ShareThis

Selasa, 1 Disember 2015

SAGU GULA MELAKA








ASSALAMUALAIKUM!!

Minggu nih banyak cerita sedih....macam-macam! Jadi malam nih ambo takdak 'mood' nak menyanyi! Pekabo jah? Udah lama bebeno ambo tak bersembang-sembang dengan mike ye!

Malam nih ambo timbul setelah, lama 'terendam' di dasar! hihihi! Nak jugak le ambil udara segar nih,
takkan asyik nak dok terperap aja kan Jah!

Tak mau cakap banyak malam nih, ambo tadi baru selesai buat 'kuah rojak' dan terus bersambung buat ' ibu sambal'. Iyalah Jah bagi ambo kalo ada ibu sambal nih rasa senang kerja ambo!
Dah masak tu, ni lah duduk mengetuk keyboard pulak! Sementara nak tunggu Isyak masuk, kita bersembang-sembang sat (sekejap) kan!

Moh le Jah kita semak resepi 'SAGU GULA MELAKA' ambo nih! kalo musim kemarau, memang enak Jah! Lemak berkrim dan sejuk aja melalui anak tekak nih. Tapi 'SAGU GULA MELAKA' ambo nih dah buat begitu lama, selak-selak album gambo ternampak lah. Itulah ambo masukkan ni, sekurang-kurangnya kalo anak ambo rasa nak makan, boleh jugak dia selak resepi ni nanti. Tak gitu Jah?

Bahan asas:

1 cawan sagu biji (putih)
1 liter air
pewarna (kalo suka)

- Rendam sagu lebih kurang 1 jam - toskan
- Didihkan air, masukkan biji sagu dan masak sehingga sagu bertukar jadi jenih
- Kalo suka - toskan sagu di bawah air paip (perlahan)
- Tuang ke dalam loyang

Untuk manisan:

1 cawan gula melaka  / gula merah
1 cawan gula pasir
1 cawan air
2 helai daun pandan

- Masak semua bahan di atas sehingga gula larut dan pekat
- Tapiskan

Bahan lain:
Susu cair
Cendol
Ais tiub

Untuk hidangan:
- Potong sagu- curahkan susu cair dan letak air gula merah (manisan) dan cendol
- Letak ais tiub

Sedia untuk di nikmati.

Setakat ini, BUBYE.....BUBYEEEE.......!!



0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...