGI! BUBYEEEEEE!!!!!



0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...