ShareThis

Rabu, 15 Februari 2012

KUIH GUNTING








ASSALAMUALAIKUM !!

Dah lama tak jumpa
hati bertambah bimbang
Siang malam terkenang...
fikiranpun tak tenang...!

Isyyyy! Menyanyi pulak mak cik nih! Udah tua...jangan dibuat mak cik !!!!
Ada ambo kisah Jah...??? menyanyi cuma untuk menghiburkan hati......!
Yesss...di telinga ambo nih sayup-sayup terdengar suara penyanyi Mat Jais
yang boleh dikatakan kesemua lagunya adalah menjadi kesukaan ambo
Suka aja....jangan sampai jadi 'najisss' udah le! kehekehkeh....!!!

Wokeh..malam nih ambo nak berkongsi lagi satu resepi dengan mike semua..yang selalu ambo windu! Sebetulnya...udah 2-3 hari ambo buat, tapi masa sangat mencemburui kita,
tu le sebabnya baru malam nih ambo dapat luangkan masa dengan mike!

'KUIH GUNTING' tu le nama kerepek ambo nih! Dek kerana'kerepek pisang' ambo udah
tinggal sikit aja lagi...jadi ambo kena buatkan 'sesuatu' yang dapat ambo kunyah sambil
menonton drama....kalo tak mengunyah...rasa macam ' tak lengkap menonton' hhahahahah !!!
Kureng selesa lah Jah oooiii!!! Kannn ' senaman' untuk mulut tu !!

Jangan banyak melalut...moh kita kongsi ini 'lesepi' ! Sangat sempoi....membuatnya pun rasa
relax aja.....! Kita kongsi yee!!

Bahan asas:

300 g tepung gandum
8 pelepah daun kari di gunting halus
90 g majerin
2 sudu makan serbuk cili
100 ml santan pekat
Garam secukup rasa
Minyak untuk menggoreng

Bahan rempah:
2 sudu makan jintan manis
2 sudu makan jintan putih
1 sudu makan ketumbar
Semua bahan rempah di kisar kasar

- Satukan tepung gandum, serbuk cili dan bahan rempah serta daun kari
- Gaulkan dengan majerin
- Tuang santan dan uli hingga menjadi doh
- Bentukkan doh memanjang
- Gunting ke dalam bekas yang di taburi sedikit tepung
- Panaskan minyak dan goreng hingga keemasan.

Krupp...krrruuupppp......sedap Jah....senang hati sebab ada benda yang nak di kunyah!!!
Cobalah kalo nak taw keenakan dan kerangupannya..mesti beesssttt punya !!

CHAOOOO !!




1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Dah lama tercari-cari resepi ni....akhirnya

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...