ShareThis

Isnin, 9 Februari 2015

KEK TIRAMISU KUKUS




ASSALAMUALAIKUM!

Ku pergi dengan harapan
cari teman seiring jalan
ku nanti saat gembira
bila tercapai tujuan!

Lembaran terakhir ku berikan
tandanya berpisah dua insan.....!

Pekabo Jah? Udah 9 hari dah kita berada dalam bulan Februari 2015! Dalam bulan ni ambo belum pernah tulis apa-apa lagi. Belum meng up-date N3 ambo nih! Itu le petang-petang nih lepas pekena nasi,t erasa pulak nak berkongsi resepi yang sempoi-sempoi dengan mike!

Petang nih jugak ambo dok nyanyi lagu Allahyarham Dato' Ahmad Jais. Sedap lagu tu...tak pernah jemu mendengarnya. Ambo sangat suka lagu-lagu nyanyian Allahyarham. Lemak-lemak merdu aja!


Bercakap tentang lemak nih, fuhhhhh...2 minggu sudah kalo tak silap ambo, ada ambo buatkan
'KEK TIRAMISU KUKUS' Si Tecik Hajar nak makan, sakit-sakit kaki pun buatkan jugak. Sedap jugak rasanya. Lemak-lemak...sikit-sikit pahit dan ada manisnya! Sesuailah dengan anak tekak ambo nih! Letak pulak dalam esbok......fulamak mengancam habisss le !!

Mike nak coba boleh saja! Ambo memang suka buat yang senang dan sempoi. Makcik kan dah tua, masakan yang sedang-sedang itulah yang menjadi pilihan makcik nih! hehehehehhhh!!!!

Jangan nak mengayat banyak-banyak Chumah oooiii...moh kita berkongsi resepi yang ambo cari dari En Google! Mintak le apa resepi, dia bagi punya!

Bahan asas:

4 biji telur (gred A)
150 gram gula halus
1/2 camca teh ovelatte
150 gram tepung gandum,
1/2 camca teh baking powder
100 ml minyak masak (ambo guna minyak jagung)
200 ml santan kotak

Bahan lapisan:

Capuccino (3 dalam 1) 1 sachet larut dalam 2 camca besar air panas -( ambo guna pes capuccino)
2 camca besar serbuk koko

- Ayak tepung gandum bersama baking powder
- Pukul telur, ovellate dan gula hingga kembang
- Masukkan tepung sedikit sedikit dan pukul lagi
- Masukkan minyak dan santan berselang seli
- Bahagikan kepada 3 bahagian

    - 1 bahagian biarkan kosong
    - 1 bahagian campur dengan capuccino
    - 1 bahagian lagi campurkan dengan serbuk koko
- Ambo guna loyang 6 x 6"
- Lenserkan loyang dengan mentega dan tabur dengan sedikit tepung
- Kukus lapisan satu selama lebih kurang 15 minit
- Kukus pula lapisan kedua selama 15 minit
- Lapisan ketiga kukus selama 25 - 30 minit

- Bila kek sejuk - hias dengan butter cream
- Simpan dalam esbok - untuk rasa yang lebih lazat....nyum...nyummmm...nyummmmm!!!

BUBYE Jah...mike cuba tau!


0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...