ShareThis

Sabtu, 24 Oktober 2015

MEE HAILAM



ASSALAMUALAIKUM!!!

Haiya cik siti
pulumpuan manyak mule
ana manyak susah
nyalan tutup mate
uwang dan linggit
ana tatak helan
ente tutup mate ana tak tuntu nyalan...!!!

hahahah...teringat ambo dengan satu filem Allahyarham Tan Sri P.Ramlee. Teringat seniwati cantik Sarimah terkodek-kodek nyanyi sambil memegang kain menarik tangan si Apek tukang jahit yang ditutup matanya.

Pekabo Jah? Malam nih ambo dok bergulung lidah menyanyi lagu Apek dan Marjuna. Nak tanya mike lah...tempat mike hujan dak? Oooooiiii...di kampung ambo ni dari semalam hujan lebat,
hari nih pun hujan lebat lagi. Dulu kalo hujan je, jerebu pun berkuranglah....nampaklah matahari menyinar di bumi tercenta nih. Tapi loni (sekarang) ujan lebat lagu mana pun, si matahari tetap tersembunyi di sebalik debu-debu yang sangat tebal. Udah rasa penglihatan tersekat.

Nak bersembang kisah jerebu ni pun tak akan selesaikan......jadi kita tukar topik kan Jah!
Moh le kita berkongsi resepi yang pada ambo sangat sedap nih! En. suami memuji, anak-anak apa lagi....mak dia senyum meleret le! ngehngehngeehhhhh!!!

Tu lah dia penangan MEE HAILAM ambo. Kejadian nih petang semalam. Maklumlah cuti-cuti jerebu kan Jah...jadi duduk di ceruk dapurlah ambo!
Moh le Jah kita jenguk resepinya!

Bahan asas:

1/2 kg daging - potong nipis dan rebus bersama sedikit garam sehingga empuk
1/4 kg udang sederhana besar
2 labu bawang besar - cincang halus
3 ulas bawang putih - cincang halus
2 camca besar lada hitam di kisar
3 camca besar sos tiram
3 camca besar kicap manis
2 camca besar tepung jagung - bancuh dengan air
Bunga kobos secukupnya
1 biji karot
1 bungkus putik jagung
3 mangkuk air
Minyak untuk menumis
1 kg mee kuning

- Tumis bawang hingga wangi
- Masukkan air bersama air rebusan daging
- Masukkan daging
- Masukkan lada hitam, sos tiram dan kicap
- Setelah mendidih masukkan sayuran dan tepung jagung
- Masukkan udang
- Bila sudah agak pekat, tutup api
- Hidangkan bersama bahan hiasan- daun bawang dan daun sup serta bawang goreng

MEE HAILAM ni sedap dimakan panas-panas, apalagi aroma lada hitamnya membuatkan
hati rasa tak sabar nak menikmati. Memang cepat menyediakan mee nih. Anak-anak dan en suami suka dan ambo pun suka hati. heheheeh!

Jumpa lagi di lain kali. Makcik malazzzzzz nak meng'up-date' sebab intenet slow sangat. Udah di 'naik taraf' pun, perkhidmatan macam apa-apa tah........!


BUBYE!!!!





 



0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...